Rabu, 31 Oktober 2018

Dulu zaman dia penguasa. 8568.


Mentelaah artikal di bawah, teringat dulu di Malaysia siapa yang repot kesalahan pemimpin kerajaan atau kuncu-kuncunya, akan didapati bersalah - bersalah sebab cuba menjatuhkan kerajaan. Xcaya? tanya naJIB. Itu juga antara sebab buat rakyat bosan. Baru-baru ini Menteri Luar Arab Saudi pun sudah menafikan dan ertinya derma 2.6 billion dari Arab Saudi adalah kisah fantasi, rekaan dan khabar itu adalah palsu. Xcaya tanya Utusan Meloya. Zaman Malaysia Baru "APA" pun kena jumpa Polis atas dakwaan cabul budak bawah umo. Nauzubillahminzalik. Astaghfirullahalazim. 

Artikel Terkait

Zalim Plus Ashobiyah, Hukum Hanya Tajam ke Bawah dan ke LawanPosted on by 
Ilustrasi
Ancaman bagi yang mengenakan hukum hanya terhadap orang lemah

Seorang wanita mencuri di zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam saat perang Fathu Makkah, maka kaumnya takut dan mendatangi Usamah bin Zaid radhiyallahu ‘anhu untuk meminta syafa’at, ketika Usamah memintakannya ampunan, wajah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berubah warna dan bersabda:

«أَتُكَلِّمُنِي فِي حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ»

“Engkau memintakan ampunan pada salah satu hukuman dari hukuman Allah?”
Usamah berkata: Mintakanlah ampu untukku ya Rasulullah!
Kemudian keesokan harinya Rasullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berdiri berkhutbah, maka ia memuji Allah sebagaimana mestinya kemudian bersabda:

” أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّمَا أَهْلَكَ النَّاسَ قَبْلَكُمْ: أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهِمُ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ، وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمُ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الحَدَّ، وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا ” [صحيح البخاري]

“Amma ba’du, sesungguhnya yang membinasakan orang-orang sebelum kalian adalah karena jika orang yang mulia dari mereka mencuri mereka biarkan dan jika orang lemah dari mereka yang mencuri mereka menjalankan hukuman. Demi Yang jiwa Muhammad di tangan-Nya, seandainya Fatimah binti Muhammad mencuri maka aku akan memotong tangannya”. [Sahih Bukhari]
***

Bahaya Ashobiyah – fanatisme golongan

Fanatisme golongan alias ‘ashobiyah betapa ruginya. Karena Nabi shallalu ‘alaihi wa sallam telah memperingatkan dengan tegas.

وَمَنْ قَاتَلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ يَغْضَبُ لِعَصَبَةٍ أَوْ يَدْعُو إِلَى عَصَبَةٍ أَوْ يَنْصُرُ عَصَبَةً فَقُتِلَ فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ

Dan barangsiapa mati di bawah bendera kefanatikan buta, dia marah karena fanatik kesukuan, atau menyeru kepada ashobiyah (fanatisme golongan),  atau karena ingin menolong (berdasarkan) fanatisme golongan kemudian dia mati, maka matinya seperti mati jahiliyah. (HR Muslim No. 3436).

وَمَنْ قُتِلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ يَغْضَبُ لِلْعَصَبَةِ وَيُقَاتِلُ لِلْعَصَبَةِ فَلَيْسَ مِنْ أُمَّتِي

 Barangsiapa terbunuh di bawah bendera fanatisme buta, marah /balas dendam karena fanatic golongan, dan berperang karena fanatisme golongan, maka dia tidak termasuk dari ummatku. (HR Muslim No. 3437)

حَدَّثَنَا هُرَيْمُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ قَالَ سَمِعْتُ أَبِي يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي مِجْلَزٍ عَنْ جُنْدَبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْبَجَلِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ قُتِلَ تَحْتَ رَايَةٍ عِمِّيَّةٍ يَدْعُو عَصَبِيَّةً أَوْ يَنْصُرُ عَصَبِيَّةً فَقِتْلَةٌ جَاهِلِيَّةٌ

Barangsiapa terbunuh karena membela bendera fanatisme buta yang menyeru kepada ‘ashobiyah (fanatik golongan) atau mendukung ‘ashobiyah (fanatik golongan), maka matinya seperti mati Jahiliyah. [HR. Muslim No.3440].

حَدَّثَنَا – سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ، قَالَ: سَمِعَ عَمْرٌو جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللهِ يَقُولُ: كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَزَاةٍ، فَكَسَعَ رَجُلٌ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ، رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ، فَقَالَ الْأَنْصَارِيُّ: يَا لَلْأَنْصَارِ، وَقَالَ الْمُهَاجِرِيُّ: يَا لَلْمُهَاجِرِينَ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَا بَالُ دَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ؟» قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ كَسَعَ رَجُلٌ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ، رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ، فَقَالَ: «دَعُوهَا، فَإِنَّهَا مُنْتِنَةٌ»

Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin ‘Uyainah dia berkata; dia mendengar ‘Amru Jabir bin ‘Abdullah berkata; “Kami pernah menyertai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dalam suatu peperangan. Tiba-tiba seorang sahabat dari kaum Muhajirin mendorong punggung seorang sahabat dari kaum Anshar. LaIu sahabat Anshar itu berseru; ‘Hai orang-orang Anshar kemarilah! ‘ Kemudian sahabat Muhajirin itu berseru pula; ‘Hai orang-orang Muhajirin, kemarilah! ‘ Mendengar seruan-seruan seperti itu, Rasulullah pun berkata: ‘Mengapa kalian masih menggunakan cara-cara panggilan jahiliah? ‘ Para sahabat berkata; ‘Ya Rasulullah, tadi ada seorang sahabat dari kaum Muhajirin mendorong punggung seorang sahabat dari kaum Anshar.’ Lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: ‘Tinggalkanlah panggilan dengan cara-cara jahiliah, karena yang demikian itu akan menimbulkan efek yang buruk.’  (HR Muslim).
Hadits di atas adalah salah satu dalil tentang terlarangnya Ta’ashub/ fanatik terhadap kelompok, dan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengkategorikannya sebagai seruan Jahiliyah.
Secara Istilah Ta’ashub berarti membela kaumnya, kelompoknya atau orang yang satu keyakinan dengannya, tidak peduli apakah orang yang dibela tersebut benar atau salah, dan apakah yang dibela itu zhalim atau terzhalimi.
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah Rahimahullah berkata, “Dua nama ini: ‘al-Muhajirin’ dan ‘al-Anshar’ merupakan dua nama yang syar’i, terdapat di dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah. Allah Azza wa Jalla-lah yang memberi nama mereka dengan keduanya, sebagaimana Allah Azza wa Jalla telah menamai kita dengan al-Muslimin sejak dahulu dan di dalam Al-Qur’an ini. Penyandaran seseorang kepada al-Muhajirin dan al-Anshar merupakan penyandaran yang baik lagi terpuji di sisi Allah Azza wa Jalla dan Rasul-Nya shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tidak sekadar sesuatu yang mubah yang berfungsi sebagai pengenal seperti penyandaran terhadap suku dan negeri, dan tidak pula termasuk penyandaran yang makruh atau haram seperti penyandaran terhadap sesuatu yang mengantarkan kepada bid’ah atau maksiat lainnya. Meskipun demikian, tatkala masing-masing dari dua orang tersebut saling menyeru kelompoknya (walau dengan sebutan Muhajirin dan Anshar, red.) untuk meminta bantuan, Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam mengingkarinya dan menamakannya dengan ‘seruan jahiliah’.” (Iqtidha’ush Shirathil Mustaqim, hlm. 241)/ Untaian Hikmah
***

Hukum tajam ke bawah, tumpul ke atas dan teman

Hukum tajam ke bawah, tumpul ke atas hingga yang dikenai hukuman hanya orang-orang biasa, tidak menimpa orang-orang terkemukanya, itu saja sudah mengakibatkan hancurnya orang-orang sebelum Islam, menurut sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.
Bagaimana lagi ketika masih ditambah, hukum  hanya menyasar ke lawan golongannya, dan tidak dikenakan kepada yang termasuk golongannya. Ini mengakibatkan pelakunya ketika mati seperti mati jahiliyah.
Bagaimana pula ketika yang dianggap golongannya itu melecehkan Islam, misalnya kalimah Tauhid, Laa ilaaha illallaah, tapi masih dibela pula?
Itu pelanggaran berganda-ganda, dan sudah menyangkut agama yang sangat dimuliakan oleh Allah Ta’ala. Kemuliaan agama itu dibuktikan, siapapun yang mengimani dan taat patuh dengan agama Allah yang mulia ini yaitu Islam, maka diberi khabar gembira, masuk surgaNya. Sebaliknya, yang mengingkarinya, termasuk melecehkannya (termasuk melecehkan apa-apa yang menjadi bagian darinya), maka diancam masuk neraka.
Sadarilah bahwa kekuasaan di dunia, bila justru untuk memusuhi Islam dan Umat Islam dengan aneka cara dan bentuknya, tidak akan menghasilkan apa-apa kecuali penyesalan yang tiada habisnya  di akherat kelak.
Firman Allah Ta’ala:

وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُءُوسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ

Dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat ketika orang-orang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Rabbnya, (mereka berkata), “Wahai Rabb kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami ke dunia. Kami akan mengerjakan amal shaleh. Sesungguhnya kami adalah orang-orang yakin [as-Sajdah/32:12]
Allâh Azza wa Jalla berfirman:

وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ

Sekiranya mereka dikembalikan ke dunia, tentulah mereka kembali kepada apa yang mereka telah dilarang mengerjakannya. Dan sesungguhnya mereka itu adalah pendusta-pendusta belaka [al-An’âm/6:28]
Seakan-akan ayat itu terasa baru saja turun hari ini. Allahu Akbar!
Jakarta, Rabu 31 Oktober 2018/ 22 Shafar 1440H
Oleh Hartono Ahmad Jaiz
(nahimunkar.org)
(Dibaca 133 kali, 133 untuk hari ini)
Zalim Plus Ashobiyah, Hukum Hanya Tajam ke Bawah dan ke Lawan
https://www.nahimunkar.org/zalim-plus-ashobiyah-hukum-hanya-tajam-ke-bawah-dan-ke-lawan/

TABIK SPRING

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 20 minit yang lalu
TABIK SPRING Memang hebat. Tersangatlah sangat sangat hebat. Dikumpulkan segala producer dan pengarah terhebat dari Hollywood dan Bollywood pun tak terbuat skrip cerita sehebat ini. Tabik spring kepada panglima bugis, puteri minang, pahlawan jawa, taukay cina, loyar koling, banker yahudi, pak arab mabuk dan semua penyamun tarbus. Mega production box office in the making. on *HUBAYA HUBAYA DEEPAK BUKA CERITA* Publish | Delete | Spam dr chenor on 10/31/18 -----------------

Amalan terima wakil rakyat Umno tak sihat, DAP gesa gubal akta halang lompat parti

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 25 minit yang lalu
Pada 31 Oktober 2018oleh RoketKini DAP menyifatkan tindakan parti komponen Pakatan Harapan (Harapan) menerima ahli Parlimen yang pernah menjadi ahli UMNO sebagai amalan yang ‘tidak sihat’. Pengerusinya, Tan Kok Wai berkata demikian mengulas keputusan ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk menyertai Bersatu. Terdapat juga ura-ura 40 ahli Parlimen UMNO akan mengikut jejak langkah Mustapha seperti yang didakwa Ahli Majlis Tertinggi Bersatu Datuk A Kadir Jasin. “DAP tidak pasti sama ada lebih ramai Ahli Parlimen UMNO akan menyertai parti komponen Harapan termasuk DAP sendi... lagi »

Kes pembunuhan Altantuya akan terus hantui Najib

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 26 minit yang lalu
Pada 31 Oktober 2018oleh Foto: Hasful Zainuddin Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak cuba menghalang proses keadilan di negara ini apabila menggesa kerajaan Pakatan Harapan berhenti mencari kesalahan dirinya, kata Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang. “Adakah Najib mencadangkan bahawa Pakatan Harapan tidak harus membuka semula siasatan ke atas kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu bagi mencari motif pembunuhan tersebut, sesuatu yang gagal dilakukan oleh pentadbiran Najib sebelum ini, atau menyiasat skandal 1MDB?” katanya dalam kenyataan, hari ini. Beliau berkata demiki... lagi »

‘Baju Komunis’ Chin Tong: Kementerian beri penjelasan jawab fitnah netizen

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 27 minit yang lalu
Pada 31 Oktober 2018oleh RoketKini Kementerian Pertahanan menafikan tuduhan bahawa Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong “dengan sengaja” memakai pakaian tentera Komunis ketika membuat Pemeriksaan Kawalan Kuarter. Menurut kementerian tersebut, pakaian yang dipakai oleh Timbalan Menteri Pertahanan itu adalah baju korporat rasmi (Bush Jacket) yang disediakan khas untuk Menteri dan Timbalan Menteri Pertahanan bagi tujuan lawatan kerja khususnya ke markas formasi dan kem. “Ianya juga sebagai mematuhi arahan Menteri Pertahanan YB Tuan Hj Mohamad bin Sabu bahawa pakaian seragam tente... lagi »

Penjara Di Brazil Mengangkat Nilai Kemanusiaan

Natirah Azira pada Tazkirah - 32 minit yang lalu
“Impian saya lebih besar dari kesalahan yang saya lakukan”, kata Renato Da Silva. Walaupun masih perlu melalui 10 tahun lagi hukuman di penjara, cita-cita untuk menjadi seorang peguam tidak pernah padam. Beliau merupakan seorang penghuni dan juga pelajar di Persatuan Perlindungan dan Bantuan Kepada Banduan atau lebih dikenali sebagai Association for Protection and Assistance to […]

5 Destinasi Menarik Dan Mesra Muslim Untuk Percutian Hujung Tahun

Natirah Azira pada Tazkirah - Sejam yang lalu
Penghujung tahun semakin menghampiri. Tinggal dua bulan lagi berbaki sebelum kita menjengah tahun baru 2019. Cuti sekolah juga tidak lama lagi akan bermula. Jika anda merancang untuk melancong ke luar negara, lima destinasi di bawah sangat menarik dan mesra muslim untuk dimasukkan di dalam jadual perjalanan anda. #1- Iceland Siapa yang tidak terpegun apabila melihat […]

Insulting Prophet Muhammad (PBUH) In Europe Can Land A Person In Jail

Staff Desk pada The Islamic Information - Sejam yang lalu
Insulting Prophet Muhammad (PBUH) is now punishable in Europe. If anyone utters anything bad about Prophet Muhammad PBUH then he is going to jail! The Integrity Foundation for Humanitarian and Human Rights (Hayat Haq) has articulated its backing for the verdict of the European Court of Human Rights, which measured that insulting Prophet Muhammad (PBUH) [...] The post Insulting Prophet Muhammad (PBUH) In Europe Can Land A Person In Jail appeared first on The Islamic Information.

Hargailah sahabat

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - Sejam yang lalu

Sabar itu terbahagi kepada 3

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - Sejam yang lalu

Janganlah malu untuk bertaubat

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - Sejam yang lalu

NOVEMBER FEST

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - Sejam yang lalu
NOVEMBER FEST Panggil la juga Raja Petra balik... kononnya untuk memeriahkan acara minum beer baru...November fest . Cekup dia dan picit buah pelir dia sampai juling mata...pastu put him in the dock to testify.... untuk suka-suka saja....cakap orang seperti Petra ni bukan boleh pakai pun.... on *ROSMAH ADA SAMA* Publish | Delete | Spam Jigit at 3:56 PM --------------

‘Baju Komunis’ Chin Tong: Kementerian beri penjelasan jawab fitnah netizen

Roketkini pada roketkini.com - Sejam yang lalu
Kementerian Pertahanan menafikan tuduhan bahawa Timbalan Menteri Pertahanan Liew Chin Tong “dengan sengaja” memakai pakaian tentera Komunis ketika membuat …

TAK SUKA UMNO

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
PASAL APA TAK SUKA UMNO tt apasal lu tak suka sama itu umno aa Itu parti banyak jasa woo. Lu tengok sejarah. Pas asal dari umno. Semangat 46 asal dari umno tapi sudah mati Pkr parti brader wal tok sheikh pun asal dari umno. Terkini bersatu pun asal dari umno. Siap dengan bekas presiden dengan pm sekali. Lu patut kasi respek lebih sama umno. on *JERUNG MASUK BERSATU* Publish | Delete | Spam dr chenor on 10/31/18 ---------------

TENGKIU JAMAL

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
TENGKIU JAMAL Terima kaseh juga pada jamal, terima kaseh rizal bibik mah, terima kaseh keruak, terima kaseh azez eeee, terima kaseh nazri, terima kasih komidi, terima kasih maselan ehhh banyak lagi lah... ter Now plak terima kaseh lokoman adam.. on *TERIMA KASEH ROSMAH MANSOR* Publish | Delete | Spam Anonymous on 10/31/18 ----------------

AHLI PARLIMEN UMNO INTAI SERTAI PKR?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Di sebalik riuh rendah khabar angin seramai 40 Ahli Parlimen UMNO mahu menyeberang menyertai Bersatu, kini timbul pula desas-desus menyatakan ada antaranya sedang mengintai untuk menyertai PKR. Salah seorang Ahli Parlimen UMNO dari Utara dikatakan sedang giat mendekati pemimpin tertentu dalam PKR untuk memudahkan laluannya menyertai parti itu. Adalah dijangka sebaik saja selepas pemilihan PKR pada bulan November nanti, maka Ahli Parlimen itu akan segera mengisi borang keahlian menyertai PKR. Sebab utama mengapa Ahli Parlimen berkenaan lebih memilih PKR berbanding Bersatu ialah ... lagi »

JANGAN SERTAI PH UNTUK TUTUP SIASATAN

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Jangan sertai PH untuk tutup siasatan] Jangan sertai PH untuk tutup siasatan Posted By: Pentadbiron: October 31, 2018 Print Email Berita mengenai kemasukan anggota-anggota Parlimen BN ke dalam Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak boleh dijadikan alasan untuk menutup siasatan atau kes terhadap mereka, kata Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzil. Fahmi berkata, perkara itu diputuskan oleh Biro Politik PKR yang telah bermesyuarat pada malam ini. “Biro Politik PKR sedar bahawa rakyat Malaysia telah membuat pilihan yang sangat jelas pada Pilihan Raya Umum ke-14, iaitu mengangkat agenda ... lagi »

Biografi Atha bin Abi Rabah

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 2 jam yang lalu
Biografi Atha bin Abi Rabah (Judul Asli : *Kemuliaan Hakiki*) Anugerah berupa ilmu dan amal saleh adalah anugerah terindah yang tak ternilai dengan harta duniawi seberapa pun banyaknya. Allah mengaruniakan nikmat besar ini kepada siapa pun yang Dia kehendaki dari hamba-hamba-Nya. Dengannya pula Allah memuliakan hamba betapapun statusnya dalam pandangan manusia dan inilah yang Allah janjikan dalam ayat-Nya yang artinya, *“Allah mengangkat derajat orang-orang yang beriman di antara kalian dan orang-orang yang berimlu beberapa derajat.”* [Q.S. Al Mujadalah: 11] Tatkala Allah azza waja... lagi »

AHLI PARLIMEN UMNO INTAI SERTAI PKR?

Shahbudin Husin pada Shahbudin dot com - 2 jam yang lalu
Di sebalik riuh rendah khabar angin seramai 40 Ahli Parlimen UMNO mahu menyeberang menyertai Bersatu, kini timbul pula desas-desus menyatakan ada antaranya sedang mengintai untuk menyertai PKR. Salah seorang Ahli Parlimen UMNO dari Utara dikatakan sedang giat mendekati pemimpin tertentu dalam PKR untuk memudahkan laluannya menyertai parti itu. Adalah dijangka sebaik saja selepas pemilihan PKR pada bulan November nanti, maka Ahli Parlimen itu akan segera mengisi borang keahlian menyertai PKR. Sebab utama mengapa Ahli Parlimen berkenaan lebih memilih PKR berbanding Bersatu iala... lagi »

BACA LAGI DISIINI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
BACA LAGI DISINI *https://www.malaysiakini.com/columns/449731* Norrihan Abdullah Saya kupasan yg amat profesional. Boleh dicatat dalm buku sejarah modern Malaysia . Suka · Balas · 1j Syamsul Muhammad TQ tukartiub Suka · Balas · 2j Steve Ong Well written. Keep up the good work. Suka · Balas · 3j Elain Mashi kerana 2 watak ini rakyat malaysia buat perubahan.2 pelakon ini sangat pandai berlakon,byk peminat singkirkan mereka,kerana lakonan terlebih sangat.bagaimanapun harap2 mendapat pengampunan org atas dan dpt masuk syurga. -----------------

Zalim Plus Ashobiyah, Hukum Hanya Tajam ke Bawah dan ke Lawan

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 3 jam yang lalu
Ilustrasi Ancaman bagi yang mengenakan hukum hanya terhadap orang lemah Seorang wanita mencuri di zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam saat perang Fathu Makkah, maka kaumnya takut dan mendatangi Usamah bin Zaid radhiyallahu ‘anhu untuk meminta syafa’at, ketika Usamah memintakannya ampunan, wajah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berubah warna dan bersabda: «أَتُكَلِّمُنِي فِي حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ» “Engkau memintakan ampunan pada... Read More 'Zalim Plus Ashobiyah, Hukum Hanya Tajam ke Bawah dan ke Lawan' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: ... lagi »

Hadits-hadits yang Masyhur tetapi Sanadnya Dha’if

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 3 jam yang lalu
ilustrasi Posted on 12 Januari 2017 – by Nahimunkar.com Ihsan al-‘Utaibi بسم الله الرحمن الرحيم Muqaddimah Segala puji bagi Allah, semoga selawat dan salam terlimpah kepada Rasulullah, Wa Ba’d Inilah 100 buah hadis dla’if (lemah) maudlu’ (palsu) yang tersebar luas di kalangan khatib dan muballigh. Sedangkan di dalam hadis yang shahih telah cukup bagi seorang muslim sehingga... Read More 'Hadits-hadits yang Masyhur tetapi Sanadnya Dha’if' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Hukum tentang makan hidangan acara natalan dan hari raya kafirin 2. Ketika Bau Rokok... lagi »

Puteri UMNO desak kerajaan tolak ratifikasi ICERD

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
BANGI, 22 Safar 1440H, Rabu – Puteri UMNO mendesak kerajaan tidak tunduk kepada pihak yang berniat jahat untuk meratifikasi enam triti hak asasi manusia termasuk Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada suku pertama tahun depan. Ketuanya, Zahida Zarik Khan berkata, tindakan meratifikasi ICERD ini adalah usaha halus pihak tertentu bagi menggugat … The post Puteri UMNO desak kerajaan tolak ratifikasi ICERD appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

UMMAH tolak diskriminasi tapi…

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin KUALA LUMPUR, 22 Safar 1440H, Rabu – Gerakan Pembela UMMAH, gabungan lebih 300 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seluruh negara, sentiasa komited menentang sebarang bentuk diskriminasi tidak adil, tanpa mengira kaum atau agama. Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) yang juga Pengerusi UMMAH, Haji Aminuddin Yahaya berkata, bagaimanapun, pada masa sama semua … The post UMMAH tolak diskriminasi tapi… appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Memorandum bantah ICERD

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
BANTAHAN Ratifikasi International Convention on Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) kerana bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. 1. Gerakan Pembela UMMAH sebagai gabungan lebih daripada 300 badan-badan bukan kerajaan (NGO) di seluruh negara memandang berat kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Waytha Moorthy dan Mujahid Yusof Rawa, bahawa kerajaan bercadang untuk … The post Memorandum bantah ICERD appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Parti politik setuju had umur mengundi 18 tahun

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
PUTRAJAYA, 22 Safar 1440H, Rabu – Sebanyak 32 parti politik berdaftar di negara ini bersetuju dengan cadangan menurunkan umur layak mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Azhar Azizan Harun. Beliau berkata, kesemua parti politik tersebut adalah sebahagian daripada keseluruhan 51 parti politik berdaftar yang menghantar wakil mereka dalam … The post Parti politik setuju had umur mengundi 18 tahun appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

ICERD: Kerajaan Pakatan jual tanggungjawab jaga Islam

RZ pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 3 jam yang lalu
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin KUALA LUMPUR, 22 Safar 1440H, Rabu – Kerajaan Malaysia di bawah Pakatan Harapan (PH) dibidas kerana menjual tanggungjawab menjaga agama jika Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) diratifikasikan. Pengerusi Biro Islamiyat Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Omar Kassim berkata, tanggungjawab untuk mempertahankan agama Islam itu sebenarnya telah … The post ICERD: Kerajaan Pakatan jual tanggungjawab jaga Islam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

MEMPERINGATI 501 TAHUN LAHIRNYA KRISTEN PROTESTAN

KASKUS - Forum Threads - 3 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/31/10033053_20181031034833.jpg[/img] Haiiiii !!!! :ultahhoreSis and Agan-agan semua nah... jadi Tepat pada hari ini pada tanggal 31 Oktober kita memperingati lahirnya Sebuah Era Baru yakni Reformasi Gereja yang diprakasai Oleh [b][i]Martin Luther[/i][/b] ,yang lebih tepatnya terjadi 501 Tahun lalu yakni Tanggal [i][b]31 Oktober 1517 [/b][/i] yang sebagai Awal mula terbentuknya Kaum Protestan di Eropa terkhusus Jerman. [quote]Di daratan Eropa sejak abad ke-5 Gereja Katolik Roma menjadi pusat politik dan budaya Kekristenan yang amat dominan. Namu... lagi »




Tiada ulasan: