Selasa, 19 Disember 2017

6728. Ada China haram Ada China halal - Versi politik sampah.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

“Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS. Al 'Imran 3:185)

Islam Melayu. Sebutannya yang tepat: Islam dulu, Melayu kemudian. Maksudnya bila diberi Amanah, dia takut Allah. Tuu juga pentingnya Islam dahulu baru politik. Tidak timbul Islam dan politik dipisahkan. Lainlah kalau Islam bukan pegangan. 

Mana yang sokong dia - China halal.
Mana yang lawan dia - China haram.

Macam ini cara pun penyokong dan pendokong, terus tegar menjadi pengampu. Sedangkan depan penyokong disajikan jangan bagi China haram undi, nanti jadi Perdana Menteri. Sedangkan fakta tu xbetul. Lainlah kalau Perdana Menteri atau Menteri Besar atau Ketua Menteri dibonekakan.

Depan China cakap molek ...bagi itu bagi ini bagai. Semakin terserlah pembahagian:

A. Melayu bangsawan.
B. Melayu bawahan.
C. Melayu yahudi laknatullah.
D. Melayu murtad.

Sokongan Melayu kepada Umno dan Pas merundum

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 53 minit yang lalu
MALAYSIA DATELINE December 19, 2017 Kajiselidik terbaharu Invoke Malaysia mendapati sokongan Melayu terhadap Umno dan Pas merosot teruk dengan Umno menerima 41% sokongan manakala Pas hanya mampu meraih 14% sokongan Melayu berbanding 25% pada kaji selidik yang dilakukan Jan lalu. Ketika membentangkan hasil kajian itu, pengasas Invoke yang juga ahli parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata, dapatan daripada kajiselidik itu menunjukkan hanya 41% dari pengundi Melayu di seluruh negara menyatakan akan mengundi Umno jika pilihan raya umum berlangsung dan berlaku pertandingan tiga penjuru. “S... lagi »

Kenapa UMNO mahu Kit Siang jadi PM

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - Sejam yang lalu
Semua dah tahu, Pakatan Harapan telah menyenarai pendek nama beberapa tokoh yang akan diangkat sebagai perdana menteri (PM) jika pembangkang menang pada pilihan raya umum ke-14. Semua juga tahu, tokoh-tokoh berkenaan adalah berbangsa Melayu, cukup berpengalaman untuk mentadbir negara selain mendapat sokongan semua parti dalam pakatan tersebut. Semua juga sedia maklumkan, tidak ada pemimpin DAP termasuk Lim Kit Siang yang kemaruk dengan jawatan nombor satu negara itu. Hal ini ditegaskan berkali-kali oleh semua pimpinan DAP, terbaru oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng beberapa hari ... lagi »

Kerajaan Umno@BN ghairah kutip cukai, rakyat terus pokai

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
[image: Kerajaan ghairah cukai, rakyat pokai] Kebanyakan rakyat Malaysia yang ditemui mengadu tentang kos sara hidup yang melambung tinggi dalam keadaan ekonomi yang sangat lemah dan amat kurangnya peluang perkerjaan. Ayah dan ibu yang berkorban menghantar anak-anak mereka ke universiti terpaksa terus menanggung anak mereka kerana tiadanya tawaran bekerja walaupun setelah sudah menerima ijazah selama beberapa tahun. Mereka yang lebih tidak bernasib baik lagi di buru dan di tuntut pula hutang PTPTN walaupun masih menganggur. Itulah realiti hidup hari ini. Jauh daripada menyedari dan me... lagi »

Lapor jika betul kami pemeras, kata penduduk Taman Desa, TTDI kepada Ku Nan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
[image: Lapor jika betul kami pemeras, kata penduduk Taman Desa, TTDI kepada Ku Nan] Persatuan penduduk yang menentang projek pembangunan di Taman Desa bertujuan untuk memelihara taman awam dan tidak mempunyai motif tersembunyi. PERSATUAN penduduk yang menentang projek pembangunan di Kuala Lumpur mencabar Menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Tengku Mansor mendakwa mereka memeras pemaju agar membuat laporan kepada pihak berkuasa. "Sekiranya beliau mempunyai bukti yang menyokong tuduhan sedemikian, (beliau) patut membuat laporan yang perlu kerana beliau dan Kementerian Wilayah ... lagi »

MB Perlis: Rakyat disaran berkebun untuk kurangkan belanja harian....

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 2 jam yang lalu
Beliau berkata cili, sawi, kubis, kangkung, serai merupakan antara tanaman komersial yang hasilnya boleh dituai dalam jangka masa pendek dan mudah diuruskan. [image: azlan-man] KANGAR: Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan Man menyarankan rakyat berkebun dan menanam sayur di kawasan rumah untuk mengurangkan perbelanjaan harian. Beliau berkata cili, sawi, kubis, kangkung, serai merupakan antara tanaman komersial yang hasilnya boleh dituai dalam jangka masa pendek dan mudah diuruskan. “Perkara ini (berkebun) belum menjadi kebiasaan dalam kalangan rakyat di negeri ini walaupun kerajaan ... lagi »

ECRL hanya untungkan China

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 3 jam yang lalu
Pemimpin BERSATU Rais Husin Mohamed Ariff berkata perjanjian projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) hanya menguntungkan China. Sepertimana pandangan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin, Rais juga berpendapat projek ECRL bukan suatu pelaburan. "Ia suatu sistem lama landasan tunggal yang dibina dengan kos RM55 bilion dengan kadar bunga 3.5 peratus untuk dibayar secara ansuran selama 240 bulan selepas tempoh penangguhan (*grace period*)," kata penganalisis Bersatu itu juga. *Grace period* merujuk tempoh yang tidak dikenakan sebarang kos upah sebelum jadual bayaran balik bermu... lagi »

Mohd Amar ramal lebih banyak 'benda pelik' keluar dari Mahathir

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 4 jam yang lalu
Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah percaya bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan terus melakukan pelbagai tindakan 'pelik' demi meraih sokongan menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14. Menurut beliau, berdasarkan pengalaman lalu tidak mustahil Dr Mahathir akan lakukan apa saja demi mencapai kepentingan politiknya. "Semua itu politik terdesak yang ditunjukkan Dr Mahathir kerana kita nampak beliau sudah tidak tahu lagi cara untuk mendapatkan sokongan. “Berdasarkan pengalaman kita, Dr Mahathir ini dilihat boleh buat apa sahaja, mungkin dekat PRU ke-14, ada benda-b... lagi »

Hampir 60% ibu bapa masih tampung perbelanjaan anak dewasa

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
DALAM satu kaji selidik, didapati lebih separuh daripada ibu bapa di Malaysia masih menampung anak-anak dari segi kewangan, lapor The Edge, memetik kajian HSBC. Laporan bertajuk "The Power of Protection: Facing the future" mendapati, 57% daripada ibu bapa di Malaysia dengan anak-anak berumur 18 tahun membantu kebanyakannya dalam bidang pendidikan (69% ibu bapa), kos kehidupan harian (41%), perubatan dan pergigian (38%), kos sewa atau penginapan (27%) dan percutian (29%). Hasil kajian ini meletakkan Malaysia di tangga keempat di seluruh dunia bagi ibu bapa yang menampung anak-anak dar... lagi »

Zaman Kleptokrasi: Rakyat Malaysia terus berhati-hati dengan keadaan ekonomi

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 5 jam yang lalu
KEBANYAKAN rakyat Malaysia terus berhati-hati dengan keadaan ekonomi negara walaupun terdapat petunjuk positif, menurut firma penyelidikan pasaran global, Nielsen. Dalam kenyataan hari ini, katanya ramai rakyat Malaysia masih percaya negara sedang mengalami kemelesetan, menunjukkan kesan daripada ekonomi yang bertambah baik masih belum dirasai sepenuhnya. Kaji Selidik Global Keyakinan Pengguna dan Hasrat Perbelanjaan Nielsen yang terkini menunjukkan pada suku ketiga 2017, tahap keyakinan pengguna terhadap Malaysia mencatatkan skor indeks sebanyak 93 mata peratusan (pp), susut satu ma... lagi »

Mahathir Dedah 7 Taktik BN Menang PRU14

Addin pada Addin - 5 jam yang lalu
*Mahathir Dedah 7 Taktik BN Menang PRU14*. Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyenaraikan 7 tindakan di pihak kerajaan yang menurutnya akan memenangkan Barisan Nasional (BN) sekali lagi pada pilihan raya akan datang. Menulis di blognya hari ini, bekas perdana menteri itu, yang mempengerusikan BN selama lebih 2 dekad dan memenangi 5 pilihan raya umum dengan selesa, berkata terdapat pelbagai cara dalam memastikan kekalahan pembangkang. *Mahathir Dedah 7 Taktik BN Menang PRU14*. Yang paling utama, menurutnya, adalah hakikat yang Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terletak di bawah telun... lagi »

Skandal 1MDB: S'pura kenakan lebih banyak larangan kewangan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Bank pusat Singapura berkata pihaknya telah melarang Yeo Jiawei, seorang bekas pengurus bank Switzerland BSI yang terlibat dalam kesalahan berkaitan dengan dana 1MDB, daripada menguruskan sebarang firma perkhidmatan kewangan dan aktiviti penasihat secara kekal. Pada Julai lalu, sebuah mahkamah Singapura menjatuhkan hukuman penjara empat setengah tahun ke atas Yeo atas kesalahan pengubahan wang haram dan penipuan dalam kes berkaitan siasatan penyelewengan berbilion ringgit daripada 1MDB. Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) berkata ia telah mengeluarkan perintah larangan tetap ter... lagi »

Forex RCI: Mahathir saman Najib, kerajaan

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini memfailkan saman pemula terhadap enam anggota Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai kerugian pertukaran asing pada tahun 1990-an kerana ia dikatakan tidak lengkap. Beliau menamakan semua enam anggota RCI iaitu Tan Sri Mohd Sidek Hassan, Datuk Wira Kamaludin Md Said, Datuk Seri Tajuddin Atan, Tan Sri Saw Choon Boon, K Pushpanathan dan Datuk Yusof Ismail bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kabinet dan kerajaan sebagai defendan. Saman itu difailkan oleh firma undang-undang Haniff Khatri di Mahkamah Tinggi Kuala Lu... lagi »

Demokrasi di Malaysia hancur, negara diperintah pencuri dan penyamun

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Malaysia hari ini sedang berhadapan dengan kehancuran demokrasi, suatu sistem yang dipilihnya untuk menerajui negara setelah merdeka. Malaysia hari ini disifatkan sebagai kleptrokrasi, sebuah negara yang diperintah oleh pencuri dan penyamun. Tetapi lebih daripada itu, Malaysia adalah sebuah negara yang tiada undang-undang, pemerintah boleh berbuat apa sahaja yang disukai, kata beliau dalam tulisannya yang disiarkan dalam blognya Chedet hari ini. “Kita pilih demokrasi kerana kita percaya rakyat akan memerintah negara, bukan pemer... lagi »

BERBANDING HADI AWANG, LEBIH BAIK PAS BERTERUS-TERANG CALON PM PILIHAN MEREKA IALAH NAJIB

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 6 jam yang lalu
Walaupun sudah diperjelas dan dinafi berkali-kali bahawa Lim Kit Siang tidak mahu dan tidak mungkin dapat menjadi Perdana Menteri, Hadi Awang tetap menyatakan Ahli Parlimen Gelang Patah itu adalah bakal Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan memenangi pilihanraya akan datang. Seterusnya, beliau mengajak rakyat agar menolak Pakatan Harapan yang didakwanya akan menjadikan Lim Kit Siang sebagai Perdana Menteri. Hairan juga dengan sikap Hadi itu kerana beliau sendiri pernah bersama dan berpeluk dengan Lim Kit Siang sebelum ini dan dengan demikian sudah tentu tahu kebenaran siapa baka... lagi »

HJ HADI SAMA TIONG LAI selamatkan Najib.

mantaro pada SISI BUKIT - 6 jam yang lalu
PAS dan MCA membawa suara UMNO /BN.MASIH mahu selamatkan UMNO/Najib. MCA negara masalah jika Kit Siang jadi PM. Hj Hadi ,"tolak pemimpin DAP jadi PM.

Tiada dendam. Saya doakan dia berjaya

Mohd Sulaiman pada Wak Labu Farm - 8 jam yang lalu
*Foto:* BH *SEREMBAN:* "Saya maafkan anak murid itu dan keluarganya. Saya doakan dia berjaya pada masa depan dan menjadi anak yang baik,". Cikgu Azizan atau Azizan Manap, 44, tenang mengungkap kata-kata itu sejurus dilepas tanpa dibebas di Mahkamah Majistret di sini, hari ini, atas pertuduhan mencederakan muridnya, April lalu. Beliau yang berkemeja biru dan kelihatan sebak ketika ditemui pemberita, berkata kes itu tidak menjejaskan semangatnya untuk terus mendidik anak bangsa. "Saya tidak berdendam dengan sesiapa dan menganggap semua anak murid sebagai anak saya sendiri. "Saya ak... lagi »

Malaysia bukan lagi contoh terbaik kepada negara Islam

noreply@blogger.com (RAKYAT MARHAEN) pada RAKYAT MARHAEN - 9 jam yang lalu
[image: Malaysia bukan lagi contoh terbaik kepada negara Islam] Malaysia menjadi contoh kepada negara ketiga dan negara Islam sehingga 1990-an tetapi selepas itu, ia seperti membuat pusingan-U, kata pakar undang-undang Dr Shad Saleem Faruqi. MALAYSIA perlu kembali kepada tradisinya sebagai negara yang berkompromi, damai, toleransi dan ada rasa belas kasihan dalam Islam kerana ia kini dilihat menyimpang dari laluan itu, walaupun kerajaan menganjurkan kesederhanaan, kata pakar undang-undang perlembagaan terkemuka, Dr Shad Saleem Faruqi. Profesor di Universiti Malaya yang turut disi... lagi »
.

Tiada ulasan: