Selasa, 16 Oktober 2018

tafakoer 19-09-2018 05:13 KASKUS Plus Posts: 30,530 Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg. 8436.


tafakoer 19-09-2018 05:13
KASKUS Plus Posts: 30,530

Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg 

Dalam setiap masa kehidupan manusia, tentunya selalu saja ada karya-karya yang tercipta baik berupa perbuatan atau berupa tulisan. Manusia merupakan makhluk yang berakal yang senantiasa selalu menyajikan peradaban-peradaban yang menarik dalam setiap masa, hal yang unik ditemukan dalam setiap masanya mulai dari peradaban Yunani Kuno, Mesir Kuno hingga peradaban di masa kini. Dari sekian banyaknya peradaban ada satu peradaban di kurun waktu 750 Masehi hingga abad ke 13 Masehi yang cukup menarik perhatian dimana saat itu bangsa eropa sedang mengalami masa dark age dan Peradaban Islam di kala itu tengah berjaya baik dari segi politik, budaya hingga ilmu pengetahuan. 
Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg
credit : eksistensia.com

Dari Segi pengetahuan, pada masa itu banyak tokoh-tokoh atau ilmuwan yang terlahir,  tentunya banyak ilmu-ilmu baru yang tercipta dan memiliki andil dalam sejarah perkembangan peradaban manusia. Tak jarang mereka yang bergerak di bidang ilmu pengetahuan juga menerjemahkan karya-karya dari peradaban yang pernah berjaya sebelumnya seperti Peradaban Yunani Kuno. Di masa itu tak jarang bangsa eropa pun belajar dari peradaban islam untuk bisa menciptakan perubahan bagi bangsa eropa di kala itu yang sedang mengalami masa kegelapan. 

Dari sekian banyaknya ilmuwan dan tokoh-tokoh ilmu pengetahuan kala itu, ada satu sosok yang cukup menarik perhatian dan karyanya masih dibaca orang-orang di masa kini yaitu Ibnu Khaldun. Siapakan Ibnu Khaldun? Dia adalah seorang tokoh sejarawan muslim yang berasal dari Tunisia yang lahir pada tanggal  27 Mei 1338 dan meninggal pada tanggal 19 Maret 1406, nama lengkap dari Ibnu Khaldun sendiri adalah Abu Zayd 'Abd Al-Rahman ibn Muhammad ibn Khaldun al-Hadrami. Dari tangan Ibnu Khaldun sendiri terlahir berbagai karya tulisan, diantaranya yang terkenal adalah Muqaddimah. Siapa sangka karya Muqaddimah ini sendiri bisa terkenal luas hingga digunakan bangsa eropa kala itu, padahal Muqaddimah itu sendiri merupakan pengantar dari karyanya yaitu kitab Al-ibar yang menjelaskan tentang sejarah dunia di kala itu. 
Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg
credit : republika.co.id 

Buku Muqaddimah sendiri selesai ditulis oleh Ibnu Khaldun pada tahun 1377, keistimewaan dari karyanya tersebut menurut para ilmuwan merupakan karya pertama yang membahas sejarah perkembangan dan perubahan masyarakat secara sosiologis,  pembahasan di buku Muqaddimah itu sendiri bukan hanya menjelaskan kronologis peristiwa yang terjadi pada masa itu, akan tetapi juga membahas penafsiran setiap peristiwa secara keseluruhan. Karya Muqaddimah juga Menawarkan persfektif baru dalam mengungkapkan hubungan sosial antara masyarakat dan juga lingkungannya dalam sudut pandang sejarah. Muqaddimah karya Ibnu Khaldun ini cukup spesial karena karya yang di buatnya selangkah lebih maju dibanding peradaban saat itu, dimana pemikiran Ibnu Khaldun yang menyatakan menolak pembedaan manusia berdasarkan ras atau warna kulit mendahului pemikiran anti rasisme dalam kehidupan sosial yang muncul setelahnya. 

Didalam bukunya yang cukup tebal, buku Muqaddimah sendiri memuat beberapa isi yang menarik, mulai dari etnologi dan antrpologi, masyarakat perdesaan dan perkotaan,  fakta-fakta seputar ekonomi, bentuk pemerintahan, ilmu pengetahuan dan juga tentang kemanusiaan. buku tersebut memang bukan hanya sekedar membahas seputar sosiologi semata, akan tetapi di karyanya juga membahas teori seputar ekonomi seperti faktor permintaan dan penawaran yang mempengaruhi harga, fungsi uang, saling berkaitannya antara harga dan tahap produksi dan lain sebagainya. 

Buku Muqaddimah ini menjadi inspirasi dan menarik perhatian banyak orang di setiap masanya termasuk pendiri Facebook yaitu Mark Zuckerberg. Buku muqaddimah sendiri menjadi salah satu bacaan dari Mark Zuckerberg dan mark sendiri mengajak para pengguna Facebook untuk membaca buku Muqaddimah, alasan Mark Zuckerberg memilih buku tersebut karena ada hal-hal yang menarik di dalamnya yang terfokus pada alur kemunculan masyarakat dan kebudayaan, termasuk penyebab munculnya kota, politik, perdagangan dan juga ilmu pengetahuan serta tentang pandangan Ibnu Khaldun tentang dunia yang dipahami ketika itu. 
Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg
credit : imperialglobalexeter.files.wordpress.com 

Buku Muqaddimah merupakan satu dari sekian banyak karya-karya menarik yang bermanfaat bagi setiap insan manusia. hidup manusia memang tidaklah selamanya, akan tetapi dengan karyanya setiap orang akan selalu hidup namanya meskipun orang tersebut telah tiada di dunia ini. Banyak hal yang menarik untuk kita ketahui tentang dunia ini dan dengan membaca akan membuka pikiran kita untuk mengetahui lebih jauh tentang dunia yang kita jalani dari setiap masa ke masa, bagaimana pandangan Agan dan Sista tentang buku muqaddimah karya Ibnu Khaldun? silahkan sampaikan di kolom komentar dan sampai jumpa di tulisan berikutnya. emoticon-Big Grin 

Sumber : 
Pembelajaran Semasa Sekolah dan Kuliah
Diubah oleh: tafakoer
https://www.kaskus.co.id/thread/5ba17895a2c06e30538b4568/muqaddimah-karya-ibnu-khaldun-yang-terkenal-dan-disukai-mark-zuckerberg
Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg | KASKUS

PAS kekal angkuh dalam kekalahan
Muammar Qaddafi

Kekalahan PAS di tangan Pakatan Harapan (HARAPAN) dalam PRK Port Dickson sewajarnya menjadi pengajaran dan muhasabah buat parti itu agar memperbaiki strategi kempen pilihan raya akan datang.

Ia juga seharusnya mengajar PAS bahawa politik menyerang peribadi serta memainkan sentimen perkauman tidak laku lagi.

Malang sekali apa yang kita lihat adalah Pas kekal dengan keangkuhan dan walaupun telah kalah besar, tidak segan silu memperkecil kemenangan pihak lawan.

Saya merujuk kenyataan Pengarah Strategi Pemuda PAS Pusat, Syahir Sulaiman yang mendakwa kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim Sabtu lalu disumbangkan secara tidak langsung oleh sejumlah besar pengundi yang tidak menyertai PRK berkenaan yang baginya bukan penyokong HARAPAN.

Pada masa sama beliau mengatakan pula PAS telah mendapat sedikit lonjakan daripada pengundi ‘bukan PAS’ berbanding PRU lalu.

Saya tertanya-tanya, beliau cuba kelabui mata siapa dengan kenyataan itu?

Peratusan keluar mengundi yang rendah pada PRK Port Dickson (walau lebih tinggi berbanding tiga PRK sebelumnya) adalah perkara biasa dan atas beberapa faktor.

Ukuran yang lebih tepat adalah melalui peratusan kutipan undi, bukannya membandingkan dengan angka, dan kita lihat dengan jelas HARAPAN mendapat peratusan yang lebih besar berbanding PRU ke-14.

Begitu juga dengan jumlah majoriti dalam PRK ini yang menunjukkan berlakunya peningkatan sokongan terhadap HARAPAN.

PAS tidak perlulah mendabik dada dengan peningkatan undi yang sedikit, kerana mereka sepatutnya tahu undi itu daripada penyokong Umno yang tidak bertanding.

Itu pun sejumlah besar penyokong Umno masih tidak sanggup untuk menyerahkan undi mereka kepada PAS, sebaliknya memilih calon Bebas yang juga bekas pemimpin parti itu, Tan Sri Isa Samad.

Kepada PAS, berhentilah dengan politik syok sendiri dengan mengeluarkan kenyataan semata-mata untuk sedapkan hati sendiri jika ingin terus relevan dan mahu memberi saingan yang lebih baik.

Berusahalah untuk memperkukuhkan parti sendiri dan bukan cuba melonjakkan kedudukan dengan cara mencipta kelemahan pihak lawan.
at 10/16/2018 03:30:00 PTG

KERENGGA: PAS kekal angkuh dalam kekalahan
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/10/pas-kekal-angkuh-dalam-kekalahan.html

TUESDAY, OCTOBER 16, 2018
Hak Muslim pada Muslim yang lain ada 6

Posted by Editor at 08:51
http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/10/hak-muslim-pada-muslim-yang-lain-ada-6.html

TUESDAY, OCTOBER 16, 2018
Punya masalah sebesar kapal? Yakinlah rahmat Allah seluas lautan.
Read more: http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2018/10/punya-masalah-sebesar-kapal-yakinlah.html

Tuesday, October 16, 2018
Hutang. G/Eng Menipu, Mat Sabu Lebih Kuat Menipu? Ini.
Hutang Negara: Mat Sabu Tuduh Guan Eng Penipu?

KUALA LUMPUR – Mohamad Sabu seolah-olah menuduh Lim Guan Eng menipu apabila Menteri Pertahanan itu mengatakan hutang negara jauh lebih besar daripada RM1 trilion. Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kenyataan Mohamad semasa berucap dalam seminar di Universiti Malaya bahawa nilai hutang negara jauh lebih besar daripada RM1 trilion dan terpaksa disembunyikan supaya negara tidak jatuh muflis adalah sesuatu yang mengejutkan.

“Mat Sabu kata nilai sebenar hutang negara adalah jauh lebih besar daripada RM1 trilion yang dinyatakan Lim Guan Eng, tetapi terpaksa disembunyikan supaya Malaysia tidak menjadi muflis
“Adakah Mat Sabu dakwa Lim Guan Eng ialah seorang penipu? Ataupun maksud Mat Sabu ialah nilai hutang negara boleh ditukar-tukar sesuka hati oleh kerajaan PH,” kata Najib dalam satu kenyataan di Facebook.

Tambah Najib, Mohamad perlu tahu bahawa pelabur-pelabur asing tidak akan berminat untuk melabur di negara yang telah muflis ataupun dengan kerajaan yang suka menyembunyikan keadaan sebenar ekonomi negara.

Tegas Najib, Mat Sabu perlu menyedari bahawa beliau bukan lagi ahli politik pembangkang yang boleh mengeluarkan kenyataan sesuka hati seperti dahulu.

“Dia sudah berpangkat menteri dan itupun bukan calang-calang menteri tetapi Menteri Pertahanan satu jawatan yang amat penting dan disanjung tinggi. “Oleh itu Mat Sabu perlu lebih bertanggung-jawab dengan kenyataannya kerana mungkin memberi kesan negatif kepada negara,” kata Najib.

Dalam kenyataan tersebut, Najib tetap berpendirian hutang negara berjumlah RM688 bilion iaitu jumlah yang turut diiktiraf oleh tiga agensi penarafan antarabangsa dan Bank Dunia. 

Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebelum ini mendedahkan hutang negara berjumlah RM1 trilion. 

– UTUSAN ONLINE 
 
Ibnu Hasyim: Hutang. G/Eng Menipu, Mat Sabu Lebih Kuat Menipu? Ini
http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/hutang-geng-menipu-mat-sabu-lebih-kuat.html

Arab Saudi bakal akui wartawan dibunuh dalam pejabat konsul 
Riyadh bersiap pertahan Putera Mahkota Mohammed bin Salman 
RZ  16/10/2018

ISTANBUL, 7 Safar 1440H, Selasa – Riyadh dikatakan sedang menyediakan laporan untuk mengakui wartawan, Jamal Khashoggi terbunuh tatkala soal siasat di dalam pejabat konsulat Arab Saudi di sini menjadi buruk, lapor CNN yang memetik dua sumber memberitahu. 

Pengakuan itu sekali gus mendedahkan konspirasi penafian awal Arab Saudi bahawa penulis itu sudah meninggalkan pejabat konsulat berkenaan selepas urusannya selesai 2 Oktober lalu. 

CNN melaporkan seorang sumber mendakwa laporan itu sedang disediakan dan boleh diubah, tetapi seorang lagi memberitahu kenyataan Arab Saudi itu akan turut mendedahkan operasi pasukan khas terhadap Jamal dilakukan tanpa kebenaran dan mereka yang terbabit akan dipertanggungjawabkan. 

Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump berkata, beliau telah melihat laporan pegawai Arab Saudi yang mungkin memberitahu bahawa Jamal terbunuh ketika soal siasat yang tidak diluluskan, tetapi tiada siapa yang tahu adakah itu kenyataan rasmi. 

Kolumnis The Washington Post itu kali terakhir dilihat memasuki bangunan Pejabat Konsul Besar Arab Saudi di Istanbul pada 2 Oktober lalu, sementara tunangnya, Hatice Cengiz, menunggu di luar, tetapi beliau tidak muncul sehingga pejabat itu ditutup. Arab Saudi kemudian mendakwa Jamal telah meninggalkan pejabat itu setelah urusannya selesai. 

Pihak berkuasa Turki sebelum ini, berkata mereka percaya 15 warga Arab Saudi yang tiba di Istanbul pada 2 Oktober lalu ada kaitan dengan kehilangan Jamal dan kemungkinan beliau dibunuh. Sesetengah daripada mereka dikatakan mempunyai hubungan dengan kerajaan Arab Saudi. 

Turki juga mendakwa mempunyai video dan audio berkaitan soal siasat itu yang berakhir dengan kematian Jamal. 

Sementara itu, Al Jazeera melaporkan sumber Pejabat Peguam Negara Turki berkata, mereka menemui bukti yang menyokong shak wasangka mereka sebelum ini bahawa Jamal dibunuh di dalam konsulat itu. 

Pasukan penyiasat Turki yang memasuki pejabat konsulat itu semalam juga dilaporkan menjumpai bukit pembunuhan yang telah diganggu. 

Penyiasat Turki pula memberitahu Middle East Eye (MEE) bahawa Arab Saudi bersedia menerima bukti bahawa satu jenayah telah berlaku di dalam konsulat berkenaan. 

Sumber itu berkata, Riyadh juga sedang menyediakan maklumat bahawa Putera Mahkota Mohammed bin Salman tidak mengetahui mengenai operasi penculikan yang menyebabkan kematian Jamal. 

New York Times (NYT) memetik pihak yang rapat dengan perancangan Arab Saudi sebagai berkata, Riyadh juga akan melindungi Putera Mahkota itu dengan menyalahkan pegawai risikan yang menyebabkan operasi terbabit gagal. 

Sebelum ini, akhbar yang rapat dengan Presiden Turki, Daily Sabah memperoleh rakaman audio selama tiga minit mengenai saat akhir Jamal di dalam pejabat konsulat itu. 

Rakaman itu mengesahkan penulis berkenaan diheret dari pejabat konsular oleh dua lelaki, yang bercakap menggunakan bahasa kasar, selain jeritan dan kemudian senyap, lapor Daily Sabah. – Agensi

Arab Saudi bakal akui wartawan dibunuh dalam pejabat konsul - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb
https://www.ismaweb.net/2018/10/16/arab-saudi-bakal-akui-wartawan-dibunuh-dalam-pejabat-konsul/

tafakoer Hari ini 04:58
KASKUS Plus Posts: 30,530
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan

Rindu, setiap orang tentunya pernah merasakan rasa rindu di dalam hatinya. Dalam setiap perjalanan hidup seseorang tentu seringkali merasakan ada rasa rindu yang muncul di setiap waktunya, banyak hal yang dirindukan setiap orang, semua itu bergantung pada setiap masing-masing orang karena rindu setiap orang tak sama dan bergantung pada situasi dan kondisi setiap orang itu sendiri yang menjalani setiap hidupnya.
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : naoncing.com 

Rindu adalah satu dari sekian banyaknya bumbu-bumbu kehidupan yang membuat kita mengerti dan memahami apa arti dari hidup ini. Rindu muncul tak kenal waktu, rindu akan selalu muncul di hati dan sebagai salah satu ekspresi hati setiap insan yang merasakannya. Rindu bukan hanya terbatas pada cinta semata, namun juga rindu pada hal lain seperti kenangan dan lain sebagainya yang berkaitan dengan kehidupan baik yang sedang dijalani ataupun sesuatu yang telah berlalu.


1. Rindu Tak Bisa ditebak
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : idntimes.com 

Kita tak bisa menebak datangnya rasa rindu, karena rasa rindu bisa datang kapan saja dan dimana saja. Rindu seringkali tiba-tiba hadir di waktu yang tak tentu. Rindu akan selalu ada mengiringi setiap insan di setiap waktunya kapanpun ia merasakannya.

2. Rindu dan batas ruang waktu 
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : islamidia.com 

Rindu dan batas waktu, dua hal berbeda namun bisa saja berkaitan. Rindu yang disertai batas waktu tentu seringkali membuat rindu itu bergelora, tanpa ada batasan waktu dan ruang tentu tak akan terlalu menggebu dan terkadang sulit memahami betapa berharganya sebuah rasa rindu yang hadir menghampiri setiap orangnya.

3. Rindu dan Rasa Cinta 
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : naoncing.com

Rindu tak jarang dikaitkan dengan rasa cinta, rindu menjadi sebuah bumbu-bumbu atau pupuk dalam rasa cinta yang membuatnya terjaga atau terasa lebih bermakna bagi yang menjalaninya. Cinta tanpa rasa rindu mungkin akan terasa ada yang kurang, cinta dan rindu menjadi sebuah kombinasi yang baik dalam setiap jalinan cinta. 

4. Jangan terlalu tenggelam dalam rindu 
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : katabijakpedia.com 

Rindu yang dirasa jangan terlalu berlebihan, jika rindu datang maka sikapi dengan bijak dan merindulah sewajarnya saja. Jika merasakan rindu maka janganlah merindukan sesuatu yang tak pernah di rindukan, atau merindu sesuatu yang terlarang untuk di rindukan. 

5. Antara Rindu dan Masa Lalu 
Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan
Credit : prajuritkecil.blogspot.com 

Masa lalu terkadang memiliki kisah tersendiri yang memiliki kesan yang indah dan menarik di dalamnya. Masa lalu menjadi kisah tersendiri yang terkadang mengundang rasa rindu yang hadir mulai dari rindu untuk mengingat hingga rindu untuk mengulang kembali masa-masa yang telah berlalu. Rindu pada masa lalu itu wajar, hanya saja jika rindu pada masa lalu secara berlebihan hingga terlena maka sebaiknya dihindari, hidup ini terus berjalan dan sudah seharusnya kita terus jalan ke depan. 

Demikian paparan tulisan ane kali ini, agan dan sista punya pendapat tentang rindu? Silahkan sampaikan di kolom komentar dan sampai jumpa di tulisan berikutnya. emoticon-Big Grin

Sumber : Opini Pribadi dan Inspirasi Kehidupan
Sumber gambar via google images

Rindu, Antara Rasa dan Bagian Kehidupan | KASKUS
https://www.kaskus.co.id/thread/5bc50d85ddd77098378b4577/rindu-antara-rasa-dan-bagian-kehidupan

Top Hot Thread

[POPULER] Produk-Produk yang telah hilang dari pasaran, ada yang masih ingat? HT # 40 
Rahasia-Rahasia dibalik Kokohnya Bangunan Peninggalan Belanda di Indonesia HT # 54 
Produk-produk yang Disangka Telah Hilang dan Masih ada di Pasaran HT # 56 
Mengulas Kembali Hal-hal yang Viral di Internet dari Masa ke Masa HT # 68 
Begal Jenis Baru Kini Mengancam Kaum Hawa, Berhati-hatilah HT # 167 
Tren-Tren Aneh Masa Kini : Antara Gaya, Ikut-ikutan dan Tindakan Konyol HT # 173 
Sedapnya Persaingan Produk Minuman Serbuk Cokelat Instan Di Indonesia HT # 179 
Muqaddimah, Karya Ibnu Khaldun yang Terkenal dan Disukai Mark Zuckerberg HT # 214 
Ketika Drama Politik Menjadi Seperti Drama Komedi HT # 229 
Beberapa Hal yang Mungkin Dirasakan Sesaat Setelah Menikah HT # 230 
Kita dan Lingkaran-lingkaran di Sekitar Kita HT # 231 
Seberapa Pentingkah Sebuah Kepastian Dalam Hidup? HT # 232 
Beberapa Hal yang Harus Diperhatikan Saat Di Awal-Awal Pernikahan HT # 233 
Tentang Jodoh, Antara Perjuangan dan Misteri Kehidupan HT # 234 


Tulisan Lainnya

Yuk Kita Mengenal istilah-istilah yang ada di Bank Syariah 
"Bola Panas" Menjelang Pilpres 2019, Ulangan Pertarungan Pilpres 2014?
Menantikan Kiprah Klub Red Star Belgrade Di Liga Champions Musim Ini
Alasan-alasan Mengapa Sista Lebih Baik Tidak Pacaran Sebelum Menikah
Janji, Sesuatu Hal yang Sering Diingkari


CNN: Saudi Akui Khashoggi Terbunuh dalam Interogasi yang Gagal
CNN: Saudi Mengaku Khashoggi terbunuh dalam siasatan yang gagal

Selasa, 16 Oktober 2018 - 03:35 WIB
CNN: Saudi Akui Khashoggi Terbunuh dalam Interogasi yang Gagal
Demonstran berunjuk rasa di Konsulat Saudi di Istanbul sambil membawa poster Jamal Khashoggi, wartawan Arab Saudi pengkritik rezim kerajaan. Wartawan itu hilang usai masuk konsulat pada 2 Oktober 2018. Foto/REUTERS/Osman Orsal

WASHINGTON - CNN mengklaim pemerintah Arab Saudi sudah mengakui wartawan pengkritik kerajaan, Jamal Khashoggi, terbunuh dalam interogasi yang gagal, yang dimaksudkan untuk mengarah pada penculikannya dari Turki. Klaim media Amerika Serikat ini mengutip sumber pemerintah Riyadh dalam kondisi anonim. 

Khashoggi adalah wartawan Arab Saudi untuk Washington Post. Selama setahun terakhir, dia tinggal di pengasingan di AS dan Turki. Dia terakhir kali terlihat memasuki Konsulat Saudi di Istanbul pada 2 Oktober. 

Ankara menuduh pihak berwenang di Riyadh membunuh wartawan tersebut dan menyelundupkan jasadnya keluar dari konsulat. Namun, Arab Saudi telah membantahnya dan menganggap sebagai tuduhan tidak berdasar. 

Menurut CNN, Selasa (16/10/2018) laporan pemerintah yang masih belum dipublikasikan menyalahkan kematian Khashoggi atas upaya penculikan dan interogasi yang gagal, yang dilakukan tanpa izin dan transparansi. Mereka yang terlibat, lanjut laporan itu, akan bertanggung jawab. 

Sumber pemerintah Riyadh itu berbicara dengan koresponden CNN, namun belum dikonfirmasi secara independen. 

Laporan media AS itu muncul tak lama setelah Presiden Donald Trump menyebut Khashoggi dibunuh oleh "pembunuh nakal". "Itu terdengar bagi saya sepertinya ini pembunuh nakal. Siapa yang tahu?," kata Trump. 

Dia mengaku sudah berbicara dengan Raja Salman bin Abdulaziz al-Saud dari Arab Saudi dan mengirim Menteri Luar Negeri Michael Pompeo ke Riyadh. 

"(Raja) Salman mengatakan kepada saya dengan cara yang sangat tegas bahwa mereka tidak memiliki pengetahuan tentang itu," kata Trump kepada wartawan. 

Senat AS telah meminta Trump untuk membuka penyelidikan berdasarkan undang-undang bernama Global Magnitsky Act terkait penghilangan Khashoggi. UU itu bisa berbuah sanksi terhadap orang atau pemerintah yang dianggap bertanggung jawab. 

Trump sebelumnya mengatakan akan ada "hukuman berat" pada Saudi jika terbukti mendalangi pembunuhan Khashoggi. Dia menggambarkan dugaan pembunuhan tersebut sebagai "hal yang benar-benar mengerikan dan menjijikkan." 

Laporan CNN muncul saat tim penyelidik tiba di Konsulat Saudi Istanbul pada hari Senin. Rincian komposisi tim belum diketahui, namun kemungkinan terdiri dari pejabat Saudi dan Turki. Mereka tiba dengan kendaraan polisi tanpa tanda. 

(mas) 
CNN: Saudi Akui Khashoggi Terbunuh dalam Interogasi...
https://international.sindonews.com/read/1346489/42/cnn-saudi-akui-khashoggi-terbunuh-dalam-interogasi-yang-gagal-1539635719

Kerajaan Pakatan Harapan malu, takut halang pesta arak. Oktoberfest melanggar hak majoriti umat Islam di Malaysia 
RZ 16/10/2018 
16/10/2018

BANGI, 7 Safar 1440H, Selasa – Kerajaan Pusat di bawah Pakatan Harapan (PH) dikritik kerana malu dan takut untuk membuat keputusan menghalang penganjuran pesta arak Oktoberfest demi kepentingan negara berdasarkan syariat Islam. 

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Aziz berkata, lebih memalukan lagi apabila kerajaan PH mendakwa kebenaran diberi untuk pesta itu, walaupun bersyarat, adalah hak yang dibenarkan oleh Islam untuk bukan Islam. 

Mengakui bahawa orang bukan Islam berhak berurusan dengan minuman keras, beliau berkata, untuk menjadikan Oktoberfest itu sebagai pesta tahunan negara adalah melanggar hak orang lain, terutama hak majoriti umat Islam di Malaysia.“Ia mengganggu perasaan, maruah, malah boleh mendatangkan mudarat kepada rakyat. 

Oleh itu, pesta ini terkeluar daripada menjadi hak orang bukan Islam kerana ia melanggar hak awam. 

“Sepatutnya kerajaan menyumbang kepada pendidikan dan kempen antiminuman keras. Apakah orang bukan Islam dalam negara kita akan sedih atau kerugian jika keluarga dan komuniti mereka berjaya keluar daripada aktiviti meminum arak? 

“Saya yakin mereka juga akan gembira. Itulah sumbangan yang terbaik daripada Islam untuk rakyat Malaysia,” katanya. 

Dalam pada itu, Nik Abduh berkata, Oktoberfest seharusnya ditentang dan bukan diraikan kerana ia hanyalah desakan dan kehendak segelintir penafsu yang berhasrat menjauhkan rakyat daripada kehidupan bertatasusila. 

Malah, katanya, ia juga mendorong mereka untuk mempromosi budaya buruk Barat dan menerimanya sebagai budaya hidup Malaysia. Sehubungan itu, beliau menyeru rakyat terus mendesak kerajaan untuk tidak lagi membenarkan budaya buruk dari Barat dipromosikan seluas-luasnya di negara ini.

Baca juga: 

Labuhkan tudung, hentikan jualan tudung tak tutup aurat, kata Wanita Isma

1 Comment 
Dinesh Raj
Saya setuju dgn komen Nik Abduh bahawa Kerajaan perlu anjur kempen mendidik rakyat bukan Islam tentang bahaya minum arak. Kempen perlu disasarkan terutama kpd kaum India. Tetapi perkara ini mustahil kerana melibatkan bukan Islam yakni org2 kafir. Golongan ini adalah kelas bawahan & tak penting pun

Kerajaan Pakatan Harapan malu, takut halang pesta arak - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb
https://www.ismaweb.net/2018/10/16/kerajaan-pakatan-harapan-malu-takut-halang-pesta-arak/

Tuesday, October 16, 2018 
Menteri Bentang Penyata Kewangan Kerajaan Palsu? 
BANGI, 6 Safar 1440H, Isnin – Kecelaruan menteri-menteri Pakatan Harapan (PH) dalam mengemukakan kedudukan sebenar kewangan kerajaan Persekutuan perlu ditangani, bagi mengelakkan ia dimanipulasi pihak tertentu, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan.

Sehubungan itu, PAS meminta Menteri Kewangan, Lim Guan Eng membentangkan satu kertas putih mengenai kedudukan sebenar kewangan kerajaan sebelum pembentangan Bajet 2019 yang dijadualkan pada 2 November ini.

Beliau berkata, kertas putih itu penting untuk menyelaras kedudukan kewangan negara ekoran terdapat beberapa kecelaruan mengenai data yang dikemukakan oleh menteri kewangan dan pemimpin lain dalam kerajaan.

“Bagi menangani kecelaruan ini, Menteri Kewangan mesti mengemukakan satu kertas putih untuk menyatakan kewangan negara secara tepat bagi mengelakkan kenyataan-kenyataan pemimpin negara dimanipulasi.

“Ia bukan perkara yang remeh sebaliknya boleh memberi implikasi buruk kepada kestabilan ekonomi negara secara keseluruhannya,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Beliau berkata, sehingga kini,  Guan Eng hanya menyatakan jumlah wang yang ditinggalkan kerajaan terdahulu, selain mendakwa berlaku penyusutan mendadak akaun hasil disatukan tanpa perincian khusus kepada umum, terutama rakyat.Nasrudin berkata, Guan Eng dalam satu kenyataan kelmarin memberitahu bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) meninggalkan akaun wang tunai berjumlah RM450 juta pada 30 April 2018.

“Beliau (Guan Eng) turut mendakwa akaun hasil disatukan telah susut mendadak sebanyak 96 peratus daripada jumlah asal iaitu RM 11.86 bilion pada akhir 2017.

“Penyusutan perbelanjaan mendadak perlu diperincikan supaya rakyat mengetahui apakah objek perbelanjaan yang telah dilakukan dan bagaimana kerajaan membiayai perbelanjaan mengurus dalam tempoh Mei hingga September 2018,” katanya.

Beliau berkata, kenyataan Guan Eng itu bertentangan dengan Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu yang mendakwa nilai sebenar hutang negara jauh lebih besar daripada RM1 trilion.

Nasrudin yang memetik kenyataan Mohamad berkata, nilai sebenar itu disembunyikan kerajaan Pusat kerana bimbang negara akan menjadi muflis seperti Greece.

“Kenyataan Menteri Pertahanan tersebut amat serius. Walhal, jawapan bertulis Menteri Kewangan pada 24 Julai 2018 kepada Ahli Parlimen Dungun menyatakan dengan jelas hutang Kerajaan Persekutuan adalah sebanyak RM 686.8 bilion pada 31 Disember 2017.

“Jawapan yang diberikan selaras dengan laporan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017 yang telah dibuat oleh Akauntan Negara Malaysia.

“Sekiranya, nilai sebenar hutang Kerajaan Persekutuan tidak benar dengan merujuk kepada kenyataan Menteri Pertahanan, maka semua angka yang dilaporkan dalam Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan dan jawapan Menteri Kewangan di Dewan Rakyat adalah palsu,” katanya.

Ibnu Hasyim: Menteri Bentang Penyata Kewangan Kerajaan Palsu?
http://www.ibnuhasyim.com/2018/10/menteri-bentang-penyata-kewangan.html

‘Melayu kosmetik buat DAP’
Perlantikan Aziz Bari sebagai Naib Pengerusi dirancang: Ridhuan Tee
 RZ  16/10/2018 

Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar 

BANGI, 7 Safar 1440H, Selasa – “Ketawa pun ada apabila ultra kiasu DAP mengumumkan Dr Abdul Aziz Bari memperoleh undi terbanyak dan dipilih sebagai Naib Pengerusi DAP Perak,” kata pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah.

Beliau berkata, jika perlantikan Aziz Bari sebagai Naib Pengerusi DAP negeri membuktikan parti tamak haloba itu memilih pemimpin berasaskan wibawa, mengapa tidak dilantik menjadi pengerusi.

“Bayangkan jika semuanya Cina campur India sedikit sudah tentu ultra kiasu ini akan dituduh parti cauvinis.

“Mahu tak mahu kena pastikan dan rancang ada muka Melayu (Aziz Bari) dipilih yang tidak boleh buat keputusan,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas perlantikan Aziz Bari, sebagai satu-satunya calon Melayu yang memperoleh undi terbanyak dalam pemilihan Jawatankuasa DAP Perak untuk menjadi Naib Pengerusi DAP negeri yang baharu.

Dalam pemilihan oleh 1,303 perwakilan di Hotel Taiping Perdana di Taiping, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tebing Tinggi itu memperoleh 890 undi, sekali gus mengatasi 23 calon lain yang bertanding.

Menjawab soalan, Ridhuan Tee menegaskan pemilihan sedemikian sebenarnya telah dirancang.

“Melayu hanya kosmetik sahaja dalam kalangan ramainya Cina di situ. Lagi pun dengan adanya seorang ini mudahlah lagi untuk mereka menarik lebih ramai Melayu menyertai parti ini.

“Sebab itu kita jangan tertipu dengan permainan silap mata berstrategik ini. Malang sungguh kepada orang jika terpengaruh kosmetik yang seorang ini bagi menunjukkan parti ini berbilang kaum,” katanya.

https://www.ismaweb.net/2018/10/16/melayu-kosmetik-buat-dap/

Ajal akhbar cetak tidak boleh dihalang lagi
ZIN MAHMUD

Pada Isnin lalu, 8 Oktober, Radio BFM menyiarkan wawancaranya bersama Ketua Pengarang The Malay Mail, Datuk Wong Sai Wan yang menyatakan bahawa akhbar beliau akan menghentikan penerbitannya dalam bentuk cetak. Tetapi ia akan terus menerbitkannya dalam bentuk digital. Menurut beliau, zaman akhbar cetak sudah berakhir.

Jadi menjelang tahun baharu 2019, akhbar harian bercetak bahasa Melayu dan Inggeris di Semenanjung Malaysia tinggal Utusan Malaysia, Berita Harian, Sinar Harian, Kosmo, Harian Metro, The New Straits Times dan The Star.

Setiap kali sebuah akhbar cetak tutup, ia merupakan pukulan kepada pengedarnya. Menurut pengedar yang saya tanya, pendapatan mereka terus merosot sejak tahun-tahun ke belakangan ini. Edaran akhbar yang ada telah merosot banyak. Banyak pengedar tidak lagi dapat bertahan. Lebih-lebih lagi majalah juga sudah banyak ditutup.

Banyak penjual akhbar dan majalah termasuk rangkaian besar seperti Mynews mengubah model perniagaan kepada menjadi kedai menjual barangan harian. Tetapi bagi pengedar orang perseorangan, menjual akhbar sudah tidak berbaloi. Apabila mereka bersara tidak akan ada siapa yang akan mengambil alih. Semakin kurang pengedar, bertambah sukar untuk akhbar tersebar. Akhirnya tidak lagi menguntungkan untuk mencetak akhbar.

Wong juga menyebut bahawa bukan saja para pekerja akan hilang pekerjaan tetapi juga pegawai unit kawalan penerbitan akhbar. Apabila akhbar cetak sudah tidak ada, permit penerbitan dan pegawai yang memantau serta mengawalnya juga tidak relevan. Akta penerbitan dan percetakan juga tidak relevan.

Saya ketika bekerja dalam akhbar cetak membincangkan perkara ini setiap tahun sejak 1998. Tetapi kematian akhbar sudah dijangka sejak tahun 1995 lagi. Dunia industri persuratkhabaran membincangkan perkara ini setiap tahun. Maka mereka berusaha menggantikan peranan akhbar cetak dengan akhbar digital, akhbar atas talian dan portal berita. Semua usaha itu tidak berjaya kerana pendapatan yang diperoleh tidak sampai kepada apa yang selama ini dinikmati oleh akhbar cetak.

Kutipan iklan tidak cukup menampung operasi kewartawanan. Maka peruntukan bagi pencarian berita termasuk siasatan terpaksa dipotong. Akhirnya syarikat-syarikat media ini tidak mampu untuk menghantar pemberita ke medan-medan perang dan bencana.

Ada usaha dibuat dalam bentuk convergence, di mana disatukan usaha mencari berita untuk dibahagi-bahagikan kepada pelbagai platform seperti akhbar cetak, radio, televisyen dan atas talian. Tetapi usaha ini tidak dapat menyelamatkan akhbar cetak. Ajal akhbar cetak tidak boleh dihalang lagi.

Dengan ketiadaan akhbar cetak juga, maka kewartawanan juga berakhir. Apa yang dipersembahkan oleh akhbar cetak adalah kewartawanan sebenar. Berita dan rencana boleh ditulis panjang walaupun ada kekangan ruang. Kekangan ruang itu menyebabkan tumpuan pembacaan boleh dibuat. Ironinya, dalam digital, tidak ada kekangan ruang tetapi kemampuan pembaca untuk memberi tumpuan pula sudah hilang.

Kerja membaca di atas gajet, walaupun dalam bentuk skrin komputer laptop dan tablet adalah jauh lebih sukar daripada menatap kertas cetak. Lambakan maklumat yang mudah diperoleh dengan cepat dala bentuk multi media memburukkan lagi keadaan. Otak manusia tidak dapat mengejar kecepatan maklumat dan menghadam maknanya dengan mendalam.

Matinya akhbar cetak turut membawa kepada berakhirnya kewartawanan dan pembacaan mendalam.

Wong juga menyentuh tentang kemampuan seseorang untuk membaca sudah menjadi begitu rendah kerana gejala short attention span atau daya tumpuan pendek. Katanya, untuk membaca satu artikel 1,000 perkataan pun susah bagi ramai orang.

Saya bersetuju dengan beliau. Artikel ini sendiri panjangnya 1,000 perkataan. Adalah dipercayai mereka yang membaca artikel sepanjang ini adalah generasi yang membesar dengan surat khabar. Mereka masih mampu untuk membaca artikel sepanjang ini. Tetapi bagi mereka yang bukan kuat membaca, tentulah ia merupakan suatu yang sukar.

Pada masa ini kelihatannya banyak orang tidak dapat memberi tumpuan kepada sesuatu perkara itu dengan begitu lama. Mereka berasa jemu dan terus beralih kepada perkara lain.

Maknanya, penurunan daya tumpuan ini berlaku terhadap banyak kegiatan. Mereka tidak boleh menonton tayangan begitu lama. Apatah lagi dengan membaca. Mereka tidak boleh membaca novel yang tebal. Malah hendak menghabiskan satu cerpen 1,000 cerpen pun sukar. Cerpen itu pun sudah bererti cerita pendek. Maka tidak hairanlah kini timbul certot atau cerita kontot.

Penurunan daya pembacaan ini beriringan dengan gelombang multi media yang mula muncul pada tahun 1990-an. Multi media bermaksud media pelbagai, iaitu dalam bentuk bunyi, gambar dan video. Manusia sudah tidak bergantung pada tulisan untuk maklumat, tetapi dalam bentuk pelbagai media. Kemampuan membaca terus turun mendadak hinggakan bukan saja mereka tidak berupaya membaca kenyataan dan transkrip wawancara, yang tentunya panjang, tetapi sekadar tajuk-tajuk berita.

Dari situ mereka terus membuat kesimpulan. Inilah bahaya rendah daya tumpuan. Maka tidak hairanlah berlaku kontroversi terhadap pada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr Mujahid Yusof berhubung dengan wawancaranya dengan akhbar The Star. Banyak orang seperti biasa membaca tajuk saja dan terus membuat reaksi. Mereka tidak membaca isi wawancara secara terperinci atau tunggu penjelasan.

Akhbar The Star bukanlah akhbar yang pembaca utamanya orang Islam. Kalau pada zaman sebelum digital dulu, tentu reaksi seperti ini tidak timbul, sekurang-kurangnya tidak secepat seperti ini. Orang akan membaca perlahan-lahan, bukan saja tajuk tetapi isi wawancara. Orang lebih berhati-hati untuk mengeluarkan komen.

Kemudian pada zaman pra-digital juga, orang ramai yang kurang pemahaman tidak dapat mengeluarkan kata-kata kesat dan menghina melalui ruangan komen dan posting media sosial.

Tetapi kini berita The Star tersebar dengan cepat melalui Internet. Pembaca pula terus membuat kesimpulan daripada tajuk berita. Rumusan itu dibuat melalui prasangka dan pandangan buruk yang mereka miliki sebelum ini terhadap sesuatu atau seseorang. Banyak kali pula mereka tidak membaca pun tajuk itu. Malah mereka hanya komen di atas komen orang. Mereka tidak meneliti berita asalnya.

Ada pihak pula menyalahkan The Star. Tetapi itupun kurang tepat. Lebih-lebih lagi ada orang yang menyalahkan wartawan yang melakukan wawancara itu. Semua akhbar ada editornya. Tafsiran wartawan adalah suatu perkara. Begitu juga dengan tafsiran para editornya. Tetapi yang lebih penting ialah tafsiran pembaca itu sendiri.

Kalau pembaca tidak mahir membaca akhbar, atau tidak biasa membaca wawancara, maka itulah berlakunya pemahaman kurang tepat. Pembacaan adalah kerja intelektual. Ia tidak sama dengan bersembang atau membaca catatan catatan pendek dalan twitter dan posting facebook. Pembaca perlu toleran, bersabar dan bersangka baik.

Tetapi dalam hal ini, pada saya ia bukan sekadar reaksi terhadap wawancara itu. Di belakang itu sudah ada prasangka dan kebencian terhadap apa yang diwakili oleh Dr Mujahid. Beliau adalah seorang menteri kerajaan Pakatan Harapan dari Parti Amanah Negara.

Apa-apa saja yang dinyatakan oleh beliau, akan dicari segala kesalahan dan keumdian diburukkan. Sememangnya Dr Mujahid mempunyai gagasannya sendiri dalam kehidupan beragama. Apa yang dinamakan sebagai Rahmatan Lil Alamin sudah menjadi dasar kerajaan Pakatan Harapan. Ada sebahagian masyarakat tidak suka pada pendekatan ini. Tetapi tentunya beliau membuat pertimbangan yang sewajar mungkin sebagai menteri yang bertanggungjawab pada urusan hal ehwal agama.

at 10/16/2018 10:11:00 PG
KERENGGA: Ajal akhbar cetak tidak boleh dihalang lagi
https://gigitankerengga.blogspot.com/2018/10/ajal-akhbar-cetak-tidak-boleh-dihalang.html






16 October 2018 Pasir Salak perli Port Dickson senyum... 


Image may contain: 2 people, people standing and suit
PAS akui prestasinya kian merosot...
Akhirnya, kepimpinan PAS yang diketuai Datuk Seri Hadi Awang mengakui bahawa di bawah kendaliannya, prestasi PAS kian merosot.

Saya tidak pernah berkata bahawa PAS kini telah kecundang, pun begitu saya berani untuk membuat ramalan bahawa selagi kepimpinan Hadi berterusan mengambil pendirian yang berbeza daripada apa yang pernah diperjuangkan oleh dua bekas Presiden PAS terdahulu iaitu arwah Fadzil Nor dan Yusof Rawa serta bekas Mursyidul Am arwah Nik Abdul Aziz Nik Mat, tidak mustahil prestasi PAS akan terus merosot dalam lanskap politik Malaysia.


Menjawab kenyataan saya semalam, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata saya tidak seharusnya memandang remeh terhadap PAS walaupun parti itu menunjukkan prestasi yang lemah pada Pilihan Raya Umum 9 Mei lalu dan menyatakan bahawa walaupun prestasi PAS semakin merosot, ia tidak bermakna PAS telah kecundang.


Ahli Parlimen Kota Bharu itu berkata PAS menyertai pilihan raya tanpa bergantung kepada sokongan parti lain, tidak seperti Amanah, PPBM, apatah lagi DAP.

Image may contain: 1 person, text
Adakah Setiausaha Agung PAS membayangkan bahawa suatu hari nanti, PAS secara bersendirian boleh memenangi pilihan raya umum tanpa bantuan daripada mana-mana parti politik lain? Jika ya, pemimpin PAS mungkin hidup dalam dunianya sendiri, tidak berpijak di bumi yang nyata.

Institut Darul Ehsan (IDE) menerusi tinjauan pilihan raya yang dijalankannya menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson membuat ramalan yang sangat tepat apabila mengatakan bahawa PAS “tidak dijangka mendapat lebih daripada satu peratus undi bukan Melayu”.


Adakah IDE salah? Bolehkah Takiyuddin atau mana-mana pemimpin PAS lain tunjukkan di mana salahnya ramalan IDE itu, dan bolehkah mereka tunjukkan bahawa PAS menang lebih daripada satu peratus undi bukan Melayu pada PRK Port Dickson?


Jika PAS tidak dapat memenangi satu peratus undi bukan Melayu di Malaysia, adakah ia mampu membentuk Kerajaan Persekutuan di Malaysia?


Ia bukan rahsia lagi, PAS mendapat sokongan tersirat daripada kepimpinan tertinggi Umno dalam PRK Port Dickson sebagai sebahagian daripada konspirasi politik Umno-PAS yang sedang giat dijalankan, namun satu-satunya faedah yang diperolehi PAS daripada pakatan tidak suci (unholy) dengan UMNO itu adalah deposit calon PAS terselamat!
Image may contain: one or more people and outdoor

Image may contain: one or more people, people sitting, hat and eyeglasses
Suatu kisah dahulu di Marang. 

Sekiranya PAS bertanding bersendirian tanpa apa-apa bentuk “restu” daripada pucuk pimpinan Umno – walaupun kenyataan ini boleh disanggah dengan keputusan bekas Menteri Besar Umno Negeri Sembilan, Tan Sri Mohd Isa Samad untuk bertanding PKR Port Dickson – calon PAS akan kehilangan depositnya, seperti yang berlaku dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 pada 9 Mei 2018

Saya tidak fikir bahawa kedua-dua bekas presiden PAS, Fadzil Nor dan Yusuf Rawa, serta bekas PAS Mursyidul Am Nik Aziz Nik Mat akan menganggap ia sebagai sesuatu yang membanggakan bagi PAS apabila parti itu sanggup menjalinkan pakatan tidak suci dengan Umno semata-mata mahu menyelamatkan deposit calon PAS di PKR Port Dickson.


Saya percaya bahawa pelampau politik dan oportunis dalam Umno serta PAS yang terjerumus ke dalam politik toksik dan berniat jahat yang memainkan isu kaum, agama, kebencian, ketakutan dan pembohongan akan tetap tewas dalam era maklumat di Malaysia dan keputusan PRK Port Dickson harus dijadikan pengajaran kepada pemimpin Umno dan PAS.


Saya tidak percaya bahawa 2.3 juta pengundi Melayu yang mengundi Umno dan 2 juta pengundi yang mengundi PAS semasa Pilihan Raya Umum ke-14 mahu Malaysia berterusan menjadi negara penyangak, demokrasi palsu dan kleptokrasi global di mana pemimpin gagal ujian agama paling asas dalam membezakan yang benar dan yang salah, kebenaran dan pembohongan serta keadilan dan ketidakadilan.


Pakatan Harapan mahu mengubah Malaysia daripada kleptokrasi global kepada sebuah negara yang berintegriti, matlamat yang saya yakin akan disokong oleh mereka yang telah disesatkan untuk mengundi Umno dan PAS pada Pilihan Raya Umum ke-14. – Roketkini.com

Welcome back, Anwar Ibrahim...

I know many disagree with me, but I still believe that de facto Pakatan Harapan leader Anwar Ibrahim deserves his shot at the hot seat. While I may not have liked the "PD gambit", it was a necessary political move for him to make.

The real electoral battle Anwar waged in Port Dickson was not with his six contenders, but with the vox populi of Harapan. While Harapan political operatives eventually jumped on board the Anwar Express, his main problem will always be with a certain segment of the coalition’s base.


With a significant mandate from Port Dickson, we will now discover if Anwar is the reformer he claims to be, or a Trojan horse of religious extremism. There is a lot riding on his return to official political life.


The Harapan base is divided on the issue of Anwar. Indeed, the various factions within PKR, either aligned with him or with other Malay power-brokers, are flashpoints that he has to deal with.


If this infighting prolongs, there will definitely be a split in Harapan. It is pointless telling people that all is well when the political operatives bicker in public, and the base contributes to the narrative that either Anwar is the saviour or destroyer of Harapan. Honestly, he could be both, and only time will tell.

What happens now?

What Anwar needs to do now is rally the PKR base around him. This will, of course, be extremely difficult, because the factions within the party will remain long after the dust of its internal elections has settled. But having said that, Anwar is in a much better position now that he has managed to secure a mandate from the people of Port Dickson.


Beyond that, he needs to convince the Harapan base that he is indeed the reformer his supporters claim he is. The main problem his detractors – friends, fellow columnists, and political operatives of Harapan – have with him is his religious and racial politics. But as I argued in another piece, that the criticisms levelled against Anwar are unfair, because those very criticisms are an indictment against Harapan's religious agenda in general.


“This, of course, is my main concern when it comes to Anwar. Truth be told, it is a concern of mine for most Malay political operatives. The old maverick Dr Mahathir Mohamad has a reputation for coddling but also confronting Islamic extremism in this country. Can we say the same of Anwar?


“This is what concerns me about Anwar assuming the highest office in the land but since, as I said, the other Malay powerbrokers – with a few exceptions of course – are not exactly the egalitarian types, what difference would it make?”


As I said, I just do not understand these criticisms. I have problems with the racial and religious politics of Harapan, but this is an issue with the coalition, not with the man. Be that as it may, it is incumbent on Anwar to reach out to the Harapan base and allay their fears. Now, as an elected representative, his words and deeds will come under even greater scrutiny.


When racial and religious issues crop up – and they will – other Harapan political operatives may get a free pass; but if Anwar says or does anything that isn’t kosher, his detractors will bay for his blood. This is a mistake, of course, because the religious impulses of Harapan do not begin or end with Anwar. We are talking about a coalition which may have a progressive base, but does not have a greater progressive majority.


As I explored here – “Some of my Malay friends who are religious claim that this strengthens the position of Islam in this country. It is a useful political tool and reminds the non-Malays who voted for Harapan that the Malay political actors in the coalition will defend Islam. These are folks who voted for Harapan and not the dreaded Umno and PAS people.”


No doubt with Anwar in play, Umno and PAS will attempt to use any and every opportunity to sow discontent in the Harapan base. They understand that when it comes to Anwar, that base is already sceptical of the man who, ironically, made regime change possible. This is why they, more than anything else, fear him.

Balancing game

Does this mean when it comes to racial and religious issues, someone like me is going to give Anwar a free pass? Not likely. But Anwar and his people should be savvy enough to not fall for the traps set by the Islamists in this country, and he should not stoop to play the racial and religious game, because unlike the old maverick, he has neither the support nor the goodwill of the majority of the base.


And it is going to be much more difficult for Anwar now. Whereas the Umno regime defined the Islamic narrative in this country, Anwar will now find himself the focus of the discourse.


As it is, many of my friends – who will always disagree with me when it comes to the issue of Anwar – are gearing up for a fight because they know sooner or later religious and racial issues which impact the majority will come into play. Do not forget that part of Anwar's base wants him to champion the Malay and Islamic cause. As I said, the Harapan base is not all progressive.


No matter what the political elites say, Anwar is waging battles on multiple fronts. He has to convince the progressive factions of Harapan while bearing in mind that he also represents Malay-Muslim rights. He has to get his house in order and worry about the other power structures that define mainstream Malay politics, who have had no problem using the security apparatus of the state against him in the past.


We will constantly be told that all is copacetic on the good ship Harapan, but how far Anwar goes to pander to the Malay right is predicated on how far the Malay power structures in Harapan do the same, and of course how far the non-Malay power structures go to not spook the Malays.


So welcome back Anwar Ibrahim. I know some from my community appreciate your antics lip syncing and prancing about to old MG Ramachandran tunes, but as an official representative of the Harapan government now, could you please endorse the move to recognise the United Examination Certificate to prove that the election manifesto isn’t worthless. That would be a good first move. - S, Thayaparan 

See KJ's reaction. No bloody manners... KJ marah pasal Syed Saddiq bongkar kes kerosakan Akademi Bolasepak di Gambang tu ke? Lain macam dia punya berpaling, salam nak tak nak!

Dulu aku disayangi, kini aku dijauhi.- Yang benar SI PEKAN. 

Ayam masak kicap... 
Image may contain: 1 person, standing and suit
cheers. 
tumpang sekole...?: Pasir Salak perli Port Dickson senyum...
http://alditta.blogspot.com/2018/10/pasir-salak-perli-port-dickson-senyum.html


1 ulasan:

yaklibber924 berkata...

This website online is really a walk-by way of for the entire data you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll positively discover it. online casino real money