Selasa, 7 Ogos 2018

Semoga kebahagiaan sentiasa bersama shbt2 semua. Aamiin. 7987.



Anwar Ibrahim dilantik menjadi penaung ketiga Persatuan Alumni Universiti Malaya semalam. Beliau amat terharu dengan penghargaan yang diberikan dengan Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah berkenan menyerahkan watikah perlantikan tersebut kepada beliau.
Penubuhan persatuan tersebut adalah pada sekitar tahun 1980an dan ia mempunyai matlamat yang jelas dalam membentuk sahsiah, semangat kekitaan, selain kebajikan para alumni, dan mengambil bahagian secara efektif dalam wacana-wacana segar yang memberi dampak besar kepada masyarakat. Anwar Ibrahim juga sempat meluangkan masa berbual panjang dengan beberapa kenalan dan sahabat lama. Terima kasih diucapkan atas penghargaan ini.
Anwar Ibrahim was appointed as the third advisor for the Alumni Association of University of Malaya yesterday. He was moved by the acknowledgement bestowed by the Sultan of Perak, Sultan Nazrin Shah who accorded the appointment to him.
The association was founded in the 1980s and it was guided by a clear aim to formulate an identity, camaraderie, along with a welfare for the alumni, and effectively taking part in contemporary discussions affecting the society at large. Anwar Ibrahim also had the chance to spend some time to catch up with old friends and acquaintances. Thank you for the honourable recognition.

Filem pendek berkenaan dengan Kemerdekaan. Harapan Merdeka. Ayahanda Tun M pun ada dalam ni...

Kereta Nasional Ketiga. Setuju?


Adam Mukhriz Mohd Muhayeddin

KERETA NASIONAL KETIGA
Orang ramai tak faham. Kenapa Tun M nak buat kereta lagi. Ye lah PROTON dah ada. Kenapa nak buat kereta lagi. Negara ni hidup kerana PROTON. Itu korang tak boleh nafi. Sebab tanpa PROTON entah entah korang masih lagi tanam sayur paling tinggi pun keje gomen. So sedar diri sebelum korang kutuk PROTON tu. Ketika Dr Mahathir dapat kuasa kali pertama. Duit negara nak bayar gaji pun tak cukup. Dia buat PROTON. Akhirnya kerana PROTON lah negara kita jadi negara industri. Dari situ lah wujud orang buat getah cermin buat skru yang akhirnya berkembang dan terus berkembang.
Orang tak faham industrilisasi. Orang tak faham tanpa INDUSTRI negara kita tak akan maju. Bila Tun M berhenti Pak Lah pergi patah balik kepada PERTANIAN dan datang kepada Najib buat servis. Matikan industrilisasi. Jual-dapat cash cepat. Tu je kepala botak berjambul dia boleh fikir.
Sepatutnya Tun M fokus kepada pengangkutan awam. Alahai bongoknya habis tu kalau buat pengangkutan awam tak boleh buat kereta? Berapa ribu orang boleh pergi kerja dengan pengangkutan awam kalau industri tak ada? Semua ni jalan seiring lah. Apa payah sangat. Lagipun nak tanya korang naik public transport ke? Public transport gomen buat swasta bangunkan industri. Walaupun aku yakin 3rd national car tak pakai duit gomen memandangkan hampir semua ahli kabinet tak bersetuju dengan cadangan tu.
Habis tu kenapa Tun M tak bangun kan PROTON. PROTON is no longer buat kereta. Kita import dan tukar logo. PROTON akan jadi PERODUA. Sehingga semua model yang akan dikeluarkan adalah model rebadge dari Geely. LOTUS kita dah tak ada. MV AGUSTA dah tak ada. Apa lagi tinggal pada PROTON? Kepakaran yang disia sia kan. Dan aku pasti kalau kereta ketiga tu wujud, niche market dia tak sama dengan PROTON. Mungkin ke arah kereta hibrid atau kereta elektrik.
Apa pun korang kena faham Tun M nak capai negara maju cepat sebelum dia tutup mata. Cara paling cepat ialah rancakkan industri berat. Yang akan memberi ratusan ribu peluang kerja melalui chain yang ada. Dari sini lah akan jadi Asian Tiger. Tapi orang tetap tak akan faham. Tetap mengatakan PROTON itu gagal. Sedangkan ia mencatat kerugiaan bukannya gagal. Kalau Proton gagal dah lama lingkup. Ratusan ribu akan merana hilang kerja. Sebab tu Turki dan Indonesia nak belajar dengan kita buat kereta! Tak kan dia nak belajar dengan org yang gagal?
Walau bagaimana pun, PROTON tetap dihati. Aku salahkan Najib Razak sebab jual PROTON dengan harga murah. Aku salahkan dia seumur hidup aku. Bahana dia banyak yang kita kena tanggung!
Kalau aku ada banyak duit aku dah lama beli saham PROTON sebab aku yakin PROTON mampu bangkit suatu hari nanti denfan cara dan tangan yang betul.

Bismillahirrahmanirrahim. Semoga kebahagiaan sentiasa bersama shbt2 semua. Aamiin

Assalammualaikum slmt ptg shbt2 slalu dihati... Moga sht n ceria slalu... Btl jgk kn couple ngn panadol jer tk skt kpala 😂😂😂
Cakap la apa saje, kami tetap akan TOLAK PH...jumlah kami akan terus bertambah sehingga PRU15. 
😎


 
Selamat pagi para shbat alam maya...





Tuesday, 7 August 2018
BERANIKAH JHO LOW MENUNTUT KAPAL EQUANIMITY ATAU SELEPAS INI BELIAU AKAN MENYERAH DIRI?

Kapal layar mewah Equanimity milik Jho Low yang dipercayai dibeli dengan menggunakan dana 1MDB yang diselewengkan kini sudah pun diserahkan kepada negara kita.

Ia diserahkan oleh pihak berkuasa Indonesia kepada Malaysia dan menjelang  petang nanti, kapal itu dijangka akan berlabuh di Pelabuhan Kelang.

Buat sementara waktu, kapal bernilai RM1 bilion atau RM1,000 juta itu mungkin akan dipamerkan untuk tontotan rakyat sebelum tindakan seterusnya diambil.

Malah, jika Najib Razak dan Rosmah Mansor ada kelapangan, mereka berdua juga boleh meluangkan masa untuk melihat-lihat kapal yang pernah menjadi kebanggaan Jho Low itu.
Tidak dinafikan bahawa penyerahan kapal itu kepada negara kita merupakan satu kejayaan 'Malaysia Baru' pimpinan Tun Mahathir Mohamad hasil rundingan beliau dengan Presiden Indonesia, Jokowi sebelum ini serta bersandarkan keyakinan negara jiran tersebut terhadap kepimpinan negara kita sekarang.

Dengan kapal itu kini menjadi milik Malaysia, Tun Mahathir menegaskan, sesiapa juga termasuk Jho Low boleh menuntutnya jika dapat menunjukkan bukti tentang pembelian kapal itu dan daripada mana wang diperolehi untuk membelinya.

Beranikah Jho Low menuntut kapal tersebut?

Selain itu, dapatkah juga Jho Low menunjukkan bukti kapal itu dibeli bukan daripada wang seleweng 1MDB?
Bermakna, sementara Jho Low boleh berbangga dapat melarikan diri atau bersembunyi di mana-mana ketika ini, salah satu harta yang bernilai miliknya telah pun berjaya diambil atas kebijaksanaan Tun Mahathir menangani skandal 1MDB.

Atau adakah ini merupakan pancingan awal Tun Mahathir untuk Jho Low menyerah diri dan seterusnya bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi merungkai keseluruhan skandal 1MDB yang selama ini mencemar nama baik negara?

Dalam perkembangan lain, kerajaan juga dijangka akan menjual kapal tersebut kepada pembida yang tertinggi kerana terus menyimpannya juga memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi.

Setidak-tidaknya, apabila dijual nanti, wang jualan itu dapat juga digunakan untuk menampung pembayaran hutang 1MDB yang mana selama ini pun kerajaan juga tolong membayarnya.

Apa perasaan Najib ketika ini agaknya? (ShahbudinHusin 07/08/2018)

Posted by Shahbudin Husin at 07:58
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/beranikah-jho-low-menuntut-kapal.html
https://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/beranikah-jho-low-menuntut-kapal.html
....
Tak berani kut...tapi UMNO mungkin akan tuntut macam yang dibuat ke atas barangan rampasan serta wang tunai dari kediaman Najib dulu...umngok cakap harta itu semua bapak dia orang yang punya. Bila Polis cakap sila buat tuntutan rasmi dan jelaskan butiran terperinci untuk membuktikan duit tu umno punya, semua terdiam dan membisu termasuk Presidennya Raden Wak Jahid Pornorogo piut kepada Raden Inu Kartapati dari Mataram.

Tak tahulah kalau-kalau ada bapok-bapok umno kat sini yang akan tuntut....

Bukankah kita mempunyai pasukan UTK yang sangat terlatih dalam bab-bab mencolek dan meletupkan orang. Soalan saya Tuan yang Dipertua: Mengapa Menteri Dalam Negeri tidak menghantar pasukan UTK kita untuk mencari dan memasukkan Jho Taek Low, seorang (dengan izin) "fugitive" untuk dibawa pulang ke Malaysia dan dibicarakan...?

Munkin Najib boleh gunakan tandas apabila beliau di beri penghurmatan semasa melakukan kunjungan ke kapal itu nanti.

Mungkin buat2 tak kenal dan tak pernah lihat kapal tu... Jom kita tgk ramai2 kapal termewah abad ini...

Rakan2 sekelian. Tentu kau orang perasan tindakan kerajaan Fuckatan sejak akhi2 ni dah kelihatan seperti hilang arah dan pedoman. Apa saja yang dilakukan oleh mereka dilihat telah backfire kepada mereka semula.

Tentu kau orang setuju sesangat baahwa kerana gagal untuk mencari, mengektradisi dan menangkap orang yang paling dikehendaki oleh Kerajaan PH, Jho Low, nampak gayanya Kerajaan PH hanya berpuas hati dapat merampas aset individu berkenaan tanpa melalui lunas undang-undang.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng@ Ah Beng telah mengumumkan bahawa kapal Equanimity yang akan tiba di Pelabuhan Klang hari ini... akan dipamerkan, dibida dan dijual kepada pembida tertinggi.

Terdapat banyak kesalahan undang-undang di sini.

Pertama, adakah terdapat arahan mahkamah di Malaysia untuk merampas kapal layar tersebut? Jika tidak ada dari mana kuasa merampas ini diperolehi oleh Kerajaan PH?

Kedua, adakah Mahkamah Indonesia telah meluluskan perintah penghantaran barang rampasan ini? Atau adakah sekadar pakatan di antara Presiden Jokowi dan Tun Dr Mahathir? Adakah undang-undang antarabangsa membenarkan pencabulan seperti ini?

Ketiga, mana-mana Kerajaan tidak boleh melelong apa-apa barang milik orang lain yang dirampas kecuali setelah dibuktikan jenayah telah dilakukan dan mendapat penghakiman Mahkamah untuk rampasan berkenaan.

Kita tidak menentang sebarang usaha untuk merampas kapal layar terbabit jika ia terbukti hasil dari wang negara ini dicuri oleh Jho Low.

Namun tindakan harus berlandaskan undang-undang bukan bertindak semberono. Malaysia bukan sebuah negara komunis atau autokrasi yang membuat keputusan sesuka hati dan melanggar undang-undang yang sedia ada.

Rakyat melihat tindakan yang dilakuakn oleh Madey and the gang sejak berkuasa, bermula dari rampasan yang dilakukan di Pvillion dan Langgak Duta tu adalah semata2 atas dasar membalas dendam.Ini secara tak lanbsung merupakan satu ugutan agar DSNR mengaku penglibatannya dalam isu SRC dan 1 MDB tu. macam mana nak mengaku kalau tidak dilakukannya kan.

Boleh lah kita buat kesimpulan bahawa tindakan kerajaan untuk menyita Equanimity tu seperti lanun dalam filem Piraes of the Carribean..cuma kita tuka sikit tajukanya....Pirates of the Mallacca Straits. Setuju tak kengkawan semua ??

Hahaha, Budin menyindir, "Malah, jika Najib Razak dan Rosmah Mansor ada kelapangan, mereka berdua juga boleh meluangkan masa untuk melihat-lihat kapal yang pernah menjadi kebanggaan Jho Low itu."

Bukan kah depa dah naik kapal itu, Bang? Bukan kah dulu, masa New York special design jeweller tunjukkan Rosie rantai berlian bernilai RM100 juta tuh, di buat di atas kapal itu?

Btw, tarak dengar apa cerita rantai itu - tarak masuk dalam kautan yang PDRM atau SPRM buat.

Drug smugglers ada yang masukkan dalam lobang bntt depa bila nak larikan dadah dari geledahan. Tak tahu lah jika Mak Badak sanggup buat ke tahap itu nak sembunyikan rantai berlian tersayang itu, hehe.

........................

Tiada ulasan: