Selasa, 30 Oktober 2018

Meletop kes rasuah dan salah guna kuasa. 8563.


Zaman ikan bilis sahaja jadi kambing hitam kes rasuah bukan berakhir tetapi bermulanya zaman jerung besar kaki songlap, menanti penuh debar untuk didakwa dan disabitkan kesalahan dan dipenjarakan. 


Hukuman mati wajar dikhalayak ramai - Datuk Mah Weng Kwai 

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 2 minit yang lalu
Hukuman mati tidak dapat menyekat jenayah kerana pelaksanaannya diselubungi kerahsiaan, kata bekas hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mah Weng Kwai. Bercakap dalam forum mengenai penghapusan hukuman mati, beliau berkata orang ramai tidak boleh membuat keputusan tepat yang akan menghalang mereka daripada melakukan jenayah apabila mereka tidak mempunyai maklumat mengenai hukuman itu. "Mengapa pelaksanaan hukuman gantung sampai mati tidak dilakukan di khalayak ramai? Kenapa hukuman mati disembunyikan dalam kerahsiaan? Untuk menjadi penghalang (jenayah) yang berkesan, bukankah (lebih baik) d... lagi »

Hishammuddin nafi spekulasi sertai Bersatu 

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 21 Safar 1440H, Selasa – Ahli Parlimen Sembrong, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menafikan dakwaan kononnya beliau akan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Bekas menteri pertahanan itu berkata, spekulasi kononnya beliau antara 40 senarai ahli Parlimen UMNO yang akan melompat parti adalah tidak benar. Hishammuddin menegaskan bahawa beliau serta ahli Parlimen UMNO … The post Hishammuddin nafi spekulasi sertai Bersatu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Ramai lagi pegawai kerajaan akan didakwa: Dr Mahathir 

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 21 Safar 1440H, Selasa – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mendedahkan bahawa ramai lagi pegawai kerajaan dari pentadbiran sebelum ini akan berhadapan tindakan undang-undang kerana rasuah. “Sudah enam bulan (sejak Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya); kami dalam proses menyusun semula kerajaan, Sebenarnya, secara amalan, mewujudkan kerajaan baru. Sudah tentu, kita … The post Ramai lagi pegawai kerajaan akan didakwa: Dr Mahathir appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pegawai kanan polis bebas dengan jaminan SPRM 

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
PUTRAJAYA, 21 Safar 1440H, Selasa – Pegawai kanan polis bergelar Datuk yang ditahan reman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berkaitan kes rasuah berjumlah lebih RM100,000 dibebaskan hari ini. Majistret Joanne Tan Yin Ying membenarkan pegawai kanan 56 tahun berpangkat Senior Asisten Komisioner dibebaskan dengan jaminan ​​​​RM5,000 dan seorang penjamin. Lelaki itu ditahan … The post Pegawai kanan polis bebas dengan jaminan SPRM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘Dakwaan audit 1MDB dipinda bukan masa saya’ 

adminweb pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 21 Safar 1440H, Selasa – Datuk Seri Hasan Arifin menjelaskan dakwaan laporan Jabatan Audit Negara berkenaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebelum ini telah dipinda atas arahan pihak tertentu, tidak berlaku ketika beliau menjadi pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC). Beliau berkata, dakwaan Timbalan Pengerusi PAC Wong Kah Woh yang diutarakan ketika membahaskan usul … The post ‘Dakwaan audit 1MDB dipinda bukan masa saya’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pensyarah USM hadapi sembilan pertuduhan rasuah 

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
BUTTERWORTH, 21 Safar 1440H, Selasa – Seorang pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini terhadap sembilan pertuduhan menggunakan jawatannya untuk meluluskan syarikat adiknya sebagai pembekal pelbagai barangan untuk institusi itu antara September 2011 hingga November 2012. Badaruddin Mohamed, 53, membuat pengakuan itu selepas kesemua pertuduhan dibacakan secara … The post Pensyarah USM hadapi sembilan pertuduhan rasuah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tanah DBKL: Lebih 12 kali Ku Nan dipanggil SPRM 

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 16 minit yang lalu
KUALA LUMPUR, 21 Safar 1440H, Selasa – Bekas Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini mendedahkan, beliau telah dipanggil lebih 12 kali oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk memberi keterangan berhubung transaksi tanah milik Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melibatkan pentadbiran kerajaan terdahulu. Tengku Adnan (BN-Putrajaya) berkata, beliau tiada kena-mengena … The post Tanah DBKL: Lebih 12 kali Ku Nan dipanggil SPRM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

TERUSKAN LAGI 

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 26 minit yang lalu
SOKONG SETUJU TERUSKAN TAPI... JANGAN AMBIL MASA LAMA PM ulangi lebih ramai 'jerung besar' bakal diheret ke mahkamah Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad memberi jaminan bahawa kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) akan terus mencari dan mengheret lebih ramai ‘jerung besar’ yang terbabit dengan rasuah pada zaman pentadbiran kerajaan BN terdahulu. “Akan ada ramai lagi orang akan diheret. Tetapi, sekarang kita terpaksa memberi fokus terhadap beberapa orang terlebih dahulu kerana kekurangan pegawai. “Jadi, kita tidak boleh berurusan dengan ramai orang yang terbabit dengan ra... lagi »

Mulai 2019, transaksi lebih RM25,000 perlu lapor ke Bank Negara 

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 31 minit yang lalu
Bagi membendung jenayah kewangan yang semakin serius... semua transaksi yang melebihi RM25,000 di mana-mana institusi kewangan perlu dilaporkan kepada Bank Negara Malaysia (BNM). Kadar itu direndahkan berbanding RM50,000 ketika ini bagi mengekang sebarang jenayah kewangan dan pembiayaan keganasan di negara ini. Mengumumkan perkara itu, Gabenor BNM Datuk Nor Shamsiah Mohd Yunus berkata, sebanyak RM10 trilion (ASD2.6 trilion) hilang serata dunia selama ini akibat jenayah kewangan. Sehubungan itu, langkah mengurangkan kadar penghantaran wang dan menetapkan had penghantaran ke RM25,... lagi »

Kenapa Gaji Tidak Pernah Cukup? Kenali 5 Penyebabnya! 

KASKUS - Forum Threads - 38 minit yang lalu
[img]https://blog.e-mas.com/wp-content/uploads/Kenapa-Gaji-Tak-Pernah-Cukup-Ini-Penyebabnya.jpg[/img] Gaji sudah habis sebelum akhir bulan pasti sudah sering dialami, iya nggak? Siapa di sini yang selalu merasa gaji yang diterima tak pernah cukup? Namun, nih gansis keadaan seperti ini tidak boleh dibiarkan terus menerus. Jika terus menerus mengalami defisit, gansis bisa saja mengalami kebangkrutan ketika masih muda. Tidak punya uang saat akhir bulan saja sudah nggak enak, apalagi jika sampai harus mengalami kebangkrutan. Pasti tidak ada yang mau, bukan? Oleh sebab itu juga, gansis ha... lagi »

Penyebab utama rasuah [untuk orang Islam] tidak takut Allah Subhanahu Wa Ta'alla. Lakukan jalan keluar dengan cara salah sebab ada kuasa, pengaruh dan sebagainya. 


Tiada ulasan: