Jumaat, 26 Oktober 2018

Politikus Sontoloyo perosak sistem demokrasi. 8521.


“Orang kafir akan pening kalau orang Melayu dah tak nak duit. Apa yang boleh digadai sekiranya orang Melayu tak mau duit dah.” 

Di Malaysia bukan setakat Politikus Sontoloyo yang tidak peduli Islam dan Bangsa Melayu... Malah politikus sentaloyo pun ada. Maksudnya kaki botol, kaki betina dan kaki songlap (rasuah) sehingga bergelar politikus kleptokrasi bertaraf dunia. Letak di Badan Agama Islam, duit LUTH pun dikebas. Sehinggakan deruman jet pejuang xmemecah kesunyian angkasa, jadi hal biasa. Itulah saat sangat berbeza dengan era PM ke 6. Angka 6 neh 6 jahanam? Macam cerita filem Melayu? Itulah bezanya Islam dengan Melayu. Tentu arah ketuanan Islam yang berTuhankan Allah. Dari menjaja ketuanan Melayu tetapi habis semua tanah warisan Melayu terlepas dan tergadai. Jenis tidak takut Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Nauzubillahminzalik. Astaghfirullahalazim. 

Sudirman Said: Politikus Sontoloyo Rusak Sistem Demokrasi Ahmad Antoni Kamis, 25 Oktober 2018 - 17:18 WIB
Direktur Materi Debat dan Kampanye BPN Prabowo-Sandi, Sudirman Said saat bersama Cawapres Sandiaga Uno menjadi pembicara dalam seminar kepemimpinan milenials di Tegal, Jawa Tengah, Kamis (25/10/2018). Foto/SINDOnews/Ahmad Antoni

TEGAL - Politikus sontoloyo adalah politikus yang dengan kekuatan uang dan kuasanya merusak sistem demokrasi. Mereka juga berusaha melemahkan Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK) dan terlibat dalam tindak pidana korupsi.

Direktur Materi Debat dan Kampanye Badan Pemenangan Nasional (BPN) Prabowo-Sandi, Sudirman Said menegaskan hal itu saat bersama Cawapres Sandiaga Uno menjadi pembicara dalam seminar kepemimpinan milenials di Tegal, Jawa Tengah, Kamis (25/10/2018).

Sudirman Said menceritakan, saat menjabat Menteri Energi dan Sumber Daya Mineral dia pernah berhadap-hadapan dengan politikus sontoloyo dalam kasus Papa Minta Saham. Dia membongkar kasus membongkar kongkalingkong dalam perpanjangan kontrak karya PT Freeport Indonesia.

Sang politikus sempat mengundurkan diri dari pimpinan DPR. Namun dengan kuasanya dalam waktu yang tidak lama dia kembali lagi ke tampuk kursi ketua dewan.

"Tapi akhirnya tiang listrik yang menghentikan sepak terjangnya," papar Sudirman di hadapan ribuan milenials kota Tegal dan emak-emak yang memadati ruang pertemuan.

“Itulah yang disebut politikus sontoloyo, yang merusak sistem, memperlemah KPK, membuat drama tiang listrik, hukum dipermainkan, sudah ditetapkan tersangka, kemudian melakukan pra peradilan, dan akhirnya berakhir di tiang listrik,” kata pria yang juga penanggung jawab pemenangan Prabowo-Sandi Wilayah Jateng ini.

Secara khusus, dia juga menyebut politikus yang hadir dalam acara itu, dirinya, Sandi, Ferry Mursidan Baldan dan Suswono memiliki rekam jejak yang baik. Masing-masing mengakhiri masa tugasnya dengan tanpa catatan buruk.

"Pak Ferry ini adalah menteri yang sukses tanpa meninggalkan catatan negatif. Pak Suswono juga Menteri Pertanian yang sukses tanpa catatan negatif. Apalagi Bang Sandi, beliau adalah sosok pengusaha sukses yang memulai karir dari bawah, dari usaha dengan tiga kini  karyawannya lebih dari 50 ribu orang sebelum masuk ke dunia politik,” jelasnya.

Kepada kaum muda Sudirman Said berpesan untuk memakai filosofi kunci Inggris agar tak jadi politikus sontoloyo. “Kunci Inggris bisa digunakan untuk bermacam keadaan. Nah kalian juga harus bisa diterima di berbagai tempat. Kuncinya harus memiliki empat hal, yakni kejujuran, kompetensi, jejaring, dan kemauan untuk terus belajar," terang dia.

"Jika politisi memiliki empat hal itu tidak akan ada politikus sontoloyo," pungkasnya.

(kri)
Sudirman Said: Politikus Sontoloyo Rusak Sistem...
https://nasional.sindonews.com/read/1349208/12/sudirman-said-politikus-sontoloyo-rusak-sistem-demokrasi-1540462689

Wow! Pesawat Siluman Sukhoi Su-35 Tiba di Indonesia Oktober Mendatang Tim Sindonews Minggu, 18 Februari 2018 - 12:56 WIB
Indonesia akan miliki pesawat tempur canggih buatan Rusia, Sukhoi Su-35 
di bulan Oktober mendatang. Foto : SINDOnews

JAKARTA - Tidak lama lagi langit Indonesia akan kedatangan pesawat tempur canggih buatan Rusia, Sukhoi Su-35. Jika tidak ada aral melintang maka pesawat ini tiba bulan Oktober mendatang. 

Kepastian kedatangan Sukhoi setelah Kementerian Pertahanan (Kemhan) menandatangani kontrak pengadaan pesawat itu dengan Rusia, Rabu, (14/02/2018). 

Kepala Staf Angkatan Udara (KSAU) Marsekal TNI Yuyu Sutisna menyambut baik penandatanganan kontrak pengadaan Sukhoi. "Saya senang sekali karena sesuai dengan harapan dan program saya untuk mempercepat proses pengadaan alutsista (alat utama sistem persenjataan-red) yang tertunda," ujarnya kepada SINDOnews. 

Mantan Panglima Komando Pertahanan Udara Nasional ini mengatakan, keberadaan Sukhoi Su-35 akan menambah kekuatan opersional TNI AU. 

Seperti diketahui, pembelian pesawat Sukhoi Su-35 ini bertujuan untuk menggantikan F-5 Tiger yang sudah tidak layak terbang. Indonesia membeli 11 pesawat Sukhoi Su-35 full combat. 

Pesawat bermesin ganda ini dianggap sebagai pesawat generasi ke lima karena kelebihan yang dimilikinya. Bagaimana tidak, pesawat turunan dari Su-27 ini mampu melakukan manuver yang tidak bisa dilakukan oleh pesawat tempur lainnya yakni, berhenti seketika di udara, mampu terbang cepat di ketinggian dan bisa membawa banyak rudal udara ke udara. 

Berdasarkan data yang dihimpun Sindonews, pesawat dengan tempat duduk tunggal ini juga dilengkapi sistem avionik canggih dan memiliki kecepatan supersonik sekitar 1,5 mach yakni dua kali kecepatan suara dan dianggap mampu melampaui pesawat tempur siluman generasi kelima F-22 Raptor buatan Amerika Serikat. 

Kelebihan lainnya, pesawat Su-35 ini memiliki sistem pencarian dan pelacakan inframerah termasuk sensor non elektromagnetik untuk pendeteksian jarak jauh. Serta peralatan jamming yang mampu menurunkan kemampuan radar pesawat musuh. Termasuk radar untuk mendeteksi sinyal dari belakang guna menembakkan peluru kendali SARH.

Su-35 juga bisa melesat hingga 2.390 km/jam dan mampu menempuh jarak hingga 4.500 km, sedangkan kecepatan maksimal F-22 mencapai 2.410 km/jam dengan jarak tempuh 2.000 km. Kedua pesawat ini dilengkapi dua buah tangki bahan bakar. 
(sss)
Makassar | Wow! Pesawat Siluman Sukhoi Su-35 Tiba...
https://makassar.sindonews.com/read/5437/1/wow-pesawat-siluman-sukhoi-su35-tiba-di-indonesia-oktober-mendatang-1518926536








RABU, 24 OKTOBER 2018
MERAKAM SEJARAH - WAYANG PAK DALANG
Saya tidak berlaku adil jika saya tidak menulis dan bersurah babak ini. Malah saya tidak jujur kepada diri saya sendiri  dan kepada  anak semua bangsa yang  telah berjaya menjatuhkan Najib pada 9 Mei 2018 yang lalu.

Babak-babak dibelakang tabir wajib saya lakar untuk diketahui umum. Saya lakukan ini agar satu hari  nanti bila anak cucu cicit kita membuka sejarah maka  mereka akan terserempak dengan fakta, surah dan babak latar yang membantu  kemenangan rakyat menjatuhkan Najib dan Rosmah.

Minggu lalu saya telah menulis tentang peranan media luar dan media barat yang  sama berusaha untuk  menjatuhkan Najib. Minggu ini saya akan buka satu lagi babak. Kali ini  projek filem dokumentri bikanan barat.

Tetiba satu petang dipertengahan tahun 2015  saya mendapat panggilan talipon  dari Steven Ng. Saya kenal sosok ini kerana peranan beliau membuka kesah Taib Mahmud menjarah balak di Sarawak. Steven ini terlibat dalam pembikinan dokumentri Inside Malaysia Shadow State. Dokumentri ini diterbitkan oleh Ngo Global Witness pada March 2013.
‘ Ada kawan dari London  nak jumpa malam ni.. boleh?’

‘ Sapa?”

‘Jumpa dulu…. nanti cerita panjang..’

Bila nada sabagini maka saya faham apa yang akan saya hadapi. Saperti biasa saya ajukan Old Town Brickfeild.

‘Tak boleh… mereka Mat Saleh… Hotel sebelah ada roof top bar. Tak ramai orang disana…’

Wow. Saya pun tidak tahu rupa-rupanya di sebelah Old Town ada lagi tempat sulit.  Saya tahu hotel ini telah bertukar pemilik dan diperbaharui. Bar di atas bumbung ini tergelicir dari pengetahuan saya.

Jam 10.00 malam saya sampai ke Old Town Cafe. Steven menunggu dan terus membawa saya ke tempat yang dijanjikan.

Dalam bar saya diperkenalkan dengan Andy Stewart dan Alex Helen. Andy dalam lingkungan  50’an manakala Alex masih lagi anak muda.  Mereka berdua ini datang dari Global Witness.

Andy membuka surah menyatakan tujuan mereka datang untuk membuat dokumentri tentang 1MDB dan Jho Low. Bila nama Jho Low timbul maka saya teringat kepada Louise  Story dari The New York Times (NYT)

Andy membuka talipon pintarnya dan terus menayangkan beberapa klip Jho Low. Ada potongan video Jho Low memberi dana bantuan kepada Yayasan Kanser. Klip Jho Low sedang bercanda-canda dengan Paris Hilton. Ada klip Riza Aziz dengan Jho Low. Klip-klip ini tidak pernah saya  lihat. 
‘Wow… intresting clip… where do you get it…’ Saya ingin tahu dari mana mereka dapat klip ini. 

‘Kami sudah buat penyelidikan panjang. Kami datang ke sini untuk membuat dokumentri…’

‘Ini projek siapa? Dana dari mana? Ini soalan wajib dari saya yang ingin tahu ini dan itu. Saya ingin tahu agar saya sedar  tangan dan kaki saya akan tenggelam dimana.

Andy menerangkan yang mereka dari Global Witness yang telah membuat dokumentri tentang Sarawak. Tapi dalam hal dana Andy tidak bersuara.

Saya graduan sekolah filem maka saya terus bertanya tentang konsep dokumentri, berapa panjang dan bila akan disiapkan. Untuk saya ini adalah asas. Pertanyaan saya ini hasil dari  ilmu yang saya dapat ketika belajar membuat dokumentri.

Sayang sekali soalan-soalan saya ini tidak pula mendapat jawapan yang tuntas. Saya hairan. Dari kehairan ini saya menjadi was was apakah saheh mereka  ini  pembuat dokumentri atau mereka ada kerja lain. 
Was was dan curiga saya ini memiliki asas. Sesiapa sahaja yang memiliki kesedaran politik di era perang dingin akan terbaca bagaimana pembuat dokumentri telah menjadi ejen perisik yang ditaja oleh CIA. 

Mitos popular yang sering terdengar  ialah bagaimana tim dokumentri National Geography telah digunakan sebagai cara halal  untuk menerbus masuk  ke pelusuk pendalaman sesebuah negara. Atas niat membuat filem dokumentri. Atau dengan tujuan kajian ilmu alam.

Tim dokumentri dari London ini selain dari membuat filem tentang Taib Mahmud ada juga menyebut Pussy Riot dan The Square.

Pussy Riot ini kumpulan pemusik punk yang ditindas di Rusia. Manakala The Square ialah dokumentri kesah perjuangan menjatuhkan Presiden Mubarak Mesir tahun 2011. Bila mendengar nama-nama  filem ini ditaburkan maka saya menjadi yakin terhadap Andy dan Alex. Saya  bersetuju untuk membantu.

Steven menjadi pengurus mencari watak-watak yang diperlukan. Saya juga mencari nama dan talipon sosok sosok yang mahu ditemui bual.  Satelah beberapa minggu  tim ini pulang ke London. Saya rasakan mereka telah mendapat ‘footage’ yang cukup. Maka pulang ke London untuk menyunting. Amin.

Tidak. Saya silap. Beberapa bulan kemudian mereka muncul kembali untuk membuat rakaman. Ini sesudah Deklarasi Rakyat diumumkan pada  4 March 2016. 
Kali ini juru kameranya diterbangkan dari Australia.  Ini menimbulkan persoalan kepada saya kenapa perangai membuat dokumentari ini sademikan. Berulang-ulang datang merakam. Pasti menjadikan kos bertambah.  Syak wasangka ini saya kebumikan. Saya terus membantu.
Di satu petang 26 March 2016 Zaid Ibrahim telah membuat program Selamatkan Malaysia di Shah Alam. Tetiba saya ternampak  juru kamera Andy ada datang ke  program ini. Saya mengelak dari bercakap dengan mereka. Saya sedar  geng Najib dan Habibul Rahman sentiasa mengintip.

Esok malam di program Rafizi Ramly di Pandan Indah saya ternampak juga tim ini. Saya perhatikan dari jauh. Saya sedar mereka datang secara ‘haram’ membuat rakaman ini. Jika Habibul Rahman tahu pasti mereka akan digodam.

Jangkaan saya tepat dan betul.  Jaringan kawan-kawan dari Jakarta memberi tahu bahawa gambar muka  Andy dan Alex telah muncul. Mengikut maklumat mereka di sedang dicari. 
Bila saja maklumat ini sampai saya  hubungi Steven. Dengan pantas Steven menyelamatkan  mereka ke Singapura.

Beberapa bulan kemudian saya difaham tim ini datang lagi. Kali ini saya difahamkan  Alex menyewa rumah untuk jangka panjang. Nah! Was was saya makin menebal.

Tapi saya masih berharap dokumentri ini akan membantu kempen memburukan Najib dalam PRU14. Justeru saya terus membantu apa yang dapat. Saya memasang niat agar dokementri ini siap dan sempat ditayangkan sebelum PRU14.

Tup tup. Saya mendapat pesanan ringkas dari Steven. Footage dokumentri telah dicuri. Laporan dari Sarawak Report mengatakan bahawa tim dokumentri ini membuat risikan dan menjual maklumat rakaman kepada Najib. Cilaka. 
Tapi saya sabar menunggu. Lebih setahun saya menunggu. Ini sama saperti saya sabar menunggu ledakan tulisan Louise Strory dalam  NYT. Tidak ada apa-apa berita sahen bila filem ini akan selesai diedit. Saya mendengar desas desus saman menyaman di London. Saya juga mendengar ada perebutan siapa pemilik filem ini.

Nasib punya nasib saya sampai ke London. Pada Julai 22 2018 saya menghubungi Andy di London. Dalam sebuah restoran Moroko di Kings Road London  Andy membuka surah. Tim asal telah dikeluarkan. Malah mereka telah dibuang. Andy dan tim asal tidak puas hati. 

Kini filem bukan lagi Andy yang mengarah. Louise Story dari  NYT telah mengambil alih. ‘When the documentry be ready..” Saya bertanya bila dokumentri ini akan siap. ‘ I have no idea..’ Andy tIdak tahu bila.

Untuk wartawan dan  pembuat dokumentri  dari London atau New York  - akidah dan niat mereka menulis tentang 1MDB atau  Najib atau membuat filem berbeza dengan saya. Untuk mereka ini peningkatan kerja. Dari pengarang naik ke atas untuk menjadi ketua pengarang. Dokumentri dibuat untuk mendapat hadiah dan glamour. Nama nama nama - ini penting untuk mereka. Mereka mencari nama. Walhal saya mahu menjatuhkan kerajaan.

Saya memiliki akidah dan niat yang lain. Saya membantu pembuatan dokumentri ini  kerana saya memegang mazhab kiri yang mengajukan dasar united front - barisan bersatu.

Musuh kepada musuh saya ialah kawan saya. Wartawan barat atau pembuat dokumentri barat - antara saya dan mereka ada titik pertemuan. Saya mahu propaganda memburukkan Najib. Mereka  membuat dokumenteri untuk menaikkan nama mereka. Kerja mereka  berpotensi memburukan Najib. Disinilah titik pertemuan kami.

Akhir-akhir ini kita terbaca bagaimana pergaduhan Claire dari Sarawak Report dengan Tom Wright pengarang buku Bilion Dolar Whale. Dua pengarang Eropah ini  membuat buku tentang skandal 1MDB. Claire Brown mengakui bahawa dirinya  pemecah berita - yang pertama membuat berita 1MDB.  Justeru mengikut Claire seharusnya  Tom Wright memberi kredit kepada Sarawak Report.

Untuk saya semua ini tidak penting.
Buku-buku ini dikeluarkan  sesudah PRU14. Sesudah kerajaan Pakatan didirikan. Untuk saya  yang penting buku, artikle, laporan berita atau dokumentri  wajib digunakan untuk mendobrak Najib. Sesudah  Najib jatuh untuk saya  semua ini hanyalah menangkap ikan di pasar Chow Kit. Saya tidak ambil pot.

Saya bertemu Andy di London sesudah kemenangan Pakatan Harapan. Saya nyatakan rasa kecewa kerana dokumentri gagal muncul sebelum PRU14. Andy tidak ada pilihan melainkan bersetuju dengan saya.

Saya juga tidak ingin masuk campur tentang kes saman menyaman. Atau  menyebelahi mana-mana pihak. Untuk saya apa yang wajib saya lakukan telah saya lakukan. Apa yang perlu saya bantu telah saya bantu. 

Kali ini Andy lebih terbuka berbanding  kali pertama kami berjumpa di Brickfeild.  Sambil menghirup teh daun pudina dalam suasana nyaman musim  panas di Kings Road  saya mengulangi pertanyaan. 

‘Where do you  get the fund?..’ Saya  ingin tahu siapa yang mengeluarkan dana untuk dokuemenrti ini. ‘ Soros… I pitch and got his support…’ ‘ How much..’ ‘One million pound…’Satu juta pound dari Pak Cik Soros ialah  bujet dokumentri. Ini  bermakna 5 juta ringgit.

Wow.  Rupa-rupanya dokumentri ini  adalah wayang tajaan Pak Soros.

Minggu ini saya mendapat pesanan ringkas. Saya diberitahu wayang Pak Soros ini  akan ditayangkan pertama kali kepada dunia di IFC Greenwich Village New York pada 9 November depan. Pengarahnya  Sam Hokingson dan Louise Story kini menjadi penulis dan penerbit.
Sesudah wayang Pak Soros ini ada lagi ke kesah dibelakang tabir? Ada pasti ada. Tunggu minggu depan. (tt)

NOTA tulisan ini telah disiarkan dalam SUARA KEADILAN sesiapa ingin melanggan akhbar mingguan ini sila pukul talipon 03-92-21-10-45

Ada kerajaan negeri tulis surat mohon pinjam duit untuk bayar gaji - Guan Eng


Kerajaan negeri buat permohonan bertulis pinjam duit bayar gaji kakitangan, kata Menteri Kewangan
BORHAN AHMAD


Menteri Kewangan mendakwa ada sebuah kerajaan negeri menghantar surat kepada kementerian kewangan secara jelas memohon untuk bantuan kewangan dari kerajaan pusat bagi membayar gaji kakitangannya.

Lim Guan Eng ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini berkata, kerajaan negeri berkenaan secara jelas memohon wang untuk membayar gaji kakitangannya.

“Saya ingin jelaskan di sini kerajaan negeri Sabah dan Sarawak tidak pernah memohon wang dari kerajaan pusat untuk membayar gaji kakitangannya.

“Tetapi ada kerajaan negeri yang dengan jelas menulis surat kepada kementerian kewangan untuk meminta pinjaman bagi membayar gaji kakitangannya,” kata Guan Eng.

Sebelum ini Dewan Rakyat kecoh apabila Lim Guan Eng menyindir kerajaan negeri Kelantan yang mahu mengambil alih pembinaan ECRL sedangkan kerajaan negeri itu tidak mampu membayar gaji kakitangannya sendiri.

Ia telah dibantah oleh wakil- wakil rakyat Pas dengan membuat sidang media khas mengenainya di Parlimen.

Guan Eng pada Selasa berkata Kelantan adalah sebuah negeri yang gagal dari segi urusan ekonomi kerana tidak mampu membayar gaji dan emolumen kepada anggota pentadbirannya.

Ahli Parlimen Pasir Mas Ahmad Fadhli Shaari membidas kenyataan dibuat Guan Eng dan meminta dibuktikan sekiranya kerajaan Kelantan kononnya tidak dapat membayar gaji kakitangan awam di negeri itu dan terpaksa dibantu kerajaan Persekutuan.


at 10/24/2018 01:00:00 PTG 
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/10/ada-kerajaan-negeri-tulis-surat-mohon.html
KERENGGA: Ada kerajaan negeri tulis surat mohon pinjam duit untuk bayar gaji - Guan Eng


Wednesday, October 24, 2018 
Menteri PH Cakap Tanpa Berlapik Bukti. 
KANGAR: Menteri Pakatan Harapan (PH) dinasihat bercakap berdasarkan bukti yang kukuh dan bukannya seperti bersembang di kedai kopi.

Adun Guar Sanji, Ustaz Mohd Ridzuan Hashim berkata, banyak kenyataan yang dikeluarkan menteri PH sekarang tidak mencerminkan ketokohan mereka.

Katanya, situasi itu sekali lagi berlaku di parlimen semalam apabila Menteri Kewangan, Lim Guan Eng gagal mengemukakan bukti kononnya kerajaan Kelantan tidak mampu membayar gaji.

“Tidak sepatutnya sebagai seorang menteri beliau mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana ketika didesak anggota parlimen pembangkang tidak mampu pula mengeluarkan bukti,” katanya yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS Arau. – HARAKAHDAILY 23/10/2018

Ibnu Hasyim: Menteri PH Cakap Tanpa Berlapik Bukti.
http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/menteri-ph-cakap-tanpa-berlapik-bukti.html

Wednesday, October 24, 2018 
Zaid Ibrahim Terjun Dengan Botol2nya, Biarkan.. biarkan..
Zaid Ibrahim bukan nama kecik. Dia seorang peguam yg punya firma guaman sendiri kalau tak silap. Dia juga ahli politik yg pernah menganggotai HAMNO. Penah jadi menteri. Pernah juga bertanding atas tiket PKR tapi kalah. Sekarang mungkin dia main parti Tupperware. 

Kahkahkah! Orangnya bijak & berduit. Nampak gayanya boleh sgt Zaid berkawan dgn Hanif Omar, kerana menurut Hanif Omar jenuh dia belek Quran, tapi tak jumpa ayat melarang judi. Ikut suka kamulah Zaid, kamu nak jadi LGBT tua pun tak ada orang kisah. Kahkahkah! 
Posted by 
Libang Libu: Zaid Ibrahim Terjun Dengan Botol2nya, Biarkan.. biarkan..
http://libanglibu.blogspot.com/2018/10/said-ibrahim-terjun-dengan-botol2nya.html

Penyakit wahn: Kecintaan dunia yang melampau Gila mengejar ekonomi dunia sehingga mengenepikan hukum Allah  sitifatimah  24/10/2018 


1. RASULULLAH ﷺ mengingatkan kita bahawa suatu masa nanti, umat ini akan menjadi sangat lemah. Sahabat bertanya, apakah umat Islam ketika itu sedikit? Rasulullah ﷺ menjawab: bahkan mereka ramai, tetapi walaupun ramai, mereka hanyalah seperti buih. Ditolak terhoyong ke sana ke mari. Rasulullah ﷺ lalu menjelaskan bahawa pada ketika itu umat Islam ditimpa penyakit wahn.

2. Apakah itu penyakit wahn? Rasulullah ﷺ menjelaskan penyakit wahn adalah sifat mencintai dunia dan takutkan mati. Perkataan wahn dari segi bahasa membawa maksud lemah. Ini dapat difahami daripada al-Quran melalui perbualan Nabi Zakaria. Firman Allah:

قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا

“Nabi Zakaria berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah (wahn) dan kepalaku telah ditumbuhi uban..” (Surah Maryam: 4)

3. Hadith ini menggambarkan kepada kita bahawa umat ini akan menjadi lemah kerana penyakit cintakan dunia. Mereka boleh dibeli dengan duit dan harta. Prinsip Islam dan kepentingan bangsa juga boleh tergadai hanya kerana Muslim itu cintakan harta. Demi harta mereka tergamak menggadaikan agama, mencalar kedaulatan negara dan bangsa. Gila mengejar ekonomi dunia sehingga mengenepikan hukum syariat Allah.

4. Fenomena cintakan dunia ini jelas terzahir dalam banyak aspek dari segenap lapisan masyarakat hari ini. Muslim dibeli dengan duit dalam proses pemilihan atau pengundian pemimpin kelas bawahan, sehinggalah dibeli dengan projek jutaan di peringkat atasan.

5. Teringat saya satu perbualan bersama seorang pakcik di Johor suatu ketika dahulu. Kata beliau: “Orang kafir akan pening kalau orang Melayu dah tak nak duit. Apa yang boleh digadai sekiranya orang melayu tak mau duit dah.” Terdiam saya ketika itu. Benar juga kata-kata beliau, andai sekiranya pemimpin Muslim berjuang demi Islam dan hidup sederhana, tiada duit yang mampu merasuah atau membeli mereka.

6. Perjuangan Rasulullah ﷺ adalah contoh ikutan yang terbaik. Ingatkah kita bagaimana Saidina Umar menangis melihat bekas tikar pada badan Rasulullah ﷺ? Berbekas badan Rasulullah ﷺ kerana tidur di atas tikar yang kasar. Melihat perkara ini, Umar menangis.

Kata Umar: Pembesar Rom dan Parsi mewah dengan kemewahan mereka sedangkan engkau dalam keadaan begini wahai Rasulullah ﷺ? Rasulullah ﷺ menjawab dengan tenang: dunia ini hanyalah persinggahan. Tiada dunia yang melekat di hati Rasulullah ﷺ.

Andai beginilah sikap pemimpin Muslim pada hari ini, nescaya harta negara lebih terpelihara, rakyat menikmati sejahtera.

7. Akhir kata, terdesak sangatkah bumiputera Muslim dalam kehidupan dunia hari ini sehingga perlu menceburkan diri dalam perniagaan arak dan judi? Membaca berita ini tidak tergambar saya bagaimana seseorang yang sedar arak itu berdosa tetapi menyatakan:

“Perniagaan ini berdosa, sudah tentu, tapi sejak bila kerajaan diberikan mandat di bawah perlembagaan untuk melindungi orang Melayu daripada dosa?

Apakah ini yang dikatakan super liberal? Adakah ini yang dikatakan kecintaan pada dunia yang melampau? Moga Allah membimbing kaum Muslimin.

Dr Ahmad Sanusi Azmi
Oxford Centre for Islamic Studies
Sumber: 
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kenapa-tak-beri-lesen-kasino-alkohol-kepada-bumiputera-zaid-ibrahim-189060

Penafian: Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net. Artikel ini pertama kali dimuatkan dalam Facebook penulis dan Ismaweb.net memperoleh kebenaran untuk menyiar semula tulisan ini

Penyakit wahn: Kecintaan dunia yang melampau - Portal Islam dan Melayu | ISMAWebi.
https://www.ismaweb.net/2018/10/24/penyakit-wahn-kecintaan-dunia-yang-melampau/

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ... 
Kah3 ... .. mana Takiyuddin dan ahli parlimen PAS nak letak muka
Kembali menyanggah Kelantan, Lim Guan Eng hari ini tampil mengemukakan data daripada Kementerian Kewangan untuk membuktikan negeri terbabit mengalami kekurangan dana untuk membayar gaji kakitangannya.

Bercakap kepada media di parlimen hari ini Lim menunjukkan surat dari Pejabat Perbendaharaan Kelantan yang meminta bantuan pinjaman daripada pusat untuk membayar gaji kakitangan yang berkhidmat dengan kerajaan negeri.

Surat itu ditulis Pegawai Kewangan Negeri Kelantan Datuk Nik Kazim Nik Yusoff.

“Ini (surat) bukan daripada saya, dari Kelantan," katanya.

Melalui salinan surat itu, Nik Kazim menyatakan kerajaan Kelantan terdedah kepada kelewatan pembayaran gaji kakitangan serta bil semasa.

Surat bertarikh 18 Jun 2018 itu menyatakan Kelantan perlu pendahuluan dana sebanyak RM97 juta pada Julai bagi menampung perbelanjaan luar jangka serta ketiadaan punsa baru sumber hasil.

"Implikasi shortfall ini akan menyebabkan kerajaan negeri terdedah kepada kelewatan pembarayan gaji kakitangan termasuk sambilan sebanyak RM24.5 juta sebulan, serta bayaran bil-bil melebihi 14 hari," kata surat itu.

Surat itu juga menyatakan kerajaan Kelantan memohon pendahuluan sebanyak RM97 juta bagi menampung aliran wang tunai Kelanta untuk 2018.

Lulus walaupun ada tunggakan

Turut dijelaskan dalam surat itu bagaimana Kelantan mencatatkan aliran menaik defisit akaun semasa dengan jumlah terkumpul berjumlah RM19.46 juta dan defisit kumpulan wang pembangunan berjumlah RM45.03 juta, tidak termasuk tanggungan semasa berjumlah RM49.73 juta.

Kata Lim sebagai kerajaan apa yang dinyatakan mengenai kedudukan kewangan Kelantan dibuat berdasarkan angka-angka dan fakta sebenar.

“Pengurusan ekonomi dan pentadbiran kewangan perlu dijalankan berdasarkan fakta dan angka, bukannya sentimen dan fitnah jahat.

“Sukar memulihkan keyakinan orang ramai dan para pelabur atau membangunkan semula sebuah negeri yang gagal sekiranya membelakangkan fakta dan angka,” katanya.

Lim yang juga anggota parlimen Bagan menambah, Kelantan menerima pinjaman pendahuluan sebanyak RM100 juta yang belum dijelaskan sehingga 31 Disember 2017.

Dalam keadaan begitu Kota Bharu sekali lagi memohon bantuan pinjaman pendahuluan pada Jun tahun ini.

"Biarpun masih ada tunggakan besar, permohonan itu telah diluluskan.

Semalam, Lim mendedahkan Kelantan menerima pemberian (grant) daripada Kerajaan Persekutuan sebanyak RM398 juta termasuk RM59.9 pemberian defisit kerana kerajaan negeri itu tidak mempunyai hasil mencukupi untuk membayar perbelanjaannya, termasuk gaji kakitangan awam.

Ditanya tentang tentang kelulusan pinjaman pendahuluan terdahulu (Jun) sebanyak RM22.5 juta berbanding permohonan sebanyak RM24.5 juta, kata Lim, jumlah itu adalah pemberian segera bagi memenuhi keutamaan semasa.

“Ini untuk gaji, jadi (kita) cuba cepat-cepat bagi dahulu.

"Apabila kita beri (begitu saja kepada) sesiapa yang minta, saya rasa itu bukanlah tindakan belanjawan yang berhemah.

“Jadi kita bagi apa yang perlu dahulu iaitu (untuk membayar gaji) kakitangan kerajaan negeri,” katanya.

Lim turut mendedahkan Kelantan sekali lagi membuat permohonan terbaharu dan permohonan itu turut diluluskan.

Lim bagaimanapun tidak mahu mendedahkan jumlah permohonan baru itu buat masa ini.
Kah3 ... .. mana Takiyuddin dan ahli parlimen PAS nak letak muka ~ Menconteng Untuk Perubahan™
https://penburukonline.blogspot.com/2018/10/kah3-mana-takiyuddin-dan-ahli-parlimen.html

PORTAL PILIHAN

Tok Mat tekad pulih UMNO Dakwaan UMNO hanya untuk pertahan bekas perdana menteri tak berasas 
ainulillia  24/10/2018 
SEREMBAN, 15 Safar 1440H, Rabu – Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berjanji memulihkan UMNO, bukan sahaja untuk kelangsungannya, tetapi turut menjadi wadah yang lebih baik dan berwibawa buat rakyat.


“Saya akui UMNO berada dalam keadaan yang lemah dan susut pengaruhnya, Perhimpunan Agung yang lepas telah mengambil keputusan untuk merawat, memulih dan membangunkan semula UMNO sebagai gerakan kebaikan untuk bangsa Melayu dan Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan.
Pada masa sama, beliau menyifatkan, dakwaan yang mengatakan bahawa UMNO kini sudah tiada dan berfungsi hanya mempertahankan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah tidak berasas.


Beliau yang lebih dikenali panggilan Tok Mat menegaskan, UMNO masih wujud, berfungsi dan bergerak sebagai parti politik terbesar di Malaysia.
“Secara hakikatnya, UMNO masih mempunyai lebih ramai ahli, lebih ramai pengundi dan lebih banyak kerusi. Kecuali beberapa Ahli Parlimen UMNO yang meninggalkan parti, dan itu pun tidak berlaku gerakan besar-besar meninggalkan UMNO,” katanya.


Sebelum ini, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa, UMNO sudah tidak tidak lagi memperjuangkan nasib agama, bangsa dan negara, melainkan hanya mempertahankan bekas perdana menteri.

“Perjuangan UMNO ialah untuk kekalkan Najib sebagai pencuri yang terbesar. Itu bukan UMNO, UMNO sudah tiada,” katanya.

Tok Mat tekad pulih UMNO - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb
https://www.ismaweb.net/2018/10/24/tok-mat-tekad-pulih-umno/
Nik Nazmi: Anak saya pun tahu punca gempa 

Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Nik Nazmi Nik Ahmad membidas tuduhan tidak sensitif Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi terhadap mangsa tragedi gempa bumi di Palu, Indonesia. 

Menurut ahli Parlimen Setiawangsa itu, anaknya yang berumur 7 tahun tahu bahawa gempa itu berpunca daripada kedudukan geografi dan bukannya kerana berleluasanya amalan gaya hidup LGBT. “Seorang rakan dari Setiawangsa yang berada di Palu untuk kerja-kerja kemanusiaan cukup marah menonton tuduhan Zahid. 

“Semalam anak saya Ilhan yang berumur tujuh tahun berkata beliau tahu mengapa gempa bumi banyak melanda Indonesia – kerana mereka berada di ‘ring of fire’,” katanya menerusi Facebook. 

‘Ring of fire’ adalah kawasan seluas kira-kira 40,000 kilometer persegi berhampiran Lautan Pasifik yang sentiasa terdedah dengan risiko bencana alam seperti genpa bumi dan letusan gunung berapi. 

Zahid yang merupakan ahli Parlimen Bagan Datuk semalam mendakwa gempa bumi dan tsunami yang melanda Palu, Sulawesi pada 29 September lalu berpunca daripada berleluasanya amalan LGBT melibatkan lebih 1,000 orang di kawasan itu. Dakwaan Zahid itu yang kini berhadapan tuduhan rasuah dan pecah amanah menerima kecaman daripada banyak pihak antaranya Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. 

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=72470
Nik Nazmi: Anak saya pun tahu punca gempa | KeadilanDaily.com
http://www.keadilandaily.com/nik-nazmi-anak-saya-pun-tahu-punca-gempa/






Tiada ulasan: