Sabtu, 16 Mac 2019

Komunitas Peduli Generasi dan Umat. 9248.


ﺑِﺴْــــــــــــــــﻢِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِ ﺍﻟﺮَّﺣِﻴْـــﻢ

ماشاءالله

سبحان الله

الله اکبر

    سُبْحَانَ اللَّهِ اَللَّهُمَّ صَلِّي عَلَى سَيّدنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلۓِ سَيّدنَا مُحَمَّدٍ الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين

اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِيْنَ وَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى أَشْرَفِ اْلأَنْبِيَاءِ وَالْمُرْسَلِيْنَ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْن

Allah berfirman yang bermaksud; “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya” (QS: Al Imran 3:185) 

أَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّـيْطٰنِ الرَّجِيْمِ

بسم الله الرحمن الرحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، 

وعلى آله وصحبه أجمعين


“.” 



Allah swt. bertanya kepada malaikat maut: 

Apakah engkau pernah menangis ketika engkau mencabut nyawa anak cucu Adam?.” 

Maka Malaikat pun menjawab: 

Aku pernah tertawa, pernah juga menangis, dan pernah juga terkejut dan kaget.” 

Apa yang membuat engkau tertawa?.” 

Ketika aku bersiap-siap untuk mencabut nyawa seseorang, aku melihatnya berkata kepada pembuat kasut, Buatlah kasut sebaik mungkin supaya boleh dipakai selama setahun.” 

Aku tertawa kerana belum sempat orang tersebut memakai kasut dia sudah kucabut nyawanya.” 

Allah swt. lalu bertanya: 

"Apa yang membuatmu menangis?" 

Maka malaikat menjawab: "Aku menangis ketika hendak mencabut nyawa seorang wanita hamil di tengah padang pasir yang tandus, dan hendak melahirkan. Maka aku menunggunya sampai bayinya lahir di padang pasir tersebut. Lantas kucabut nyawa wanita itu sambil menangis kerana mendengar tangisan bayi tersebut kerana tidak ada seorang pun yang mengetahui hal itu. " 

"Lalu apa yang membuatmu terkejut dan kaget?" 

Malaikat menjawab: 

"Aku terkejut dan kaget ketika hendak mencabut nyawa salah seorang ulama Engkau. Aku melihat cahaya terang benderang keluar dari kamarnya, setiap kali Aku mendekatinya cahaya itu semakin menyilaukanku seolah ingin mengusirku, lalu kucabut nyawanya disertai cahaya tersebut. " 

Allah swt bertanya lagi: 

"Apakah kamu tahu siapa lelaki itu? 

"Tidak tahu, ya Allah." 

"Sesungguhnya lelaki itu adalah bayi dari ibu yang kau cabut nyawanya di padang pasir gersang itu, Akulah yang menjaganya dan tidak membiarkannya."

Malaikat maut tertawa dan menangis ketika mencabut nyawa | Detik Islam
http://detikislam.blogspot.my/2013/09/malaikat-maut-tertawa-dan-menangis.html
p3C3q™: 6989. Allah swt. bertanya kepada malaikat maut: "Apakah kamu pernah menangis ketika kamu mencabut nyawa anak cucu Adam?" Maka Malaikat pun menjawab: "Aku pernah tertawa, pernah juga menangis, dan pernah juga terkejut dan kaget." "Apa yang membuatmu tertawa?" "Ketika aku bersiap-siap untuk mencabut nyawa seseorang, aku melihatnya berkata kepada pembuat kasut, 'Buatlah kasut sebaik mungkin supaya boleh dipakai selama setahun',". "Aku tertawa kerana belum sempat orang tersebut memakai kasut dia sudah kucabut nyawanya." Allah swt. lalu bertanya: "Apa yang membuatmu menangis?" Maka malaikat menjawab: "Aku menangis ketika hendak mencabut nyawa seorang wanita hamil di tengah padang pasir yang tandus, dan hendak melahirkan. Maka aku menunggunya sampai bayinya lahir di padang pasir tersebut. Lantas kucabut nyawa wanita itu sambil menangis kerana mendengar tangisan bayi tersebut kerana tidak ada seorang pun yang mengetahui hal itu. " "Lalu apa yang membuatmu terkejut dan kaget?" Malaikat menjawab: "Aku terkejut dan kaget ketika hendak mencabut nyawa salah seorang ulama Engkau. Aku melihat cahaya terang benderang keluar dari kamarnya, setiap kali Aku mendekatinya cahaya itu semakin menyilaukanku seolah ingin mengusirku, lalu kucabut nyawanya disertai cahaya tersebut. " Allah swt bertanya lagi: "Apakah kamu tahu siapa lelaki itu? "Tidak tahu, ya Allah." "Sesungguhnya lelaki itu adalah bayi dari ibu yang kaucabut nyawanya di padang pasir gersang itu, Akulah yang menjaganya dan tidak membiarkannya."

Tips Mendapatkan Ketenangan Hati
Ingin Didoakan oleh Umat Muslim di Seluruh Dunia? Lakukan Ini
Oleh: Minah, S.Pd.I
Penulis Motivasi
SETIAP manusia pasti menginginkam ketenangan hati. Namun adakalanya tidak tenang, hidup terasa hampa, yang ada malah gelisah. Bahkan ada yang mengatakan jika mereka punya harta berlimpah mampu membuat bahagia.
Tetapi, itu semua tidak menjadikan dia bisa tenang, hidup dengan harta banyak membuat dia semakin gelisah. Ada juga yang hidup berkecukupan tapi dia bisa bahagia dan mendapatkan ketenangan hati.
Karena itu, kita butuh kunci agar mampu mendapatkan ketenangan hati. Bagaimana caranya? Yuk simak ya.
Pertama, Ingat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’aala.
Dengan mengingat Allah hatipun akan tenang. Firman Allah Subhanahu Wa Ta’aala yang artinya: “(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingat Allah hati menjadi tenteram.” (QS. Ar-Ra’d:28”
Oleh karena itu, kita kudu banyak mengingat Allah dengan berzikir, zikir yang sebanyak-banyaknya dan bertasbih kepadaNya.
Kedua, Berpikir Positif.
Berpikir positif atau berbaik sangka akan membawa pada sesuatu yang bermanfaat dan kebaikan.
Ketiga, Jangan mengingat penyesalan di masa lalu.
Berpikirlah ke depan untuk menjadi lebih baik.  Bilapun kita mengingat dosa-dosa yang lalu, maka berdoalah kepada Allah, agar Allah Subhanahu wa Ta’aala mengampuni dosa-dosa kita, so bertobat dan tidak melakukan dosa lagi. Dan berupaya untuk menjadikan masa lalu menjadi sebuah pelajaran agar menjadi lebih baik lagi. 
Keempat, jangan pernah menyimpan dendam di hati, karena dendam itu merupakan penyakit hati yang harus dihindari.
Dendam diibaratkan sebagai racun dalam hati kita, maka jauhilah.
Kelima, jauhi sifat terburu-buru.
Karena itu, pergunakanlah waktu dengan sebaik mungkin, jangan sampai kita menyia-nyiakannya. Agar tidak terjadi penyesalan.
Rasulullah Shollallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : “Manfaatkan 5 perkara sebelum datang 5 perkara: waktu mudamu sebelum datang waktu tuamu, waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu, waktu kayamu sebelum datang waktu fakirmu, waktu senggangmu sebelum datang waktu sibukmu, waktu hidupmu sebelum datang waktu matimu.” (HR. Hakim)
Waktu itu adalah amanah. Waktu bukanlah uang ataupun emas. Tetapi nyawa. Karena jika waktu terbuang atau hilang, tidak dapat diganti seperti layaknya nyawa. Manusia yang menyia-nyiakan waktu adalah manusia yang tidak menghargai hidup dan nyawanya.
So, manfaatkan waktu sebaik-baiknya untuk taat kepada Allah,  dengan memperbanyak ibadah dan amal sholeh.
Keenam, Perbanyak Doa, agar Allah memberikan ketenangan hati kita dan istiqomah di jalan yang Allah ridhoi.
Yuk, semakin mendekatkan diri  kepada Allah dan memperbanyak doa. Agar segala amalan yang kita lakukan diridhoi dan bernilai pahala dihadapan Allah. Kita berdoa, agar segala apa yang kita inginkan bisa terpenuhi, semua amal sholeh yang kita lakukan, Allah balas dengan memberikan pahala berupa surgaNya. Kita beramal sholeh hanya ingin mendapatkan ridho Allah, sehingga amal yang kita lakukan tidak sia-sia. Karenanya, perbanyaklah doa.
So, dari tips diatas, semoga mampu diterapkan dalam diri kita, agar senantiasa kita bisa mendapatkan ketenangan hati. Berupaya untuk menjadi lebih baik hanya karena Allah  subhanahu wa Ta’aala. Wallahua’lam. []
Kirim RENUNGAN Anda lewat imel ke: redaksi@islampos.com, paling banyak dua (2) halaman MS Word. Sertakan biodata singkat dan foto diri. Isi dari RENUNGAN di luar tanggung jawab redaksi Islampos.
https://www.islampos.com/tips-mendapatkan-ketenangan-hati-139048/

Oleh: Erna Ummu Azizah 
Komunitas Peduli Generasi dan Umat
Mengembalikan Fitrah Seorang Ibu

Betapa Lezat Manisnya Iman

by Rifki M Firdaus
IMAN. Mungkin bagi sebagian orang terasa ‘pahit’. Kenapa? Karena iman mengharuskan seseorang lolos dalam ujian kehidupan, harus mengekang hawa nafsu, syahwat, serta istiqomah dalam kesabaran.
Ya, terasa pahit dan berat memang. Namun tidak bagi mereka yang begitu mencintai Allah dan RasulNya. Dalam relung hati mereka ada sejuta prasangka baik di setiap ‘skenario’ yang telah Allah gariskan. Suka duka, susah senang akan dilalui dengan lapang.
Seseorang akan merasakan manisnya iman ketika di dalam hatinya terdapat rasa cinta yang mendalam kepada Allah dan RasulNya. Dan dari rasa cinta itu maka akan lahirlah sikap ridho terhadap Allah sebagai Robb-nya, Islam sebagai agamanya dan Muhammad sebagai Nabi dan Rasulnya.
عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((ذَاقَ طَعْمَ الإِيْمَانِ مَنْ رَضِيَ بِاللَّهِ رَبًّا وَبِالإِسْلاَمِ دِينًا وَبِمُحَمَّدٍ رَسُولاً)) (رواه مسلم).
Dari Al-Abbas bin Abdil Muttalib, bahwasanya ia mendengar Rasulullah SAW. bersabda, “Telah merasakan lezatnya iman seseorang yang ridho Allah sebagai Robb-nya, Islam sebagai dien-nya dan Muhammad sebagai Rasul-nya.” (HR. Muslim)
Lalu, apa yang dirasakan oleh seseorang bila ia telah ridho terhadap Allah, agama dan Rasulnya?
Pertama, ia akan merasakan “Istildzadz at-thaa’ah”, lezatnya ketaatan kepada Allah SWT, baik dalam sholatnya, tilawah Qur’annya, shaumnya, pakaian dan pergaulan Islaminya, perkumpulannya dengan orang-orang sholeh dan keterlibatannya dalam barisan dakwah.
KAMU MUNGKIN SUKA

Kedua, ia juga akan merasakan “Istildzadz al-masyaqqah”, lezatnya menghadapi berbagai kesulitan dan kesusahan dalam berdakwah. Kelelahan, keletihan, dan hal-hal yang menyakiti perasaannya akibat celaan orang karena menjalankan syariat Islam, atau bahkan mencederai fisiknya, semua itu semakin membuatnya nikmat dalam berdakwah. Semua inilah yang akan senantiasa melahirkan manisnya iman.

“Istildzadz at-thaa’ah”, lezatnya ketaatan kepada Allah. Seperti halnya yang ditunjukan oleh Abu Ayyub Al-Anshary, ketika mendengar seruan jihad dalam surat At-Taubah : 41

انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

“Berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan maupun berat, dan berjihadlah kamu dengan harta dan dirimu di jalan Allah. yang demikian itu adalah lebih baik bagimu, jika kamu Mengetahui.”

Abu Ayyub berseru kepada anak-anaknya, “Jahhizuuny! Jahhizuuny!” siapkan peralatan perangku!. Anak-anaknya membujuk agar bapaknya tidak perlu berangkat untuk berjihad, karena usianya sudah udzur, cukup di wakilkan saja oleh anak-anaknya. Abu Ayyub menolak bujukan anak-anaknya seraya berkata :

“ketahuilah wahai anak-anakku, yang dimaksud ayat tersebut adalah خِفَافًالَكُمْ وَثِقَالاً لٍي , ringan bagi kalian berat bagiku, beliaupun tetap berangkat dan menemukan syahidnya dalam perjalanan jihad tersebut.

(lihat Tafsir Ibnu Katsir)

Sedangkan lezatnya kesulitan (Istildzadz al-masyaqqah) dalam dakwah dirasakan oleh Rasulullah SAW, ketika beliau menghadapi ketidaksukaan orang-orang kafir terhadap ajaran Islam, sebagaimana yang ditunjukan oleh masyarakat Thaif ketika Rasulullah SAW hijrah ke sana, yaitu pada saat Nabi menyampaikan dakwahnya. Bukan hanya caci maki bahkan fisiknya pun dilukai. Astaghfirullah..

Namun dengan penuh kesabaran dan ketabahan, Rasulullah SAW menerima kenyataan pahit tersebut, beliau tetap berlapang dada. Bahkan, ketika malaikat penjaga gunung Alaihissalaam menawarkan kepada Nabi, bila beliau setuju ia akan mengangkat dua buah bukit yang ada di Thaif lalu ditimpakan kepada mereka. Maka dengan penuh kelembutan dan kasih sayang Rasulullah SAW menanggapinya seraya berkata,

بَلْ أَرْجُو أَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ مِنْ أَصْلَابِهِمْ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ وَحْدَهُ لَا يُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا

“Tetapi aku berharap semoga Allah mengeluarkan dari tulang rusuk mereka kelak orang-orang (generasi) yang beribadah kepada Allah dan tidak menyekutukannya dengan sesuatu apapun.”

MasyaAllah. Itulah kekuatan iman yang telah menghujam, dan hati yang senantiasa berprasangka baik kepada Allah. Walau sedih dan perih, ia tetap tangguh berdiri. Meski ada luka dan air mata, ia tetap tersenyum bahagia. Karena ia yakin, Allah sedang menatap penuh cinta.

Manisnya iman akan terasa ketika engkau bisa menahan nafsumu karena Allah.

Sami’na wa atho’na.

Saat tanganmu bergetar menahan luka, dan kau tetap tersenyum dan lapang.


Ridho dengan takdirNya.

Saat perjuangan dan pengorbanan telah engkau curahkan habis-habisan. Namun tiba-tiba terhempas, dan kau ikhlas.

Sungguh, Allah tak tidur. Yakinlah, tiap tetes keringat dan air mata di jalanNya, akan Allah balas dengan segala cinta dan kasih sayangNya.

Maka jelaslah arti dari manisnya iman adalah merasakan lezatnya ketaatan dan memiliki daya tahan menghadapi rintangan dalam menggapai ridho Allah SWT.

Semoga kita semua bisa merasakan betapa lezat manisnya iman. InsyaAllah. Aamiin Ya Robbal ‘aalamiin. []

Kirim RENUNGAN Anda lewat imel ke: redaksi@islampos.com, paling banyak dua (2) halaman MS Word. Sertakan biodata singkat dan foto diri. Isi dari RENUNGAN di luar tanggung jawab redaksi Islampos.





Tembakan rambang Christchurch: Dia masuk masjid, tembak jemaah
Astro AwaniAgensi | Diterbitkan pada Mac 15, 2019 10:50 MYT
Tembakan rambang Christchurch: Dia masuk masjid, tembak jemaah
HRISTCHURCH: Dua insiden tembakan berlaku di dua masjid di bandar raya ini pada Jumaat, mengakibatkan sejumlah besar mangsa terbunuh.

Polis belum mengeluarkan kenyataan berhubung skala insiden itu namun menasihatkan orang ramai di tengah Christchurch supaya tidak keluar rumah.

Seorang saksi berkata, dia melihat seorang lelaki memasuki Masjid Al Noor di tengah Christchurch kira-kira pukul 1.45 tengah hari waktu tempatan dan mendengar puluhan das tembakan dilepaskan selepas itu.

Sejurus itu, orang ramai dilihat bertemparan lari keluar dari masjid dalam keadaan ketakutan.

Len Peneha, yang tinggal berjiran dengan masjid itu berkata, lelaki bersenjata itu kemudiannya dilihat keluar dari masjid dan menjatuhkan senjatanya di hadapan rumahnya sebelum berlalu pergi.

Peneha kemudiannya turut pergi ke masjid itu untuk menghulurkan bantuan.

"Saya lihat mayat di sana sini. Ada tiga di satu lorong, di pintu masuk masjid, dan di dalam masjid. Semacam tidak percaya ini boleh berlaku.

"Saya tak faham bagaimana orang boleh melakukan sebegini kepada orang lain. Ia tidak masuk akal," katanya. 
 Mangsa tembakan rambang terbaring di kaki lima masjid di tengah Christchurch, New Zealand, 15 Mac, 2019. (Foto AP)
Mangsa tembakan rambang terbaring di kaki lima masjid di tengah Christchurch, New Zealand, 15 Mac, 2019. (Foto AP)

Katanya, dia membantu memberi rawatan kepada lima mangsa di rumahnya. Seorang daripadanya mengalami kecederaan ringan.

"Saya sudah lima tahun tinggal disebelah masjid ini. Penduduknya selama ini sangat baik, sangat peramah. Saya tak faham bagaimana ini boleh terjadi."

Kata Peneha, lelaki bersenjata itu berkulit putih dan memakai topi keledar yang mempunyai alat di atas kepala, seakan-akan seperti anggota militari.

Terbaru, New Zealand Herald melaporkan terdapat kejadian tembakan kedua di satu lagi masjid di bandar raya itu, iaitu di Masjid Linwood.

Saksi memberitahu Herald, terdapat lima das tembakan dilepaskan dan seorang jemaah solat Jumaat dilihat turut membalas tembakan dengan menggunakan senapang.

Pihak polis masih mengadakan siasatan bagi mengenal pasti angka korban sebenar.

Dalam sejarah New Zealand, hanya terdapat sejumlah kecil kes tembakan berlaku di negara ini.


Tragedi solat Jumaat: Rakyat Malaysia antara mangsa tembakan masjid di Christchurch
Harits Asyraf HasnanAstro Awani | Diterbitkan pada Mac 15, 2019 12:20 MYT
Tragedi solat Jumaat: Rakyat Malaysia antara mangsa tembakan masjid di Christchurch
Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Wellington juga sedang mendapatkan perincian kejadian tersebut daripada pihak berkuasa tempatan. - Foto AP Newsroom

KUALA LUMPUR: Seorang rakyat Malaysia disahkan menjadi mangsa dalam insiden tembakan rambang di sebuah masjid di Christchurch, New Zealand.

Menerusi kemaskini Twitter akaun Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Welington, mangsa dilaporkan cedera dan kini sedang mendapatkan rawatan di hospital terdekat.

Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah turut mengesahkan perkara tersebut menerusi Twitter beliau.

Malah, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Wellington juga sedang mendapatkan perincian kejadian tersebut daripada pihak berkuasa tempatan.

Difahamkan juga, anak mangsa yang berusia 17 tahun turut berada di dalam masjid sama.

Namun, status remaja itu masih belum diketahui. 

Justeru, rakyat Malaysia yang berada di kawasan berdekatan dinasihatkan untuk berada di dalam kediaman masing-masing.

BACA: Tembakan rambang Christchurch: Dia masuk masjid, tembak jemaah


TITIAN


Dua Roket Hantam Tel Aviv

Jum'at, 15 Maret 2019 08:11
KIBLAT.NET, Tel Aviv – Dua roket yang ditembakkan dari Jalur Gaza, Kamis malam (14/03/2019), menghantam Tel Aviv, Israel. Militer Israel mengatakan tak ada korban atau kerusakan material akibat serangan ini.

Kantor berita AFP melaporkan sirene tanda bahaya mengaung-ngaung di Tel Aviv dan sekitarnya. Sirene itu berbunyi beberapa saat setelah militer Israel mengumumkan terjadi serangan roket di Twitter.

Kementerian Luar Negeri penjajah menerbitkan rekaman video yang melihatkan system anti roket berhasil menghancurkan dua roket tersebut di atas langit Tel Aviv.

Rekaman itu juga menunjukkan dua rudal terbang di atas gedung-gedung tinggi bersamaan suara sirene peringatan.

“Tampaknya salah satu roket mendarat di laut dan yang lain jatuh di suatu tempat, tetapi tidak di Tel Aviv,” kata Walikota Tel Aviv, Ron Hulday, kepada saluran televisi publik.

Tel Aviv berjarak 70 km (62 mil) di utara Jalur Gaza yang dikendalikan Hamas. Namun gerakan tersebut membantah bertanggung jawab atas serangan ini.

Pada Oktober, sebuah roket yang ditembakkan dari Gaza mendarat di laut dekat Tel Aviv, sementara yang lain jatuh di kota Beersheba, yang terdekat dengan Gaza, terletak di Israel selatan.

Sebagai tanggapan, Israel menargetkan 20 lokasi di Gaza dan menewaskan seorang Palestina, kata sumber-sumber Palestina. Negara Yahudi itu juga menutup perlintasannya dengan Gaza.

Sumber: AFP
Redaktur: Sulhi El-Izzi

BERITA TERKAIT

TERPOPULER


[UPDATE] Seorang rakyat kita cedera
“Justeru, Pesuruhjaya Tinggi berhubung rapat dengan pihak berkuasa tempatan untuk mendapatkan maklumat selanjutnya berhubung mangsa terbabit," katanya.
Media antarabangsa melaporkan, seorang lelaki bersenjata melepaskan tembakan di dalam sebuah masjid di tengah Christchurch, New Zealand dan dilaporkan beberapa mangsa maut atau cedera, lapor media tempatan.
Tembakan dilepaskan di dalam sebuah masjid di Hagley Park, Christchurch dan polis juga dikerahkan ke sebuah lagi masjid di Linwood.
Sehingga kini polis tidak mengeluarkan kenyataan sama ada kejadian itu berlaku di dalam masjid atau sekitarnya dan tiada kenyataan rasmi mengenai jumlah korban.
Dalam pada itu, rakyat Malaysia yang tinggal di New Zealand khususnya di Christchurch diminta supaya memeriksa keluarga dan rakan masing-masing sekiranya tercedera atau terbabit susulan kejadian berkenaan.
Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di Wellington berkata, mereka boleh menghubungi di talian +64-210440188 atau +64220662118 atau e-mel menerusi mwwellington@kln.gov.my.
Menurutnya, rakyat Malaysia di sana juga dinasihatkan supaya berada di dalam serta mematuhi arahan daripada pihak berkuasa dari masa ke masa.
Berita berkaitan

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 15 Mac 2019 @ 12:47 PM


Wajah pengganas
Agensi
CHRISTCHURCH: Seorang lelaki yang dipercayai penyerang di dua buah masjid di bandar ini memberitahu dia melakukan serangan itu bagi mengurangkan jumlah pendatang asing dan sebagai membalas dendam terhadap rempuhan trak Stockholm, Sweden pada 2017.
Lelaki warga Australia berusia 28 tahun yang menggunakan nama Brenton Tarrant di Twitter turut menyiarkan serangan itu secara langsung di media sosial.
Sebelum masuk ke masjid dan melepaskan tembakan terhadap jemaah yang sedang bersolat jumaat, penyerang itu turut memandang kamera sekali gus mendedahkan wajahnya.
Lelaki itu turut memuat naik 73 muka surat yang mengandungi alasan mengapa dia melakukan keganasan itu.
Memperkenalkan diri sebagai lelaki kulit putih biasa yang lahir dalam keluarga kelas pekerja dan berpendapatan rendah, suspek memberitahu dia memutuskan untuk mempertahankan masa depan orangnya.
Katanya, dia juga mahu membalas dendam atas kematian seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun, Ebba Akerlund yang terbunuh dalam serangan rempuhan trak di Stockholm pada 2017.
Tarrant mendedahkan, dia sudah merancang serangan itu sejak dua tahun lalu dan tiga bulan lalu dia memutuskan untuk menyasarkan masjid di Christchurch.
Polis mengesahkan seorang lelaki ditangkap tidak lama selepas serangan itu tetapi tidak dipastikan sama ada suspek adalah lelaki dalam video berkenaan.
Berita berkaitan

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 15 Mac 2019 @ 1:22 PM


[UPDATE] 40 maut, lebih 20 cedera [METROTV]
https://youtu.be/6_CdM11s96Y
Agensi
CHRISTCHURCH: Seramai 40 jemaah terbunuh dan lebih 20 lagi cedera dalam kejadian serangan di dua buah masjid di bandar ini ketika solat Jumaat hari ini, kata Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern.
Penyerang bersenjatakan raifal automatik menyerbu dua buah masjid yang penuh dengan jemaah sebelum melepaskan tembakan rambang.
ANGKA kematian dijangka meningkat kerana ramai mangsa yang cedera masih berada dalam keadaan kritikal. FOTO AFP
Lelaki warga Australia berusia 28 tahun yang menggunakan nama Brenton Tarrant di Twitter turut menyiarkan serangan itu secara langsung di media sosial.
Polis Australia mengesahkan empat orang ditangkap kerana disyaki terbabit dalam serangan itu.


Berita berkaitan

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 15 Mac 2019 @ 3:00 PM


Tragedi solat Jumaat: 40 terkorban dalam tembakan rambang Christchurch
Astro Awani | Diterbitkan pada Mac 15, 2019 14:34 MYT
Tragedi solat Jumaat: 40 terkorban dalam tembakan rambang Christchurch
Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern mengesahkan jumlah kematian dalam satu sidang media yang disiarkan secara langsung di saluran TV tempatan (NZ) dan Astro AWANI. - Gambar fail
KUALA LUMPUR: Sekurang-kurang 40 orang terkorban dalam tembakan rambang yang berlaku di dua buah masjid di Christchurch sewaktu solat Jumaat hari ini.

Daripada jumlah tersebut, dianggarkan 30 kematian direkodkan daripada salah satu masjid tersebut.

Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern mengesahkan jumlah kematian dalam satu sidang media yang disiarkan secara langsung di saluran TV tempatan (NZ) dan Astro AWANI.

Beliau menyifatkan kejadian tersebut sebagai serangan pengganas.

Setakat ini tiga ditahan oleh pihak berkuatkuasa New Zealand.

Pesuruhjaya polis New Zealand, Mike Bush menggesa orang ramai agar tidak mengunjungi mana-mana masjid hari ini.

BACA: Apa yang kita tahu setakat ini mengenai tragedi solat Jumaat Christchurch

BACA: 'Dia masuk masjid, tembak jemaah'

BACA: Bintang All Blacks, Sonny Bill Wiliams, bersedih atas insiden di Christchurch

Sehingga kini polis belum dapat mengesahkan identiti mangsa yang terlibat dalam serangan itu berikutan lokasi tembakan masih ditutup.

Polis juga telah menubuhkan kemudahan khusus bagi menyediakan maklumat di sekitar kawasan tembakan dan meningkatkan aspek keselamatan di sekitar bandar.

Mengulas lanjut, Bush berkata beliau tidak dapat mengesahkan mengenai kehadiran penyerang lain tetapi sehingga kini tiada maklumat lanjut berhubung perkara itu.

“Saya mahu memberi jaminan kepada orang ramai bahawa kami melakukan segala yang kami boleh untuk memastikan tiada bahaya kepada komuniti setempat.

“Sudah tentu pegawai kami akan mempunyai akses serta-merta terhadap peralatan yang mereka perlukan untuk menjaga keselamatan diri mereka,” jelasnya.
http://www.astroawani.com/berita-dunia/tragedi-solat-jumaat-40-terkorban-dalam-tembakan-rambang-christchurch-201233?

Tragedi solat Jumaat: Seorang warga Malaysia cedera, terima rawatan di Hospital Christchurch
Isabelle LeongAstro Awani | Diterbitkan pada Mac 15, 2019 14:58 MYT
Tragedi solat Jumaat: Seorang warga Malaysia cedera, terima rawatan di Hospital Christchurch
Mohd Tarmizi merupakan pengendali simulator penerbangan dan telah bekerja di New Zealand untuk lebih setahun dan dilaporkan mengalami kecederaan pada belakang badannya. - FACEBOOK@mohdtarmizishuib
SEORANG rakyat Malaysia disahkan cedera dalam insiden tembakan rambang di sebuah masjid di Christchurch, New Zealand.

Setiausaha Kedua di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington, Muhammad Azhari Azmi berkata mangsa, Mohd Tarmizi Shuib, sedang menerima rawatan di Hospital Christchurch.

“Kita dimaklumkan oleh isteri mangsa bahawa beliau sedang dirawat di Hospital Christchurch tetapi kita tidak tahu buat masa ini keadaannya lagi.

“Pihak berkuasa telah mengeluarkan perintah berkurung dan buat masa ini kita hanya dapat bergantung kepada maklumat daripada pihak berkuasa,” kata Muhammad Azhari ketika dihubungi Astro AWANI.

BACA: Tragedi solat Jumaat: Hari paling gelap di New Zealand - PM NZ

Mohd Tarmizi merupakan pengendali simulator penerbangan dan telah bekerja di New Zealand selama lebih setahun, dilaporkan mengalami kecederaan pada belakang badannya.

Ia difahamkan bahawa Tarmizi dan keluarganya sering berkunjung ke salah satu masjid yang terbabit untuk menunaikan solat Jumaat.

Beliau juga memaklumkan bahawa anak Tarmizi yang hanya dikenali sebagai Haziq masih tidak dapat dihubungi.

“Kita dimaklumkan isteri mangsa, anak mereka tidak dapat dihubungi.

“Orang di sekitar kawasan kejadian telah dipindahkan pihak polis, oleh itu buat masa ini, kita tidak dapat menghubungi anaknya lagi,” tambahnya.

Dalam pada itu, pihak Mohd Azhari dapat menghubungi wakil pelajar di Christchurch dan mereka berada dalam keadaan selamat buat masa ini.

“Wakil pelajar tersebut masih sedang menghubungi semua pelajar di situ tetapi tiada pelajar warganegara Malaysia yang cedera setakat ini,” katanya.

http://www.astroawani.com/berita-dunia/tragedi-solat-jumaat-seorang-warga-malaysia-cedera-terima-rawatan-di-hospital-christchurch-201232?

Penembakan Masjid di Selandia Baru, Ini Fakta yang Berhasil Terhimpun

Kompas.com - 15/03/2019, 14:50 WIB
Ilustrasi penembakan
Ilustrasi penembakan
KOMPAS.com —  Teroris melakukan aksi gila dengan melakukan penembakan brutal terhadap jemaah dua masjid di kota ChristchurchSelandia Baru, pada Jumat (15/3/2019).
Para jemaah yang tengah melakukan ibadah Shalat Jumat diberondong senapan serbu oleh sejumlah orang yang hingga saat ini belum diketahui identitasnya secara detail.
Puluhan orang dilaporkan meninggal dalam kejadian itu. Dikutip dari The Guardian, berikut ini beberapa fakta dan data terkait peristiwa itu:

  • Sebanyak 40 orang diketahui tewas akibat berondongan peluru, 20 lainnya mengalami luka-luka.
  • Sebanyak 4 pelaku penembakan dapat ditangkap, 3 laki-laki dan 1 perempuan. Ditemukan pula sejumlah alat peledak yang melekat di mobil mereka.
  • Perdana Menteri Australia Scott Morrison menyebut bahwa salah satu tersangka merupakan warga kelahiran Australia.
  • Perdana Menteri Selandia Baru Jacinda Ardern mengatakan, ini menjadi hari terburuk di negaranya. Ia mengutuk keras pelaku beserta motif yang mereka miliki di balik penembakan ini.
  • Tingkat keterancaman di Selandia baru diubah, dari rendah ke tinggi.
  • Komisaris kepolisian Mike Bush mengimbau semua orang untuk menghindari semua masjid di Selandia Baru sampai pihaknya memberikan informasi lebih lanjut.
  • Sejumlah bangunan dan fasilitas umum ditutup pasca-penembakan. Demonstran perubahan iklim yang ada di dekat lokasi dievakuasi. Para petugas menjaga anak-anak yang terpisah dari keluarganya saat kekacauan terjadi.
  • Penyerang menyiarkan secara langsung tindakannya, setidaknya sebagian dari keseluruhan aksinya. Kepolisian mengimbau untuk tidak menyebarluaskan konten berisi kekerasan tersebut.
  • PM Ardern menyebut, "Sebagian korban merupakan pendatang dan migran, tetapi mereka tetap merupakan bagian dari kita".
  • Seorang saksi bernama Len Peneha mengatakan, ia melihat seorang laki-laki berpakaian hitam memasuki masjid yang diduga berisi ratusan jemaah. Tak lama, terdengar puluhan kali suara tembakan. Peneha juga menyebut melihat seorang laki-laki bersenjata melarikan diri sebelum petugas tiba.
  • Penembakan dilakukan di dua masjid, yakni Al Noor dan Linwood Islamic Center. Masing-masing jatuh korban jiwa sebanyak 30 dan 10 orang.
  • Tim cricket dari Bangladesh berhasil melarikan diri setelah mendengar bunyi tembakan dari dekat tempat mereka akan bertanding. Mereka berlindung di ruang ganti Hagley Oval sebelum dibawa ke hotel. Salah satu dari mereka, Tamim Iqbal, menyebut kejadian ini begitu menakutkan.

https://internasional.kompas.com/read/2019/03/15/14503991/penembakan-masjid-di-selandia-baru-ini-fakta-yang-berhasil-terhimpun

Tragedi solat Jumaat: Penembak tulis manifesto sebelum serang masjid
Nailah HudaAstro Awani | Diterbitkan pada Mac 15, 2019 15:20 MYT

Tragedi solat Jumaat: Penembak tulis manifesto sebelum serang masjid
Gambar wajah suspek Brenton Tarrant, warga Australia, yang merakam serangan di masjid itu melalui kamera badan yang disiarkan secara langsung ke Facebook. Foto - AP.
SATU manifesto berlatar belakangkan perasaan anti-pendatang berjudul ‘The Great Replacement’ sepanjang 73 muka surat dikongsi secara berleluasa di media sosial selepas ia dikaitkan dengan penembakan di Masjid Al Noor, Christchurch, New Zealand pada Jumaat.

“Krisis penghijrahan warga luar ke dalam negara secara besar-besaran merupakan serangan terhadap orang-orang Eropah yang, jika tidak dihentikan, akhirnya akan menyebabkan bangsa Eropah diganti dan hilang sepenuhnya," antara nota yang terkandung dalam manifesto berkenaan.

Manifesto itu yang ditulis oleh Brenton Tarrant, warga Australia yang sudah dikenali sebagai salah seorang penembak di masjid berkenaan, menceritakan kebimbangan mengenai kehilangan kaum dan bangsa Eropah akibat daripada penghijrahan warga luar ke New Zealand.

“Ia semua berlaku melalui penghijrahan. Ini penggantian etnik. Ini penggantian bangsa. Ini penggantian kaum,” tegas Brenton.

Penduduk di New Zealand merangkumi lebih 200 kumpulan etnik.

Namun, jika melihat kepada statistik penghijrahan ke New Zealand, angka berkenaan telah menurun pada tahun 2018 dan 2017 berbanding 2016.

Berdasarkan statistik rasmi yang dikeluarkan oleh StatsNZ, pendatang luar negara menurun daripada 58,400 ke 56,230 pada hujung Disember 2018.

Bagaimanapun, perasaan anti-pendatang itu kian meningkat bukan sahaja bagi individu-individu seperti Brenton, namun juga boleh dilihat dalam undang-undang bawah kerajaan Parti Nasional.

Pada tahun 2017, kerajaan New Zealand memperkenalkan beberapa sekatan terhadap kemasukan pendatang luar antaranya menaikkan gaji minimum untuk mendapatkan visa serta menyukarkan peluang untuk lulus peperiksaan Bahasa Inggeris.


Serangan ngeri pada skala ini belum pernah dialami oleh penduduk New Zealand, selain insiden tembakan pada tahun 1990 apabila seorang lelaki menembak mati 13 orang, termasuk dua kanak-kanak berusia 6 tahun.

Berikutan itu, undang-undang senjata diketatkan sekali gus menjadikan kes pembunuhan menurun terutamanya kes melibatkan senjata.

Akhbar NYTimes melaporkan, terdapat hanya 35 kes bunuh yang berlaku pada tahun 2017.

Sejak 2007, kes bunuh menggunakan senjata kekal bawah 10 kes, selain pada tahun 2009 yang merekodkan 11 kes.

Walau bagaimanapun, tahun 2017 merekodkan pemilikan senjata sebanyak 1.2 juta di seluruh negara itu, menurut laporan Small Arms Survey.

Brenton telah dinamakan sebagai salah seorang suspek yang bertanggungjawab untuk sekurang-kurangnya 40 nyawa terkorban dalam tembakan rambang yang berlaku di dua buah masjid di Christchurch sewaktu solat Jumaat hari ini.

Serangan itu, yang menurut polis telah dilakukan oleh empat orang suspek, turut dirakam oleh Brenton dalam video yang disiarkan secara langsung kepada Facebook melalui kamera badan dan boleh digambarkan seolah-olah menyerupai gaya permainan menembak PUBG.

Buat masa ini, polis telah menangkap tiga suspek dan masih mencari seorang lagi suspek yang melarikan diri.


http://www.astroawani.com/berita-dunia/tragedi-solat-jumaat-penembak-tulis-manifesto-sebelum-serang-masjid-201237?
















Tiada ulasan: