Isnin, 6 April 2020

Perkedel Tahu. Mantap darimu nenek untuk si anak muda. 10131


Mulia hatimu. Lebih indah nafas terakhirmu beriman pada Allah. Apa pun itu rahsia Allah. Allah Tuhan Yang Maha Adil. 

Kisah Nenek Pasien Virus Corona Tolak Pasang Ventilator, Mengalah Pada yang Muda
Senin, 6 April 2020 12:51 Reporter : Billy Adytya Kisah Nenek Pasien Virus Corona Tolak Pasang Ventilator, Mengalah Pada yang Muda
Ilustrasi Nenek. ©CC0 Public Domain
Merdeka.com - Virus corona atau covid-19 yang menjadi pandemi dunia saat ini telah menjatuhkan banyak korban. Seseorang dengan usia yang tak lagi muda akan sangat rentan terkena virus corona. Hal tersebut disebabkan karena kondisi imun dalam tubuhnya sudah tak sebaik orang yang masih muda.

Sebuah kisah haru terjadi baru-baru ini, pasalnya seorang nenek tua yang merupakan pasien virus corona atau covid-19 menolak untuk dipasangkan ventilator. Ia menolak karena memiliki alasan yang begitu mulia. Ingin tahu kisah selengkapnya? Berikut ulasannya dari berbagai sumber.

Berusia 90 Tahun

Virus corona akan sangat mudah dan rentan menyerang orang-orang yang sudah berusia tua. Hal tersebut karena sistem kekebalan tubuh mereka tengah menurun dan tak sebaik saat mereka masih muda.

Seperti salah seorang nenek yang terinfeksi virus corona. Pasalnya ia merupakan pasien covid-19 dengan usia yang sudah menginjak 90 tahun.

Tolak Dipasangkan Ventilator, Keadaan Memburuk

Wanita berusia 90 tahun di Belgia ditetapkan positif terjangkit virus corona. Di usianya yang sudah tak terhitung muda itu, kondisinya semakin memburuk.
pembuatan ventilator virus coronaIlustrasi Ventilator 2020 REUTERS/Rodrigo Urzagasti

Hal tersebut membuat dirinya harus mendapatkan perawatan yang intes, salah satunya dengan pemasangan ventilator. Namun, siapa sangka sang nenek justru menolak dipasangkan ventilator dalam kondisinya yang memburuk.

Alasan Tolak Pasang Ventilator

Wanita berusia 90 tahun dengan nama Suzanne Hoylaerts asal Belgia tersebut sempat mengatakan alasannya menolak pemasangan ventilator itu. Ia mengungkapkan alasan yang membuat seluruh dokter merasa terharu.

"Saya tidak ingin menggunakan respirasi buatan. Simpan untuk pasien yang lebih muda. Aku sudah memiliki kehidupan yang baik," ungkap Suzanne.

Tutup Usia/meninggal dunia

Pada akhirnya, Suzanne tutup usia setelah dirawat selama dua hari di rumah sakit. Sontak kepergiannya menimbulkan duka mendalam bagi anggota keluarga yang ditinggalkan.
ilustrasi pasien di rumah sakitShutterstock.com/Tyler Olson

Judith, sang putri juga merasakan duka yang cukup mendalam atas kepergian sang ibunda. Ia begitu merasa kehilangan sosok Suzanne.

Tak Bisa Ucap Selamat Tinggal

Judith juga mengaku dirinya tak bisa mengucapkan selamat tinggal untuk yang terakhir kalinya kepada sang ibunda. Duka semakin terasa saat Judith tak bisa menghadiri pemakaman sang ibunda. Hal tersebut tengah disampaikan Judith pada surat kabar Belanda Het Laatste Nieuws.

"Saya tidak bisa mengucapkan selamat tinggal padanya, dan saya bahkan tidak memiliki kesempatan untuk menghadiri pemakamannya." [bil]

Sumber:
Kisah Nenek Pasien Virus Corona Tolak Pasang Ventilator, Mengalah Pada yang Muda | merdeka.com
merdeka.com
Cara Membuat Perkedel Tahu yang Praktis dan Sederhana, Cocok untuk Camilan 
Senin, 6 April 2020 13:04 Reporter : Rakha Fahreza Widyananda Cara Membuat Perkedel Tahu yang Praktis dan Sederhana, Cocok untuk Camilan
cara membuat perkedel. ©2020 Merdeka.com
Merdeka.com - Tahu merupakan sumber makanan yang sarat akan gizi dan bisa diolah menjadi apa saja. Maka tidak heran jika tahu menjadi andalan dalam membuat suatu makanan yang mengenakkan dan banyak disukai oleh orang-orang.

Kalau biasanya tahu menjadi bahan pelengkap dalam membuat makanan, tahu juga bisa dijadikan menjadi sebuah bahan utama dalam suatu resep. Tahu dapat diolah menjadi perkedel.

Perkedel yang biasa kita kenal merupakan makanan hasil olahan kentang dan dicampur dengan daging giling yang dibentuk bulat, kemudian digoreng keemasan dengan balutan telur. Perkedel biasanya dapat dimakan sebagai lauk bersama nasi ataupun dapat dijadikan sebagai camilan.

Namun, untuk menggantikan kentang sebagai bahan utama, ternyata tahu juga bisa dijadikan sebagai olahan berbagai macam perkedel.

Untuk mengetahui caranya, berikut kami rangkum cara membuat perkedel yang praktis dan sederhana, yang dilansir dari Liputan6.com

1. Cara Membuat Perkedel Tahu dengan Campuran Kornet
cara membuat perkedelTokopedia.com
Cara membuat perkedel tahu yang bisa Anda lakukan di rumah adalah dengan mencampurkan bahan utama pembuat perkedel dengan kornet. Kornet dapat menjadi bahan baku tambahan pada pembuatan perkedel tahu.

Selain praktis dan mudah didapat, kornet juga memiliki harga yang cukup terjangkau dibandingkan dengan menggunakan daging giling.

Bahan-bahan perkedel tahu kornet :
  • 2 buah tahu putih
  • 1 sendok makan (sdm) kornet sapi
  • 1 butir telur ayam
  • 1 batang bawang daun, iris halus
  • 1 batang daun seledri, iris halus
  • 2 siung bawang putih (bisa diganti dengan sdt bawang putih bubuk)
  • sdt lada bubuk
  • Garam dan kaldu bubuk secukupnya

Cara Membuat Perkedel Tahu Kornet

1. Hancurkan tahu putih menggunakan sendok atau peralatan lainnya.
2. Tambahkan kornet ke dalam adonan tahu putih, aduk sampai merata.
3. Masukkan bawang daun, daun seledri, lada, bawang putih, garam, serta kaldu bubuk. Campurkan semuanya ke dalam adonan tahu kemudian aduk sampai merata.
4. Ambil sedikit demi sedikit adonan tahu kemudian bentuk menjadi bulat pipih sampai adonan tahu habis.
5. Pecahkan telur dan pisahkan putihnya, ke dalam wadah kecil.
6. Celupkan adonan tahu ke dalam putih telur, kemudian goreng dalam minyak panas sampai kecoklatan. Gunakan api kecil agar matang sempurna.
7. Angkat, tiriskan, perkedel tahu kornet siap disajikan.

2. Cara Membuat Perkedel Tahu dengan Campuran Daging Ayam

cara membuat perkedelTokopedia.com
Cara membuat perkedel tahu yang bisa anda lakukan di rumah yang selanjutnya adalah dengan mencampurkan bahan utama dengan daging ayam. Selain cocok dijadikan sebagai lauk untuk makan, perkedel tahu ayam juga cocok dimakan sebagai camilan untuk anda.

Bahan-bahan perkedel tahu ayam :
  • 5 buah tahu putih
  • 250 gr ayam fillet, haluskan
  • 1 butir telur
  • 100 gr wortel parut
  • 1 sdm irisan bawang daun
  • 1 sdm irisan daun seledri
  • 5 siung bawang putih (bisa diganti dengan 2 sdt bawang putih bubuk)
  • sdt lada bubuk
  • 1 sdt garam
  • 1 sdt kaldu bubuk

Cara Membuat Perkedel Tahu Ayam

1. Hancurkan tahu, kemudian campurkan dengan ayam fillet yang sudah dihaluskan. Aduk rata.
2. Masukkan wortel, bawang daun, daun seledri, bawang putih, lada, garam, dan kaldu bubuk ke dalam adonan. Aduk sampai merata.
3. Ambil sedikit adonan, bentuk menjadi bulat pipih. Lakukan langkah ini sampai adonan habis.
4. Panaskan minyak goreng, kemudian celupkan adonan ke dalam telur lalu goreng dengan api kecil.
5. Jika sudah berubah warna menjadi kuning kecoklatan, angkat lalu tiriskan. Perkedel tahu ayam siap disajikan.

3. Cara Membuat Perkedel Tahu Isi Telur Puyuh

cara membuat perkedelTokopedia.com
Cara membuat perkedel tahu selanjutnya adalah dengan menggunakan campuran telur puyuh pada bahan baku perkedel tahu. Telur puyuh merupakan sumber protein yang baik bagi tubuh anda. Berikut ini cara membuat perkedel tahu dengan campuran telur puyuh.

Bahan-bahan perkedel tahu telur puyuh :
  • 6 buah tahu putih
  • 10 butir telur puyuh rebus
  • 1 butir telur ayam, kocok lepas
  • 2 batang bawang daun, iris halus
  • 5 siung bawang putih (bisa diganti dengan 2 sdt bawang putih bubuk)
  • 2 sdm bawang merah goreng
  • Garam dan merica secukupnya
  • Penyedap rasa secukupnya

Cara Membuat Perkedel Tahu Telur Puyuh

1. Haluskan tahu ke dalamwadah.
2. Masukkan bawang daun, bawang putih, bawang goreng, garam, merica, dan kaldu bubuk. Aduk hingga merata.
3. Ambil 1 sdm adonan, bentuk menjadi bulat pipih. Kemudian masukkan sebutir telur puyuh lalu balut kembali dengan adonan sambil dibentuk bola. Lakukan langkah ini sampai adonan habis.
4. Siapkan minyak panas, lalu celupkan adonan ke dalam kocokan telur ayam. Goreng hingga matang kuning kecoklatan. Angkat, lalu tiriskan.
[raf]
Sumber:
Cara Membuat Perkedel Tahu yang Praktis dan Sederhana, Cocok untuk Camilan | merdeka.com
merdeka.com

Tak Boleh Solat Jumaat Dalam Talian – Mufti Perlis
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KANGAR – Solat Jumaat tidak boleh didirikan secara bersendirian atau mengikut imam secara dalam talian termasuk rakaman secara langsung disiar... The post Tak Boleh Solat Jumaat Dalam Talian – Mufti Perlis appeared first on MYNEWSHUB.
Katil ICU Untuk Pesakit COVID-19 Mula Diedar
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 1 hour ago
KUALA LUMPUR – Sebahagian daripada 100 katil untuk ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) bagi merawat pesakit COVID-19 yang tiba... The post Katil ICU Untuk Pesakit COVID-19 Mula Diedar appeared first on MYNEWSHUB.
Pakej Prihatin PKS (Tambahan) Diumum Petang Ini
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 3 hours ago
KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka mengumumkan Pakej Prihatin PKS (Tambahan) pada jam 4 petang ini.... The post Pakej Prihatin PKS (Tambahan) Diumum Petang Ini appeared first on MYNEWSHUB.
Iman seorang Ismail
admin, null - 3 hours ago
Pengantar Penerbit Penjelajahan alam pikir untuk menemukan suatu jawaban atas pertanyaan-pertanyaan selalu menarik. Apalagi pertanyaan-pertanyaan yang pada galibnya bukan rasional melulu, melainkan pertanyaan batiniah. Dalam ranah keagamaaan, ada agama-agama yang memiliki sejumlah kesamaan. Sebutlah Islam dan Nasrani. Ada kitab-kitab yang diakui keduanya sebagai Kitab Suci, misalnya Taurat, Zabur, dan Injil. Sejumlah tokoh juga diakui kedua […]
Harimau Malaya Positif COVID-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
NEW YORK – Seekor harimau Malaya di Zoo Bronx, di sini disahkan positif COVID-19, dipercayai tersebar melalui penjaga zoo berkenaan... The post Harimau Malaya Positif COVID-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Duta Malaysia Antara 55 Individu Selesai Proses Kuarantin
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 5 hours ago
NILAI – Proses kuarantin 55 individu terdiri daripada warga Malaysia dan tanggungan serta bukan warganegara yang tiba di tanah air... The post Duta Malaysia Antara 55 Individu Selesai Proses Kuarantin appeared first on MYNEWSHUB.
Malaysia Sertai Kaji Selidik Uji Ubat Rawat Covid-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 6 hours ago
PUTRAJAYA – Kaji selidik Solidariti dilancarkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) akan menyaksikan penglibatan Malaysia dalam usaha antarabangsa untuk menguji beberapa... The post Malaysia Sertai Kaji Selidik Uji Ubat Rawat Covid-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Jangan Begitu Manja, Henti Salahkan Polis – KPN
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 7 hours ago
KUALA LUMPUR – Orang awam diminta supaya berhenti menyalahkan anggota polis ekoran berlaku kesesakan lalu lintas ketika sekatan jalan raya,... The post Jangan Begitu Manja, Henti Salahkan Polis – KPN appeared first on MYNEWSHUB.
Tempoh 24 Jam 4,690 Kematian Baru Akibat COVID-19
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 8 hours ago
PARIS – Sehingga semalam, jumlah kematian di seluruh dunia akibat COVID-19 meningkat kepada 68,125 orang, menurut laporan yang dikumpulkan oleh... The post Tempoh 24 Jam 4,690 Kematian Baru Akibat COVID-19 appeared first on MYNEWSHUB.
Lelaki Lebih Ramai Mati Akibat COVID-19?
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 9 hours ago
KETIKA pasukan saintis melakukan ujian pengesanan terhadap pesakit di China, di mana bermula punca pandemik COVID-19 yang kini melanda hampir... The post Lelaki Lebih Ramai Mati Akibat COVID-19? appeared first on MYNEWSHUB.

RANSANGAN TUNAI PERLU RM150 BILION, BUKAN RM22 BILION – PAKAR
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 45 minutes ago
[image: Ransangan tunai perlu RM150 bilion, bukan RM22 bilion - Pakar] Ransangan tunai perlu RM150 bilion, bukan RM22 bilion – Pakar Oleh: Redzuan RF8 MediaApril 06, 2020 Share Pakar ekonomi tidak melihat ransangan tunai sebanyak RM22 bilion yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dalam pakej ransangan ekonomi sebanyak RM250 bilion minggu lalu mencukupi menghadapi kesan wabak Covid 19. Sebaliknya seorang pakar ekonomi, Kameel Mydin Maeera berkata, satu ransangan tunai baharu melibatkan RM150 perlu dibuat bagi menghalang kemelesetan selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan. P...

Ratu Elizabeth Kobarkan Semangat Perang Dunia II untuk Kalahkan Corona
Dalam pidatonya tentang pandemi COVID-19, Ratu Elizabeth ucapkan We'll Meet Again sebuah lagu penyemangat rakyat Inggris saat Perang Dunia II.

Dirjen Kesehatan Malaysia, Virus Covid-19 Terlahir Seperti Ini, Akankah Anda Keluar Rumah?
Serambi Indonesia - 1 hour ago
Malaysia telah mengambil kebijakan memperpanjang masa pembatasan wilayah (lockdown) terhitung sejak 18 Maret sampai dengan 18 April 2020.

Jokowi Beberkan 10 Negara dengan Kasus Corona Terbanyak
Dita Angga Rusiana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Presiden Jokowi menyebut saat ini sudah ada 207 negara terdampak pandemi virus corona. Dia juga membeberkan 10 negara dengan kasus tertinggi di dunia.

6 Cara Bersihkan Gagang Pintu hingga Ponsel untuk Cegah Penularan Covid-19
Diana Rafikasari, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Membersihkan benda-benda yang paling sering disentuh di sekitar Anda merupakan langkah penting dalam mencegah penularan virus corona. Salah satunya ponsel.

New York Catat Penurunan Kematian Akibat Covid-19, Trump: Itu Pertanda Baik
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 1 hour ago
Trump meningkatkan harapan tentang perkembangan positif terkait Covid-19, setelah jumlah kematian di New York mengalami penurunan untuk pertama kalinya.

COVID-19: PM Jepun akan isytihar darurat
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
MOCSCOW, 12 Syaaban 1441H, Isnin – Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe merancang untuk mengisytiharkan darurat di negara itu pada Rabu bagi membendung penularan wabak COVID-19. Agensi berita Sputnik yang memetik agensi berita Kyodo pada Isnin melaporkan, seorang pegawai kerajaan berkata, perisytiharan darurat membolehkan pihak berkuasa tempatan mengarahkan penduduk tidak keluar rumah, menyertai majlis awam serta … The post COVID-19: PM Jepun akan isytihar darurat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kes COVID-19 di Jerman melebihi 95,000
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
MOSCOW, 12 Syaaban 1441H, Isnin – Jumlah positif COVID-19 di Jerman melonjak sebanyak 3,677 menjadikan angka keseluruhan 95,391 kes manakala korban bertambah seramai 92 lagi kepada 1,434 dalam tempoh 24 jam, lapor agensi berita Sputnik. Data terkini Institut Robert Koch mendedahkan kebanyakan kes direkodkan di Bavaria (24,974), North Rhine-Westphalia (19,384) dan Baden-Wurttemberg (19,395). Berlin pula … The post Kes COVID-19 di Jerman melebihi 95,000 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
Kebenaran syarikat arak beroperasi sudah ditarik: Annuar
ADMIN ISMAWEB, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - in the future
BANGI, 12 Syaaban 1441H, Isnin – Menteri Wilayah Persekutuan, Tan Sri Annuar Musa mendakwa, kelulusan bagi syarikat pengeluaran bir, Heineken untuk beroperasi ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah ditarik. Beliau berkata, tindakan itu dibuat kerana tidak selari dengan dasar ditetapkan oleh kerajaan Perikatan Nasional (PN) “Sudah dibatalkan pagi ini, kerana tak selari dengan dasar yang … The post Kebenaran syarikat arak beroperasi sudah ditarik: Annuar appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.
SEBAHAGIAN DARI TANAH MELAYU
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
DARI SEJARAH SINGAPURA SAPERTI PULAU PINANG ADALAH TANAH MELAYU Gwa mmg arap Tumasik masuk Malaysia balik ..kita jadi Negara Sosialis Terpimpin. Cita-cita olok-olok Haji Khir Toyo-l untuk Sipar Misking akan berada di Landasan Yg Sebenar .. bukan lagi Landasan Olok-olok. on *FAKTA SAHEH - * *SINGAPURA DALAM MALAYSIA* Publish | Delete | Spam panglimo potaseh on 05/04/20 G -------

Raja Salman Gelontorkan Rp 39 Triliun Buat Bayar Gaji Pegawai Swasta Demi Hindari PHK
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Langkah terbaru ini untuk mengatasi dampak pandemi virus corona, menyusul paket stimulus darurat yang diumumkan bulan lalu untuk menopang perekonomian.

5 Cara Menurunkan Panas Pada Anak dengan Cepat dan Benar, Tak Perlu Panik
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Untuk mengetahui secara lebih rinci, berikut kami rangkum cara menurunkan panas pada anak secara cepat.
7 Manfaat Asam Jawa untuk Kesehatan, Bisa Memperkuat Imunitas Tubuh
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 1 hour ago
Asam jawa merupakan buah yang cukup terkenal di Indonesia.Kandungan vitamin hingga senyawa organik pada asam jawa dapat berfungsi efektif menjaga kesehatan tubuh dan mencegah berbagai macam penyakit. Lantas apa saja manfaatnya? Simak 7 manfaat asam jawa untuk kesehatan berikut ini.

Cara Membuat Perkedel Tahu yang Praktis dan Sederhana, Cocok untuk Camilan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Untuk menggantikan kentang sebagai bahan utama, ternyata tahu juga bisa dijadikan sebagai olahan berbagai macam perkedel. Berikut kami rangkum cara membuat perkedel yang praktis dan sederhana.
8 Cara Mengatasi Asam Urat, Berhenti Konsumsi Organ Hewan
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 2 hours ago
Berikut cara mengatasi asam urat supaya bisa menurunkan gejala dan tidak bertambah buruk melalui gaya hidup sehat.

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: