Ahad, 10 Mac 2019

Dunia tarik suara. 9239.




Penderhaka SPRM Patut Digantung Sampai Mati
Last updated Mar 9, 2019
SD Salleh
Pendedahan salah guna kuasa dan rasuah melibatkan projek terowong bawah laut Pulau Pinang adalah satu tamparan hebat kepada Pakatan Harapan. Ini kerana Pakatan Harapan menang PRU14 pada bulan Mei tahun lepas sebab, kononnya, memperjuangkan menentang rasuah.

Pada hal, apa yang rakyat tidak sedari, empat bulan sebelum PRU14, pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) sudah tahu yang Ketua Menteri serta beberapa ahli EXCO Pulau Pinang terlibat dengan rasuah dalam perlaksanaan projek terowong bawah laut Pulau Pinang.
SPRM membantu Cina berkuasa

Kerajaan Pulau Pinang memberi gambaran yang projek itu ditawarkan secara tender terbuka. Mengikut kenyataan Zarul Ahmad Mohd Zulkifli kepada SPRM, tender terbuka tersebut hanyalah wayang sahaja. Yang sebenarnya syarikat Zarul Ahmad akan diberi tender tersebut dengan harga RM6.3 bilion dan 10% dari harga itu akan di bayar kepada Lim Guan Eng.

Satu lagi pendedahan adalah sebahagian dari harga projek terowong bawah tanah Pulau Pinang itu akan dibayar dengan 50 ekar tanah di Gurney Drive yang mempunyai nilai ‘gross development value’ sebanyak RM15 bilion.

Apabila SPRM mula siasat rasuah berkaitan projek terowong bawah tanah Pulau Pinang itu, Zarul Ahmad telah bayar RM22 juta rasuah untuk menutup kes teresbut. Maka pada bulan Mac 2018, dua bulan sebelum PRU14, kes itu telah pun ditutup. Jika tidak, Pakatan Harapan mungkin tidak akan menang pilihanraya tersebut.
Yang lebih mengejutkan lagi ialah Guan Eng bukan sahaja menerima 10% dari harga terowong bawah laut Pulau Pinang yang sebanyak RM6.3 bilion itu, Guan Eng juga memiliki sebanyak 10% dari keseluruhan projek itu.

Empat bulan sebelum PRU14 kesemua ini sudah diketahui. Tetapi SPRM sengaja menutup rahsia ini supaya Pakatan Harapan tidak akan kalah pilihanraya. Dan RM22 juta telah dibayar untuk menutup kes ini.

Salah satu sebab kenapa Barisan Nasional kalah PRU14 adalah kerana isu 1MDB. Sekiranya rakyat menyedari yang kes terowong bawah laut Pulau Pinang ini lebih besar dari isu 1MDB, sudah tentu keputusan pilihanraya tidak sama seperti apa yang kita lihat sekarang.
Lim Guan Eng bapa rasuah

Tindakan SPRM menutup kes terowong bawah tanah Pulau Pinang bukan saja melibatkan rasuah. Ini lebih besar dari rasuah. Ini satu tindakan derhaka kepada negara dan orang Melayu. Oleh kerana SPRM, kerajaan Melayu telah dijatuhkan oleh golongan Cina dan pada hari ini Cina sudah berkuasa di Malaysia.

Jenayah ini sepatutnya dibalas dengan hukuman bunuh macam apa yang telah berlaku kepada puak Al Ma’unah pada tahun 2006. Al Ma’unah cuba menjatuhkan kerajaan di luar perlembagaan dan telah digantung sampai mati. Puak SPRM yang telah menjatuhkan kerajaan di luar perlembagaan dan melalui rasuah juga patut digantung sampai mati.
Sumber: 

Indonesia Resmi Punya Jembatan Gantung Terpanjang Se-Asia Tenggara, Ada di Mana?

Sabtu, 9 Maret 2019 21:00Reporter : Harwanto Bimo Pratomo
Indonesia Resmi Punya Jembatan Gantung Terpanjang Se-Asia Tenggara, Ada di Mana?
Menko Maritim Luhut Binsar Panjaitan Resmikan Jembatan Situ Gunung. ©Istimewa
Merdeka.com - Menko Kemaritiman Luhut Panjaitan menghadiri peresmian jembatan gantung Situgunung di Taman Nasional Gunung Gede Pangrango, Kabupaten Sukabumi pada Sabtu (9/3). Jembatan kebanggaan warga Sukabumi ini memiliki panjang 243 meter dan lebar 1,2 meter, yang menjadikannya sebagai jembatan gantung terpanjang di Asia Tenggara.
"Terimakasih Situgunung Suspension Bridge ini telah dikerjakan dengan bagus dan terimakasih juga kepada Kementerian LHK, PT Fontis Aquam Vivam yang merupakan badan usaha swasta yang mengembangkan wisata di sini," sambut Menko Luhut di lokasi acara.
Menko Maritim Luhut Binsar Panjaitan Resmikan Jembatan Situ Gunung Istimewa

Pemerintah mendukung pembangunan obyek wisata seperti jembatan gantung tersebut karena sejalan target untuk menjadikan pariwisata sebagai pemberi sumbangan devisa negara terbesar.
Sesuai kewenangan yang diantaranya membawahi sektor pariwisata dan perhubungan, Menko Luhut memaparkan strateginya untuk membangun daerah Selatan Pulau Jawa khususnya Kabupaten Sukabumi.
Salah satunya dengan membangun konektifitas transportasi yang sangat vital diperlukan untuk memajukan wisata. "Apapun yang kita kerjakan di sini, nanti kalau tidak ada angkutan yang bagus, orang tidak akan mau datang," ujarnya.
Menko Luhut menjelaskan berbagai upaya pemerintah mengenai pembangunan infrastruktur pendukung yang sudah dan sedang dilaksanakan, diantaranya pembangunan jalan tol yang menghubungkan berbagai wilayah di kabupaten terluas di Jawa Barat itu dengan provinsi lain.
"Program jalan tol Ciawi ke Sukabumi itu sudah 21 tahun mangkrak. Sekarang tahap 1 sudah selesai dan akan terus dikejar (karena) Presiden mau (supaya dapat diselesaikan) tahun 2021. Itu jalan tol harus jadi sampai ke Pelabuhan Ratu dan juga nanti ke Cianjur sehingga betul-betul daerah ini menjadi kawasan yang bagus. Jalan itu di selatan itu supaya menghubungkan dari Banten terus selatan sampai nanti ke Sukabumi sehingga ekonomi di sini akan tumbuh," tuturnya.
Selain jalan darat, Menko Luhut juga mendorong pembangunan bandar udara di Sukabumi dapat lebih diakses oleh para pelancong. "Saya dorong betul lapangan terbang yang di Sukabumi itu supaya selesai tahun ini. Dan ini bukan bicara akan-akan. Ini sudah kita mulai," pungkasnya.
Hal demikian disambut baik dan sangat diapresiasi oleh Bupati Sukabumi Marwan Hamami yang mewakili masyarakat Sukabumi. Menurutnya, berbagai upaya pemerintah yang disampaikan oleh Menko Luhut sangat dinantikan oleh masyarakat.
"Pembangunan infrastruktur di wilayah kami jelas-jelas sangat membantu dan meningkatkan perekonomian masyarakat, apalagi nanti apabila jalan tol tahap 3 selesai, tentunya ini akan mengurangi kemacetan parah yang kerap kali dialami masyarakat yang dampaknya tentu akan meningkatkan pula kunjungan wisata ke wilayah Sukabumi," tutur Bupati Marwan.
Seperti diketahui, Indonesia juga memiliki jembatan lain yang tak kalah membanggakan. Di saat, Amerika Serikat memiliki jembatan suspensi tertua yakni Jembatan Brooklyn yang selesai dibangun tahun 1883, Indonesia punya jembatan yang lebih tua yakni jembatan lama Kediri 'Brug Over den Brantas te Kediri'. Jembatan dengan konstruksi besi pertama di Jawa ini diresmikan pada 18 Maret 1869.
[bim]
Sumber: 
Indonesia Resmi Punya Jembatan Gantung Terpanjang Se-Asia Tenggara, Ada di Mana? | merdeka.com

Membawa pelbagai topik semasa untuk perbincangan umum....

SABTU, 9 MAC 2019

Malaysia boleh jadi negara apartheid di bawah DAP

ISHAM JALIL
SEMALAM Timbalan Speaker Dewan Rakyat dan juga wakil rakyat DAP, Nga Kor Ming mengatakan bahawa jika Umno dan PAS memerintah, Malaysia akan menjadi seperti Afghanistan di bawah Taliban.
Ini adalah suatu kenyataan yang cuba menakut-nakutkan kaum bukan Melayu di Malaysia supaya menentang penyatuan orang-orang Melayu. 

DAP lebih untung jika orang-orang Melayu berpecah belah sebab bila orang Melayu berpecah mereka boleh menang pilihan raya dan memerintah negara seperti sekarang.
Perjuangan DAP dan PH ini tidak ada asas moral malah amat keji kerana mereka mahu berkuasa di atas perpecahan orang lain.
Mereka menuduh Umno dan PAS rasis. Namun hakikatnya, mereka (DAP dan PH) lah yang rasis.
Dalam sejarah dunia, pihak yang mahu golongan majoriti berpecah dan lemah supaya mereka (pemecah belah ini) boleh berkuasa adalah pihak yang rasis kerana mereka mahu memerintah melalui perpecahan kaum dan kelemahan majoriti.
Ini sama seperti yang berlaku dalam kerajaan apartheid di Afrika Selatan dari tahun 1948 sehingga 1994 di mana kaum minoriti kulit putih memerintah majoriti etnik kulit hitam yang berpecah belah selama berdekad lamanya sehinggalah Presiden Mandela menyatupadukan orang-orang kulit hitam dan merampas kuasa.
Adalah tidak mustahil jika Kerajaan PH ini terus memerintah, suatu hari nanti Malaysia akan jadi negara apartheid seperti Afrika Selatan dahulu di mana golongan minoriti memerintah golongan majoriti secara rasis dan kuku besi.
Malaysia tidak akan jadi negara Taliban seperti yang ditakut-takutkan oleh Nga Kor Ming.Namun tidak mustahil Malaysia akan menjadi negara apartheid di bawah DAP.-  HARAKAHDAILY

*Penulis ialah Presiden Pertubuhan Jalinan Sukarelawan Malaysia.

Sumber: 
DIALOG RAKYAT: Malaysia boleh jadi negara apartheid di bawah DAP

Orang Melayu, Islam harus takut dengan Umno-PAS, kata bekas ahli Parlimen
Adam Abu Bakar
Bekas ahli Parlimen Sungai Siput, Dr Michael Jeyakumar bersama pengerusi acara, Yoke Ling Chee di wacana sejarah dan kesan buruh kontrak di Malaysia, di Brickfields hari ini.

KUALA LUMPUR: Seorang bekas ahli Parlimen berkata masyarakat Melayu dan Islam perlu merasa bimbang dengan pakatan Umno-PAS, mengatakan sudah masanya mereka mempersoalkan jenis fahaman yang dibawa kerjasama itu.

Bekas ahli Parlimen Sungai Siput, Dr M Jeyakumar khuatir gandingan Umno-PAS akan membawa fahaman yang terlalu konservatif, lebih menekan, menghukum dan mengawal, dan tidak selari dengan peredaran zaman.

“Orang Melayu dan Islam harus takut kerana jika Umno-PAS pegang semula kerajaan persekutuan, apakah jenis fahaman yang mereka akan gunakan untuk masyarakat Islam dan Melayu?

“Saya sebenarnya lega dengan cara Mujahid Yusof Rawa dan Dr Dzulkefly Ahmad,” katanya merujuk kepada menteri di Jabatan Perdana Menteri dan menteri kesihatan dari Amanah.

Pemimpin Parti Sosialis Malaysia itu ditemui di suatu wacana mengupas sejarah dan kesan buruh kontrak di Malaysia, di Brickfields hari ini.

Terdahulu, Timbalan Presiden Umno, Mohamad Hasan memberi jaminan kerjasama Umno-PAS tidak akan menjejaskan mana-mana kaum dan agama, sebaliknya dilakukan untuk membawa agenda penyatuan ummah.

Hari ini, Mohamad dilapor berkata kedua-dua parti dalam perbincangan untuk membentuk kerajaan campuran di 4 negeri yang ditadbir mereka iaitu di Terengganu, Kelantan, Pahang dan Perlis.

Jeyakumar berkata, Pakatan Harapan (PH) perlu segera mengatasi ketakutan orang Melayu yang menganggap gabungan itu tidak membela nasib bangsa dan Islam.

Beliau menyarankan kerajaan supaya mencari penyelesaian ekonomi kepada isu-isu yang membelenggu kaum itu.

“Kerajaan hari ini perlu selesaikan masalah kemiskinan dalam kalangan B40, kerana lebih ramai kalangan B40 terdiri daripada orang Melayu berbanding kaum lain

“Walaupun PSM ada masalah dengan PH tetapi kita masih mahu PH kekal. Jika PH kalah dan kerajaan kembali kepada Umno-PAS, untuk masyarakat Malaysia, ia satu langkah kebelakang,” katanya.

Sumber: 
DIALOG RAKYAT: Orang Melayu, Islam harus takut dengan Umno-PAS, kata bekas ahli Parlimen

5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Bagi orang Indonesia tentunya sudah tidak asing dengan negara yang bernama Malaysia. Negara yang satu ini sering dibilang serumpun atau kakak adik sama Indonesia. Walaupun saya sendiri tidak yakin agan-agan yang di sini setuju Indonesia dibilang kakak adik dengan Malaysia. Maklum, boleh dibilang Malaysia merupakan negara yang paling sering bermasalah dengan Indonesia. Jadi wajar kalau ada perasaan gondok atau sinis terhadap Negara Malaysia.

Kali ini kita akan membahas tentang Malaysia. Tentunya bukan membahas hal negatif dari negara tersebut. Pasalnya tanpa dibahaspun sudah banyak pandangan negatif tentang Malaysia. Hal yang akan kita bahas kali ini adalah 5 hal tentang Malaysia yang paling dikenal orang Indonesia. Berikut adalah daftarnya.

Petronas Tower
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Sumber : Getyourguide.com

Petronas Tower merupakan gedung kembar tertinggi di dunia. Saat ini sudah banyak gedung yang lebih tinggi daripada Petronas Tower. Namun khusus untuk gedung kembar, Petronas Tower adalah yang tertinggi. Boleh dibilang gedung ini merupakan ikon paling populer dari Negara Malaysia. Bahkan Malaysia tidak berasa seperti Malaysia kalau sekiranya sudah tidak ada lagi Petronas Tower di negara tersebut.

Kuala Lumpur
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Sumber : Todayonline.com
Kuala Lumpur merupakan ibukota sekaligus kota terbesar di Negara Malaysia. Meski Kuala Lumpur berstatus sebagai ibukota Malaysia, pusat pemerintahan Malaysia justru berada di Kota Putrajaya. Bagi orang Indonesia Kuala Lumpur merupakan salah satu destinasi wisata favorit. Apalagi saat ini sudah banyak penerbangan langsung dari kota-kota di Indonesia ke Kuala Lumpur dengan tarif yang relatif murah. Petronas Tower yang kita bahas sebelumnya jug berada di Kota Kuala Lumpur.

Siti Nurhaliza
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Sumber : Malaymail.com

Nama Siti Nurhaliza sangat populer di Indonesia. Siti Nurhaliza merupakan penyanyi wanita tersukses asal Malaysia. Meski sudah tidak fokus lagi di dunia tarik suara, namun Siti Nurhaliza masih sangat dikenal di Malaysia dan Indonesia. Untuk di Indonesia, boleh dibilang cuma Siti Nur Haliza penyanyi asal Malaysia yang dikenal masyarakat luas. Berbanding terbalik situasinya dengan di Malaysia dimana begitu banyak penyanyi asal Indonesia yang namanya populer di sana.

Airasia
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Sumber : Reuters.com

Airasia merupakan salah satu maskapai penerbangan bertarif murah yang paling populer di Indonesia. Maskapai penerbangan yang identik dengan warna merah ini berasal dari Malaysia. Boleh dibilang Airasia merupakan satu-satunya maskapai milik asing yang bisa menjadi salah satu penguasa dunia penerbangan Indonesia. Maklum, Airasia merupakan maskapai penerbangan yang secara 10 tahun berturut-turut meraih predikat sebagai maskapai penerbangan bertarif murah terbaik di dunia.

Negara tujuan TKI
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia
Sumber : Merdeka.com 

Kedekatan kultur dan kemiripan bahasa membuat orang Indonesia menjadikan Malaysia sebagai negara favorit untuk dikunjungi. Bukan cuma untuk wisata, tetapi juga untuk mencari kerja. Makanya ada begitu banyak TKI (tenaga kerja Indonesia) yang dapat kita jumpai di Negara Malaysia. Bahkan Malaysia merupakan negara yang paling banyak mempekerjakan TKI.

Referensi :
https://www.archute.com/petronas-tow...s-cesar-pelli/
http://www.tribunnews.com/bisnis/201...ada-ke-jakarta
https://musik.kapanlagi.com/berita/b...at-8d63e7.html
https://www.nst.com.my/business/2018...-10th-year-row
https://setara.net/malaysia-menjadi-...uan-utama-tki/
Sumber: 
5 Hal tentang Malaysia yang Paling Diketahui Orang Indonesia | KASKUS

Sekadar Coretan..................
Friday, December 14, 2012
Pedang Warisan Temurun

Telah puluhan tahun khazanah ni terperuk dalam simpanan keluarga baru ni ada inisiatif dari salah seorang adik lelaki aku untuk pamerkan dibahagian ruang rumah. Sebelum ni benda2 ni hanya berada dicelahan almari sahaja tanpa seorang pun memperdulikannya.Tak sangka ramai pulak kalangan orang yang bertandang berminat dan cerita disebalik khazanah ni dicerita secara lisan oleh abah yang mewarisi semua ni dari zaman datok dan moyangnya. Walaupun dari kami adik beradik telah mendengan cerita disebalik pedang2 ni  secara lisan dari aruah datuk dan abah sekarang baik lah dihuraikan melalui blog ni untuk pengetahuan anak cucu Hj Manaf seterusnya.
Ada banyak tinggalan dahulu dari rumah lama aruah datuk antaranya tombak, tawak dan satu tin duit syiling dari zaman queen victoria .Tapi hanya pedang dan sundang ini yang kami ambil untuk simpanan dirumah kini.
Pedang Jenawi ini adalah anugerah dari Sultan Johor Pertama iaitu Sultan Sir Abu Bakar Ibni Daing Ibrahim (diputerakan pada 3/2/1833 -  mangkat pada 4/6/1895) kepada arwah datuk kepada abah. Hubungan dengan kalangan istana Johor dengan arwah datuk secara langsung adalah kerana hobby memburu binatang hutan oleh Sultan dan moyang sebagai Penghulu yang mentadbir kampung masa itu. Pada masa itu tejalinnya hubungan rakyat dengan Raja ni. Dan dalam salah satu kunjungan ke istana baginda telah menganugerahkan pedang ini pada arwah datuk abah iaitu Hj Mahdi.
Kerana tiada penjagaan teliti, karat telah memenuhi mata pedang ni, antara karat tu terdapat tompokan hitam, mengikut tukang besi ini menunjukkan unsur darah jika terkena besi. Pedang ni berunsur Rom dan agak berat, mungkin sesuai dengan tenaga orang dahulu yang besar dan gagah. 

Cara mengunakan pedang ni adalah dengan libasan dikedua2 belah matanya. Pedang ini telah digunakan semasa perang saudara Jementah dan telah meragut beberapa nyawa.

 Perang Saudara Jementah atau lebih dikenali sebagai Perang Jementah adalah perang saudara yang pertama di negeri Johor. Perang ini tercetus pada tahun 1879 di JementahJohor akibat rasa tidak puas hati Tengku Alam, putera gahara kepada Sultan Ali atas penyerahan daerah Muar ke bawah pemerintahan Sultan Abu Bakar. Tragedi berdarah tersebut menjadi yang begitu penting kerana:
  • Perang adalah perang saudara pertama berlaku di negeri Johor.
  • Perang ini telah melibatkan puluhan pahlawan dan pendekar yang handal.
  • Tamatnya perang ini merupakan satu daripada faktor pembukaan Muar (Bandar Maharani).
  • Perang ini membawa beberapa kesan penting dalam sejarah Johor khususnya mulai tahun 1880 iaitu setahun selepas tamatnya perang, 'Kesang' menjadi jajahan Johor hingga ke hari ini.
Hulu pedang ni juga digunakan sebagai cawan untuk minum, maklum la kalau dah namanya berperang takkan nak guna cawan macam nak berpicnic so kegunaan ni untuk kesesuaian semasa.
Ini pulak dinamakan Sundang. Sundang tidak digunakan untuk menikam seperti keris, ia lebih kepada menetak dan melibas. Saiz matanya agak besar dan lebih berat berbanding keris biasa. Hulu sundang juga lebih mirip kepada hulu pedang berbanding hulu keris
Sundang ialah sejenis senjata tradisi yang digunakan oleh orang-orang Bugis dan Sulu. Senjata ini lebih sesuai untuk melibas, tidak sesuai untuk menikam. 
Harap generasi seterusnya dapat memelihara warisan ini sebaik mungkin.Sundang ini juga telah meragut beberapa nyawa semasa perang saudara Jementah.
Kebiasaannya Badik mempunyai rekabentuk yang bermata sebelah, lurus dan tajam.
Hj Manaf dengan koleksi yang ditinggal oleh datuk dan moyang nya.

Disebalik tabir sebagai penyimpan warisan temurun ni ada berbagai kisah mistik bagaikan misteri nusantara tetapi hanya tuan punya waris ini sahaja la yang mengetahui misteri yang kalau diceritakan mungkin sukar nak diterima antara realiti dan khayalan.

Bila dikaitkan pedang, keris, badik yang berasaskan besi pasti zaman dahulu si pandai besi/tukang besi tidak akan membuat keris sesuka hati saja. Untuk tujuan mempertahankan diri pasti sipandai besi akan mengiringi pembuatan senjata ni dengan ramuan dan bacaan tertentu untuk semangat senjata. Ini lah antara kelebihan orang dahulu.

Sumber: 


Tiada ulasan: