Khamis, 19 Julai 2018

Sejarah Batu Pahat dan Sanaa lokasi tapak warisan UNESCO. 7889.

Pulihara Rumah Api 1894 Batu Pahat, Johor, Malaysia. 
MyMetroMutakhir
Mohamad Fahd Rahmat fahd@nstp.com.my

Batu Pahat: Pihak berkuasa perlu serius memulihara tinggalan sejarah di Pulau Sialu Minyak Beku, dekat sini, berikutan terdapat permohonan bagi membangunkan kawasan bersejarah itu sebagai tapak pertanian awal tahun ini.
https://assets.hmetro.com.my/images/articles/19HMRUMAHA_1531966342.jpg
Pengkaji sejarah Mohd Azlan Mohd Sharif berkata, Pulau Sialu terkenal dengan binaan Rumah Api yang dibina pada 1894 dan masih gah tersergam hingga hari ini dan apa-apa tindakan yang boleh mengancam kewujudannya perlu dihalang.

Menurutnya, pihaknya juga mencalonkan Rumah Api Pulau Sialu 1894, Balai Polis Minyak Beku 1893 dan Tapak Arkeologi Bawah Air Perairan Minyak Beku pada Mac lalu sebagai sebagai tapak warisan dan sejarah negara selaras Akta Warisan Kebangsaan 2005.

“Pulau Sialu mempunyai rumah api sejak 1894 dan binaan batu pada 1913. Pulau ini pernah didiami suku Duanu atau lebih dikenali sebagai Orang Kuala.

“Pada 8 Januari lalu, terdapat permohonan untuk tapak pertanian seluas 0.875 hektar di Pulau Sialu dan sepatutnya ini tidak diluluskan atau dipertimbangkan memandangkan umum tahu Pulau Sialu adalah tempat bersejarah,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 19 Julai 2018 @ 10:12 AM
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/07/359286/pulihara-rumah-api-1894

Tapak warisan musnah
MyMetroNode
AFP
Sanaa: Serangan udara pasukan tentera diketuai Arab Saudi membedil bandar lama Sanaa menyebabkan lima terbunuh selain memusnahkan tiga rumah di lokasi tapak warisan UNESCO.
https://assets.hmetro.com.my/images/articles/13hmunesco.transformed.jpg
Serangan udara di kawasan bersejarah itu dikecam UNESCO yang menganggap lokasi berkenaan ‘antara permata paling lama’ dalam kebudayaan Islam.

Ia turut menggesa pihak yang bersengketa menghormati warisan Yaman.

Penduduk berkata, serangan sebelum Subuh itu yang pertama membedil bandar lama Sanaa sejak kempen udara dilancarkan terhadap pemberontak Houthi, lewat Mac lalu.

Peluru berpandu mengenai kejiranan Qassimi yang memiliki ribuan rumah dibina sebelum kurun ke-11.

Walaupun tidak meletup, ia memusnahkan tiga rumah tiga tingkat dan mengakibatkan lima penghuninya terbunuh, termasuk seorang wanita dan kanak-kanak.

Punca kawasan itu menjadi sasaran serangan tidak diketahui.

Bagaimanapun, ada penduduk mendakwa rumah itu dibedil kerana dihuni pemberontak Houthi.

Ketua Pengarah UNESCO Irina Bokova berkata, dia terkejut melihat gambar rumah dan taman sekitar kawasan itu musnah.

“Nilai sejarah dan kenangan yang terdapat di lokasi berkenaan kini rosak atau musnah sepenuhnya,” katanya.

Bandar lama Sanaa banyak kerosakan akibat serangan udara yang menyasarkan kawasan berhampiran, termasuk kementerian pertahanan.

Bandar lama itu terletak di kawasan lembah dan dihuni lebih 2,500 orang. Ia pernah menjadi antara tempat penyebaran Islam terkemuka dan mempunyai lebih 100 masjid, 14 tempat mandi awam dan lebih 6,000 rumah yang dibina sebelum kurun ke-11.

Ia disenaraikan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada 1986.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 13 Jun 2015 @ 5:10 AM
Tapak warisan musnah | Harian Metro



Tiada ulasan: