Isnin, 2 Julai 2018

Seorang sahabat belum tentu sahabat selagi belum dinilai dari 3 kesempatan. 7825


[Train Driver's view] KTX-SRT High Speed Seoul - Busan 2x 서울출발 부산도착 고속열차 SRT 2배속


Tiga jenis kawan mengikut Imam Al-Ghazali
Pesbut SaepuIslamic silaturrahim the group

ﺍﻟﺴَّﻼَﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎﺗُﻪ
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
TIGA JENIS KAWAN - IMAM AL-GHAZALI

Kawan yang pertama Kawan yang ada ilmu. Bila berkawan dengan dia, dia sentiasa bagi ilmu dan nasihat agama kepada kita. 

Imam Al- Ghazali kata jangan lepas kawan ini. Berkawanlah kerana kebaikan yang banyak diperolehi.

Kawan yang kedua. Kawan tak ada ilmu, tapi kita ada ilmu dan dia terima ilmu dan nasihat agama yang kita sampaikan kepada dia. Imam Al- Ghazali kata jangan lepas kawan ini. 

Berkawanlah kerana dengan kita sampaikan ilmu dan nasihat kepada dia, dia dapat laksanakan perintah Allah SWT.

Kawan yang ketiga. Kawan tak ada ilmu, kita ada ilmu tetapi bila kita bagi ilmu dan nasihat kepada dia, dia tak mahu terima dan macam-macam bagi alasan iaitu seperti dia tak suka ilmu yang disampaikan. Dia menolak atau rejek ilmu dan nasihat yang kita bagi dan sering pula mengejek atau perli kita. 

Imam Al- Ghazali kata jangan kawan dengan orang macam ini kerana tiada bagi manfa'at kepada kita dan juga kepada dia. Dan takut-takut kita terikut-ikut cara dan tingkahlaku dia yang boleh membawa kita kepada kehancuran.

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
۞C&P۞
۞Saepu۞
۞PendosaTanpaNoktah۞

Lisa Amat
اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم
بســـــم الله الرحمن الرحيـــــم
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Syukur Alhamdulillah Kehadrat Allah Azza Wa Jalla
Muslimin Dan Muslimat Yang Di Rahmati Allah Azza Wa Jalla

Manusia dianugerah keistimewaan dan kelamahan tertentu berbanding dengan makhluk-makhluk yang lain. Salah satu daripada kelemahannya ialah apabila dirayu oleh iblis dengan pujukan yang manis kadang-kadang dapat tergoda.

Sebagai manusia pertama yang digoda oleh syaitan ialah Nabi Adam a.s. berserta isterinya makan buah yang dilarang oleh Allah.

"Maka syaitan dapat memperdayakan kedua-duanya (Adam dan Isterinya). Ketika keduanya merasakan buah pohon itu, terbukalah aurat mereka, dan mulalah mereka menutup aurat mereka dengan daun dari syurga. Tuhan memanggil kedua-duanya: "Bukankah Aku melarang kamu berdua (memakan buah) daripada pohon itu, dan bukankah sudah Aku katakan, bahawa syaitan itu musuhmu yang nyata?" (Surah Al-A'raf: 22)

Dalam sejarah kehidupan Nabi Adam a.s. jelas menunjukkan manusia sering terjerumus mengerjakan maksiat jika tidak berhati-hati.

Jika Adam pernah melakukan kelalaian dan kesilapan, maka anak cucunya juga tidak terlepas dari keadaan tersebut sebagaimana disebabkan oleh Rasulullah SAW.:

"Tiap-tiap bani Adam itu membuat kesalahan, tetapi sebaik-baiknya orang yang banyak berbuat kesalahan ialah orang yang banyak bertaubat." (Riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah)

Tiga faktor utama yang menyebabkan seseorang itu melakukan kesalahan dan dosa. Pertama, watak yang lemah (daif) untuk melawan godaan syaitan, kecuali mereka yang ikhlas dengan agama. Kedua, kecenderungan (naluri) manusia merasakan kesenangan sehingga kadang-kadang keinginan dan hawa nafsu mengalahkan pertimbangan akal. Ketiga, manusia selalu terkepung oleh keadaan yang dapat membawanya kepada perlanggaran undang-undang ilahi, dalam keadaan mana syaitan memainkan peranan aktif menunggu peluang yang tepat untuk menjerumuskan bani Adam.

Segolongan manusia mampu bertahan dengan kekuatan iman yang membentangi peribadinya dan segolongan pula terjerumus mengerjakan larangan Allah.

Seorang teman tidak boleh dianggap teman.
Pesbut SaepuIslamic silaturrahim the group
Islamic silaturrahim the group
·
ﺍﻟﺴَّﻼَﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎﺗُﻪ
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Seorang teman tidak boleh dianggap teman sampai ia diuji dalam tiga kesempatan iaitu pada waktu diperlukan, sikap di belakang anda dan setelah kematian Anda. (Saidina Ali bin Abi Talib) 
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
۞C&P۞
۞Saepu۞
۞PendosaTanpaNoktah۞

۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

WAJIB ATAS TIAP ORG YG MUKALLAF MEMELIHRA ENAM PERKARA:

1) Memelihara agama. Iaitu jangan beri jatuh murtad serta wajib melawani akan setiap perkara yang hendak memberi jatuh kita kepada kekufuran.

2) Memelihara diri. Iaitu memelihara daripada perkara yang membinasakan dan memudhuratkan diri seperti membunuh diri.

3) Memelihara akal. Iaitu memeliharanya daripada hilang dan cedera seperti minum minuman yang memabukkan.

4) Memelihara nasab. Iaitu menahan diri daripada melakukan zina. Ini kerana, anak zina itu tidak dinasabkan kepada bapanya sehingga tahap jika anak zina itu perempuan, ia boleh menikah dengan bapanya sendiri apabila dewasa.

5) Memelihara maruah. Iaitu memelihara kehormatan diri dan saudara seagama yang lain dengan meninggalkan fitnah dan lain-lain yang boleh mencalarkan kehormatan.

6) Memelihara harta. Iaitu dengan tidak membelanjakan harta kepada barang yang dilarang oleh syarak seperti berjudi serta tidak membazir.

Sebesar-besar yang wajib dipelihara oleh mukallaf ialah agamanya. Wajib ia memelihara diri daripada riddah iaitu murtad, kerana jika berlaku riddah maka segala ibadatnya yang terdahulu menjadi binasa.

RENUNGKANLAH
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
ﺍﻟﺴَّﻼَﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎﺗُﻪ
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
PENTINGNYA SAHABAT
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
Sahabat boleh menjemput sahabatnya ke Syurga. Allah ciptakan Sahabat untuk melengkapi kehidupan kita. Dan jangan sampai terlepas peluang untuk meraih syafa'at mereka.
Jangan abaikan Sahabat. Jika mereka betul, ambillah manfaat. Jika mereka salah, nasehatlah mereka dengan Sabar, Benar dan Kasih Sayang. Ustaz Ismail alBakabi.
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
۞C&P۞
۞Saepu۞
۞PendosaTanpaNoktah۞
Pesbut SaepuIslamic silaturrahim the group

Ketawalah sedikit dan banyakkanlah menangis kerana kamu tidak tahu balasan atas apa yang telah dan akan kamu lakukan.
Lisa Amat
Islamic silaturrahim the group
Lisa AmatIslamic silaturrahim the group
Risalah Allah umpama pelita yang menerangi manusia ketika dalam kegelapan. Tetapi, ramai manusia yang mensia-siakannya. Mereka enggan menerima petunjukNya.

Darjat seseorang boleh jatuh ke dasar kenistaan ketika dirinya berasa paling bijak, dihormati dan mulia.

DOA MOHON KESELAMATAN, KESIHATAN DAN TOLAK BALA

بســـــم الله الرحمن الرحيــــم

اَللَّهُمَّ إِنَّ نَحْنُ عَبِيْدُكَ يَا اَللَّهْ، وَأَبْنَاءُ عَبِيْدِكَ يَارَحْمٰنُ، نَوَاصِيْنَا 
فِى يَدِكَ، مَاضً فِيْنَا حُکْمُكَ، عَدْلُُ فِيْنَا قَضَاؤُكَ، نَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ 
بِکُلِّ اسْمٍ ھُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، 
أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِى عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تِرْزُقَنَا الصِّحَّةَ وَالسَّلاَمَةَ 
وَالْعَافِيَةَ، وَالْمُعَافَاةَ الدَّاءِمَةَ، فِى الدِّيْنِ وَالدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، بِرَحْمَتِكَ 
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْن.

Ya Allah sesungguhnya kami adalah hamba-hamba-Mu, anak-anak dari hamba-hamba-Mu ya Rahman, ubun-ubun kami ada dalam genggaman-Mu, telah terdahulu ketetapan-Mu bagi kami, telah adil qadho dan qadar-Mu bagi kami, kami meminta dengan nama-nama-Mu yang telah engkau sebut untuk diri-Mu, atau yang telah engkau ajarkan kepada salah seorang hamba-Mu, atau nama yang engkau rahsiakan dalam ilmu-Mu yang ghaib, agar Engkau kurniakan kepada kami kesihatan dan keselamatan, afiat dan keselamatan yang kekal dalam agama, dunia dan akhirat dengan rahmat-Mu Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani.

ياأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ بِرَحْمَتِكَ نَسْتَغِيْثُ يَا اللَّهُ نَسْتَغِيْثُ بِكَ يَارَحْمٰنُ نَسْتَغِيْثُ بِكَ يَا رَحِيْمُ أَنْ تُؤَيِّدَنَا بِتَأْيِيدِكَ يَا اللهُ وَأَنْ تَنْصُرَنَا بِنَصْرِكَ يَا رَحْمٰنُ وَأَنْ تُعَافِيَنَا بِعَافِيَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ

Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani. dengan rahmat-Mu kami meminta pertolongan ya Allah ya Rahim agar engkau menguatkan kami dengan kekuatan dari Engkau ya Allah, dan berikan pertolongan dengan pertolongan Engkau ya Rahman, dan berilah 'afiat kepada kami dengan 'afiat Engkau wahai Yang Maha Mengasihani dari Segala Yang lain Mengasihani, dengan rahmat Engkau Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani.

( اَللَّهُمَّ عَافِنَا مِنْ کُلِّ بَلاَءِ الدُّنْيَا 3x ) وَعَذَابِ اْلآخِرَةِ، وَشَرِّالدُّنْيَا وَشَرِّاْلآخِرَةِ، غَفَرَاللهُ لَنَا وَلَکُمْ يَاکَرِيْمُ بِرَحْمَتِكَ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Ya Allah! kurniakanlah keselamatan ke atas kami daripada bencana di dunia dan azab di akhirat, keselamatan daripada keburukan di dunia dan keburukan di akhirat, semoga Allah mengampuni kami dan kamu, Ya Karim, dengan rahmat-Mu, Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani.
KAAB BIN ASYRAF

Dia adalah salah seorang penyair Yahudi dan juga pemimpin rancangan-rancangan jahat mereka untuk menghancurkan ISLAM. 

Pernah pada suatu hari, dia mencaci Rasulullah SAW dengan syairnya. Selain itu, lidahnya pula selalu dipenuhi dengan kata-kata kotor untuk menghina kaum wanita Muslim.

Lalu, ketika dia menjadi utusan kaum Yahudi untuk turut berdukacita atas kekalahan kaum Quraisy pada perang Badar, dia ditanya oleh Abu Sufyan,

"Mahukah engkau bersumpah demi Allah, apakah agama kami yang lebih dicintai oleh Allah atau agama Muhammad dan teman-temannya? Siapakah di antara kami yang diberi petunjuk oleh Tuhanmu dan juga yang paling benar?"

"Kamulah yang telah diberi jalan petunjuk," Jawab Kaab. Kaab lalu kembali ke Madinah. 

Sebelum itu, Kaab membacakan sebuah syair yang menghina dan menyakiti perempuan Muslimin hingga Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabatnya, "Siapakah di antara kamu yang sanggup menandingi Kaab?"

Maka, berdirilah Muhammad bin Maslamah sambil berkata, "Aku wahai Rasulullah! Adakah engkau suka jika aku membunuhnya?" 
"Ya," jawab Rasulullah SAW..

"Tetapi, izinkanlah aku untuk mengatakan sesuatu!" Pinta Muhammad bin Maslamah.

"Katakanlah!" jawab Rasulullah SAW..

Muhammad bin Maslamah menginginkan dia diizinkan untuk berbohong terhadap Kaab bin al-Asyraf hingga dia benar-benar dapat membunuh Kaab di rumahnya.

Lisa Amat

بســـــــے اللہ الرحمن الرحيــــــے.

اِنَّمـَآ اَمْـرُهُ اِذَآ اَرَادَ ثَـيْئًا اَنْ يَقُوْلَ لَهُ کُنْ فَيَکُوْنُ

"Bahwasannya Allah apabila menghendaki sesuatu kejadian, berkata: "Jadilah". Maka tentu jadi (apa-apa yang dikehendakiNya itu)" (QS Yasin: 82)

"Aku memperingatkan kepada diriku dan kamu semua bahawa seksa Allah yang sangat pedih dan menggerunkan pasti akan datang menimpa."

Ikutilah Allah dan ikutlah rasul. Jika kamu berpaling, maka kewajiban rasul Kami, hanya menyampaikan yang nyata (At-Taghabuun: 12)

Kenapa kita harus tunduk pada peraturan hidup jika kita tidak dapat membezakan antara manusia dengan binatang?

Kebenaran mempunyai kekuatan Tuhan dan tidak pernah dapat dikalahkan dengan keakuan manusia.

DOA ADALAH IRAMA HATI YANG AKAN
SENTIASA MENERBANGKANMU KE SINGGAHSANA TUHAN.

Lisa Amat

اعوذ بالله من الشيطان الرجيـم
بســـــم الله الرحمن الرحيــــم

بسم الله والصّلاة والسّلام على رسول الله، اللهــمّ إنّي اســألك مـن فضــلك، الـلّهــمّ اعصمني من الشيطان الرّجيـم

"Dengan nama Allah, semoga selawat dan salam terlimpahkan kepada Rasulullah. Ya Allah, sesungguhnya aku minta kepadaMu dengan keutamaanMu. Ya Allah, Peliharalah aku dari godaan syaitan yang terkutuk."

Aamiin...



My Dashboard. 
.

.

Train Driver record SE5 Hanoi - Ninh Binh (2017)


Diterbitkan pada 25 Dis 2017
Copyrights: Mars Hartdegen
Support: Le Van Tung

0:00 : Ga Hà Nội 10:37 : Ga Giáp Bát 16:06 : Ga Văn Điển 24:13 : Ga Thường Tín 31:44 : Ga Chợ Tía 38:50 : Ga Phú Xuyên 48:30 : Ga Đồng Văn 58:37 : Ga Phủ Lý 1:17:56 : Ga Bình Lục 1:24:32 : Dừng cột hiệu Ga Cầu Họ 1:28:07 : Thông qua Ga Cầu Họ (D19E - 921 kéo tàu SE20 dừng tránh) 1:36:44 : Ga Đặng Xá (D13E - 725 kéo tàu hàng dừng tránh) 1:42:13 : Ga Nam Định 1:56:15 : Ga Trình Xuyên 2:03:05 : Ga Núi Gôi (D19E- 9xx kéo tàu hàng kép D12E-625 dừng tránh) 2:09:17 : Ga Cát Đằng 2:10:14 : Dừng cột hiệu ra Ga Cát Đằng 2:20:44 : Cầu Ninh Bình 2:22:28 : Bên phải đoàn tàu là Ga Ninh Bình cũ (nay là 1 khách sạn) 2:22:57 : Ga Ninh Bình











Tiada ulasan: