Selasa, 24 Julai 2018

Malaysia dan Indonesia kan negara serumpun, gaduh-gaduh buat apa? Jangan ada yang dalam diam rasa seronok Indonesia dengan Malaysia gadoh. Nauzubillahminzalik. 7922.


HARI TU KENA NAIK KERETA KEBAL, BARU-BARU NI PEMAIN BOLA SEPAK KITA DIBALING BATU?
July 24, 2018

Setelah hampir sebulan orang tidur dengan bola, makan kek bola dan mandi sambil timbang bola, akhirnya kejohanan Piala Dunia kat Russia berakhir. Perancis berjaya menjulang piala yang diperbuat daripada emas tu. Trofi piala dunia tu kalau kita gadai kat kedai pajak mesti boleh dapat duit yang banyakkan? 

Piala Dunia kali ni juga dah menyaksikan pertembungan musuh tradisi yang bukan sekadar atas padang, ianya juga berkaitan politik dan pemerintahan. Kemenangan Portugal ke atas Morocco diraikan oleh media Portugal sebagai balas dendam mereka ke atas kematian Raja Sebastian yang kalah dalam pertempuran Alcácer Quibir tahun 1578.
Jenis-jenis askar waktu Alcacer Quibir. Imej dari Pinterest.co.uk.

Begitulah mendalamnya isitlah musuh tradisi. Tanpa pergi jauh, ada juga pasukan bola sepak di Asia Tenggara yang bertemu dalam bola sepak sebagai musuh tradisi. Negara itu adalah MALAYSIA dan INDONESIA!

Penyokong bola sepak Indonesia hidupkan bunga api supaya pemain Malaysia tak cukup rehat

Orang Indonesia tak kisah kalah kat pasukan bola sepak yang lain, jangan kalah dengan Malaysia je. Kat Malaysia pun sama jugak, kalau pasukan bola sepak kita kalah dengan Indonesia – macam lagu sakitnya tu di sini! Di hati! 

Kalau korang nak tahu, kali pertama pasukan bola sepak Malaysia dan Indonesia bertemu adalah pada tahun 1957. Masa tu kita baru lepas merdeka. Perlawanan pertama tu menyaksikan pasukan Indonesia menang 4 -2 ke atas pasukan kita. Pasukan Indonesia ni kira gempaklah jugak, diorang pernah layak ke Piala Dunia pada tahun 1937.
Bermusuh di padang, berkawan di luar. Tak gitu? Imej dari FourFourTwo

“Perlawanan yang melibatkan Indonesia dan Malaysia bukan hanya mengenai bola sepak. Perlawanan itu juga tentang maruah, prestij dan politik.” – Dipetik dari FourFourTwo

Setiap kali ada perlawanan yang melibatkan dua negara yang sama-sama kata nasi lemak milik negara diorang, mesti kawalan pihak keselamatan akan ketat gila. Bagi sesiapa yang selalu habiskan masa kat media sosial – korang mesti perasan kalau dua penyokong negara ni dah mula bergaduh, macam-macam perkataan keluar. Penyokong bola sepak ni kreatif bila memaki.

Prinsip-prinsip Pancasila Indonesia. Imej dari efullama.wordpress 

Selepas 13 Mei, Rukun Negara pun mula dibentuk 

Apabila peristiwa 13 Mei berlaku menggegarkan negara, kerajaan mengisytiharkan darurat di seluruh negara dan parlimen digantung. Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) pula ditubuhkan untuk mengawal keadaan darurat dan mengembalikan kestabilan negara selepas peristiwa berdarah ini. 

Walaupun Perdana Menteri ketika tu adalah Tunku Abdul Rahman, tapi Tun Razak dilantik mengetuai majlis ini. Melalui majlis ini jugak, Majlis Perundingan Negara dan Jabatan Perpaduan Negara dah ditubuhkan pada 1970. Majlis Perundingan Negara ini dianggotai 66 orang ahli yang terdiri dari ahli politik, ahli perniagaan, kakitangan awam, pemimpin-pemimpin agama dan wartawan.
MAGERAN ditubuhkan pada 16 Mei 1969. Imej dari Majlis Keselamatan Negara.



Ahli MAGERAN ketika itu Tun Ghazali Shafie dah cadangkan Majlis Perundingan Negara bentuk satu rukun yang seakan sama dengan Pancasila (Rukun Negara) di Indonesia. Kerana tu jugaklah Rukun Negara dan Pancasila ada banyak persamaan dalam prinsip-prinsipnya. 

Hasilnya, Rukun Negara pun dibentuk sebagai prinsip-prinsip yang jadi panduan untuk membina negara dan masyarakat yang bersatu, demokrasi, adil, liberal dan progresif. Akhirnya pada 31 Ogos 1970, Rukun Negara diisytiharkan pada Hari Kebangsaan Negara. 

Tunku Abdul Rahman pulak meletakkan jawatan pada  22 September 1970 dan diganti oleh Tun Rzak sebagai Perdana Menteri. Manakala MAGERAN pulak dibubarkan pada 1971, dan Majlis Perundingan Negara secara rasminya tak berfungsi bila parlimen mula bersidang pada 23 Februari 1971.
Tun Ghazali Shafie (ahli MAGERAN) tengah (sedang) 
bagi ceramah pasal Rukun Negara. Imej dari Arkib Negara.

Apa maksud setiap prinsip-prinsip Rukun Negara?

Walaupun kita selalu dengar, tahu ataupun baca rukun negara. Tapi ramai jugak di antara kita yang sebenarnya tak berapa faham maksud setiap prinsip yang ada kat Rukun Negara tu. Oleh tu, mari kita kenal maksud sebenar disebalik Rukun Negara yang kita selalu dengar itu: 

Kepercayaan kepada Tuhan 

Bangsa dan negara ini dibina atas kepercayaan yang kuat kepada Tuhan. Melalui kepercayaan itu, ia menjadikan bangsa dan negara ini sebagai satu bangsa dan negara yang berdaulat. Walaupun Islam adalah agama rasmi Persekutuan, tetapi agama dan kepercayaan lain boleh diamalkan. 

Kesetiaan kepada Raja dan Negara 

Malaysia mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan dan Yang di-Pertuan Agong bertindak sebagai Ketua Negara. Manakala, sistem beraja juga diamalkan kat setiap negeri dan Yang di-Pertua Negeri bagi negeri yang tak beraja. 

Oleh itu, Yang di-Pertuan Agong, raja-raja dan Yang di-Pertua Negeri adalah lambang perpaduan rakyat, apatah lagi bila raja-raja tak terlibat dalam politik. Oleh itu, setiap warganegara hendaklah menumpukan taat setia, jujur dan ikhlas kepada Yang di-Pertuan Agong. Begitu jugak sama di peringkat negeri. 

Keluhuran Perlembagaan 

Keluhuran boleh bermaksud mulia, kebesaran dan keagungan. Oleh itu, ‘Keluhuran Perlembagaan’ bermaksud ketinggian dan keagungan perlembagaan yang menjadi sumber perundangan tertinggi negara. (Rujuk fail PDF Perlembagaan Persekutuan) 

Fungsinya untuk memberi perlindungan kepada rakyat sebagai warganegara. Oleh itu, menjadi tanggungjawab setiap warganegara untuk mempertahan dan memeliharanya dari diganggu gugat. 

Kedaulatan Undang-Undang 

Keadilan berdasarkan kedaulatan undang-undang. Di mana setiap warganegara sama di sisi undang-undang. Ini termasuklah kebebasan individu, kebebasan beragama dan sebagainya. Bagaimanapun, hak kebebasan itu tak melibatkan hak untuk menggulingkan kerajaan secara keras atau tak berperlembagaan.
Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria (dua dari kiri) bersama dengan hakim-hakim lain di depan Istana Kehakiman. Imej dari Berita Harian. 

Kesopanan dan Kesusilaan 

Setiap orang atau kumpulan berhak mengawal hidup mereka masing masing, tapi dengan cara tak bertentangan dengan prinsip moral. Tatasusila ini bermaksud: membenci dan mengutuk tingkah laku atau perbuatan yang angkuh atau menyinggung perasaan seseorang atau golongan. 

Setiap rakyat jugak tak sepatutnya mempersoalkan kesetian mereka yang lain berdasarkan keturunan dan kaum mereka. Prinsip ini menjadi panduan supaya sikap dan tindakan masyarakat sentiasa terpelihara.
Mesti nervous sebab ada cikgu kat sebelah. Imej dari skdppsepang.blogspot 

Ada usaha nak jadikan Rukun Negara sebagai mukadimah Perlembagaan 

Seperti yang dikatakan tadi, sekarang ni ada usaha dari sekumpulan aktivis untuk menjadikan Rukun Negara sebagai Mukadimah Perlembagaan Persekutuan.  Mereka namakan kumpulan mereka ni sebagai kumpulan Rukun Negara sebagai Mukadimah Perlembagaan (RMP). Mereka lakukan usaha ni sebab setelah hampir  lebih 40 tahun Rukun Negara dibentuk, matlamatnya masih lagi belum tercapai dan difahami oleh masyarakat.
Antara ahli RMP, dari kiri: Prof Tan Chong Tin, Prof Shad Saleem Faruqi, Zainah Anwar, Firdaus Husni, Marina Mahathir & Dr Chandra Muzzafar. Imej dari Harian Metro.

“Dari segi menghafal dan melafazkannya tidak menjadi masalah, itu yang kita sebut tadi Rukun Negara sebagai perhiasan di bibir, ‘lip service. Yang kita mahu adalah satu bentuk amalan, dan amalan itu mesti datang dari jiwa kita, dari hati kita. Ini yang kita gagal,” – Dr Chandra Muzaffar, Pengerusi RMP, dipetik dari Astro Awani

Oleh itu, diorang nakkan Rukun Negara ni jadi mukadimah Perlembagaan supaya jadikannya sebagai rujukandalam menggubal dasar dan undang-undang negara. Rukun negara jugak dibentuk tanpa unsur-unsur etnik, tapi tetap berdasarkan keadaan masyarakat di Malaysia. Kita jugak perlu tahu yang 160 daripada 193 negara kat dunia ni ada Mukadimah kat perlembagaan nasional diorang.
Ini perancangan diorang. Imej dari rmp.yayasan1malaysia 

Selain itu, usaha ini jugak penting untuk meningkatkan nilai Rukun Negara supaya muncul sebagai pegangan hidup rakyat Malaysia. Oleh itu, mereka akan mulakan usaha kumpul tandatangan rakyat Malaysia untuk bagi menyokong dalam usaha ini. Petisyen ni jugak mula dibuka selama 3 bulan sehingga 30 April 2016 untuk masyarakat mengambil bahagian. (Boleh sertai petisyen kat sini)
Rakyat Malaysia yang nak sokong boleh buat kat rmp.yayasan1malaysia.org
Imej dari Malaysia Chronicle. 

Ada yang kata usaha ni sebenarnya bahaya? 

Walaupun macam tu, ada pihak yang kata usaha nak jadikan Rukun Negara sebagai mukadimah Perlembagaan adalah amat berbahaya. Perkara ni datang dari Timbalan Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA). Sebabnya kerana ada percanggahan antara Perlembagaan dan Rukun Negara iaitu Islam sebagai agama Persekutuan, manakala Rukun Negara tak nyatakan kedudukan Islam secara jelas tapi hanya kata kepercayaan kepada Tuhan. 
Aminuddin Yahya, Timbalan Presiden ISMA. Imej dari ismaweb.net
Oleh itu, bila usaha ni berjaya ia akan buatkan kedudukan Islam sama dengan kedudukan agama-agama lain sekaligus bertentangan dengan perlembagaan. Dia juga kata yang Rukun Negara tak nyatakan kedudukan Melayu yang juga termaktub dalam Perlembagaan. 

“Kita juga menuntut agar cadangan ini dibahas dan dinilai oleh pakar-pakar Perlembagaan terlebih dahulu dan bukan hanya sekelompok kecil manusia.” – Aminuddin Yahya, Timbalan Presiden ISMA. Dipetik dari Ismaweb.net

Bagaimanapun, kenyataannya ni dijawab oleh ahli RMP Firdaus Husni, katanya usaha ni tak bahaya sebenarnya malah akan membuatkan Rukun Negara dan Perlembagaan saling melengkapi satu sama lain. Ini kerana usaha ni tak akan menggganggu atau melebihi perlembagaan. 

“Jika kita lihat kembali kepada kandungan dalam perlembagaan, turut menyatakan keluhuran Perlembagaan. Oleh itu, perkara mengenai Islam dan kebasan beragama sudah dicerminkan dalam Perlembagaan dan saya tidak melihat ia menjadi isu.” – Firdaus Husni, ahli RMP. Dipetik dari Astro Awani.
OK…faham…Imej dari Giphy. 

Pentingnya kita betul-betul faham di sebalik Rukun Negara
Haha…jangan jadi macam ni. Imej dari bazureen.blogspot 

“Rukun Negara jangan hanya menjadi perhiasan di bibir pemimpin-pemimpin politik sahaja, tetapi hendaklah juga dijadikan pelita hati.” – Allahyarham Datuk Hassan Adli Arshad (Bekas Timbalan Presiden PAS) antara yang terlibat dalam menggubal Rukun Negara. Dipetik dari Astro Awani

Sejarawan negara Prof Emeritus  Khoo Kay Kim pun kata Rukun Negara takde makna jika masyarakat dan rakyat tak faham maksudnya yang sebenar. Macam budak-budak sekolah yang selalu jerit ‘keluhuran perlembagaan’ time perhimpunan tapi tak faham pun apa tu perlembagaan. 

Jadi kita yang dah besar panjang ni, apa kata kita ulang semula rukun negara dan betul-betul menghayatinya? Bersama kita mengangkat kembali kedudukan Rukun Negara sebagai prinsip asas kenegaraan sebuah negara yang berdaulat: 

Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan kepada raja dan negara
Keluhuran perlembagaan
Kedaulatan undang-undang
Kesopanan dan kesusilaan

(Kalau nak sokong rukun negara untuk diletakkan sebagai mukaddimah Perlembagaan Negara, klik sini.)



Ada satu cerita dari Ong Kim Swee – dia kata waktu pasukan diorang main kat Indonesia, bunga api dinyalakan berkali-kali supaya pasukan Malaysia tak boleh dapatkan rehat yang cukup. Macam kitorang dah kata, penyokong bola sepak ni kreatif kalau nak kenakan orang. 

Ni bukan kali pertama pasukan bola sepak kita kena serang kat Indonesia

Bagi yang dah lama ikuti perkembangan bola sepak Malaysia, pasukan kita pernah siap naik kereta kebalsebab bimbang akan diserang oleh penyokong Indonesia! Kejadian ni berlaku bila pasukan bola kita bertemu dengan Indonesia kat perlawanan akhir AFF 2010. Cuba korang bayangkan kena naik kereta kebal sebab nak pergi main bola sepak!


Mengikut cerita K.Rajagopal yang menjadi jurulatih pasukan Malaysia pada tahun 2010 – masa tu diorang tak boleh jalani latihan sebab sentiasa diperhatikan oleh penyokong bola sepak Indonesia. Sepanjang berada kat Indonesia, keselamatan diorang dijaga rapi. Cuba bayangkan korang jadi pemain bola sepak Malaysia masa tu, nak keluar beli bakso Indonesia pun tak berani weh!
Walaupun keselamatan diorang meragukan, 
pasukan kita berjaya jadi juara Asia Tenggara buat kali pertama. Imej dari HMetro

Kalau korang fikir cuma sekali tu je pasukan kita kena serang oleh penyokong Indonesia, korang dah silap. Setahun selepas negara kita berjaya jadi raja bola Asia Tenggara, pasukan kita sekali lagi bertemu Indonesia kat perlawanan akhir Sukan SEA. Kali ni main kat Indonesia jugak. Macam biasalah – pasukan kebangsaan kita kena hadap serangan penyokong fanatik bola sepak Indonesia.

“Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) mempersoalkan standard keselamatan stadium di Indonesia selepas insiden rempuhan di Stadium Utama Gelora Bung Karno mengakibatkan dua terbunuh dan seorang kanak-kanak koma pada perlawanan akhir Sukan SEA, kelmarin.” – Dipetik dari UTUSAN

Sampai ada orang mati beb! - Innalillahiwainnailaihirojiun. 
Imej dari Giphy
Pada perlawanan ni, sekali lagi pasukan kebangsaan kita berjaya kalahkan Indonesia. Oleh sebab ada penyokong Indonesia yang tak dapat terima kekalahan tu, diorang pun mulalah buat kelakuan yang tak wajar. Korang nanti masa tengok bola, jangan fanatik sangat okay? Chill je, biar kalah, asal bermaruah!

Pasukan bawah 19 tahun kita diserang penyokong Indonesia pada separuh akhir Piala AFF

Bagi sesiapa yang tak tahu, masa korang tengah bersorak menyokong pasukan Piala Dunia, pasukan bola sepak bawah 19 tahun Malaysia bermati-matian bermain dalam Kejohanan Piala AFF kat Indonesia. Kitorang pun tak tahu kenapa kejohanan ni berlangsung masa Piala Dunia, tapi ramai jugak yang datang stadium – terutamanya penyokong tuan rumah.

Kejohanan AFF ni untuk pasukan bola sepak kat Asia Tenggara je – jadi selalunya Malaysia memang akan masuk separuh akhir. Masa separuh akhir tu, boleh pulak negara kita lawan dengan tuan rumah – Indonesia. Macam biasalah, bila Indonesia lawan Malaysia ni stadium akan penuh gila-gila. Perlawanan ni sengit gila sampai membawa ke penentuan sepakan penalti. 
Punyalah hebat pasukan bawah 19 tahun kita bila diorang berjaya kalahkan tuan rumah di hadapan ribuan penyokong Indonesia. Tapi kemenangan Malaysia ni buat penyokong Indonesia marah dan ada yang cuba melempar objek berbahaya kat pemain kita. Kalau korang tengok video kat atas, pemain kita macam tengah buat latihan pecut untuk selamatkan diri.

“Mereka (penyokong Indonesia) membaling botol minuman dan batu ke arah kami, mujur kami sempat lari keluar meninggalkan padang dengan segera. Kami bernasib baik tiada yang cedera.” – Bojan Hodak, dipetik dari BHarian

Perancis menang World Cup!? Pasukan bola remaja kita jadi raja Asia Tenggara!

Kalau korang nak tahu – pasukan bola sepak bawah 19 tahun kita tak pernah jadi juara untuk kejohanan AFF. Diorang cuma jadi naib johan sebanyak 5 kali. Cuba bayangkan kalau korang ikut pertandingan tapi tak pernah jadi juara, asyik dapat nombor dua je. Kemenangan kali ni pecahkan badi tak pernah menang.

Malaysia berjaya kalahkan Myanmar 4-3 dalam perlawanan akhir yang tak berapa nak ada penyokong sebab Indonesia tak masuk final. Paling epik – kejayaan pasukan kita ni disaksikan oleh Menteri Belia dan Sukan yang baru, Syed Saddiq dan Presiden FAM yang baru. Mesti diorang bangga.
Bravo. Bravo. Imej dari Giphy

Nak dijadikan cerita, memang pasukan kita dah julang dulu piala kejohanan AFF bawah 19 tahun sebelum ketua pasukan bola sepak Perancis julang Piala Dunia tu. Tapi mesti korang nak nampak Malaysia julang piala yang lebih besarkan? Piala Asia ke, tak pun piala AFF yang kita cuma berjaya menang sekali tu je. Kita jugak harap pasukan remaja kita ni terus berusaha dan ikut nasihat Tun Mahathir.

“Tahniah saya ucapkan kepada pasukan Harimau Muda yang memenangi pertandingan #AFFU 19 CHAMPIONSHIP 2018 semalam. Tingkatkan lagi usaha, kejayaan yang lebih tinggi pasti tercapai. Malaysia Boleh!” – Tun Mahathir, dipetik dari BHarian 

Kerajaan baru kita buat apa untuk selesaikan isu ni?

Baru-baru ini Menteri Belia dan Sukan kita ada keluarkan kenyataan tentang pelepasan pemain untuk Sukan Asia bulan depan. Ramai orang kecam dia sebab keluarkan kenyataan apa-apa entah. Susah orang nak faham. Seorang penulis buku siap kritik kecelaruan fakta yang dia keluarkan. Kalau buat kenyataan pun semput, bolehkah dia selesaikan isu ni?
Faham tak? Imej dari KBS Malaysia 

Okay…kita balik pada isu penyokong Indonesia ni. Bukan setakat Malaysia je dapat kerajaan baru, sebenarnya pasukan bola sepak kita pun dapat Presiden FAM yang baru! Bekas Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin dilantik menggantikan TMJ yang meletak jawatan tempoh hari. Okay, jadi apa diorang nak buat dengan masalah perseteruan pasukan Malaysia dan Indonesia ni? 

Hahh…kita mula dengan kerajaan baru dulu. Kalau dulu isu-isu macam ni, mestilah Menteri Belia dan Sukan (KBS) – Khairy Jamaluddin yang dikatakan tall, dark dan handsome tu akan bising. Sekarang giliran Syed Saddiq yang mahu dipanggil bro. Jadi bro kita ni siap jumpa Menteri Sukan Indonesia untuk bincang isu hangat ni. 

“Siapa pun, sesama atlet harus saling bersikap profesional. Saya harap Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) harus bertindak tegas, profesional, dan harus memberikan jaminan keamanan, keselamatan, kepada siapa pun.” – Bro Syed Saddiq, dipetik dari SINAR
Dah alang-alang pergi Indonesia, bro kita pun siap selfie dengan Jokowi. Imej dari Kaki Tular 

Untuk FAM pulak, macam biasalah diorang akan adakan sidang media berhubung insiden-insiden popular yang menimpa pasukan kebangsaan, isu penyokong Indonesia ni tak terkecuali. 

Berhubung isu separuh akhir AFF bawah 19 tahun tu, FAM kata diorang ada hubungi Ketua Umum Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) untuk dapatkan penjelasan. 

Buat masa ni, diorang masih lagi menunggu laporan penuh tentang insiden tu. Ada pihak harap FAM akan kemukan bantahan kepada Persatuan Bola Sepak Asia (AFC) supaya kes ni tak berulang. Yalah, dah berkali-kali kes macam ni terjadi, takkan nak duduk diam je kan? Lebih-lebih lagi bulan depan Indonesia akan jadi tuan rumah Sukan Asia
Ultras Malaya yang sentiasa konsisten sokong pasukan negara. Imej dari Instagram

Malaysia dan Indonesia kan negara serumpun, gaduh-gaduh buat apa?

Bagi penyokong bola sepak Malaysia dan Indonesia pulak, harap korang lepas ni bawak-bawaklah bertenang. Nasib baik tak pernah ada pasukan bola sepak dari mana-mana negara naik kereta kebal untuk lawan pasukan kita. Penyokong kita chill je, gaduh-gaduh manja tu biasalah. 

Kedua-dua negara dah ada hubungan yang baik sejak dulu, mestilah kita tak nak ada masalah sebab segelintir penyokong bola sepak yang tak reti nak kawal perasaan. Bak kata orang yang kitorang pun tak tahu siapa – sukan adalah medium untuk melahirkan perpaduan, bukan perpecahan. Kalau nak pasukan bola yang korang sokong sentiasa menang je, bolehlah korang mula sokong pasukan bola sepak Shaolin Soccer
Hari tu kena naik kereta kebal, baru-baru ni pemain bola sepak kita dibaling batu? – SOSCILI

SEJARAH & POLITIK 

4 PERISTIWA BERDARAH SEBELUM 13 MEI YANG KORANG KENA TAHU 
January 27, 2017 

Setiap dari kita yang pernah ke sekolah dulu, mesti terkenang dengan ikrar “Maka kami rakyat Malaysia…” yang kita selalu laungkan kat perhimpunan. Walaupun hampir setiap minggu kita laungkan ikrar itu, tapi masih lagi ramai di antara kita yang tak faham apa itu Rukun Negara. 

Rukun negara secara amnya adalah prinsip-prinsip asas untuk membina sebuah masyarakat Malaysia yang baik, harmoni, berpadu dan stabil. Kerana itu jugaklah, sekumpulan aktivis baru-baru ni berkempen untuk menjadikan Rukun Negara sebagai Mukadimah (pendahuluan) Perlembagaan Persekutuan. 
Rukun Negara yang kita selalu nampak kat belakang buku latihan sekolah. Imej dari sultanmuzaffar.blogspot 

Oleh itu, kali ini mari kita menghayati semula Rukun Negara dan belajar mengapa prinsip-prinsip ini digubal dan diikrarkan. Sejarahnya bermula apabila… 

Bukan satu! Tapi banyak rusuhan kaum berlaku sebelum Rukun Negara dibentuk 

Seperti mana yang kita tahu dan belajar, Rukun Negara ni dibentuk selepas peristiwa hitam 13 Mei 1969. Disebabkan kerana perselisihan, pergaduhan dan rusuhan kaum, Malaysia yang dihuni oleh masyarakat yang berbilang kaum ini telah terancam keamanannya. 

Walapun begitu, menurut Laporan Majlis Gerakan Negara (MAGERAN), sebenarnya Tanah Melayu (selepas itu Malaysia) telah menghadapi beberapa perselisihan kaum. Perselisihan ni kadang-kadang menjadi serius hingga menyebabkan pergaduhan dan rusuhan. Antaranya adalah: 

1. Rusuhan Pulau Pinang (1957) 

Peristiwa ini terjadi pada 2 Januari 1957, beberapa bulan sebelum Tanah Melayu merdeka. 

Peristiwa ini bermula bila pihak British memberikan status Bandar Raya pada George Town dan perkara ni dapat banyak reaksi dari pelbagai pihak. 

Bila diadakan sambutan menyambut pegiktirafan ini, UMNO tak datang atas sebab-sebab politik. 

Jadinya, perarakan yang dijalankan tu hanya melibatkan orang Cina dan takde orang Melayu yang sertainya. Tapi sebenarnya dah ada khabar angin sebelum tu yang kata orang Melayu akan cuba menyekat dan suraikan sambutan itu.
George Town diiktiraf sebagai Bandar Raya pertama di Tanah Melayu. 
Imej asal dari penang-discovery.com 

Masalah mula timbul bila kereta polis yang escort kat bahagian depan perarakan buat u-turn bila nak buat siasatan kat tempat lain. Tapi diorang yang berarak tu dah salah faham dengan tindakan polis tu, dengan ingat yang orang Melayu dah serang dari belakang. Maka berlakulah suasana panik, huru-hara dan rusuhan. 

Seorang inspektor polis berbangsa Cina dah cedera kat kepala, bila dia diserang guna kapak oleh sekumpulan perusuh Cina. Ketika tu dia cuba mempertahankan beberapa orang Melayu yang dikepung. Hasilnya dia terpaksa lepaskan tembakan sehingga sebabkan seorang cedera dan seorang mati. Kesan dari peristiwa itu, dilaporkan 4 terbunuh dan 48 cedera. (rujuk Fail PDF

2. Rusuhan Pangkor (1959) 

Menurut Laporan MAGERAN, konflik antara orang Melayu dan Cina di Pulau Pangkor memang dah lama ada. Terutamanya melibatkan samseng Cina dan samseng Melayu. Masalah dan konflik bermula bila berlakunya pergaduhan antara seorang Melayu dan seorang Cina kat Sungai Pinang, Pulau Pangkor. 

Pergaduhan tu merebak sampai jadi pergaduhan kaum, tapi keadaan masih terkawal bila polis berjaya patahkan rusuhan. Sehari lepas tu, seorang imam masjid kat situ buat satu mesyuarat dan cadangkan orang Melayu buat kawalan keselamatan. Keadaan tu dah disalah anggap oleh orang Cina sampai buatkan diorang panik dan bawa senjata.
Keadaan Kuala Lumpur masa 13 Mei 1969. Imej dari yiweilim.blogspot 

Orang Melayu pun mula panik dan buat perkara yang sama. Hasilnya berlakulah rusuhan yang mengorbankan jiwa kedua-dua pihak. Kerajaan lepas tu ambil tindakan perintah berkurung di Pulau Pangkor yang mana orang tak boleh keluar atau masuk dari pulau tu.

Tunku Abdul Rahman, Tun Razak dan beberapa orang menteri lain pun datang, melawat Pulau Pangkor. Mereka datang untuk bagi nasihat kat masyarakat kat situ supaya bertenang, supaya dapat kekalkan keamanan dan keharmonian di pulau tersebut. (rujuk Fail PDF

3. Rusuhan Bukit Mertajam (1964) 

Kejadian ni pulak jadi bila berlakunya pergaduhan antara seorang Melayu dan seorang Cina kat pasar Bukit Mertajam. Akibatnya berlakulah pergaduhan antara kumpulan Melayu dan kumpulan Cina kat sana. Akibatnya seorang Melayu dan seorang Cina yang tercedera. 

Keadaan bertambah parah bila orang Melayu yang cedera tu meninggal pulak keesokan harinya. Maka terjadilah rusuhan, serang-menyerang dan bakar membakar. Dilaporkan seorang Cina terbunuh dan beberapa lagi cedera.
Sekarang pasar Bukit Mertajam dah aman & takde gaduh-gaduh lagi. Imej asal dari Penang Monthly. 

Kerajaan lepas tu ambil tindakan perintah berkurung kat Bukit Mertajam selama 10 hari bermula dari 14 Julai 1964. Laporan katakan yang rusuhan ni takde kaitan dengan mana-mana parti politik, tapi ajen konsi gelap dipercaya bertanggungjawab menakutkan masyarakat untuk kutip wang perlindungan. (rujuk Fail PDF

4. Rusuhan Pulau Pinang (1967) 

Pada Jun 1967, Malaysia dah perkenalkan matawang baru (mula-mula dipanggil sebagai M$ kemudian ringgit) disamping mata wang lama (Malaya & British Borneo Dollar). Maka lepas tu pada November 1967, nilai Pound British turun, jadi mata wang lama pun turun sekali. Tapi matawang Ringgit yang baru tak jatuh. 

Keadaan ni dah buatkan rakyat marah, apatah lagi ramai sebenarnya yang hidup dalam kemiskinan. Mengikut Laporan MAGERAN, pihak komunis dah gunakan peluang ni untuk bangkitkan perasaan anti penurunan nilai mata wang, tunjuk perasaan haram dan menghasut rakyat. (Rujuk Fail PDF)
Laporan Berita Harian pada 20 November 1967. Imej dari eresources.nlb 

Mereka pilih Pulau Pinang sebab perasaan perkauman senang sangat muncul kat negeri tu. Akibatnya, berlakulah pertempuran antara orang Melayu dan Cina kat negeri itu. Dilaporkan 29 terbunuh dan 200 cedera akibat rusuhan tersebut. (Boleh baca artikel kami tentang cerita penuh rusuhan ni kat sini

Kat sini kita boleh tengok macam mana kebanyakan rusuhan terjadi akibat salah faham, perasaan tak percaya dan perkauman yang tebal hingga membuatkan bencana yang besar kepada negara dan bangsa. 

Kesemua rusuhan ini dianggap sebagai titik permulaan pergaduhan kaum di Tanah Melayu/Malaysia. Pergaduhan ini akhirnya sampai ke kemuncaknya apabila peristiwa 13 Mei 1969 mengambil tempat.Begitulah kisahnya bagaimana salah faham dan sikap perkauman yang tinggi boleh menyebabkan kematian dan hilangnya sifat kemanusiaan.
4 peristiwa berdarah sebelum 13 Mei yang korang kena tahu – SOSCILI

5 HUBUNGAN ANTARA MALAYSIA DAN KOREA UTARA YANG BUAT KAMI TERKEJUT BERUK 
Irma MuslianaFebruary 21, 2017 

(This article is translated from English on CILISOS, click here to read it!)

Sekarang ni semua orang tengah kecoh pasal berita abang tiri Presiden Korea Utara, Kim Jong-nam yang mati dibunuh kat KLIA. Kim Jong-nam dikatakan telah diracun oleh dua wanita yang dipercayai ejen Korea Utara semasa dia sedang menunggu penerbangan ke Macau.

“Dia memberitahu penyambut tetamu di balai berlepas bahawa seseorang menariknya dari belakang dan menyimbah cecair pada wajahnya.”- Fadzil Ahmat, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor. Dipetik dari The Star.

Walaupun ada khabar angin yang mengatakan bahawa pembunuh upahan tersebut cuba bertindak membunuh diri selepas menamatkan tugas mereka, namun perkembangan terkini mengatakan kedua-dua pembunuh wanita tersebut (warga Vietnam dan Indonesia) telah berjaya ditangkap oleh PDRM.
Kim Jong Nam dan salah seorang pembunuh upahan yang dipercayai warga Vietnam. 

Pasti ramai yang tertanya-tanya kenapa abang Kim Jong-un ada kat situ… Lagipun Korea Utara ni dikenali sebagai ‘Hermit Kingdom‘, bukan senang boleh keluar masuk. 

Rupa-rupanya Kim Jong-nam memang daripada dulu tinggal sebagai rakyat buangan Korea Utara. Dia berpindah-randah antara Macau, China, Singapura dan Malaysia sejak awal 2012 lagi. Tapi hubungan antara Malaysia dan Korea Utara bukan berhenti setakat tu je, malah ada banyak lagi benda yang mengaitkan kita dengan kerajaan Pyongyang ni, termasuklah…

1. Terdapat pekerja buruh warga Korea Utara kat Sarawak
Keratan akhbar The Star, 23 November 2014. 

Pada tahun 2014, satu letupan terjadi kat lombong arang batu di Pantu, Sarawak. Perkara ni secara tak langsung telah membongkar berita bahawa negara kita ada pekerja buruh dari Korea Utara seramai 46 orang. 

Menurut Kementerian Dalam Negeri, pekerja Korea Utara ni telah dibawa masuk ke Sarawak untuk bekerja melalui perjanjian khas antara Sarawak dan kerajaan Korea Utara kerana dorang berkemahiran tinggi dan sanggup bekerja dalam keadaan yang merbahaya. Lombong arang memang banyak kemungkinan untuk meletup, walaupun teknologi dah moden. 
Beberapa pekerja yang cedera. imej dari The Star 

“Untuk industri seperti perlombongan arang batu, pekerjaan itu adalah sangat berbahaya dan sukar… Tiada pekerja tempatan atau dari Sarawak yang berani membuat kerja itu, itulah sebabnya terdapat keperluan mengambil pekerja asing. Dalam  sektor perlombongan arang batu, hanya Britain, China dan Korea Utara yang mempunyai pekerja berkemahiran tinggi.” – Datuk Sri Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Timbalan Menteri Dalam Negeri. Dipetik dari MStar

Untuk pengetahuan korang, Malaysia bukanlah negara pertama yang mengambil buruh dari Korea Utara, malah dorang jugak pernah mengeksport pekerjanya ke negara-negara lain – yang pertama ialah Russia sejak Perang Dingin lagi. Namun terdapat beberapa sumber termasuk Wall Street Journal yang menyatakan bahawa kehidupan buruh ni tak ubah seperti seorang hamba di mana sebahagian besar daripada pendapatan gaji dorang akan diserahkan kat pegawai Korea Utara. 

Menurut Wall Street Journal lagi, terdapat 300 rakyat Korea Utara yang bekerja kat Malaysia tapi tak semuanya bekerja kat lombong sebab… 

2. Terdapat sebuah Restoran Korea Utara kat KL
Imej dari Choiyen.com 

Kat tengah-tengah KL terdapat sebuah restoran yang betul-betul pakar dan berpengalaman dalam penyediaan masakan Korea Utara iaitu Restoran Pyongyang Koryo yang terletak kat Jalan Imbi. Bukan je setakat makanan, malah restoran tersebut jugak turut mempersembahkan tetamu dengan tarian muzik tradisional Korea Utara. Malah pelayan restoran tersebut turut memakai pakaian tradisional dorang. Korang boleh baca sendiri review orang ramai kat sini

“Makanannya sedap dan memuaskan, tetapi apa yang lebih menarik perhatian kami ialah… terdapat TV yang sentiasa menayangkan keindahan Korea Utara. Malah setiap 10 minit pelayan restoran akan naik ke pentas dan menyanyikan lagu. Kami jugak tak dibenarkan mengambil gambar dan pergi ke mana-mana bahagian lain bangunan tersebut kecuali tandas.” – Chak, editor CILISOS. 

Untuk pengetahuan korang, Pyongyang Koryo merupakan satu rangkaian restoran terbesar yang mempunyai lebih 100 buah restoran kat seluruh dunia. 
Menurut kenyataan daripada mereka yang telah berpaling tadah, rangkaian restoran tersebut telah dikawal oleh Bureau 39, sebuah bahagian dalam Kerajaan Korea Utara. Semua restoran dikenakan bayaran tahunan kepada Korea Utara dan semua pekerja akan disaring kesetiaannya dalam politik sebelum dihantar ke luar negara. Menurut laporan lain pulak, pelayan restoran ni semua telah dilatih dalam pengumpulan maklumat risikan untuk mencungkil rahsia daripada pelanggan korporat dan kerajaan. Malah restoran ini jugak telah digunakan sebagai pangkalan operasi bagi perisik Korea Utara. 

“Ejen Korea Utara yang ditugaskan kat luar negara sering menggunakan restoran Korea Utara untuk menjalinkan hubungan sesama mereka dan untuk menghubungi orang dalam operasi rahsia mereka.” – Dipetik dari The Washington Free Beacon

Terdapat juga satu kejadian kat China di mana pekerjanya seramai 12 orang telah berpaling tadah dan pihak Korea Utara mendakwa bahawa pekerja dorang telah diculik dan dipindahkan ke… Malaysia. 

3. Terdapat pelajar Korea Utara yang belajar kat universiti Malaysia 
Pada tahun 2013, kita pernah kecoh dengan berita penganugerahan Ijazah Doktor Kehormat Ekonomi kat pemimpin negara Korea Utara iaitu Kim Jong-Un oleh HELP University. Menurut Presiden HELP University, anugerah tersebut adalah untuk membina ‘jambatan’ bagi menghubungkan kedua-dua negara dan ianya merupakan satu jalan untuk menarik pelajar Korea Utara melanjutkan pelajarannya kat sini. 

Tapi, penganugerahan kepada Kim Jong-Un tu hanya diwakili oleh duta Korea Utara ke Malaysia. 

Dulu CILISOS pernah tulis artikel mengenai persamaan yang membimbangkan antara Malaysia dan Korea Utara. Beberapa minggu lepas artikel tu diterbitkan, kitorang dapat emel daripada pelajar Korea Selatan yang belajar kat HELP, dia bagitau ada dua orang adik-beradik yang berasal dari Korea Utara tetapi belajar kat Malaysia di mana ayah dorang merupakan seorang duta Korea Utara ke Malaysia.
Mungkin ada antara korang yang pernah dengar macam mana bila Kim Jong-Un jadi presiden, dia banyak menghukum dan membunuh pegawai-pegawai kerajaan yang dianggap sebagai ancaman. Ada sorang pegawai telah diberi makan kepada 100 ekor anjing yang lapar. Pegawai tersebut ialah lelaki kedua yang paling berkuasa kat Pyongyang dan ia adalah bapa saudara Jang Yong-Chol.
Bapa saudara Jang Yang-Chol ketika di mahkamah sebelum hukuman dijalankan. Imej dari The Star. 

Dalam emel tersebut, pelajar tu telah beritahu bahawa Yong-Chol dan keluarganya telah dipanggil balik ke Pyongyang (termasuk teman wanitanya sekali): 

“Tae-Ryong merupakan rakan sekelas saya yang merupakan adik kepada teman wanita Yong-Chol iaitu Tae Woong. Tae Woong merupakan orang yang sangat mesra dan baik hati. 

Saya tak tahu tentang latar belakang keluarganya, tetapi yang pasti dia telah menghilangkan dirinya dari HELP dan kawan-kawan yang lain pun turut tak dapat nak kesan dan menghubunginya walau dengan pelbagai bentuk komunikasi apa sekali pun (malah akaun Instagram nya jugak turut dipadam). Walaupun kebanyakan orang Korea Utara tak suka atau tak boleh nak bergaul dengan rakyat Korea Selatan tapi dia sangat baik terhadap saya. 

Dan waktu Kim Jong-Un mengarahkan mereka untuk balik ke negaranya, saya terus tak nampak dia, abangnya mahupun teman wanita abangnya di universiti.” – Pelajar HELP ketika email kepada CILISOS. 

Korea Utara telah mengamalkan sistem hukuman kolektif di mana sesiapa yang melakukan kesalahan akan dihukum sehingga 3 generasi keluarganya (diri sendiri, anak dan cucu turut dihukum). 

Walaupun kitorang tak dapat nak sahkan cerita pelajar tersebut tapi terdapat satu laporan dalam berita Korea Selatan (klik sini untuk laporan dalam bahasa Inggeris) mengenai “Duta Korea di Malaysia, Jang Yong-cheol dan anaknya telah dipanggil pulang ke Pyongyang pada awal Disember “. Tapi takde berita yang menyatakan apa yang berlaku kat teman wanita Tae-Woong.  

4. Terdapat kedutaan Korea Utara kat Malaysia 

Point ni macam ada kaitan dengan point duta Korea Utara ke Malaysia. Sebab untuk ada duta mestilah ada kedutaan. Memandangkan rakyat Malaysia dibenarkan untuk pergi ke Korea Utara tanpa visa so boleh kata hubungan kita dengan mereka agak rapat jugalah. 

Tapi apa yang kelakar pasal kedutaan ni adalah ia terletak di Jalan Batai, Damansara Heights… berdekatan dengan lokasi asal HELP University. Bangunan tu terletak di kawasan banglo yang terasing sikit tapi sekarang ni takdelah asing mana sebab dipenuhi dengan wartawan yang tengah kejar story pasal pembunuhan Kim Jong-Nam.
Imej dari Free Malaysia Today. 

Kami tak boleh nak sahkan situasi yang ada kat Malaysia ni, tapi kami dengar banyak cerita pelik tentang kedutaan mereka di negara lain. Salah satunya kat London di mana seperti Malaysia, mereka juga terletak di kawasan yang berasingan dengan kedutaan lain. 

Khabar angin yang kami terima adalah duta Korea Utara ni biasanya dibayar dengan sikit dan tak dapat bajet yang sepatutnya. Malah ada yang ternampak pekerja kedutaan membeli barang ofis second-hand dan selalu bayar bil elektrik last minit. Rupa-rupanya kedutaan dijangka untuk menampung diri sendiri tanpa bantuan dari Korea Utara. 

“Masa tersempak dengan mereka kat kedai runcit, mereka kelihatan seperti hendak membeli sesuatu tapi tak cukup bajet. Saya cuba nak hulurkan duit bantuan tapi mereka tolak. Kalau kat Korea Utara dulu, mereka kelihatan sungguh hebat tapi kat sini nak makan pun susah” – Kim Joo-Il, pelarian Korea Utara, dipetik oleh The Telegraph

Kes tampung diri ni memang tak asing, malah boleh kata semua kedutaan mereka kena cari duit sendiri. Ada setengah kes tu mereka menggunakan kekebalan diplomatik untuk bawa masuk barang terlarang supaya dapat jual untuk duit poket sendiri. Tapi secara rasminya kedutaan Korea Utara menafikan semua tuduhan. 

Mungkin ada antara korang tertanya-tanya kenapa kedutaan mereka terletak di kawasan banglo yang jauh dari kedutaan lain… Jawapan dia senang je, nak save duit

5. Teksi proton di Korea Utara
Teksi Proton Wira di Pyongyang. Imej dari Wikimedia Commons. 

Jangan ingat kereta Proton kat Malaysia je ada, kat Korea Utara pun ada tau. Dan bukan kereta Wira je, Waja pun ada. Korang boleh tekan kat video ni (tunggu saat ke 0:25). 

Pasal hal ni kami tak jumpa banyak sangat info, satu-satunya sumber yang kami jumpa adalah pada tahun 2002 apabila salah seorang menteri dari Korea Utara buat satu lawatan kat kilang Proton di Shah Alam sambil ditemani oleh 30 orang penjawat awam Korea Utara. Menteri Korea Utara tu kelihatan seperti membincangkan kemungkinan untuk bergabung dengan Proton dalam buat satu kilang di Korea Utara. 

Kim Jong Il (pemimpin Korea Utara time tu) juga kelihatan sangat berminat dalam pembikinan kereta malah dia telah melawat satu kilang kereta kat Shanghai. Tapi last-last, Korea Utara sembang lebih je. Tak buat pun. 

“Membina kereta di Korea Utara – dah lama mereka impikan… Tapi awak bina kereta dimana orang beli kereta. Korea Utara pula mana boleh beli kereta” – Bradly Martin, dipetik oleh Bloomberg

Blogger Malaysia, Aero, ada post satu artikel menarik di mana dia telah tunjuk kat mana adanya kereta Proton di serata dunia. Nak lagi pelik, Aero dapat tau yang Proton takde buat apa-apa perjanjian pun pasal jual kereta kat Korea Utara. 

Hmmm…. habis tu macam mana boleh ada pulak? 

Jadi kenapa Malaysia dengan Korea Utara ada hubungan diplomatik?
Malaysia dan Korea Utara mula menjalin hubungan diplomatik pada tahun 1973, malah hubungan ini telah membawa kepada hubungan diplomatik antara Malaysia dan China sebab bila Kim Il-sung temukan kita semua pada tahun 1974

Selepas beberapa tahun, hubungan diplomatik ni telah membawa kepada perdagangan kecil yang berjumlah kira-kira RM23 juta. Selain itu,kita pun turut mendapat manfaat daripada teknologi padi Korea Utara yang membawa kepada pembangunan padi MR219.
Hubungan diplomatik ni ada jugak keburukannya. Sebagai contoh, korang ingat lagi tak Sony Pictures pernah kena hack pada tahun 2014 oleh hackers Korea Utara? Agensi Keselamatan Negara Amerika Syarikat mendapati bahawa hackers Korea Utara telah membuat sambungan Internet ni melalui… Malaysia. 

Korea Utara jugak mempunyai program penculikan sangat pelik yang dimulakan oleh Kim-Il-sun dan diperluaskan oleh Kim Jong-il, di mana mereka menculik rakyat negara luar untuk beranak-pinak kat Korea Utara. Malah pasport orang yang kena culik ni akan digunakan oleh spy. Antara negara-negara yang disenaraikan ialah Jepun, Thailand, Perancis, dan… Malaysia. 

Dengan kes pembunuhan Kim Jong-Nam yang berlaku kat Malaysia ni, terdapat beberapa sumber yang mendakwa bahawa segelintir pegawai-pegawai Korea Utara ni telah meluangkan masa yang lamauntuk meyakinkan pihak berkuasa Malaysia supaya tak melaksanakan autopsi pada tubuhnya. Jadi berbaloi ke kita kekalkan lagi hubungan kita dengan Korea Utara ni, apa yang kita dapat sebenarnya? 

5 hubungan antara Malaysia dan Korea Utara yang buat kami terkejut beruk – SOSCILI

Rais Yatim: Name and shame absent, ‘lazy’ MPs
Published 11 minutes ago on 24 July 2018
By Shazwan Mustafa Kamal
Tan Sri Rais Yatim said the best way forward to ensure lawmakers are present in the Dewan Rakyat is to publicly list down those who skipped proceedings. — Picture by Ham Abu Bakar
Tan Sri Rais Yatim said the best way forward to ensure lawmakers are present in the Dewan Rakyat is to publicly list down those who skipped proceedings. — Picture by Ham Abu Bakar

KUALA LUMPUR, July 24 — The best way forward to ensure lawmakers are present in the Dewan Rakyat is to publicly list down those who skipped proceedings, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) leader Tan Sri Rais Yatim said today.

The former Umno minister also said that that the allowances of absent MPs should be cut.

“The best way to overcome the problem of an insufficient quorum in the Dewan Rakyat is to cut the monthly allowance of members following the rates set by the Parliament Select Committee.

“Two, publish the names of members who are lazy to attend in newspapers or social media,” Rais tweeted.

Proceedings in the Dewan Rakyat had to be halted for 10 minutes after lunch as there were not enough lawmakers present to continue.
RAISYATIM
@DrRaisYatim
 Cara terbaik mengatasi masalah DRakyat yg tak cukup korum ialah potong elaun bulanan Ahli mengikut kadar arahan JK Pilihan Dewan. Kedua, siarkan nama2 anggota yg malas hadir dlm akhbar atau media sosial.

18:01 - 24 Jul 2018
141
184 people are talking about this
Twitter Ads information and privacy
According to parliamentary rules, at least 26 MPs must be present in order for a sitting to continue.

Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof adjourned the proceedings after Kapit MP Datuk Alexander Nanta Linggi pointed out the absence.

The Speaker concluded that there was no quorum after Linggi’s observation, and proceeded to ring the bell for two minutes to summon MPs to the hall.

Proceedings only resumed after Mohamad Ariff was informed that 35 lawmakers were present in the House.

The absence of federal lawmakers in Parliament has been gaining attention of late, most notably when pointed out by Opposition MPs.

Yesterday, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad expressed dissatisfaction over the attendance of his Cabinet members and their deputies in Parliament, but said they have other ministerial duties to attend to as well.

Though he said the members of the Cabinet have paperwork to attend to, he said they should improve their attendance or have a good excuse for not attending Dewan Rakyat sessions.

Last week, Rembau MP Khairy Jamaluddin also questioned the number of empty seats during the motion of thanks on the Royal Address.

“Front beach is empty. Not a single Cabinet minister in the Dewan Rakyat to listen to the Opposition leader’s speech,” he tweeted.
https://www.malaymail.com/s/1655503/rais-yatim-name-and-shame-absent-lazy-mps

MALAYSIA
Nga: Govt keen for Opposition Leader to head Public Accounts Committee
Published 59 minutes ago on 24 July 2018
Nga said the Dewan Rakyat Speaker’s Office will convene a meeting with Minister in the Prime Minister Department Datuk Liew Vui Keong to discuss the matter on Thursday. — Picture by Shafwan Zaidon
Nga said the Dewan Rakyat Speaker’s Office will convene a meeting with Minister in the Prime Minister Department Datuk Liew Vui Keong to discuss the matter on Thursday. — Picture by Shafwan Zaidon

KUALA LUMPUR, July 24 — Parliament will discuss offering the position of Public Accounts Committee (PAC) chairman to the Opposition Leader.

Deputy Dewan Rakyat Speaker Nga Kor Ming said the Dewan Rakyat Speaker’s Office will convene a meeting with Minister in the Prime Minister Department Datuk Liew Vui Keong during its weekly meeting this Thursday to discuss the matter.

Appointing an Opposition Member of Parliament to head the committee is one of Pakatan Harapan’s (PH) election manifesto pledges, a breakaway from the Barisan Nasional (BN) practice where the position is held by a backbencher while Opposition MPs are made members of the committee.

“Of course, we are serious to fulfil our manifesto. That is the reason why we are calling the meeting, if we are not serious, we won’t call for the meeting.

“We will announce accordingly if there is any decision ever made,” he told reporters after attending a meeting with editors which was organised by Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof at Parliament here, today. — Bernama
https://www.malaymail.com/s/1655478/nga-govt-keen-for-opposition-leader-to-head-public-accounts-committee

Tuesday, July 24, 2018
SIRI 2 TERJEMAHAN - Kepentingan Rahsia Taib Di Petros Venture Sarawak!
Taib's Secret Interest In Sarawak's Petros Venture!  EXCLUSIVE
Taib's Secret Interest In Sarawak's Petros Venture!  EXCLUSIVE
Ia adalah  manifesto  utama pembangkang bahawa royalti harus dinaikkan kepada 20% untuk membenarkan sekurang-kurangnya beberapa infrastruktur dan pelaburan, selepas beberapa dekad dimana  hanya Malaysia Barat muncul untuk mendapat manfaat daripada pendapatan minyak Malaysia Timur. Namun, untuk semua tempoh itu, gabungan kerajaan Sarawak yang diketuai oleh Taib, yang berpusat pada persekutuan dan  dengan kerjasama BN yang memerintah Malaysia, enggan menyuarakan idea itu.

Ketua menteri sebelumnya, Adenan Satem telah membangkit soal royalti dengan  permintaan pembangkang untuk pilihan raya negeri 2016, tetapi Najib telah menahannya. Lagipun, apa yang dipanggil Akta Pembangunan Petroleum Malaysia 1974 telah dirundingkan secara khusus oleh Taib sendiri (sementara menteri sumber kebangsaan persekutuan) bersama bapa saudaranya (pada masa itu ketua menteri Sarawak) sebagai sebahagian daripada perjanjian tersirat dengan sekutu BN mereka di dalam kerajaan persekutuan (yang diketuai oleh bapa Najib, ketika itu Tun Razak) yang bersetuju untuk membiarkan keluarga Taib / Ya'acub mengambil semua hasil dari kayu dan sumber tanah Sarawak, sebagai balasannya penyerahan minyak Sarawak.

Fakta bahawa keluarga ini mengukir kekayaan Borneo secara  haram tidak menghalang kedua-dua belah pihak sekurang-kurangnya, kerana mereka menandatangani perjanjian mereka. Akta Pembangunan Petroleum 1974 tidak mempunyai kesahan kerana adanya pihak-pihak telah gagal untuk meratifikasi, sebagaimana yang dikehendaki di bawah perlembagaan, oleh Kerajaan Negeri Sarawak, yang merupakan pihak berkuasa yang sah atas sumber-sumber negara, termasuk minyak.

Alasan kegagalan untuk mengesahkan adalah, sememangnya, kebenaran itu tidak akan diberikan secara rela oleh wakil rakyat Sarawak. Walau bagaimanapun, selama beberapa dekad, Taib telah menegaskan bahawa 95% daripada pendapatan minyak Sarawak harus pergi ke kerajaan persekutuan, kerana dia mengembangkan cengkaman ekonomi sendiri terhadap setiap aktiviti membuat wang lain. Pada tahun 2012, ketika masih dalam kedudukan politik, anak Tun Razak, Najib Razak, mengambil tindakan  ke atas minyak negara Sarawak yang kemudiannya melancarkan Akta Laut Teritorial 2012, yang sekali lagi melanggar perlembagaan dengan memperuntukkan lebih banyak medan minyak Sarawak yang benar-benar milik Negeri.

Pergerakan itu menyebabkan lebih banyak kemarahan di Sarawak kerana anggota parlimen pembangkang mengangkat ketidakadilan selanjutnya dan ia membantu menggerakkan agenda popular untuk mendapatkan semula hak minyak negara ke pentas pusat politik, walaupun mencetuskan suasana gemuruh yang berbeza. Oleh itu, bagaimana pendirian Gubernur Taib, yang mempunyai alasan untuk membenci Najib, selepas dia menendangnya ke pejabat gubernur dalam menghadapi kritikan yang semakin meningkat sejak tahun-tahun kebelakangan ini, yang dilontarkan oleh keluarganya ?

Kenyataan bahawa negeri itu telah dirompak sumber daya utamanya selama beberapa dekad tidak muncul untuk mengambil perhatian pemimpin politik ini sedikit, kerana Taib secara peribadi telah membuat berbilion-bilion dari perjanjian yang memberinya carte blanche untuk menolong dirinya memperkayakan diri sendiri.

Melalui satu siri kontrak rahsia yang memalukan, dia menumbangkan Hutan Borneo dan melepaskan tanah itu untuk konsesi kelapa sawit yang menguntungkan dan sementara itu menyerap sebahagian besar kontrak kerajaan ke dalam rangkaian syarikatnya sekarang di tangan keluarganya sendiri.

Bagaimana kleptokrasi berbilang bilion dolar ini boleh dianggap sebagai undang-undang atau sah atau dalam apa jua pun dalam kepercayaan pengemis undang-undang. Hanya monarki mutlak jenis yang paling primitif atau pemerintahan diktator yang langsung membenarkan pencurian yang salah dan Malaysia adalah sebuah negera demokrasi perlembagaan. Pengambilan Taib dalam kerangka demokrasi itu adalah untuk mewakili rakyat dan tidak semestinya 'jelas' seorang lelaki yang telah menyalahgunakan berbilion-bilion melalui kontrak rahsia dan konsesi, dirundingkan dari pandangan.

Alasan Taib adalah bahawa dia "meninggalkan bilik" ketika keputusan yang menguntungkan dia disempurnakan oleh anak lelakinya, dan dengan itu menyalahkannya, menurut undang-undang yang digubal oleh kerajaan Najib yang tidak sempurna pada tahun 2009. Demikian pula, Najib telah berusaha untuk mengatakan bahawa keputusan yang memindahkan berbilion-bilion dari 1MDB ke dalam akaun banknya dibuat oleh orang lain.

Ia tidak mencuci tangan dalam mana-mana kes dan jika Najib disetujui telah rosak, dia hanya mengikuti jejak mentor kelas dunia, Taib Mahmud.

Apa Yang Baik Untuk Taib Baik Untuk Sarawak?

Berikutan Akta Laut Teritorial 2012, Taib buat pertama kalinya memulakan sedikit pengambilan minyak tempatan sendiri di darat. Dia mungkin telah menceburkan diri ke ruang yang didorong sebahagiannya oleh kelemahan pemilihan Najib yang semakin meningkat (pemilihan 2013 adalah perkara yang sangat dekat). tetapi juga kemungkinan prospek yang semakin berkurang model perniagaannya yang lebih awal untuk pengayaan berterusan berkat sumber-sumber dalam Sarawak.

Kayu Borneo pada masa itu hampir tamat tempoh (selain dari pencurian dari taman negara dan merentasi sempadan) dan konsesi perladangan kelapa sawit sebahagian besar telah diserahkan. 'Tahap 3' rancangan asal Taib untuk terus meningkatkan empayar peribadi berbilion dolarnya adalah program perindustrian, yang dijuluki SCORE.

Bagaimanapun, SCORE telah menandatangani, memandangkan tidak praktikal dan kelemahan Taib sendiri sebagai perniaga berwawasan. Pembiakan sungai Sarawak telah menjadi kontroversi untuk sebab-sebab alam sekitar dan komuniti yang tidak terkira banyaknya dan pelaburan masuk telah terbukti terhad.

Pengekstrakan minyak di sisi lain, mewakili pulangan ke model membuat wang asal Taib, iaitu penyalahgunaan kuasa dan merebut sumber. Pada akhir tahun 2012, inovasi telah diumumkan dengan penyerahan konsesi utama di pantai (secara tidak sah di mana konsesi tidak ditender dan dianugerahkan di belakang tertutup) kepada salah satu rakan kroni perniagaan Taib yang paling ditubuhkan, Tiong Hiew King, pemilik perkebunan dan raksasa kayu Rimbunan Hijau.

Tiong adalah seorang pemula dalam pengambilan minyak, namun jika wang dibuat, mengapa tidak menyimpannya dalam 'keluarga'? Keluarga Tiong dan Taib telah menjadi simbiotik, seperti semua syarikat kayu utama yang diberikan konsesi oleh Taib sejak beberapa dekad yang lepas.

Oleh itu, ia mungkin sedikit terkejut apabila South Sea Energy Sdn Bhd telah menyuarakan pandangan umum di Sarawak sejak beberapa minggu yang lalu, lelaki itu memuji akhbar sebagai 'pengarah eksekutif' syarikat itu memang tidak lain daripada Tiong Kiong Raja penggantinya kepada perniagaan ayahnya, tanpa menyebutkan peranan eksekutif wakil presiden Abu Bekir Taib atau memang penglibatan Taib sendiri.

Southsea Energy Sd Bhd

Jadi, apakah dasar petroleum baru Sarawak dan Southsea? Bagaimanapun, keterangan menunjukkan bahawa sejurus sebelum pengumuman utama usaha Petros pada bulan Mac, Ketua Menteri sekarang, Abang Johari sendiri telah memukul jalannya sendiri ke Oman, pada bulan Januari, di mana beliau menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) dengan tidak ada yang lain daripada Petrotel Energy Oman LLC (yang diterangkan sebelum ini sebagai usahasama, di mana South Sea Energy yang dikendalikan oleh Taibs adalah rakan kongsi utama) untuk "meneroka kemungkinan kerjasama untuk membangunkan industri hiliran minyak dan gas di Sarawak".

Selain itu, sebagai pengumuman oleh Petros yang baru ditubuhkan disahkan, Tenaga Laut Selatan, yang digambarkan sebagai "syarikat minyak dan gas antarabangsa yang mempunyai hubungan dengan Sarawak", juga merupakan penandatangan kepada MoU. Tiong muncul dalam majlis itu, digambarkan sebagai 'Pengarah Eksekutif', tetapi tidak ada menyebut Taibs - adakah mereka telah menjualnya pada masa itu?

Berikutan perkembangan sulung ini, yang nampaknya telah ditekankan kepada pengawasan dan pengawasan yang paling rendah, dasar baru yang mengagumkan Sarawak dilancarkan pada bulan Mac sementara Najib berada pada masa yang paling lemah dalam pemilihan sebelum pilihan raya. Kedudukan baru datang dalam perisytiharan oleh Ketua Menteri Taib bahawa terdapat banyak perubahan dalam subsistem minyak ke Petronas.

Abang Johari mengumumkan bahawa kerajaan negeri Sarawak akan bergerak untuk merampas semula rizab minyaknya menerusi syarikat negeri 100% yang terkawal, Petros, dalam usaha (mendakwa) untuk mengeksploitasi minyaknya, sumber untuk kepentingan rakyat Sarawak

Menyokong kedudukan Johari, pergerakan yang dipanggil Suarah Petroleum Group Sarawak (yang menuntut mewakili 'profesional industri minyak') mengeluarkan kenyataan kacau" kepada akhbar-akhbar tempatan yang mengisytiharkan bahawa 'Rakyat Sarawak' telah menuntut hak mereka melalui langkah itu. Walau bagaimanapun, tidak ada perdebatan mengenai rancangan untuk membuat Petros dan maklumat yang sangat sedikit mengenai bagaimana syarikat akan bekerja atau mengedarkan apa-apa manfaat:

Kesemua rakyat Sarawak mesti menyokong langkah revolusioner ini, kerana ia memberikan harapan yang nyata untuk mengimbangi ketidakseimbangan ekonomi yang dihadapi oleh Sarawak dari pengedaran penciptaan nilai ekonomi yang tidak sekata dan tertakluk kepada dasar / amalan eksploitasi yang tidak adil bagi sumber-sumber alam semulajadi yang kaya dengan minyak dan gas .
Untuk mengelakkan sebarang keraguan, ia tidak lagi 'perniagaan seperti biasa'. Kerajaan Sarawak secara rasminya tidak lagi mengiktiraf Akta Pembangunan Petroleum 1974 ("PDA74") yang secara tidak konstitusional meletakkan sumber petroleum Sarawak dengan Petronas. [Suarah Petroleum Group]

Ini semua, merupakan satu-satunya cabaran langsung kepada Petronas dan susunan empat dekad yang lalu, menyebabkan agensi persekutuan melancarkan tawaran undang-undang tidak lama selepas pilihan raya untuk menubuhkan statusnya melalui mahkamah. Ia adalah satu kes yang ditunda oleh kerajaan yang bergelut untuk menguruskan isu-isu yang banyak, tetapi lebih daripada apa-apa usaha Petros adalah tanda keyakinan terhadap Taib, menghadapi kelemahan kerajaan pusat terlebih dahulu berkat keruntuhan Najib ",pengaruh dan kemudian ketibaan kerajaan pembaharuan yang baru, mungkin bersedia melakukan perjanjian.

Peluang untuk menghidupkan langkah Petros dalam bahasa kempen pembangkang sendiri untuk membawa pendapatan kembali kepada rakyat Sarawak telah sepenuhnya dimanfaatkan oleh para promoter Petros, seperti Kumpulan Petroleum Suarah * (nota) yang tidak dikenali:

TERJEMAHAN OLEH: TOJET
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: SIRI 2 TERJEMAHAN -Kepentingan Rahsia Taib Di Petros Venture Sarawak!

Tuesday, July 24, 2018
MONOPOLI BERNAS AKAN BERAKHIR SEPTEMBER?
Posted By: Pentadbiron: July 24, 2018 Print Email
Monopoli Bernas akan berakhir September?
Model baharu bagi menggantikan Padiberas Nasional Berhad (Bernas) akan dibentangkan kepada Jawatankuasa Teknikal Khas yang dianggotai tujuh kementerian lain selewat-lewatnya hujung September ini, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Salahuddin Ayub.

Salahuddin berkata hanya selepas itu model berkenaan akan dibawa ke peringkat jemaah menteri.

“Mesyuarat pertama telah diadakan pada 17 Julai lalu dengan disertai tujuh kementerian lain iaitu Kementerian Hal Ehwal Ekonomi, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pengangkutan, Kementerian Kewangan, Kementerian Pembangunan Usahawan, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

“Selepas hasil (model menggantikan Bernas) dibentangkan di peringkat jawatankuasa, kita akan bawa ke peringkat jemaah menteri kerana mungkin ada akta yang perlu dipinda,” katanya selepas menghadiri taklimat bersama Timbalannya Sim Tze Tzin di ibu pejabat Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) di Kuala Lumpur,hari ini.

Taklimat kira-kira tiga jam itu disampaikan Ketua Pengarah Fama Ahmad Ishak.

Dalam pada itu, Salahuddin berkata sebuah pasar raya Fama akan dibina di Shah Alam selewat-lewatnya hujung tahun depan bagi memasarkan produk keluaran usahawan Fama.

“Projek perintis (pasar raya) diperlukan kerana jenama dan produk Fama semakin mendapat sambutan rakyat.

“Pasar raya itu juga bertujuan meningkatkan lagi perkhidmatan kita kepada masyarakat dan kita jamin harga yang ditawarkan lebih rendah daripada pasaran biasa,” katanya. 
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: MONOPOLI BERNAS AKAN BERAKHIR SEPTEMBER?

Patriot adu penulis surat CIA kepada polis

Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) menuntut bekas ketua bahagian penyelidikan di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Hasanah Ab Hamid supaya menjelaskan suratnya kepada CIA.

Presiden Patriot, Datuk Mohamed Arshad Raji berkata Hasanah melakukan kesalahan serius dengan menjemput pihak luar untuk campur tangan dalam hal dalaman negara.

“Hasanah telah lakukan jenayah yang amat berat... (tindakannya) boleh ganggu kedaulatan negara...

(Ini) pengkhianatan kepada negara. Kenapa dia sanggup jemput kuasa luar mencampuri urusan dalaman negara?

“Apa bentuk pertolongan yang diberikan oleh CIA jika direstui suratnya... akhirnya kita akan tunduk pada arahan dan telunjuk mereka,” kata Mohamed Arshad pada sidang akhbar di pejabat Patriot di Subang Jaya, hari ini.

Terdahulu, Patriot membuat laporan polis terhadap Hasanah di ibu pejabat polis daerah Subang Jaya.

Patriot juga mempersoalkan kesetiaan Hasanah kepada negara dengan menulis surat itu dan bertanya sama ada beliau di bawah arahan pihak tertentu.

“Di mana letaknya kesetiaannya kepada negara? Adakah beliau tulis surat tu atas arahan pihak tertentu? Adakah beliau dapat imbuhan?

“Adakah beliau tulis surat itu atas ugutan? Apa yang beliau maksudkan bila dia kata Tun Dr Mahathir Momad anti-Barat dan anti-Semite?

“Apa perlunya beliau burukkan Mahathir,” soalnya sambil menambah bahawa tuduhan itu boleh menjejaskan komuniti perniagaan antarabangsa.

Malaysiakini, sebelum ini melaporkan lima hari sebelum pilihan raya umum 9 Mei, bahagian penyelidikan Jabatan Perdana Menteri yang disebut sebagai unit risikan telah menulis surat kepada pengarah CIA, Gina Haspel.

Surat tiga halaman yang dilihat Malaysiakini itu menyatakan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka memenangi pilihan raya dengan hanya undi secukupnya untuk membentuk kerajaan.

Bagaimanapun, surat itu meminta AS menyatakan sokongan terhadap pentadbiran Najib walaupun cuma menang dengan 'majoriti mudah atau hanya satu kerusi'.

Surat itu dilaporkan ditandatangani oleh Hasanah, yang ketika itu adalah ketua pengarah bahagian penyelidikan.

Ia turut menyebut Mahathir yang berusia 93 tahun pada masa lalu merupakan seorang yang "anti-Barat, anti semitik, kuku besi dan mendiamkan kritikan melalui kekerasan, tidak mempedulikan hak asasi manusia dan kedaulatan undang-undang."

Sebaliknya, surat itu mengatakan sepanjang sembilan tahun pentadbiran Najib, beliau menunjukkan rekod yang baik bukan sahaja dasar asing yang progresif tetapi juga menyumbang kepada keselamatan melalui penglibatan aktif dalam mempromosikan keamanan dan kestabilan di rantau ini .

Najib menafikan mengetahui tentang surat itu, berkata: "Saya terkejut. Saya tidak tahu pun kewujudannya. Bukan semua surat kena lalu saya."
-malaysiakini
at 7/24/2018 05:30:00 PTG
KERENGGA: Patriot adu penulis surat CIA kepada polis

Tuesday, July 24, 2018
Umno – Pas kerjasama ‘tak formal’ di Sg Kandis
Posted By: Pentadbiron: July 24, 2018 Print Email

Pas sudah mengatakan secara terbuka tidak akan bekerjasama dengan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil (PRK) Sungai Kandis tetapi tiada yang dapat menghalang kedua-duanya berpakat secara senyap, kata pemimpin Umno semalam.

Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob berkata Umno akan bekerjasama dengan PAS secara senyap selepas persetujuan tidak formal.

“Kami bersetuju untuk berkongsi forum dan matlamat dengan PAS, tetapi kami tidak boleh berkongsi pentas di bawah satu parti,” kata Ahli Parlimen Bera itu.

Pemimpin dan personaliti tertinggi dari kedua-dua pihak mungkin akan muncul pada acara yang sama, katanya.

“Kita boleh ada Azhar Idrus dan Syamsul Debat atas pentas yang sama, misalnya. Dan ini akan menunjukkan parti bekerjasama,” kata bekas menteri luar bandar dan wilayah itu ketika melancarkan pusat pilihan raya BN di Jalan Siswi Kanan malam tadi.

“Kita akan cuba mendapatkan ketua setiausaha kedua-dua parti dalam satu ceramah akhir pada malam pengundian untuk Sungai Kandis pada 4 Ogos,” katanya.

PAS tidak meletakkan calon untuk PRk Sungai Kandis dan akan membantu kempen Lokman Noor Noor Adam di sini.

Kerjasama antara PAS dan Umno “akan memaksa Pakatan Harapan keluar,” katanya semasa pelancaran kempen.

Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, yang juga pengerusi Pakatan Harapan, menyifatkan PAS dan Umno sebagai “adik beradik” selepas PAS berkata ia tidak akan bertanding dalam PRK itu.

Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa semalam membidas dengan berkata, “hubungan kami dengan PAS bukan urusan beliau”.

PAS meletakkan calon dalam pilihan raya umum pada 9 Mei tetapi memilih untuk tidak bertanding kali ini.

Lokman Noor Adam akan mewakili BN menentang Mohd Zawawi Ahmad Mughni daripada PKR dan calon bebas K. Murthy.

Undian bagi kerusi DUN Selangor itu akan diadakan pada 4 Ogos.

Kerusi itu kosong pada 2 Julai selepas kematian wakil rakyatnya Mat Shuhaimi Shafiei daripada PKR. – TMI
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: UMNO – PAS KERJASAMA ‘TAK FORMAL’ DI SG KANDIS

Tuesday, July 24, 2018
Subsidi petrol bersasar kenderaaan 125cc, 1300cc ambil masa
Posted By: Pentadbiron: July 24, 2018 Print Email
Subsidi petrol bersasar kenderaaan 125cc, 1300cc ambil masa
Kerajaan Pakatan Harapan mengulangi hasrat untuk melaksanakan subsidi petroleum bersasar mengikut janji manifesto pilihan raya.

“Kerajaan akan memberikan subsidi minyak pada kadar yang sesuai setiap bulan kepada golongan yang layak untuk kegunaan motosikal 125cc ke bawah dan kereta 1300cc ke bawah.

“Satu kuota yang sesuai akan ditetapkan. Mekanisme terperinci sedang dikaji dan akan diumumkan apabila ia dimuktamadkan,” kata Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

Beliau berkata demikian dalam jawapan parlimen bertulis Khamis sebagai menjawap soalan dari Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan).

Bung menyoal tentang mekanisme yang bakal digunakan oleh kerajaan untuk menentukan kadar harga minyak mengikut harga minyak antarabangsa.

Lim mengulangi, buat masa ini, kerajaan memutuskan untuk mengekalkan harga RON95 dan diesel pada harga RM2.20 dan RM2.18 seliter.

Sementara itu, harga RON97 akan diapungkan setiap minggu berdasarkan trend harga minyak mentah global, katanya, kerana ia dianggap sebagai produk “premium”.

Menurut Lim, kerajaan juga telah memperuntukkan RM3 bilion untuk subsidi harga petrol untuk tahun ini.

Pakatan Harapan dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 berjanji untuk menyediakan subsidi petrol bersasar. 
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
Email This
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: SUBSIDI PETROL BERSASAR KENDERAAAN 125CC, 1300CC AMBIL MASA

Tuesday, July 24, 2018
Mansuh 3 unit khas polis jimat peruntukan – Muhyiddin
Posted By: Pentadbiron: July 24, 2018 Print Email
Mansuh 3 unit khas polis jimat peruntukan - Muhyiddin
Kementerian Dalam Negeri memaklumkan pemansukan pasukan khas polis kerana pertindihan fungsinya dengan jabatan serta unit polis sedia ada.

Tiga pasukan berkenaan ialah Pasukan Khas Taktikal Narkotik (STING) Pasukan Taktikal Khas Anti Maksiat, Judi, dan Gangsterisme (STAGG) dan Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC).

Kesemua pasukan petugas khas ini ditubuhkan pada 2014 ketika era Tan Sri Khalid Abu Bakar menjawat ketua polis negara.

Dalam jawapan bertulis hari ini, Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata STAGG menjalankan fungsi yang sama dengan D7A (Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat) dan D7C (Unit Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran).

Manakala itu, STING pula menjalankan peranan yang sama dengan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman.

STAFOC pula didapati sama dengan D9 (Bahagian Siasatan Jenayah Berat).

“Ketiga-tiga Pasukan Khas ini menjalankan fungsi tugas yang sama dengan bahagian risikan/operasi sedia ada dalam jabatan masing-masing.

“Ini mengakibatkan ketidakmurnian penugasan risikan/operasi dalam jabatan sendiri.

“Ianya sekaligus menimbulkan persepsi ‘double standard’ kerana pasukan khas taktikal merupakan pasukan elit dalam PDRM.
“Dengan pemansuhan Pasukan Khas Taktikal ini, bahagian yang menjalankan tugas risikan/operasi dalam jabatan masing-masing boleh disusun semula,” katanya.

Muhyiddin menjelaskan keputusan itu juga membenarkan pembahagian sumber manusia dan kewangan yang lebih baik, sekali gus menjimatkan perbelanjaan kerajaan.

Penjelasannya sebagai jawapan kepada pertanyaan Anggota Parlimen Kota Tinggi Datuk Halimah Mohamed Sadique yang bertanya sebab tiga unit itu dibubarkan dan jika kementerian telah menjalankan kajian menyeluruh sebelum berbuat demikian.

Bulan lalu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, STAGG, STING dan STAFOC akan menjalani penstrukturan semula.

Pada waktu itu, tidak jelas jika pasukan khas tersebut akan dibubarkan. 
Posted by AMIR Wartawan Rasmi LR at Tuesday, July 24, 2018
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: MANSUH 3 UNIT KHAS POLIS JIMAT PERUNTUKAN – MUHYIDDIN

Annuar ramal PH ‘tumbang’ sebelum penggal tamat
Faiz Zainudin

KUALA LUMPUR: Tan Sri Annuar Musa (BN-Ketereh) meramalkan kerajaan Pakatan Harapan tidak akan dapat bertahan sehingga habis penggal ini.

Beliau berkata sejarah dunia membuktikan beberapa parti pemerintah baru tersungkur selepas mengalahkan parti pemerintah lama seperti Parti Janata (JP), yang tumbang 3 tahun selepas menewaskan Parti Kongres Kebangsaan India, dan Parti Demokrasi Jepun (DPJ), yang tumbang 3 tahun selepas menewaskan Parti Demokrasi Liberal.

“Adakah kerajaan PH akan mengalami nasib sama? Kita belum tahu lagi berapa lama, tetapi saya ramalkan tak sepat habiskan penggal, kerajaan mungkin saja bertukar,” katanya ketika membahaskan titah Agong hari ini.

JP memerintah dari 1977 hingga 1980 dan tumbang kerana pertelingkahan dalaman dan perbezaan ideologi menyebabkan kerajaannya tidak mampu menangani masalah negara dengan berkesan.

DPJ pula memerintah dari 2009 hingga 2012, tetapi terbubar kerana reformasi yang diperjuangkannya tidak dapat dilaksanakan kerana kekangan ekonomi dan pengundi.

Annuar berkata dia masih belum nampak kerajaan berusaha menunaikan janji-janji pilihan rayanya.

“Hari ini rakyat kembali resah apabila banyak janji tidak ditunaikan. Rakyat gusar apabila pembawaan kerajaan masih dilingkungi dengan sentimen dan usaha membalas dendam serta terbawa-bawa pendekatan kosmetik.

“Rakyat sebenarnya menunggu kerajaan membawa perubahan lebih baik kepada negara. Kita ingin bertanya kepada kerajaan apakah janji dan sasaran untuk setidak-tidaknya mengekalkan prestasi yang telah ditinggalkan kerajaan BN,” katanya.

Annuar turut membidas Majlis Penasihat Kerajaan yang didakwanya melampaui kuasa menteri, dan mendesak kerajaan membubarkannya bagi menghormati prinsip pemisahan kuasa, kedaulatan undang-undang dan kedudukan ahli Kabinet.

“Datuk Seri Anwar Ibrahim kata ada ahli majlis yang kredibilitinya boleh dan pernah disoal. Macam mana kuasa menteri diperguna sedemikian rupa kerana ia menunjukkan penghinaan kepada menteri.

“Ini menandakan unsur “dictatorial” disemai dalam kerajaan PH apabila ‘one man show’ telah berlaku,” katanya.

RSN Rayer (PH-Jelutong) bagaimanapun tidak berpuas hati dengan istilah ‘dictatorial’ dan mendesak Annuar menarik balik kata-katanya yang didakwa ditujukan kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Saya ulang sekali lagi, keadaan itu menjurus kepada tanda pentadbiran bersifat ‘dictatoria’. Saya tak sebut diktator tapi ‘dictatorial leadership’,” kata Annuar.

Speaker Dewan Rakyat Datuk Mohamad Ariff Md Yusof menerima penjelasan Annuar.
at 7/24/2018 08:50:00 PTG
KERENGGA: Annuar ramal PH ‘tumbang’ sebelum penggal tamat

... 

Tiada ulasan: