Today in Islamic Date
01 Safar 1435 AH
[ Wednesday, 04th December 2013 ]
MENYANGGAH SYI’AH: IMAMAH, SIAPA YANG MENEPATI NAS?
Di antara taktik golongan Syi’ah untuk mengelirukan dan menipu
umat Islam ialah dengan menghubungkan ajaran mereka kepada imam-imam Ahlul Bait
iaitu keturunan Nabi S.A.W.. Kerana itu
kepercayaan kepada imam-imam ini yang dipanggil akidah imamah adalah merupakan
usul agama yang paling utama di sisi mana-mana golongan Syi’ah. Tanpa
kepercayaan kepada imam maka akan runtuhlah akidah Syi’ah yang lain.
Di antara ulama yang mengingatkan umat Islam tentang taktik
jahat ini ialah al-Imam al-Ghazali ketika beliau menyebutkan beberapa helah
golongan sesat untuk mengelirukan umat Islam.
الثالث ألا يظهر من نفسه انه مخالف للأمة كلهم وانه منسلخ عن الدين
والنحلة إذ تنفر القلوب عنه ولكن يعتزي إلى ابعد الفرق عن المسلك المستقيم وأطوعهم
لقبول الخرافات ويتستر بهم ويتجمل بحب اهل البيت وهم الروافض
Helah ketiga (daripada bab ketiga-Helah Golongan Sesat): dengan
tidak menampakkan daripada dirinya bahawa ia menyalahi kebanyakan ummat,
mendedahkan pegangan dan anutannya yang sebenar kerana jiwa-jiwa manusia akan
menjadi liar daripadanya (dengan terdedah pegangan sebenar) tetapi ia akan
menyandarkan (pegangannya) kepada golongan-golongan yang paling menepati jalan
yang benar serta paling patuh supaya diterima kekarutan-kekarutan ajarannya,
boleh melindungi dirinya di sebalik mereka dan menampakkan keindahan ajarannya
dengan cintakan Ahlul Bait iaitu golongan Rafidhah (Syi’ah).[1]
Namun begitu golongan Syi’ah telah berpecah kepada beberapa puak
dimana masing-masing mendakwa bahawa mereka berada di landasan kebenaran di
dalam pemilihan imam dan hanya imam merekalah yang menepati pilihan Allah
ta’ala. Kerana setiap golongan Syi’ah percaya bahawa imam-imam yang dilantik
dari pihak Allah menepati dalil pegangan mereka.
Syi’ah Imamiyyah Ithna ‘Asya’irah berpegang kepada begitu banyak
dalil yang menunjukkan bahawa imam-imam mereka dilantik berdasarkan nas
daripada Allah ta’ala. Antaranya:
محمد بن الحسن، عن سهل بن زياد، عن محمد بن عيسى، عن فضالة بن
أيوب، عن أبان، عن عبدالله بن سنان، عن إسماعيل بن جابر، قال: قلت لابي جعفر عليه
السلام: أعرض عليك ديني الذي أدين الله عزوجل به؟ قال: فقال: هات قال.فقلت: أشهد
أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأن محمدا عبده ورسوله والاقرار بما جاء به من
عند الله وأن عليا كان إماما فرض الله طاعته، ثم كان بعده الحسن إماما فرض الله
طاعته، ثم كان بعده الحسين إماما فرض الله طاعته، ثم كان بعده علي بن الحسين إماما
فرض الله طاعته حتى انتهى الامر إليه، ثم قلت: أنت يرحمك الله؟ قال: فقال: هذا دين
الله ودين ملائكته
Muhammad bin al-Hasan daripada Sahal bin Ziyad daripada Muhammad
bin Isa daripada Fadhalah bin Ayyub daripada Aban daripada Abdillah bin Sinan
daripada Ismail bin Jabir katanya, aku berkata kepada Abu Ja’far (Muhammad
al-Baqir) a.s.: “Bolehkah aku kemukakan kepadamu agamaku yang aku beriman
kepada Allah ‘azzawajalla dengannya? Perawi (Ismail) berkata, maka Abu Ja’far
a.s. berkata: “Silakan”. Perawi berkata, maka aku pun berkata: “Aku bersaksi
bahawa tiada tuhan selain Allah yang esa tiada sekutu bagi-Nya dan Muhammad
adalah hamba dan utusan-Nya dan aku mengakui terhadap apa yang dibawa olehnya
dari sisi Allah dan sesungguhnya Ali adalah imam yang difardhukan oleh Allah
untuk ditaati, kemudian selepasnya al-Hasan sebagai imam yang difardhukan oleh
Allah untuk ditaati, kemudian selepasnya al-Husain sebagai imam yang
difardhukan oleh Allah untuk ditaati, kemudian selepasnya Ali bin al-Husain
sebagai imam yang difardhukan oleh Allah untuk ditaati sehinggalah urusan ini
berakhir kepadanya. Kemudian aku berkata: “Engkau juga, semoga engkau dirahmati
oleh Allah?”. Perawi berkata, lalu ia (Abu Ja’far) berkata: “Ini adalah agama
Allah dan agama malaikat-malaikat-Nya”.[2]
Begitu jugalah berhubung dengan setiap imam daripada dua belas
imam mereka. Semuanya dilantik dari pihak Allah dan diwajibkan supaya menta’atinya.
Al-Kulaini menukilkan riwayat berkenaan perlantikan Abu al-Muhammad Hasan
al-Askari:
عن أبي هاشم الجعفري قال: كنت عند أبي الحسن عليه السلام بعد ما
مضى ابنه أبوجعفر وإني لافكر في نفسي أريد أن أقول: كأنهما أعني أبا جعفر وأبا
محمد في هذا الوقت كأبي الحسن موسى وإسماعيل ابني جعفر ابن محمد عليهم السلام وإن
قصتهما كقصتهما، إذ كان أبومحمد المرجى بعد أبي جعفر عليه السلام فأقبل علي
أبوالحسن قبل أن أنطق فقال: نعم يا أبا هاشم بدا لله في أبي محمد بعد أبي جعفر
عليه السلام ما لم يكن يعرف له، كما بدا له في موسى بعد مضي إسماعيل ما كشف به عن
حاله وهو كما حدثتك نفسك وإن كره المبطلون، وأبومحمد ابني الخلف من بعدي، عنده علم
ما يحتاج إليه ومعه آلة الامامة
Daripada Abu Hasyim al-Ja’fari katanya, saya bersama Abu
al-Hasan a.s. selepas kewafatan anaknya Abu Ja’far dan terlintas di fikiran
saya yang ingin saya katakan ialah seolah-olah Abu Ja’far dan Abu Muhammad
(Hasan al-Askari) pada waktu ini sama seperti apa yang telah berlaku kepada Abu
al-Hasan (Musa al-Kazhim) dan Ismail dua orang anak Ja’far as-Sadiq bin
Muhammad al-Baqir a.s. dan kisah kedua-duanya (Abu Ja’far dan Abu Muhammad
Hasan al-Askari) sama seperti kedua-duanya (Abu al-Hasan (Musa al-Kazhim) dan
Ismail) kerana Abu Muhammad a.s. yang diharapkan (menjadi imam) selepas Abu
Ja’far a.s.. Lalu Abu al-Hasan a.s. mengadap saya sebelum saya sempat
menuturkannya dengan katanya: “Ya! Wahai Aba Hasyim. Telah berlaku bada’[3]
kepada Allah tentang Abu Muhammad selepas (kematian) Abu Ja’far a.s. sesuatu
yang sebelum itu Dia tidak mengetahui tentangnya sebagaimana berlaku bada’
kepada Allah tentang Musa al-Kazhim selepas kematian Ismail[4] apa yang
tersingkap tentang keadaannya. Ia berlaku sebagaimana yang terlintas di dalam
hatimu walaupun orang-orang yang sesat tidak menyukainya. Abu Muhammad anakku
adalah pengganti selepasku. Dia mempunyai ilmu yang diperlukan dan alat-alat
imamah.[5]
Dua contoh ini sudahpun memadai sebagai dalil bahawa perlantikan
imam di sisi Syi’ah Imamiyyah Ithna ‘Asyariyyah adalah daripada Allah. Begitu
juga di sisi Syi’ah yang lain. Syi’ah Isma’iliyyah umpamanya mengatakan imamah
adalah salah satu usul Islam, asas dan tiang agama. Mereka berbeza dengan Ithna
‘Asyariyyah di dalam perlantikan imam selepas Ja’far as-Sadiq iaitu mereka
tidak menerima Musa al-Kazhim sebagai imam yang menggantikannya tetapi
menetapkan bahawa Ismail adalah orang yang dilantik oleh Allah sebagai imam.
Seorang tokoh Isma’iliyyah Ali bin Muhammad al-Walid menjelaskan tentang imamah
dengan katanya:
“Imamah adalah kefardhuan dari Allah dan Ia menyempurnakan agama
dengannya. Tidak sah beriman dengan Allah dan rasul kecuali beriman dengan imam
dan hujjah”.[6]
Ketetapan imam-imam di sisi Isma’iliyyah juga sebagaimana Ithna
‘Asyariyyah iaitu mengikut sebagaimana yang ditetapkan oleh Allah ta’ala
walaupun berbeza orang yang layak menduduki jawatan tersebut. Seorang tokoh
Isma’iliyyah menyebutkan di dalam kitabnya:
“Hanya keturunan Ali sahaja yang layak menduduki tempat imam
iaitu Hasan dan Husain kemudian dari kalangan keturunan Husain bukan keturunan
Hasan. Kemudian sesudah itu dari kalangan keturunan Ismail bin Ja’far as-Sadiq
dan bukan dari kalangan keturunan yang lain”.[7]
Bukti yang dikemukakan di atas menunjukkan bahawa Syi’ah Ithna
‘Asyariyyah dan Isma’iliyyah sepakat di dalam akidah tentang kewajipan beriman
kepada imam-imam maksum yang dilantik dari pihak Allah. Tetapi mereka berbeza
pendapat siapakah yang layak menduduki jawatan tersebut selepas Imam Ja’far
as-Sadiq.
Ini belum lagi dilihat kepada kelompok Syi’ah yang lain.
Umpamanya Syi’ah al-Kaisaniyyah berbeza pendapat di dalam pemilihan imam
selepas Ali r.a. bila mereka mengatakan imam selepasnya ialah Muhammad bin
al-Hanafiyyah bukan Hasan r.a.. Begitu juga dengan pecahan-pecahan Syi’ah yang
begitu banyak, perbezaan mereka yang besar adalah dalam pemilihan imam selepas
kematian seseorang imam dan perbezaan tersebut bukanlah perkara ranting tetapi
ia adalah termasuk di dalam pokok ajaran kerana ia merupakan asas penting
agama.
Kalau begitu, Syi’ah dari kelompok manakah yang menepati nas
dari Allah ta’ala? Jikalau Imamiyyah Ithna ‘Asya’irah menjadikan ayat at-Tathir
sebagai dalil pegangan mereka, maka apakah Syi’ah-syi’ah yang lain tidak
menjadikan dalil yang sama untuk menguatkan pegangan mereka?[8] Siapakah dari
kalangan mereka yang menepati nas tersebut? Ayat itu ialah:
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ
الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
Bermaksud: Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya
itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri
kamu wahai “Ahlul Bait” dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari
segala perkara yang keji).[9]
Di antara dalil golongan Imamiyyah Ithna ‘Asya’irah di dalam
menegakkan akidah imamah mereka ialah hadith dua belas khalifah iaitu:
عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ قَالَ كَتَبْتُ
إِلَى جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ مَعَ غُلَامِي نَافِعٍ أَنْ أَخْبِرْنِي بِشَيْءٍ
سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ
فَكَتَبَ إِلَيَّ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَوْمَ جُمُعَةٍ عَشِيَّةَ رُجِمَ الْأَسْلَمِيُّ يَقُولُ لَا يَزَالُ الدِّينُ
قَائِمًا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ أَوْ يَكُونَ عَلَيْكُمْ اثْنَا عَشَرَ
خَلِيفَةً كُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ عُصَيْبَةٌ مِنْ
الْمُسْلِمِينَ يَفْتَتِحُونَ الْبَيْتَ الْأَبْيَضَ بَيْتَ كِسْرَى أَوْ آلِ
كِسْرَى
Daripada ‘Amir bin Sa’ad bin Abi Waqqas katanya, saya menulis
kepada Jabir bin Samurah bersama hambaku Nafi’ supaya engkau ceritakan kepadaku
sesuatu yang engkau mendengarnya daripada Rasulullah s.a.w., Dia (‘Amir)
berkata, “lalu dia (Jabir) menulis kepadaku, “aku mendengar Rasulullah s.a.w.
pada hari Jumaat ……….. yang direjam Ma’iz al-Aslami bersabda: “Agama ini akan
terus teguh sehingga berlakunya kiamat atau sehingga kamu dikuasai oleh dua
belas orang khalifah, mereka semuanya dari Quraisy”. Aku mendengar Baginda
bersabda lagi, “satu kelompok dari orang-orang Islam akan menakluk rumah putih
iaitu rumah (kerajaan) Kisra atau keluarga Kisra”.[10]
Kalaulah Imamiyyah Ithna ‘Asya’irah menjadikan hadith ini
sebagai dalil mereka maka bagaimana pula dengan pecahan Syi’ah yang lain?[11]
Kalaulah dalil-dalil yang lain dijadikan hujah oleh Imamiyyah
Ithna ‘Asya’irah sama ada takwilan yang bathil daripada ayat al-Quran maka
mungkin juga pecahan Syi’ah yang lain menggunakan dalil yang sama untuk
menguatkan pegangan mereka. Ini kerana hujah mereka adalah sama iaitu untuk
menguatkan akidah imamah yang menjadi tunjang kepada ajaran mereka semua.
Jadi….. siapakah dari kalangan mereka yang menepati nas dan
menepati kehendak Allah di dalam pemilihan imam?[12]
NOTA KAKI:
[1] Al-Imam al-Ghazali Fadhaaih al-Bathiniah Bab Ketiga
Peringkat-Peringkat Helah Mereka (Golongan Sesat) Dan Sebab Manusia Terpedaya
Dengan Mereka Walaupun Jelas Kejahatan Mereka, hal. 30
[2] Al-Usul Min al-Kafi jil. 1 hal. 188
[3] Nyata atau jelas sesuatu setelah tersembunyi. Bada’ bererti
jahil tidak mempunyai ilmu yang meliputi. Golongan Syiah mempercayai Allah
bersifat dengan sifat al-Bada’.
[4] Telah berlaku bada’ kepada Allah ta’ala iaitu pada peringkat
permulaannya Allah menentukan Ismail sebagai imam selepas Ja’far as-Sadiq
tetapi apa yang berlaku ialah Ismail meninggal sebelum Ja’far as-Sadiq. Setelah
Allah ta’ala menyedari apa yang berlaku maka ia memindahkan penentuan imam
kepada Musa al-Kazhim. Begitu juga keadaan yang berlaku kepada penentuan imam
selepas Abu al-Hasan iaitu Ali al-Jawad.
[5] Al-Usul Min al-Kafi jil. 1 hal. 326
[6] Taj al-‘Aqaaid wa Ma’din al- Fawaaid hal. 65 (sumber: Ihsan
Ilahi Zahir, al-Ismaa’iliyyah Tarikh wa ‘Adaaid hal. 367)
[7] Qadhi an-Nu’man al-Maghribi, Da’aaim al-Islam hal. 109.
sumber: Ihsan Ilahi Zahir, al-Ismaa’iliyyah Tarikh wa ‘Adaaid hal. 375)
[8] Syi’ah menjadikan ayat ini sebagai dalil akidah imamah dan
imam-imam adalah maksum. Jawapan terhadap pegangan mereka tersebut telah
dijawab oleh ulama Ahlus Sunnah dan penulis juga memasukkan jawapan terhadap
dalil tersebut di dalam kertas kerja ‘sumber ajaran Syi’ah’.
[9] Al-Quran Surah al-Ahzab ayat 33
[10] Sahih Muslim
[11] Jawapan sebagai menolak hujah mereka berdasarkan dalil ini
telahpun dikemukakan sebelum ini di dalam kertas kerja ‘sumber ajaran Syi’ah’
[12] Kerana di dalam persoalan akidah tidak boleh berlaku
perbezaan pendapat berbeza dengan perbezaan pendapat dari kalangan Ahlus Sunnah
yang hanya melibatkan persoalan furu’ iaitu feqah sahaja.
SOALAN KPD SAUDARA YADI –
1. UGAMA SYIAH MANA YANG BETUL DI
ANTARA PECAHAN SYIAH TERSEBUT? RINGKASAN PECAHAN TERSEBUT SILA LIHAT DI
http://aburedza.wordpress.com/2010/03/04/ust-ismail-omar-perpecahan-golongan-syiah-dalam-menentukan-siapa-imam/
2. BAGAIMANA PEKARA POKOK ( SIAPA IMAM) BOLEH BERBALAH? MAZHAB SUNI TIDAK PERNAH BERBALAH PEKARA POKOK CUMA PEKARA RANTING? UGAMA SYIAH MANA SATU YANG BETUL?
http://aburedza.wordpress.com/2010/03/04/ust-ismail-omar-perpecahan-golongan-syiah-dalam-menentukan-siapa-imam/
2. BAGAIMANA PEKARA POKOK ( SIAPA IMAM) BOLEH BERBALAH? MAZHAB SUNI TIDAK PERNAH BERBALAH PEKARA POKOK CUMA PEKARA RANTING? UGAMA SYIAH MANA SATU YANG BETUL?
Sumber:
m.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan