Rabu, 27 Julai 2016

6075. Jangan kedekut.





Dengan Nama Allah aku menulis. Biasanya kita hanya menyedari orang lain yang kedekut. Jarang benar kita menyedari, diri kita sendiri juga, tergolong orang yang kedekut. Kita kedekut untuk berbuat baik kepada atau untuk diri sendiri. Contoh yang paling sinar ialah memulakan sesuatu dengan Bismillah, mengucapkan Alhamdulillah tanda syukur pada Allah dan memberi salam kepada sesama Islam.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ  , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ,  مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ  , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
استغفر الله لا إله إلا هو الذي الحي القيوم واتوب إليه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ , الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ , مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ , إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ , اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ , صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ , غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
آمين...آمين... آمين... ياالله يَآرَبْ آلٌعَآلَمِِيِن
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه
ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

 • 

Sebagai contoh kalau kita menghadirkan diri di restoran, kedai makan dan warong milik orang Islam, berapa ramai yang sanggup memberi salam? Tidakkah kedekut kepada diri sendiri namanya, kalau kita enggan memberi salam? (terkecuali orang perempuan, untuk hal ini, oleh sebab khalayak)
Sebenarnya memberi salam itu doa. Dengan kata lain paling simple "Kata Itu Doa" Bila kita tidak kedekut kepada diri sendiri... In Syaa Allah capaian kita untuk 5 Jambatan Hidup akan menjadi lebih mudah dihadapi dan diatasi dengan izin dan kehendak Allah. Aamiin Ya Allah.

(https://www.facebook.com/groups/www.ISLAM.Agamaku/photos/)
















.................................................. 

Tiada ulasan: