Google+ Badge

Sabtu, 30 Julai 2016

6089. Ya Allah cabut nyawa kami, selepas kami selesai ibadah, sempat taubat, sempat syahadah. Bukan semasa maksiat, semasa dosa. Aamiin Ya Allah. Wassalamu.

Bismillahirrohmanirrohim.
Alhamdulillahirobbilalaamiin.



Sifat Orang Mukmin Sentiasa Bermuhasabah Pada Drirnya Sendiri.

Sentiasalah kalian merasakan Allah sentiasa mengawasimu. Dialah Penguasa dan Pemilik segala yang ada di langit dan di bumi, baik yang nampak oleh mata zahirmu atau yang tidak kelihatan.

Ingatlah! CCTV Allah merakamkan setiap masa dan ketika dan malaikat pencatat amal tidak pernah rehat mencatat amal kebaikan dan keburukanmu. Setiap anggotamu (melainkan mulut) dan bumi yang kau pijak akan menjadi saksi di hadapan Allah di atas setiap perbuatan dan niat-niatmu ketika di dunia.

Nabi SAW. bersabda: "Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya." Bumi akan berkata: 'Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini'. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Dari Syadad bin Aus r.a. berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : " Orang yang pandai adalah yang menghisab (menilai) dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah SWT.) (Hadis Riwayat Tirmidzi ia berkata, hadis ini adalah hadis hasan’)

Di akhir malam berdoalah mohon ampun kepada Allah SWT :

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)




PENGORBANAN SEORANG IBU 

IBU ADALAH PEMBOHONG.. INILAH FAKTA PEMBOHONGAN DARI SEORANG IBU, YANG WAJIB DIKETAHUI UMUM : 

1. Saat makan, jika makanan kurang, Ia akan memberikan makanan itu kepada anaknya dan berkata, "Cepatlah makan, ibu tidak lapar." 

2. Waktu makan, Ia selalu menyisihkan ikan dan daging untuk anaknya dan berkata, "ibu tidak suka daging, makanlah, nak.." 

3. Tengah malam saat dia sedang menjaga anaknya yg sakit, Ia berkata, "Istirahatlah nak, ibu masih belum ngantuk.." 

4. Saat anak sudah tamat sekolah, bekerja, mengirimkan duit untuk ibu. Ia berkata, "Simpanlah untuk keperluanmu nak, ibu masih ada duit." 

5. Saat anak sudah berjaya, menjemput ibunya untuk tinggal di rumah besar, Ia lantas berkata, "Rumah tua kita sangat nyaman, ibu tidak terbiasa tinggal disana." 

6. Saat menjelang tua, ibu sakit tenat, anaknya akan menangis, tetapi ibu masih boleh tersenyum sambil berkata, "Jangan menangis, ibu tidak apa-apa." Ini adalah pembohongan terakhir yg dibuat ibu. 

Tidak peduli seberapa kaya kita, seberapa dewasanya kita, ibu selalu menganggap kita anak kecilnya, risaukan diri kita, tetapi beliau tidak pernah membiarkan kita risau tentang dirinya. Kerana beliaulah malaikat nyata yg dikirim TUHAN untuk menjaga kita sampai akhir hayatnya.. 

Pergobanan seorang ibu....







(My Profiles)

Jangan patah hati...Jangan toleh ke belakang..
teruskan semangat ke depan.







ﺑِﺴۡـــــــــﻢِ ﭐﻟﻠّٰﻪِ ﭐﻟﺮَّﺣۡـﻤَـٰﻦِ ﭐﻟﺮَّﺣِـــــــﻴْﻢ


السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

Tiada ulasan: