Khamis, 18 Januari 2018

6961. Maha Suci Allah dari kekafiran kaum syiah Allah telah berfirman yang bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang yang kafir terhadap Al-Quran, ketika (Al-Quran) itu datang kepada mereka, (pasti akan celaka), dan sesungguhnya (Al-Quran) itu adalah kitab mulia. Tiada kebatilan yang datang pada (Al-Quran), baik dari depan maupun dari belakangnya, diturunkan dari Tuhan Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji." [Fushshilat: 41-42]. Video.

ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين

Paparan 6961. Video.
1. Sikap golongan Syiah terhadap Al-Quran.
2. Jangan Tertipu Pemimpin Sombong.
3. Kepentingan Memerangi Kejahilan Dalam Diri Kita.
4. Lima Perkara Bid’ah Terhadap Jenazah (Yang Sering Dilakukan Oleh Masyarakat Melayu).
5. Tiga hikmah berwudhu bagi Kesihatan.
6. Soalan bocor.
7. Cara Mudah Agar Syaitan Tidak Boleh Masuk Dalam Rumah.

1. Sikap golongan Syiah terhadap Al-Quran. 

Banyak kekafiran kaum Syiah dalam kepercayaan mereka tentang Al-Qur an. Seorang muslim yang mengetahuinya pasti dadanya akan sesak dengan ucapan-ucapan mereka.

Di antara keyakinan mereka adalah bahawa Al-Quran, yang berada di tangan kaum muslimin telah berkurangan dan telah diubah atau diganti.

Dalam riwayat Al-Kulîny dengan sanadnya dari Abu Abdillah Ja'far Ash-Shadiq disebutkan, "Sesungguhnya Al-Quran yang Jibrail bawa kepada Muhammad shallallâhu 'alaihi wa âlihi adalah sebanyak tujuh belas ribu ayat." [Ushulul Kafy 2/350, Mansyurat Al-Fajr, Beirut, Lebanon, cet. ke-1 2007 M/1428 H]

Dalam riwayat lain, "... Mushaf Fatimah adalah seperti Al-Quran kalian ini (sebanyak) tiga kali ganda. Demi Allah, di dalamnya tiada satu huruf pun dari Al-Quran kalian ...." [Ushulul Kafy 1/295, tahqiq Muhammad Jaafar Shamsuddin, terbitan Darut ta'aruf, Beirut, Lebanon, 1990 M/1411 H]

Muhsin Al-Kâsyâny, seorang ahli tafsir mereka, berkata, "Faedah yang terpetik dari riwayat-riwayat melalui jalur Ahlul Bait 'alaihimus salam adalah bahawa Al-Quran yang berada di tengah kita tidaklah sempurna sebagaimana yang diturunkan kepada Muhammad shallallâhu' alaihi wa âlihi wa sallam. Bahkan, dalam (Al-Qur `an) itu, ada yang menyalahi (firman) yang Allah turunkan, ada pula yang telah berubah lagi terganti dalam (Al-Quran). Juga sesungguhnya banyak hal telah dibuang dari (Al-Qur `an), di antaranya adalah nama Ali pada banyak tempat. Selain itu, Al-Quran juga tidak berada pada atas susunan yang diredhai di sisi Allah dan di sisi rasul-Nya shallallâhu 'alaihi wa sallam." [Tafsîrush Shafy 1/49]

Syaikh kaum Syiah, Al-Mufid, berkata, "Sesungguhnya khabar-khabar yang datang sangatlah banyak, dari para imam petunjuk dari keluarga Muhammad shallallâhu 'alaihi wa âlihi, tentang pertentangan Al-Quran dan apa-apa yang orang-orang zalim adakan berupa penghapusan dan pengurangan di dalamnya .... "[Awa` ilul Maqalat hal. 8]

Ucapan ulama Syi'ah dari dahulu hingga kebelakangan ini menunjukkan aqidah mereka, bahkan Syaikh kaum Syiah, An-Nuri At-Thabarsy, mempunyai buku khusus yang bertajuk fashlul Khithâb Fî Itsbati tahrif Kalami Rabbil Arbab (Kata Pemutus tentang Penetapan Terjadinya Perubahan pada [Al -Quran] Kalam Rabbil Arbab). Kalau ada dari kalangan Syiah yang mengingkari perubahan dan pertukaran Al-Quran, hal tersebut hanya berasal dari aqidah taqiyyah mereka.

Pegangan dan kumpulan dari Al-Quran, dengan berbagai riwayat dari masa para sahabat sehingga hari ini, semuanya tidak berlaku di kalangan Syiah.

Ahli hadis dipercayai kaum Syiah, Al-Kulîny, menyebutkan bab "Tiada yang Mengumpul Seluruh Al-Quran, Kecuali Para Imam (A), Sedang Mereka Mengetahui Seluruh Ilmu (Al-Quran)".

kemudian diteruskan riwayat dengan sanadnya dari Abu Ja'far Muhammad Al-Baqir bahawa Abu Ja'far berkata, "Tiada seorang pun dari manusia yang mengaku mengumpulkan seluruh Al-Quran sebagaimana yang diturunkan, melainkan seorang pendusta. Tiada yang mengumpul dan menghafal (Al-Qur`an) sebagaimana yang Allah Taala turunkan, kecuali Ali bin Abi Talib ('A) dan para imam selepasnya (' A)." [Ushulul Kafy 1/284, tahqiq Muhammad Ja ' far Syamsuddin, terbitan Darut ta'aruf, Beirut, Lebanon, 1990 M/1411 H]

Dalam sifat Imam Mahdi kaum Syiah, mereka menyebutkan bahawa Imam Mahdi akan keluar dengan membawa kitab baru. Mereka menyebutkan, "Telah mutawatir dari para imam yang suci shalawatullahi 'alaihim bahawa imam zaman serta utusan masa dan waktu shalawatullahi wa salamuhu' alaihi akan datang dengan kitab baru, sangat keras terhadap orang-orang Arab, dan kebanyakan tentera-tenteranya adalah anak-anak ajam (bukan Arab). "[Al-Fawa` idul Madaniyyah Wasy Syawahidul Makkiyyah hal. 532-533, Muhammad Amin dan Nuruddin Al-'Amily]

Maha Suci Allah dari kekafiran kaum Syiah. Allah telah berfirman,

إن الذين كفروا بالذكر لما جاءهم وإنه لكتاب عزيز. لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد

"Sesungguhnya orang-orang yang kafir terhadap Al-Quran, ketika (Al-Quran) itu datang kepada mereka, (pasti akan celaka), dan sesungguhnya (Al-Quran) itu adalah kitab mulia. Tiada kebatilan yang datang pada (Al-Quran), baik dari depan maupun dari belakangnya, diturunkan dari Tuhan Yang Maha Bijaksana, lagi Maha Terpuji." [Fushshilat: 41-42]

Diterjemahkan dari sumber dzulqarnain.net
Sikap golongan Syiah terhadap Al-Quran | Detik Islam

2. Jangan Tertipu Pemimpin Sombong. 

Saat ini, kebohongan seakan telah menjadi tradisi. Korupsi jadi budaya. Tetapi, bagaimanapun kita tidak boleh terpedaya. Al-Quran telah mewanti-wanti kita untuk istiqamah dalam iman. Kelak akan ada sebuah dialog menarik di dalam neraka yang patut kita renungkan. Peserta dialog terdiri daripada penghuni neraka, syaitan, para pemimpin yang sombong (ketika di dunia memimpin dengan hawa nafsunya), serta para pengikut setianya.

"Dan mereka semuanya (di Padang Mahsyar) akan berkumpul menghadap ke hadirat Allah, lalu berkatalah orang-orang yang lemah kepada orang-orang yang sombong," Sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut-pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan kami dari azab Allah (walaupun) sedikit sahaja? Mereka menjawab, "Seandainya Allah memberi petunjuk kepada kami, nescaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. Sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh ataukah bersabar. Sekali-kali kita tidak mempunyai tempat untuk melarikan diri."

"Dan berkatalah syaitan tatkala perkara (hisab) telah diselesaikan," Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kamu dengan janji yang benar dan aku pun telah menjanjikan kepadamu tetapi aku menyalahinya. Sekali-kali tidak ada kekuasaan bagiku terhadapmu, melainkan (sekadar) aku menyeru kamu lalu kamu mematuhi seruanku, oleh sebab itu janganlah kamu mencerca aku akan tetapi cercalah dirimu sendiri. Aku sekali-kali tidak dapat menolongmu dan kamu pun sekali-kali tidak dapat menolongku. Sesungguhnya aku tidak membenarkan perbuatanmu mempersekutukan aku (dengan Allah) sejak dahulu. "Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu mendapat siksaan yang pedih." (Surah 14: 21,22).

Ayat di atas (21), mendeskripsikan secara jelas bahawa masyarakat atau kaum yang membantu pemimpinnya untuk sombong secara terus-menerus berbuat kerosakan dengan menuruti hawa nafsunya, maka kelak pemimpin dan yang dipimpin akan sama-sama masuk neraka.

Oleh kerana itu, berhati-hatilah dalam memilih pemimpin. Salah memilih pemimpin, kita akan rugi di dunia dan sengsara di akhirat. Begitu pula tatkala memegang amanah sebagai pemimpin, harus lebih hati-hati lagi. Sebab, seorang pemimpin bertanggungjawab terhadap masyarakat yang dipimpinnya, baik di dunia mahupun di akhirat.

Ayat berikutnya (22) menjelaskan perihal pengakuan syaitan di hadapan Allah setelah selesainya urusan hisab di Padang Mahsyar. Setan mengatakan bahawa dia hanya boleh menggoda manusia. Siapa yang tergoda maka dia akan tersesat dari kebenaran, sehingga mereka memandang kejahatan sebagai perbuatan yang baik dan terpuji. Maka, tidaklah hairan jika Allah memerintahkan kita untuk berfikir, mengambil pelajaran, dan terus-menerus mengingati kebesaran-Nya, agar tidak terjerumus dalam kesesatan.

Terhadap keadaan seperti itu, jangankan Tuhan, setan pun mengolok manusia untuk mencerca dirinya sendiri. Maka dari itu, waspadalah jangan sampai tertipu dan mencerca diri sendiri kerana kebodohan kita mematuhi seruan syaitan dan mengabaikan peraturan Tuhan. "Hai manusia, sesungguhnya janji Allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali janganlah syaitan yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang Allah." (Surah 35: 5). Wallahu a'lam.

Oleh Dr Abdul Mannan
republika.co.id
Jangan Tertipu Pemimpin Sombong | Detik Islam

3. Kepentingan Memerangi Kejahilan Dalam Diri Kita. 

Kejahilan merupakan sesuatu penyakit hati dan sosial yang perlu dibanteras oleh setiap individu. Ia amat merbahaya dan boleh membawa implikasi buruk terhadap kehidupan individu , masyarakat dan negara. Dalam hal ini, Seorang yang jahil tidak dapat membezakan diantara kebenaran dan kepalsuan, sedangkan kebenaran dan kepalsuan amatlah berbeza. Untuk mengenal sesuatu kebenaran, Seseorang itu mesti mempunyai ilmu dan menghayati kebenaran tersebut.. Begitu juga jika mengetahusesuatu itu palsu (tidak benar) ia mestilah mengetahui apakah ciri-ciri kepalsuan apakah ciri-ciri kesesatan. Dengan cara ini seseorang itu tidak mudah terjerumus dalam kancah kepalsuan dan kesesatan.

Menurut islam, bagi menentukan sesuatu ilmu itu benar atau sesat maka kita hendaklah berpandukan sepenuhnya dengan Al-Quran, As-Sunnah, Ijmak Ulama' dan Qiyas, sekiranya sesuatu itu benar bertentangan dengan satu daripada empat-empatnya, maka itu adalah karut dantidak benar. Ini semua memerlukan kepada ilmu. Didalam Al-Quran Allah SWT telah menjelaskan bahawa islam adalah agama yang benar. Ia adalah jalan lurus yang boleh menyampaikan kehidupan kita kepada keredaan-Nya bagi mencapai kebahagiaan dan kesejahteraan hidup dunia dan akhirat. 

Mafhum Firman Allah S.W.T: "Sesungguhnya agama (yang diredhai) disisi Allah hanyalah Islam, Tiada berselisih orang yang telah diberi al-kitab kecuali datang pengetahuan kepada mereka." (Surah Ali-'Imran : Ayat 19) 

Tetapi malang sekali bagi kita yang tidak memiliki Ilmudan tidak memahami isi kandunga Al-Quran, tentulah kebenaran agama Islam yang suci itu tidaklah akan diketahui dan difahami, Jauh sekali untuk menghayatinya malahan boleh menimbulkan rasa ragu-ragu dan hilang keyakinan terhadap kebenaran dan kesuciannya. Apabila hilang keyakinan dan keimanan seorang muslim, sudah tentu iman yang menjadi benteng pertahanan dihati dan jiwanya akan menjadi lemah dan menunggu masa untuk roboh

Mereka mengakui diri mereka islam, tetapi jarang-jarang solat yang telah difardhukan keatas setiap orang muslim. Dengan kata-kata lain mereka melanggar hukum islam dan mudah terpengaruh dengan gejala-gejala negatif yang boleh meruntuhkan akhlak. Kejahilan itu menjadikan insan itu bodoh , tidak dapat berfikir menolak segala kebaikkan  dan tidak dapt mengenal nilai-nilai kemanusiaan.

Individu dan masyarakat yang jahil tidak mampu untuk menguruskan masalah diri. Apa lagi menentukan perancangan dan pengurusan lain termasuk keluarga, Masyarakat dan negara. Ia tidak akan mengerti tanggungjawab tersebut. Dalam kehidupan bermasyarakat pula kejahilan akan mengakibatkan manusia boleh bertindak tidak waras  iaitu mencetuskan suasana yang tidak sihat seperti menipu, membunuh dan fitnah. Semua kelakuan ini akan membawa pergaduhan dan perpecahan dikalangan ummah dan akhirnya siapa yang rugi? 

Mafhum firman Allah S.W.T: "Telah timbul berbagai kerosakkan dan bala bencana didarat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan oleh tangan manusia: (Timbulnya yang demikian kerana Allah hendak mereka merasakan sebahagian dari balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, Supaya mereka kembali insaf." (Surah Ar-Rum : Ayat 41) 

Sumber http://www.expandroiders.com/

4. Lima Perkara Bid’ah Terhadap Jenazah (Yang Sering Dilakukan Oleh Masyarakat Melayu). 

1.     Membawa jambangan bunga & seumpamanya bersama-sama jenazah. Perbuatan ini adalah BID’AH yang DIHARAMKAN yang telah mempengaruhi orang Islam dengan meniru upacara pengebumian mayat orang kafir yang mengandungi unsur-unsur pembaziran & kemegahan.

2.     MAKRUH membina qubur sama ada di sebelah dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen, batu kapur & seumpamanya.

 Hal ini berdasarkan hadits, daripada Jabir r.a., katanya:

نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أَن يُجَصَّصَ القَبرُ

Maqsudnya: “Rasulullah s.a.w. melarang pembinaan qubur dengan batu kapur.” [HR Muslim (970)]

Walau bagaimanapun, pembinaan qubur dengan batu marmar & seumpamanya adalah HARAM. Ini kerana perbuatan tersebut sangat bertentangan dengan larangan Rasulullah s.a.w., di samping terdapat unsur-unsur pembaziran yang ditegah oleh syara’, serta unsur-unsur kemegahan & kebanggaan yang dicela oleh agama.

3.     MAKRUH TAHRIM meninggikan qubur & membuat binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan orang hari ini.

Menurut sunnah, qubur tidak boleh ditinggikan melebihi sejengkal dari paras tanah. Hal ini berdasarkan hadits, daripada ‘Ali bin Abu Talib r.a., katanya, Abu al-Hayyaj al-Sadiy berkata:

أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ

Maqsudnya: “Aku menyampaikan pesanan Rasulullah s.a.w. kepadaku bahawa jangan ditinggalkan patung-patung kecuali setelah engkau hancurkannya, begitu juga dengan qubur yang binaannya tinggi kecuali setelah engkau ratakannya.” [HR Muslim (969) & lainnya]"

4.     Keluarga si mati sibuk menyediakan makanan & menjamu orang ramai sebagaimana kebiasaan masa kini. Hal ini adalah BID’AH yang SANGAT BERTENTANGAN DENGAN SUNNAH yang menganjurkan sebaliknya, iaitu sebahagian mereka yang menziarahi jenazah menyediakan makanan & menghantarnya kepada keluarga si mati atau seseorang mengundang & menjamu mereka di rumahnya.

Begitu juga SUNAT menyediakan makanan yang banyak yang mencukupi keperluan mereka sehari semalam. Hal ini berdasarkan hadits, ketika Rasulullah s.a.w. menerima berita Ja’far bin Abu Thalib r.a. terbunuh, baginda (s.a.w.) bersabda:

اصنَعُوا لِأَهلِ جَعفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَد جَاءَهُم مَا يَشغَلُهُم

Maqsudnya: “Buatkanlah makanan untuk keluarga Ja’far kerana mereka ditimpa perisiwa yang menyedihkan.” [HR at-Tirmizi (998), Abu Daud (31-32) & selainnya]

HARAM menyediakan makanan untuk perempuan-perempuan yang meratap atau seumpamanya sama ada mereka di kalangan keluarga si mati atau orang lain. Ini kerana perbuatan tersebut akan membantu maksiat & menggalakkannya berterusan.

 Termasuk dalam perkara BID’AH ialah perbuatan keluarga si mati mengadakan kenduri yang mereka namakan “sempena berlalu 40 hari” atau seumpamanya.

Sekiranya perbelanjaan kenduri tersebut diambil daripada harta hak para waris, & antara mereka, terdapat pula yang belum baligh, perbuatan tersebut SANGAT DILARANG disebabkan makan harta anak yatim & menghilangkan haknya bukan untuk kepentingan dirinya. Perbuatan HARAM ini dikongsi oleh kesemua yang menjemput & yang makan kenduri tersebut.

5.     Membaca al-Quran di majlis-majlis takziah yang dibuat secara rasmi sebagaimana yang berlaku pada hari ini; perbuatan tersebut juga adalah BID’AH.

Apa yang sunat ialah mengucapkan takziah kepada keluarga si mati hanya dalam tempoh 3 hari dari hari kematiannya sebagaimana yang DISEPAKATI ‘ULAMA’, atau dengan kata lain, bukan keluarga si mati yang menentukan tempohnya.

Sumber dari darulkautsar.net/ PENULIS: Dr Zulkifli bin Mohamad al-Bakri

5. Tiga hikmah berwudhu bagi Kesihatan. 

Penetapan syariat adalah hak mutlak bagi Allah swt semata-mata. Seorang Muslim tidak patut mempersoalkan, mengapa harus berwudhu dahulu sebelum solat? Mengapa gerakan solat ada ruku dan sujudnya segala? Hal itu mutlak kuasa Allah SWT Sang Pembuat Hukum bagi para makhluknya.

Kita hanya boleh memetik ibrah dan hikmah dari apa yang telah ditetapkan Allah SWT melalui syariat-syariatnya. Hikmah tersebut bukanlah tujuan dari pelaksanaan sebuah syariat. Ia hanya menjadi buah-buahan dan hadiah dari Allah swt sebagai ketaatan hamba kepada syariat yang telah dibuat-Nya.

Sebagaimana hikmah yang terkandung dari wudhu diantaranya menjadikan kita sihat dan segar. Seorang hamba tidak berwudhu dengan bertujuan agar tubuhnya sihat dan segar. Ia berwudhu haruslah semata-mata kerana tunduk menjalankan perintah Rabb-nya. Adapun manfaat dari wudhu iaitu sihat dan segar adalah hadiah Allah kepadanya yang telah menunaikan perintah Allah.

Demikian juga beberapa hikmah di antara manfaat disyariatkannya wuduk. Bukan sebagai tujuan kita untuk berwuduk kerana sejatinya wuduk hanya semata-mata untuk menunaikan perintah Allah. Namun hal tersebut sebatas memotivasi dan mendorong kita untuk sentiasa menjaga wuduk.

Pertama, memelihara kesihatan jasmani agar sentiasa segar dan sihat. Langkah-langkah yang harus ditempuh untuk diantaranya dengan menjaga kebersihan jasmani. Kebersihan jasmani erat kaitannya dengan solat dan wuduk.

Kebersihan menjadi pangkal pokok kesihatan. Di sinilah terletak salah satu rahsia atau hikmahnya berwudlu. Maka Islam mewajibkan setiap orang yang hendak solat membersihkan tubuh terlebih dahulu, iaitu mencuci muka, membasuh tangan, sebahagian kepala, dan seterusnya. Hal itu harus dilakukan secara tertib dan berterusan.

Prof Dr Jamieson, seorang pakar kesihatan dari Jerman mengatakan bahawa mencuci badan dan mandi sangat menguntungkan bukan sahaja untuk membersihkan tetapi juga menguatkan kulit dan menyegarkan badan serta merangsang alat-alat pencernaan dalam pertukaran-pertukaran zat.

Menguatkan kulit sangatlah penting, kerana dapat menghindarkan sejumlah penyakit seperti selsema atau selsema, radang kerongkong, batuk, radang paru-paru, radang selaput paru-paru, TBC dan lain-lain.

Satu-satunya cara untuk menguatkan kulit adalah setiap hari adalah membasahi atau membasuh kulit badan dengan air sejuk.

Jelas kiranya betapa pentingnya pemeliharaan badan. Dengan melakukan wuduk dan mandi, kesihatan badan kita akan tetap terpelihara.
                                                                               
                                                                      ***
Kedua, Memelihara Fikiran dan Akal. Akal adalah salah satu unsur yang amat penting dalam diri manusia. Tak ubah seperti barometer yang boleh mengukur naik-turunnya suhu. Akal jugalah yang dapat membezakan antara yang baik dengan yang buruk, antara yang membangun dan yang menghancurkan.

Dalam hal ini, Nabi Muhammad Saw memberikan pandangan, "Akal adalah cahaya dalam hati yang membezakan antara yang hak dan yang batil". Selanjutnya Rasulullah saw memberikan ulasan, "Tiap-tiap sesuatu mempunyai alat dan alat orang yang beriman ialah akal. Tiap-tiap kaum mempunyai pengasuh (penggembala), dan pengasuh orang-orang yang beriman ialah akal. Tiap kaum mempunyai penggerak kehidupan, dan penggerak kehidupan seorang hamba ialah akal ".

Oleh kerana itu satu-satunya jalan untuk menumbuhkan, mengembangkan dan memelihara akal ialah mengisinya dengan iman. Semakin tinggi ilmu seseorang, maka semakin bijak pula akalnya, dan setiap kecerdasan pada umumnya medatangkan kebaikan, kemajuan, kejayaan dan lain-lain.

Orang-orang yang berilmu itu mempunyai kedudukan yang tinggi sebagaimana Allah swt berfirman "Nescaya Allah akan meninggikan darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan". (QS. Al-Mujadalah: 11)

                                                                     ***
Ketiga, memelihara akhlak atau moral. Akhlak atau budi pekerti itu adalah soal yang penting menurut pandangan agama Islam. Termasuk di antara tiga kerangka pokok dasar ajaran Islam (aqidah, syari'ah, dan akhlak).

Dalam Al-Quran banyak ditemui ayat-ayat yang berkenaan dengan soal moral itu, sifat-sifat yang terpuji yang harus dipupuk dan dikembangkan. Peribadi Rasulullah saw dilukiskan oleh Allah SWT sebagai teladan. Sebagaimana firman Allah "Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai budi pekerti yang agung." (QS. Al-Qolam: 4)

Dalam kehidupan manusia, moral atau akhlak dapat diibaratkan laksana bunga dalam satu taman. Bagaimanapun luas dan indahnya taman, tapi kalau tak dihiasi dengan kembang, maka taman itu tidak jauh berbeza seperti kuburan.

Untuk itulah setiap muslim yang beriman, tidak boleh mensia-siakan hidup ini dengan tidak beribadah. Badan yang sihat dan jiwa yang "sihat" akan menyokong kehidupan di dunia untuk memperoleh keselamatan di hari nanti.

Apabila selesai berwuduk disunnatkan untuk membaca syahadat sebagaimana dijelaskan dalam hadis berikut ini. Dari Umar RA Rasulullah SAW bersabda, "Apabila ada di antara kamu berwuduk, lantas ia menyempurnakan wudhunya, kemudian ia berkata," Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan Aku bersaksi bahawa Muhammad itu Rasul-Nya, maka dibukakan baginya beberapa pintu syurga yang lapan yang dimasukkan dari mana saja dikehendakinya. "(HR Muslim)

Oleh Tirmidzi selain syahadat, ditambah pula doa, "Ya Allah, jadikanlah aku ini dari orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku ini orang-orang yang suci."

Itulah kesempurnaan wudhu yang dapat mencerminkan sikap hidup manusla muslim. Wuduk adalah salah satu unsur pokok yang harus dipelihara oleh seorang muslim. Allah swt memerintahkan kepada orang-orang yang beriman supaya memelihara kesihatan dan moral (akhlak) dari bencana.

Ada tiga unsur pokok yang harus dipelihara untuk membina peribadi, di antaranya memelihara kesihatan jasmani, memelihara fikiran (akal), dan memelihara moral (akhlak).

sumber republika.co.id
Tiga hikmah berwudhu bagi Kesihatan | Detik Islam

6. Soalan bocor. 

Ada kalanya, ketika musim peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan lain-lain, kedengaran bisik-bisik berkenaan soalan bocor. Pelbagai respon daripada para pelajar dan ibubapa. Ada yang begitu bersungguh mendapatkannya dan membuat persiapan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Ada juga pelajar yang mendapat soalan-soalan tersebut, tetapi tidak mempedulikannya, bahkan ada yang langsung tidak berminat untuk mengambil tahu soalan-soalan tersebut. Ketika di dalam dewan peperiksaan, ada yang bergembira kerana telah bersiap sedia dengan jawapan dan ada yang menyesal kerana mengabaikan soalan-soalan bocor tersebut. Kolum hadis kali ini akan membicarakan berkenaan empat soalan di dalam kubur yang telah “dibocorkan” oleh Rasulullah s.a.w melalui ungkapan baginda yang bermaksud “Tidak akan berganjak kedua-dua kaki setiap hamba (ke syurga atau neraka) pada hari akhirat nanti sehinggalah ditanya tentang umurnya, ke mana dihabiskan. Ditanya tentang ilmunya, apakah yang diamalkan. Ditanya tentang hartanya, bagaimana cara memperolehi dan membelanjakannya. Dan ditanya tentang kesihatan tubuh badannya, apa yang telah dilakukan dalam kehidupan.” ( Tarmizi ; no 2417). Moga-moga kita mengambil perhatian dan mempersiapkan jawapan masing-masing dan berjaya lulus dengan cemerlang di akhirat nanti.
SOALAN BOCOR PERTAMA 

Kehidupan di dunia adalah tempoh ujian daripada Allah swt. Apabila tiba waktunya, kematian menjelma tanpa diperlewatkan atau dipercepatkan walaupun sesaat. Persoalan berkenaan usia yang dianugerahkan olehNya akan ditanya kepada setiap insan lantas masing-masing menjawab dengan jawapan yang berbeza, berdasarkan cara tersendiri tentang bagaimana memenuhi tempoh tersebut. Ada yang pendek usianya, tetapi menjadi sangat bernilai kerana diisi dengan penuh ubudiyyah ( penghambaan) kepada Allah swt. Ada pula yang panjang umurnya, tetapi menjadi sebab penyesalan yang tidak berkesudahan kerana ia dipenuhi dengan penghambaan kepada hawa nafsu semata-mata. Golongan yang paling bergembira adalah di kalangan yang panjang usianya dan dihiasi dengan ketaatan yang tidak berbelah bagi kepada Yang Maha Esa. Moga kita mampu menjawab pada saat itu dengan jawapan yang tidak menghampakan.

SOALAN BOCOR KEDUA 
Soalan kedua amat menggetarkan hati khususnya golongan yang berilmu. Apakah yang telah diamalkan daripada ilmu yang dimiliki? Peringatan yang amat menggerunkan di dalam firman Allah “Amat besarlah kemurkaan Allah apabila kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu amalkan.” (surah Soff, ayat 3). Buah kepada ilmu dan tanda ia bermanfaat kepada seseorang ialah apabila diamalkan. Para orientalis mempunyai ilmu yang banyak tentang Islam, tetapi ia tidak akan menyelamatkan mereka di akhirat kerana ia tidak diamalkan. Begitu juga para ulama’ al-suu’ (ulama’ yang jahat) yang sentiasa menggunakan agama untuk mengejar dunia dengan memutarbelitkan hukum hakam agama demi mencari redha ‘tuhan-tuhan’ yang bukan Tuhan. Demikianlah iblis yang mempunyai ilmu paling hebat berkenaan syurga, kerana pernah menghuni dan merasai nikmat di dalamnya, tetapi tidak membawa kepada amal yang membuktikan ketaatan kepada Allah. Ada pula yang ingin mengambil jalan mudah dengan tidak berusaha menambah ilmu, agar tidak dibebankan dengan soalan ini, tetapi pada hakikatnya mendedahkan diri kepada bahaya yang lebih besar iaitu sesat dalam kegelapan jahiliah. Ya Allah, berilah kekuatan kepada kami agar sentiasa berusaha menambahkan ilmu agama  dan anugerahkan kami kemampuan untuk mengamalkannya dengan penuh ikhlas dan istiqamah.

SOALAN BOCOR KETIGA

Soalan ketiga berkenaan harta. Ia mempunyai dua anak soalan, iaitu bagaimana cara memperolehi dan bagaimana cara membelanjakannya. Realiti dunia hari ini yang dikuasai kapitalis melahirkan segolongan manusia yang tidak mempedulikan halal dan haram di dalam mengumpul harta. Matlamatnya hanyalah wang, setiap tindak tanduk diputuskan berdasarkan keuntungan wang, segala pengorbanan adalah demi wang, bahkan hidup matinya seolah-olah menghambakan diri kepada wang. Golongan ini lupa untuk merealisasikan makna doa iftitah yang dibaca pada setiap rakaat pertama solatnya. Sepatutnya segala-segala yang dilakukan adalah demi Allah, Tuhan sekalian alam. Lantas suburlah budaya rasuah, pecah amanah, menipu dalam perniagaan, lari dari hutang, mencuri, merompak dan sebagainya. Alangkah ngerinya keadaan golongan ini apabila berada di dalam mahkamah Allah di akhirat kelak, apakah yang bakal dijawab oleh mereka? Soalan susulan seterusnya ialah cara membelanjakan harta yang dimiliki. Ada yang begitu cermat memastikan hartanya benar-benar dari sumber yang bersih dan halal, tetapi lalai ketika membelanjakannya. Tanpa disedari, ia membeli perkara-perkara yang menjadi senjata musuh untuk merosakkan zuriatnya sendiri lalu menempatkannya di dalam rumah yang mereka diami. Ada kalanya, menggunakan harta yang halal, tetapi membawa ahli keluarganya ke tempat yang melalaikan mereka dari mengingati Allah.  Semua ini bakal ditanya, persiapkanlah jawapannya !

SOALAN BOCOR KEEMPAT

Soalan terakhir berdasarkan hadis ini adalah berkenaan tubuh badan dan kesihatan yang dianugerahkan oleh Allah. Ramai yang tidak menghargai kesihatan ketika mereka sihat bahkan jarang memuji Allah di atas nikmat ini. Tetapi apabila jatuh sakit, secara tiba-tiba mereka menjadi orang yang sentiasa menyebut Allah dan berazam untuk melalukan ketaatan setelah sembuh. Demikianlah sakit, satu anugerah yang sangat baik dari Allah, tanda kasihNya kepada hambaNya. Justeru, hargailah nikmat tubuh badan ini dengan menggunakannya semaksima mungkin untuk melakukan pelaburan yang profitnya akan digunakan untuk ‘shopping’ di akhirat nanti.

TANGAN DAN  KAKI BERCAKAP

Di dalam surah Yaasin, Allah menceritakan suasana di akhirat nanti di dalam firmanNya yang bermaksud “Pada hari ini Kami tutup mulut-mulut mereka, dan tangan-tangan mereka akan bercakap (mengakui segala amalan yang dilakukan di dunia) serta kaki-kaki menjadi saksi di atas apa yang telah mereka lakukan” ( Yaasin,ayat 65 ). Ketika itu, mulut yang sangat petah berkata-kata tidak mampu memberi alasan dan melepaskan diri lagi sebagaimana di dunia dahulu.  Mulut terkunci rapat dan tugas menjawab dipindahkan kepada seluruh anggota badan lain lalu mengakui satu persatu amal baik dan buruk ketika di dunia dahulu tanpa tertinggal sedikitpun, sehingga akhirnya menempatkan mereka ke destinasi terakhir sama ada di syurga mahupun neraka.

*Sumber dari ustazsyed.blogspot.com

7. Cara Mudah Agar Syaitan Tidak Boleh Masuk Dalam Rumah. 

Ramai orang yang ingin melindungi rumah mereka dari gangguan syaitan atau terperangkap dalam perangkap syaitan. Mereka ingin rumahnya tidak dimasuki syaitan dari golongan jin, tetapi yang dilakukan justru perbuatan-perbuatan yang disukai oleh syaitan kerana mengandungi unsur kemusyrikan.

Misalnya membuat jimat-jimat tertentu yang diletakkan di atas pintu. Atau menuliskan rajah di pintu dan tingkap. Atau membaca jampi dan mantra di sekeliling rumah. Bahkan ada pula yang memanggil dukun untuk menanam pagar ghaib di depan rumahnya.

Padahal jimat dan rajah tidaklah memberi manfaat apa-apa selain justru membuat pelakunya celaka kerana berkeyakinan benda itu dapat melindunginya dari bahaya ghaib. Sedangkan yang kuasa untuk melindungi manusia secara ghaib hanyalah Allah Azza wa Jalla.

أَنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- أَبْصَرَ عَلَى عَضُدِ رَجُلٍ حَلْقَةً أُرَاهُ قَالَ مِنْ صُفْرٍ فَقَالَ وَيْحَكَ مَا هَذِهِ . قَالَ مِنَ الْوَاهِنَةِ قَالَ أَمَا إِنَّهَا لاَ تَزِيدُكَ إِلاَّ وَهْناً انْبِذْهَا عَنْكَ فَإِنَّكَ لَوْ مِتَّ وَهِىَ عَلَيْكَ مَا أَفْلَحْتَ أَبَداً

Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam pernah melihat seorang lelaki memakai gelang di lengannya. Lelaki itu mengatakan bahawa gelang tersebut diperbuat daripada tembaga. Lalu beliau berkata, "Untuk apa engkau memakainya?" Lelaki itu menjawab, "(Ini untuk mencegah) Wahinah (penyakit yang ada di lengan atas)." Beliau lantas bersabda, "Gelang tadi malah membuatmu semakin lemah. Buanglah! Seandainya engkau mati dalam keadaan masih mengenakan gelang tersebut, engkau tidak akan beruntung selama-lamanya. "(HR. Ibnu Majah dan Ahmad)

Sementara mendatangi dukun dan mempercayai ucapannya, termasuk minta dibuatkan pagar ghaib untuk melindungi rumah dari gangguan syaitan, dapat membuat pelakunya kufur terhadap ajaran Islam. Sebagaimana sabda beliau:

مَنْ أَتَى كَاهِناً أَوْ عَرَّافاً فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ

"Barangsiapa yang mendatangi dukun atau tukang ramal, lalu ia membenarkannya, maka ia telah kufur pada apa yang telah diturunkan kepada Muhammad." (HR. Ahmad; hasan)

Lalu bagaimana cara agar syaitan tidak masuk ke rumah kita? Islam mengajarkan cara yang sangat mudah dan tidak memerlukan ritual yang menyulitkan. Caranya adalah, baca basmalah masa masuk rumah dan menutup pintu. Sebagaimana sabda Rasulullah dalam hadis:

وَأَغْلِقُوا الأَبْوَابَ ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ ، فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَفْتَحُ بَابًا مُغْلَقًا

"Dan tutuplah pintu kalian seraya membaca basmalah, kerana syaitan tidak akan mampu membuka pintu yang tertutup (dengan bacaan basmalah) ... (HR. Bukhari dan Muslim)

Ustadz Hasan Bishri dalam buku Dahsyatnya Kekuatan Basmalah menjelaskan syaratnya. Yakni ketika membaca basmalah, seorang muslim harus yakin dengan kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta'ala.

"Yang diperlukan hanyalah keyakinan kita yang mantap terhadap keagungan dan kekuasaan Allah yang tulus saat melakukannya. Iaitu dengan membaca Basmalah ketika masuk rumah atau menutup pintu, nescaya syaitan akan masuk dan terhalang untuk masuk rumah kita, "terangnya.

Wallahu a'lam bissawab.

*sumber dari bersamadakwah.net

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنْفُسَنَا وَإِنْ لَّمْ تَغْفِرْلَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُوْنَنَّ مِنَ الْخَاسِرِيْنَ

رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

وَصَلَّى الله ُعَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ

وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمين

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)
....................................

Tiada ulasan: