Jumaat, 26 Oktober 2018

Undang-undang. Rule of Law. 8523.




Thursday, October 25, 2018
Fitnah terhadap Ngeh Koo Ham tidak masuk akal; Ismail Sabri tewas di mahkamah 
Pada 
Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Yaakob bersetuju membayar pampasan dan kos kepada Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham selepas Mahkamah Sesyen Ipoh mengarahkan berbuat demikian, semalam.

Pemimpin Barisan Nasional (BN) itu diarahkan membayar pampasan sebanyak RM80,000 dan kos berjumlah RM5,000 kepada pemimpin DAP berkenaan selepas didapati bersalah memfitnah.

Ismail Sabri menerusi hantaran di Facebook pada 1 Februari 2015 menuduh Ngeh adalah pemilik restoran Old Town White Coffee yang diragui status halalnya, selain menuduh Speaker Dewan Undangan Negeri Perak itu sebagai anti Islam.

Pejabat Ahli Parlimen Beruas dalam satu kenyataan hari ini menjelaskan bahawa Ngeh tidak memiliki saham atau kepentingan dalam Old Town White Coffee, malah dakwaan anti Islam tidak benar dan tidak masuk akal.

“Beliau menjelaskan bahawa sebagai seorang wakil rakyat beliau telah setiap tahun mengadakan sambutan Hari Raya Aidil Fitri, menghadiri majlis-majlis perkahwinan, pengkebumian dan kesyukuran.

“Beliau juga pernah mengadakan majlis berkhatan beramai-ramai untuk masyarakat orang Islam. Datuk Ngeh mempunyai ramai kawan-kawan yang beragama Islam dan mempunyai pekerja-pekerja yang beragama Islam.

“Beliau juga senantiasa membantu orang Islam yang miskin dan memberikan bantuan kewangan kepada masjid dan surau.

“Beliau juga menghadiri program-program Islam seperti majlis korban Aidil Adha, bacaan tahlil, Maulidur Rasul, awal Muharram dan program Iftar semasa bulan Ramadan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sumbangan terhadap Islam-Melayu ketika dalam kerajaan negeri

Malah, ketika Pakatan Rakyat menjadi kerajaan di Perak, Ngeh juga bersetuju meluluskan antaranya:

(i) menaikkan elaun untuk guru-guru agama (sekolah KAFA).
(ii) meluluskan elaun perkapita kepada 22 Sekolah Agama Rakyat.
(iii) meluluskan tanah 45 ekar kepada Sekolah Pondok Tahfiz Al Quran Pak Teh di Pengkalan Hulu, Hulu Perak.
(iv) meluluskan 1,000 hektar tanah untuk 26 Sekolah Agama Rakyat dan Tahfiz Al-Quran di Perak.
(v) meluluskan bonus untuk guru-guru PASTI (Sekolah Pra Sekolah Islam).
(vi) meluluskan bantuan bulanan RM200.00 bagi rakyat termiskin di mana kebanyakan mereka adalah orang Melayu Islam.

Tegasnya, DAP mengamalkan dasar inklusif dan memperjuangkan kepentingan rakyat tanpa mengira kaum, agama dan budaya.

“Datuk Ngeh berharap rakyat menolak mereka yang membuat fitnah, mengamalkan fahaman perkauman dan agama yang sempit dan ekstrem yang boleh memecah belahkan rakyat.  
“Datuk Ngeh ingin melihat rakyat Malaysia yang berbilang kaum, agama dan budaya hidup dalam keadaan aman damai dan menjadikan Malaysia sebuah negara yang maju dan berjaya,” ujarnya. 
https://wrlr.blogspot.com/2018/10/fitnah-terhadap-ngeh-koo-ham-tidak.html
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: Fitnah terhadap Ngeh Koo Ham tidak masuk akal; Ismail Sabri tewas di mahkamah







Australia 'Tampar' 5 Jenderal Myanmar dengan Sanksi


Australia Tampar 5 Jenderal Myanmar dengan Sanksi


Sekelompok warga Rohingya saat melarikan diri dari kekerasan militer di Rakhine, Myanmar. Foto/REUTERS/File Photo

CANBERRA - Pemerintah Australia mengumumkan penjatuhan sanksi terhadap lima jenderal militer Myanmar. Kelimanya dituduh sebagai pihak mengawasi kekerasan biadab terhadap minoritas Rohingya.

Langkah Australia ini mengikuti kebihakan Amerika Serikat dan Uni Eropa. Dalam pengumumannya hari Selasa, Australia menyatakan akan membekukan aset para jenderal yang memerintahkan kelompok operasi khusus yang diyakini berada di balik kekejaman terhadap minoritas Rohingya.

Menteri Luar Negeri Australia Marise Payne mengatakan kelima jenderal yang "ditampar" dengan sanksi antara lain, Aung Kyaw Zaw, Maung Maung Soe, Aung Aung, Than Oo, dan Khin Maung Soe. "(Mereka) bertanggung jawab atas pelanggaran hak asasi manusia yang dilakukan oleh unit di bawah komando mereka," kata Menlu Payne, seperti dikutip AFP, Rabu (24/10/2018).

Kelima jenderal, beberapa di antaranya diyakini telah mengundurkan diri dari jabatannya, juga akan dilarang bepergian ke Australia.

Sekitar 700.000 warga Rohingya telah diusir dari rumah mereka di negara bagian Rakhine, Myanmar, sejak 2016. 

Mereka eksodus ke Bangladesh untuk mengindari kekerasan dalam operasi militer secara brutal. Berbagai kekerasan tersebut antara lain pembunuhan di luar proses hukum, perkosaan massal, dan pembakaran desa oleh pasukan keamanan.

Sebuah laporan PBB baru-baru ini menuduh militer Myanmar melakukan "niat genosida" dan menyerukan agar Panglima Militer dan lima jenderal Myanmar dituntut berdasarkan hukum internasional.

Myanmar membantah tuduhan dalam laporan PBB tersebut dan menyalahkan kelompok militan Rohingya yang mereka sebut "teroris" atas apa yang terjadi di Rakhine.

Australia sebelumnya memberikan pelatihan untuk tentara Myanmar dan menahan diri untuk menjatuhkan sanksi. Namun, pada hari Selasa sanksi akhirnya dijatuhkan.

Dengan pemberlakukan sanksi, setiap perusahaan yang melakukan transaksi keuangan dengan para pejabat militer Myanmar sekarang dapat terkena denda sebesar USD1,2 juta. Sedangkan individu yang melakukan transaksi serupa akan dihukum 10 tahun penjara.

Juru bicara pemerintah Myanmar Zaw Htay menolak permintaan media untuk meminta komentar.

(mas)

https://international.sindonews.com/read/1348737/40/australia-tampar-5-jenderal-myanmar-dengan-sanksi-1540348997
Australia 'Tampar' 5 Jenderal Myanmar dengan Sanksi


Tentera Israel roboh sekolah Palestin

Sekolah Tahadi 10 dibuka tahun ini sumbangan penduduk Tubas


TUBAS15 Safar 1440HRabu – Tentera rejim pengganas Israel merobohkan sebuah sekolah di kampung Ibziq, Tubas di wilayah Tebing Barat, semalam.
Guru dan murid di sekolah campuran Marwan Majli Ibziq atau lebih dikenali sebagai Tahadi 10 berkata, mereka terkejut apabila rejim Israel menutup jalan menuju ke karavan milik sekolah itu, dan mengisytiharkan sebagai kawasan tentera tertutup.
Tentera Zionis juga menghalang wartawan daripada memasuki kawasan berkenaan.
Seorang pegawai Palestin, Mutaz Bisharat berkata, karavan pendidikan itu digunakan oleh kanak-kanak Bedouin.
Tindakan Zionis itu, katanya, sebagai petunjuk bahawa Israel mahu mengawal kawasan-kawasan ini dan mendudukinya.
“Kami akan memerangi setiap jenayah terhadap rakyat dan anak-anak kami, dan berjanji akan membina semula sekolah ini,” katanya.
Bisharat berkata, sekolah di daerah Tubas adalah jauh dan anggaran 18 kilometer dari kampung Ibziq.
“Jarak itu menyukarkan pelajar untuk ke sana, dan dikhuatiri mereka tidak akan bersekolah,” katanya.
Sekolah Tahadi 10 dibuka tahun ini, mempunyai tiga bilik darjah dan 26 pelajar daripada kelas pertama hingga keenam. Ia adalah sumbangan daripada keluarga Majali di Tubas. – Agensi
https://www.ismaweb.net/2018/10/24/tentera-israel-roboh-sekolah-palestin/
Tentera Israel roboh sekolah Palestin - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb


Turki Lihatkan Bukti-bukti Pembunuhan Khashoggi ke Direktur CIA


Foto: Tim forensik Turki sedang memeriksa konsulat Saudi. Foto: AFP.
KIBLAT.NET, Ankara – Dinas intelijen Turki melihatkan bukti-bukti yang dikumpulan dalam penyelidikan kasus pembunuhan wartawan Saudi Jamal Khashoggi di kantor konsulat Saudi di Turki 2 Oktober lalu kepada direktur Central Intelligence Agency (CIA), Gina Haskel. Hal tersebut seperti didilaporkan Koran yang dikenal dekat dengan pemerintah Turki, Harian Sabat, pada Rabu (24/10).
Sabah terasuk salah satu surat kabar paling kerap menerbitkan “kebocoran” dari pemerintah Turki sejak kasus Khashoggi mencuat. Sebagian berita itu terkonfirmasi namun juga ada yang belum jelas.
Harian tersebut mengatakan bahwa dinas intelijen Turki melihatkan dan menjelaskan bukti-bukti yang terkait dengan pembunuhan Khashoggi kepada Haskel yang mengunjungi Negara Turki pada Selasa. Haskel ke Turki untuk mengetahui lebih dalam kasus kematian wartawan oposisi rezim Saudi itu.
Menurut Sabah, intelijen Turki memperlihatkan dan memperdengarkan rekaman video dan audio kepada Haskel. Selain itu, bukti-bukti lainnya yang didapat selama penggeledahan di kantor konsulat Saudi dan rumah tinggal kepala konsulat di Istanbul juga ditunjukkan.
Jamal Khashoggi (59) adalah kolumnis untuk Koran Washington Post. Ia tewas dibunuh pada 2 Oktober di konsulat Saudi di Istanbul. Saat itu, ia mengurus administrasi untuk pernikahannya.
Khashoggi tak diketahui jejaksa setelah memasuki kantor konsulat. Beberapa hari kemudian, sejumlah surat kabar Turki, termasuk Sabah, melaporkan bahwa para penyelidik Turki memiliki rekaman video dan audio yang membuktikan Khashoggi disiksa, dibunuh dan dimutilasi.
Tetapi Ankara tidak pernah secara resmi mengakui keberadaan dokumen-dokumen ini. Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan juga tidak menyinggung hal itu dalam pidato panjang lebar mengenai kasus Khashoggi Selasa.
Menurut Sabah, Gina Haspel, yang baru menjabat April lalu, mengadakan “pembicaraan tingkat tinggi” di Ankara pada hari Selasa.
Sumber: AFP
Redaktur: Sulhi El-Izzi
Turki Lihatkan Bukti-bukti Pembunuhan Khashoggi ke Direktur CIA
https://www.kiblat.net/2018/10/25/turki-lihatkan-bukti-bukti-pembunuhan-khashoggi-ke-direktur-cia/




Penyakit wahn: Kecintaan dunia yang melampau

Gila mengejar ekonomi dunia sehingga mengenepikan hukum Allah




1. RASULULLAH mengingatkan kita bahawa suatu masa nanti, umat ini akan menjadi sangat lemah. Sahabat bertanya, apakah umat Islam ketika itu sedikit? Rasulullah menjawab: bahkan mereka ramai, tetapi walaupun ramai, mereka hanyalah seperti buih. Ditolak terhoyong ke sana ke mari. Rasulullah lalu menjelaskan bahawa pada ketika itu umat Islam ditimpa penyakit wahn.
2. Apakah itu penyakit wahn? Rasulullah menjelaskan penyakit wahn adalah sifat mencintai dunia dan takutkan mati. Perkataan wahn dari segi bahasa membawa maksud lemah. Ini dapat difahami daripada al-Quran melalui perbualan Nabi Zakaria. Firman Allah:
قَالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا
“Nabi Zakaria berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah (wahn) dan kepalaku telah ditumbuhi uban..” (Surah Maryam: 4)
3. Hadith ini menggambarkan kepada kita bahawa umat ini akan menjadi lemah kerana penyakit cintakan dunia. Mereka boleh dibeli dengan duit dan harta. Prinsip Islam dan kepentingan bangsa juga boleh tergadai hanya kerana Muslim itu cintakan harta. Demi harta mereka tergamak menggadaikan agama, mencalar kedaulatan negara dan bangsa. Gila mengejar ekonomi dunia sehingga mengenepikan hukum syariat Allah.
4. Fenomena cintakan dunia ini jelas terzahir dalam banyak aspek dari segenap lapisan masyarakat hari ini. Muslim dibeli dengan duit dalam proses pemilihan atau pengundian pemimpin kelas bawahan, sehinggalah dibeli dengan projek jutaan di peringkat atasan.
5. Teringat saya satu perbualan bersama seorang pakcik di Johor suatu ketika dahulu. Kata beliau: “orang kafir akan pening kalau orang melayu dah tak nak duit. Apa yang boleh digadai sekiranya orang melayu tak mau duit dah.” Terdiam saya ketika itu. Benar juga kata-kata beliau, andai sekiranya pemimpin Muslim berjuang demi Islam dan hidup sederhana, tiada duit yang mampu merasuah atau membeli mereka.
6. Perjuangan Rasulullah adalah contoh ikutan yang terbaik. Ingatkah kita bagaimana Saidina Umar menangis melihat bekas tikar pada badan Rasulullah? Berbekas badan Rasulullah kerana tidur di atas tikar yang kasar. Melihat perkara ini, Umar menangis.
Kata Umar: Pembesar Rom dan Parsi mewah dengan kemewahan mereka sedangkan engkau dalam keadaan begini wahai Rasulullah? Rasulullah menjawab dengan tenang: dunia ini hanyalah persinggahan. Tiada dunia yang melekat di hati Rasulullah.
Andai beginilah sikap pemimpin Muslim pada hari ini, nescaya harta negara lebih terpelihara, rakyat menikmati sejahtera.
7. Akhir kata, terdesak sangatkah bumiputera Muslim dalam kehidupan dunia hari ini sehingga perlu menceburkan diri dalam perniagaan arak dan judi? Membaca berita ini tidak tergambar saya bagaimana seseorang yang sedar arak itu berdosa tetapi menyatakan:
“Perniagaan ini berdosa, sudah tentu, tapi sejak bila kerajaan diberikan mandat di bawah perlembagaan untuk melindungi orang Melayu daripada dosa?
Apakah ini yang dikatakan super liberal? Adakah ini yang dikatakan kecintaan pada dunia yang melampau?Moga Allah membimbing kaum Muslimin.
Dr Ahmad Sanusi Azmi
Oxford Centre for Islamic Studies
Sumber: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kenapa-tak-beri-lesen-kasino-alkohol-kepada-bumiputera-zaid-ibrahim-189060
Penafian: Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net. Artikel ini pertama kali dimuatkan dalam Facebook penulis dan Ismaweb.net memperoleh kebenaran untuk menyiar semula tulisan in
Penyakit wahn: Kecintaan dunia yang melampau - Portal Islam dan Melayu | ISMAWebi.
https://www.ismaweb.net/2018/10/24/penyakit-wahn-kecintaan-dunia-yang-melampau/




Anggota badan Jamal Khashoggi dikerat, wajah dicacatkan?

Mayat wartawan terkenal didakwa dijumpai di kediaman konsul Arab Saudi


ISTANBUL15 Safar 1440HRabu – Anggota badan wartawan terkenal, Jamal Khashoggi didakwa dijumpai di kediaman Konsul Besar Arab Saudi di Istanbul, lapor Sky News.
Memetik sumber tanpa nama, agensi berita berpangkalan di UK itu melaporkan bahawa badan penulis berkenaan telah dikerat dan wajahnya dicacatkan.
Anggota badan manusia itu ditemui di sebuah taman di kediaman Konsul Besar Arab Saudi yang terletak tidak berjauhan daripada pejabat konsul negara itu.
“Saya menyedari laporan itu, ia sangat mengganggu… lokasi badan Jamal Khashoggi hanyalah satu daripada jawapan yang kita perlukan. Jadi kita tunggu hasil penuh penyiasatan Turki,” kata jurucakap Perdana Menteri Britain, Theresa May.
Pendedahan itu dibuat selepas Presiden Turki, Recep Tayyip Erdoğan berkata, mayat Khashoggi tidak ditemui dan menuntut pegawai Saudi mendedahkan di mana ia berada.
Erdogan berkata, sistem pengawasan di konsulat Arab Saudi sengaja dinyahaktifkan sebagai persediaan untuk melakukan pembunuhan Jamal, dan menyifatkannya sebagai operasi terancang.
Beliau berkata, pembunuhan itu dilakukan dua pasukan yang terdiri daripada 15 suspek membabitkan anggota pasukan keselamatan, perisik dan pakar forensik, pada 2 Oktober lalu, yang memasuki Turki pada 1 Oktober.
Katanya, sepasukan 15 individu, termasuk yang berpangkat jeneral terbang dari Arab Saudi ke Istanbul, di mana tiga daripada mereka kemudian meninjau kawasan hutan di Istanbul sehari sebelum pembunuhan dilakukan, bertujuan mencari tempat untuk membuang mayat Khashoggi.
Susulan itu, Erdogan berbincang dengan Raja Arab Saudi, Raja Salman bin Abdulaziz Al-Saud, dan bersetuju ditubuhkan pasukan penyiasat bersama bagi mengendalikan kes pembunuhan Jamal – Agensi
Anggota badan Jamal Khashoggi dikerat, wajah dicacatkan? - Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb
https://www.ismaweb.net/2018/10/24/anggota-badan-jamal-khashoggi-dikerat-wajah-dicacatkan/


Muhyiddin: Decision To Reopen Beng Hock Case Must Come From AGC   



(The Star) – Any decision to reopen investigations into the death of Teoh Beng Hock must come from the Attorney-General’s Chambers, says Home Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.
He said police would only initiate fresh investigations should there be a directive to do so.
“This will have to come from Attorney-General’s Chambers. So far there is no directive,” he told reporters after presenting letters of approval for citizenship for 200 people on Thursday.
Inspector General of Police Tan Sri Mohamed Fuzi Harun also confirmed that his side had yet to receive any orders to reopen investigations. 
Teoh, 30, fell to his death on July 16, 2009. He was found on the fifth floor corridor of Plaza Masalam in Shah Alam after giving a statement at the Selangor MACC’s office on the 14th floor of the building.
Muhyiddin: Decision to reopen Beng Hock case must come from AGC – Malaysia Today
https://www.malaysia-today.net/2018/10/25/muhyiddin-decision-to-reopen-beng-hock-case-must-come-from-agc/




Tiada ulasan: