Sabtu, 27 Oktober 2018

Makhluk yang menurut saya sangat buruk, saya tetap paling buruk dari mereka. 8546.


Siapakah Makhluk Paling Hina Daripada Diri Kita Baca Dan Semoga Menjadi Ikhtibar Untuk Kita Semua
Siapakah Makhluk Paling Hina Daripada Diri Kita?Baca Dan Semoga Menjadi Ikhtibar Untuk Kita Semua…  

MAKHLUK PALING HINA

Di sebuah sekolah pondok, terdapat seorang pelajar yang tengah menuntut ilmu daripada seorang guru. Sudah bertahun-tahun lamanya si pelajar ini belajar hingga tibalah saat di mana dia akan dibenarkan pulang untuk berbakti kepada masyarakat. 

Sebelum dia pulang, gurunya memberi satu ujian kepadanya. Si guru kemudian berkata pada pelajar tersebut, ”Sebelum kamu pulang, dalam tiga hari ini, aku ingin meminta kamu mencarikan seorang atau pun satu makhluk yang lebih hina dan buruk daripada kamu”, ujar si guru.

“Tiga hari itu terlalu lama Tuan Guru. Hari ini saja saya mampu menemui ramai orang atau makhluk yang lebih buruk daripada saya”,  jawab si pelajar penuh keyakinan diri. 

Si guru tersenyum seraya mempersilakan muridnya membawa seorang atau pun satu makhluk itu ke hadapannya. Pelajar itu pun keluar dari ruangan gurunya dengan semangat kerana menganggap begitu mudah ujian itu. 

Hari itu juga, si pelajar berjalan menyusuri jalanan. Di tengah jalan, dia menemui seorang pemabuk tegar. Menurut pemilik warung yang dijumpainya, orang tersebut selalu mabuk malahan setiap hari. 

Fikiran si pelajar sedikit tenang, dalam hatinya dia berkata, “Pasti dia orang yang lebih buruk dariku, setiap hari dia habiskan hanya untuk memabukkan dirinya, sementara aku selalu rajin beribadah.” 

Dalam perjalanan pulang si pelajar kembali berfikir, “Rasanya si pemabuk itu belum tentu lebih buruk dari aku. Sekarang dia sering mabuk, tapi siapa yang tahu di akhir hayatnya Allah SWT mendatangkan hidayah hingga dia mampu husnul Khotimah, sedangkan aku yang sekarang rajin ibadah, kalau di akhir hayatku, Allah SWT mengkehendaki Su’ul Khotimah, bagaimana? Ini bermaksud pemabuk itu belum tentu lebih hina dari aku”, ujarnya bimbang. 

Si pelajar kemudian kembali melanjutkan perjalanannya mencari orang atau makhluk yang lebih buruk darinya. Di tengah perjalanan, dia menemui seekor anjing yang menjijikkan kerana selain bulunya kusut dan baunya yang busuk, anjing tersebut juga menderita penyakit kudis. “Akhirnya aku temui juga makhluk yang lebih hina dari aku. Anjing tidak hanya haram, tapi juga berpenyakit kudis dan menjijikkan”, kata santri dengan girang. 

Dengan menggunakan guni beras, si pelajar membungkus anjing tersebut bertujuan hendak di bawa ke sekolah pondoknya. Namun di tengah jalan, tiba-tiba dia kembali berfikir. “Anjing ini memang buruk rupa dan berkudis, namun benarkah dia lebih buruk dari aku? Oh tidak, kalau anjing ini mati, maka dia tidak akan diminta bertanggung jawab atas apa yang dilakukannya di dunia, sedangkan aku harus bertanggung jawab pada semua perbuatan selama aku di dunia dan boleh jadi aku akan masuk ke neraka”. 

Akhirnya si pelajar menyedari bahawa dirinya belum tentu lebih baik dari anjing tersebut. Hari semakin senja, si pelajar masih mencuba kembali mencari orang atau mahkluk yang lebih hina darinya. Namun hingga malam tiba, dia tak juga menemuinya. Lama sekali dia berfikir, hingga akhirnya dia memutuskan untuk pulang ke sekolah pondoknya dan menemui gurunya. 

“Bagaimana Anakku, apakah kamu sudah menemukannya?”, tanya sang guru. “Sudah, guru”, jawabnya seraya tertunduk.* “Ternyata di antara orang atau makhluk yang menurut saya sangat buruk, saya tetap paling buruk dari mereka”, ujarnya perlahan. 

Mendengar jawapan si pelajar, si guru tersenyum lega. “Alhamdulillah. Kamu ternyata lulus dari perguruanku ini, anakku”, ujar si guru terharu. Kemudian si guru berkata, “Selama kita hidup di dunia, jangan pernah bersikap sombong dan merasa lebih baik atau mulia dari orang ataupun makhluk lain. Kita tidak pernah tahu, bagaimana pengakhiran hidup yang akan kita jalani. 

Boleh jadi sekarang kita baik dan mulia, tapi di akhir hayat menjadi makhluk yang seburuk-buruknya. Boleh jadi pula sekarang kita beriman, tapi di akhir hayat, syaitan berhasil memalingkan wajah kita hingga melupakan-Nya” 

Rasulullah SAW bersabda: 

“Tidak akan masuk ke dalam syurga orang yang di hatinya ada kesombongan meskipun sebesar biji sawi” (Hadis Riwayat Muslim no.91) 

Semoga sedikit ilmu yang dititipkan Allah SWT di hati kita tidak menjadikan kita sombong dalam segala urusan. 

Dan semoga di sisa umur yang Allah SWT berikan dapat kita pergunakan sebaik-baiknya untuk memperbanyak amal soleh dan bukan hanya disibukkan dengan urusan duniawi belaka dan semoga kita menjadi lebih baik dan lebih bermanfaat, cermin²lah diri kita.

“Aamiin Ya Rabbal Alaamiin”

https://babab.net/out/siapakah-makhluk-paling-hina-daripada-diri-kita-baca-dan-semoga-menjadi-ikhtibar-untuk-kita-semua.html
https://sayaphitam.com/60124/siapakah-makhluk-paling-hina-daripada-diri-kitabaca-dan-semoga-menjadi-ikhtibar-untuk-kita-semua/
Siapakah Makhluk Paling Hina Daripada Diri Kita?Baca Dan Semoga Menjadi Ikhtibar Untuk Kita Semua... - Sayap Hitam Dot Com

9 September 2014 
Kisah Rasulullah Menjadi Halimunan

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim

Pada suatu hari Rasulullah S.A.W mengumpulkan kaumnya dan baginda berkata, "Aku adalah utusan Allah kepada kamu sekalian untuk menyampaikan berita bahawa seksa Allah itu amat pedih, oleh itu selamatkan dirimu dan keluargamu dari api neraka Jahannam. Oleh itu hendaklah kamu semua menyembah Allah S.W.T."

Abu Lahab yang turut ada dalam perhimpunan itu sangat marah pada Rasulullah S.A.W dengan berkata, "Celaka kau hai Muhammad, untuk inikah kau menjemput kami ke sini?" Abu Lahab berkata lagi, "Tangkap Muhammad ini sebelum orang lain menangkapnya."
Mari mengenal salasilah keluarga Rasulullah

Kelakuan Abu Lahab sudah melampaui batas, tidak seperti kaum kerabat yang lain, mereka bersifat tenang dan sabar. Sehubungan dengan perbuatan Abu Lahab itu, lalu Allah S.W.T menurunkan Surah Al-Masad;
Mari membaca dan fahami maksudnya

1. "Binasalah kedua tangan Abu Lahab sesungguhnya dia telah binasa."

2. "Tidak ada faedah baginya akan harta bendanya dan segala perkara yang telah diusahakannya."

3. "Dia akan dimasukkan ke dalam api neraka yang bernyala-nyala." 

4"Dan begitu juga isterinya, sebagai pembawa kayu bakar." 

5. "Yang dilehernya terdapat tali dan ijuk."

Ayat ini tersebar ke seluruh kota Mekah, apabila berita ini sampai ke telinga Ummu Jamil (isteri Abu Lahab), dia melenting kemarahan kerana dia dan suaminya telah dihina oleh ayat tersebut. Bertambah marah Ummu Jamil apabila dirinya digelar Hammalatul Hatab (Pembawa kayu bakar).

Dengan membawa beberapa ketul batu Ummu Jamil pergi mencari Rasulullah S.A.W. Tetapi Allah Maha Kuasa, ketika itu juga Allah memadamkan pandangan Ummu Jamil terhadap Rasulullah S.A.W. Dia tidak dapat melihat Rasulullah malah dia hanya dapat melihat Abu Bakar sahaja dan dia menyangka Rasulullah telah menyelamatkan diri.
Gambar hiasan

Oleh kerana terlalu geram, Ummu Jamil terus menghampiri Abu Bakar dengan berkata, "Hai Abu Bakar, mana kawan kamu itu?" Abu Bakar tidak menjawab pertanyaan Ummu Jamil itu, tetapi beliau hanya mendiamkan diri sahaja. Ummu Jamil berkata lagi, "Aku dengar dia telah merendah-rendahkan aku dan suamiku dengan kata-katanya. Awas, kalau aku jumpa dia, akan aku baling dengan batu-batu ini." Abu Bakar hanya berdiam diri, sementara wanita yang separuh gila itu memaki hamun baginda Rasulullah. Ummu Jamil bersyair bagaikan orang gila: 

"Hai, dia (Muhammad) marah, disebabkan dia (Abu Lahab) tidak mengikut cakap dia." 

"Dia marah, kerana kita tolak ajakannya."

"Kita abaikan ajakannya dan ajarannya kita tidak akan terima"

Setelah puas Ummu Jamil memaki hamun dan bersyair, akhirnya dia pun pulang. Dia sentiasa membawa beberapa ketul batu di tangan dengan tujuan, kalau-kalau dia bertemu Rasulullah, dia akan melemparkannya. Setelah Ummu Jamil meninggalkan tempat tersebut, Abu Bakar pun bertanya kepada Rasulullah S.A.W, yang dari tadi sedang duduk di hadapannya, "Ya Rasulullah, bukankah wanita itu melihat tuan?"

Rasulullah menjawab, "Tidak, wanita itu tidak dapat melihatku kerana Allah telah memadamkan penglihatannya daripada melihatku."

Sekian dari saya, Assalamualaikum w.b.t
Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat 
Ditulis oleh Amir Anaqi  pada 9/09/2014 07:53:00 pm 
https://qiamatmakinhampir.blogspot.com/2014/09/kisah-rasulullah-menjadi-halimunan.html

https://plus.google.com/102178808274403673774

18 September 2014

Malaikat Yang Masuk Sebelum Munkar dan Nakir

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim


Abdullah bin Salam telah meriwayatkan, sebelum Malaikat Munkar dan Nakir datang maka ada seorang malaikat yang lebih dulu mendatangi mayat itu. Malaikat ini wajahnya cemerlang seperti matahari, namanya Malaikat Rumman. Ia duduk di sisi mayat sambil berkata, "Tuliskanlah tentang perbuatanmu yang baik mahupun yang buruk (ketika di dunia)". Kemudian mayat itu bertanya, "Di manakah aku ingin menulis? Mana pena dan tintaku?". Malaikat itu menjawab, "Air liurmu adalah tintamu, jarimu sebagai penamu". Kemudian, mayat itu bertanya lagi, "Di atas apa aku ingin menulis, padahal aku tidak mempunyai buku?". Lalu Malaikat Rumman merobek kain kafan mayat itu lalu memberikan kepadanya, sambil berkata, "Nah, ini adalah bukumu, dan tulislah!".

Setelah itu, mayat tersebut menulislah seluruh amalan yang pernah dilakukan semasa hidup di dunia dahulu tentang segala kebaikannya. Namun, ketika sampai di bahagian amalan keburukan, mayat itu berasa sungguh malu untuk menulisnya. Malaikat Rumman lalu bertanya, "Wahai orang yang bersalah, mengapa kamu tidak berasa malu kepada zat yang menciptakanmu ketika melakukan keburukan di dunia dahulu, tetapi sekarang kamu berasa malu kepadaku". Lalu tanpa berlengah, Malaikat Rumman itu lansung mengangkat gadanya dan memukul tubuh si mayat itu! 
Gambar hiasan, Gada adalah sejenis senjata pemukul besar yang mempunyai duri atau paku-paku di sisinya. Gambar di atas adalah Gada terbesar di dunia yang terdapat di Gujerat. Wallahualam.
Gambar di atas adalah contoh Gada yang berpaku di sisinya. Namun begitu, pemukul yang akan digunakan oleh para Malaikat di alam kubur nanti adalah lebih hebat dan lebih menakutkan! Subhanallah.

Setelah dipukul gada itu, lalu si mayat berkata, "Bangunkanlah aku supaya aku dapat menuliskan kejahatanku". Akhirnya mayat itu menulis segala perbuatan yang pernah dilakukannya, yang baik mahupun yang buruk. Setelah itu, Malaikat Rumman memerintahkan mayat itu untuk melipatkan bukunya dan menjilidkannya. Si mayat itu lantas bertanya, "Dengan cara apa aku ingin menjilidkannya, sedangkan aku tidak memiliki penjilid buku?" Lalu Malaikat Rumman menjawab, "Jilidkanlah buku amalan kamu itu dengan kukumu". Akhirnya mayat itu menjilidkan buku catatan amalnya lalu menggantungkan buku itu di lehernya sampai hari kiamat kelak. 

Sebagaimana firman Allah S.W.T dalam Surah Al Isra, Ayat 13: Mari baca sama-sama. Bismilahirahmanirahim..
Maksudnya: Dan tiap-tiap manusia itu telah Kami tetapkan amal perbuatannya sebagaimana tetapnya kalung pada lehernya. Dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yang dijumpainya terbuka.

Kemudian, setelah selesai perkara sebentar tadi, masuklah pula Malaikat Munkar dan Nakir seperti masuknya malaikat yang pertama tadi. Ketika orang yang ahli maksiat itu melihat bukunya di hari kiamat kelak, maka Allah S.W.T memerintahkan untuk membacanya. Lalu hamba itu membaca catatan amalnya tentang kebaikan-kebaikannya, dan ketika sampai pada catatan keburukannya lalu ia berdiam diri. Allah lalu bertanya, "Kenapa kamu tidak membaca?". Hamba itu menjawab, "Aku merasa malu padaMu". Allah kemudian berfirman, "Kenapa kamu tidak berasa malu melakukan maksiat ketika di dunia, dan sekarang kamu baru merasa malu kepadaKu". Si hamba itu kemudian menyesal dengan penyesalan yang tiada ertinya. Akhirnya, Allah berfirman kepada malaikatNya, "Ambillah hamba ini dan belenggulah, kemudian lemparkan dia ke dalam neraka!".
Tiada siapa yang dapat menyelamatkan diri kita daripada seksaan kubur, melainkan TIGA perkara, yakni Doa anak yang soleh, Sedekah, dan Ilmu yang dimanfaatkan. Selamat beramal.

Wallahualam. Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan segala yang buruk datang dari diri saya. Assalamualaikum w.b.t

Baca tentang Fakta Saiz Malaikat DISINI
Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat
http://qiamatmakinhampir.blogspot.com/2014/09/malaikat-yang-masuk-sebelum-munkar-dan.html

BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA'

Ciri Khawarij: Tak Mengamalkan Al Qur’an dan Membunuh Muslim

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
[image: Anjing Neraka] ANJING NERAKA Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya diantara ummatku ada *orang-orang yang membaca Alquran tapi tidak melampaui tenggorokan mereka. Mereka membunuh orang Islam dan membiarkan penyembah berhala*. Mereka keluar dari Islam secepat anak panah melesat dari busurnya. Sungguh, jika aku mendapati mereka, pasti aku akan bunuh mereka seperti terbunuhnya kaum Aad. (Shahih Muslim No.1762) Satu dari ciri kaum Khawarij menurut Nabi Muhammad adalah mereka membaca Al Qur’an dan Hadits, namun tidak diamalkan. Ucapannya tidak melampaui kerongkongan mereka. Hany... lagi »

Perang akhir zaman akan menggunakan senjata tradisional? ( pedang & panah )

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Hancurnya bangsa Yahudi merupakan salah satu daripada tanda-tanda datangnya hari kiamat. Bermula dengan sebuah peperangan besar yang melibatkan banyak bangsa di dunia termasuk bangsa Yahudi. Sebelum berlaku peperangan ini, terdapat beberapa peristiwa lain yang membawa kepada terjadinya peperangan ini menurut kronologi hadis akhir zaman hasil kajian ilmuan Islam. Pertempuran dahsyat ini dikenali sebagai Armageddon, di mana lokasi utama perang ini adalah di lembah Megiddo atau Mageddon, Palestin. Mungkin ada yang menganggap Perang Armageddon hanyalah sebuah filem rekaan Hollywood be... lagi »

Dialog Rasulullah SAW dengan Iblis Laknatullah

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
ALLAH SWT telah memerintahkan seorang Malaikat menemui Iblis supaya dia menghadap Rasulullah SAW untuk memberitahu segala rahasianya, baik yang disukai maupun yang dibencinya. Hikmahnya ialah untuk meninggikan derajat Nabi Muhammad SAW dan juga sebagai peringatan dan perisai kepada umat manusia. Maka Malaikat itu pun berjumpa Iblis dan berkata, “Hai Iblis! Bahwa Allah Yang Maha Mulia dan Maha Besar memberi perintah untuk menghadap Rasulullah SAW. Hendaklah engkau buka segala rahasiamu dan apapun yang ditanya Rasulullah hendaklah engkau jawab dengan sebenar-benarnya. Jikalau engkau... lagi »

Agenda 2025 Yahudi Illuminati/Freemasonary Melenyapkan Indonesia dan Pakistan

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Bacalah! [image: zionist puppets] Sebuah Dokumen rahasia dengan klarisifikasi *not for distrube* hasil kajian strategis sebuah tim dibawah pimpinan mantan Menteri Pertahanan Amerika Serikat, William Cohen yang merupakan Gembong Zionis, bocor ke luar dokumen yang dibuat pada tahun 2000 dikaji 15 ahli disipin politik. Hasil kajian tersebut diberi judul “Asia tahun 2025 dan pengaruhnya terhadap keamanan nasional Amerika Serikat abad 21″ menskenariokan bahwa Indonesia dan Pakistan harus dilenyapkan selambat-lambatnya antara tahun 2010 – 2025. Zionis AS tidak akan memakai jalan kekerasan ... lagi »

Musuh-Musuh Allah Percaya Khilafah Akan Tegak Kembali, Bagaimana Dengan Ummat Islam?

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
[image: khilafah diprediksi] Para petinggi kafir barat, atau lebih tepatnya Musuh2 Allah, Tau dan Percaya bahwa “KHILAFAH ITU AKAN TEGAK KEMBALI”… BAGAIMANA DENGAN KITA YANG DIJANJIKAN KEMENANGAN ITU…???!!! *1. Lord Curzon, Menteri Luar Negeri Inggris, 1924.* *Lord Curzon, who was the British Foreign Secretary back in 1924. After the termination of Khilafat, the secretary expressed his views, in the following words: “The point at issue is that Turkey has been destroyed and shall never rise again, because we have destroyed her spiritual power: the Caliphate and Islam.”* Lor... lagi »

Pasukan Khusus Militer Islam yang Paling Ditakuti Di Dunia

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*1. Mujahidin* [image: pasukan militer islam yang hebat dan paling disegani]Dalam bahasa Inggris, kata Mujahidin tercatat sejak tahun 1958, dari Pakistan, diadopsi dari bahasa Persia dan Arab, sebagai jamak dari mujahid "orang yang berjuang dalam jihad", dalam penggunaan modern, untuk "gerilyawan Muslim." Pada akhir abad ke-20 dan awal abad ke-21, istilah "mujahidin" menjadi nama berbagai pejuang bersenjata yang menganut ideologi Islam dan mengidentifikasi diri mereka sebagai mujahidin. ... lagi »

KHALIFAH

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*Khalifah* ( bahasa Arab : خليفة) ( bahasa Inggeris : Caliph) secara harfiyah bermakna "pengganti" atau "wakil" yakni pemimpin umat Islam setelah Nabi Muhammad saw wafat. Mereka digelar sebagai khalifah Allah(perwakilan Allah) dan khalifah Rasulullah (pengganti utusan Allah). Gelaran khalifah ini juga dikenali sebagai Amir al-Mu'minīn (أمير المؤمنين) yang bermakna "pemimpin orang yang beriman". Sejak tumbangnya Empayar Turki Uthmaniyyah , gelaran ini tidak lagi digunakan. Syarat-syarat In'iqad seorang Khalifah Syekh Taqiyuddin An Nabhani dalam Kitab Nizamul Hukm Fil Islam menyebutk... lagi »

TENTERA SALIB: MANUSIA TIDAK BERTAMADUN YANG MENGINJAK AGAMANYA SENDIRI.

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Isi kandungan agama yang benar atau sistem kepercayaan adakalanya boleh diseleweng oleh penganutnya yang palsu (*pseudo-adherents*). Contoh yang tepat boleh dilihat ketika zaman kegelapan dalam sejarah Kristian yang diputarbelitkan oleh tentera perang salib. Tentera salib yang terdiri dari penganut Kristian Eropah yang bermatlamat untuk menjajah *Holy Land*(Palestin) dari tangan orang Islam di akhir abad ke-11 sebenarnya dikatakan berjuang atas nama agama. Tetapi mereka telah memanipulasi pengikutnya dengan memasuki tanah itu dengan keganasan dan kekejaman. Orang ramai yang tidak... lagi »

ISLAM SEBAGAI SOLUSI ATAU PUNCA KEGANASAN?

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Dua dekad kebelakangan ini, konsep 'Keganasan Islam' (Islamic Terror) menjadi topik perbincangan yang hangat. Selepas serangan 11 September yang menjadikan ribuan orang yang tidak bersalah di New York dan Washington sebagai sasaran, konsep ini bangkit semula menjadi agenda antarabangsa. Sebagai seorang Islam, kita setentunya mengutuk perbuatan ini dan merakamkan ucapan takziah kepada rakyat Amerika. Tulisan ini akan menekankan bahawa Islam bukanlah punca kepada segala keganasan malah keganasan tidak ada tempatnya di dalam Islam. Sungguhpun perampas kapal terbang itu disyaki sebagai ... lagi »

KESEDARAN ISLAM SEBENAR

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Firman Allah S.W.T.: *“Dan manusia itu memohon (datangnya) bahaya, sebagaimana mereka memohon (datangnya) kebaikan dan manusia itu adalah tergesa-gesa."* *(Surah al-Isra’: ayat 11)* *“Dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.”.(Surah al-Maidah: ayat 45)* *Kehilangan Islam Dalam Praktik Hidup Masyarakat* Praktik hidup umat Islam kini sedang menolak keterangan al-Quran al-Karim. Ini bererti mereka menolak kekuasaan, kedaulatan dan janji-janji Allah S.W.T. Juga bererti menolak cara... lagi »

BAHAYA NYA SEKULARISME.

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*PEMBUKAAN* Kepada ukhuan dan ukhuat muslimin, dalam kesempatan ini saya akan menguraikan tentang apa, dari mana dan bagaimana yang namanya faham sekularisme, yang mana sering kita dengar dan mungkin sering ukhuan temui tetapi tidak/kurang jelas arti dan maksud dari faham yang satu ini. Setelah seringnya saya mendengar bahwa sekularis di Indonesia kian banyak dan mungkin menjadi suatu yang umum dan dibanggakan. Sangat disesali jika hal ini berlanjut, yang mana akan menghancurkan pribadi dan harkat martabat manusia serta agama saja. Yang akan menjadikan kita sebagai manusia yang rend... lagi »

17 Alasan Ulama Islam Mengkafirkan Kaum Syi'ah.

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
IMAM-IMAM SYI'AH WAJIB DIKETAHUI UMAT ISLAM Berikut tujuh belas doktrin Syi'ah yang perlu diketahui umat Islam. Syi'ah selalu menyembunyikan siasat jahat dari kaum muslimin sebagai sebahagian dari doktrin taqiyah (menyembunyikan kesyi'ahan). *Ini dia 17 doktrin ini terdapat dalam kitab suci Syi'ah:* 1. Dunia dengan seluruh isinya adalah milik para imam Syi'ah. Mereka akan memberikan dunia ini kepada siapa yang dikehendaki dan mencabutnya dari siapa yang dikehendaki (Ushulul Kaafi, hal.259, Al-Kulaini, cet. India). Jelas Doktrin semacam ini bertentangan dengan firman Allah SWT QS:... lagi »

ALIRAN SESAT SYIAH: DARI MANA DATANG,KEMANA PERGI?

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*SYI'AH 'Dari* *mana datang, kemana pergi ...?* بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله نحمده و نستعينه و نستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا ها دي له, وأشهد ألا اله الا الله وحده لا شريك له, وأشهد أن محمدا عبده و رسوله صلى الله عليه و على اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا. يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلا وأنتم مسلمون [آل عمران: 102]. يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء واتقوا الله الذي تساءلون به والأرحام إن الله كان عليكم رقيبا [النساء: 1]. يا أيها الذين آمنوا اتق... lagi »

SUFISME

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
GAMBAR HIASAN:AHLI2 TASAWUF *Tasawuf (Tasawwuf) atau Sufisme* (bahasa Arab: *تصوف* , ) adalah ilmu untuk mengetahui bagaimana cara menyucikan jiwa, menjernihan akhlaq, membangun dhahir dan batin, untuk memporoleh kebahagian yang abadi. Tasawuf pada awalnya merupakan gerakan zuhud (menjauhi hal duniawi) dalam Islam, dan dalam perkembangannya melahirkan tradisi mistisme Islam.Tarekat (pelbagai aliran dalam Sufi) sering dihubungkan dengan Syiah, Sunni, cabang Islam yang lain, atau kombinasi dari beberapa tradisi. Pemikiran Sufi muncul di Timur Tengah padaabad ke-8, sekarang tradisi in... lagi »

POLITIK DALAM ISLAM

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*Politik dan Islam tidak dapat dipisahkan, justeru ia adalah sebahagian daripada cara hidup manusia. Namun politik yang bagaimana? Ini yang menjadi persoalan. Sebahagian daripada pejuang Islam sendiri kabur dengan makna dan kehendak politik sebenarnya. Mereka terikut-ikut dengan aliran politik barat dan mengharapkan Islam dapat ditegakkan dengan cara itu. Malah mereka marah jika ada pejuang Islam lain yang tidak mahu terjebak dengan perangkap musuh-musuh Islam melalui bidang politik tajaan orang-orang kafir.* *Mengapa ini terjadi? Ini disebabkan umat Islam tidak pernah dideda... lagi »

POLITIK ISLAM.

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Politik Islam ( bahasa Arab : *سياسي إسلامي)* adalah Politik di dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah *siyasah.*Oleh sebab itu, di dalam buku-buku para ulama dikenal istilah *siyasah syar'iyyah.* Dalam Al Muhith, *siyasah*berakar kata *sasa - yasusu.* Dalam kalimat *Sasa addawaba yasusuha siyasatan* bererti *Qama 'alaiha wa radlaha wa adabbaha* (mengurusinya, melatihnya, dan mendidiknya). Bila dikatakan *sasa al amra* ertinya *dabbarahu* (mengurusi / mengatur perkara). Bererti secara ringkas maksud Politik Islam adalah pengurusan atas segala urusan seluruh umat Islam. Dalil Polit... lagi »

"Mengenai Gerakan Islam - Dari manakah Harakah Islam Harus Bermula?"

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
JIHAD PADA JALAN ALLAH. Dari mana harakah Islam harus mula memperbaiki keadaan masyarakat? Apakah dengan terlebihi dahulu memperbaiki individunya, seperti yang dilontarkan oleh kebanyakan gerakan Islam? Ataukah, dengan memperbaiki keadaan dan sistem masyarakatnya, sebelum memperbaiki individunya? Atau, pembaikan itu tidak mungkin berjaya apabila tidak disokong oleh sebuah Negara yang memperbaiki keadaan masyarakat dan individu? Atau bagaimana? Fakta menunjukkan bahawa perbaikan terhadap individu tidak cukup dengan sendirinya dapat memperbaiki masyarakat. Namun ini tidak bermakna baha... lagi »

Sebuah Analisis Globalisasi: "(Re) tafsiran Gerakan Islam"

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*Dalam KBBI,* globalisasi (arus global) diertikan proses kemasukan ke ruang lingkup dunia. Agaknya definisi ini masih terlalu umum dan mempunyai pelbagai definisi turunan, yang boleh jadi salah satu daripada definisi terbitan tersebut terlampau jauh dari makna induknya.Sehingga diperlukan carian lebih jauh tentang *terminology* globalisasi ini.Sampai saat ini, asal istilah globalisasi masih menjadi bahan perdebatan.Frank (1998) menyebutkan bahawa istilah globalisasi pertama kali muncul saat terjalinnya perdagangan antara Tamadun Lembah Indus (bahagian barat daya India) dengan Sumer... lagi »

PILIHAN RAYA DAN PARTI POLITIK DI MALAYSIA

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Kebanyakan umum tidak menyedari bahawa pilihan raya yang pertama telah diadakan pada tahun 1952 yang dinamakan Pilihan Raya Municipal Kuala Lumpur yang menyaksikan pertembungan antara UMNO-MCA (Perikatan) dengan Parti Kemerdekaan Malaya atau IMP yang dipimpin oleh Dato’ Onn bin Jaafar. Keputusan pilihan raya yang dijalankan itu menyaksikan Parti Perikatan pimpinan Tuanku Abdul Rahman memenangi 9 kerusi, IMP 2 kerusi dan Bebas 1 kerusi. Pada ketika itu PAS hanyalah merupakan sebuah pertubuhan atau persatuan sahaja dan hanya mula menyertai pilihan raya pada tahun 1955 hingga sekarang... lagi »

APA ITU SEKULARISME ?

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
http://www.rufaqadaily.com/isusemasa.asp Kita tidak perlu membahas dan memperkatakan tentang erti perkataan sekular ini dari sudut sejarah, siapakah tokoh yang menuturkannya lebih dahulu, di zaman bila dan mengapa timbul perkataan ini kerana itu semua tidak penting bagi kita. Apa yang penting bagi kita, sebagai pegangan dan panduan agar kita tidak terjebak oleh faham sekular atau sekularisme ini ialah pengertian sekular itu sendiri mengikut pandangan Islam. Oleh itu perbahasan secara falsafah serta merujuk kepada sejarah dan tokoh-tokoh yang memperkatakan perkataan itu, t... lagi »

Islam Dan Kekerasan

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
Sejak masa penyebaran agama Islam, banyak yang menganggap Islam dan umat Islam sebagai musuh, dan sampai hari ini masih banyak pihak yang tidak suka melihat perkembangan Islam dan umat Islam. Caranya dengan menyebarkan informasi yang salah tentang Islam dan penganutnya yang berjumlah sekitar dua milyar di seluruh dunia. Muhammad Elmasry, Presiden Canadian Islamic Congress, dalam tulisannya yang berjudul History Dispel the Lies About Islam mengungkapkan, propaganda dengan cara disinformasi semacam ini sangat ampuh untuk melemahkan Islam dan umat Islam. Namun ia meyakini, fakta ... lagi »

Jihad Menurut Islam vs Jihad Menurut Kristian

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
gambar hiasan je *Jihad dalam Al-Qur'an* Dalam Islam, jihad tidak selalu melulu identik dengan berperang seperti anggapan kebanyakan orang awam. Ibnu Qayyim al-Jauziyyah membagi jihad ke dalam empat tingkatan: 1. Jihad melawan hawa nafsu. 2. Jihad melawan Syetan. 3. Jihad melawan orang - orang kafir dan munafik. 4. Jihad melawan kezaliman dan bid'ah. Jihad dalam pengertian perang, bukanlah jihad membakar gereja dan memberantas umat Kristen sebagaimana yang digambarkan selama ini. Umat Kristen tidak perlu antipati terhadap istilah Jihad dalam Islam. Jihad dalam makna pe... lagi »

Bangsa Yahudi bekerjasama dengan musuh untuk hancurkan Islam

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*"Kamu melihat kebanyakan dari mereka tolong-menolong dengan orang-orang yang kafir (musyrik). Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka sediakan untuk diri mereka, iaitu kemurkaan Allah kepada mereka, dan mereka akan kekal dalam seksaan, "(QS. Al-Maidah: 80).* Bangsa Yahudi, di dalam usaha menghancurkan Islam dan Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam saling tolong menolong di kalangan bangsa Arab yang masih musyrik dan kafir. Mereka mengadakan perjanjian untuk memerangi Nabi dan membangkitkan semangat golongan Musyrikin bangsa bersatu untuk terus melakukan perang melawan beli... lagi »

Bangsa Yahudi pertama kafir kepada Nabi Muhammad SAW.

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
*"Dan berimanlah kamu kepada apa yang Aku turunkan yang membenarkan apa yang ada padamu, dan janganlah kamu menjadi orang yang pertama kali kafir kepada-Nya dan janganlah kamu menjual ayat-ayat-Ku dengan harga murah, dan hanya kepada Akulah hendaklah kamu bertaqwa, "( Al-Baqarah 41)* Dalam ayat ini Allah berbicara kepada Bangsa Yahudi, sebagai bangsa yang telah sering kedatangan Nabi. Bangsa ini menerima kitab-kitab suci dari langit tetapi merupakan bangsa yang paling benci kepada orang-orang mu'min. Bangsa Yahudi diajak untuk menjadi orang pertama untuk beriman kepada Nabi Muhamm... lagi »

32 rahsia penting Yahudi

pok lan pada BERSAMA KEPIMPINAN ULAMA' - 2 tahun yang lalu
1. Tahukah anda bahawa selain bangsa Yahudi, dilarang membeli atau menyewa tanah di Israel? 2. Tahukah anda bahawa setiap bangsa yahudi yang ada di setiap negara di seluruh dunia menjadi warga Negara Israel secara automatik. Sementara warga Palestin yang lahir di tanah negerinya sendiri sejak puluhan abad yang lalu terus diusir ke luar Palestin. 3. Tahukah anda bahawa penduduk Palestin yang menetap di kawasan Israel harus menggunakan kenderaan dengan cat dan warna khusus untuk membezakan antara bangsa Yahudi dan bukan Yahudi. 4. Tahukah anda bahawa Jerusalem bahagian timur, Teb... lagi »



Tiada ulasan: