Selasa, 24 Julai 2018

Akta Majlis Keselamatan Negara 2016 akan dimansuhkan. 7921.


Tuesday, July 24, 2018
Kerajaan rosak teruk, ambil masa bina semula - Tun M
Posted By: Pentadbiron: July 24, 2018 Print Email
Kerajaan rosak teruk, ambil masa bina semula - Tun M
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Najib Razak ‘merosakkan’ jentera kerajaan dengan menyalahgunakannya bagi memperkukuh rejim pemerintahannya.

Beliau berkata ramai pegawai kerajaan yang terlibat akan dibuang dan ini akan mengambil masa untuk memulihkan kerajaan.

“Kerosakan yang dibuat (Najib Razak) kepada negara ini lebih teruk daripada apa yang kami jangka.

“Bukan saja wang yang dihilangkan berbillion-billion ringgit, tetapi jentera kerajaan sudah disabotaj, sudah ditukar supaya tidak lagi berjalan dengan baik dan terpaksalah kita ambil tindakan untuk membuang beberapa pegawai yang terlibat dalam mempertahankan kerajaan terdahulu,” katanya.

Dr Mahathir berucap di hadapan kira-kira 3,000 hadirin di majlis makan malam amal Tabung Harapan, anjuran 18 Gabungan Persatuan Cina Klang di Shah Alam, malam tadi.

Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran kerajaan selepas pilihan raya umum pada 9 Mei.

Sejak itu, ramai pegawai utama kerajaan telah diganti, termasuk bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali, bekas ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Dzulkifli Ahmad, Gubernur Bank Negara Muhammad Ibrahim, dan Ketua Hakim Negara Md Raus Sharif.

Kebanyakan pegawai ini telah meletak jawatan, sementara yang lain seperti Apandi telah dipecat.

Dalam ucapan beliau malam tadi, Mahathir juga mengulang pendirian Pakatan Harapan menegakkan lunas kedaulatan undang-undang.

Bagaimanapun, beliau berkata terdapat beberapa undang-undang yang tidak adil dan tidak melindungi kepentingan orang ramai dan perniagaan seperti Akta Majlis Keselamatan Negara 2016.
Menurut perdana menteri, Akta Majlis Keselamatan Negara 2016 akan dimansuhkan. –
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: KERAJAAN ROSAK TERUK, AMBIL MASA BINA SEMULA – TUN M

Tuesday, July 24, 2018
SIRI 1- TERJEMAHAN -Kepentingan Rahsia Taib Di Petros Venture Sarawak!
Taib's Secret Interest In Sarawak's Petros Venture!  EXCLUSIVE
Taib's Secret Interest In Sarawak's Petros Venture!  EXCLUSIVE
20 Julai 2018 10

Pada petang 20 Mac 2016, dalam panas berdebu padang pasir Oman, dua pelawat yang jauh dari timur membuat keputusan untuk menyelesaikan perjanjian besar dengan Bank Nizwa  iaitu bank tempatan untuk menaikkan susunan pembiayaan $150 juta (mematuhi Syariah, tentu saja) untuk membolehkan pelaburan dalam penerokaan minyak baru Oman yang besar  di Blok 17.

Kemudahan ini diberikan kepada syarikat mereka sebagai kapasiti utama dalam PetroTel Oman (PetroTel), pengendali lapangan minyak prospek 2,378 kilometer persegi.

Kita tahu mengenai perkara ini kerana semuanya telah diumumkan dalam akhbar Times of Oman. Laporan itu juga menamakan syarikat yang terlibat, South Sea Energy, yang digambarkan sebagai memegang 'kepakaran antarabangsa dalam industri minyak dan gas'.

Dalam perjanjian tersebut, kita cuba mengenal pasti dua orang yang hadir semasa menandatangani perjanjian dengan bank itu bagi pihak Tenaga Laut Selatan. Mereka dinamakan Datuk Seri Mahmud Abu Bekir Taib, Naib Presiden Eksekutif Tenaga Laut Selatan dan bapanya Gabenor Sarawak, Tun Pehin Sri Haji Abdul Taib bin Mahmud, menurut kenyataan media yang dibuat oleh bank.
Governor Taib accompanied son Abu Bekir as Executive Vice President of South Sea Energy to raise $150 million loan in Oman
Governor Taib accompanied son Abu Bekir as Executive Vice President of South Sea Energy to raise $150 million loan in Oman

Gabenor Taib menemani anak lelaki Abu Bekir sebagai Naib Presiden Eksekutif Tenaga Laut Selatan untuk menaikkan pinjaman $ 150 juta di Oman

Penglibatan Gabenor Sarawak dalam usaha perniagaan anak lelakinya itu  , akan mengejutkan mereka yang menyedari  secara terang-terangan bahawa penglibatan oleh ahli keluarga  seorang kleptokrat di bidang perniagaan dan  untuk kegiatan perniagaan globalnya. Tetapi, jarang sekali dia membenarkan serta menonjolkan dirinya terperangkap di tempat kejadian.

MENJADI PERSOALAN

Sarawak  Report ingin menanyakan apa sebenarnya kepentingan kewangan keluarga Taib di dalam syarikat South Sea Energy ini, yang telah diumumkan kini sudah berkait rapat dengan usaha pertama syarikat Petros Negeri Sarawak, yang berlaku juga berkaitan dengan Oman Blok 17? Apakah sebenarnya syarat-syarat pertaruhan MOU Petros dan Tenaga Laut Selatan yang disebut dalam pengumuman itu?

Selain itu, atas apa cagaran Bank Nizwa bersetuju untuk menaikkan sejumlah besar $150 juta untuk South Sea Energy Sdn Bhd, memandangkan syarikat itu, yang diperbadankan pada 2008 dan hanya mendaftarkan satu pejabat (di Menara Petronas) dan dikategorikan sebagai " Dorman "dalam Daftar Syarikat?

Beralih dari adegan  di kawasan padang pasir tepat  selepas dua tahun, hingga Mac 2018 dan pembalikan dasar petroleum yang menakjubkan oleh Kerajaan Sarawak, hanya jangka waktu pendek selepas pemilihan umum GE14, apabila  bekas perdana menteri Najib Razak terlibat dalam pertempuran sengit yang melemahkan kuasa Najib dan betapa terdesaknya beliau  untuk mengekalkan kuasa.

Untuk mempunyai peluang  memegang jawatan dan mengekalkan kuasanya sebagai PM , Najib perlu mengekalkan sokongan mafia politik Sarawak, yang telah berada di bawah pegangan kuat Taib Mahmud selama empat dekad, pertama dalam kapasitinya sebagai ketua menteri dan sekarang sebagai gabenor negeri. 

Taib menguasai kerusi-kerusi penting dan Ia akan muncul melakukan perubahan dan  dasar ini adalah harga yang perlu dibayar Taib untuk terus menyokong BN, walaupun beliau juga dipuji oleh sekutu lamanya yang kini pemimpin pembangkang (sekarang kerajaan) Dr Mahathir.

Selama bertahun-tahun, jurucakap pembangkang di Sarawak telah menguraikan pengaturan haram dan tegas yang menyalahi undang-undang di mana rizab minyak berharga negara itu disedut oleh kerajaan persekutuan melalui Petronas dengan royalti hanya 5% yang diketepikan untuk negeri itu..

TERJEMAHAN: TOJET
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: SIRI 1- TERJEMAHAN -Kepentingan Rahsia Taib Di Petros Venture Sarawak!

Umno, PAS setuju anjur program bersama di Sg Kandis
Lum Chee Hong

PRK SG KANDIS | Datuk Seri Ismail sabri Yaakob mendakwa Umno dan PAS sudah sepakat untuk mengadakan satu program bersama sempena kempen PRK itu.

Beliau yang baru menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor menyatakan harapannya agar program itu nanti akan mempertemukan dua parti itu di pentas yang sama, walaupun tidak dianjurkan secara rasmi atas nama parti.

"Tadi saya sudah berbincang dengan seorang pemimpin PAS dan dia setuju," dakwanya.

"Sebagai contoh, (boleh diadakan) forum perdana Islam yang menampilkan Syamsul Debat yang mewakili Umno dan Ustaz Azhar Idrus yang mewakili PAS.

"Kita mahu tunjukkan ada kerjasama antara Umno dan PAS. Kalau boleh, mungkin kita letakkan setiausaha agung Umno dan PAS pada malam terakhir (kempen)," katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis pengenalan calon BN Datuk Lokman Noor Adam dan Penyerahan Anak Angkat Bahagian Negeri Selangor di Kampung Sungai Kandis, malam ini.

Untuk rekod, PAS setakat ini belum mengeluarkan apa-apa kenyataan rasmi yang jelas menunjukkan parti itu akan berpihak kepada mana-mana parti pada PRK kali ini.

Setiausaha agungnya Datuk Takiyuddin Hassan sebelum ini berkata ketiadaan calon PAS bukanlah bermakna mereka akan bekerjasama dengan Umno.

Beliau juga hanya menggesa anggota parti di DUN itu agar membuat pilihan "berpandukan pertimbangan yang wajar demi kepentingan Islam-Melayu".

Bagaimanapun dua pemimpin parti itu - Ketua Penerangan Nasrudin Hassan dan Anggota Perhubungan Selangor Ahmad Dusuki Abd Rani - menggesa anggota parti menolak calon Pakatan Harapan (HARAPAN) Mohd Zawawi Ahmad Mughni.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa berkata Tun Dr Mahathir tidak perlu masuk campur dalam soal hubungan PAS dan Umno.

Ia susulan kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad yang menyifatkan langkah PAS untuk tidak meletakkan calon kerana kedua-dua parti itu adalah "adik-beradik".

"Ini adalah urusan pembangkang," katanya.

Turut hadir dalam program itu adalah Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hassan.
at 7/24/2018 08:00:00 PG
KERENGGA: Umno, PAS setuju anjur program bersama di Sg Kandis

Surat kepada CIA rosakkan demokrasi berparlimen
V Anbalagan

PETALING JAYA: Polis perlu mengambil serius dengan kemunculan surat yang meminta sokongan dari Agensi Perisikan Pusat (CIA) Amerika Syarikat (AS) untuk memastikan Datuk Seri Najib Razak terus berkuasa, kata peguam.

SN Nair berkata apa yang polis perlu lakukan adalah memfailkan laporan dengan kerelaan sendiri dan mulakan siasatan.

“Mereka tidak perlu menunggu orang ramai membuat laporan sebelum bertindak,” katanya kepada FMT.

Nair yang juga bekas pegawai polis, berkata demikian sebagai maklum balas kepada sepucuk surat 3 halaman yang ditulis oleh Datuk Hasanah Ab Hamid, bekas ketua pengarah Organisasi Perisikan Luar Malaysia (ME10).

Surat itu ditulis kepada Pengarah CIA, Gina Haspel.

Nair berkata kesalahan itu dilakukan di bawah Seksyen 124B Kanun Keseksaan iaitu aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen.

Kanun Keseksaan itu menyatakan “barang siapa, dengan apa-apa cara, secara langsung atau tidak langsung, melakukan aktiviti yang memudaratkan demokrasi berparlimen hendaklah dihukum dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai 20 tahun”.

Di bawah Sosma, suspek boleh ditahan sehingga 28 hari sementara menunggu perbicaraan.

Beliau berkata walaupun ia adalah kesalahan keselamatan, polis boleh mengenakan hukuman di bawah Kanun Prosedur Jenayah (CPC) untuk menahan seseorang sehingga 14 hari.

“Mereka yang didakwa juga ditawarkan jaminan,” katanya.

Beliau berkata polis hanya perlu menyoal Hasanah dan Najib untuk menentukan kesahihan surat 3 yang ditulis kepada pengarah CIA.

Hasanah yang kini tidak diketahui jawatannya, didakwa menyatakan Najib sebagai sekutu AS yang boleh bekerjasama dengan Washington, berbanding Tun Dr Mahathir Mohamad yang “anti-Barat dan anti-Yahudi” 

Dr Mahathir mengetuai Pakatan Harapan, memenangi pilihan raya pada 9 Mei, yang menggulingkan Barisan Nasional buat pertama kalinya dalam tempoh lebih 60 tahun.

Najib bagaimanapun berkata beliau tidak pernah mengarahkan surat itu ditulis dan tidak tahu menahu tentang kewujudannya.
at 7/24/2018 09:00:00 PG
KERENGGA: Surat kepada CIA rosakkan demokrasi berparlimen

Isu LTTE: DAP perlu nyata pendirian

MUFTI Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin mahu DAP menyatakan pendirian parti itu terhadap Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang Dr P Ramasamy yang dikaitkan dengan kegiatan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Beliau berkata, sehingga kini masih belum ada mana-mana pimpinan tertinggi parti itu bersuara mengenai perkara berkenaan.

“Saya dukacita, saya hairan kerana pimpinan DAP tiada yang bersuara dalam kes ini. Saya tidak tahu kenapa mereka diam.

“Mungkin mereka sedang tunggu kenyataan polis atau sebagainya. Sekurang-kurangnya kita harap mereka akan menyebut 'kita minta polis akan siasat', tetapi tiada?” katanya ketika ditemui selepas Perasmian Pembukaan Penggal Persidangan Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis Ke-14 di Kangar, hari ini.

Mohd Asri berkata, sikap ‘double standard’ Ramasamy dapat dilihat sebelum ini apabila membantah ekstradisi anggota LTTE yang ditahan di negara ini untuk dihantar pulang ke Sri Lanka.

“Ini bukan soal Dr Zakir Naik, tetapi apabila membabitkan Dr Zakir Naik, dia (Ramasamy) meminta perkara yang berbeza dengan apa yang dia tuntut dengan LTTE.

“LTTE adalah pasukan keganasan yang bukan sahaja memerangi Kerajaan Sri Lanka, malah membunuh orang Islam. Kebencian LTTE dengan umat Islam amat ketara.

“Saya lihat kebencian dan anti Islam ini ada pada Ramasamy, iaitu ini salah satu ciri LTTE," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, kecenderungan Ramasamy menyokong LTTE tidak dapat dinafikan apabila pemimpin itu turut menjemput aktivis LTTE menghadiri majlis anjurannya sebelum ini.

Menurutnya, sebelum ini ada wanita yang memiliki beberapa buku mengenai Daish sudah dihukum kerana dikaitkan dengan keganasan.

“Bagaimana Ramasamy sehingga hari ini belum diambil tindakan? Sedangkan pembabitannya jelas dengan LTTE berbanding dengan individu yang hanya memiliki buku yang dikaitkan dengan pengganas,” katanya.
-hmetro
at 7/24/2018 09:30:00 PG
KERENGGA: Isu LTTE: DAP perlu nyata pendirian

Umno ramal PRK Sungai Kandis, Balakong bukan yang terakhir
Adam Abu Bakar

SHAH ALAM: Setiausaha Agung Umno Tan Sri Annuar Musa meramalkan pilihan raya kecil (PRK) di DUN Sungai Kandis dan Balakong bukan PRK yang terakhir.

Di depan kira-kira 1,000 penyokong Barisan Nasional (BN), beliau berkata akan ada lebih banyak PRK namun tidak menyebut secara spesisifik lokasinya.

“Tuan-tuan tahu atau tidak kenapa kita adakan pilihan raya kecil, kerana tuhan hendak mengutuskan untuk adakan pilihan raya kecil. Dia hendak uji Selangor.

“PRK Sungai Kandis belum siap lagi hendak berkempen, sudah ada satu lagi di Balakong. Saya percaya selepas ini Tuhan akan tentukan banyak lagi pilihan raya kecil, tidak tahu di mana, Langkawi atau di mana.

“Jangan Ketereh sudah. Namun setiap kejadian itu kita terimalah sebagai suatu ketentuan Ilahi,” katanya di Command Centre BN, Sungai Kandis, semalam.

Ahli parlimen Ketereh itu turut meramalkan tempoh paling lama Putrajaya ditadbir Pakatan Harapan (PH) adalah selama 2 tahun setengah.

“Menteri PH punya pening tidak tahu yang manakah dasar dan yang manakah cakap-cakap di kedai kopi, sebab itu ada menteri tomato, menteri ikan dan menteri cap ayam.

“Kenapa kita ambil keputusan bertanding, boleh sahaja tidak bertanding di Sungai Kandis dan Balakong, tetapi kita tidak benarkan lawan menang tanpa bertanding, lawan tetap lawan,” katanya.

Annuar juga meminta kepimpinan PH tidak mencampuri urusan antara BN dan PAS dalam merangka strategi bagi menjalankan tugas sukar memenangi DUN Sungai Kandis.

“Soal kita hendak beradik-beradik dengan siapa, hendak berpakat dengan siapa, ia bukan urusan Tun Dr Mahathir Mohamad, ia urusan kita sebagai parti pembangkang.

Sementara, Timbalan Presiden Umno Datuk Mohamad Hasan pula berkata, PRK adalah sebahagian dari latihan untuk jentera BN mempersiapkan diri menghadapi PRU akan datang.

“PRK yang berlaku akan datang, tidak lama lagi akan banyak lagi berlaku PRK. Tidak lama lagi, kita bukan doakan yang tidak baik, tetapi bersiap sedialah.

“Kita hendak pastikan supaya Umno dan BN bersiap siaga untuk menyiapkan diri kita dalam pilihan raya yang ke-15 mulai sekarang, apatah lagi kita tidak lagi menjadi parti kerajaan.

“Semuanya bukan lagi berpihak kepada kita, maka latihan untuk kita melatih jentera untuk kita ambil bahagian dalam pilihan raya umum nanti, yang terbaik adalah PRK,” katanya.
at 7/24/2018 10:00:00 PG
KERENGGA: Umno ramal PRK Sungai Kandis, Balakong bukan yang terakhir

Hanipa cabar Zahid berdebat isu Sosma

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hanipa Maidin menawarkan diri untuk berdepan dengan presiden Umno bagi menjelaskan kewajaran kerajaan membatalkan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

Kata Hanipa, melalui kaedah itu juga orang ramai dapat difahamkan mengapa Pakatan Harapan (HARAPAN) memilih untuk menarik balik pelaksanaan akta yang turut dikenali sebagai Sosma itu.

"Selain mendidik masyarakat, ia juga dapat menghapuskan kekeliruan yang cuba ditonjolkan oleh ketua pembangkang berhubung isu Sosma," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Semalam Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Umno memandang serius langkah kerajaan untuk membatalkan Sosma yang digubal oleh BN sebelum ini.

Kata presiden Umno dan ketua pembangkang tersebut Sosma digubal semata-mata bertujuan menjaga ketenteraman awam daripada anasir yang boleh menggugat keselamatan negara.

Ahmad Zahid yang juga bekas menteri dalam negeri menegaskan Sosma tidak langsung menyentuh soal politik individu.

"Antara elemen pentingnya ialah kesalahan yang menyebabkan keganasan terancang terhadap orang atau harta, atau menyebabkan sebilangan besar warga takutkan keganasan, membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong dan memudaratkan ketenteraman dan keselamatan awam," katanya.

Sosma ialah akta yang digubal di parlimen bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang dianggap mudah disalahgunakan oleh kerajaan.

Bagaimanapun kedua-dua akta tersebut dikecam kebanyakan parti kerana dillihat boleh dimanipulasi untuk tujuan politik.

Baca Bagaimana jika Malaysia jadi negara koboi?

Kata Hanipa HARAPAN sentiasa menghormati hak dan kebebasan Ahmad Zahid untuk menyatakan pandangannya termasuk dalam isu Sosma.

Menurut anggota parlimen Sepang itu hak seseorang untuk bersuara memang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

"Justeru atas kapasiti rasmi saya sebagai timbalan menteri yang bertanggungjawab dalam hal ehwal undang-undang, insya-Allah saya bersedia untuk berdebat ketua pembangkang berhubung isu Sosma tersebut.

"Saya yakin pihak media seperti RTM atau Astro Awani sedia menyiarkan perdebatan ini secara langsung di TV jika ketua pembangkang bersedia menyahut cabaran saya ini," katanya.
-malaysiakini
at 7/24/2018 01:01:00 PTG
KERENGGA: Hanipa cabar Zahid berdebat isu Sosma

MALAYSIA
Police confirm India hasn’t sought Dr Zakir Naik’s extradition
Published 24 minutes ago on 24 July 2018
By May Robertson
On July 6, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said Dr Zakir could stay in the country so as long as he did not create problems. — Picture by Yusof Mat Isa
On July 6, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said Dr Zakir could stay in the country so as long as he did not create problems. — Picture by Yusof Mat Isa

KUALA LUMPUR, July 24 — A lawyer representing Dr Zakir Naik posted on the Internet a letter from the police confirming that India has not sought to extradite the controversial preacher.

Lawyer Mohd Khairul Azam Abdul Aziz appended the July 13 letter from the Royal Malaysia Police's Legal Affairs Department on his Facebook page.

"For your information, this department has checked and found no such request made by the Indian government towards your client up to date," the statement read.

"We urge you to check with the Attorney General's Chambers on this matter too.”

The letter was signed by one ACP Mohamad Fahmi Visuvanatah Abdullah.
Buzze Azam - Siaran
Update kes Dr Zakir Naik

Pihak PDRM telah membalas surat kami dan mengesahkan bahawa setakat ini, tiada sebarang permohonan ekstradisi di buat oleh Kerajaan India terhadap DZN

Oleh itu, tiada sebarang isu berkaitan penghantaran balik beliau relevan untuk di bincangkan buat masa ini


Haa tepuk
Buzze Azam - Siaran

It was previously reported by Malaysiakini that the Indian government sent an official request to Putrajaya in January 2018.

According to a report on July 13, Indian Ministry of External Affairs spokesperson, Shri Raveesh Kumar, confirmed the request.

Last year, India-born Dr Zakir was confirmed to have been granted Permanent Resident status in Malaysia.

Since then, numerous parties, including Penang Deputy Chief Minister II, P. Ramasamy, have urged for him to be sent home where he would face trial for charges of money laundering, supporting terrorist activities and inciting religious tension.

On July 6, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said Dr Zakir could stay in the country so as long as he did not create problems.
https://www.malaymail.com/s/1655443/police-confirm-india-hasnt-sought-dr-zakir-naiks-extradition

Isu kaum dan agama tidak akan bawa Umno, Pas ke mana-mana
11:21 PG      Pejuang Perubahan     
Isu kaum dan agama tidak akan bawa Umno, Pas ke mana-mana
Apa yang nyata di sebalik keputusan PRU14 ialah sistem politik negara kita telah menemui titik kematangannya dan rakyat menolak amalan perkauman serta agama yang keterlaluan.

Dengan menangnya Pakatan Harapan (PH) dan tumbangnya Barisan Nasional (BN), pertukaran kerajaan selepas ini bukan lagi sesuatu yang asing.

Tetapi, perubahan kerajaan tidak mungkin boleh dijayakan dengan momokan isu-isu perkauman atau agama, sebaliknya mesti bertunjangkan sejauh mana hak rakyat dapat diperjuangkan.

Sesiapa yang berjaya memperjuangkan hak dan isu-isu rakyat, maka itulah yang akan menentukan siapa yang mampu menjadi kerajaan. PH menang adalah kerana isu rakyat yang dibawanya dan Umno serta Pas ditolak lantaran sentimen kaum serta agama tidak laku lagi untuk meraih undi.

Jika PH kekal dengan isu-isu rakyat yang diperjuangkannya sebagaimana sebelum PRU14 lalu, maka mereka akan berupaya terus kekal sebagai kerajaan dalam tempoh yang lebih lama lagi.

Sebaliknya, kalau Umno dan Pas masih terkepung dalam kepompong perkauman dan agama yang dalam waktu yang sama, para pemimpin kedua-dua parti itu turut terpalit dengan pelbagai skandal, salah laku dan kedurjanaan, perjuangan mereka tidak akan ke mana-mana.

Sebaik kehilangan kuasa, Umno patut sedar hakikat itu. Generasi Malaysia Baharu bukan saja tidak terpana, bahkan menolak amalan politik berteraskan kaum dan agama yang keterlaluan.
Malangnya, berbanding sebelum ini, sebaik saja kehilangan kuasa, Umno sekarang ini terlihat lebih rasis lagi sifatnya.

Semua isu yang dibantahnya dikaitkan dengan kedudukan kaum dan agama. Siapa jadi menteri kewangan, peguam negara, ketua hakim negara, menteri jaga komunikasi dan undang-undang, semuanya salah di mata Umno kerana mereka bukan Melayu dan bukan beragama Islam.
Begitu juga dengan Pas, semua jawatan yang sama seperti di atas adalah salah di mata parti itu kerana mereka bukan Islam dan kononnya suatu ancaman kepada kedudukan Islam.

Harus kita ingat bahawa semua perlantikan itu tidak sama sekali bercanggah dengan perlembagaan negara, selain kedudukan individu berkenaan juga dilihat sesuai dari segi ketokohan, intergiti dan kekananan mereka.

Kalau perlembagaan sendiri tidak menghalang perlantikan itu, maka dari sudut apa lagi Umno dan Pas mesti terus meniupkan sentimen perkauman dan agama melaluinya?

Sejauh mana benarnya perlantikan mereka itu mengancam kedudukan Melayu dan Islam berbanding perangai setengah pemimpin Umno yang terpalit skandal, mencuri harta rakyat, membiarkan isteri bermewah dan membazir atau lagak sebahagian pemimpin Pas yang gemar mencarut serta memaki hamun atas nama agama?

Apakah kemuliaan kedudukan Melayu dan Islam ditentukan oleh penjawat jawatan yang dipertikaikan itu atau melalui perangai kita sendiri?

Jika kita seorang Islam yang baik, tidak melakukan kejahatan dan tidak dibawa ke mahkamah, kenapa kita mesti takut dengan peguam negara, ketua hakim negara atau menteri yang menjaga undang-undang yang bukan berbangsa Melayu dan beragama Islam?

Apakah seorang Melayu dan Islam yang jahat yang apabila diheret ke mahkamah, mereka sebenarnya berharap akan mendapat perlindungan daripada seorang peguam negara, ketua hakim negara dan menteri yang menjaga undang-undang yang berbangsa Melayu dan beragama Islam?

Jika begitu, di mana maruah mereka sebagai orang Melayu dan beragama Islam?

Dalam hal ini, Umno dan Pas boleh terus bermain dengan sentimen kaum dan agama, jika itu pilihannya, tetapi ia tidak membawa mereka ke mana-mana, jauh sekali untuk mampu menawan Putrajaya.

Dalam kelompok Melayu dan Islam sendiri, mereka kini berpecah kepada beberapa kumpulan seperti Umno, Pas, Bersatu, PKR, AMANAH dan pelbagai pecahan kecil yang lain.

Daripada semua itu, yang masih terpegun dengan amalan perkauman dan agama yang keterlaluan hanyalah Umno dan Pas saja, itu pun tidak semua.

Selebihnya adalah mereka yang sederhana dan melihat isu rakyat seperti rasuah, penyelewengan, tata kelola ekomomi dan urus tadbir yang baik sebagai keutamaan.

Bagi golongan sederhana ini, peguam negara atau ketua hakim negara bukan melayu tidaklah isu yang terlalu besar asalkan mereka boleh berlaku adil, bertindak atas kebenaran dan tidak mempertahan, membela atau melindungi siapa pun yang menjadi penyamun dan merompak wang rakyat.

Juga bukanlah isu bagi golongan sederhana dalam mempertahankan ketua hakim negara dan menteri undang-undang bukan Melayu berbanding malu membela Jho Low yang jelas-jelas merosak dan membawa bencana kepada negara.

Hakikatnya, tiada guna pun jika Melayu yang beragama Islam duduk di kerusi penting itu sedangkan di mata rakyat mereka terlihat terang-terang bersekongkol dengan penyamun, melindungi perbuatan salah serta menyembunyikan kebenaran.

Mereka yang berpencak atas nama kaum dan agama ini bukan saja makin mengecil, bahkan tidak lagi mendapat sokongan daripada kaum-kaum lain. Itulah sebabnya, kaum lain sudah lama menolak

MCA dan MIC yang turut mengamalkan politik perkauman.
Tanpa sokongan menyeluruh daripada kaum-kaum lain, mainan sentiimen perkauman dan agama yang keterlaluan itu akhirnya hanya menjadikan Umno dan Pas syok sendiri bersama pentaksub mereka saja.

Percayalah, mereka akan kekal sebagai pembangkang untuk tempoh yang lebih lama dengan isu-isu kaum dan agama itu.

mdl
Isu kaum dan agama tidak akan bawa Umno, Pas ke mana-mana ~ AGEN PERUBAHAN ®

Tuesday, 24 July 2018
SEBAGAI ORANG YANG PERNAH MENGETUAI KURSUS PIDATO, ZAHID HAMIDI MESTI SAHUT CABARAN DEBAT HANIPA INI!!
Ketika menjadi Ketua Penerangan Pemuda UMNO suatu ketika dahulu, antara peranan yang agak cemerlang dimainkan oleh Zahid Hamidi ialah menganjurkan kursus-kursus pidato untuk ahli-ahli Pemuda UMNO seluruh negara bagi tujuan melahirkan penceramah yang berkualiti untuk kempen-kempen pilihanraya.

Ketika itu, Ketua Pemuda UMNO ialah Najib Razak.

Selepas Zahid Hamidi sendiri kemudian kemudian Ketua Pemuda UMNO, kursus-kursus melatih pemidato itu lebih rancak diadakan, bukan saja sebagai persiapan mengukuhkan jentera kempen ketika pilihanraya, tetapi juga untuk melahirkan lebih ramai pemimpin yang berkualiti dari segi pengucapan awam.

Sekarang, Zahid Hamidi sudah pun menjadi Presiden UMNO, meskipun tiada apa-apa jawatan lagi dipegangnya dalam kerajaan. 

Namun demikian, sebelum ini beliau merasa juga menjadi Timbalan Perdana Menteri selama kira-kira 3 tahun dan Menteri Dalam Negeri dalam tempoh yang lebih lama daripada itu.

Oleh itu, apabila datang cabaran berdebat daripada Timbalan Menteri Dalam Negeri, Hanipa Maidin berkaitan hasrat kerajaan sekarang mahu memansuhkan undang-undang Sosma atau Akta Kesalahan Keselamatam (langkah-langkah khas) 2012, dari segi logik dan hukum akalnya, tiada sebab untuk Zahid Hamidi tidak berani menyahutnya.

Ia bukan saja kerana Zahid Hamidi pernah menduduki jawatan yang lebih tinggi daripada Hanipa, tetapi juga untuk beliau mempraktikkan segala ilmu-ilmu pidato yang diajar dan dikendalikannya sebelum ini.

Memang hak Zahid Hamidi sebagai Ketua Pembangkang untuk tidak bersetuju dengan hasrat kerajaan memansuhkan Sosma itu, namun keberanian mempertahankan segala hujahnya dalam satu perdebatan terbuka juga adalah penting sebagai ukuran kepada kredibilitinya sebagai peneraju UMNO ketika ini.

Jika tidak, macam mana kita nak tahu Zahid Hamidi ini ada kualiti atau sebaliknya?

Debat ini hanya mungkin tidak menjadi kenyataan sekiranya Zahid Hamidi lebih selesa memilih untuk jadi penakut seperti bossnya Najib yang sepanjang masa enggan berdebat dengan sesiapa. (ShahbudinHusin 24/07/2018).
Shahbudin dot com: SEBAGAI ORANG YANG PERNAH MENGETUAI KURSUS PIDATO, ZAHID HAMIDI MESTI SAHUT CABARAN DEBAT HANIPA INI!!

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...

Rosmah Mansor nafi lagi ...

Isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor menafikan beliau membeli mana-mana daripada 44 barang kemas bernilai US$14.79 juta atau hampir RM60 juta, yang didakwa dihantar kepada beliau untuk dipilih oleh sebuah syarikat pemborong barang kemas Lubnan.

Rosmah, isteri Datuk Seri Najib Razak menyatakan demikian dalam pernyataan pembelaan beliau yang difailkan menerusi firma guaman Messrs Geethan Ram di Mahkamah Tinggi di sini hari ini, dalam kes saman yang difailkan oleh syarikat pemborong barang kemas Lubnan yang berpangkalan di Beirut, Global Royalty Trading SAL.

"Anak guam kami tidak membeli mana-mana barang kemas yang menjadi perkara utama dalam saman berkenaan. Oleh itu, hak milik sah barang kemas berkenaan tidak pernah berpindah kepada anak guam kami," menurut siaran akhbar firma guaman itu.

Menurut firma guaman itu, barang kemas yang dinyatakan itu dihantar kepada Rosmah untuk dipilih atas sifat beliau sebagai isteri perdana menteri Malaysia, merupakan kehendak dan kerelaan plaintif sendiri dan tanpa sebarang kewajipan bagi Rosmah untuk membelinya.

Beliau berkata saman yang difailkan oleh Global Royalty selaku plaintif telah melanggar peruntukan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

"Oleh itu, saman yang difailkan oleh Global Royalty terhadap anak guam kami jelas menyalahi undang-undang, remeh, menyakitkan hati dan/atau penyalahgunaan proses mahkamah.

"Dalam keadaan ini, pendirian yang dipegang Global Royalty bahawa anak guam kami bertanggungjawab untuk membayar mereka ganti rugi berjumlah RM59,831,317.40 merupakan salah anggapan dan tanpa sebarang asas undang-undang," kata firma guaman itu.

Firma guaman itu berkata anak guam mereka, apabila tiba masanya, akan mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk membatalkan saman berkenaan.

Rosmah diwakili peguam Datuk K. Kumaraendran, Rajivan Nambiar, Reza Rahim, Lavania Raja dan Revin Kumar.

Mahkamah Tinggi sebelum ini menetatpkan 27 Julai untuk pengurusan kes dan mengarahkan Rosmah supaya memfailkan pernyataan tuntutannya sebelum 23 Julai.

Pada 26 Jun lepas, Global Royalty memfailkan saman terhadap Rosmah bagi menuntut beliau memulangkan kembali 44 barangan kemas yang didakwa dihantar kepadanya untuk dipilih atau membayar harga barang kemas berkenaan berjumlah US$14.79 juta atau hampir RM60 juta.

Dalam pernyatan tuntutannya, Global Royalty, sebuah syarikat pemborong barang kemas, mendakwa Rosmah merupakan pelanggan tetap syarikat itu dan syarikat itu akan menghantar barangan kemas kepadanya mengikut permintaannya.

Beliau kemudiannya akan menilai dan membeli barang kemas mengikut pilihannya melalui pembayaran sama ada daripada beliau sendiri atau menerusi pihak ketiga.

Syarikat itu, yang membekalkan barang kemas kepada kerabat diraja serta pelanggan kaya dari seluruh dunia mendakwa barangan kemas yang tidak dipilih akan dipulangkan dan ada kalanya dalam keadaan tertentu Rosmah juga akan meminjam beberapa barang kemas itu dan memulangkannya kepada plaintif.

Plaintif mendakwa defendan akan menerima barangan kemas daripada syarikat itu melalui defendan sendiri atau pekerja/ejennya di Kuala Lumpur, Singapura atau Dubai.

Syarikat itu juga mendakwa pada 10 Feb lepas, pihaknya telah menyerahkan 44 unit barangan kemas, termasuk kalung berlian, anting-anting, cincin, gelang dan tiara, masing-masing bernilai antara US$124,000 dan US$925,000 kepada defendan melalui serahan tangan menerusi dua ejen syarikat itu.

Plaintif berkata semasa serahan itu, defendan juga menerima terma dan syarat yang dinyatakan dalam Memorandum bernombor 926 berkaitan senarai barang kemas itu.

Global Royalti mendakwa Rosmah melalui surat bertarikh 22 Mei lepas mengesahkan dan mengakui penerimaan barangan berkenaan dan defendan secara bertulis pada tarikh sama turut mengesahkan kesemua barang kemas itu tidak lagi berada dalam milikannya tetapi disita dan kini berada dalam jagaan pihak berkuasa Malaysia.

Syarikat itu mendakwa pada setiap masa material, plaintif adalah pemilik kepada barang kemas tersebut dan hak pemilikan itu tidak pernah berpindah kepada defendan.

Dalam tuntutan itu, Global Royalty memohon pengisytiharan mahkamah bahawa mereka adalah pemilik sah 44 unit barangan kemas itu selain memohon perintah bahawa hak milik barang kemas itu tidak berpindah kepada defendan.

Syarikat itu juga memohon perintah mandatori supaya Rosmah memberikan senarai sitaan barang kemas berkenaan dan memohon perintah supaya barang kemas dikembalikan atau sekiranya barang-barang itu tidak dapat dipulangkan, Rosmah bertanggungjawab untuk membayar barang kemas itu berjumlah US$14.79 juta (RM59.831 juta).
-- BERNAMA
*kekeke, asal bukan pakatan harapan. Ini yang PAS suka ...
Rosmah Mansor nafi lagi ... ~ Menconteng Untuk Perubahan™

Majlis Penasihat berselisih dengan pemimpin Harapan

Majlis Penasihat Kerajaan (CEP) dilaporkan bercanggah pendapat dengan beberapa pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) berhubung keputusan kerajaan, kata akhbar Straits Times Singapura.

Laporan itu, yang memetik pegawai kerajaan, berkata campur tangan CEP menyaksikan perubahan beberapa kakitangan utama dalam kerajaan, termasuk peletakan jawatan gabenor Bank Negara, dua hakim kanan dan speaker Dewan Rakyat.

Untuk jawatan speaker PKR dan DAP dilaporkan mahu calon yang berbeza.

Akhbar itu juga melaporkan tahap campur tangan oleh anggota CEP, Tun Daim Zainuddin cukup meresahkan pemimpin HARAPAN.
Timbalan Ketua Dasar dan Strategi, BERSATU, Wan Saiful Wan Jan dipetik sebagai mengakui terdapat perbincangan mengenai peranan CEP bukan hanya di kalangan menteri dan pemimpin parti tetapi juga di pegawai kanan kerajaan.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, sebelum ini, berkata CEP hanya akan berfungsi selama 100 hari tetapi laporan itu berkata terdapat kebimbangan bahawa hayat majlis tersebut kini mungkin dilanjutkan.

"Mahathir perlu berhati-hati untuk tidak terlalu bergantung kepada Daim sebagai penyelesaisegala masalah, tetapi mampukah Mahathir menghentikan seseorang seperti Daim?" soal felo kanan, Sekolah Pengajian Antarabangsa S Rajaratnam Johan Saravanamuttu, seperti dipetik oleh Straits Times.

Laporan itu juga mendedahkan mengenai kebimbangan omuniti perniagaan, dengan memetik Pengarah Asia, Kumpulan Eurasia, Peter Mumford sebagai berkata:

"CEP mengurangkan peranan kabinet dalam beberapa segi, meningkatkan risiko kekeliruan dasar dan keprihatinan mengenai pentadbiran selari.

“Para pelabur mahu mengelakkan diri daripada mempunyai dua menteri kewangan dan penjelasan mengenai siapa yang berkuasa."

Straits Times menambah, terdapat spekulasi CEP juga mahu pengurusan tertinggi Khazanah meletakkan jawatan susulan cadangan memindahkan entiti itu ke Jabatan Perdana Menteri.

Ia menambah, Daim juga tidak bersetuju dengan rundingan semula projek LRT3 dan MRT2, sebaliknya dilaporkan memihak kepada tender semula secara terbuka.

Bagaimanapun, Menteri Kewangan Lim Guan Eng telah mengumumkan perjanjian rundingan semula LRT3 bakal menyaksikan pengurangan kos dari RM31.45 bilion kepada RM16.63 bilion.

Laporan itu memetik seorang pemimpin HARAPAN sebagai berkata, keputusan kabinet yang meluluskan cadangan Lim berbanding Daim, menunjukkan Mahathir tidak seratus-peratus memihak Daim.
-malaysiakini
at 7/24/2018 01:28:00 PTG
KERENGGA: Majlis Penasihat berselisih dengan pemimpin Harapan

BISNES»Korporat
Selasa, 24 Julai 2018 | 9:16am
Ketua Pegawai Eksekutif IWK, Faizal Othman. - Foto Rohanis Shukri
IWK berdepan kenaikan kos
Oleh John Gilbert john.gilbert@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Indah Water Konsortium Sdn Bhd (IWK) bakal berdepan kenaikan kos utiliti sebanyak RM257.3 juta setahun berbanding RM250 juta ketika ini, selepas mekanisma Ketidakseimbangan Pelepasan Kos Bahan Api (ICPT) dilaksanakan Suruhanjaya Tenaga.

Ketua Pegawai Eksekutif IWK, Faizal Othman, berkata kesan kenaikan kos itu bagaimanapun tidak boleh disalurkan kepada pelanggan memandangkan tarif pembetungan dikawal kerajaan.

"Dengan tarif semasa, walaupun dengan kutipan 100 peratus, IWK tidak mampu menampung kos operasi. Disebabkan itu, IWK percaya dengan keperluan untuk mengkaji semula tarif pembetungan bagi mencerminkan kos penyediaan perkhidmatan, yang mana pelanggan perlu dikenakan caj mengikut penggunaan air sebenar mereka," katanya kepada NSTP.

Berdasarkan pengumuman TNB membabitkan surcaj ICPT sebanyak 1.35 sen bagi setiap KWH, ia dijangka meningkatkan kos penggunaan elektrik sebanyak tiga peratus setiap tahun iaitu peningkatan sekitar RM3.65 juta mulai 1 Julai hingga akhir tahun ini.

Dengan kos penggunaan elektrik menyumbang 31.2 peratus kepada kos operasi keseluruhan IWK, Faizal menjelaskan, mekanisme praktikal adalah menyelaras semula tarif menerusi tarif volumetrik.

"Terdapat keperluan mendesak untuk mengkaji semula tarif pembetungan," katanya.

Faizal berkata, penggunaan elektrik IWK yang tinggi adalah disebabkan oleh proses dan peralatan teknologi tinggi untuk memastikan perkhidmatan memenuhi standard yang optimum dan kualiti tinggi.

"IWK melaksanakan inisiatif penjimatan tenaga, namun kos operasi kami masih meningkat disebabkan kadar penggunaan elektrik yang tinggi daripada loji rawatan air tidak terkawal," katanya.

Beliau menjelaskan, antara faktor lain menyebabkan peningkatan kos operasi adalah pembatalan Tarif Perindustrian Khas (SIT) oleh Suruhanjaya Tenaga untuk loji pembetungan, ancaman luaran dan risiko termasuk kecurian, vandalisme, sambungan haram, limpahan kumbahan, kerosakan pembentung.

"Tarif kumbahan di Malaysia adalah antara terendah di dunia dan penubuhan IWK pada 1994, tarif tidak pernah dinaikkan," katanya.

Faizal berkata, kos operasi bagi setiap isu rumah adalah sekitar RM20 sebulan, namun tarif dikenakan hanya RM8 sebulan, di mana kerajaan memberikan rakyat subsidi.

"Sejak 2001, IWK menerima subsidi terkumpul RM2.41 bilion. Berdasarkan Indeks Harga Pengguna (CPI), caj RM8 setakat akhir 1994 menjadi RM14.38 setakat Disember 2017," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, IWK memohon tarif khas yang merangkumi peningkatan kos penggunaan elektrik kepada IWK, jika kerajaan tidak meluluskan kenaikan tarif pembetungan baru.
https://www.bharian.com.my/bisnes/korporat/2018/07/453038/iwk-berdepan-kenaikan-kos

BERITA»Nasional
Selasa, 24 Julai 2018 | 12:20pm
Gambar fail, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali 
di Bangunan Parlimen. - Foto Mohamad Shahril Badri Saali
Penilaian DEB, MEB tak ketepikan hak Bumiputera - Azmin
Oleh Rizanizam Abdul Hamid mrizanizam@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Penelitian semula Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Model Ekonomi Baru (MEB) yang akan dilaksanakan kerajaan masih menjamin hak Bumiputera, selain berlaku adil terhadap keperluan semua kaum lain di negara ini termasuk Sabah dan Sarawak.

Menteri Hal Ehwal Eknomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, berkata apa sahaja dasar yang dilakukan kerajaan, ia berdasarkan keperluan menyeluruh dan bukannya mengikut kaum.


Beliau berkata, pengagihan ekonomi mesti dilakukan secara adil dan saksama kepada rakyat seluruh Malaysia tanpa mengetepikan hak dan keperluan Bumiputera.

"Kita mesti juga berlaku adil kepada semua rakyat Malaysia sebab ada keperluan untuk masyarakat India di kawasan ladang dan luar bandar, peniaga Cina juga perlukan perhatian kerajaan.

"Golongan Bumiputera termasuk di Sabah dan Sarawak juga perlu mendapat perhatian serius daripada kerajaan," katanya di kepada media di lobi Bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Bekas Menteri Besar Selangor itu menjawab soalan media apakah penelitian semula DEB dan MED bermaksud kerajaan akan menghapuskan sebarang dasar melindungi hak Bumiputera di negara ini.

Azmin dalam laporan BH hari ini berkata, penjajaran semula kedua-dua dasar itu sama ada ia masih relevan atau sebaliknya bertujuan memastikan pertumbuhan ekonomi negara mapan dan berupaya menjamin pengagihan yang adil.

Dalam jawapan bertulis kepada William Leong Jee Keen (PH-PKR Selayang) di Dewan Rakyat semalam, Ahli Parlimen Gombak itu berkata, dasar baharu yang lebih responsif kepada aspirasi rakyat akan digubal berdasarkan keperluan dan hala tuju pembangunan sosioekonomi negara.

Beliau berkata, penyediaan dokumen Kajian Separuh Penggal (KSP) Rancangan Malaysia Kesebelas (RMKe-11) dijajarkan semula dengan hala tuju baharu dan aspirasi kerajaan Pakatan Harapan (PH) susulan perubahan tampuk kerajaan pada 10 Mei lalu.

Ditanya, bilakah ia akan dilaksanakan, Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak berkata, perkara itu sedang dilihat Unit Perancang Ekonomi.

"Diharapkan sebahagiannya dapat diperkenalkan pada penilaian separuh penggal yang akan dibentangkan pada November ini.

"Sekarang kami sedang merangka pelan untuk tempoh lima tahun, tetapi apabila kita bercakap mengenai polisi kestabilan ekonomi, ia tentunya mengambil masa lebih lama daripada itu.

"Sama seperti Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenalkan Wawasan 2020, ia pelan jangka panjang untuk hari ini," katanya.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/453098/penilaian-deb-meb-tak-ketepikan-hak-bumiputera-azmin

MBSA terima 482 aduan pengurusan strata sehingga Jun

Oleh Norzamira Che Noh cnews@nstp.com.my


SHAH ALAM: Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menerima 482 aduan berkaitan masalah pengurusan strata sehingga Jun tahun ini.

Timbalan Setiausaha Majlis Bandaraya Shah Alam, Rosli Bakar (dua kanan) melawat pameran selepas merasmikan Seminar Pengurusan Strata 2018 di Dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam. - Foto Faiz Anuar 


Timbalan Setiausaha MBSA, Rosli Bakar, berkata aduan berkenaan yang diterima Bahagian Pesuruhjaya Bangunan (COB) menunjukkan peningkatan berbanding tahun lalu.


"Tahun lalu, sebanyak 632 aduan dilaporkan dan semua yang diterima membabitkan aspek penyenggaraan bangunan dan harta bersama, akaun dan kewangan, pentadbiran dan pengurusan, mesyuarat dan pemilihan serta penguatkuasaan.


"Aduan yang paling banyak diterima adalah berkaitan kewangan Badan Pengurusan Bersama (JMB) iaitu penghuni atau pemilik rumah tidak menjelaskan yuran selenggara," katanya selepas merasmikan Seminar Pengurusan Strata Tahun 2018 di Wisma MBSA, di sini.


Rosli berkata, penghuni atau pemilik rumah diminta merujuk kepada Tribunal Perumahan dan Pengurusan Strata (TPPS) apabila mereka berdepan dengan masalah membabitkan caj penyelenggaraan.


Katanya, pengenalan cukai petak yang berkuat kuasa pada 1 Jun lalu bagi menggantikan cukai tanah banyak memberikan kesan positif kepada pengurusan strata.


"Antaranya, ia mengurangkan masalah yang dihadapi pihak pengurusan bangunan dalam membuat kutipan cukai tanah melalui wang caj penyenggaraan serta memudahkan pemilik petak melaksanakan urus niaga, terutama jual beli," katanya.


Pada majlis itu, kira-kira 200 wakil daripada JMB dan Perbadanan Pengurusan (MC) di bawah pengurusan MBSA menyertai seminar yang diadakan bagi memberikan pendedahan secara menyeluruh mengenai Pengurusan Bangunan Berstrata.

Timbalan Setiausaha Majlis Bandaraya Shah Alam, Rosli Bakar (sembilan kanan) bersama peserta selepas merasmikan Seminar Pengurusan Strata 2018 di Dewan Bankuet Majlis Bandaraya Shah Alam. - Foto Faiz Anuar

https://www.bharian.com.my/berita/wilayah/2018/07/453113/mbsa-terima-482-aduan-pengurusan-strata-sehingga-jun














Tiada ulasan: