Selasa, 23 Oktober 2018

Aku pun xreti. 8508.


Separuh Warga Amerika Serikat Tak Tahu WhatsApp Milik Facebook 

 Selasa, 23 Oktober 2018 - 19:00 WIB
Separuh Warga Amerika Serikat Tak Tahu WhatsApp Milik Facebook
Survei membuktikan warga Amerika Serikat tak menyadarei bahwa WhatsApp dimliki oleh Facebook. Foto/ist

MOUNTAIN VIEW - Berdasarkan hasil survei yang dilakukan DuckDuckGo, mesin pencari perlindungan privasi yang berbasis di Amerika Serikat (AS), lebih dari setengah penduduk negara itu tidak mengetahui WhatsApp adalah milik Facebook.

Dalam risetnya, DuckDuckGo menggunakan platform SurveyMonkey untuk mewakili populasi AS, sehingga membuat tingkat kepercayaan pada penelitian tersebut mencapai 95%. "Kami secara acak memilih 1.297 orang dewasa AS (bukan hanya pengguna DuckDuckGo) yang secara kolektif demografi mirip dengan populasi umum orang dewasa AS dan menyurvei mereka pada 16 Agustus 2018," kata survei tersebut dikutip dari Gadget NDTV, Selasa (23/10/2018).

Separuh atau 50,42% dari mereka yang menggunakan WhatsApp dalam enam bulan terakhir tidak menyadari WhatsApp dimiliki oleh Facebook. Temuan lain juga menunjukan hampir 56,38% atau sekitar 291 orang dari mereka yang menggunakan Waze tidak mengetahui bahwa aplikasi navigasi GPS tersebut dimiliki oleh Google.

"Ini berarti bahwa mayoritas orang Amerika yang menggunakan WhatsApp dan atau Waze melakukannya tanpa menyadari semua informasi mereka, apakah itu rute, waktu perjalanan, pesan, foto, atau data lokasi, merupakan bagian dari rahasia Facebook (untuk WhatsApp) dan Google (untuk Waze)," tulis survei.

Ini bukanlah kali pertama DuckDuckGo melakukan riset. Pada April 2018 lalu mereka juga melakukan riset serupa. Mereka mencatat 56,90% pengguna di AS tidak menyadari bahwa Instagram merupakan milik Facebook. Sementara 44,67% orang dewasa di AS, tak tahu bahwa YouTube milik Google.

Menurut survei, kurangnya kesadaran atas Facebook dan jangkauan Google lebih mengkhawatirkan. Karena semakin banyak orang Amerika yang tidak tahu bahwa keamanan privasinya sedang dipantau.

Facebook pada tahun 2014 mengakuisisi WhatsApp senilai USD19 miliar. Kedua co-founder WhatsApp, Brian Acton dan Jan Koum, memutuskan untuk hengkang dari Facebook. Diduga karena alasan privasi data dan rencana Facebook untuk memonetisasi WhatsApp.

(mim)
Separuh Warga Amerika Serikat Tak Tahu WhatsApp...
https://autotekno.sindonews.com/read/1348529/133/separuh-warga-amerika-serikat-tak-tahu-whatsapp-milik-facebook-1540286103
BERITA TERKAIT

‘Tangguh HSR keputusan bersama’ | KeadilanDaily.com
http://www.keadilandaily.com/tangguh-hsr-keputusan-bersama/

‘Tangguh HSR keputusan bersama’

Keputusan menangguhkan projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dipersetujui bersama oleh kerajaan Malaysia dan Singapura, kata Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. 

Beliau berkata Malaysia dan Singapura maklum projek itu akan diteruskan semula pada 2020.Katanya lagi, beliau maklum akan kebimbangan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, yang bimbang tiada persetujuan dicapai berhubung isu tersebut.

“Tapi sekarang kita sudah putuskan secara baik. Kita tunggu untuk meneruskan projek ini pada 2020 dan itu yang dipersetujui kedua-dua pihak,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen. Sebuah media Singapura hari ini menyiarkan laporan mendakwa Lee mengakui tindakan Putrajaya mahu membatalkan projek HSR berpotensi menjadi isu namun persetujuan bersama dicapai untuk menangguhkannya selama dua tahun.

Azmin pada September lalu berjaya merundingkan penangguhan projek HSR. Malaysia serta Singapura kemudian menandatangani Surat Sampingan Projek Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) bagi menangguhkan projek itu sehingga Mei 2020.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=72468

SELASA, 23 OKTOBER 2018
SPRM tidak minta maklumat peribadi melalui panggilan telefon  
THE MALAYSIAN TIMES
SEREMBAN: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak akan sesekali meminta butiran peribadi terutamanya nombor kad pengenalan diri melalui panggilan telefon.

Pengarah SPRM Negeri Sembilan Hairuzam Mohmad Amin @ Hamim berkata orang ramai perlu lebih berwaspada sekiranya menerima panggilan telefon dari pihak yang mendakwa dari badan penguatkuasa atau wakil, dan meminta orang awam memberikan maklumat peribadi.

“Ada orang awam yang datang kepada pihak SPRM mengatakan kita ada memanggil mereka, tetapi sebenarnya tiada, dan mereka ni dipanggil melalui telefon.

“Jika ada mangsa yang mendapat panggilan telefon dipercayai dari scammer yang meminta nombor kad pengenalan, segera lapor ke pihak polis kerana kita takut nombor kad pengenalan yang diberikan kepada scammer akan digunakan pihak tidak bertanggungjawab untuk kepentingan mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas Majlis Serah Terima Tugas Pengarah SPRM Negeri Sembilan, di sini hari ini.

Majlis itu disaksikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pengurusan dan Profesionalisme) SPRM Datuk Ja’afar Mahad.

Hairuzam sebelum ini menjawat jawatan Timbalan Pengarah (Operasi) SPRM Selangor manakala bekas penyandang pengarah SPRM negeri, Ramli Ismail kini bertugas sebagai Pengarah SPRM Kelantan.

Hairuzam berkata jika terdapat sebarang kemusykilan orang awam diminta datang ke pejabat SPRM terdekat untuk mendapatkan pengesahan.

Sementara itu, Hairuzam berkata pihaknya tidak menerima sebarang laporan berkaitan politik wang dalam Pemilihan PKR 2018 di negeri ini Sabtu lepas.

Dalam perkembangan lain, bagi sembilan bulan pertama tahun ini, SPRM negeri telah menerima 203 maklumat dari pelbagai sumber dan daripada jumlah itu 24 kertas siasatan telah dibuka serta 38 tangkapan telah dibuat.

Pada tempoh yang sama, seramai sembilan orang juga telah dituduh di mahkamah.– Bernama

Dicatat oleh ELBI RISALAH di 10/23/2018 08:53:00 PTG
https://dialograkyat.blogspot.com/2018/10/sprm-tidak-minta-maklumat-peribadi.html
DIALOG RAKYAT: SPRM tidak minta maklumat peribadi melalui panggilan telefon

293 Klinik 1Malaysia dijenama semula sebagai Klinik Komuniti

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 2 jam yang lalu
Bernama / ASTRO AWANI [image: 293 Klinik 1Malaysia dijenama semula sebagai Klinik Komuniti] *Daripada 347 K1M semasa, 20 daripadanya pula akan dinaik taraf kepada Klinik Kesihatan manakala 34 yang lain bakal ditutup secara berperingkat. - BERNAMA/Fail* *KUALA LUMPUR*: Sebanyak 293 Klinik 1Malaysia (K1M) di seluruh negara akan dijenamakan semula sebagai Klinik Komuniti, kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad. Beliau berkata daripada 347 K1M semasa, 20 daripadanya pula akan dinaik taraf kepada Klinik Kesihatan manakala 34 yang lain bakal ditutup secara berperingkat. M... lagi »

Tanah runtuh Bukit Kukus: Kontraktor tidak patuhi garis panduan

Roketkini pada roketkini.com - 2 jam yang lalu
Kerajaan negeri Pulau Pinang mendapati kontraktor projek Lebuhraya Berkembar Bukit Kukus tidak mematuhi empat garis panduan yang berpotensi menyebabkan 


Akta Majlis Halal Negara diwujudkan tahun depan

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) sedang mengkaji Akta Majlis Halal Negara yang dijangka akan diwujudkan selewat-lewatnya awal tahun depan, dengan melibatkan semua agensi di bawahnya. Timbalan Menterinya, Fuziah Salleh berkata, ketika ini terdapat 342 agensi yang berkaitan aspek halal di bawah jabatan itu, termasuk bahagian kajian, pemasaran … The post Akta Majlis Halal Negara diwujudkan tahun depan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tok Pa belum buat keputusan sertai PH

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 2 jam yang lalu
Sinar Harian /ASTRO AWANI [image: Tok Pa belum buat keputusan sertai PH] *Mustapa memaklumkan masih belum membuat keputusan untuk menyertai PH selepas meninggalkan UMNO-BN. -Gambar fail* *KUALA LUMPUR*: Datuk Seri Mustapa Mohamed (Jeli-Bebas) memaklumkan masih belum membuat keputusan untuk menyertai PH selepas meninggalkan UMNO-BN. Beliau berkata demikian ketika menjawab pelawaan RSN Rayer (Jelutong-PH) ketika memulakan sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11), hari ini. "Saya nak puji Jeli, kita mengalu-alukan tindakan Jeli meninggalkan BN. Kalau bo... lagi 

Kisah Penyamun... 

Najib, Irwan Siregar dipanggil ke ibu pejabat SPRM esok

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Irwan Siregar Abdullah diminta hadir untuk memberi keterangan di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Putrajaya, esok. Menurut sumber SPRM, kedua-duanya diminta berbuat demikian pada 2 petang berhubung kes pembayaran hutang dana … The post Najib, Irwan Siregar dipanggil ke ibu pejabat SPRM esok appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tidak bertajuk

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
HISHAMMUDDIN BAKAL SERTAI KABINET TUN MAHATHIR? Ehhhhh....hujan tidak, ribut pun tidak dan kenapa tiba-tiba saja sepupu Najib Razak, Hishammuddin Hussein menawarkan dirinya untuk mencari, menangkap dan membawa pulang Jho Low? Apakah makna semua ini? Bolehkah dipercayai tawaran beliau ini tiada apa-apa maksud yang lain atau ia merupakan langkah awal untuk bekas Menteri Pertahanan itu meninggalkan UMNO, kemudian menyertai mana-mana parti dalam Pakatan Harapan dan seterusnya dilantik menyertai kabinet? Jawatan menteri apakah yang bakal menantinya? Lagi pula, dengan menawarkan diri ... lagi »

APA MOTIF HISHAM MAHU BAWA JHO LOW PULANG?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Apa motif Hisham mahu bawa Jho Low pulang?] Apa motif Hisham mahu bawa Jho Low pulang? Posted By: Pentadbiron: October 23, 2018 Print Email Penganalisis mempersoalkan motif Hishammuddin Hussein selepas bekas menteri pertahanan itu menawarkan diri untuk memburu Low Taek Jho aka Jho Low di China. Tindakan Hishammuddin boleh dilihat cuba meraih sokongan kerajaan Pakatan Harapan dan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, kata pakar sains politik James Chin dan Awang Azman seperti dilapor akhbar South China Morning Post hari ini. Semalam, Hishammuddin dilaporkan berkata usaha membur... lagi »

KESAH DUA EKOR PENYAMUN

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 4 jam yang lalu

TER NOWW PECAH BERITA laporan tak resmi telah merakamkan bahawa rosmah telah lari meninggalkan najib tuduh menuduh salah menyalah telah timbul antara dua ekor penyamun penyamun najib tuduh umno kalah kerana penyamun rosmah penyamun rosmah tuduh kekalahan ini kerana penyamun najib bodoh tak tangkap mahathir gaduh gaduh gaduh dua penyamun sedang bergaduh penyamun rosmah blah lalu lari ke pavilion kini penyamun najib tinggal seorang diri di jalan duta inilah kesah hari hari akhir dua ekor penyamun yang menunggu masa masuk penjara ------------- 


Najib minta perjanjian penyelesaian 1MDB dibentangkan

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 5 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini, meminta kerajaan Pakatan Harapan membentangkan perjanjian penyelesaian jadual pembayaran 1Malaysia Development Bhd (1MDB). Katanya, perjanjian penyelesaian berkenaan adalah untuk memastikan setiap ringgit dapat dikembalikan ke Malaysia. “Kita buat perjanjian pada tahun 2015 dengan pihak Abu Dhabi. Dalam perjanjian itu, … The post Najib minta perjanjian penyelesaian 1MDB dibentangkan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Apa khabar PU Zahid Hamidi?

Roketkini pada roketkini.com - 5 jam yang lalu
Meskipun kalah pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang lalu, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tetap hendak berdabik dada …

Alkisah sebuah kereta Volvo S90

taipingmali pada Taipingmali - 7 jam yang lalu
1. Kini tular isu mengenai pembelian Volvo S90 oleh Mukhriz Mahathir untuk dijadikan kereta rasmi kerajaan negeri yang baru. 2. Setelah diasak dengan kemarahan rakyat, Mukhriz akhirnya memberi alasan bahawa kereta Volvo S90 hibrid (harga pasaran RM 368,888) itu dibeli setelah 'trade-in' 2 kereta lama milik kerajaan negeri. 3. Kata Mukhriz, 2 buah kereta yang di'trade-in' itu tersadai akibat tidak digunakan. Maka lebih baik beliau 'trade-in' agar boleh beli kereta baru. 4. "Bijak" kan anak Mahathir seorang ni?.. "Bijak sangattt". 5. Pertama sekali, kereta apa yang Mukriz 'trade-in'... lagi »

Tunggakan GST: Irwan Siregar selesai beri keterangan

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Irwan Siregar hari ini, selesai memberi keterangan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berkaitan tuntutan tunggakan bayaran cukai barang dan perkhidmatan (GST) berjumlah RM19.4 bilion. Timbalan Pengerusi PAC, Woh Kah Woh berkata, lanjutan prosiding hari ini diteruskan dengan memanggil Ketua Pengarah Kastam, … The post Tunggakan GST: Irwan Siregar selesai beri keterangan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pemandu teksi perlu sedar hakikat kebaikan, ketelusan e-hailing

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Persatuan Pengguna Pengangkutan Awam Malaysia (4PAM) menegaskan perkhidmatan e-hailing yang mempamerkan ketelusan dalam aspek pembayaran, maklum balas pengguna dan kawalan aspek keselamatan menjadikan ia pilihan utama di kalangan pengguna, berbanding industri teksi. Presidennya, Ajit Johl berkata, pemandu teksi sewajarnya menyedari hakikat bahawa peralihan kecenderungan pengguna berpunca daripada perkembangan … The post Pemandu teksi perlu sedar hakikat kebaikan, ketelusan e-hailing appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

UMNO takkan terbubar, kata Zahid

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
Oleh Athirah Huda Zalhe BANGI, 14 Safar 1440H, Selasa – Ahli-ahli UMNO diingatkan supaya tidak gentar dengan sebarang ugutan pihak tertentu untuk membubarkan parti lebih enam dekad itu. Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata, walaupun kebanyakan pemimpin-pemimpin parti disiasat dan diheret ke mahkamah, UMNO tetap tidak akan terbubar. “Ahli-ahli UMNO tidak perlu gentar dengan … The post UMNO takkan terbubar, kata Zahid appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Eksport minyak sawit Indonesia bertambah, eksport Malaysia berkurangan: Najib

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 14 Safar 1440H, Selasa – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) digesa menyatakah langkah bagi mengatasi isu pengurangan jumlah eskport dan kejatuhan harga minyak sawit negara yang dilihat lebih rendah berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Pada masa sama, Datuk Seri Najib Razak (BN-Pekan) berkata, kerajaan PH juga perlu menyatakan langkah untuk mengatasi isu tersebut … The post Eksport minyak sawit Indonesia bertambah, eksport Malaysia berkurangan: Najib appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tun M ‘Persons of the Year’ muslim paling berpengaruh

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 7 jam yang lalu
BANGI, 14 Safar 1440H, Selasa – Walaupun diletakkan di tangga ke-44 dalam senarai 50 individu muslim paling berpengaruh tahun ini, Tun Dr Mahathir Mohamad dipilih sebagai ‘Persons of The Year’ oleh Pusat Pengajian Strategik Diraja Islam (MABDA) berpangkalan di Amman, Jordan. Pemilihan Perdana Menteri Malaysia itu dimuatkan dalam penerbitan terbaharu MABDA sempena ulang tahun ke-10, … The post Tun M ‘Persons of the Year’ muslim paling berpengaruh appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

TEKSI AKAN DITELAN GRAB ATAU TEKSI PERLU 'DIGRABKAN'?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 7 jam yang lalu
Polemik berkaitan perkhidmatan teksi dan e-hailing khususnya Grab tiba-tiba menjadi perbualan hangat di mana-mana dalam dua tiga hari kebelakangan ini. Ia bermula apabila sekumpulan kecil pemandu teksi bertindak kurang sopan, menjerit-jerit dan meninggalkan majlis dalam suatu program dialog bersama Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad di Langkawi Sabtu lalu. Berikutan itu Tun Mahathir yang seperti kesal dan merajuk lantas menawarkan diri untuk meletakkan jawatan jika cakapnya untuk mencari penyelesaian dan mewujudkan persaingan yang adil antara teksi dan Grab tidak mahu didenga... lagi »

Isu Ragging : 1000 mahasiswa Universiti Malaya berdemonstrasi

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 8 jam yang lalu
Pada 11 Jun 1964 seramai 1,000 orang mahasiswa Universiti Malaya telah berdemonstrasi sebagai tanda solidariti terhadap 5 orang rakan siswa mereka yang digantung pengajian akibat kes "ragging". Mereka tidak berpuas hati dengan hukuman yang terlalu berat yang dijatuhkan oleh pentadbir universiti terhadap rakan-rakan mereka. Mahasiswa yang berdemonstrasi telah berkabung dengan memakai lilitan kain hitam di lengan mereka sebagai tanda simpati dan solidariti dan diiringi dengan keranda berlabel "Death To Justice". Akibat tekanan dan solidariti yang ditunjukkan oleh mahasiswa, akhirnya p... lagi »

Donald Trump: AS akan membangun lagi persenjatan nuklir

BBC News Indonesia - Berita - 8 jam yang lalu
Presiden Donald Trump mengancam bahwa Amerika Serikat akan meningkatkan persenjataan nuklir AS untuk menekan Rusia dan Cina.

‘Tak perlu terima tawaran cari Jho Low’

Keadilan Daily pada KeadilanDaily.com - 9 jam yang lalu
Timbalan Menteri Perusahaan Utama Datuk Seri Shamsul Iskandar Md Akin membidas tawaran mencari dalang skandal 1MDB yang dibuat oleh bekas menteri pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Menurutnya, usaha berbuat demikian sudah pun dilakukan di peringkat kerajaan kedua-dua negara. “Saya tidak nampak sebenarnya keperluan untuk perkara ini ditawarkan oleh beliau kerana kalau kita lihat hubungan negara […]

Israel Bebaskan Gubernur dan Bos Intelijen Palestina

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 11 jam yang lalu
Meski dibebaskan Israel, Gubernur Palestina untuk Yerusalem Timur Adnan Gheith jadi tahanan rumah.

SIAPA PERNAH TENGOK BILAL TERBANG ?

al-lavendari pada KomenSen - 11 jam yang lalu
Ilustrasi hiasan hasil carian Google. Kadang-kadang ada satu-satu perkataan yang pada kita maknanya sangat jelas, namun kepada orang lain ia barangkali mempunyai makna yang berlainan. Ia berpotensi menjadi salah faham, jenaka atau pertengkaran. Contoh: *TERTEKAN.* Boleh difahami sebagai susah atau pun tak sengaja tekan. Contoh 1. Hidupnya makin *tertekan* sejak dibuang kerja. Contoh 2. Dia nak tekan brek tapi *tertekan* minyak. *TERLALU.* Boleh difahami sebagai sangat atau pun tak sengaja lalu. Contoh 1. Dia *terlalu* cantik berbanding rakan-rakan sedarjahnya. Contoh 2. Saya nak p... lagi »

Tun M Sesuaikan Dengan Sosialisme, Liberalisme. Jadi Sesat?

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 11 jam yang lalu
*Saya perlu sesuaikan dengan aliran sosialisme, liberalisme - Dr Mahathir* SHAH ALAM: Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui beliau terpaksa menyesuaikan pemikirannya dengan aliran sosialisme dan liberalisme dalam kalangan pemimpin Pakatan Harapan (PH). Sehubungan itu, Perdana Menteri berkata, dalam keadaan tertentu, kerajaan berdepan kesukaran untuk membuat keputusan kerana perlu mengambil kira pandangan keempat-empat parti dalam PH. “Saya sedar idea saya terpaksa disesuaikan dengan fikiran mereka (parti dalam PH)... ada mirip pemikiran sosialisme... ada liberalisme. “Jadi saya terpaksa... lagi »

Janji Tun M Beri Jawatan PM Pada Anwar, Masih Longgar?

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 15 jam yang lalu
[image: Imej yang berkaitan] *'Janji saya untuk beri jawatan PM kepada Anwar' - Dr Mahathir* Lihat sambungan siri ini.. *E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir* [image: E Buku IH-121: Kemelut Dalam Senyum, Anwar/Mahathir] *SHAH ALAM*: Tun Dr Mahathir Mohamad menyerahkan sepenuhnya kepada rakyat untuk menentukan siapa bakal pengganti beliau selepas ini. Perdana Menteri bagaimanapun berkata, janjinya adalah memberikan jawatan itu kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim. "Saya janji akan meletak jawatan dan beri laluan kepada Anwar. "Siapa jadi Perdana Menteri adalah atas suara ra... lagi »

4 aktivis mahasiswa ditangkap susulan demonstrasi anti Tunku 1969

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 16 jam yang lalu
Berikutan daripada dua demonstrasi besar di kampus Universiti Malaya pada bulan Ogos 1969 (demonstrasi anti-Tunku dan demonstrasi menentang kekerasan polis menyuraikan demonstrasi pertama), pihak polis telah menangkap empat orang aktivis mahasiswa di bawah Ordinan Darurat pada 31 Ogos 1969. Berikut adalah petikan dari editorial akhbar Mahasiswa Negara yang diterbitkan selepas penangkapan itu: "Tindakan Kerajaan dan polis ini tidak akan menolong mententeramkan suasana di kampus atau melemahkan semangat perjuangan dikalangan pelajar-pelajar kita yang sudah mulai sedar sekarang. Ia ha... lagi »


Tiada ulasan: