Selasa, 20 November 2018

Pelbagai. 8678.


[Abu Nawas] Agar Allah Subhanahu Wa Ta'alla Mengampuni Kita yang Penuh Dosa[Abu Nawas] Cara Menipu Tuhan Agar Mengampuni Kita Ayang Penuh Dosa





Tak selamanya Abu Nawas bersikap konyol. Kadang-kadang timbul kedalaman hatinya yang merupakan bukti kesufian dirinya. Bila sedang dalam kesempatan mengajar, ia akan memberikan jawaban-jawaban yang berbobot sekalipun ia tetap menyampaikannya dengan ringan.

Seorang murid Abu Nawas ada yang sering mengajukan macam-macam pertanyaan. Tak jarang ia juga mengomentari ucapan-ucapan Abu Nawas jika sedang memperbincangkan sesuatu. Ini terjadi saat Abu Nawas menerima tiga orang tamu yang mengajukan beberapa pertanyaan kepada Abu Nawas.


“Manakah yang lebih utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?” ujar orang yang pertama.

“Orang yang mengerjakan dosa kecil,” jawab Abu Nawas.

“Mengapa begitu,” kata orang pertama mengejar.

“Sebab dosa kecil lebih mudah diampuni oleh Allah,” ujar Abu Nawas. Orang pertama itupun manggut-manggut sangat puas dengan jawaban Abu Nawas.

Giliran orang kedua maju. Ia ternyata mengajukan pertanyaan yang sama, “Manakah yang lebih utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?” tanyanya.

“Yang utama adalah orang yang tidak mengerjakan keduanya,” ujar Abu Nawas.

“Mengapa demikian?” tanya orang kedua lagi.

“Dengan tidak mengerjakan keduanya, tentu pengampunan Allah sudah tidak diperlukan lagi,” ujar Abu Nawas santai. Orang kedua itupun manggut-manggut menerima jawaban Abu Nawas dalam hatinya.

Orang ketiga pun maju, pertanyaannya pun juga seratus persen sama. “Manakah yang lebin utama, orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau orang yang mengerjakan dosa-dosa kecil?” tanyanya.

“Orang yang mengerjakan dosa besar lebih utama,” ujar Abu Nawas.

“Mengapa bisa begitu?” tanya orang ktiga itu lagi.

“Sebab pengampunan Allah kepada hamba-Nya sebanding dengan besarnya dosa hamba-Nya,” ujar Abu Nawas kalem. Orang ketiga itupun merasa puas argumen tersebut. Ketiga orang itupun lalu beranjak pergi.

[Abu Nawas] Cara Menipu Tuhan Agar Mengampuni Kita Ayang Penuh Dosa

Si murid yang suka bertanya kontan berujar mendengar kejadian itu. “Mengapa pertanyaan yang sama bisa menghasilkan tiga jawaban yang berbeda,” katanya tidak mengerti.

Abu Nawas tersenyum. “Manusia itu terbagi atas tiga tingkatan, tingkatan mata, tingkatan otak dan tingkatan hati,” jawab Abu Nawas.

“Apakah tingkatan mata itu?” tanya si murid.

“Seorang anak kecil yang melihat bintang di langit, ia akan menyebut bintang itu kecil karena itulah yang tampak dimatanya,” jawab Abu Nawas memberi perumpamaan.

“Lalu apakah tingkatan otak itu?” tanya si murid lagi.

“Orang pandai yang melihat bintang di langit, ia akan mengatakan bahwa bintang itu besar karena ia memiliki pengetahuan,” jawab Abu Nawas.

“Dan apakah tingkatan hati itu?” Tanya si murid lagi.

“Orang pandai dan paham yang melihat bintang di langit, ia akan tetap mengatakan bahwa bintang itu kecil sekalipun ia tahu yang sebenarnya bintang itu besar, sebab baginya tak ada satupun di dunia ini yang lebih besar dari Allah SWT,” jawab Abu Nawas sambil tersenyum.

Si murid pun mafhum. Ia lalu mengerti mengapa satu pertanyaan bisa mendatangkan jawaban yang berbeda-beda. Tapi si murid itu bertanya lagi.

“Wahai guruku, mungkinkah manusia itu menipu Tuhan?” tanyanya.

“Mungkin,” jawab Abu Nawas santai menerima pertanyaan aneh itu.

“Bagaimana caranya?” tanya si murid lagi.

“Manusia bisa menipu Tuhan dengan merayu-Nya melalui pujian dan doa,” ujar Abu Nawas.

“Kalau begitu, ajarilah aku doa itu, wahai guru,” ujar si murid antusias.


“Doa itu adalah, “Ialahi lastu lil firdausi ahla, Wala Aqwa alannaril Jahimi, fahabli taubatan waghfir dzunubi, fa innaka ghafiruz dzambil adzimi.” (Wahai Tuhanku, aku tidak pantas menjadi penghuni surga, tapi aku tidak kuat menahan panasnya api neraka. Sebab itulah terimalah tobatku dan ampunilah segala dosa-dosaku, sesungguhnya Kau lah Dzat yang mengampuni dosa-dosa besar)

Cara Menipu Tuhan Agar Mengampuni Kita Ayang Penuh Dosa | KASKUS

https://www.kaskus.co.id/thread/5bf3700456e6af6f018b458a/abu-nawas-cara-menipu-tuhan-agar-mengampuni-kita-ayang-penuh-dosa

ADAKAH NABI MUHAMMAD JUGA BERGURAU?

al-lavendari pada KomenSen - 2 jam yang lalu
Gambar hiasan dari album penulis - 1979. Salam Maulidul Rasul. Dua malam yang lepas, saya mengikuti kuliah Maghrib mingguan oleh ustaf Afifi di Masjid at-Taqwa, Kampung Paroi berkaitan peribadi Nabi Muhammad saw. Menurut beliau, Nabi juga bergurau. Gurauannya boleh dijadikan contoh dan ikutan kepada kita terutamanya kepada mereka yang gemar atau ingin bergurau. Ustaz menyimpulkan tiga syarat untuk bergurau yang harus diberi perhatian sewajarnya: 1. Perkara yang diguraukan itu hendaklah benar. Misalnya tak bolehlah beritahu kawan kita rumah dia terbakar. Bila kawan kita menggela... lagi »

Amazing rainbow in Madinah

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 jam yang lalu
Links: Consulting/Training: http://alfalahconsulting.com Consultant/Trainer: http://ahmad-sanusi-husain.com Islamic Investment: http://islamic-invest-malaysia.com



Rahsia agar doa mudah dikabulkan Allah - Sheikh Ali Jaber

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 2 minit yang lalu
Links: Consulting/Training: http://alfalahconsulting.com Consultant/Trainer: http://ahmad-sanusi-husain.com Islamic Investment: http://islamic-invest-malaysia.com

Expert truck driver

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 5 minit yang lalu
--- Consultant-Speaker-Motivator: www.ahmad-sanusi-husain.com Alfalah Consulting - Kuala Lumpur : www.alfalahconsulting.com Islamic Investment Malaysia: www.islamic-invest-malaysia.com

Surah Muhammad (Surah 47, Quran) - Sheikh Hani Ar Rifa'i

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 7 minit yang lalu
Links: Consulting/Training: http://alfalahconsulting.com Consultant/Trainer: http://ahmad-sanusi-husain.com Islamic Investment: http://islamic-invest-malaysia.com

Apa Sebenarnya Hakikat Bahagia Itu?- Ustaz Abdul Somad

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 10 minit yang lalu
--- Consultant: www.ahmad-sanusi-husain.com Alfalah Consulting KL: www.alfalahconsulting.com Islamic Investment: www.islamic-invest-malaysia.com Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.blogspot.my

3 pemimpin PH sependapat mengenai icerd...

ali allah ditta pada tumpang sekole...? - 10 minit yang lalu
*Tiga pemimpin tertinggi parti komponen PH, hari ini sebersependapat ICERD tidak perlu direaktifikasi dalam keadaan sekarang ini.* *Dr Mahathir Mohmad berkata adalah mustahil untuk direaktifikasi ICEDD kerana ia memerlukan sokongan 2/3 di parlimen. * *Katanya kalau perkara itu hendak dibawa ia akan perlu dibawa ke parlimen kerana melibatkan perlembagaan, oleh itu katanya ia akan ditolak kerana kerajaan akan gagal mendapat sokongan 2/3.* *Anwar Ibrahim pula berpendapat pelaksanaan ICERD tidak perlu dibuat secara gopoh dan tergesa-gesa kerana ia bukan perkara perlu diutamakan. * ... lagi »

Kaabah, Masjidil Haram - Makkah

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 11 minit yang lalu

Surah Muhammad (Surah 47, Quran) - Sheikh Abdul Aziz Al Zahrani

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 16 minit yang lalu
--- Consultant: www.ahmad-sanusi-husain.com Alfalah Consulting KL: www.alfalahconsulting.com Islamic Investment: www.islamic-invest-malaysia.com Unit Amanah Islam: www.unit-amanah-islam.blogspot.my

NPE by night

Thomas Lee pada Turbineman's Log - 6 minit yang lalu
A Class Above as written on the Sunway University advert suits the view of the three blocks of the Citizen@OKR condominium from the pedestrian bridge nearby

SAPA TAHU

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 25 minit yang lalu
SIAPA MENTERI KABINET MADEY YANG DIRAPATI OLEH SUNDRA? SAPA TAHU? ----------------

PAS bidas kembali sindiran Anwar Ibrahim

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 28 minit yang lalu
Oleh Athirah Huda Zalhe BANGI, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Kelemahan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam mempertahankan kedaulatan Islam dan hak Bumiputera cuba ditutup dengan memperkecilkan usaha sama PAS-UMNO untuk membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Demikian kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Nasrudin Hassan sebagai membidas kembali sindiran Anwar … The post PAS bidas kembali sindiran Anwar Ibrahim appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Mengapa orang Melayu bantah ICERD?

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 28 minit yang lalu
1. SAYA telah menulis tentang ketuanan Melayu pada tahun 2013 dan diterbitkan dalam Berita Harian, saya nyatakan bahawa istilah ketuanan Melayu bukanlah suatu bentuk diskriminasi dan penindasan terhadap kaum lain kerana ia tidak bermaksud memperhambakan mana-mana kaum, dan kerana penindasan dan penghambaan mana-mana kaum tidak pernah berlakupun dalam sejarah Malaysia. Ia hanya bermaksud orang Melayu … The post Mengapa orang Melayu bantah ICERD? appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

TAHNIAH PEGUAM NEGARA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 42 minit yang lalu
PEGUAM NEGARA SPRM TAHNIAH SPRM siasat pegawai kanan undang-undang selepas dakwaan mengejutkan PENGARAH Pusat Timbang Tara Asia (Malaysia), Prof. Dr. Sundra Rajoo yang kini menanti kontrak baru, sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyerbu pejabatnya hari ini. Sundra, yang dilantik kerajaan Barisan Nasional sebelum ini, sedang disiasat kerana didakwa menggunakan dana yang diberikan kerajaan untuk mendapatkan bantuan daripada menteri kabinet lalu dan sekarang bagi melanjutkan kontraknya. The Malaysian Insight difahamkan bahawa petugas SPRM petan...lagi »

DAP buat laporan polis terhadap Bendahari PAS

Roketkini pada roketkini.com - 47 minit yang lalu
DAP hari ini membuat laporan polis terhadap Bendahari PAS, Razman Zakaria yang menuduh parti kononnya biadab kerana tidak menerima …

Buku Referensi Belajar Islam dari Dasar

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 54 minit yang lalu
Di antara kiat mendalami agama adalah belajar ilmu secara bertahap. Dalam postingan kali ini, Rumaysho.Com akan menyebutkan beberapa buku rujukan dari kitab Arab dalam belajar Islam dari dasar. Kitab Arab tersebut sudah banyak terjemahannya dari berbagai penerbit terpercaya di negeri kita. Mempelajari ilmu secara bertahap tetap dengan belajar langsung dari guru. Namun kita butuh belajar... Read More 'Buku Referensi Belajar Islam dari Dasar' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Doa Masuk Pasar (Social Experiment) 2. Ghirah Islam 3. Kaidah Ushuliyyah Untuk ... lagi »

Ini Doktrin Kebencian Terhadap Muslim Yang Sudah Ditanamkan Yahudi Kepada Anaknya Sejak Kecil

Nahimunkar.com pada Nahimunkar.org - 54 minit yang lalu
Salah satu ras yang menjadi sorotan dunia karena kekejamannya adalah bangsa Yahudi. Negara Israel yang mayoritas dihuni oleh Yahudi pun menjadi bukti kekejaman bangsa tersebut dimana mereka dengan mudahnya membunuh umat muslim Palestina seperti layaknya membunuh nyamuk. Ini karena sejak kecil, anak-anak Yahudi sudah didoktrin untuk membenci umat Islam. Bahkan dalam ayat-ayat Talmud, mereka dihalalkan... Read More 'Ini Doktrin Kebencian Terhadap Muslim Yang Sudah Ditanamkan Yahudi Kepada Anaknya Sejak Kecil' dapat dibaca di Nahimunkar.org. Related posts: 1. Ngakunya Muslim, t... lagi »

LIWATTOKRASI

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 59 minit yang lalu
KLEPTOKRASI DIGANTI LIWATOKRASI Sorry laa tt. Kalo Pak Sheikh Brader Mat Songel nak diangkat jadi pm, tobat lahum gwa tak akan bagi undi lagi. Gwa takut kalo zaman anak Pak Razak dikenali seluruh dunia sebagai kerajaan kleptokrasi, gwa tak sanggup nak lihat Tanah Malaya diperintah oleh kerajaan liwatokrasi anak Pak Ibrahim. Habis hancus semua mat jambu kat Mesia ni. Cukup laa tu. Cari la calon pm yang lebih berseri lagi. Brader dah krepot, dah takde seri lagi macam mopti negeri kasino tu. No way brader. on *NAK RIMMING* Publish | Delete | Spam dr chenor on 11/19/18 ---------... lagi »

‘Soalan Malayan Union seperti mahu kelirukan anak muda’

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
BANGI, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Ahli Parlimen Pontian, Datuk Seri Ahmad Maslan mengkritik soalan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2018 bagi kertas dua subjek Sejarah mengenai Malayan Union. Soalan kesembilan bahagian tiga kertas peperiksaan itu menyebut, “Andaikan anda sebagai pemimpin orang Melayu semasa Malayan Union, beri cadangan anda untuk membuat penambahbaikan terhadap Malayan Union supaya … The post ‘Soalan Malayan Union seperti mahu kelirukan anak muda’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sultan Selangor arah papan tanda tulisan cina ditanggal

tyrazalhe pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
BANGI, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan supaya semua papan tanda jalan yang mempunyai tulisan cina di Shah Alam ditanggalkan dan digantikan dengan bahasa Melayu. Perkara itu dinyatakan dalam surat Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani kepada Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Mohd Amin Ahmad Ahya dan Datuk … The post Sultan Selangor arah papan tanda tulisan cina ditanggal appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Polis belum terima permohonan permit himpunan bantah ICERD

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
PORT DICKSON, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Polis belum menerima sebarang permohonan permit bagi mengadakan perhimpunan membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), yang dijadualkan berlangsung Jumaat ini, di Seremban. Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Noor Azam Jamaludin berkata, berdasarkan Akta Perhimpunan Aman 2012, penganjur perlu mengemukakan permohonan permit 10 hari sebelum … The post Polis belum terima permohonan permit himpunan bantah ICERD appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

‘Kalau Najib boleh didakwa, Waytha Moorthy juga patut disiasat’

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
Oleh Siti Fatimah Ishak BANGI, 11 Rabiulawal 1440H, Isnin – Kenyataan biadab Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy yang memfitnah dan memburukkan nama negara, hakikatnya tidak boleh diterima oleh seluruh rakyat Malaysia. Timbalan Mufti Perak, Ustaz Zamri Hashim berkata, kerajaan sepatutnya meneliti terlebih dahulu setiap individu yang bakal dilantik menjadi menteri, paling penting dari … The post ‘Kalau Najib boleh didakwa, Waytha Moorthy juga patut disiasat’ appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Hanya sehari, lebih 120,000 tandatangan petisyen pecat Waytha Moorthy

ReJaM© pada MiLo SuaM - Sejam yang lalu
HANYA dalam masa sehari, lebih 100 ribu orang telah menandatangani petisyen di atas talian menuntut menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy untuk meletak jawatan. Petisyen yang dimulakan oleh Aiman Haziq itu dialamatkan kepada perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Setakat artikel ini ditulis, sejumlah 127,442 orang telah menandatangani sekaligus menyokong tuntutan agar jawatan P Waytha Moorthy sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Senator dilucutkan atau dipecat. [image: petisyen tuntut waytha moorthy letak jawatan] Waytha Moorthy yang memegang portfolio pe... lagi »

MAHATHIR DROPS BOMBSHELL: NAJIB TRIED TO GET MALAY-MUSLIM MPs TO JUMP SHIP TO UMNO-BN ON NIGHT OF ELECTION RESULTS – ‘WE KNEW WE HAD WON BY 8.30PM BUT THE OFFICIAL CAME ONLY CAME AT 2AM’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR — Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad has admitted that there was an attempt to persuade Malay-Muslim representatives in the Pakatan Harapan (PH) coalition to change side following the conclusion of the May 9 polls. In an interview with regional magazine Mekong Review, Dr Mahathir said this attempt was what caused the delay in PH announcing its election victory. “If they could be persuaded to cross over to the side of Umno and PAS, these people would have the majority to form the government. This was what caused the delay in announcing our election victory,” he was q... lagi »

‘SPECIAL RIGHTS & ‘MALAY SUPREMACY’ ARE DIFFERENT – AND THERE’S NO SUCH THING AS ‘MALAY SUPREMACY’ IN THE CONSTITUTION’: KHALID SAMAD STICKS HIS NECK OUT – BUT WITH UMNO & PAS SEIZING ON THE HERD MENTALITY OF AN INSECURE COMMUNITY, MALAY PAKATAN LEADERS WILL HAVE TO WORK HARD TO COUNTER THE RACIAL & RELIGIOUS SPIN OR LOSE GE15

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA: The Federal Constitution protects the special position and rights of the Malays, but has nothing to do with race supremacy, says Federal Territories Minister Khalid Abdul Samad. “The term ‘ketuanan Melayu’ (Malay supremacy) is not in the Constitution. It only cropped up some time during the 12th General Election to discourage the Malays from supporting the non-Malays or the opposition,” he said. “The special rights of the Malays that have been enshrined in the Federal Constitution include the institution of the Malay sultans and the position of Islam as the Federal re... lagi »

UMNO GLOATS AS S’GOR SULTAN IN EYEBROW-RAISING MOVE ORDERS DUAL-LANGUAGE ROAD SIGNS IN MALAY & CHINESE BE REPLACED WITH THOSE IN MALAY ONLY: BUT DOES IT REALLY BOTHER THE CHINESE – AND WHY NOW AS UMNO & PAS GET SET TO RAMP UP THEIR RACIAL & RELIGIOUS POLITICKING FOR GE15

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
The Sultan of Selangor has decreed that road name signs in Shah Alam which are in dual language be replaced with those in the national language. This was conveyed to the Selangor state government in a letter from the ruler Sultan Sharafuddin Idris Shah’s private secretary Mohamad Munir Bani. The letter dated Nov 19 said the change must be done immediately and be completed before the sultan’s 73rd birthday celebration on Dec 11. “The sultan has decreed that all road name signs which have Chinese writing in Shah Alam be removed and replaced with signs in a single language, which is Ba... lagi »

FINALLY IT COMES – ALTANTUYA WILL NOT BE DENIED: NAJIB HAULED UP OVER SCORPENES DEAL – CONFIDANT RAZAK BAGINA MAY BE NEXT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR — The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has reopened its investigation into Malaysia’s 2002 purchase of two submarines in which kickbacks were alleged, with former prime minister Datuk Seri Najib Razak questioned over the matter today. According to the Malaysiakini news portal, Najib’s former aide Abdul Razak Baginda may also be asked to assist MACC investigations on the case. “The case has been reopened,” a senior MACC officer was quoted as saying. Citing sources, the portal said Najib was called to the MACC’s Putrajaya headquarters this morning for this case.... lagi »

Mahasiswa bakar buku Tunku Abdul Rahman "13 Mei"

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 2 jam yang lalu
Selepas peristiwa 13 Mei 1969, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman telah menulis sebuah buku bertajuk “13 Mei — Sa-belum dan Sa-lepas” yang merakamkan pandangan dan renungan beliau tentang peristiwa hitam tersebut. Buku itu telah diterbitkan oleh Utusan Publications pada tahun 1969, beberapa bulan selepas peristiwa 13 Mei. Penerbitan buku itu mengundang pelbagai reaksi. Keratan akhbar Utusan Malaysia di bawah menunjukkan reaksi mahasiswa di Universiti Malaya terhadap buku tersebut. ---------------- "SISWA BAKAR BUKU 13 MEI" "Penuntut2 Universiti Malaya hari ini telah membakar sa-buah ... lagi »

ICERD MUSTAHIL DI MALAYSIA, APAKAH UMNO DAN PAS MASIH MAHU TERUS BERHIMPUN?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Walaupun berapa pemimpin Pakatan Harapan seperti Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin, Mukhriz Mahathir, Salahuddin Ayub, Marzuki Yahya dan beberapa yang lain sebelum ini telah secara terbuka menolak ratifikasi ICERD, tetapi para pemimpin UMNO dan Pas terus tanpa henti-henti membangkitkan isu tersebut. Malah, UMNO dan Pas telah secara bersama berhimpun di Pasir Salak semalam bagi tujuan membakar perasaan rakyat dan merancang untuk mengadakan himpunan yang lebih besar dengan tujuan yang sama di Kuala Lumpur pada 8 Disember depan. Tidak cukup dengan itu, Presiden UMNO, Zahid Hamidi turut... lagi »

Riwayat syiah disebarkan ustaz yang mengaku ahlus sunnah

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu

PANDANGAN LAMA WAYTHA TIDAK WAJAR DIBEBANKAN KEPADA PH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Pandangan lama Waytha tidak wajar dibebankan kepada PH] Pandangan lama Waytha tidak wajar dibebankan kepada PH Posted By: Pentadbiron: November 19, 2018 Print Email Kerajaan tidak harus dibebankan dengan pandangan lama Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waythamoorthy berkaitan dakwaan diskriminasi kaum yang tular kembali baru-baru ini, kata Mujahid Yusof. Menteri agama berkata pandangan itu tidak mewakili pendirian kerajaan baru dan seperti menteri lain, Waythamoorthy juga kini bertanggungjawab memperjuangkan dasar-dasar kerajaan. Mujahid menegaskan pendirian kerajaan memper... lagi »

ANUAR SHAARI: DAP + ICERD = MALAYSIAN MALAYSIA

MT Webmaster pada Malaysia Today - 2 jam yang lalu
Anuar Shaari 1. Lim Guan Eng sudah mula bersilat. Lim Kit Siang pula diam menikus dari mengulas isu ICERD. Betapa kerasnya mereka memperjuangkan konsep ‘Malaysian Malaysia’, tiba- tiba kini diam membisu. Sikap cauvinis mereka selama ini cuba ditutup dengan kenyataan ‘tidak mahu mengulas’ dan ‘menyerahkan kepada PM’ berkaitan isu ICERD. 2. P. Waythamoorthy hanyalah perantara […]

UMNO TAHU KENYATAAN WAYTHA TAPI JEMPUT JADI MENTERI PADA 2013

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Umno tahu kenyataan Waytha tapi jemput jadi menteri pada 2013] Umno tahu kenyataan Waytha tapi jemput jadi menteri pada 2013 Posted By: Pentadbiron: November 19, 2018 Print Email P. Waytha Moorthy mengingatkan Ahmad Zahid bahawa Umno maklum dengan kenyataannya mengenai masyarakat Hindu ketika Zahid menjemput beliau untuk menyertai kerajaan selepas Pilihan Raya Umum 2013. Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata Umno tahu tentang perwakilannya di peringkat antarabangsanya, termasuk video wawancara beliau bersama stesen televisyen Belanda. “Umno yang mengetuai Kerajaan BN ... lagi »

‘TAK MAMPU BAYAR GAJI TAPI MAMPU ANJUR DEMONSTRASI BESAR’

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: 'Tak mampu bayar gaji tapi mampu anjur demonstrasi besar'] ‘Tak mampu bayar gaji tapi mampu anjur demonstrasi besar’ Posted By: Mohd Helmion: November 19, 2018 Print Email DAP menyindir ada negeri yang tidak mampu membayar gaji kakitangan kerajaan negeri tetapi masih mampu membangkitkan bibit kebencian di kalangan rakyat. Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, walaupun kerajaan tetap memberikan bantuan kepada negeri berkenaan, tetapi mereka masih memaki hamun kerajaan Pakatan Harapan. “Sungguhpun ada negeri yang tak mampu bayar gaji, kita akan tolong walaupun masih kena ma... lagi »

P PINANG BERJAYA TUNAI 36 JANJI PRU 14

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: P Pinang berjaya tunai 36 janji PRU 14] P Pinang berjaya tunai 36 janji PRU 14 Posted By: Mohd Helmion: November 19, 2018 Print Email Pulau Pinang berjanji akan menunaikan 68 janji yang dibuat dalam manifesto Pakatan Harapan dalam tempoh lima tahun mendatang. Ketua Menteri, Chow Kon Yeow berkata, setakat ini sebanyak 36 janji telah berjaya dilaksanakan dalam tempoh enam bulan. Menurutnya, antara yang direalisasikan termasuklah pengehadan jawatan ketua menteri selama tempoh dua penggal sahaja. “Sebelum ini kita janji 68 perkara dalam manifesto yang bertemakan ‘Saya Sayang Pulau... lagi »

MB Perak Berlakon Filem Arahan Sabri Yunus – Buntat

Eleh II pada EkEleh! - 2 jam yang lalu
Bukan hanya boleh mentadbir negeri, menteri besar Perak menunjukkan bakat lakonan dengan membuat penampilan istimewa dalam filem Buntat arahan Sabri Yunus. Pegawai khasnya berkata, selain Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, filem itu turut dibarisi pelakon berpengalaman seperti pelawak Imuda dan ramai lagi. “Sebuah filem yang mengisahkan bagaimana seorang budak di tahun 1968 yang lari dari […] The post MB Perak Berlakon Filem Arahan Sabri Yunus – Buntat appeared first on EkEleh!.

1MDB hampir cagar minyak dan gas asli di laut Terengganu, kata bekas MB

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Belum reda kontroversi pembelian tanah 1Malaysia Development Berhad (1MDB) oleh Lembaga Tabung Haji, bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said mendakwa 1MDB pernah hendak mencagarkan minyak dan gas asli di laut Terengganu, namun keputusan itu ditarik balik, lapor Sinar Harian. Ahmad berkata urus niaga tersebut hampir dilaksanakan sewaktu syarikat itu mempunyai hubung kait dengan Terengganu Investment Authority (TIA) ketika penubuhannya pada awal 2008. Menurutnya, beliau turut dimarahi Datuk Seri Najib Razak ekoran penarikan semula pelaburan itu atas beberapa masalah yan... lagi »

Selepas Tabung Haji, wang zakat pula untuk selamatkan 1MDB, soal PAS

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
PAS mempersoalkan sama ada wang zakat pula akan digunakan bagi menyelamatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB), selepas pengesahan Lembaga Tabung Haji hari ini membeli tanah daripada syarikat bermasalah milik kerajaan itu. Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mempersoalkan, apakah selepas Lembaga Tabung Haji, Putrajaya akan menggunakan wang agensi lain untuk menyelamatkan 1MDB. "Apakah Lembaga Zakat, KWSP, Felda ataupun Khazanah akan digunakan untuk membeli aset yang dijual oleh kerajaan kepada 1MDB dengan harga murah pada harga yang lebih tinggi?" soal Tuan Ibrahim Tu... lagi »

VIDEO: Tun M: "Tak boleh kata ok jika orang kita sayangi membunuh"

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Sumber foto: TMI Siapakah yang dimaksudkan oleh Tun Mahathir itu?

Anwar berjaya berpidato di UM walaupun dihalang

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Pelajar Universiti Malaya (UM) dan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim bertekad memastikan ketua pembangkang itu berjaya memasuki alma mater beliau malam ini dan berucap kepada kira-kira 2,000 orang hadirin. Sebelum itu, ratusan pelajar berjaya memaksa pengawal keselamatan membuka pintu masuk utama dari laluan sebelah Kuala Lumpur/Bangsar bagi membolehkan mereka berarak ke dalam kampus sementara menunggu ketibaan Anwar. Sebaik berada di dalam kawasan kampus, bilangan yang hadir bertambah apabila pelajar yang tinggal di asrama turut menyertai mereka. Anwar dijemput ke universiti... lagi »

4 exco PAS Selangor bukan pengkhianat tetapi penyelamat

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan sikap Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng yang masih menyerang PAS dan menuduh empat Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) mereka sebagai pengkhianat kerana kekal mentadbir Selangor bersama bekas Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Mahfuz berkata, Lim perlu faham tindakan PAS Pusat mengarahkan exconya tidak meletakkan jawatan kerana mahu menyelamatkan Selangor daripada risiko pembubaran Dewan Undangan Negeri Selangor (DUN) akibat ketiadaan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) untuk menjalankan fungsi eksekutif ...lagi »

Ustaz Wan Ji Wan Hussin ditahan di bawah Akta Hasutan

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
*KUALA LUMPUR*: Seorang pendakwah Islam, Wan Ji Wan Hussin dilaporkan ditahan awal pagi tadi di bawah Akta Hasutan. Menurut laporan portal berita* The Malaysian Insider*, Wan Ji, 32, ditahan di kediamannya di Shah Alam sekitar 2 pagi tadi dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Selangor di Shah Alam. Dia yang juga bekas ahli Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Selangor dijangka akan didakwa hari ini. Sementara itu dalam satu kenyataan oleh Pemuda Parti Keadilan Rakyat, PKR berkata pergerakan itu mengutuk penahanan Wan Ji. “Kami komited untuk mendesak kerajaan mendengar suara rakyat yang menuntut... lagi »

Lebuh Raya Rakyat mula dibina

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
MACHANG - Kerajaan negeri melancarkan operasi mula pembinaan Lebuh Raya Rakyat sepanjang 30.5 kilometer bermula dari Bukit Bakar sehingga Dusun Damar, Kuala Krai secara rasmi, semalam. Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob berkata, projek yang menelan belanja RM854 juta dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh tiga atau empat tahun iaitu Disember 2017. Urusan pengambilan tanah juga sedang dalam proses bicara, di mana empat kilometer darinya adalah milik kerajaan negeri. Lebuh Raya Rakyat telah melancarkan mula kerja pada Mei 2012, dirasmikan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik... lagi »

Rasmi: PKR umum Azizah ganti Khalid

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail secara rasmi dipilih untuk menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar Selangor yang baru. Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata parti itu hanya mencadangkan nama Wan Azizah yang dianggap sebagai pemimpin yang mampu membawa kestabilan dan mengembalikan sokongan kepada Pakatan Rakyat Selangor. Menurut Anwar, Azizah yang juga isterinya dapat menyelesaikan isu air, lebuh raya Kinrara-Damansara (Kidex) dan isu infrastruktur asas seperti sampah di negeri itu. "Konsensus kita akan teruskan keputusan awal dan hanya le... lagi »

Usaha pengguna Facebook tuntut maaf hina juruterbang MH17, jadi medan perkauman

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
*Usaha sesetengah pihak untuk menuntut maaf dari seorang pengguna Facebook atas keceluparannya dalam menghina juruterbang pesawat MH17, Kaptan Wan Amran Wan Hussin bertukar menjadi medan kutuk-mengutuk antara kaum. * Ekoran itu, seorang pengguna terpaksa memberi amaran untuk menutup laman yang dibukanya "Sim Kwang Yun Sim Mulut Jahat" kerana fenomena tidak sihat itu. Ia bermula apabila 'Sim Kwang Yun Sim' membuat komen kononnya jika juruterbang makan (tidak berpuasa), dia akan cukup sedar untuk mengelak dari zon larangan terbang. Cara beliau menulis pandangan itu dengan mengg... lagi »

Anggota tubuh berkecai sejauh 15km dari tempat terhempas MH17

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
Seorang lelaki berusaha memadamkan api di lokasi kejadian pesawat Malaysia Airlines Boeing 777 terhempas di perkampungan Grabovo, kawasan Donetsk semalam. Pesawat tersebut ditembak jatuh oleh militan pro-Rusia semalam, dengan kesemua 295 penumpang maut, menurut pegawai dalaman Ukraine. – Gambar Reuters, 18 Julai, 2014. Pegawai Kementerian Kecemasan Ukraine berkata terdapat beberapa bahagian anggota badan yang sudah berkecai di sekitar 15 kilometer dari lokasi nahas pesawat berkenaan terhempas. Pegawai Kementerian Kecemasan Ukraine berkata terdapat beberapa bahagian anggota bada... lagi »

Klip video Hijjaz ditayangkan di Televisyen Gaza sebagai pembakar semangat rakyat Palestin

Tuk Kiyai pada :::TUK KIYAI - ISU SEMASA::: - 3 tahun yang lalu
*PETALING JAYA: *Kumpulan Nasyid Hijjaz menegaskan mereka tidak mempunyai sebarang agenda atau terlibat dengan mana-mana kumpulan pengganas yang berhubung kait dengan jihad apabila menerbitkan klip video terbaharu berjudul *Al-Qassam*. Penyanyi utamanya Munif Ahmad berkata, lagu tentang peperangan itu adalah sebagai memberi semangat kepada penduduk Gaza yang kini berhadapan dengan serangan Israel dan secara tidak langsung memberi kesedaran kepada masyarakat negara ini. "Kami tidak terlibat atau menyokong mana-mana perjuangan pengganas atau jihad, Al-Qassam merupakan barisan tenter... lagi »


STILL CAN’T FIND JHO LOW? ASK JACKY CHEUNG, ANDY LAU OR BEST STILL – NICKI MINAJ

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
Can someone please find Jho Low already? Seriously, it is not as difficult as many imagine. If you have been to a karaoke bar, you would know that one has to browse the song library using a remote control to navigate the lists. First, you need to choose the language — Mandarin, Cantonese, English, Bahasa or Hokkien. Alternatively, you get to choose the country of origin — Hong Kong, Taiwan, Mainland China, Europe/America or Malaysia. Once you have made your selection, a full list of artists from the country of origin will be shown on the screen. Then, you sort them out by male, fema... lagi »

MALAYSIA’S MOST ELIGIBLE BACHELOR AMIR, WHO ONCE WANTED TO BE PM, KILLED IN SYRIA FIGHTING FOR THE IS: ‘HE STEPPED ON A LANDMINE, THAT WAS IT’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA: A male model of Malaysian and Australian parentage who was once crowned “Malaysia’s Most Eligible Bachelor” was killed in Syria two years ago when he was fighting alongside the Islamic State (IS) militant group, an Australian daily reports. Herald Sun said Amir Millson was killed in 2016 after stepping on a landmine in Syria, while he was carrying a fellow IS fighter on his shoulder. Millson’s mother is a Malaysian. He studied mass communications at Curtin University in Perth before returning to Malaysia, where he was crowned Cleo magazine Malaysia’s Most Eligible Bac... lagi »

‘I DON’T WANT TO BE A 100-YEAR-OLD PM’: MAHATHIR SAYS WANTS TO DO THE MOST HE CAN IN THESE 2 YEARS BEFORE PASSING OVER TO ANWAR – TO FOCUS ON NATIONAL DEBT, RECALCITRANT CIVIL SERVICE

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA: Prime Minister Dr Mahathir Mohamad has revealed that there were attempts to persuade Pakatan Harapan’s (PH) Malay elected representatives to jump ship to Umno and PAS after the announcement of the 14th general election results. In an interview published in regional magazine Mekong Review, Mahathir admitted the coalition had faced “lots of difficulties” in the hours after the election, including attempts from within PH to reject its own success. “It had to do with racial and religious politics. There was a fear that our coalition was not going to respect the position o... lagi »

CAN AZMIN BE NEXT 9TH PM JUST BECAUSE ANWAR BECOMES 8TH PM – WHAT IF PAKATAN LOSES GE15, WHAT IF BERSATU WINS MORE SEATS, WHAT IF NEW PACT FORMED?: AZMIN’S ONLY WAY TO BE PM IS BEFORE GE15 & IF ANWAR OUSTED FROM PKR TOP POST BY FAIR OR FOUL MEANS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
Following the closing of the PKR congress on Sunday and the advent of a new era under Anwar Ibrahim, the party, which is leading the country’s quest for a change of the federal government, is seeing its leadership moving towards a higher level of transformation. Anwar’s return to the leadership core is more than just a significant comeback but also heralds a steadier journey for his eventual ascent to the country’s pinnacle of power as future prime minister in line with the tradition of the candidature of the leader of the largest party in the ruling coalition for premiership. On th... lagi »

NAJIB’S ‘SINS’ PILE UP: NOW RAZAK BAGINDA, ONCE ACCUSED OF ABETTING ALTANTUYA’S MURDER, READY TO ‘CO-OPERATE’ IN SCORPENES CORRUPTION PROBE

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Former political analyst Abdul Razak Baginda is ready to cooperate with the Malaysian Anti-Corruption Commission probe into any possible corruption in the deal to buy two Scorpene submarines in 2002. News portal Malaysiakini quoted Razak as saying he was “always ready” to cooperate with the authorities. This follows reports that the MACC has reopened investigations into the procurement of the submarines, with former prime minister Datuk Seri Najib Razak having reportedly been questioned regarding the deal for four hours at the commission’s headquarters in Putrajaya. Ra... lagi »

‘WE ARE READY TO RISE AGAIN’: BAD NEWS FOR ZAHID’S FOES FROM WITHIN – NO GRAND-SCALE MOVEMENT TO OUST UMNO CHIEF, INSTEAD HIS ‘ROADSHOW’ HAS REINVIGORATED PARTY, SAYS REPORT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
IT will not be easy to get Umno members to discuss and come up with a resolution if they want their president Ahmad Zahid Hamidi to go on leave over his court cases, said party grassroots leaders. Zahid was elected to the top position after being nominated and supported by all levels of the party nationwide, they said. As such, a similar process is needed if the party wants him to step aside pending the cases. Veteran party secretary Mustapha Yaakub said, so far, there have only been rumblings among some for Zahid to be relieved of his position temporarily. “There is no grand-scale ... lagi »

GOOD MOVE, GOBIND! ASTRO’S MONOPOLY TO BE FINALLY REMOVED – 4 OTHER FIRMS ALLOWED TO ENTER SAME MARKET, PAVING THE WAY FOR MORE COMPETITIVE PRICING FOR M’SIAN CONSUMERS

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Direct broadcast satellite pay television service Astro is no longer a monopoly thanks to four other companies allowed to compete in the same market in Malaysia, said the Communications and Multimedia Ministry. Its deputy minister Eddin Syazlee Shith said that the four firms are Ansa Broadcast Sdn Bhd, Jaringan Mega Sdn Bhd, Smart Digital International (M) Sdn Bhd and High End Net Sdn Bhd. “Actually, the period of the exclusive right given to Astro’s operator Measat Broadcast Network Systems Sdn Bhd ended on Feb 28 last year. “Astro still have the right to continue to o... lagi »

NO CROOKED BRIDGE FOR DR M? NOW JOHOR MB SAYS PROPOSED 3RD LINK DIFFERENT FROM PM’S PET IDEA & NOT TO REPLACE CAUSEWAY

emily mc pada Malaysia Chronicle - 2 jam yang lalu
JOHOR BARU — The Johor government’s plan to build a new bridge to Singapore is separate from initiatives to revive Tun Dr Mahathir Mohamad’s proposed replacement for the ageing Causeway, according to Abdul Hakim Ab Rahman. The press secretary to Johor Mentri Besar Datuk Osman Sapian told Malay Mail that the state project is aimed to ease the increasing traffic congestion that is taxing the two existing crossings. “The Johor state government’s planned third crossing is to address the issue of traffic congestions at both the Causeway in Johor Baru and the Second Link Crossing in Tanju... lagi »

BETUL KE MAKLUMAT INI?

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
BETUL KE MAKLUMAT NI? Perhimpungnang rasaksa akan diadakang di KL pada Lapang hb.Dec 2018 ..tujuang perhimpungnang ini adalah utk menyatakang BABI dah boleh dilahap oleh semua orang. Daging babi hanya RM7 sekilo banding lombu RM40 sekilo. ..? on *PANDANGAN TAMRIN* Publish | Delete | Spam panglimo potaseh on 11/20/18 ----------------

Aktivis Australia Jalan 727 Km demi Kemerdekaan Palestina

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
John Salisbury, aktivis HAM Australia, kecam rencana PM Scott Morrison yang hendak pindahkan kedutaan ke Yerusalem.

Putin Ancam AS dengan Rudal Hipersonik Rusia yang Tak Bisa Dicegat

Muhaimin pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
Putin ancam membalas jika AS nekat keluar dari perjanjian senjata nuklir atau INF 1987.

Samsung Siapkan Galaxy Note 9 Ini untuk Pilihan Kado Natal

Muh Iqbal Marsyaf pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 2 jam yang lalu
Samsung menyiapkan pilihan hadiah Natal yang bisa Anda berikan kepada orang terdekat. Ya, perusahaan Korea itu memproduksi Galaxy Note 9 dengan warna spesial, Pure White.

Rusia Uji Coba Jet “Siluman” SU-57 di Suriah

redaksi2 pada News – Kiblat - 2 jam yang lalu
Karena kemampuannya untuk bersembunyi, pesawat tempur yang diproduksi oleh perusahaan Rusia Sukhoi itu dinamakan pesawat siluman. The post Rusia Uji Coba Jet “Siluman” SU-57 di Suriah appeared first on Kiblat.

Amir Jamaah Tabligh Pakistan Meninggal

redaksi2 pada News – Kiblat - 2 jam yang lalu
Haji Abdul Wahab meninggal pada Ahad di usia 96 tahun. The post Amir Jamaah Tabligh Pakistan Meninggal appeared first on Kiblat.

Syiah Hutsi Hentikan Serangan Roket dan Drone ke Saudi dan UEA

redaksi2 pada News – Kiblat - 2 jam yang lalu
“Setelah kami berkomunikasi dengan delegasi internasional dan ia meminta serangan roket dan drone dihentikan, maka kami umumkan proposal seruan kepada pihak resmi (Houtsi) di Yaman untuk menghentikan penembakan roket dan drone terhadap negara-negara agresor AS, Saudi, UEA dan sekutunya di Yaman,” kata Mohammed Ali Al-Houthi, kepala Revolusioner Komite Agung kelompok Hutsi. The post Syiah Hutsi Hentikan Serangan Roket dan Drone ke Saudi dan UEA appeared first on Kiblat.

Netizen kecam staff pejabat Waytha Moorthy hanya ada satu bangsa sahaja

ReJaM© pada MiLo SuaM - 2 jam yang lalu
BELUM selesai dengan isu Waytha Moorthy yang kini sedang hangat dikecam di media sosial beberapa hari kebelakangan ini. Selepas isu video Waytha melemparkan fitnah terhadap kerajaan Malaysia mendapat kecaman meluas, kali ini pemilihan staf yang bekerja di pejabatnya pula jadi kecaman orang ramai di media sosial. Pengguna media sosial secara berjemaah menyebarkan gambar direktori kakitangan pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri bahagian Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (Pejabat Waytha Moorthy) yang didakwa dipenuhi oleh hanya satu bangsa sahaja iaitu kaum India. Di bawah... lagi »

Ketika isyarat perkauman menyala

kerengga pada KERENGGA - 3 jam yang lalu
Dr Muhaimin Sulam Beberapa tahun sebelum merdeka, Usman Awang menulis sebuah cerpen yang bertajuk Untuk Malaya Merdeka. Cerpen itu terdapat dalam antologi Turunnya Sebuah Bendera. Secara keseluruhan ada 18 cerpen tulisan Usman Awang dalam antologi itu. Semua cerpen itu ditulis sebelum merdeka. Tentu saja kebanyakan cerpen sasterawan negara itu berkisar soal masyarakat yang berhadapan kewujudan

Apa motif mereka mahu ajaran Syiah dibenarkan? - MAIS

Kriss Merah pada Kriss Merah.com - 3 jam yang lalu
Sebarang cubaan mahu menghalalkan ajaran Syiah dinegara ini perlu ditolak. Contoh huru hara di Timur Tengah, apabila Syiah diberi muka bukan sahaja akidah bahkan keamanan akan tergugat... SHAH ALAM: Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) membantah gesaan pihak tertentu supaya Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan membatalkan fatwa Syiah sebagai menyimpang daripada ajaran Islam. Pengerusinya, Datuk Mohammed Khusrin Munawi (gambar), berkata Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan perlu bertegas dalam hal itu dan tidak perlu melayan permintaan karut sedemikian. “Semua pihak sepatutnya mema... lagi »

ATHEIS DIPENJARA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
ATHEIS DIPENJARA Tt dan pengikut dia sudah jadi gila. tt takut klu DSAI jadi pm habislah golongan atheis dipenjara. tt x dpt lari kali ni on *MAT PUTAR = ANWAR* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/19/18 ---------------
Putin Ancam AS dengan Rudal Hipersonik Rusia yang Tak Bisa Dicegat
 Selasa, 20 November 2018 - 07:36 WIB
Putin Ancam AS dengan Rudal Hipersonik Rusia yang Tak Bisa Dicegat
Presiden Rusia Vladimir Vladimorvich Putin saat memantau latihan perang Vostok 2018, September lalu. Foto/Sputnik/Aleksey Nikolsky
SOCHI - Presiden Rusia Vladimir Putin mengancam akan melakukan pembalasan jika Amerika Serikat menarik diri dari Perjanjian Intermediate-Range Nuclear Force(INF) 1987. Dalam ancamannya, dia menegaskan bahwa Moskow kini sudah memiliki rudal hipersonik yang tidak bisa dicegat oleh sistem pertahanan rudal Amerika.

Pemimpin Kremlin itu, seperti dikutip Reuters, Selasa (20/11/2018), mengatakan Moskow tidak akan membiarkan keputusan Washington untuk secara sepihak menarik diri dari perjanjian senjata nuklir tersebut tanpa terjawab. Kendati demikian, dia merasa negaranya tidak perlu terseret dalam perlombaan senjata baru.

"Sekarang, kami memiliki senjata hipersonik yang mampu menembus pertahanan rudal," kata Putin, mengacu pada senjata mutakhir Rusia.

Presiden Putin juga meminta pemerintah dan pejabat militernya untuk mengembangkan "langkah konkret" yang dapat diambil Rusia sebagai tanggapan terhadap penarikan AS dari Perjanjian INF.

Rusia, lanjut Putin, masih siap untuk melanjutkan dialog dengan AS mengenai perjanjian bilateral yang melarang rudal jarak menengah yang sekaligus menjadi salah satu pilar perlucutan senjata nuklir.

"Namun, AS harus memperlakukan masalah ini dengan tanggung jawab penuh," kata Putin dalam pertemuan dengan para pejabat pertahanan Rusia di Sochi, pada hari Senin, yang dilansir Russia Today.

Presiden AS Donald Trump telah menuduh Rusia melanggar perjanjian INF sehingga ingin menarik Washington keluar dari kesepakatan tersebut. Namun, Moskow memiliki pandangan sendiri tentang siapa yang sebenarnya melanggar.

Putin mengatakan bahwa Rusia sebelumnya telah memperingatkan AS agar tidak meninggalkan perjanjian anti-ballistic missile (ABM) yang mengatur tentang sistem rudal dan memperingatkan Washington tentang kemungkinan pembalasan dari Moskow. 

Dia memastikan bahwa negaranya akan terus memodernisasi perangkat militernya.

Putin berharap bahwa "akal sehat" akan menang dan AS akan melanjutkan dialog dengan Rusia di bidang stabilitas strategis dan keamanan kolektif atas dasar tanggung jawab bersama.

Para pejabat Moskow memperingatkan bahwa Jika AS nekat keluar dari Perjanjian INF, maka hal itu itu bisa meruntuhkan seluruh sistem non-proliferasi nuklir, dan membawa perang nuklir lebih dekat.

(mas)
Putin Ancam AS dengan Rudal Hipersonik Rusia yang...
https://international.sindonews.com/read/1356078/41/putin-ancam-as-dengan-rudal-hipersonik-rusia-yang-tak-bisa-dicegat-1542674177


BEREBUT KERJA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 3 jam yang lalu
BEREBUT KERJA Surat aduan salahlaku sundrabolong ni mesti dari org yg nakkan tempat dia tu. Alaa biasa la, tak puas hati asyik dia jer jadi boss. Dah abih kontrak nak disambung lagi. Bagi peluang org lain pulak laa. Kaut sikit2 dah laa. Kahkahkah org tamak selalu rugi, mcm najib dan rosmah! on *TAHNIAH PEGUAM NEGARA* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/20/18 ----------------

Muslimah Perindu Surga

Rifki M Firdaus pada Islampos - 3 jam yang lalu
Sebaik-baik tempat bagi seorang Muslim adalah surga The post Muslimah Perindu Surga appeared first on Islampos.

MUI Temukan Upaya Permurdatan Pasca Bencana di Lombok

Rifki M Firdaus pada Islampos - 3 jam yang lalu
Jangan sampai menuju kepada usaha pendangkalan aqidah The post MUI Temukan Upaya Permurdatan Pasca Bencana di Lombok appeared first on Islampos.

Senada dengan PSI, PDIP: Buat Kami Tidak Ada Perda Syariah

Baehaki pada Islampos - 3 jam yang lalu
"Buat kami tidak ada perda syariah, peraturan daerah mana, provinsi mana, yang ada seperti itu. Semua aturan harus diturunkan dari konstitusi kita," kata Hasto The post Senada dengan PSI, PDIP: Buat Kami Tidak Ada Perda Syariah appeared first on Islampos.

Raja Arab Saudi: 'Semua kejahatan akan ditindak' tapi tidak menyinggung Khashoggi

BBC News Indonesia - Berita - 4 jam yang lalu
Raja Salman bin Abdulaziz al Saud berjanji semua tindak kejahatan akan ditindak, namun sama sekali tidak menyinggung soal pembunuhan wartawan veteran, Jamal Khashoggi, meskipun Arab Saudi mendapat tekanan besar untuk menungkap dalang pembunuhan.

Fakta yang tidak kita tahu tentang orang-orang terkaya di dunia

BBC News Indonesia - Berita - 4 jam yang lalu
Ketimpangan ekonomi di berbagai negara merupakan isu umum. Namun tak semua orang tahu seberapa besar ketidakseimbangan kekayaan itu terjadi.

Cuci Otak Dalam Media Filem &Hiburan.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
[image: Imej yang berkaitan] Lihat sebelum ini.. - Singkap Industri Porno Dunia, Siapa Di Sebaliknya? - The Talmud Asas Porno. Hollywood (KayuSuci) &Tongk... - Pusat Filem Porno AS/Yahudi Menjajah Dunia.. *MANUSIA* mempunyai visi melalui penglihatan dan pendengaran. Kedua-duanya adalah media yang sangat sensitif dalam menyerap pelbagai maklumat. Maka dalam menyambung tulisan yang lalu di atas, akan dibongkar bagaimana proses 'cuci otak', brain wash, penjajahan, penaklukan atau pembentukan fikiran melalui media filem dan hiburan... Yang sudah tentu didalangi oleh Yahudi atau... lagi »

BODEK MADEY

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 4 jam yang lalu
BODEK MADEY Oii sakai. Itu berita malapetaka utk rakyat fiji. Gempabumi tu mungkin melibatkan kehilangan nyawa. Boleh pulak kau bergurau senda. Aku pun benci rosmah tu tapi agak2 la sikit nak bergurau. Sejak dua menjak ni sensitiviti kemanusiaan kau dah makin hilang ke, tt? Byk sangat bodek madey kau nii. on *JANGAN FITNAH* Publish | Delete | Spam Anonymous on 11/20/18 -----------------

‘Pening Main Dengan Menteri PH Ni..’

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
[image: ‘Pening main dengan menteri PH ni..’] KUALA LUMPUR - Kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin yang mempertahankan Peguam Negara, Tommy Thomas mengundang pertikaian. Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, Mohamed Hanipa sanggup mengetepikan isu moral apabila mempertahankan Tommy yang didakwa menggunakan kuasa. “Masa jadi pembangkang, kata Peguam Negara tak ada moral guna kuasa. Bila dah jadi menteri, pertahan Peguam Negara guna kuasa. “Hal moral ni tak main la.. kata menteri. Pening main dengan Menteri PH ni..,” kat...lagi »

Serah kepada SPRM siasat isu bekalan susu

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 12 Rabiulawal 1440H, Selasa – Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik menyerahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menyiasat isu kehilangan bekalan susu di bawah Program Susu 1Malaysia (PS1M). “Kita serah kepada SPRM untuk membuat apa-apa komen. Saya tidak mahu mengganggu sebarang siasatan,” katanya ringkas kepada pemberita, semalam. Sebelum ini, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan … The post Serah kepada SPRM siasat isu bekalan susu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Islam cara hidup lengkap buat umat: Dr Mahathir

sitifatimah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 12 Rabiulawal 1440H, Selasa – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW bukan sahaja satu agama tetapi juga merupakan cara hidup yang lengkap untuk umatnya. Beliau berkata, sememangnya umat Islam harus bersyukur kerana berpeluang menghayati kesyumulan atau sifat menyeluruh agama itu. “Kerana itu, kita memperingati hari … The post Islam cara hidup lengkap buat umat: Dr Mahathir appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Netizen kecam staff pejabat Waytha Moorthy hanya ada satu bangsa sahaja 
20 November 2018

BELUM selesai dengan isu Waytha Moorthy yang kini sedang hangat dikecam di media sosial beberapa hari kebelakangan ini.

Selepas isu video Waytha melemparkan fitnah terhadap kerajaan Malaysia mendapat kecaman meluas, kali ini pemilihan staf yang bekerja di pejabatnya pula jadi kecaman orang ramai di media sosial.

Pengguna media sosial secara berjemaah menyebarkan gambar direktori kakitangan pejabat Menteri di Jabatan Perdana Menteri bahagian Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (Pejabat Waytha Moorthy) yang didakwa dipenuhi oleh hanya satu bangsa sahaja iaitu kaum India.

Di bawah ini gambar yang sedang hangat disebarkan di media sosial.

Staff Waytha Moorthy

Gambar ini menunjukkan beberapa orang kakitangan Waytha Moorthy berbangsa India. Namun sebenarnya ini bukanlah gambar penuh kesemua kakitangan yang bekerja di pejabat berkenaan.

Jika kita scroll ke bawah, sebenarnya terdapat empat lagi staff, seorang lelaki dan tiga orang perempuan keempat-empat mereka berbangsa Melayu.

Mereka adalah, Che Sam Binti Manaf, Lily Zaharina Binti Osman, Nurul Azwani Binti Zainal Abidin dan Afiq Izwan Bin Zakaria.

Jadi dalam pejabat itu sebenarnya ada lima kakitangan berbangsa India, dan empat berbangsa Melayu.



Dalam erti kata lain, orang yang mula-mula menyebarkan gambar ini sengaja mahu memainkan sentimen perkauman untuk menaikkan kemarahan orang Melayu.

Aku sendiri marah dengan fitnah yang dilemparkan oleh Waytha Moorthy kepada kerajaan Malaysia, namun tindakan pengkritik memburukkan dia dengan jalan fitnah itu tidak patut disokong.

Kalau Waytha fitnah kerajaan, dan kau pula fitnah dia, maka kau dengan dia sama sajalah tak ada beza, sama-sama kaki fitnah.

Sumber - perpaduan.gov.my
Netizen kecam staff pejabat Waytha Moorthy hanya ada satu bangsa sahaja
http://www.milosuam.net/2018/11/netizen-kecam-staff-pejabat-waytha.html


Ada Menteri yang jenis bangang!

PBO™ pada Menconteng Untuk Perubahan™ - 5 jam yang lalu
Pendirian aku tentang ICERD Total tolak Selama ini melayu tindas bukan melayu ke? Jangan melampau dalam mendesak Aku peduli apa kalau PH 'terbubar' Najib dan Rosmah akan didakwa. Ramai lagi perasuah dalam UMNO dulu akan didakwa. Kotoran dalam negara akan dicuci. UMNO sedikit sebanyak sudah mendapat pengajaran. Tak kan tak serik-serik lagi kecundang PRU 14. Lagipun PAS ada untuk membimbing

[AUDIO] Hukum Maulid Nabi - Apakah Maulid Nabi Muhammad Bidah?

ابوعكاشة pada Atsar ID | Arsip Fawaid Salafy - 5 jam yang lalu
PERINGATAN MAULID NABI : ANTARA KECINTAAN DAN SIKAP GHULUW (BERLEBIHAN) TERHADAP ROSULULLOH Disampaikan Oleh: Al-Ustadz Abu Sholeh hafizhahullah Kajian Kitab Aqidah Tauhid | Ahad, 30 Dzulqo'dah 1439 H ~ 12 Agustus 2018 di Masjid Raya Ukhuwwah, Jl. Kalimantan Denpasar -------------------- *➰ Bagian 1 (4,0 MB) - Durasi [00:17:18]* ▪️ Penjelasan beberapa contoh bid'ah-bid'ah pada saat ini. ▪️ Semua bid'ah adalah Bathil.Tidak ada Bid'ah Hasanah. *➰ Bagian 2 (4,6 MB) - Durasi [00:19:59]* ▪️ Perayaan Maulid Nabi menyerupai (tasyabbuh) ibadah kaum Nasrani. ▪️ Sholawat Nariyah dan Busyiriya... lagi »

‘PAS MADE ZAHID LOOK LIKE A LAUGHING STOCK’ – KA SIONG ‘VERY SAD’ AT THE WAY HADI SNUBBED UMNO CHIEF: MCA TO DECIDE ON DEC 2 WHETHER TO STAY OR LEAVE BN

emily mc pada Malaysia Chronicle - 5 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Whether MCA remains in Barisan Nasional or leave the coalition will be decided by its central delegates during the party annual general assembly on Dec 2, says Datuk Seri Dr Wee Ka Siong. “I will let the central delegates discuss what is the way forward for our party. Now we are no longer the government, I can disagree with their (Barisan) views. “Please don’t get me wrong because those days when we were the government, we must uphold the same decision after discussion,” said the MCA president. Now that MCA is the Opposition, Dr Wee said the party is free to say whate... lagi »

Salam Maulidur Rasul

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 5 jam yang lalu
Salam Maulidur Rasul.

Masjidil Nabawi - Madinah

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 5 jam yang lalu
Masjidil Nabawi - Madinah.

Jangan lupakan 3 doa ini

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 5 jam yang lalu
Jangan lupakan 3 doa ini.

Khutbah terakhir Rasulullah s.a w

Editor pada Ahmad Sanusi Husain.Com - 5 jam yang lalu
Khutbah terakhir Rasulullah s.a w

Taliban Kembali Gelar Perundingan Awal dengan AS

redaksi2 pada News – Kiblat - 5 jam yang lalu
"Kami ingin meyakinkan Mujahidin dan negara Muslim bahwa perwakilan Imarah Islam tidak akan pernah menerima apapun yang tidak sesuai dengan prinsip-prinsip Islam," tegas Mujahid. The post Taliban Kembali Gelar Perundingan Awal dengan AS appeared first on Kiblat.

Nahas, dari Potongan Kayu hingga Sandal Jepit Ditemukan dalam Perut Bangkai Paus Ini

Baehaki pada Islampos - 6 jam yang lalu
"Serpihan kayu 740 gr (6 potong), sandal jepit 270 gr (2 buah), karung nilon 200 gr (1 potong), tali rafia 3.260 gr (lebih dari 1.000 potong). The post Nahas, dari Potongan Kayu hingga Sandal Jepit Ditemukan dalam Perut Bangkai Paus Ini appeared first on Islampos.
Nahas, dari Potongan Kayu hingga Sandal Jepit Ditemukan dalam Perut Bangkai Paus Ini
 
JAKARTA–Nasib nahas dialami paus yang ditemukan telah membangkai di wilayah Wakatobi, Sulawesi Tenggara. Setelah melalui proses identifikasi, dalam perut paus tersebut dipenuhi sampah plastik, potongan kayu bahkan hingga sandal jepit.
“Hasil identifikasi isi perut paus yang dilakukan di Kampus AKKP Wakatobi ditemukan sampah plastik dengan komposisi sampah gelas plastik 750 gr (115 buah), plastik keras 140 gr (19 buah), botol plastik 150 gr (4 buah), kantong plastik 260 gr (25 buah),” ujar Kepala Balai Taman Nasional Heri Santoso dalam keterangannya, Senin (19/11/2018).
“Serpihan kayu 740 gr (6 potong), sandal jepit 270 gr (2 buah), karung nilon 200 gr (1 potong), tali rafia 3.260 gr (lebih dari 1.000 potong). Adapun total berat basah sampah yaitu 5,9 kg,” imbuh Heri.
Penemuan bangkai paus sperma itu berawal saat Taman Nasional Wakatobi SPTN (Seksi Pengelolaan Taman Nasional) Wilayah I Wangi-Wangi menerima laporan dari staf WWF SESS perihal adanya bangkai paus yang terdampar di perairan Pulau Kapota, Resort Wangi-Wangi.
Personel SPTN Wilayah I bersama dengan WWF SESS, tim dosen Akademi Komunitas Perikanan dan Kelautan (AKKP) Wakatobi, dan masyarakat sekitar lalu melakukan peninjauan lapangan pada 19 November 2018 sekitar pukul 08.00 Wita.
Berdasarkan hasil peninjauan lapangan, jenis paus yang terdampar merupakan paus sperma (Physeter macrocephalus) dengan ukuran panjang kurang-lebih 9,5 meter dan lebar kurang-lebih 4,37 meter dalam keadaan mati dan sudah mulai membusuk. Heri mengatakan, bangkai paus itu rencananya akan dikubur besok.
“Bangkai paus yang terdampar direncanakan akan dikubur besok, Selasa, 20 November 2018, di sekitar pantai Kolowawa, Desa Kapota Utara, saat air pasang sehingga memudahkan dalam penarikan bangkai ke darat. Tindakan penguburan ini dilakukan guna mendapatkan spesimen paus yang digunakan sebagai salah satu bahan pendidikan dan penelitian di kampus AKKP Wakatobi,” tutur Heri.
Heri mengatakan, hingga kini belum diketahui penyebab kematian paus sperma dengan isi perutnya sampah plastik itu.
SUMBER: DETIK.COM
https://www.islampos.com/nahas-dari-potongan-kayu-hingga-sandal-jepit-ditemukan-dalam-perut-bangkai-paus-ini-115292/

Tiada ulasan: