Ahad, 28 Oktober 2018

G3t d0wn. 8553.


GAYA HIDUP 
In Syaa Allah saham akhirat: 
- Bantu laman web ini dengan menderma kerana Allah ...bagi menampung kos operasinya ..layari https://tzkrh.com
Bagaimana Kalau Guru Tak Halalkan Ilmu? OLEH NATIRAH AZIRA  •  26 OCT 2018  •  4 MIN BACA 
Musim graduasi ialah musim yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang telah menamatkan pengajian di universiti. Ibu ayah pastinya orang yang paling bangga apabila anak-anak mereka menaiki pentas menerima segulung ijazah. Terlerai segala penat lelah, pengorbanan masa serta wang apabila jubah disarungkan di badan.

Namun ada juga suara-suara netizen di media sosial yang mengingatkan mereka yang bergraduasi tentang realiti dunia yang akan menanti, kerja, hutang PTPTN yang perlu dibayar, termasuklah soal ilmu yang dihalalkan atau tidak oleh pensyarah.

Tentang perihal ilmu yang dihalalkan atau tidak, wajar juga sebenarnya persoalan ini timbul. Sesiapa yang pernah bergelar pelajar pasti mempunyai pengalaman berhadapan dengan situasi yang tidak menyenangkan dengan guru atau pensyarah.

Datang ke kelas lambat dan tidak dibenarkan masuk, lambat menghantar tugasan, tidak fokus di dalam kelas dan bermacam ragam lagi. Sehinggakan ada sesetengah pensyarah berang lalu mengeluarkan kata-kata yang berbaur ugutan seperti; “Saya tak halalkan ilmu ini untuk kamu!”

Adakah hal ini wajar? Bagaimana dengan ilmu yang telah dipelajari? Mari kita lihat apa kata Mufti Wilayah Persekutuan.

Dalam Segmen Al-Kafi li al-Fatawi, isu 862, hal ini telah dibincang dengan panjang lebar:

Tidak diketemui perbincangan yang khusus dikalangan ulama’ yang membahaskan konsep “tidak menghalalkan ilmu atau meminta untuk menghalalkan ilmu”. Pihak mufti beranggapan guru yang mengucapkan “tidak menghalalkan ilmu kepada penuntut ilmu atas alasan melakukan kesalahan, ia merupakan satu terma ugutan bagi seorang guru terhadap anak muridnya supaya beradab dalam menuntut ilmu. Begitu juga perihal anak murid meminta untuk menghalalkan ilmu daripada guru.

Kata-kata tersebut dilihat membawa erti tersirat. Ia sebenarnya menunjukkan pentingnya menjaga adab dengan guru supaya keberkatan diperoleh. Pihak mufti juga berpendapat jika guru menyebut sedemikian di hadapan anak murid, maka hal tersebut tidaklah membawa kepada dosa jika diamalkan ilmu yang disampaikannya.

Imam Nasai’ sendiri pernah berlaku perselisihan bersama gurunya dan dihalau dari bertalaqi. Tetapi beliau tetap hadir bertalaqi walaupun tidak dapat melihatnya. Kisah ini diceritakan oleh Imam Ibnu Athir di dalam kitabnya, beliau menceritakan tentang biografi Imam Nasai’ bersama gurunya Al-Haris bin Miskin.

Apabila Imam Nasai’ meriwayatkan hadis daripada Al-Haris bin Miskin, beliau akan mengunakan perkataan “telah berkata Al-Haris bin Miskin dan aku mendengar” berbanding beliau menggunakan “telah berkata kepada kami atau telah mengkhabarkan kepada kami” seperti mana beliau menggunakan pada guru-gurunya yang lain.

Hal ini kerana, dikatakan bahawasanya Al-Haris dan Imam Nasai’ pernah berselisih faham sehingga menyebabkan beliau tidak dapat hadir lagi ke majlis gurunya itu. Bahkan beliau hanya bersembunyi pada satu sudut dan mendengar apa yang dibacakan oleh gurunya tanpa melihat. (Rujuk Jamik al-Husul fi al-Hadith al-Rasul, 1/196).

Beradab di hadapan guru adalah prinsip yang amat penting bagi seorang penuntut ilmu. Lihat bagaimana ulama’ terdahulu ketika menuntut ilmu, mereka akan mempelajari adab sebelum mempelajari ilmu.

Seperti Imam Al-Ghazali yang amat mementingkan adab dalam menuntut ilmu. Beliau telah mengkhususkan satu bab di dalam kitabnya, Ihya’ Ulum al-Din khusus untuk mempelajari adab bersama guru. Bahkan Sheikh Abdullah bin Mubarak pernah menyatakan:


طلبت الأدب ثلاثين سنة، وطلبت العلم عشرين سنة؛ كانوا يطلبون الأدب ثم العلم

“Aku mempelajari adab menuntut ilmu selama 30 tahun, kemudian baru mempelajari ilmu”.(Rujuk Ghoyatul Nihayah fi Tobaqat al-Qira’, 1/446)

Imam Al-Ghazali juga mencatatkan di dalam kitabnya, Ihya’ ‘Ulum al-Din yang menukilkan kisah adab dan akhlak Imam Ahmad bin Hanbal Rahimahullah terhadap gurunya Imam Al-Syafi’e. Diriwayatkan bahawa Imam Ahmad bin Hanbal Rahimahullah mengatakan:

“Tidaklah aku solat semenjak 40 tahun melainkan di dalam solatku, aku mendoakan untuk al-Imam Al-Syafi’e semoga Allah SWT merahmatinya”.

Syaikh Bakr Abu Zaid Rahimahullah pula di dalam kitabnya Hilyah Tolibil Ilm mengatakan, “Pakailah adab yang terbaik pada saat kau duduk bersama syaikhmu, pakailah cara yang baik dalam bertanya dan mendengarkannya.”

Kesimpulannya, guru perlulah bijak menguruskan masalah dan seharusnya berlapang dada dalam menghadapi kerenah pelajar yang melakukan kesalahan dan nakal.

Begitu juga bagi pelajar, sekalipun guru mendapat gaji bulanan atas pengajaran yang diberikan, guru tetaplah seorang yang perlu dimuliakan kerana mereka juga mengorbankan masa, tenaga dan juga fikiran untuk anak didiknya. Bahkan masa rehatnya juga kadang kala diperuntukkan untuk berjumpa dengan para pelajar yang memerlukan bantuan.

Beradab dalam menuntut ilmu merupakan perihal yang penting bagi mendapat keberkatan ilmu. Rendah dirilah terhadap orang yang mengajarkan ilmu kerana mereka diibaratkan sebagai pahlawan. Dr. Hamka pernah menyatakan;

Guru adalah pahlawan yang sejati. Bukankah pahlawan tanah air, negarawan, pengarang, ahli pidato, orang penting atau berjawatan tinggi, dulunya pernah belajar di bangku sekolah dari serendah-rendahnya hingga setinggi-tingginya? Maka hargai insan yang bernama guru, kerana dia kamu dimuliakan.

Sumber:
Al-Kafi #862 : Guru Tidak Menghalalkan Ilmu

Bagaimana Kalau Guru Tak Halalkan Ilmu?
https://tzkrh.com/bagaimana-kalau-guru-tak-halalkan-ilmu/

MMC-Gamuda teruskan kerja bawah tanah projek MRT2
Potongan kos binaan projek kurangkan kadar tambang pengguna MRT siti hafidah 26/10/2018
BANGI, 17 Safar 1440H, Jumaat – MMC-Gamuda mengekalkan kontraknya untuk membina keseluruhan projek MRT Laluan 2 (MRT2) selepas bersetuju memberikan potongan kos sebanyak RM3.6 bilion bagi kerja-kerja bawah tanah projek berkenaan.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, keputusan itu menyebabkan kos pembinaan (tidak termasuk kos faedah, kos pengambilan tanah dan kos-kos lain) laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya – MRT2 – berjaya dikurangkan sebanyak RM8.82 bilion atau 22.4 peratus daripada RM39.35 bilion kepada RM30.53 bilion.

Guan Eng berkata, penjimatan kos pembinaan projek ini akan mengurangkan kadar tambang yang perlu dibayar oleh pengguna MRT pada masa depan, sekali gus meningkatkan penggunaan pengangkutan awam di kalangan penduduk Lembah Klang.
“Dalam mesyuarat hari ini, jemaah menteri telah pun bersetuju dengan tawaran baru oleh MMC-Gamuda dan kos rasionalisasi yang berjaya dijalankan oleh Kementerian Kewangan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam perkembangan lain, Guan Eng berkata, bilangan stesen atas tanah MRT2 terus dikekalkan, kecuali dua buah stesen bawah tanah – Bandar Malaysia (Utara) dan Bandar Malaysia (Selatan) – akan ditangguhkan.

Katanya, jumlah stesen yang ada sekarang ialah 33 stesen berbanding 35 stesen dalam rancangan asal.

Terdahulu, kerajaan dan pelaksana projek (MMC-Gamuda) untuk MRT2 bersetuju pembangunan atas tanah MRT2 diteruskan dengan jumlah kos baharu iaitu RM17.42 bilion berbanding RM22.64 bilion sebelum ini.

Bagaimanapun, kerajaan dan MMC-Gamuda gagal mencapai persetujuan dan penyelesaian untuk pengurangan kos bagi kerja-kerja bawah tanah.

MMC-Gamuda teruskan kerja bawah tanah projek MRT2 - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb
https://www.ismaweb.net/2018/10/26/1mmc-gamuda-teruskan-kerja-bawah-tanah-projek-mrt2/
Inilah 5 Alat Pelindung Nyawa No. 4 Paling Penting

Nih gan 5 Alat yang bisa menyelamatkan nyawa Anda saat bekerja. Umumnya alat-alat ini digunakan sebagai pendukung program K3 pada industri di Indonesia.Bagi para pekerja industri atau pabrik, menggunakan APD (Alat Pelindung Diri) pastinya sudah menjadi salah satu hal yang wajib digunakan pada saat bekerja. 

Namun ternyata masih banyak yang mengabaikan keselamatan pekerja sehingga program K3 perlu lebih ditingkatkan dan disosialisasikan kembali. Video ini ingin memberikan edukasi kepada para pekerja untuk lebih memperhatikan keselamatan kerja.Smoga video ini bermanfaat untuk agan2 skalian emoticon-Toastemoticon-Toastemoticon-Toast 
cendolnya gan
Diubah oleh donigoal
Inilah 5 Alat Pelindung Nyawa No. 4 Paling Penting | KASKUS
https://www.kaskus.co.id/thread/5bd2ce545c7798951d8b456f/inilah-5-alat-pelindung-nyawa-no-4-paling-penting

MMC-Gamuda teruskan kerja bawah tanah projek MRT2 - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb https://www.ismaweb.net/2018/10/26/1mmc-gamuda-teruskan-kerja-bawah-tanah-projek-mrt2/ Wednesday, 15 May 2013
SALAH AMALAN / MALPRACTICE
APAKAH SALAH AMALAN?

Salah amalan bolehlah disamakan dengan amalan yang buruk/ tidak baik/ lemah.  Salah amalan boleh dianggap sebagai kegagalan untuk memberikan perkhidmatan profesional.  Salah amalan juga boleh dilihat dari perspektif undang-undang sebagai kecuaian profesional yang menyebabkan kemudaratan/ kecederaan/ injury atau kehilangan/loss kepada klien.


Salah amalan juga boleh ditakrifkan sebagai terapis menggunakan kaedah yang jauh terpisah dari amalan yang biasa diamalkan/konvensional ataupun gagal untuk bertindak dengan hati-hati dalam memenuhi tanggungjawab.\

Pengamal terapis hendaklah mematuhi undang-undang dan kod etika profesion mereka semasa merawat klien mereka bagi mengelak daripada melakukan salah amalan.

Dari segi undang-undang kecuaian ditentukan berdasarkan piawaian rawatan, yakni apabila kaunselor telah melanggar piawaian ini, yang biasanya diikuti oleh ahli-ahli seseatu profesion dalam keadaan yang serupa.

Ketentuan ini tidak bermakna yang terapis tidak boleh buat sebarang kesalahan langsung tetapi kesalahan yang dibuatnya mestilah yang tidak disengajakan atau yang terhasil kerana sikap cuainay.

Kaunselor profesional mestilah mempunyai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kuasa ta'kulan/judgment yang serupa dengan rakan-rakan sejawat mereka di dalam sesuatu profesion itu

Bagi menghindari tindakan undang-undang kerana salah amalan, terapis adalah digalakkan:

  • Untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada klien mereka dengan mengamalkan tahap aspirational (melakukan sesuatu dengan hati yang ikhlas dan yang terbaik)
  • Dan prinsip non-maleficence (melakukan sesuatu yang tidak mudarat)
Untuk memastikan yang sesuatu tindakan undang-undang berhubung dengan salah amalan itu berjaya pastikan:
  • Wujud perhubungan profesional di antara klien dan terapis;
  • Terapis telah bertindak secara cuai atau tidak sesuai ataupun menyeleweng daripada piawaian amalan/amalan konvensional
  • Klien telah mengalami kemudaratan yang mesti dibuktikan; dan
  • Wujud perhubungan sebab kesan (cause-effect) di antara kecuaian terapis dan kemudaratan yang dialami oleh klien.
Dalam kes suicide atau hasrat untuk membunuh diri, terdapat dua faktor yang akan menentukan sama ada terapis itu telah melakukan salah amalan atau tidak iaitu:
  • FORSEEABILITY - iaitu dari maklumat yang diperolehi, terapis hendaklah boleh membuat suatu jangkaan, samada, tindakan membunuh diri akan dilakukan atau tidak;
  • REASONABLE CARE - iaitu terapis hendaklah mengambil tindakan berwaspada yang berpatutan, seperti memaklumkan hal ini kepada pihak ketiga yang berwibawa.
Sekiranya terapis merasa yang ia tidak mempunyai kecekapan yang cukup untuk melaksanakan kedua-dua faktor yang dinyatakan di atas, Ia hendaklah melakukan rujukan kepada pihak yang dirasanya lebih kompeten daripadanya.  Segala tindakan yang diambil hendaklah dicatit dan disimpan di dalam rekod.

Dari tahun 1994 hingga 2003, rekod menunjukkan bahawa tindakan tatatertib yang diambil ke atas psikologis di Amerika Syarikat adalah berkaitan dengan:

  • Pelanggaran sempadan seksual
  • Perhubungan bukan seksual yang beraneka/multiple
  • Masalah insuran dan fi
  • Hak penjagaan anak
  • Pecah rahsia
  • Melakukan amalan di luar sempadan kompetensi
  • Meninggalkan klien (abandonment)
  • Diagnosis yang tidak cukup
Dari kajian yang lain, didapati salah amalan berikut telah berlaku:
  • Kerana didapati bersalah melakukan jenayah
  • Menipu
  • Penyimpanan rekod yang tidak sempurna
  • Penyeliaan yang tidak betul atau tidak mencukupi
  • Keuzuran
  • Gagal mematuhi keperluan pendidikan lanjutan
  • Menipu semasa memohon lesen amalan.
Salah amalan boleh berlaku jika:
  • Prosedur yang digunakan oleh terapis diluar skop amalan profesional/amalan konvensional yang diterima;
  • Terapis menggunakan kaedah rawatan yang ia sendiri tidak terlatih di dalamnya/ tak ada kompetensi;
  • Terapis tidak menggunakan kaedah yang mungkin lebih berfaedah dan berkesan;
  • Terapis gagal memberi amaran/warning atau memaklumkan kepada pihak-pihak tertentu mengenai klien yang ganas;
  • Persetujuan termaklum tidak diperolehi daripada klien sebelum proses kaunseling dilaksanakan atau persetujuan termaklum tidak didokumentasikan;
  • Terapis tidak menjelaskan tentang natijah-natijah/risiko-risiko yang mungkin akan terhasil lantaran rawatan/ possible consequences of the treatment
Senarai contoh-contoh yang berkaitan dengan salah amalan dan tindakan yang harus diambil bagi mengelak daripada SAMAN salahamalan.

  1. Kegagalan untuk mendapatkan atau mendokumentasikan persetujuan termaklum:            Terapis hendaklah mempunyai dokumen atau bukti yang proses kaunseling dan rawatan yang akan dilalui oleh klien difahami dan diterima oleh klien, sama ada dalam bentuk tulisan ataupun dalam bentuk lisan (rakaman).
  2. Meninggalkan (abandonment ) klien dan penamatan pramatang(premature termination):         Penamatan di definisikan sebagai the ethically and clinically appropriate process by which a professional relationship is ended "/ melakukan proses penamatan perhubungan kaunseling secara etika dan klinikal,   manakala meninggalkan klien pula di definisikan sebagaui " the failure of the psychologist to take the clinically indicated and ethically appropriate steps to terminate a professional relationship" /kegagalan terapis mengambil langkah-langkah klinikal dan etika yang sesuai untuk menamatkan sesuatu perhubungan profesional. 
Langkah-langkh yang perlu diambil oleh kaunselor bagi mengelakkan"abandonment":
  • Kaunselor perlu merekod bagaimana penamatan dilakukan dengan bukti yang jelas yang hubungan profesional ditamatkan secara profesional.
  • Hendaklah juga:
Direkodkan siapa yang meminta ditamatkan
Bagaimana permintaan untuk menamatkan perhubungan dikendali
Setakat mana matlamat awal tercapai
Dan apakah usaha membuat rujukan jika sesuai
  • Klien hendaklah dimaklumkan tentang penamatan, bila ia akan dilakukan dan klien hendaklah dilibatkan di dalam keputusan ini.
  • Jika matlamat sudah dicapai, maka sesuailah penamatan dilakukan, dan dengan cara ini, tindakan undang-undang tidaklah akan berlaku.
Penamatan pramatang boleh berlaku sekiranya:
  • Fi tidak dijelaskan oleh klien ataupun syarikat insurannya
  • Terapis sedar yang ia tidak lagi mampu memberikan perkhidmatan
  • Klien tidak berkembang ke arah mencapai matlamat
  • Klien tidak mempunyai motivasi atau komitment untuk berusaha mencapai matlamat
  • Terapis tidak hadir secara tiba-tiba.
Tindakan berikut boleh ditafsirkan sebagai meninggalkan klien:
  • Gagal untuk membuat tindakan susulan apabila klien dimasukkan ke dalam hospital
  • Sukar untuk dihubungi antara sesi.
  • Gagal untuk bertindak balas terhadap permintaan semasa kecemasan
  • Gagal untuk menyediakan terapis ganti sewaktu bercuti
  • Terapis menamatkan perhubungan profesional secara unilateral dan penamatan ini telah menyebabkan kemudaratan kepada klien
  • Terapis menamatkan perhubungan profesional kerana jumlah sesi yang diperuntukkan sudah tercapai, dan bukan kerana keperluan terapeutik klien.
 Salahlaku seksual dengan klien
  • Melanggar sempadan seksual antara klien dengan terapis merupakan salah amalan yang amt kerap berlaku dan sering menjadi punca bagi tindakan undang-undang.
  • Hubungan seksual antara terapis dan klen tidak akan dianggap sesuai sampai bila-bila pun
  • Persetujuan klien untuk mengadakan hubungan seksual tidak boleh dijadikan alasan untuk membela diri dalam kes salah amalan.
 Melakukan amalan terapi yang jauh berbeza dengan dengan amalan konvensional
  • Jika terapis menggunakan prosedur terapi yang luar biasa, mereka telah mendedahkan diri mereka kepada risiko.
  • Mereka bertanggungjawab untuk menjelaskan rasional bagi teknik baru yang mereka amalkan
  • Jika dapat dibuktikan bahawa amalan mereka jauh tersimpang daripada amalan biasa yang diamalkan oleh kebanyakkan profesional, mereka terdedah kepada bahaya salah amalan
  • Jika amalan baru yang ingin diamalkan itu tidak dapat dipertahankan oleh seseorang pakar, eloklah kaedah ini tidak digunakan..
Melakukan amalan diluar skop kompetensi
  • Terapis hendaklah merawat klien mereka dengan kompetensi yang mereka miliki
  • Jika mereka cuba mengamalkan sesuatu yang diluar kompetensi mereka, dan jika klien mengalami kemudaratan disebabkan oleh amalan ini, tindakan undang-undang boleh diambil oleh klien ke atasnya
  • Justeru kerana itu, eloklah terapis menggunakan teknik dan kaedah-kaedah yang mereka kompeten di dalamnya
  • Menerima sesuatu kes yang berada di luar skop pendidikan dan latihan kaunselor bukan sahaja telah melanggar etika, bahkan juga  tindakan undang-undang boleh diambil ke atasnya
  • Jika kaunselor merasa sangsi mengenai tahap kompetensi mereka dalam kes-kes tertentu, mereka hendaklah melakukan perundingan atau mendapat nasihat dari rakan-rakan mereka.
  • Kaunselor boleh menambahbaikan kompetensi mereka dengan mengikut program latihan lanjutan atau mendapatkan penyeliaan dari rakan sejawat yang mempunyai pengalaman klinikal yang relevan.
Salah diagnosis
  • Untuk melakukan diagnosis seseorang terapis memerlukan kompetensi untuk mendiagnosis
  • Jika dapat dibuktikan bahawa kaunselor tidak mempunyai kompetensi yang cukup, ia boleh didakwa sebagai melakukan salah amalan
  • Biasanya mahkamah tidak akan menyoal tentang diagnosis terapis, tetapi jika dari rekod terapis dapat ditunjukkan yang diagnosis tidak diperlukan, dan ianya dilakukan dengan cara yang kurang piawai, terapis boleh didakwa melakukan salah amalan.
  • JIka ini berlaku, mahkamah akan menyoal terapis samada ia telah menggunakan prosedur penaksiran yang sesuai dan telah memnuat diagnosis yang betul
  • Calfee (1997) mengesyorkan agar seseorang klien itu  diwajibkan menjalani pemeriksaan fizikal oleh doktor bagi memastikan yang masalahnya itu bukan berpunca dari ketidakfungsian biologi.
Ingatan yang ditekan atau palsu
  • Sesuatu ingatan dianggap palsu jika ia diperolehi melalui suatu bentuk intervensi yang belum pernah diuji
  • Terdapat kes dimana terapis didakwa dan klien diberi pampasan berjuta dollar kepada seorang wanita yang mendakwa beliau mengalami kemudaratan lantaran ingatan palsu yang telah di"induce" setelah psikatrisnya mencadangkan yang ia mengalami "multiple personality disoder"yang dihasilkan oleh keganasan seksual oleh adik beradiknya yang melakukan keatasnya berulan-ulang kali.
  • Tidak dapat dinafikan bahawa cara terapis menyoal kliennya terutama kanak-kanak, boleh mempengaruhi ingatan mereka.
at  
PEDANG MERAH - a journey to jannah: SALAH AMALAN / MALPRACTICE
https://pedangmerah01.blogspot.com/2013/05/salah-amalan-malpractice.html


Tanah Liat Juga Bisa Dimakan, Benarkah?

Beneran nggak sih, tanah liat bisa dimakan? 
Ternyata ini sungguhan lho Gan. Padahal, bagi sebagian orang tanah itu terbilang kotor. Jangankan untuk di makan, makanan yang jatuh ke tanah aja Agan pasti nggak mau makan kan?

Di kawasan Tuban, Jawa Timur, tanah liat bisa dijadikan sebagai camilan, Ampo namanya. Dan ternyata  kudapan yang cocok untuk kawan bersantai ini sudah dinikmati oleh masyarakat Jawa, khususunya Tuban, secara turun temurun.

Makanan yang berbentuk menyerupai wafer stik cokelat ini rupanya terbuat murni dari tanah liat tanpa adanya campuran apapun. Mereka bahkan percaya jika dengan memakan kudapan dari tanah liat ini dapat menguatkan sistem pencernaan mereka. Bahkan Ampo dianggap dapat mengobati berbagai macam penyakit dan mendinginkan perut. Wah luar biasa ya ampo ini, sudah unik, menyehatkan pula!

Sebuah studi bahkan mengatakan jika memakan tanah liat atau lempung yang steril memiliki efek untuk melindungi pencernaan dari virus dan bakteri. Bahkan, kandungan yang ada dalam tanah liat juga dinilai dapat  mengikat hal-hal yang berbahaya seperti mikroba, patogen, dan virus. Kebiasaan memakan tanah liat ini disebut dengan geofagi. Dan ternyata nggak cuma ada di Tuban, tapi juga di belahan dunia lainnya lho Gan. 

Tapi, agan juga perlu tau kalau Ampo ini nggak dibuat dari sembarangan tanah liat. Tentunya dibuat dari tanah liat yang terbebas dari kontaminasi kotoran, batu, ataupun pasir. Cara membuatnya juga nggak sulit kok. Kalau mau, Agan juga bisa coba bikin sendiri di rumah heuheu.

Pertama, bersihkan dulu adonan tanah liat, kemudian bentuk menyerupai dadu sebesar box sepatu. Tambahkan air sedikit demi sedikit agar menjadi kalis dan tidak lengket, sambil sesekali dipukul menggunakan alat yang berbentuk seperti palu dan terbuat dari kayu.

Selanjutnya, tanah liat tersebut dikikis dan diserut dengan pisau bambu hingga berbentuk menyerupai wafer stik cokelat, kemudian dipanggang di atas tungku dengan kayu bakar selama kurang lebih satu jam. Jadi deh! Ampo pun siap dinikmati. 

Menikmati kudapan khas ini paling cocok ditemani sama segelas teh manis atau kopi. Meskipun sekarang udah jarang ditemui di Tuban, Ampo ini dulunya biasanya dijual di pasar. Yang mencari pun juga gak sedikit lho, Gan, cocok nih buat dijadikan oleh-oleh khas Tuban. 

Agan tertarik?                                  

sumber: 
[url]https://www.goodnewsfromindonesia.id/2016/12/28/camilan-unik-dari-tanah-liat [/url]
https://www.hipwee.com/travel/makana...imana-rasanya/
Tanah Liat Juga Bisa Dimakan, Benarkah? | KASKUS
https://www.kaskus.co.id/thread/5bd2cc5e6208815f628b4574/tanah-liat-juga-bisa-dimakan-benarkah

Kerajaan Harapan teruskan MRT2 selepas berjaya jimatkan kos RM8.84 bilion Pada oleh 


Kerajaan Pakatan Harapan akan meneruskan projek Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (MRT2) selepas rundingan dengan pihak pemaju, MMC-Gamuda mencapai kata sepakat, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.
Katanya, persetujuan itu dicapai selepas MMC-Gamuda bersetuju untuk menurunkan kos untuk kerja bawah tanah.
“Sebelum ini, MMC-Gamuda telah bersetuju memberikan potongan kos sebanyak RM5.22 bilion untuk kerja-kerja atas tanah, yang diterima oleh MOF (Kementerian Kewangan).
“Akan tetapi MMC-Gamuda hanya tawarkan potongan sebanyak RM2.13 bilion untuk kerja-kerja bawah tanah, yang tidak dipersetujui oleh MOF.
“Akhirnya selepas YB Menteri Kewangan diminta oleh YAB Perdana Menteri, untuk merundingkan sendiri perkara ini buat kali terakhir dengan MMC-Gamuda, syarikat itu telah bersetuju dengan cadangan MOF untuk menambahkan lagi potongan kos untuk kerja bawah tanah daripada RM2.13 bilion kepada RM3.6 bilion,” katanya dalam kenyataan, hari ini.  
Guan Eng berkata, kos pembinaan (tidak termasuk kos faedah, kos pengambilan tanah dan kos-kos lain) berjaya dikurangkan sebanyak RM8.82 bilion atau 22.4% daripada RM39.35 bilion kepada RM30.53 bilion.
Pada 3 Oktober lalu, jemaah menteri meluluskan penerusan kerja pembinaan atas tanah MRT2 oleh MMC-Gamuda dengan kos RM17.42 bilion berbanding kos asal RM22.64 bilion.
Bagaimanapun kerja bawah tanah MRT2 tergendala ekoran MoF tidak bersetuju dengan pengurangan kos sebanyak RM2.13 bilion yang ditawarkan syarikat pemaju sebelum ini.
Pada 10 Oktober, Setiausaha Politik Menteri Kewangan, Tony Pua menulis surat terbuka kepada MMC-Gamuda yang disifatkannya “berlagak sebagai mangsa kerajaan ‘zalim’ Pakatan Harapan”.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Damansara turut menjawab tuduhan yang dilemparkan orang ramai terhadap kerajaan susulan dakwaan bahawa kononnya 20,000 individu akan kehilangan kerja sekiranya projek bawah tanah itu dihentikan.
“Kepada seramai 20,000 pekerja, seperti yang didakwa MMC, akan kehilangan pekerjaan mereka akibat penamatan kontrak, biar saya tekankan bahawa kerajaan Malaysia bukannya membatalkan projek tersebut.
“Anda akan menemukan banyak lagi peluang apabila projek baharu dijalankan pada kos yang lebih rendah, manakala penjimatan yang diperolehi bermakna lebih banyak projek akan dijalankan pada masa akan datang,” ujarnya. – Roketkini.com
ARTIKEL SEBELUM
Kerajaan Harapan teruskan MRT2 selepas berjaya jimatkan kos RM8.84 bilion | roketkini.com
https://www.roketkini.com/2018/10/26/kerajaan-harapan-teruskan-mrt2-selepas-berjaya-jimatkan-kos-rm8-84-bilion/


Lifia Tersingkir, 9 Junior Terus Melaju di Indonesian Idol Junior

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 20 jam yang lalu
Tampil dengan semangat dan menghibur tak mampu menyelamatkan Lifia di Indonesian Idol Junior. Langkahnya terhenti di Spektakuler Show, Jumat (26/10/2018).

Polisi Bekuk Buronan Pencuri Uang Pengurus Partai Demokrat

Muhammad Bunga Ashab pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 20 jam yang lalu
Jajaran Polsek Bukit Bestari dan Polres Tanjungpinang meringkus Roni, salah seorang daftar pencarian orang (DPO) pencurian uang Rp130 juta milik Remon pengurus Dewan Pimpinan Daerah (DPD) Partai Demokrat Kepri.

JANJI PAKATAN HARAPAN

taipingmali pada Taipingmali - 20 jam yang lalu

Be the best of what you are.

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 20 jam yang lalu
Be the best of what you are. If you're a cactus, don't try to imitate a rose. Be an awesome cactus instead.

Pengamalan Sumpah Pemuda di Zaman Sekarang

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[CENTER]====================[/CENTER] [CENTER][size="5"]Sumpah Pemuda di Zaman Sekarang[/size][/CENTER] [CENTER]==========[/CENTER] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10197417_201810260549270364.png[/img] [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10197417_201810260549370110.png[/img] [CENTER]Zaman sekarang, anak-anak muda di Indonesia mulai melupakan nilai-nilai yang terkandung dalam Sumpah Pemuda. Terutama dalam kehidupan sehari-hari, anak-anak muda zaman sekarang lebih suka menggunakan bahasa-bahasa gaul bahkan bahasa-bahasa yang kurang sopan dibandingkan menggunakan baha... lagi »

Welcome to the World of GRISSE! Episode Pilot yang Tegang dan Haru

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[center][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10043042_20181026054640.JPG[/img][/center] Kamu yang suka baca thread-thread KASKUS Officer pasti sudah ngeh bahwa HBO Asia memproduksi serial televisi original terbaru mereka yang berjudul GRISSE. Salah satu Officer KASKUS, [b][i]thatwasfun[/i][/b], bahkan pernah diundang langsung oleh HBO Asia untuk mengunjungi lokasi syuting serial ini di Infinite Studios di Batam. Tidak hanya itu, dia juga beruntung bisa melihat beberapa adegan syuting di lokasi yang sama. Baca thread [b][i]thatwasfun [/i][/b] dan [b][i][url=https://www.kaskus.c... lagi »

Dia kenapa ya gan :v ?

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10377038_20181026051009.jpg[/img]Tau ga dia habis ngapain ? :ngakak

Dengerin Single Terbaru Get Down dari Zara Leola Yuk Gan!

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[CENTER][size="4"][FONT="Century Gothic"]Seberapa berani sih kamu? Berani sih, tapi tapi tapi... Berani emang gampang banget buat dikatakan "Iya ane berani" tapi pas dilakuin kok nggak segampang yang dikatakan ya? Bukan hanya di mulut, tapi juga butuh niat dan tekad buat jadi seorang pemberani. [img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10043059_20181026045746.jpeg[/img] [size="2"]Foto: Musica Studio’s[/size] Ini dia yang mau disampaikan Zara Leola lewat lagu terbarunya, 'Get Down'. Dengan membawa pesan bahwa kita harus menjadi seorang pemberani untuk melakukan sesuatu, dan jangan p... lagi »

Pertama Kali Ketemu Grab DRiver rating 5

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
Mantap Gan Ini driver Rating 5 baru pertama kali ketemu.... Saluttt[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/2291243_20181026040305.png[/img]

FTV Indonesia : Antara Kreativitas, Kelucuan dan Ironi

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
Bicara tentang indonesia tentu banyak sekali hal menarik untuk dibahas didalamnya entah itu budaya, politik dan sebagainya. Negeri ini memang memiliki ciri khas yang membedakan dengan negara lain termasuk dengan tayangan-tayangan di televisi. Di setiap waktunya pasti selalu ada yang berbeda di setiap tayangan televisi entah itu dulu ataupun kini. Jika dulu televisi mungkin sebagai hiburan utama dikala senggang di rumah, berbeda dengan sekarang yang memiliki banyak media hiburan setelah munculnya internet dan membuat tayangan televisi agak sedikit terpinggirkan. [center][img]https://... lagi »

Buat Cetak Undangan Sempurna

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[color=#000000][size=4][font=Calibri][img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10213769_20181026033454.jpg[/img][/font][/size][/color] [color=#000000][size=4][font=Calibri]Anda semua pasti menginginkan event atau pesta yang telah dipersiapkan berjalan lancar. Agar event atau pesta Anda menjadi sukses, Anda juga membutuhkan kehadiran orang-orang yang spesial. Untuk itu Anda membutuhkan sebuah undangan. Baik dikirim melalui email, whats app atau diserahkan langsung, undangan menjadi sarana dalam memperkenalkan penerima undangan ke event atau pesta Anda maupun bisnis yang Anda jalankan... lagi »

Shazam Akan Lakukan Reshoot Selama 3 Minggu

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[quote][color=#1f1f1f][size=4][font=Roboto]Meskipun proses syuting telah selesai dilakukan, film DC Comics dan Warner Bros untuk tahun 2019 yang disutradarai oleh David F. Sandberg akan kembali bekerja bulan depan. [/font][/size][/color] [color=#1f1f1f][size=4][font=Roboto]Production Weekly melaporkan bahwa [url=https://dafunda.com/?s=shazam][color=#27ae60]Shazam![/color][/url] akan mendapatkan tiga minggu tambahan fotografi yang dimulai pada tanggal 1 November. Reshoot ini hanya lima bulan sebelum film dijadwalkan untuk tayang perdana di bioskop.[/font][/size][/color] [img]https:/... lagi »

Inilah 5 Alat Pelindung Nyawa No. 4 Paling Penting

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[CENTER][youtube]U3J9O9Q2Pi0[/youtube][/CENTER] [color=#111111][font=Roboto, Arial, sans-serif] Nih gan 5 Alat yang bisa menyelamatkan nyawa Anda saat bekerja. Umumnya alat-alat ini digunakan sebagai pendukung program K3 pada industri di Indonesia.Bagi para pekerja industri atau pabrik, menggunakan APD (Alat Pelindung Diri) pastinya sudah menjadi salah satu hal yang wajib digunakan pada saat bekerja. [/font][/color] [color=#111111][font=Roboto, Arial, sans-serif]Namun ternyata masih banyak yang mengabaikan keselamatan pekerja sehingga program K3 perlu lebih ditingkatkan dan disosial... lagi »

Tanah Liat Juga Bisa Dimakan, Benarkah?

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[img]https://s.kaskus.id/images/2018/10/26/10387820_20181026030649.jpg[/img] Beneran nggak sih, tanah liat bisa dimakan? Ternyata ini sungguhan lho Gan. Padahal, bagi sebagian orang tanah itu terbilang kotor. Jangankan untuk di makan, makanan yang jatuh ke tanah aja Agan pasti nggak mau makan kan? Di kawasan Tuban, Jawa Timur, tanah liat bisa dijadikan sebagai camilan, Ampo namanya. Dan ternyata kudapan yang cocok untuk kawan bersantai ini sudah dinikmati oleh masyarakat Jawa, khususunya Tuban, secara turun temurun. Makanan yang berbentuk menyerupai wafer stik cokelat ini rupanya ... lagi »

Suami Mati Istri Bunuh Diri, Tau Istri Mati Suami Hidup Lagi, Eh Malah Masuk Bui

KASKUS - Forum Threads - 21 jam yang lalu
[img]https://ichef.bbci.co.uk/news/660/cpsprodpb/3B4B/production/_103897151_blurredweibopic.jpg[/img] Sumur :[URL="https://www.bbc.com/news/world-asia-china-45886386"] BBC News[/URL] Xinhua, Hunan, China Seorang wanita di temukan bunuh diri dengan cara menengelamkan dirinya bersama anak-anaknya. Diduga sang istri melakukan bunuh diri setelah mendengar kabar bahwa mobil yang disewa suaminya masuk ke sungai dan diduga tewas meski jasad sang suami tidak pernah ditemukan. Tiga minggu setelah mendengar kabar bahwa suaminya di duga meninggal sang istri diduga sempat membuat catatan online ... lagi »

Aksi 'Bela Tauhid' di Jakarta dengan teriakan 'ganti presiden'

BBC News Indonesia - Berita - 21 jam yang lalu
Demonstran di depan kantor Kementerian Politik Hukum dan Keamanan, Jakarta, yang memprotes pembakaran bendera yang disebut pelaku sebagai bendera HTI namun disebut pengunjuk rasa bendera Tauhid, juga meneriakkan "ganti presiden."

Pidato soal pendidikan perempuan di Fiji, Meghan Markle tuai pujian

BBC News Indonesia - Berita - 21 jam yang lalu
Meghan Markle untuk pertama kalinya berpidato di hadapan publik sebagai Duchess of Sussex, saat berkunjung ke Fiji. Pidatonya soal pentingnya pendidikan bagi perempuan tuai pujian.

Kerajaan Harapan teruskan MRT2 selepas berjaya jimatkan kos RM8.84 bilion

Roketkini pada roketkini.com - 22 jam yang lalu
Kerajaan Pakatan Harapan akan meneruskan projek Laluan MRT Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (MRT2) selepas rundingan dengan pihak pemaju, MMC-Gamuda mencapai kata …

Heran, yang Bakar Bendera Tauhid Itu Banser, yang Sibuk Menjelaskan Malah Pemerintah

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
Banser yang membakar bendera Tauhid bertulisan Laa ilaaha illallaah di Garut Jawa Barat, Senin 22/10 2018. / foto ngelmu “Yang saya heran begini, yang bakar bendera Banser, yang sibuk menjelaskan pemerintah. Masa pemerintah jadi juru bicara Banser,” ujar Eggi di komplek DPR RI Senayan, Jakarta Selatan, Kamis (25/10). “Jadi saya kritik ke Wiranto jangan jadi... Read More 'Heran, yang Bakar Bendera Tauhid Itu Banser, yang Sibuk Menjelaskan Malah Pemerintah' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. FUI: ‘Tangkap Ketang’ 2. Betapa Beraninya Quraish Shihab Soal Jilbab... lagi »

Komisi Hukum MUI Bakal Laporkan Yaqut GP Ansor ke Polisi

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
GELORA.CO – Komisi Hukum dan Perundang-undangan Majelis Ulama Indonesia (MUI) berencana melaporkan Ketua Umum GP Ansor, Yaqut Cholil Qoumas ke polisi. Yaqut dianggap pihak yang paling bertanggungjawab terkait insiden pembakaran bendera bertuliskan kalimat tauhid yang dilakukan anggota Banser Nahdatul Ulama (NU) Garut, Jawa Barat beberapa waktu lalu. Anggota Komisi Hukum dan Perundang-undangan Majelis Ulama Indonesia (MUI), Abdul... Read More 'Komisi Hukum MUI Bakal Laporkan Yaqut GP Ansor ke Polisi' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Infiltrasi Syi’ah di dalam... lagi »

Ketua MIUMI Aceh: Pembakaran Bendera Tauhid Bisa Mengundang Azab Allah

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
BANDA ACEH (voa-islam.com) – Ketua MIUMI Aceh, Dr. Muhammad Yusran Hadi, Lc., MA, mengecam keras insiden pembakaran bendera yang bertuliskan kalimat tauhid yang dilakukan oleh para anggota Banser NU pada hari Senin (21 Oktober 2019) dalam acara peringatan Hari Santri Nasional di Garut, Jawa Barat. Dalam rilisnya yang diterima redaksi voa-islam.com, Dr. Muhammad Yusran Hadi, Lc., MA, memberikan... Read More 'Ketua MIUMI Aceh: Pembakaran Bendera Tauhid Bisa Mengundang Azab Allah' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Puasa ‘Asyura 2. Kepahlawanan Ulama Ahlu Sun... lagi »

Guru Banser, Abu Janda Sedang Sampaikan Materi

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
Yang kasi pelatihan model begini… Patutlah Banser/Anshor tingkahnya sama seperti yang kasi ilmu… Via FB Musthafa Kamal M Jamil *** Terungkap! Cyber Army Atasnama “NU Cyber Banser” Yang Digagas Ustadz Gadungan Abu Janda Isinya Para Kafirin! Posted on 8 Januari 2017 – by Nahimunkar.com Dakwah Media – Tim Cyber Army yang digagas ustadz gadungan Abu Janda al-Boliwudi yang mengatasnamakan “NU Cyber Banser”... Read More 'Guru Banser, Abu Janda Sedang Sampaikan Materi' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Effendi Simbolon: Apa Misi Rini di Proyek Kereta Cepat? 2. ... lagi »

Ribuan Umat Islam Solo Tuntut Pembakar Bendera Diproses Hukum

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
Aksi massa yang menuntut oknum pembakar bendera bertulis tauhid di proses hukum. Foto: Harun Alrosid SOLO — Ribuan umat Islam di Solo, Jawa Tengah, mendesak aparat penegak hukum menindak oknum Banser yang membakar bendera hitam bertuliskan kalimat tauhid di Garut, Jawa Barat. Aksi dari berbagai element umat islam yang tergabung dalam Komunitas Nahi Mungkar Solo... Read More 'Ribuan Umat Islam Solo Tuntut Pembakar Bendera Diproses Hukum' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Bagi yang Mau Hura-Hura, Ingatlah Ancaman Huru Hara 2. Gara-gara Ini, Syiah Masuk ke Sa... lagi »

Oknum Banser Bakar Bendera Tauhid, Ini Tuntutan MUI kepada Pelaku dan Polri

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
JAKARTA, iNews.id – Wakil Ketua Umum Majelis Ulama Indonesia (MUI) Yunahar Ilyas menyatakan bendera yang dibakar oleh sejumlah oknum Barisan Ansor Serbaguna (Banser) di Garut, Jawa Barat, bukan bendera Ormas Islam Hizbut Tahrir Indonesia (HTI). Sebaliknya, bendera tersebut merupakan bendera bertuliskan kalimat tauhid. Hal itu disampaikan Ilyas melalui sambungan telepon, Selasa (23/10/2018) siang. Apapun alasannya, dalam... Read More 'Oknum Banser Bakar Bendera Tauhid, Ini Tuntutan MUI kepada Pelaku dan Polri' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Mustofa: Habiska... lagi »

Cicak Gertak Naga, Nasib KPK Pasca “Penyerbuan” Rumah James Riady

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 22 jam yang lalu
Oleh : Hersubeno Arief Akun Instagram @suryoprabowo2011 Jumat (19/10) membuat status yang cukup menggelitik. “Kira’in @official.kpk BERANI beneran,” cuitnya sambil menampilkan tautan berita sebuah media online dengan judul: KPK Tak Temukan Barang Bukti di Penggeledahan Rumah James Riady. Akun yang diketahui milik mantan Wakasad Letjen TNI (Purn) Johannes Suryo Prabowo itu hanya salah satu reaksi... Read More 'Cicak Gertak Naga, Nasib KPK Pasca “Penyerbuan” Rumah James Riady' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Tidak Ada Hadits Riwayat Syi’ah Rafidhah di Kitab S... lagi »

Larangan Bepergian Dicabut, Putra Khashoggi Bertolak ke AS

Victor Maulana pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Human Right Watch (HRW) menuturkan, putra Jamal Khashoggi, Salah bin Jamal Khashoggi telah meninggalkan Arab Saudi untuk menunju ke Amerika Serikat (AS).

Sambut Sumpah Pemuda, BNI Syariah Beri Edukasi Perbankan di 5 Kota

SINDOnews pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
BNI Syariah secara serempak melakukan kegiatan BOD Teaching dengan tema BerHasanah Lewat Ilmu Pengetahuan di 5 kota

O Ina Ni Keke Bikin Anneth Banjir Pujian dari Juri

Diana Rafikasari pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Lagu O Ina Ni Keke membuat Anneth kembali mampu memukau empat juri Indonesian Idol Junior di Spektakuler Show Indonesian Idol Junior, Jumat (26/10/2018).

Mega, Prabowo, SBY, dan HT Ketum Parpol yang Paling Disukai Publik

Rakhmatulloh pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Lembaga Survei Jaringan Suara Indonesia (JSI) melakukan survei terhadap tingkat pengenalan dan kesukaan terhadap Ketua Umum Partai Politik peserta pemilu 2019.

Siap Gabung Madrid, Conte Putus Kontrak dengan Chelsea

Shalahuddin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Antonio Conte dikabarkan telah membuat 'perjanjian lisan' dengan Real Madrid untuk menggantikan Julen Lopetegui, yang bisa dipecat jika Los Blancos kalah di laga El Clasico.

BI: Ekonomi Indonesia Tahun Ini Tak Akan Sentuh 5,2%

Lily Rusna Fajriah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Gubernur Bank Indonesia Perry Warjiyo memperkirakan pertumbuhan ekonomi Indonesia tidak akan menyentuh level 5,2%. Kecenderungannya, pertumbuhan ekonomi Indonesia tahun ini akan di bawah 5,2%.

Biadab! Pria Ini Rampok dan Bunuh Tetangga Sendiri

Banda Haruddin Tanjung pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Aksi perampokan terjadi di salah satu rumah warga di Jalan Garuda Sakti Desa Karya Indah Kecamatan Tapung, Kabupaten Kampar, Riau.

Hoaks Informasi Penculikan Anak Kembali Resahkan Warga Bogor

Haryudi pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Dua orang wanita berusia paruh baya yang nyaris dihakimi massa karena diduga sebagai pelaku penculikan anak, menyebar di media sosial.

Bawakan Jali-Jali dengan Ceria, Lifia Berhasil Hibur Penonton

Alviana Harmayani Masrifah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Membawakan lagu Jali-Jali, Lifia menghibur penonton dengan penampilannya yang bersemangat di Spektakuler Show Indonesian Idol Junior, Jumat (26/10/2018).

Julia Roberts Mengecam Diskriminasi Usia di Hollywood

Tedy Ahmad pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Julia Roberts mengecam palaku film Hollywood yang mendiskriminasikan usia, dimana artis yang telah tua tidak boleh main film lagi.

Diprediksi Lolos ke Senayan, Perindo Semakin Yakin Masuk Tiga Besar

MNC Media pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
JSI menunjukkan Partai Perindo sebagai satu-satunya partai politik baru yang berpeluang besar lolos masuk DPR pada Pemilu 2019.

Rahmat Sutrisno Resmi Pimpin Kabupaten Cirebon Gantikan Sunjaya

Agung Bakti Sarasa pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Sekda Kabupaten Cirebon Rahmat Sutrisno terkait resmi ditunjuk sebagai Pelaksana Harian (Plh) Bupati Cirebon menggantikan Sunjaya Purwadi Sastra.

Akhir Pekan, IHSG Meninggi 29,96 Poin Saat Pasar Asia Berakhir Rendah

Bona Ventura pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Indeks Harga Saham Gabungan pada perdagangan Jumat (26/10/2018) ditutup naik 29,96 poin atau 0,52% ke level 5.784,92.

XL Axiata Tegaskan Komitmen Pemulihan Sulawesi Tengah

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
PT XL Axiata Tbk (XL Axiata) menegaskan komitmen untuk ikut membantu pemerintah dalam proses pemulihan kembali wilayah Sulawesi Tengah (Sulteng) pascagempa bumi dan tsunami.

Setelah Balapan di Valencia, Marquez Jalani Operasi Bahu Kiri

Yova Adhiansyah pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 22 jam yang lalu
Selebrasi berlebihan yang dilakukan Marc Marquez saat mengunci gelar juara MotoGP 2018 di Jepang memaksa pembalap asal Spanyol itu naik meja operasi.

Malaysia cadang penubuhan Bank ASEAN untuk wanita

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 22 jam yang lalu
HANOI, 17 Safar 1440H, Jumaat – Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mencadangkan penubuhan Bank ASEAN untuk wanita bagi membantu memperkasa wanita dalam bidang keusahawanan. Beliau, yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, perkara itu antara yang diketengahkan ketika Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN mengenai Wanita (AMMW) kali ketiga yang berlangsung … The post Malaysia cadang penubuhan Bank ASEAN untuk wanita appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Equanimity: Pembida perlu sediakan deposit RM4.18 juta

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 22 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 17 Safar 1440H, Jumaat – Kapal layar mewah Equanimity yang sebelum ini milik jutawan buruan, Low Taek Jho atau Jho Low dibuka untuk bidaan bermula Isnin ini sehingga 28 November. Peguam syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Ong Chee Kwan berkata, pembida yang berminat untuk membeli kapal layar mewah itu, perlu menyediakan deposit sebanyak … The post Equanimity: Pembida perlu sediakan deposit RM4.18 juta appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Hadi kata tindakan Guan Eng dedah surat rasmi kerajaan tidak bermoral

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 22 jam yang lalu
MARANG, 17 Safar 1440H, Jumaat – Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, menyifatkan tindakan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng mendedahkan surat rasmi kerajaan Kelantan yang memohon bantuan kewangan dengan Kerajaan Persekutuan, sebagai tidak elok dan melanggar nilai moral. “Daripada segi amalan dan akhlak atau moral, tidak elok buat begitu. Kita pun tak dedah rahsia … The post Hadi kata tindakan Guan Eng dedah surat rasmi kerajaan tidak bermoral appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

MMC-Gamuda teruskan kerja bawah tanah projek MRT2

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 22 jam yang lalu
BANGI, 17 Safar 1440H, Jumaat – MMC-Gamuda mengekalkan kontraknya untuk membina keseluruhan projek MRT Laluan 2 (MRT2) selepas bersetuju memberikan potongan kos sebanyak RM3.6 bilion bagi kerja-kerja bawah tanah projek berkenaan. Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, keputusan itu menyebabkan kos pembinaan (tidak termasuk kos faedah, kos pengambilan tanah dan kos-kos lain) laluan MRT Sungai … The post MMC-Gamuda teruskan kerja bawah tanah projek MRT2 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

More calls for Zahid to take leave

MT Webmaster pada Malaysia Today - 22 jam yang lalu
That means this leaves only the 49 Umno MPs. If Anwar needs another 32 votes it has to, therefore, come from Umno. But many of the Umno people want to be with Mahathir and not with Anwar. Hence these people want Zahid to ‘take leave’ because they do not want a pro-Anwar Umno president. THE […]

Perawatan Sumur ConocoPhilips, Pasokan Gas ke Batam Tetap Aman

BatamNews.co.id - 22 jam yang lalu
Batam - PT ConocoPhilips Grissik Line (CPGL) saat ini sedang melakukan pemeliharaan beberapa sumur yang ada di wilayah kerja Sumatera Selatan. Pemeliharaan tersebut mengakibatkan proses produksi gas terhenti. Sales Area Head PT Perusahaan Gas Negara (PGN) Batam, Amin Hidayat mengatakan bahwa PGN telah melakukan langkah-langkah untuk mengantisipasi dan optimasi pada sistem jaringan. Serta membuat manajemen gas dengan skema memaksimalkan jumlah gas yang ada di line pack, sehingga ... lagi »

Bobol Brangkas, Sekuriti Bank Gondol Duit Rp 1,5 Miliar

BatamNews.co.id - 22 jam yang lalu
Malang - Petugas sekuriti berinisial HEP warga Jalan Bandulan, Sukun, Kota Malang, Jawa Timur, membobol brangkas tempat ia bekerja di Bank Bukopin Kantor Cabang Unit (KCU) Malang. HEP membawa kabur uang sebesar Rp 1,51 miliar. Kepala Divisi Operasi II PT Bank Bukopin Tbk Rachman A Hamid mengatakan, aksi pembobolan brangkas bank dilakukan pada Jumat (12/10/2018). Namun, peristiwa ini baru diketahui pada Senin (15/10) oleh seorang karyawan. Karyawan itu melakukan pengecekan berkala di ... lagi »

Proyek Fisik Pemko Batam, Jefridin: Disdik Paling Tak Maksimal

BatamNews.co.id - 22 jam yang lalu
Batam - Sejumlah proyek fisik Pemerintah Kota Batam belum maksimal, hal ini karena ada berbagai kendala yang mengakibatkan pengerjaan proyek tersebut molor. Sekretaris Daerah (Sekda) Kota Batam, Jefridin mengatakan bahwa dari hasil rapat evaluasi triwulan III, proyek yang belum memenuhi taget lebih banyak berasal dari Dinas Pendidikan (Disdik). “Oleh karena itu, semalm saya cek ke lapangan,” ujar Jefridin, Jumat (26/10/2018). Jefridin ... lagi »

Kumis Iis Dahlia Membawa Berkah

BatamNews.co.id - 22 jam yang lalu
Batam - Tidak banyak wanita yang memiliki kumis seperti Iis Dahlia. Namun pedangdut 46 tahun tersebut justru merasa kumisnya membawa berkah tersendiri. Salah satunya mendapatkan peran di film Terlalu Tampan sebagai Bu Suk. “Di situ kan Bu Suk dituntut tampan seluruh Indonesia. Tahu lah kalau cewek kumisan gue kali ya jadi gue di sini pun kumisnya di-shading ditambahin lagi supaya jadi keker gitu,” ungkapnya di kawasan Pluit, Jakarta Utara, pada Kamis 25 Oktober ...lagi »

Cobain Dekorasi Rumah Sesuai Batu Kelairan, Dijamin Makin Ciamik

BatamNews.co.id - 22 jam yang lalu
Batam - Bingung untuk mencari ide mendekorasi rumah? Mungkin ini saatnya mendekorasi interior rumah berdasarkan batu bulan lahir Anda. Apakah topaz atau ruby, batu bulan kelahiran dapat menjadi inspirasi untuk memberi warna atau identitas dalam rumah Anda. Berikut inspirasi mendekorasi interior rumah sesuai batu bulan kelahiran Anda, seperti dikutip dari laman Vogue Australia. 1. Batu Garnet untuk si Januari Pekat, mendalam, dan menyenangkan, hanya cocok untuk si kuat. Garnet ... lagi »

PEMILIHAN PARTI - MENGAPA HARUS SOKONG KAK GEE ?

WFAUZDIN NS pada Blogger - 23 jam yang lalu
SOKONGAN KEPADA YB FUZIAH SALLEH SEBAGAI CALON KETUA WANITA KEADILAN PUSAT HARUS DITINGKATKAN Timbalan Menteri Di JPM yang juga Ahli Parlimen Kuantan, YB Fuziah Salleh telah menguasai 9 Cabang daripada 14 Cabang seluruh Pahang, namun beliau masih ketinggalan dari jumlah undian keseluruhan kepada pesaingnya YB Haniza Talha. Di Negeri Pahang, YB Fuziah menang di Cabang Cameron Highland, Lipis, Jerantut, Indera Mahkota, Kuantan, Paya Besar, Maran, Bera dan Rompin. Manakala, YB Haniza Talha menang di Cabang Raub, Pekan, K.Krau, Temerloh dan Bentong. Calon No. 2 ini perlu mendapatk... lagi »

Zahid bayang tak akan ambil cuti sebagai presiden Umno

ELBI RISALAH pada DIALOG RAKYAT - 23 jam yang lalu
MALAYSIAKINI Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membayangkan beliau akan terus menggalas tugas sebagai presiden Umno, susulan gesaan pemuda parti itu agar beliau mengembil cuti seketika. Mengulas gesaan itu di Twitter, Zahid berkata apa yang penting pada masa ini adalah untuk Umno terus bersatu-padu. "Terima kasih atas pandangan Pemuda, saya raikan kepelbagaian pendapat. Namun yang penting marilah kita terus bergerak bersama untuk menentang musuh yang mahu menghancurkan Umno," katanya yang juga bekas timbalan perdana menteri. Semalam, Ketua Pemuda Umno Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata Zah... lagi »

Bagaimana Kalau Guru Tak Halalkan Ilmu?

Natirah Azira pada Tazkirah - 23 jam yang lalu
Musim graduasi ialah musim yang ditunggu-tunggu oleh mereka yang telah menamatkan pengajian di universiti. Ibu ayah pastinya orang yang paling bangga apabila anak-anak mereka menaiki pentas menerima segulung ijazah. Terlerai segala penat lelah, pengorbanan masa serta wang apabila jubah disarungkan di badan. Namun ada juga suara-suara netizen di media sosial yang mengingatkan mereka yang bergraduasi […]

Dah graduasi? Massive Open Online Course (MOOC) Ini Untuk Anda

Natirah Azira pada Tazkirah - 23 jam yang lalu
Musim graduasi tiba lagi. Media sosial mula dipenuhi dengan gambar-gambar yang dimuat naik dengan keluarga, rakan-rakan serta rakaman suasana di hari konvokesyen. Meriah! Tahniah diucapkan kepada mereka yang telah berjaya menamatkan pembelajaran setelah berhempas pulas selama beberapa tahun. Sekalipun pembelajaran di universiti telah berakhir, namun belajar adalah suatu proses yang berterusan. Peluang ada di mana-mana […]

Kasus paket bom di Amerika: Tim pelacak FBI memeriksa kantor pos

BBC News Indonesia - Berita - 23 jam yang lalu
Biro penyelidik federal Amerika, FBI melakukan penyisiran di sebuah kantor pos di dekat Miami, seiring upaya para penyelidik untuk menemukan siapa yang berada di balik serangkaian paket yang diduga bahan peledak.


Tiada ulasan: