Isnin, 30 Julai 2018

Naik minyak, naik seh. 7948.

Al Fatihah.

Bekas Menteri Umno yang war-warkan sekolah tahfiz ditutup, kaum dan agama lain, ambil kesempatan, apa lagi masing-masing yang pro dan kontra naik minyaklah sebab cadangan ini.
Foto Rin Du.
Definisi : bp naik angin, marah. (Kamus Dewan Edisi Keempat) http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=naik+seh

Definisi : menjadi marah (dan mengganas atau menyerang), naik radang; (Kamus Dewan Edisi Keempat) http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=naik+minyak

Sebab Zam mahu sekolah tahfiz ditutup - Tan Sri Zainuddin Maidin.
RAZIATUL HANUM A. RAJAK 8 JULAI 2018
Tan Sri Zainuddin Maidin
Tan Sri Zainuddin Maidin.
SHAH ALAM - Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin mempertahankan cadangannya yang menuntut semua sekolah tahfiz di negara ini ditutup.

Beliau mendakwa penyelewengan berlaku di sekolah-sekolah tahfiz susulan beberapa kes yang disebutkan.

Malah katanya, kejayaan sekolah tahfiz melahirkan huffaz profesional adalah terpencil sebaliknya ramai pelajar yang menjadi korban dan membuang masa di sekolah-sekolah tahfiz persendirian.
“Saya ingin menarik perhatian Dr Mujahid (Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa) sebab yang mendorong saya supaya ditutup dulu semua sekolah tahfiz persendirian di negara ini kerana menjadi perdagangan ustaz-ustaz,” katanya melalui tulisan terkini di blognya, sebentar tadi. Hari ini, Mujahid menolak cadangan Zainuddin atau dikenali sebagai Zam sebaliknya menekankan pihaknya akan mengawal selia operasi sekolah-sekolah tahfiz di negara ini. Semalam, Zainuddin menarik perhatian ramai pihak apabila sekali lagi menyuarakan agar semua sekolah tahfiz di negara ini ditutup. Dalam pada itu, Zainuddin menyenaraikan contoh-contoh kes yang menjurus kepada penyelewengan dalam pentadbiran sekolah-sekolah tahfiz. Ini termasuk kes penukaran hak milik tanah wakaf oleh seorang ustaz di Pulau Pinang, penggunaan pelajar tahfiz untuk menjual buku agama serta mengutip derma dan pelbagai tragedi seperti kebakaran, penderaan serta tekanan. Dalam tulisan sama, Zainuddin meletakkan harapan kepada Mujahid dan Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang dilihat mampu menjadi contoh pembinaan masyarakat Islam yang berkualiti serta terhormat di negara ini. http://www.sinarharian.com.my/nasional/sebab-zam-mahu-sekolah-tahfiz-ditutup-1.854008

Apa pendapat anda??
siapa lg kejam antara BN & PR
Foto Zaiman Omar.
Nur Sakaratul Kerajaan kelantan saja rampas tanah, kerajaan ganu, kedah, perlis, perak tak rampas tanah..bodo sungguh la tukang pos ni..hehehe 

Lee Zhang ayah sy pernh 4 tahun tk byr cukai tanah tk kena rampas pon tapi di dlm naungan Kerajaan lah kalau DApig OR PASsungkoq tk tau lak lah

Zaiman Omar sape yg ckp gov. 'ganu', 'kedah', perlis' n 'perak' rampas tanah.. mangkok tingkat la lu ni Mat Jubur Lalala... x de sape pun yg sebut.. mangkok je yg sebut..
Foto Zaiman Omar.
Muhamad Irfan Muhamad kharaj zaman nabi pun buat

Nur Sakaratul Kalau dah gov kedah, ganu pun rampas tanah, kenapa plak hnya sebut kelantan..bodo zaliman haiwan ni...otak taraf lembu pawah

Zaiman Omar rendah Nye sekolah ko Mat Jubur. x reti baca ke..

Hamdi Md Nayan Selagi umno.bn tidak halang orang sembahyang selagi itu tidak zalim.

Nur Sakaratul Zaliman haiwan dh mula panas jubur...hehehe

Nur Sakaratul kalau mcm tu ada kerj. Kelantan halang org sembahyang? Eh bodo sungguh la penyokong umno ni

Zaiman Omar oooooo... Mat Jubur Lalala penyokong PR upenye.. map le ye BN n PR dua-dua aku x caya. relex la Mat jgn la emo sangat, lu ni mcm budak2 bwh umur ja Mat Jubur Lalala...

Isnin, Julai 30, 2018
Orang Asli halang pekerja ladang Musang King

GUA MUSANG - Suasana kecoh berlaku di kawasan sekatan Orang Asli Kampung Kaleg, Pos Tohoi di sini apabila 30 penduduk Orang Asli menghalang pekerja ladang durian Musang King yang ingin memasuki kawasan mereka, semalam.

Orang Asli bertindak agresif apabila tidak mahu membuka sekatan sehingga sanggup ‘tidur’ di atas jalan dan rela 'dilenyek' jentera pihak peladang.

Pengerusi Jaringan Kampung Orang Asli Kelantan, Mustafa Along berkata, kejadian itu berlaku kira-kira ‪pukul 9‬ pagi apabila sekumpulan pekerja ladang yang menaiki kenderaan pacuan empat roda dan jentera ingin memasuki kawasan ladang Musang King seluas kira-kira 400 hektar di Pos Simpor.

“Berlaku pertengkaran kecil antara kedua-dua pihak sehingga waktu petang apabila Orang Asli tidak mahu berganjak.

“Bagaimanapun, pekerja berkenaan terpaksa mengalah dan berpatah balik keluar dari kawasan sekatan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini. - K! ONLINE 
Biaqpila™: Orang Asli halang pekerja ladang Musang King

Ramasamy bakal semuka dengan Dr Asri, Mujahid di Jakim esok
MALAYSIA DATELINE

Ekoran isu dakwaan terlibat dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE), Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang Prof Dr P. Ramasamy akan hadir ke Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya petang esok.

Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP itu berkata, pertemuan pada 3.30 petang yang diatur Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa itu akan turut dihadiri Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Perai itu memberitahu pertemuan tertutup tersebut adalah satu usaha yang diambil oleh Datuk Dr Mujahid.

“Saya memang terbuka dalam hal ini dan saya hormati usaha Datuk Dr Mujahid. Ini (perbincangan) bukan satu perkara luar biasa.

“Kalau ada peluang untuk perbincangan kita boleh berjumpa dan mungkin diselesaikan. Perjumpaan ini saya alu-alukan, ini adalah satu isu penting dalam demokrasi,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyampaian cermin mata percuma kepada 500 warga emas dan pelajar sekolah oleh Ketua Menteri Chow Kon Yeow, di Butterworth hari ini.

LTTE adalah organisasi pengganas yang ditubuhkan pada 1976 dan telah membunuh puluhan ribu rakyat di Sri Lanka khususnya orang Islam.

Mengulas mengenai demonstrasi yang mendesaknya untuk meletakkan jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang di Komtar pada kelmarin, Ramasamy berkata, itu adalah perkara lumrah dalam suasana politik bebas dan beliau tidak mempunyai masalah asalkan mereka mengikut undang-undang.

Jelasnya, isu berkaitan LTTE itu dalam siasatan polis pada masa ini dan beliau menyerahkan sepenuhnya kepada polis untuk menyiasat.

“Polis sudah ambil kenyataan saya minggu lepas dan sebelum itu lagi. Setakat ini saya tidak terima apa-apa ugutan berhubung perkara ini. Kalau saya terima ugutan saya akan laporkan kepada polis,” ujarnya.

Ramasamy, 69, sebelum ini menafikan dia ahli LTTE sebaliknya memberitahu, hubungan dengan LTTE bermula pada 2006 apabila Norway meminta pertolongannya dalam menyelesaikan konflik Sri Lanka yang berpanjangan dari Julai 1983 hingga Mei 2009.

Beliau berkata, peranannya adalah sebagai perunding dalam rundingan damai bukan sahaja untuk Sri Lanka malah untuk konflik Aceh.

Terdahulu, Mujahid yang juga Naib Presiden AMANAH itu bersedia menawarkan diri menjadi ‘orang tengah’ dalam menyelesaikan kontroversi susulan cadangan Dr Asri supaya perdebatan secara terbuka diadakan antara Dr Zakir Naik dan Ramasamy bagi menentukan siapa pengganas yang sebenar.

Sebelum ini, foto yang memaparkan Ramasamy dan ahli politik pro-LTTE, V. Gopalasamy dan aksinya menyembah senjata AK-47 yang dikaitkan ritual LTTE tular di media sosial hingga mencetuskan kebimbangan kemungkinan ahli politik DAP itu mempunyai hubungan dengan kumpulan teroris di Sri Lanka tersebut.

Lebih 50 laporan polis terhadap Ramasamy dikemukakan kerana dikatakan menyokong kumpulan pengganas LTTE.

INFO Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE)

– Juga dikenali sebagai The Tamil Tigers dengan seramai 5,000 hingga 10,000 ahli.
– Ditubuhkan pada 5 Mei 1976 dan dipimpin Velupillai Prabhakaran.
– Berhasrat jadikan Sri Lanka negara Tamil bebas.
– Melancarkan pelbagai siri serangan keganasan termasuk menghantar pengebom bunuh diri, membunuh ahli politik dan menculik.
– Perintis kepada penciptaan jaket pengebom bunuh diri.
– Mempunyai senjata canggih dengan skuad tentera laut dan darat.
– Memiliki dana lebih AS$200 juta setahun melalui aktiviti merompak dan penyeludupan dadah.
– LTTE terkubur selepas Prabhakaran terbunuh dalam serang hendap oleh pihak tentera pada 18 Mei 2009.

Antara siri keganasan LTTE:

– Lebih 70,000 nyawa rakyat Sri Lanka terkorban sejak konflik bersenjata pada 1983.
– Menyerang perkampungan Islam di timur laut Sri Lanka semasa perang saudara antara 1983 hingga 2009.
– Membunuh bekas Perdana Menteri India, Rajiv Gandhi pada 1991.
– Membunuh Presiden Sri Lanka, Ranasinghe Premadasa pada 1993.
– Lebih 141 orang Islam terbunuh dalam serangan di dua masjid di Kattankudy, Sri Lanka pada 1 Ogos 1999.
– Empat lelaki warga asing disyaki ahli LTTE ditangkap Bahagian Counter Terroism, Cawangan Khas, Bukit Aman dalam tiga serbuan di Lembah Klang pada 3 Julai 2014.
– PDRM menahan seorang anggota kanan LTTE dipercayai cuba menghidupkan kembali kumpulan itu di Sri Lanka pada 7 Ogos 2015.
– Lima individu disyaki ada kaitan dengan LTTE ditahan selepas disyaki terbabit dalam kes Pesuruhjaya Tinggi Sri Lanka di Malaysia, Ibrahim Ansar diserang di KLIA pada 5 September 2016.
– PDRM memberi amaran bahawa  polis akan mengambil tindakan terhadap pihak yang menyokong LTTE dan simpati terhadap LTTE.
at 7/29/2018 11:06:00 PTG
KERENGGA: Ramasamy bakal semuka dengan Dr Asri, Mujahid di Jakim esok

Sunday, 29 July 2018
APAKAH AZMIN TIDAK BANTU ANWAR JADI PERDANA MENTERI?

Salah satu alasan yang diberikan oleh Rafizi Ramli mengenai keputusannya bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR ialah unfuk memastikan Anwar Ibrahim dapat menjadi Perdana Menteri.
Kata beliau, untuk jadi Perdana Menteri, Anwar perlu mendapat mandat yang penuh daripada parti.

Jawatan Timbalan Presiden PKR kini dipegang Azmin Ali dan beliau belum memutuskan sama ada mengekalkan jawatan itu atau cuba menaikkan dirinya setakuk lagi dengan bertanding jawatan Presiden.

Jika Azmin memutuskan untuk mengekalkan dirinya di kerusi tersebut, ia akan menyaksikan pertembungan yang dijangka sengit antara beliau dengan Rafizi.

Dalam waktu yang sama, Anwar sudah pun memutuskan untuk bertanding jawatan Presiden PKR yang kini dipegang oleh isterinya, Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Ini bermakna Azmin akan berdepan dengan Anwar sekiranya beliau membuat keputusan bertanding jawatan Presiden PKR.

Melihat kepada alasan Rafizi untuk mewajarkannya bertanding jawatan nombor dua dalam PKR itu, timbul persoalan apakah hanya dengan beliau menduduki jawatan itu saja maka Anwar dapat jadi Perdana Menteri?

Bukankah persetujuan bahawa Anwar sebagai Perdana Menteri ke-8 adalah perkara yang sudah dipersetujui oleh Tun Mahathir Mohamad dan Pakatan Harapan?

Apakah Azmin tidak membantu Anwar jadi Perdana Menteri?

Kalau Azmin menang lagi sebagai Timbalan Presiden PKR, apakah peluang Anwar untuk jadi Perdana Menteri bakal tergugat?

Siapa yang Azmin akan bantu untuk jadi Perdana Menteri sekiranya beliau berjaya menewaskan Rafizi nanti? (ShahbudinHusin 29/07/2018).
Shahbudin dot com: APAKAH AZMIN TIDAK BANTU ANWAR JADI PERDANA MENTERI?

29 JULY 2018
Ops Judi Haram : Ketua Polis Daerah Gombak Ditukar 24 jam
KUALA LUMPUR 28 Julai - Ketua Polis Daerah (KPD) Gombak, Asisten Komisioner Ali Ahmad hari ini diarah bertukar serta merta ke Pusat Latihan Polis (Pulapol) Air Hitam, Jempol, Negeri Sembilan sebagai Komandan.

Difahamkan, arahan pertukaran itu dipercayai ada kaitan dengan operasi membanteras judi haram di 10 premis yang menjalankan kegiatan perjudian di Jalan Bandar Rawang 3, Bandar Baru Rawang dekat sini malam tadi.

Operasi yang diketuai sendiri Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun itu turut me­lakukan rampasan peralatan perjudian bernilai jutaan ringgit selain menahan 113 individu dewasa yang terdiri daripada penjaga premis dan pelanggan serta seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun.

Turut bersama dalam operasi tersebut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd dan Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor.

Dalam pada itu, tempat Ali akan diisi Komandan Pulapol Air Hitam, Asisten Komisioner Samsor Maarof.

Mohamad Fuzi gagal dihubungi bagi mendapatkan penjelasan me­ngenai pertukaran tersebut .
Dicatat Oleh Jeebond BLM
Bloglist Malaysia: Ops Judi Haram : Ketua Polis Daerah Gombak Ditukar 24 jam

Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel
Bernama
Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata, Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition kurang 49 batu nautika dari Gaza. (Gambar Facebook)

KUALA LUMPUR: Sebuah kapal yang dalam misi kemanusiaan ke Palestin bersama 22 aktivis dipercayai dirampas Israel, ketika ia menghampiri Gaza.

Ketua Pegawai Eksekutif Humanitarian Care Malaysia (MyCARE), Kamarul Zaman Shaharul Anwar berkata Kapal Al-Awda terputus hubungan komunikasi dengan pihak media Freedom Flotilla Coalition (FFC) dan dalam laporan terakhir radio kapal, ketua kapal menyatakan mereka melihat 4 kapal perang Israel sedang menghampiri kapal itu.

Beliau berkata, pihaknya tidak dapat menghubungi wakil Malaysia dalam kapal itu menggunakan telefon satelit seperti biasa dan Pusat Pemantauan Just Future for Palestine (JFP) MyCARE turut terputus hubungan dengan anggota misi JFP.

“Kami terputus hubungan dengan kapal itu pada 7.15 malam ini (waktu Malaysia) (1.15 petang waktu tempatan) dan (pada kedudukan) kurang 49 batu nautika dari Gaza,” katanya dalam satu kenyataan malam ini.
at 7/30/2018 12:00:00 PG
KERENGGA: Kapal misi Gaza bawa wakil Malaysia dipercayai dirampas Israel

PARTI O RASUAH SURUH UNDI PARTI 71 RASUAH.
Pelik sungguh Sg Kandis. Parti didakwa sifar siasatan SPRM boleh sokong parti mempunyai 71 kes siasatan SPRM.

Pengundi Sg Kandis tolaklah parti BN@Umno usahlah masuk perangkap parti sifar rasuah tu.
Parti O rasuah suruh undi parti 71 rasuah. | SISI BUKIT

30 July 2018
Sah PAS-UMNO dah diijabqabulkan...
Menerusi rakaman video ceramah yang tular di laman sosial, Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali at-Takiri menyeru secara jelas pengundi dalam kalangan ahli Pas di Sungai Kandis supaya mengundi calon Umno-BN Datuk Lokman Nor Adam.

Dalam rakaman berdurasi pendek itu, Ahli Parlimen Kuala Nerus tersebut berkata, pada PKR ini tunjukkan kebersamaan kita menolak Pakatan Harapan (PH) dengan kita sama-sama memenangkan calon Umno Datuk Lokman Nor Adam.
Image may contain: 3 people, people smiling, people standing and outdoor
Selanjutnya dalam rakaman tersebut, beliau mengajak hadirin bertakbir dan berdoa agar supaya Allah memberikan kemenangan kepada apa dimahukan.

Dalam PRK N49 Dun Sungai Kandis kali ini, Pas tidak meletakkan calon dan memberi laluan kepada calon Umn0-BN, Datuk Adam Nor Lokman untuk bersaing dengan calon PH yang diwakili PKR, Mohd Zawawi Ahmad Mughni serta calon Bebas, Murti Krishnasamy.- MD
Jika benar Pas mahu melihat calon PKR dapat dikalahkan, pemimpin dan pengikutnya parti itu tidak harus hanya berkokok dengan membuat kenyataan media sahaja, sebaliknya mesti turun berkempen membantu BN dengan segala “kekuatan lutut dan siku” yang mereka milikinya....jangan jadi seperti anjing menyalak bukit...f/bk
Image may contain: 1 person, text
Dalam PRK Sungai Kandis, di mana kedudukan PAS berkaitan AMANAT HJ HADI yang kini bekerjasama dengan parti dan pemimpin yang pernah dikafirkan dulu. Ini bukan soal main2 sekejap kafir sekejap tidak. Jika pemimpin dan ahli UMNO kafir, bila mereka jadi Islam semula?
Image may contain: 1 person, beard and text
Parti yg dakwa parti mereka sifar rasuah seru ahli parti agar undi parti yg semasa berkuasa hebat rasuahnya? Apa dah jadi dengan parti Islam?

Takkan parti yg dakwa mereka sifar rasuah nak suruh ahlinya beri undi kepada parti yg semasa berkuasa hebat rasuahnya? PH tak takut kena saman fitnah dengan PAS?
Image may contain: text




Bersama Steven Sim, Timbalan Menteri Belia dan Sukan...

Nak jadi menteri, tak boleh belajar di sekolah,” kata Steven Sim, Timbalan Menteri Belia dan Sukan yang sehingga semalam pun masih belum hilang terkejut dengan semua yang berlaku sejak 9 Mei lalu.

Setelah duduk bersembang panjang di Parlimen semalam, saya keluarkan telefon dan mula merakam perbualan selanjutnya. Teringin juga mahu tahu apa perasaannya setelah dilantik menjadi menteri.

Kali terakhir saya duduk bertemubual panjang dengan Steven, bulan Jun 2013. Ketika itu beliau baru sebulan jadi Ahli Parlimen Bukit Mertajam.

“Tak ada format atau buku teks yang mengajar kita bagaimana untuk menjadi menteri.

“Memang kena belajar sambil bekerja, tiada sesiapa dalam DAP untuk dijadikan rujukan. Kita tidak pernah ada pemimpin yang menjadi menteri,” katanya.

Pun begitu, bukanlah janggal sangat sebenarnya memandangkan DAP sudah memimpin kerajaan negeri Pulau Pinang sejak 2008. Steven pula pernah menjadi pegawai khas exco belia dan sukan pada ketika itu. Sepuluh tahun kemudian, beliau beranjak ke peringkat pusat; jadi timbalan menteri pula.

“Rupa-rupanya hebat juga kuasa jadi menteri ni,” ujarnya memulakan cerita bagaimana pada hari pertama masuk ke pejabat, beliau ada berbisik bagaimana warna pejabat itu tidak kena dengan jiwanya. Terlalu biru katanya.

“Dengan tidak semena-mena, dua pegawai senior masuk dan bertanya kalau saya mahu ubahsuai pejabat. Perkara itu langsung tak terlintas di fikiran saya. Kalau ya pun mungkin saya tukar warna dinding sahaja.

“Tetapi saja suka-suka untuk menguji apa sempadan perbelanjaan seperti kebiasaan sebelum ini, saya tanya berapa peruntukan yang ada kalau saya mahu ubahsuai pejabat. Mereka sekadar senyum kambing dan hampir berbisik kepada saya bahawa tidak ada had peruntukan. Saya tergamam,” katanya ketawa besar.

Mujurlah kerajaan bertukar tangan. Sekiranya ditakdirkan United Malays National Organisation terus berkuasa, entah apa bala yang menimpa rakyat Malaysia dengan budaya bermewah dan berbelanja sakan ini.

“Saya pasti sebenarnya bukanlah langsung tidak ada had. Tetapi apa yang saya mahu tekankan ialah, keadaan inilah yang memudahkan seseorang menjadi korup dan menyalahgunakan kuasa,” tambahnya.

Menurutnya lagi, perlu ada lebih banyak sistem semak imbang diwujudkan dalam mekanisme kerajaan; termasuk cadangan penempatan pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di dalam kementerian sendiri yang melapor terus ke ibu pejabat SPRM sebagai mekanisme pemantau sepanjang masa bagi memastikan ketelusan dan integriti jabatan kerajaan terjamin. Kedua-dua beliau dan menteri KBS, Syed Saddiq sama sefikrah dalam hal ini.

Pun begitu kata Steven, bukanlah bermakna penjawat awam itu semuanya cenderung korup dan harus dipantau sepanjang masa.

“Apa yang saya sedari, penjawat awam di peringkat kementerian adalah sangat berkebolehan, sangat bagus, malah boleh bercakap dalam pelbagai bahasa, mereka tahu betul bidang tugas masing-masing dan maklumat tentang tugas mereka bagai berada di hujung jari.

“Jadi bagi saya masalah sebenarnya bukanlah soal penjawat awam itu sendiri tetapi soal ‘governance’, pengurusan. Di sini lah, bagi saya hadirnya tanggungjawab menteri untuk memastikan wujudnya tataurus-tadbir yang baik bagi menghindar salahguna kuasa, rasuah, dan berbelanja sakan.

“Bagi saya ini merupakan cabaran utama, berbanding upaya mewujudkan program-program dan idea baru.”

Ketimbang obsesi orang ramai tentang program baru dan bertanya apa yang akan kerajaan baharu lakukan untuk bidang masing-masing, Steven berpendapat bahawa apa yang lebih penting ialah memastikan pengurusan bobrok pada zaman pemerintahan Barisan Nasional diubati terlebih dahulu.

“Contohnya kalau saya berikan peruntukan satu ringgit kepada seorang ahli sukan, bagaimana kita boleh pastikan keseluruhan satu ringgit itu diterima oleh ahli sukan itu.

“Bukan (seperti dulu) apabila diberi peruntukan seringgit, 20 sen dapat kepada A, 20 sen lagi kepada B dan seterusnya; akhirnya atlet negara hanya dapat 10 sen daripada keseluruhan peruntukan yang sepatutnya diterima.

“Apabila sistem ini sudah ada, kemudian barulah kita boleh bercakap tentang program yang lebih berkesan,” tegasnya. - Izmil Amri,Roketkini.com
Image result for rakyat Malaysia terbunuh dalam gempa bumi di Lombok
Al-Fatihah... Story kat SINI dan SINI  
The faux outrage over MARA...
The MPs for Pekan and Bagan Datuk have been behaving as if they both have a crystal ball in which they can see what the future holds for their kind. They are predicting the outcome of policies of the current government.

I will hereafter refer to them as ‘Pekan’ and ‘Bagan Datuk’. No names will be mentioned, as it is a case of an ordinary citizen taking on two MPs for their acts and omission of the past.

Both are enjoying freedom of expression which allows them to say their piece – truth or fiction. When they were in charge, such a right (not privilege) was never accorded to many individuals and the media. Never mind that the state media and those aligned to them silenced many an independent voice.

But the duo took it further by passing insolent, rude and impudent lies on the current prime minister and other leaders of the ruling coalition. In short, it was a well-drilled exercise aimed at demonising them.

Having given some background, I must insist that I have the same rights as the duo, but I will not resort to lies or attempts to demonise them. This column is not about them or the rights of indigenous people.

Before the rent-a-crowd mob organises a protest and declares me anti-national, let me make a solemn declaration: I am all for affirmative policies which help the poor and the down-trodden.
Betrayed trust
Majlis Amanah Rakyat or Mara has been on the lips of Pekan and Bagan Datuk over the past two days. As a citizen, I too have the same rights as the duo, and am perfectly entitled to express my views on the subject. I will merely put forth my thoughts and opinions. You, the discerning reader will have to make up your mind.

The operative word in Mara is amanah (trust), a scarce commodity when the duo ruled the roost. Many forgot that officials of Mara were holding whatever monies allocated or property bought in trust for the people.

But that trust was betrayed. Over the years, Mara was plundered and no one, including Pekan or Bagan Datuk raised a whimper. Their silence was deafening even when the proverbial sh*t the fan.

These days both have awoken from their slumber, like Rip Van Winkle, and are voicing their views. I see it as trying to score brownie points among party members. Their newfound interest in Mara and its associated agencies is because fundamental changes are being considered by the government to strengthen their structure.

Pekan and Bagan Datuk are objecting to change. They want the old ways when many could put their fingers in the till without any inhibitions. Such abuse resulted in reduced allocations amounting to millions which should have gone to deserving groups.

It was then like a small party of circus performers. The chairperson of many agencies came from the same party as the minister. The directors and senior officials were political appointees – card-carrying cadres.

And let it be said that we are not insinuating any impropriety on the part of the minister or all of them. On the contrary, I go on record to categorically state that some of these people were involved in large-scale cheating and deception.
Dirty money
For four years, Mara and some of its agencies had been on our radar. In 2015, Australian investigative journalist Nick McKenzie and I spent months tracing how dirty money from rotten deals involving purchase of property in Melbourne ended up in the pockets of a few including top officials in Mara Inc – the investment arm of Mara.

We broke the story with documents and graphics showing the trail of deceit and the circuitous “washing” of dirty money. We discovered the paper trail from shell companies in the British Virgin Islands and front companies in Malaysia which were used to receive the funds. A father and his two sons were instrumental in laundering the dirty money through a web of companies.

Documents related to the transactions and the money laundering were given to both Mara’s integrity office and the MACC. A handful of people were arrested, held for a few days and then released without any charges.

The timing was wrong. The MACC was at its peak with its then-director-general exonerating everyone from the prime minister down to the poor office boy. I can only guess it was political expediency.

Where were Pekan and Bagan Datuk when some of their trusted party men worked the system and robbed Mara under the ‘old’ system? At the end of the day, Mara was left carrying the baby. Where were your voices then?

MACC and by extension, the Attorney-General’s Chambers became useful porticoes to absolve people in the highest office of any blame. The indiscretion of some Mara Inc’s officials was mere chicken feed in the whole picture and lumped in the “no mandate to prosecute” category.

Today, Pekan and Bagan Datuk want to stand out as virtuous and righteous people who want to defend the rights of “their people and their religion.” Why did they remain silent on the thieving and deceit took place under their watch?

At least, the changes proposed the government can help put an end and identify those who were on the gravy train. Are they afraid of that?

Pekan and Bagan Datuk should take the blame for putting foxes in charge of hen-houses in Mara and its subsidiaries and hundreds of other government agencies. Nothing unusual happened; besides the wily animals swallowing the birds whole and spitting out the bones. - R Nadeswaran.mk
Najib:UEC recognition in BN manifesto

Dah terlaksana hudud di Terengganu setelah PAS ambil alih pentadbiran negeri mulai Mei 2018 lalu?
Kepada persatuan teksi dan segelintir pemandu teksi di Malaysia, jadilah pekerja yg bertanggungjawab bukannya hanya tahu complain tapi taknak bekerja, bila rakyat perlu teksi tu bermaksud mereka betul2 memerlukan
Image may contain: 1 person, smiling, sitting and text


cheers. 

Tiada ulasan: