Ahad, 8 Julai 2018

Ulasan pro dan kontra tentang Datuk Seri Najib. 7852.



Hakim kes DSNajib.
utk pengetahuan umum, hakim inilah yang telah membatalkan pembebasan Bilqis Hijjaz (gadis yg jatuhkan belon) ketika lawatan najib rosmah selepas rayuan pihak pendakwa.

mahkamah majistret membebaskan Bilqis kerana tiada kes tapi dirayu oleh pihak pendakwa. Mahkamah tinggi yg dihakimi oleh sibarua ini membatalkan keputusan tsb dan suruh Bilqis bela diri. konon menghina najib.
secara halus kita dapati sibarua ini juga menurut arahan sikeling shafie tu.

1. interim gag order - yg tak patut sbb kes ini dibincang diserata dunia.
2. bail dr rm4juta kpd rm1juta
Saya setuju....
Hakim Yg Mengadili kes Najib perlu di tukar.
Majlis Peguam Negara pun dah kata Hakim itu sepatut nya tarik diri - recuse himself.

Kalo dia tidak, ada peruntukan dalam undang undang untuk Peguam Negara memohon dia di ganti. PN dah kata dia akan memohon buat gitu bila mahkamah sambung urusan kes Najib nih.

Dalam pada itu, harap Tommy Thomas gunakan BM. Kalo tak, kot ada yang mintak dia recuse himself dari jawatan nya, hehe.
Mcmana boleh terlepa hakim sebagini nampak sangat pro najib hakim ni harap kerajaan tukar hakim dgn segera.
Zali Mohd...aku pun naik pelik lah bila isu yang membabitkan hakim ni menjadi perbincangan hangat pulak. Hakim Dato Soffian tu kebetulan adalah adik kepada YB di Pahnag, yang pernah menjadi exco kerajaan Pahang selama beberapa penggal.

Adakah menjadi satu dosa jika dia adalah adik kepada YB tu..kan tu secara kebetulan saja. Setiap hakim yang dilantik mempunyai kredibiliti dan tahap keprofesionalisme yang tinggi..mereka tidak terpengaruh dengan segala agenda2 politik oleh sesapa pun...hatta dari mantan PM atau abangnya. Madey sendiri dah tegaskan..tidak ada pertindihan kuasa antara judisiari, legaslitif maupun eksekutif...setiap satu cabang tu bebas dari pengaruh cabang yang lain. Jadi tak timbul langsung...keputusan yang dibuat oleh hakim dalam kes DSNR tu ada doipengaruhi oleh sebarang sentimen peribadi seperti hubungan adik beradik mahupun berasal dari tempat lahir yang sama dengan DSNR.

Cuba kau bayangkan..kalau hakim tersebut, yang dikatakan kononnya tidak pro pada DSNR, mempunyai hubungan kekeluargaan dengan mana2 YB dari kerajaan Fuckatan Haprakan..adakah isu ini akan ditimbulkan oleh cai2 PH..tentu tidak lah kan. Susah lah macam tu...kalau semua hakim ada hubungan dengan sebarang YB2 tau ada political connection..maka dia dianggap akan berlaku bias dan tidak layak untuk menghakimi sesuatu kes yang berprofail tinggi macam kes DSNR ni. Jadi ..sapa yang layak untuk jadi hakim pulak...tak mustahil jika semua hakim ada sedara mara dalam kalangan ahli politik...kita terpaksa lantik hakim dari kalngan lawyer2 lain kot...apa kata kita lantik Siti Kassim ajelah sebagai hakim mahkamah tinggi..dia konfom takde sebarang political comnnection kan...tentu kau dan cai2 yang lain setuju dengan cadangan ni kan ????
Geng Najib , the proposition for the judge to recuse himself does not arise the PH blocks . The proposition came from the Bar Council .

Please get the fact correctly ..okey !
Tak payah kutip derma pon...setakat 1 juta zahid dan geng2 bekas menteri mampu kluarkan...shafeei dlm akuan bersumpah rafizi dapat derma dari najib 9 juta...shafeei takut cabar rafizi...takkan dah abis...takkan shafeei tak boleh derma balik kpd najib...

Najib ade banyak rumah termasuk rumah newah dan jete mewah yg tak disita...
Betul. Rumah ada lah antara harta yang boleh digunakan sebagai bentuk ikat jamin. Sebiji rumah sahaja sudah mencukupi sebab harga mesti lebih sejuta Ringgit.

Tidak tahu lah jika Ketua Wanita Umno Jasin itu akan juga tawarkan rumah nya di guna untuk ikat jamin Najib. Walau pun harga nya tidak begitu tinggi, letak nya di Jasin, Melaka.

Begitu sayang dia kepada Najib sehingga sanggup menelanjangkan lengan nya untuk Najib. Saya berharap suami nya luas pemikiran dan tidak cemburu. Kalau tidak, pecah kendana perhubungan suami isteri nya.
Anak najib mampu makan angin dengan artis Taiwan di Taipei..tentu banyak wang...ato anak najib pegi ambik wang di Taipei..
Pergi ambil wang di Taipei itu "not a far-fetched idea". Tiada disebut perniagaan apa di buat nya disana - jika ada. Melulu kesana sehari selepas bapak nya di tuduh di mahkamah.

Dia anak dari isteri pertama. Ada lah di ragukan jika Najib beri dia begitu banyak wang. Rosmah mesti menghalang Najib memberi banyak sangat kepada anak tiri nya. Mesti lebih banyak diberi kepada anak dia yang menjadi anak tiri Najib, Riza Aziz.

Tetapi kerana Najib punyai demikian banyak wang dan ramai yang menawar nya komisen untuk berbagai projek, amat senang lah dia sebut sahaja nama anak dia itu bagi nya.

Artis Taiwan itu mengata tiada terima apa apa hadiah dari anak Najib itu juga ada lah wayang.
Genpitan bab kutipan #Percumanajib ini semua sutradara wayang menora makyong melayu purbakuno saja. Siap adegan aksi makcik londeh gelang.

Dengan tak semena2 diluar skrip , timbul adegan lahap Steak Halalun, Ribena Taiwan. 

Tak cukup tu, terselak nampak amoi seluar singkat, ditembab dgn kayu panas dlm lif.

Adoi wahai umnoh umnoh, pus pis,..... tak mahu mengaku kalah lagi kah?

Ko nak tunggu smapai kilat turun sambar ubun2 rongga penuh taek yg dunngu ko itu, baru ko nk insaf?

Hampeh benyai tul saki baki melayu purbakuno dgn geng clone arab jahellayah nehhh !

Betul2 memalukan bangsa melayu, dan menghina agama suci islam.

Allah sedang musnahkan Umno dan Pas. 

Weh,apa tunggu lagi mengong oooii
Saya fikir Najib dan Rosmah punyai banyak wang dan Tabung Derma itu ha nya wayang.

Sudah tentu mereka mendapat nasihat dimana wang mereka boleh disimpan dengan selamat. Dinegara negara yang SPRM tidak ada kuasa menyiasat atau membekukan akaun2 mereka. Dan di akaun akaun yang SPRM tidak tahu.

Memang enak memikirkan Najib tidak dapat cukup wang di tabung itu untuk membayar bahagian kedua ikat jamin nya dan dia di masuk penjara esok. Tapi sudah tentu ada orang orang suruhan nya membawa wang yang cukup. Diarah jangan membayar sehingga terbukti penyokong penyokong nya atau saudara mara nya tidak menghulurkan wang yang cukup esok hari.
Anak Najib ‘dating’ dengan artis jelita Taiwan – Lapor Apple Daily

KUALA LUMPUR, Julai 7 — Anak Datuk Seri Najib, Datuk Mohd Nazifuddin Mohd Najib dilihat makan dan minum wain dengan artis jelita Taiwan, Celia Zhang, sehari selepas bapanya didakwa 4 pertuduhan berhubung SRC , lapor portal berita taiwan, Apple Daily.

Wartawan Apple Daily mengekori rapat pergerakan mereka berdua di Tapei dan mencatatkan dengan terperinci apa yang dilakukan Nazif dan Celia.

“-Nazif makan dan berbual dengan Celia Zhang malam kelmarin di restoran stik berdekatan Taipei 101.

-Menikmati beberapa gelas wain dalam atmosfera yang mengasyikkan selama tiga jam, dua botol wain merah dibuka.

-Pergi urut sebelum menikmati makan malam dan dua jam di bar.

-Menaiki teksi ke hotel Grand Hyat pada 1 am. ”

-Laporan Apple Daily.

Laporan Apple Daily turut disertakan dengan video menunjukkan beberapa footage mereka yang sangat mesra dan tergedik-gedik seperti pinang dibelah dua.

Apabila ditanya mengenai perkara ini, Celia menjawab.

Celia Zhang, 34, is a former model of Chinese-Vietnamese parentage who is now an actress and has been in the entertainment industry for four years. ― Screengrab from Apple Daily's video

“Kami hanya minum di bar Grand Hyatt, mood (Nazif) tidak berapa baik kerana ahli keluarganya sakit, selepas itu dia naik ke atas ( ke bilik) dan saya pulang” – Celia.

Pada 29 Mac 2018, Nazif menaikkan kenyataan di facebook beliau mengumumkan menarik diri dari arena politik buat sementara. Setakat ini, Nazif masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung laporan Apple Daily.
apa susah sangat geng najis kan ada,dia kan kaya raya dgn hasil kebun...setakat 500k no hal punya dgn dia.

amacam gn sekarang la masa nak tunjuk taat membabi buta dgn ketua lanun.
Mohamed Noor...Kan aku dah declare telah sumbangkan sebulan dari hasil pendapatan dari kebun sayur dan sawit ku untuk tabung #SAVEDSNR tu. Itu sajalah kemampuan kau untuk bersolidariti dengan DSNR yang ternyata telah teraniaya dek kezaliman kerajaan Fuckatan Haprakan ni.

Cuma aku nak tanya...kau dan cai2 kat sini, bila lagi nak menyumbang haah...esok dah nak jelaskan baki ikat jamin tu. Takkanlah setakat kemampuan kau pun tak boleh..taik idung masin lah kau ni, janganlah lokek sangat..harta dunia bukan boleh dibawak bersama dalam kubur pun bhai !!!!!
Bongok jugak GENG NAJIB NI..

kalau aku ada harta,hasil kebun bertan2 pun tak hinginn aku nak derma utk najib..baik aku berzakat dgn faqir miskin lain yg lebih memerlukan..org lain yg berharta pun belom tentu nak derma..tgk la hasil kutipan..?sedihh !!

lain la kau GENG BADIGOL,hasil dedak byk lg..

Tp aku rasa mcm propa je tabung derma ni..tarik simpati lah konon2 nya najib ni kena aniaya dgn kerjaan baru ni..

Ahh,karuutt la ni tabung derma ni semua.

Drama murahan..
Memang betul bro Mat Noor cakap
Ladang sawit getah sekerap
Geng Najis hartanya lengkap
Tujuh keturunan takkan bengkrap!

Apa saja 500 ribu
Jual sawit, tolaklah ciku
Tolong bos bukannya babu
Hanya sayang sifu dan cikgu!

Geng Najis dermalah cepat
Kesian bos jamin tak dapat
Bukan ke bos nelayan Sepat
Tinggal setinggan dok rapat rapat?

Kesian dia kalau tak tolong
Tak dapat jamin, masuk ke kolong
Tak kesian ke sama Maklong
Nak cari duit beg dilelong?

Kesian bos anaknya ramai
Kerja takde hati tak damai
Dulu bolehlah pok amai amai
Takut nanti ke Hospital Permai!

Bos bukan lagi Presiden
Ahli parti pun dia dah pencen
Sendiri songlap bermuka sardin
Mintak lap ketiak bacin!
Fan Tat...apa pendapat kau berkaitan tindakan terbaru dari MOT ni...kau tak fikr ke tindakan ni menzalimi rakyat marhaein keeer haah ???? Dulu kerajaan BN buat benda tu untuk memastikan agar warga luar bandar khususnya...mempunyai lesen memandu yang sah. MOT punn akui sejak kebelakangan ni kadr kemlangan maut yang melibatkan penunggang motosikal dalam kalangan warga luar bandar menurun secara drastik..dan satu faktor yang menyumbang kepada penurunan ini adalah warga2 tersebut memiliki lesen yang sah.

Malah mat2 rempit pun menyambut baik program yang dilaksankan oleh MOT semasa kerajaan BN berkuasa dulu...tapi kini...bila naik kerajaan Fuckatan Haprakan, mereka telah kembali membawa negara ke zaman gelap lagi feudal tu.

Ntah2..ada udang di sebalik batu..cagu dalam sepatu..yang di MOUkan dengan sekolah2 memandu ni tak, yang rata2nya dipunyai oleh kaum2 cukong ni. Tak caya dengan berita ni..sila baca dan hadamkan dengan minda yang terbuka yeer !!!!Transport Ministry scraps One Community, One RTD programme

July 8, 2018

The Transport Ministry has cancelled the Road Transport Department’s (RTD) One Community, One RTD (SKSJ) programme, effective immediately.

Its Minister Anthony Loke said the programme was established in 2009 to help rural folks obtain probationary motorcycle licences.

The programme is being discontinued because applicants were not required to undergo strict learning and test procedures.
betul2 la raja noor bagi sebiji kat najis tu.....
dad dan Fan Tat...Apa2 hal, kita ambik kesempatan kat sini untuk mengucapkann selamat hari lahir ke 93 tahun untuk Madey..dengan ucapan..semoga dipanjangkan umur dan dikurniakan kesihatan agar dia kan siaht sejahtera untukmdiadili oleh mahkamah atas segala jenyah2nya, setelah UMNO kembali berkuasa selepas PRU15 nanti. InsyaAllah...Aminnn..

OK ..kita sama2 layan berita terbaru yang bakal menggemparkan Msia ni !!!!!

Mahathir and Daim asked Jho Low to trap Najib

July 8, 2018

TTF: Watch and learn how the onetime Robert Kuok linked South China Morning Post twists and turns its reports.

In the opening paragraph (see news item below), the paper states that “Fugitive Malaysian businessman Low Taek Jho (Jho Low) and his family were allowed to slip out of Hong Kong to Macau last week because neither Malaysia nor Singapore formally requested his arrest.”

See the contradiction?

The fact that “neither Malaysia nor Singapore formally requested” Low’s arrest simply means he isn’t “formally” wanted by Malaysia and is not officially in “hiding.”

As a matter of fact, the Government of Malaysia admitted that it knew where Low was and confirmed that the billionaire agreed to cooperate. 

So why call him a “fugitive?”

And even if he were one, why did Dr Mahathir Mohamad attempt to negotiate terms with him via a special Skype session in the Prime Minister’s office?

Is Mahathir going to deny that he and Daim Zainuddin asked Low to testify against Najib in such a way that the former premier would be made to look like the person who “masterminded the 1MDB scandal?”

HONG KONG: Fugitive Malaysian businessman Low Taek Jho and his family were allowed to slip out of Hong Kong to Macau last week because neither Malaysia nor Singapore formally requested his arrest, the Post has learned.

He and his entourage were hiding in plain sight in Admiralty, on Hong Kong Island, occupying multiple rooms at the upscale Pacific Place Apartments before leaving for the casino hub, a source with knowledge of Low’s recent movements said.

And as of Saturday, 37-year-old Low – known as Jho Low – was still in Macau, the source revealed.

The baby-faced playboy – who owned homes in New York and Los Angeles, partied with some of the world’s biggest film stars and once flew eight hostesses from a New York bar to a party in Kuala Lumpur – is wanted for questioning in connection with one of the world’s biggest frauds, revolving around 1MDB, Malaysia’s sovereign wealth fund.

Low has reportedly been on the move since before Malaysia’s general election in May. He waited out the result of the vote in Phuket, Thailand, where he arrived having sailed around Asia on a luxury yacht allegedly bought with stolen cash.

The yacht has been seized by police investigating the 1MDB scandal.

On Friday, the Post reported that if Low was in Macau, he could be applying for asylum. On Saturday night it was understood that the businessman and his family were still in the city, seemingly unfazed by an Interpol red notice requesting his arrest.

“Jho was in Hong Kong for a couple months,” the source said. “He was staying at an apartment in Pacific Place with his family and his entourage. They moved out of Pacific Place and travelled to Macau a few days ago, despite Low being the subject of an Interpol red notice.”

The reason Hong Kong did nothing to stop Low – despite the red notice – was because there was no formal request for his arrest from Malaysia or Singapore, it was understood.

“Hong Kong police have no obligation to arrest, even if he is on an Interpol red notice,” the source said. “The only obligation is if there is an accompanying formal request from the originating country, which there wasn’t.”

The Malaysian government, when it was led by Najib Razak, widely believed to be friends with Low, had insisted nothing was wrong with 1MDB, even as the United States’ Department of Justice found it had laundered US$4.5 billion. The new government of Mahathir Mohamed – who beat Najib in the election – earlier this week slapped corruption charges on the former leader.
Low has always denied being involved in any corruption. But Malaysian police and anti-corruption officials consider him a key figure in the fraud and are trying to track him down.

The source said Low had rented several apartments on the 32nd, 34th and 36th floors of Pacific Place Apartments.

According to several rental websites, a one-bedroom, 1,220 sq ft flat in the building costs an average of HK$84,000 a month (US$10,700) while a three-bedroom flat of more than 2,650 sq ft goes for HK$230,000 a month.

A Post reporter visited the building on Saturday and showed a picture of Low to three receptionists. They said they did not recognise him, and one of them said: “We don’t have anyone of that name registered here.”

In an interview with the Post in 2015, Low, who had been living in Hong Kong for five years, denied the 1MDB allegations and said he would happily cooperate with Malaysian authorities.

“I feel I’m a victim of the crossfire of Malaysian politics, which is getting more polarised. I’m a target,” Low said at the time.

“Business decisions by 1MDB are ultimately decided and approved in accordance to their corporate governance framework, which is the management, board and shareholders. So why politicise and try to blame it all on me when I have no decision-making authority?”

Low has not been coy about his playboy lifestyle. He famously bought 23 bottles of champagne in a New York bar for actress Lindsay Lohan on her 23rd birthday, and lived in a US$100,000-per-mont

h apartment on the city’s West 56th Street, alongside the likes of actor Daniel Craig and Sean “P. Diddy” Combs.

Low also claimed to have been responsible for getting Leonardo DiCaprio the lead role in the blockbuster film The Wolf of Wall Street. He said in 2015 that he had introduced DiCaprio to Red Granite Pictures, the US production company co-founded by Riza Aziz, Najib’s stepson.

Malaysian authorities grilled Riza for several hours on Friday over the 1MDB scandal.

Authorities in Hong Kong and Macau had been tight-lipped over claims Low had slipped the net and was ¬hiding out in the former Portuguese enclave.

A Macau security insider said it made sense that Low picked Macau as a sanctuary from possible arrest and extradition.

“Rumours that he is or has been spending time in Macau have been circulating for more than a month now, and I have to say this makes sense because, while Malaysia has mutual legal assistance agreements with Hong Kong, they do not have these arrangements with Macau,” the source said.

“However, he cannot stay in Macau for more than 30 days, and if he was coming in and out, the government would have kicked him out on his third entry to the city.”

Low’s only option would be to make an asylum request with immigration authorities. Authorities in Macau have yet to respond to questions about such an application.

Source: NST Online
Spt terjahan LKS, ada besar kemungkinan misi khas Daddy hantar pergi Taiwan collect AngPow. Taiwan dan artis2 Taiwan pun playground Cina Gemuk mcm Hollywood dan Paris Hilton ehsan dan terima kasih khazanah Malaysia yg dicuri. Lokman Adam kata sambil2 bertugas itu enjoylah utk hilang kan "sorrow of family tragedy".

Tabung Umno hanyalah smoking gun utk raih simpati OKT dianiaya kerajaan PH. Ini mcm drama lawyer hotshot "trial by media". Takda komplen pulak bila dulu TV3, Utusan buat siaran terus menerus berbulan2 headline kes Anwar dan RCI Forex. Malah lawyer ni yg buat roadshow menang rayuan kes Anwar sampai ke London walaupun disanggah Bar Council tak beretika dan salah.

Bila OKT saman 3 pegawai undang2 kerajaan PH, beliau begitu mimpikan Pandi, Khalid Twitter dan Zulkipli maseh bertugas utk coverup dan NFA. CJ bersedia tolak semua kes 1MDB yg sampai jengah ke mahkamah.

Bayangkan PM dan seorang Menteri Kabinet boleh arah Gabenor BNM supaya berbohong utk coverup jenayah wang gubahan sbg derma Arab.

Sopian terpilih kerana sentuhan CJ lama tapi 53% undi popular yang ingin Pencuri dihukum setimpalnya akan bertindak contempt of court jika beliau terus menerus bias.

Kita pilih PH utk hukum pencuri, Umno mahu clearkan pencuri.
Najib cakap dia "sangat tersentuh hati" denagn Ketua Wanita Umno Jasin tuh.

Dia tak cakap terasa nak sentuh ke, hehe.

Bukan nak menjatuhkan kemaluan depa.

Ha nya nak gelakkan depa mengarut nak adakan Tabung Derma untuk si Najib yang kaya.

Amat lucu, Beb.
isa3...Apa yang lucunya pulak. Kau tak baca ke ramai rakyat Msia yang mengucapkan tahniah tak terhingga kepada warga Msia yang telah menyumbang secara ikhlas, tanpa sebarang paksaan kepada tabung untuk membantu DSNR menjelaskan baki RM500 ribu tu. Hanya Allah s.w.t saja yang dapat membalas jasa baik kalian semua...kalau tak di dunia, insyaAllah di akhirat.

Teringat pula sejarah bila UMNO nak ditubuhkan dulu...betapa ramai wanita2 UNMO yang sanggup bergolok bergadai untuk menyumbang kepada tabung parti tu. Bukan saja sanggup menggadaikan barangan kemas..bahkan ada juga ahli UMNO yang menjual tanah milik mereka untuk tujuan suci muni tersebut. Kini... sejarah yang sama berulang kembali.

Kesanggupan wanita UMNO untuk menggadaiakn barangan kemas mereka untuk menyumbang kepada tabung DSR adalah sesuatu yang patut diberikan pujian....tak pernah berlaku dalam Fuckatan Haprakan, yang hanya sibuk untuk menggembungkan poket pemimpin2 mereka saja.

Sewajarnya....pengorbanan ahli2 UMNO serta rakyat Msia ni dicatit dengan tinta emas dalam lipatan sejarah negara. Pengorbanan mereka amat berbeza denag sumbangan kepada tabung buluh Haprakan negara...rakayt dipkasa untuk menyumbang , termasuklah penjawat2 Awam yang diarahkan untuk membuat potongan bulanan kepada tabung buluh tersebut. Tengok...sekarang ni sah takde lagi PC khas oleh Ah Beng untuk mendedahkan berapa banyak tabung tu dah kutip...rasanya isu ni akan di"matikan " begitu saja dan hasil kutipan tu..silap haribulan..masuk dalam poket orang2 tertentu aje...tak mustahil kan ????? Sapa yang berani membuat audit atas kutipan tersebut...teruk nanti kena bambu dengan Ah Beng dan Madey pulak !!!!!

Ikut laporan terkini..sambutan terhadap tabung #SAVEDSNR dah hampir mencapai matlamatnya. Mesti frust menonggeng Madey serta Thomas and Friends kerana DSNR mampu membayar baki ikat jaminnya tersebut. Walaupaun Madey dan SPRM main kotor serta bertindak zalim membekukan akaun DSNR , ahli keluarganya serta Parti UMNO...tapi rakyat Msia nampak sapa yang sebenarnya ditindas dan dizalimi. Mereka tetap bersama2 untuk bersolidariti menegakkan keadilan dan sentiasa berdiri teguh bersama DSNR yang teraniaya ..jiwa dan raganya dek dendam kesumat yang tidak berkehabisan oleh Madey and co. Sepatah kata ahli2 UMNO yang sempat aku temui...mereka bangga dengan keberanian DSNR, sebagai seorang rakyat marhaein yang kerdil...mencabar keegoan dan kesombongan kerajaan Fuckatan Haprakan...YOU'll NEVER WALK ALONE DSNR...WE SALUTE YOU SIR !!!!!
Aisehmen bhai. Takkan belum sampai 100 hari umno hilang kuasa, dah ada yg terpaksa bawak tempurung kutip derma? Tak lojik. Kalau betul susah, takkan ada kaum keluarga boleh lepak kat Taipei sambil minum red wine. Betul tak bhai? Kesian kat rakyat yg kena berak... Oppsss, kena kincin meleleh masuk ke mulut.
Yg bodooh saje bagi sumbangan...najib blm jatuh papa kedana lagi...baru jadi bangsat kerana akaun kena beku...rumah banyak...kete pon banyak...anak boleh pegi minum arak di Taiwan dgn amoi artis...yg bodoo kena kincin..
Apa yang pimpinan Pas mengarut nie, bila menteri mengiktiraf LGBT!

SEKADAR PANDANGAN

Pasti ramai telah membaca laporan media tentang kenyataan Menteri Agama, YB Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa tentang isu LGBT. Laporan ini telah mendapat reaksi dan pandangan balas oleh Ustaz Dr Khairuddin At Takiri.

Saya membaca penuh tulisan Dr Khairuddin dan kenyataan YB Datuk Dr Mujahid yang diterbitkan di media berkaitan isu LGBT ini. Saya tidak melihat dalam kenyataan YB Datuk Dr Mujahid yang mengiktiraf LGBT sebaliknya beberapa perenggan dalam kenyataan itu menjelaskan yang tindakan undang-undang akan diambil jika kesalahan jenayah dilakukan. YB Menteri turut menjelaskan yang sesi dialog bersama kumpulan ini akan diadakan.

Kenyataan Dr Khairuddin yang memuatkan beberapa peruntukan seksyen kesalahan dalam Kanun Kesiksaan secara tidak langsung mengesahkan bahawa perlu ada elemen mens rea & actus reus dalam perbuatan pelaku sebelum tindakan boleh diambil.

Hakikatnya jika seorang LGBT berdiri sebagai seorang individu tanpa ada laporan tentang dia melakukan perbuatan liwat atau seks liar tabii, bagaimana pasukan penguatkuasa dan pendakwaan boleh bertindak?. Tanpa insiden ini terlebih dahulu wujud, bagaimana hendak menguatkuasakan peruntukan yang sedia ada? Bolehkah penguatkuasa terus menangkap semua orang yang dalam kategori atau group LGBT walaupun tiada laporan tentang perbuatan kesalahan-kesalahan tersebut.

Semasa era kepimpinan Dato Seri Nancy Syukri dan Dato’ Seri Azalina, saya bersama-sama Dr Zulqarnain Lukman dan team perunding lain telah menjalankan baseline study tentang keadaan hak asasi manusia di Malaysia sebelum merangka pembangunan pelan tindakan hak asasi manusia di Malaysia. Salah satu kumpulan yang memberi pandangan adalah group LGBT. Mereka meminta supaya dihormati sebagai manusia. Tidak dihina dan dinafikan hak bekerja.

Pendirian Kerajaan ketika itu kekal tidak mengiktiraf golongan ini dan ia masih tidak diiktiraf sehingga ini. Oleh itu dari segi pelaksanaan dasar Kerajaan hingga kini, PDRM tidak menyediakan lokap berasingan untuk kumpulan maknyah, PBT tidak mengarahkan tandas untuk lain-lain jantina selain lelaki & perempuan. Jabatan Penjara juga tidak menyediakan sel tahanan asing untuk kumpulan ini.

Saya tidak menemui mana-mana perenggan dalam kenyataan Menteri Agama yang mengiktiraf kumpulan LGBT seperti dakwaan Dr Khairuddin. Tidak saya temui silapnya.
Jho Low tinggal di apartmen mewah di HK sebelum ke Macau

8 Jul 2018, 8:07 malam (Dikemaskini 8 Jul 2018, 8:26 malam)

A A
Ahli perniagaan, Low Taek Jho yang merupakan suspek utama dalam skandal 1MDB dilapor tinggal bersama keluarganya di sebuah pangsapuri mewah di Hong Kong.

Menurut South China Morning Post (SCMP), Low dan keluarganya menetap di apartmen Pacific Place, yang terletak di Admiralty, Hong Kong.

"Low berada di Hong Kong selama beberapa bulan. Mereka berpindah dari Pacific Place dan pergi ke Macau beberapa hari yang lalu, meskipun Low menjadi subjek dalam nota merah Interpol," lapor akhbar yang berpangkalan di Hong Kong itu dengan memetik sumber sebagai berkata.

Menurut akhbar itu, Low mungkin menyembunyikan diri di tempat yang boleh dijejaki kerana tiada permintaan rasmi dari Malaysia dan Singapura untuk menangkapnya pada masa itu, walaupun dia berada dalam senarai notis merah Interpol.

"Polis Hong Kong tidak mempunyai kewajipan untuk menangkapnya, walaupun ada notis merah Interpol dikeluarkan terhadapnya.

"Mereka mempunyai kewajipan jika ada permintaan rasmi dari negara asal, tetapi tidak ada," sumber itu dipetik sebagai berkata.
Asalam semua.

Maaf n mohon 'off topic' sikit'.

Sejak berkecimpung dlm aktiviti politik kepartian beberapa thn dahulu, saya sering memberi ulasan/pendpt mengenai isu2 semasa yg d bangkitkan olih 'blog owner'.

Ramai juga yg tlh mendesak saya agar mengujudkan blog sendiri n mengumpul semua pendpt2 yg lalu d samping mengutarakan yg baru.

Setlh memikirkan nya secara serious, maka insya'allah saya akan ujudkan nya dlm masa terdekat.

Sungguh pun saya thl menjadi ahli seumur hidup PPBM, namun saya akan cuba memberi ulasan secara bebas n ikhlas tanpa memilih bulu.

Motto perjuangan masih tidak berubah :-

"Prinsip Perjuangan Tidak Bolih Di Kompromi".

Insya'allah, saya akan maklumkan alamat blog apabila udah siap kelak. 

Sumber:
Shahbudin dot com: BENARKAH NAJIB TIADA WANG UNTUK BAYAR IKAT JAMIN?
























Tiada ulasan: