Khamis, 30 Ogos 2018

Kerajaan Pakatan Harapan bantu Datuk Seri Najib kenali petualang dirinya sewaktu mengepalai Umno dan Barisan Nasional. 8121.


Akhirnya DSN dapat tahu anak buahnya juga penipu. Itulah antara hikmah kekalahan Umno Barisan Nasional yang diketuainya sebelum PRUM 14 - 9 Mei 2018. 
Thursday, August 30, 2018
Sebelum tegur perlu selidik
SUSUPAN SUBUH

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...
Harakah hina Selangor dengan Darul LGBT .. hina siapa tu?

MENCONTENG UNTUK PERUBAHAN™
merentasi realiti ..bukan sekadar bawah tempurung media pengampu ...
Apa sikap PAS terhadap UMNO di negeri Terengganu?

101 ahli Umno-Pas masuk AMANAH di Dun Bintong
MALAYSIA DATELINE

Thursday, August 30, 2018
Fuh Tediaa !!! Terowong RM176 juta, tetapi tidak kemana-mana
Terowong RM176 juta, tetapi tidak kemana-mana

SPRM siasat kaitan Hasanah, 1MDB, wang tunai AS$12 juta

Thursday, August 30, 2018
YANG MANA MANALAH ..

Thursday, August 30, 2018
RM49 Juta Diseleweng Bekas Pengarah ME10?

Thursday, 30 August 2018
BILA LAGI PAKATAN HARAPAN NAK ADA MEDIANYA SENDIRI?

Thursday, August 30, 2018
Kes MEIO: USD6.3 Juta Dirampas, Seorang Lagi Datuk Ditahan

SPRM akan pamer hampir RM50j rampasan dari ejen perisik MEIO
Haris Mohd

Baca selanjutnya dengan meLayari:
Kalau BN terutamanya Umno masih berkuasa, tentu di hari ini keadaan ceritanya berbeza
http://peceq.blogspot.com/2018/08/kalau-bn-terutamanya-umno-masih.html

DAN:

Rebah.
http://peceq.blogspot.com/2018/08/rebah-8006.html
Buat pertama kalinya Sambutan Hari Kebangsaan tanpa Umno di Pentas Utama di Hari Sambutannya. 

MERDEKA TANPA UMNO! 
Ogos 30, 2018
Sambutan Merdeka pada tahun ini dengan tema “Sayangi Malaysiaku” adalah kali pertama pasca Pilihanraya Umum ke-14.  Menariknya pada tahun ini adalah juga kali pertama tanpa kerajaan yang telah berkuasa selama 60 tahun – UMNO dan Barisan Nasional.

Mungkin ramai (khusunya yang mengundi BN) menganggap kerajaan baharu di bawah Pakatan Harapan sebagai gagal, apatah lagi dilihat tidak dapat menunaikan sebahagian janji mereka dalam manifesto tempohari.  Secara peribadi, hanya mereka yang kurang mahu berfikir memilih Pakatan Harapan kerana janji manifestonya.  Pada saya yang lebih besar adalah ‘perubahan’ kepada sebuah kerajaan yang telah lama mencengkam kuasa dan terdedah kepada pelbagai ‘salahguna kuasa’ secara tidak langsung.

Sambutan Kemerdekaan peringkat kebangsaan akan berlangsung di Putrajaya. Tentulah sesuatu yang manis untuk menyaksikan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir menyambutnya untuk kali pertama di bawah Pakatan Harapan.

Seingat saya hanya dua kali, sambutan Hari Kemerdekaan berlangsung di Putrajaya iaitu pada tahun 2003 dan 2005.  Tentulah yang pertama kali pada tahun 2003 sempena tahun akhir Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri yang ke-4 sejak memegang tampuk pemerintahan pada Julai 1981.

Kembalinya sambutan Hari Kebangsaan ke Putrajaya tentulah dinantikan oleh para pemimpin kerajaan Malaysia Baharu, yang sering melaungkan ‘menawan Putrajaya’ sebagai matlamat mereka sepanjang beberapa pilihanraya umum lalu.

Perarakan Hari Kebangsaan kali ke-61 di Putrajaya akan membabitkan 12,714 peserta mewakili pelbagai agensi awam dan swasta. 

Walaupun terdengar suara-suara sumbang mengenai pentadbiran kerajaan yang baharu, namun walau apapun, sambutan kemerdekaan pada tahun ini tentulah lebih bermakna untuk majoriti rakyat Malaysia yang berani melakukan perubahan dalam pilihanraya umum, 9 Mei lalu.

Pedulilah, penyokong-penyokong UMNO dan BN yang masih ‘meroyan’ pasca PRU 14, namun apa yang jelas, rakyat Malaysia bakal menyambut kemerdekaan yang lebih bermakna tanpa UMNO! Inilah kemerdekaan sebenarnya.

MERDEKA TANPA UMNO!
https://kakisakat.blogspot.com/2018/08/merdeka-tanpa-umno.html

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' … 
Ogos 03, 2009
Malam Sabtu lepas dalam kesibukan saya menyiapkan diri untuk ke Pulau Lagenda Langkawi sempat mencuri-curi menonton program khas terbitan TV3 bagi mengenang arwah Yasmin Ahmad: Pewarisan Yasmin Ahmad dengan terjemahannya dalam bahasa Inggeris – The Legacy of Yasmin Ahmad.

Memang rugi bagi siapa yang terlepas peluang menonton dokumentari khas ini yang dimuatkan dalam rancangan majalah mingguan – Majalah 3. Pewarisan Yasmin Ahmad menyingkap kerjaya dan belakang tabir kerja arwah Yasmin Ahmad samada sebagai seorang pengarah iklan mahupun filem. Wawancara dengan mereka yang pernah bertugas dengan Yasmin Ahmad memang menyebakkan. Malah falsafah hidupnya yang diangkat lewat karya-karya garapannya, ulasan oleh para pelakon filem-filemnya memang menyentuh hati.

Bukanlah kerja saya mengulas sesuatu rancangan yang telah disiarkan oleh sesebuah stesen TV, malah bukan juga mahu turut memperkatakan mengenai Yasmin Ahmad, tetapi saya lebih tertarik dengan kesunggguhan stesen TV3 untuk menggunakan istilah ‘pewarisan’ bagi maksud legasi atau legacy dalam bahasa Inggeris, sebab saya pernah menghadiri satu seminar bertaraf nasional memperkatakan tentang pewarisan Perdana Menteri kedua Negara kita : Allayarham Tun Abdul Razak yang dianjurkan oleh Akademi Pemuda dan Pemuda UMNO. Tajuk seminarnya ialah – Legasi Tun Abdul Razak.

Saya dapat mengesan kesungguhan ini ialah kerana (atau mungkin) TV3 kini diterajui oleh Datuk Johan Jaafar selaku Pengerusi Eksekutifnya yang juga Pengerusi Lembaga Pengelola DBP dan soalnya adakah Pemuda UMNO mahupun Akademi Pemuda menggunakan perkataan Legasi berbanding Perwarisan kerana dianggap lebih komersil ! Walauapapun tahniah kepada TV3 kerana Pewarisan Yasmin Ahmad dan bukan Legasi Yasmin Ahmad!

ANTARA 'LEGASI' DAN 'PEWARISAN' …
https://kakisakat.blogspot.com/2009/08/antara-legasi-dan-pewarisan.html

MENGIMBAU BALING SELEPAS 38 TAHUN 
Disember 16, 2012

Sejarah ditulis oleh pemenang –benarlah aksioma ini apabila peristiwa demonstrasi Baling yang terjadi pada 3 Disember 1974 seolah-olah tidak dicatat dalam lipatan sejarah negara.  Rundingan Baling, peristiwa Memali antara yang mewarnai daerah Baling di Kedah.

Peristiwa demonstrasi Baling yang melibatkan ribuan mahasiswa institusi pengajian tinggi negara khususnya pelajar dari Universiti Malaya (UM)  dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) adalah rentetan daripada kebangkitan  penduduk miskin di Baling dinafikan hak mereka sebagai rakyat di sebuah negara merdeka.

Pada 10 Disember yang lalu, program Syarahan Baling telah diadakan dalam sebuah auditorium yang penuh bagi mengimbau kembali peristiwa demonstrasi di Baling pada tahun 1974.

Rupanya ramai yang tidak sedar kebangkitan rakyat di Baling, hal ini adalah mudah kerana negara yang telah ditadbir oleh kerajaan Barisan Nasional seperti tidak mahu rakyat khususnya generasi muda mengetahui mengenai kebangkitan rakyat di Baling.  Ironinya peristiwa di Baling adalah rentetan ‘penipuan’ oleh kerajaan kepada rakyat miskin bandar di Johor iaitu di Tasik Utara.

Bayangkan para penduduk yang digalakkan menetap di kawasan yang didirikan rumah beberapa bulan lalu tiba-tiba menjadi gelandangan sebulan selepas Pilihanraya Umum 1974, iaitu dalam bulan puasa, anehnya kampung yang diruntuhkan itu dinamakan Kampung Barisan Nasional!

Peristiwa Baling 1974 menyaksikan ramai pelajar universiti yang ditahan ekoran demonstrasi tersebut, antaranya  pemimpin pelajar ketika itu seperti Anwar Ibrahim, Kamaruzaman Yaacob, Idris Jauzi manakala Hishamuddin Rais telah berjaya melarikan diri ke luar negara.

Tidak banyak catatan rasmi mengenai peristiwa Baling 1974 ini, namun rakaman ini adalah sebahagian daripadanya.

 “Pada November-Disember 1974, berlaku Peristiwa Baling. Pada 19 November 1974, lebih 1,000 orang petani yang miskin di Baling mula mengadakan demonstrasi. Pada 21 November, jumlahnya menjadi lebih 13,000 orang dan menjadi 30,000 pada 1 Disember. Seramai 5,000 orang mahasiswa mengadakan demonstrasi pada 3 Disember di Kuala Lumpur sebagai menyokong nasib mereka dan mendesak kerajaan supaya dengan segera menyelesaikan masalah inflasi; menaikkan harga getah ke tahap yang munasabah; dan, mendedahkan dan menghukum semua Menteri dan Menteri Besar yang rasuah. Seramai 1,128 orang mahasiswa telah ditahan.”

Kalau Saya Mahasiswa – Saifuddin Abdullah

Walaupun Akta Kolej dan Kolej Univeristi (AUKU) telah diperkenalkan pada 18 Mac 1971 lagi, namun peristiwa Baling telah memberikan kesan yang hebat sehingga pindaan terhadap seksyen AUKU 1971 telah diluluskan oleh Parlimen pada 8 April 1975 yang menghalang penglibatan para mahasiswa dalam isu-isu rakyat seperti di Baling dan Tasik Utara.

Syarahan Baling adalah satu usaha bagi memberikan gambaran sebenar peristiwa Baling dan rentetan peristiwa Tasik Utara, apa yang dilakukan oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) adalah satu usaha pencerahan tentang pelbagai dasar oleh Kerajaan yang telah lebih setengah abad memerintah Malaysia.

Kebangkitan rakyat di Baling sebenarnya adalah manifestasi apa yang sedang berlaku akhir-akhir ini khususnya selepas tahun 1998 yang menyaksikan peristiwa reformasi di ibu kota.  Walaupun negara sedang melangkah menjadi negara maju menjelang tahun 2020, namun isu-isu seperti perumahan, inflasi, kenaikan harga barangan masih menjadi dasar dan rungutan berterusan dalam kalangan rakyat negara ini. 

Selepas 38 tahun, walaupun Baling secara fizikalnya telah dijalari pembangunan ‘kosmetik’ apakah ada para pemimpin kerajaan yang berani mendabik dada bahawa tidak ada rakyatnya yang masih lagi di bawah paras  kemiskinan!


barajiwa berkata…
Insyallah, kita usahakan sesuatu di Kampung BN itu. Semasa kita di Seri Tiram Jaya, ada sahabat yang memberikan komen, yang saya kira, cukup menarik. Komen tentang betapa 'mudahnya' membeli seorang Melayu itu - pastikan seorang Melayu itu terhutang budi. 

(Kata sahabat ini, pengaruh termakan@terhutang budi itu tersangatlah jelas kelihatan dalam tradisi menghulurkan sebatang rokok kepada seorang Melayu - apatah lagi yang menghulurkannya sebatang rokok itu Orang Besar. Sehingga ke liang lahad pun seorang Melayu akan terhutang budi kerana sebatang rokok itu).

Kaedah dan cara jawatan PM itu digilir-gilirkan juga kelihatannya besar dipengaruhi penyakit terhutang budi ini. Apakah benar bahawa kita, rakyat Malaysia diberikan pemimpin kerana ada orang yang terhutang budi?

Apakah kaitan peristiwa Baling dan Kampung BN di Johor ini dengan cerita terhutang budi ini? Pengajarannya ialah orang-orang Melayu sewajarnya sudah cukup sedar bahawa selama ini betapa mudahnya mereka ditipu dan tertipu oleh manupulasi penyakit terhutang budi ini di kalangan mereka!

Wallahuaklam.
MENGIMBAU BALING SELEPAS 38 TAHUN
https://kakisakat.blogspot.com/2012/12/mengimbau-baling-selepas-38-tahun.html

Thursday, 30 August 2018
NAJIB PATUT BERTERIMA KASIH BN KALAH PILIHANRAYA.....

Bagaimanakah ketua sebuah agensi perisikan kerajaan boleh terlibat dalam skandal wang pilihanraya berjumlah AS$12 juta atau kira-kira RM50 juta?

Lebih buruk, bagaimanakah wang tersebut yang sepatutnya digunakan untuk pilihanraya, tetapi lebih separuh daripadanya ditemui masih tidak digunakan, malah seolah-olah disembunyikan di sebuah kondo?
Bayangkan apa terjadi dan betapa meriahnya kehidupan mereka yang terbabit sekarang ini jika dalam PRU14 lalu BN masih lagi mampu mengekalkan kuasanya?

Hidup-hidup Najib Razak dan kerajaan diperbodohkan begitu saja!!

Jika tidak kerana Pakatan Harapan yang memenangi pilihanraya, pastinya Najib sendiri tidak tahu atau tidak sedar dana pilihanraya yang sepatutnya dibelanjakan rupa-rupanya telah disorokkan.

Adakah mereka tidak membelanjakannya kerana sudah menjangka BN akan kalah dan hilang kuasa?
Apa pun, dengan terdedahnya skandal melibatkan ketua agensi perisikan negara ini, Najib sekurang-kurangnya patut berterima kasih kerana BN dapat dikalahkan dan akhirnya Pakatan Harapan mentadbir negara.

Jika tidak, sampai sekarang skandal ini akan terus tersembunyi rapi dan seolah-olah mereka telah bekerja dengan cemerlangnya.

Cisss....

(ShahbudinHusin 30/08/2018).
shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/najib-patut-berterima-kasih-bn-kalah.html
http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/08/najib-patut-berterima-kasih-bn-kalah.html


....

Tiada ulasan: