Khamis, 20 September 2018

Adab berhutang tidak terbit pun pasal politik. 8233.


5 Perkara Yang Nabi Muhammad Beritahu Tentang Hutang


Banyak yang Islam sebut pasal hutang.
Dalam al-Quran, ayat yang paling panjang adalah mengenai hutang. Al-Baqarah, 282.
Hadis-hadis pun banyak, antaranya:
1. Allah swt bantu orang yang bersungguh-sungguh nak langsaikan hutang
"Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya."
Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari.
MasyaAllah.
Allah swt tahu kita kurang mampu maka sebab itu kita berhutang. Dan dengan niat berhutang nak bayar balik, Allah swt mudahkan jalan rezeki kita. Tapi siapa berniat nak lari dari bayar hutang, makin susah hidup.
2. Zalim jika mampu bayar, tapi melambat-lambatkannya
"Penangguhan bayar hutang oleh orang yang mampu adalah satu kezaliman"
Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari
Sekiranya kita mampu, bayarlah hutang tersebut secepat mungkin. Adalah satu kezaliman kita menangguhkan membayar hutang sedangkan kita ada duit.
3. Pahala mati syahid pun tergantung
"Allah swt mengampunkan dosa orang yang mati Syahid kecuali hutang"
Direkodkan oleh Imam Muslim
Kita tahu pahala mati syahid ini besar. Terus masuk syurga. Tapi ia dapat terhalang dengan hutang. Nau’zubillah.
4. Orang berhutang kuat menipu
"Ketika ditanya kenapa selalu berdoa minta perlindungan dari berhutang, Baginda saw pun menjawab, orang yang berhutang ini apabila dia bercakap dia menipu, apabila dia berjanji, dia mungkir."
Hadis direkodkan oleh Imam Bukhari
Kita sepatutnnya berjumpa dengan orang yang kita berhutang, baik dengan bank, kawan atau saudara mara, jika kita betul-betul tak mampu bayar hutang. Bukannya lari. Tutup telefon. Buat-buat tak kenal. Islam tak ajar begitu.
5. Hidup tak tenang hidup banyak hutang
"Berhati-hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari."
Hadis direkodkan oleh Imam Baihaqi
Ini yang menyebabkan rumahtangga bergoncang. Anak-anak menjadi mangsa. Sebab kita terlalu runsing akibat berhutang.
.
Setiap sesuatu itu ada jalan keluarnya.
Masih belum terlambat untuk membaiki situasi kewangan kita. Mulakan dengan betul-betul berazam untuk membayar hutang. Hubungi semula bank, individu-individu yang kita ada hutang dengan mereka dan mula membayar hutang walaupun sedikit. Allah swt pasti memudahkan jalan untuk kita.
5 Perkara Yang Nabi Muhammad Beritahu Tentang Hutang

http://www.rancangwang.com/5-perkara-yang-nabi-muhammad-beritahu-tentang-hutang/

Berhutang Dalam Islam – Hukum, Syarat dan Bahayanya

Dalam Islam, hutang dikenal dengan istilah Al-Qardh, yang secara etimologi berarti memotong sedangkan dalam artian menurut syar’i bermakna memberikan harta dengan dasar kasih sayang kepada siapa saja yang membutuhkan dan akan dimanfaatkan dengan benar, yang mana pada suatu saat nanti harta tersebut akan dikembalikan lagi kepada orang yang memberikannya.


Hukum Hutang Piutang dalam Islam
Hukum hutang piutang dalam Islam adalah boleh. Allah SWT berfirman;
مَنْذَاالَّذِييُقْرِضُاللَّهَقَرْضًاحَسَنًافَيُضَاعِفَهُلَهُأَضْعَافًاكَثِيرَةًوَاللَّهُيَقْبِضُوَيَبْسُطُوَإِلَيْهِتُرْجَعُونَ
Artinya;
Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada Allah, pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya di jalan Allah), maka Allah akan meperlipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezki) dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” (Q. S. Al-Baqarah ayat 245).
Syarat Hutang Piutang dalam Islam
  • Harta yang dihutangkan adalah jelas dan murni halal.
  • Pemberi hutang tidak mengungkit-ungkit masalah hutang dan tidak menyakiti pihak yang piutang (yang meminjam).
  • Pihak yang piutang (peminjam) niatnya adalah untuk mendapat ridho Allah dengan mempergunakan yang dihutang secara benar.
  • Harta yang dihutangkan tidak akan memberi kelebihan atau keuntungan pada pihak yang mempiutangkan.
Adab Hutang Piutang dalam Islam
  • Ada perjanjian tertulis dan saksi yang dapat dipercaya.
  • Pihak pemberi hutang tidak mendapat keuntungan apapun dari apa yang dipiutangkan.
  • Pihak piutang sadar akan hutangnya, harus melunasi dengan cara yang baik (dengan harta atau benda yang sama halalnya) dan berniat untuk segera melunasi.
  • Sebaiknya berhutang pada orang yang shaleh dan memiliki penghasilan yang halal.
  • Berhutang hanya dalam keadaan terdesak ata darurat.
  • Hutang piutang tidak disertai dengan jual beli.
  • Memberitahukan kepada pihak pemberi hutang jika akan terlambat untuk melunasi hutang.
  • Pihak piutang menggunakan harta yang dihutang dengan sebaik mungkin.
  • Pihak piutang sadar akan hutangnya dan berniat untuk segera melunasi.
  • Pihak pemberi hutang boleh memberikan penangguhan jika pihak piutang kesulitan melunasi hutang.

Bahaya Sikap Hutang Piutang

Hutang merupakan sesuatu yang sensitif diantara hubungan sesama manusia. Meski Islam memperbolehkan untuk berhutang, itupun dengan syarat seperti yang sudah disebutkan di atas. Terutama, berhutang dianjurkan hanya pada keadaan yang benar-benar sangat terdesak saja.
Kebiasaan berhutang, meski tidak dalam keadaan darurat, justru akan memberikan dampak buruk terutama jika hutang tersebut tidak sempat untuk dilunasi karena yang berhutang lebih dulu meninggal dunia. Berikut bahayanya berhutang:
  1. Menyebabkan stres
Tidak salah lagi jika seseorang yang berhutang sering kali mengalami stres memikirkan hutangnya. Kesulitan untuk tidur, pikiran tidak fokus, bahkan sampai tidak nafsu makan. Hutang merupakan sesuatu yang menyebabkan seseorang mudah merasa sedih di malam hari karena memikirkan cara untuk melunasinya, sedangkan pada siang harinya akan merasa kehinaan karena merasa dipandang rendah oleh orang lain akan hutangnya.
Dalam kondisi psikis yang tertekan, ditambah fisik yang ikut lemas, tingkat stres pun akan semakin tinggi. Bagi mereka yang senantiasa menyerahkan segala urusan kepada Allah SWT, insya Allah bisa melalui semuanya dengan ikhlas. Sedangkan mereka yang berpikiran sempit, tak jarang memilih jalan pintas, misalnya bunuh diri, karena tidak sanggup lagi memikirkan bagaimana caranya untuk membayar hutang tersebut (terutama sekali jika hutang itu sudah jadi kebiasaan yang akhirnya akan menumpuk dan semakin sulit untuk menemukan cara melunasinya).
  1. Merusak akhlak
Kebiasaan berhutang justru dapat merusak akhlak seseorang karena berhutang bukan termasuk dalam hobi yang baik, layaknya kebiasaan berbohong. Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya;
Sesungguhnya seseorang apabila berhutang, maka dia sering berkata lantas berdusta, dan berjanji lantas memungkiri.” (H. R. Al-Bukhari).
Seseorang yang terlilit hutang sangat mudah untuk dipengaruhi oleh iblis agar mengerjakan maksiat demi bisa melunasi hutangnya, dengan berbagai cara termasuk mencuri atau merampok.
  1. Dihukum layaknya seorang pencuri
Rasulullah SAW bersabda yang artinya;
““Siapa saja yang berhutang lalu berniat tidak mau melunasinya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri.” (H. R. Ibnu Majah).
  1. Jenazahnya tidak dishalatkan
Sebagaimana yang terjadi pada zaman Rasulullah SAW. Beliau pernah tidak mau menshalatkan jenazah seseorang yang rupanya masih memiliki hutang namun belum terbayar dan tidak ada meninggalkan sepeserpun harta untuk melunasinya. Sampai kemudian ada salah seorang sahabat yang bersedia menanggungkan hutangnya, baru Rasulullah SAW mau menshalatkan jenazah tersebut.
  1. Dosanya tidak terampuni sekalipun mati syahid
Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya;
Semua dosa orang yang mati syahid Akan diampuni (oleh Allah), kecuali hutangnya. (H. R. Muslim).
  1. Tertunda masuk surga
Dari Tsauban, Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya;
Barangsiapa yang rohnya berpisah dari jasadnya (baca: meninggal dunia) dalam keadaan terbebas dari tiga hal, niscaya ia akan masuk surga, yaitu: bebas dari sombong, bebas dari khianat, dan bebas dari tanggungan hutang.”
  1. Pahala adalah ganti hutangnya
Dari Ibnu ‘Umar, Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya;
Barangsiapa yang mati dalam keadaan masih memiliki hutang satu dinar atau satu dirham, maka hutang tersebut akan dilunasi dengan kebaikannya (di hari kiamat nanti) karena di sana (di akhirat) tidak ada lagi dinar dan dirham.” (H. R. Ibnu Majah).
Artinya, jika seseorang yang berhutang tidak sempat melunasinya karena meninggal dunia, maka diakhirat nanti pahalanya akan diambil untuk melunasi hutangnya tersebut.
  1. Urusannya masih menggantung
Dari Abu Hurairah, Nabi Muhammad SAW bersabda yang artinya;
Jiwa seorang mukmin masih bergantung dengan hutangnya hingga dia melunasinya.” (H. R. Tirmidzi)
Berhutang memang diperbolehkan, namun menghindarinya adalah lebih baik. Setiap rezeki sudah diatur oleh Allah SWT. Hanya tinggal bagaimana kita menjemput rezeki tersebut, terutama agar mendapatkannya dengan cara yang halal. Jangan mudah tergiur dengan kemewahan sesaat, perbanyaklah berdzikir dan berdoa kepada Allah SWT agar diberikan rezeki yang halal lagi berkah.
Jika memang sangat amat terpaksa untuk berhutang, maka itu lebih baik dilakukan daripada berbuat maksiat semacam mencuri. Tapi harus diingat, tujuan berhutang adalah murni untuk dimanfaatkan sebaik-baiknya dengan cara yang baik pula. Serta, di dalam hati sudah berniat untuk sesegera mungkin melunasi hutang tersebut agar tidak menjadi penghalang di akhirat nanti.
Berhutang Dalam Islam - Hukum, Syarat dan Bahayanya - DalamIslam.com
https://dalamislam.com/dasar-islam/bahaya-hutang-dalam-islam

Mustapa disiasat polis - Annuar
MyMetroMutakhir 
Ahmad Fairuz Othman dan Syed Umar Ariff dan Mohd Iskandar Ibrahim
cnews@nstp.com.my
AHLI Parlimen Jeli, Datuk Seri Mustapa Mohamed disoal siasat oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) berhubung penerimaan sejumlah dana.

Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa, bagaimanapun enggan memberitahu sama ada peletakan jawatan bekas Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu ada kaitan dengan siasatan berkenaan atau dana daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Apa yang saya boleh sahkan ialah Mustapha dan UMNO Kelantan disoal siasat beberapa hari mengenai sejumlah dana yang diterima.

“Mustapha menerima sejumlah dana dan sebab itu beliau disoal siasat oleh polis," katanya ketika mengulas mengenai keputusan Mustapa keluar UMNO. 

Beliau berkata demikian pada sesi taklimat dan sidang media berhubung penganjuran Perhimpunan Agung UMNO (PAU) di Menara Dato Onn di Kuala Lumpur, hari ini.

Ditanya sama ada siasatan terbabit menjadi faktor Mustapa keluar UMNO, Annuar berkata, soalan itu patut ditanyakan kepada bekas Menteri Perdagangan dan Industri Antarabangsa berkenaan.

Mustapa pada Selasa lalu mengumumkan keputusannya keluar UMNO kerana perjuangan parti itu ketika ini tidak selari perjuangannya.

Berita berkaitan 

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 20 September 2018 @ 7:07 PM
Mustapa disiasat polis - Annuar | Harian Metro
https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/09/379037/mustapa-disiasat-polis-annuar

PRK Port Dickson: Penamaan calon 29 September, 13 Oktober buang undi

Pejuang Perubahan pada AGEN PERUBAHAN ® - 10 minit yang lalu
[image: PRK Port Dickson: Penamaan calon 29 September, 13 Oktober buang undi, tempoh kempen 14 hari] Hari Penamaan Calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) P132 Port Dickson akan diadakan pada 29 September dan hari pembuangan undi pada 13 Oktober depan dengan tempoh berkempen selama 14 hari. *i**klan penaja : PUSAT JUALAN TONE EXCEL www.tonenilai3.com* Bagi pengundian awal akan diadakan pada 9 Oktober depan . PRK Port Dickson akan menyaksikan sejumlah 75,770 pemilih berdaftar bagi Suku Kedua Tahun 2018 akan menjalankan tangungjawab mereka untuk memilih wakil rakyat baharu berikutan kekosong... lagi »

KERJASAMA DENGAN PAS HANYA MERUGIKAN UMNO

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 34 minit yang lalu
Berikutan tindakan Mustapa Mohamad keluar meninggalkan UMNO, isu kerjasama antara UMNO dengan Pas kembali menjadi perbualan serta perbincangan ramai. Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu jelas tidak setuju dan menjadikan kerjasama dengan Pas sebagai alasannya meninggalkan UMNO. Kata Mustapa atau Tok Pa, hala tuju yang diambil UMNO pada masa ini tidak lagi selari dengan prinsip politik yang dipegangnya selama ini. Bekas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin kemudiannya lantas menyalahkan Zahid Hamidi atas hala tuju UMNO sekarang susulan tindakan Mustapa ... lagi »

PAK AJI MAK AJI CABUT LARI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 56 minit yang lalu
PAK AJI MAK AJI CABUT LARI BILA KAPAL NAK TENGGELAM 5 Ahli Parlimen, 13 Adun Keluar UMNO Setakat Ini Tuan Haji Mustapa Mohamad dan Tuan Haji Anifah Aman menjadi pemimpin Umno terkemuka yang meninggalkan parti Melayu yang hilang kuasa persekutuan pada pilihan raya umum, 9 Mei lalu. Mereka menyertai beberapa pemimpin lain yang meninggalkan parti utama Barisan Nasional (BN) itu yang setakat ini hilang lima ahli Parlimen dan 13 Adun di beberapa negeri. Sebelum Tuan Haji Mustapa umum keluar parti, tiga lagi pemimpin dari Umno mengambil langkah sama iaitu Ahli Parlimen Bagan Sera... lagi »

ALLAH BANTU UMNO

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
ALLAH BANTU PARTI UMNO *Lebih ramai akan * *keluar parti, * *kata Lokman Adam* PETALING JAYA: Datuk Lokman Noor Adam menjangkakan akan ada lagi pemimpin Umno mengikuti langkah Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed keluar parti. “Saya nak beritahu, bukan hanya Mustapa sahaja yang akan keluar tinggalkan kita. Dalam majlis tertinggi Umno sekarang pun saya jamin ada yang sudah bersedia untuk tinggalkan parti kita. “Jadi kita kena tanamkan dalam diri kita bahawa ini *kerja Allah* untuk berihkan parti kita,” kata ahli MT Umno itu dalam satu video di Facebook hari ini. PE... lagi »


PRK PD 13 Oktober
MyMetroUtama
Irwan Shafrizan Ismail dan Hashini Kavishtri Kannan
cnews@nstp.com.my
SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) menetapkan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen P132 Port Dickson pada 13 Oktober depan.

Timbalan Pengerusi SPR, Tan Sri Othman Mahmood berkata, hari penamaan calon ditetapkan pada 29 September dan hari mengundi awal pula pada 9 Oktober.

“Tempoh berkempen yang ditetapkan adalah 14 hari bermula pada hari penamaan calon sehingga 11.59 malam, 12 Oktober.

“SPR menerima pandangan pelbagai pihak dan merasakan tempoh 14 hari adalah sesuai untuk berkempen," katanya pada sidang media khas di Putrajaya, hari ini.

Beliau berkata, bagi urusan undi pos luar negara dan dalam negara, tarikh buka dan tutup permohonan ditetapkan pada 20 September dan 29 September.

Selain itu, Othman berkata, SPR bersetuju melantik Khairy Maamor sebagai Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan akan menggunakan Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson sebagai pusat penamaan calon dan penjumlahan rasmi undi.

Katanya, seramai 1,403 petugas pilihan raya dilantik bagi melancarkan PRK itu dan 39 premis digunakan sebagai pusat mengundi membabitkan keseluruhan 171 saluran mengundi.

“Seramai 75,770 pemilih berdaftar layak mengundi, iaitu mengikut daftar pemilih sehingga suku kedua 2018 yang dikemas kini sehingga 11 September lalu," katanya.

Beliau berkata, kos mengendalikan PRK Parlimen Port Dickson berjumlah RM3.6 juta.

“Kos PRK kali ini melebihi PRK lalu memandangkan Parlimen ini mempunyai lima Dewan Undangan Negeri dan membabitkan kawasan yang lebih luas.

“Tapi RM3.6 juta itu kos siling, yang menjadi anggaran kita dan mungkin kos boleh berkurangan daripada itu,” katanya.

Kerusi Parlimen Port Dickson dikosongkan oleh penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah, 68, untuk membolehkan Presiden PKR yang baharu, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding dan kembali ke Dewan Rakyat.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei lalu, Danyal Balagopal memenangi kerusi itu dengan majoriti 17,710 undi mengalahkan calon Barisan Nasional, Datuk V S Mogan dan calon PAS, Mahfuz Roslan.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 20 September 2018 @ 2:45 PM
https://www.hmetro.com.my/utama/2018/09/378954/prk-pd-13-oktober



Tiada ulasan: