Khamis, 6 September 2018

Pertarungan Maut. 8154.


Perkhabaran tentang pertarungan maut... 
Foto Rabiatul Adawiyah.
“Taubat Nasuha.” Jalan menuju kejayaan dunia akhirat. “In Syaa Allah. Antaranya supaya sama-sama menjadi hamba-hamba Allah yang tidak merugi di Akhirat kelak. Aamiin. 
Ya Muqollibal Qulub, Tsabbit Qalbi Ala Diinik.” Wahai Zat Yang Membolak Balikkan Hati, Teguhkanlah hatiku diatas Agama Mu.” 

Barang siapa yang hidup dalam suatu kebiasaan, maka ia akan mati dengan kebiasaan itu. Dan barang siapa yang mati dalam suatu keadaan, maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut. 
TEAM PENCINTA ALLAH
PERTARUNGAN MAUT ITU BERADA DI ANTARA USIA 60 HINGGA 70 TAHUN. 

Tidak ramai orang yang beroleh hidup sehingga mencapai usia 60 tahun. Jika kita mencapainya maka waspadalah, kerana inilah saat yang menentukan akhir perjalanan seorang manusia. Pengakhiran yang baik (Husnul Khatimah) atau pengakhiran yang buruk (Su'ul Khatimah).

ALLAH SubhanahuWaTalla juga mengingatkan hambaNya yang mencapai usia 60 tahun sebagaimana yang tersirat dalam firman-Nya dalam Surah Al-Fathir ayat 35 - 37 berikut ini: 

“Dan mereka berteriak di dalam neraka itu, “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari neraka), niscaya kami akan mengerjakan kebajikan, yang berlainan dengan yang telah kami kerjakan dahulu.” (Dikatakan kepada mereka), “Bukankah Kami telah memanjangkan umurmu untuk dapat berpikir bagi orang yang mau berpikir, padahal telah datang kepadamu seorang pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami), dan bagi orang² zalim tidak ada seorang penolong pun.” 
e
Sahabat Ali R.A., Ibnu Abbas R. Anhumma dan Abu Hurairah R.A. menjelaskan firman ALLAH SubhanahuWaTalla di atas (yang ertinya): “Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir,” bahawa ertinya sampai mencapai usia enam puluh tahun.” 

Sedangkan yang dimaksud “pemberi peringatan” dalam ayat di atas menurut para ulama adalah adanya uban di rambut kepala dan “Sang Pemberi Peringatan” iaitu Nabi Muhammad SallahualaihiWasSalam. 

Rasulullah SallahuAlaihiWassalam juga bersabda menguatkan ayat di atas (yang ertinya): 

 ALLAH SubhanahuWaTalla memberi uzur kepada seseorang yang diakhirkan ajalnya, hingga sampai usia 60 tahun.” (HR Bukhari no. 6419).

Ibnu Hajar Rah mengatakan: Makna hadis bahawa uzur dan alasan sudah tidak ada, misalnya ada orang yang mengatakan, Andai usiaku dipanjangkan, aku akan melakukan apa yang diperintahkan kepadaku.” 

Dengan usia yang mencapai 60 tahun, maka tidak ada yang layak untuk dia lakukan selain istighfar, ibadah ketaatan dan KONSENTRASI PENUH UNTUK AKHIRAT!

Rasulullah SallahuAlaihiWassalam pernah bersabda bahawa “Usia umatnya adalah berkisar di antara 60 - 70 tahun! Sedikit yang berhasil melewatinya.” (HR Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Dan 

Pertarungan maut itu berada di antara usia enam puluh tahun hingga usia tujuh puluh tahun.” (HR Bukhari) 
Imam Fudhail bin Iyadh (Ulama Besar Zaman Tabi' Tabiin) memberikan Tausyiah: 

Barang siapa yang meyakini perjumpaan dengan Sang Khalik, ia harus sadar bahwa ia akan ditanyaDan siapa yang yakin hal ini, ia harus menyiapkan jawabannya,”  jelas Fudhail. 

Lalu bagaimana jalan keluarnya? Caranya mudah.” Lalu Imam Fudhail menjelaskan tentang teori bertaubat:

Beribadah dan beramal Shalihlah di sisa usiamu, kerana ALLAH SubhanahuWaTalla sangat menyayangi hamba-hamba-Nya yang mahu menghabiskan sisa usianya untuk lebih mendekat pada-Nya.” IN SYAA ALLAH. 

ALLAH SubhanahuWaTalla akan ampuni dosa² yang telah lalu dan ALLAH SubhanahuWaTalla berikan keselamatan serta kebahagiaan di dunia, di kubur hingga di Akhirat-Nya ALLAH SubhanahuWaTallaSWT.” 

Di saat kita sudah berumur 50 tahun atau apalagi sudah menginjak usia 60 tahun atau bahkan lebih, maka biasakan ber-Do'a memohon perlindungan dari ketidak-berdayaan, malas, fitnah dan dijauhkan dari siksa kubur:

“Allahuma Inni A’udzubika Minal ‘Ajzi Wal Kasali Waljubni Walharam Wa A’udzibika Minal Fitnatil Makhya Wamamati Wa A’dzubika Min ‘Adzabil Qabr.” 

Ertinya: “Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari sifat lemah dan malas, penakut dan tua. Aku berlindung pada-Mu dari fitnah hidup dan mati, aku juga berlindung dari siksa kubur.” 
Antara Neraka Jahanam sepanjang hidup dengan Syurga sepanjang hidup. 

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan. Hakikatnya tidak ada yang memberimu manafaat selain Solatmu. Alam itu aneh? Jenazah disusul dengan jenazah, kematian disusul dengan kematian yang berikutnya. 

Berita tentang kematian terus bermunculan... Ada yang mati kerana kecelakaan, ada kematian kerana sakit, ada yang tiba-tiba mati tanpa diketahui sababnya. Semuanya tinggalkan dunia ini dan mereka semua akan dikuburkan, itu pasti. Hari ku dan hari mu pasti akan tiba, persiapkanlah bekal untuk perjalanan yang tidak akan dapat muncul kembali atau beroleh situasi berpatah balik dalam hal kematian. 

Wahai orang yang menunda Taubat dengan alasan kerana masih muda. Kuburan bukanlah tempat untuk orang dewasa saja, kuburan tempat manusia segala usia..
Sesungguhnya Dunia itu hanyalah dalam 3 hari: 

i. Hari Kemarin: Kita hidup di situ dan tidak akan kembali lagi. 

ii. Hari ini: Kita jalani namun tidak berlangsung lama. 

iii. Hari esok: Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi. 

Maka saling memaafkanlah antara saudara dan sesama, bersedekahlah, kerana aku, engkau dan mereka pasti akan pergi meninggalkan gemerlapnya dunia yang memperdaya bagi orang-orang yang lalai, untuk selama-lamanya. 

Sebagaimana firman Allah SubhanahuWaTalla yang bermaksud: “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 

Ya Allah kami memohon keridhaann Mu husnul khatimah dan beruntung dengan mendapatkan syurga dan selamat dari api neraka.” 

Barangsiapa yang hidup dalam suatu kebiasaan maka ia akan mati dengan kebiasaan itu. Dan barangsiapa yang mati dalam suatu keadaan maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut. 

Jika kau sudah membaca tulisan ini kau sudah mendapatkan pahalanya dan engkau bertindak untuk menyebarkannya. In Syaa Allah. 

Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. 

ISLAM Agamaku™
https://www.facebook.com/groups/www.ISLAM.Agamaku/
ٍ۞
السَّلاَمُ َعَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِوَبَرَكَاتُهُ
ٍ۞ ٍ ۞
ٍ۞ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَامُحَمَّدٍ ۞
ٍ۞
Satu pertempuran di mana sama-sama Allah Subhanahuwatalla kurniakan taufik dan hidayah Nya kepada hamba-hamba Nya yang terpilih. Win Win Situation. Satu pertanyaan untuk musahabah kepada diri kita semua.. Hayati pertanyaan ini buat kita. 

Gadis Liberal: “Salam ustaz….. sorry for disturbing you… I just want to ask something from you…!!

Ustaz: “Ok silakan…… what you want to know…”

Gadis Liberal: “Ustaz it is true perempuan tak menutup aurat ni jahat….?

Ustaz: “Hmmm kalau mengikut hukum tak menutup aurat tu…. memang jahat la kerana tak patuh perintah Allah.!!

Gadis Liberal: “No no no ustaz you ‘re really wrong…… pakaian tak melambangkan perangai dan tingkah laku…. kalau ustaz nak tahu…. ramai wanita yang pakai tudung labuh nampak aje sopan…tetapi sebenarnya mereka nilah yang berperangai jahat… mereka hanya berselindung di sebalik tudung mereka…. Tu hipokrit namanya ustaz…..”

Ustaz: “Sekurang –kurang nya mereka menutup aurat…. dosa tidak menutup aurat adalah termasuk di dalam dosa besar kerana perbuatan mendedahkan aurat itu akan membuka pintu kepada zina”

Gadis Liberal: “…… I don’t think like that ustaz……….. sebenarnya. masalah zina… rogol.. sumbang mahram….. dan sebagainya yang melibatkan kerosakan akhlak kaum wanita adalah berpunca dari lelaki yang jahat dan bernafsu buas.. bukan sebab kami berpakaian tidak bertudung dan berpurdah.!!!” 

“Ustaz pun tahu kan…. orang lelaki ni… alim macam mana pun tapi bila tengok orang pompuan….. tercabut serban mereka…”

Ustaz: “Hai….macam perli saya aje ni….?”

Gadis Liberal: “Ustaz tak termasuk la….. saya percaya ustaz…..  kalau tak saya takkan tanya soalan ni…….”

Ustaz: “Islam mengatakan…. Fitnah yang membuka pintu zina itu adalah banyaknya berpunca dari wanita yang tidak menutup aurat dan menjaga kehormatan mereka” 

Gadis Liberal: “Habis tu ustaz… salah orang perempuan lah ye kalau….. orang perempuan diperdaya.. dirogol… diragut kesuciannya oleh seorang lelaki playboy….?”

Ustaz: “Bukan itu maksud saya.. apa yang saya nak katakan ialah… orang perempuan sekiranya tidak mendedahkan diri dengan penyebab yang menyebabkan lelaki cenderung untuk melakukan perbuatan yang jahat… maka selamatlah dirinya.. dari sebarang ancaman dan gangguan seksual.” 

“Perbuatan membuka aurat itu bukankah menarik ghairah lelaki untuk melakukan sesuatu yang tak senonoh kepada seorang perempuan?” Hilangnya sifat malu seorang perempuan menyebabkan dirinya bercampur gaul dengan lelaki yang bukan mahram…. menyebab terjadinya perbuatan berjumpa berdating berdua-duaan …..sehingga pihak yang ketiganya adalah syaitan, lalu syaitan pun membisikkan bisikan syahwat menyebabkan berlakunya perbuatan zina antara dua pasangan sejoli…!!”

Gadis Liberal: “Ustaz …itu sebab orang lelaki lah yang mulakan dulu…… orang perempuan ni insan yang lemah terpaksa mengikut kehendak lelaki”

Ustaz: “Hmmmm… itulah yang tak betul tu….. 

Seorang wanita yang baik…. mestilah tegas menjaga maruah dan kehormatan dirinya. Allah menjadikan wanita ini dari tulang rusuk Nabi Allah Adam a.s untuk hidup mulia sebagai seorang isteri yang mempunyai tugas yang mulia iaitu sebagai peneman suami dan sebagai insan yang berkongsi suka duka bersama suami.. setia berkhidmat untuk suami dengan perasaan kasih sayang yang dibina atas dasar cinta… melalui perkahwinan yang sah” 

“Bukanlah kasih sayang namanya jika seorang wanita membiarkan dirinya menjadi tempat memuaskan nafsu.. lelaki yang jahat…. bukan cinta namanya… apabila seorang wanita membiarkan maruahnya dimusnahkan… bukanlah bahagia namanya apabila seorang wanita bersama dengan lelaki tanpa ikatan yang sah.”

Gadis Liberal: “Ok… ok…. ustaz menang…… Cuma saya nak ulangi balik ustaz pendapat saya tadi perempuan yang bertudung pun bukannya baik sangat…. ada di antara mereka ni ustaz yang lebih teruk akhlaknya daripada kami yang tidak bertudung ni….?”

Ustaz: “….Janganlah disalahkan tudung jika akhlak seseorang itu buruk!!! menutup aurat itu perintah Allah… sama ada manusia itu baik atau jahat… kan itu perintah Allah… kita tak boleh pertikaikan……!!” 

“Jika akhlak seseorang itu jahat, maka dia akan dikira dosanya mengikut akhlaknya yang jahat…. tetapi jika dia tidak memakai tudung menutup aurat….. maka dosanya akan bertambah lagi, janganlah kita melakukan satu dosa… kemudian kita tambah lagi dosa… akibatnya derita kita di akhirat.. lama kita diazab di dalam neraka…..!!”

Gadis Liberal: “Baiklah ustaz.. mungkin tak faham maksud saya.. beginilah saya buat contoh supaya ustaz mudah faham…… ada seorang wanita yang tidak menutup aurat… tetapi dia baik.. rajin.. pemurah .. penyayang… hormat ibubapa….. suka menolong orang… dan ada pula seorang perempuan yang bertudung tapi jahat… suka mencaci mengata orang….. sombong… pentingkan diri sendiri… kedekut… suka cari gaduh…. yang mana lebih baik ustaz……?”

Ustaz: “Saya faham maksud awak….. oklah…. tentang perempuan tidak bertudung walaupun dia.. baik… buat amalan baik…. pemurah… menolong orang… sememangnya dia akan mendapat pahala dengan amalan baik yang dilakukan…. tetapi ingat Nabi Sallahualaihiwassalam pernah menerangkan di dalam satu riwayat…. bahawa di akhirat nanti apabila kita dihadapkan di hadapan Allah Subhanahuwatalla kita akan ditanya... tentang dosa dan pahala…. jika ada dosa yang kita lakukan… maka pahala kita akan dipotong …. jika kita banyak melakukan amalan baik sekalipun tetapi jika tidak menutup aurat.. pahala kita akan dipotong mengikut lama mana kita mendedahkan aurat ketika di dunia ini semasa kita hidup…. sehingga tiada lagi pahala yang nak dipotong.. kita tanggung pula dosa orang yang rosak matanya.. akhlaknya… disebabkan oleh kita yang membuka aurat…. sehingga kita menjadi manusia yang paling muflis di akhirat lalu dicampakkan kita ke dalam neraka.” 

“Adapun perempuan yang bertudung… dia terlepas dari dosa mendedahkan aurat…. Dan jika dia melakukan dosa yang lain yakni seperti mencaci.. mengata. sombong dan sebagainya… maka itu dosa lain yang dia kena memohon dari Allah keampunan …agar tidak diazab di akhirat…. sekiranya tidak dia akan diazab mengikut dosa yang dilakukan cumanya tempoh diazab itu tidaklah selama tempoh azab dosa orang yang mendedahkan aurat.. kerana tempoh tinggal di neraka disebabkan oleh dosa buka aurat ni… lama sangat.”

Gadis Liberal: “Oh ye ke ustaz….. maaflah ustaz… saya tak pandai agama…… saya cuma dengar orang bercerita… dan ada kawan-kawan saya yang menggelarkan diri  mereka “the liberal gurlz” ……yang menyatakan… kalau tak boleh buang sifat-sifat…… jahat dalam diri… tak guna pakai tudung labuh, munafik namanya tu…… tunggulah sehingga kita benar-benar dah bersedia 

dan menjadi benar-benar baik, barulah kita pakai tudung tutup aurat…..”

Ustaz: “Bila la agaknya tu ….baru awak jadi benar-benar baik…bila dah masuk kubur…?” 

“Satu perkara yang mesti kita ingat dan perbetulkan persepsi kita... berubah jadi baik dan bertaubat adalah perkara yang tak boleh ditangguh-tangguh… berubah dan bertaubat mesti dilakukan serta merta ..kerana jika kita tangguh dan tunggu dulu maka dikhuatiri kita tidak sempat.. bertaubat dan berubah kerana ajal maut itu tidak kita tahu bila tibanya…. apakah kita boleh menjamin umur kita panjang? Apakah kita boleh hidup sehingga ke detik masa kita bertaubat dan berubah……” 

“Please don’t make your life as a gambling game” jangan perjudikan hidup awak dengan hanya bersandarkan harapan yang tak pasti..” 

“Jika kita menyatakan kita kena tunggu sehingga dah benar-benar baik dan bersedia baru kita pakai tudung menutup aurat… maka adakah umur kita sepanjang itu untuk sampai ke detik itu????? Jika kita dimatikan Allah bagaimana?” 

“Samalah macam awak tidak mahu kahwin hanya kerana awak nak tunggu calon suami yang benar-benar perfect.. hensem…. macho…hmmm sampai ke tua la tak kahwin jawabnya”

Gadis Liberal: “U ustaz… gerun saya dengar penerangan ustaz ni….. barulah saya faham…. saya ingat apa yang dikatakan oleh kawan-kawan saya tu betul… rupa-rupanya sesat larat kita dibuatnya.!! Terima kasih ustaz….” 

“Barulah saya faham…. dan In Syaa Allah saya akan berubah cumanya mungkin ambil masa juga ustaz…. maklumlah bukan senang kita nak mulakan perubahan dan benda baru ni….. kawan-kawan saya “The liberal gurlz” pasti terkejut dan mentertawakan saya bila saya berubah memakai tudung….. aduihhhh susahnya ustaz… kalau diorang kutuk saya… mau menangis saya nanti…..” 

Ustaz: “Biarlah kita menangis di dunia ini kerana mentaati perintah Allah dari kita menangis di akhirat kerana di azab akibat mengingkari perintah Allah”

Gadis Liberal: “Isk… Isk….. Isk… ye lah ustaz… terima kasih…. terima kasih……. saya rasa insaf sangat…. terima kasih ustaz…. semoga Allah mengampunkan dosa saya…..”

Ustaz: “Insyaallah semoga Allah berikan awak kekuatan dan berubah dari yang baik kepada yang lebih baik…….. saya akan doakan…..!!”

Wallahu'alam...... manfaat bersama.

۞
استغفر الله العظيم

۞ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّتَ اِلاَّبِاللّه على العظيم ۞
۞
Indahnya Zikir
https://www.facebook.com/groups/1927593450852152/permalink/2184476085163886/?notif_id=1536206197869781&notif_t=group_highlights



Foto Ku Lae Lae.

Foto Rabiatul Adawiyah.

Foto Khadijah Muis.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Sufi Aiman.

Foto Sufi Aiman.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Nabsiah Madsah.

Foto Rin Du.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Rosa Ross.

Foto Rosa Ross.

Foto Asmah Aziera.

Foto Asmah Aziera.

Foto Sunaidah Kamarudin.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Rohana Annhana.

Foto Rohana Annhana.

Foto Rohana Annhana.

Foto Rohana Annhana.

Foto ZuLaikha FirDausi.

Foto Rohana Annhana.

Foto Zafreel Areel.

Foto ZuLaikha FirDausi.

Foto Zafreel Areel.

Foto Zafreel Areel.

Foto Sally Nur Ain.

Foto Sally Nur Ain.

Foto Sally Nur Ain.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Megat Terawis.
🎀Subhanallah 
🎀Alhamdulillah
🎀Laa ilaaha illallah
🎀Allahu Akbar

💝Allahumma Solli' Alaa
💝Saiyyidina Muhammad
💝Wa Alaa Aali Saiyyidina
💝Muhammad 
Foto ZuLaikha FirDausi.

Foto Indah Zabila Z Cz.

Foto Za Ally.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Suppian Ahmad.

Foto ZuLaikha FirDausi.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto ZuLaikha FirDausi.

Foto Puteri Qaseh Nur Shafeeza.

Foto Puteri Qaseh Nur Shafeeza.
La ila Ha il la an ta sub ha na ka in ni kun tum mi naz za li min
Foto Puteri Qaseh Nur Shafeeza.

Foto Puteri Qaseh Nur Shafeeza.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Rose Mawar.

Foto Zafreel Areel.

Foto Ana Ana Mina Sulaimsn.

Foto Ana Ana Mina Sulaimsn.

Foto Zafreel Areel.

Foto Zafreel Areel.

Foto Zafreel Areel.

Foto Ainur Jannah.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Ainur Jannah.

Foto Ainur Jannah.

Foto Indah Zabila Z Cz.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Megat Terawis.

Foto Angrik Desa.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Seri Permaisuri Dewi.

Foto Alka Audelia.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Ummu Safiah Putery.

Foto Sally Nur Ain.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Sarah Fazlirah.

Foto Suppian Ahmad.

Foto Suppian Ahmad.
Nota kebanyakan gambar dari grop fb: 
https://www.facebook.com/groups/1927593450852152/photos/

Ya Muqollibal Qulub, Tsabbit Qalbi Ala Diinik.” Wahai Zat Yang Membolak Balikkan Hati, Teguhkanlah hatiku diatas Agama Mu.” 

Barang siapa yang hidup dalam suatu kebiasaan, maka ia akan mati dengan kebiasaan itu. Dan barang siapa yang mati dalam suatu keadaan, maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut. 
TEAM PENCINTA ALLAHke
 10 jam
PERTARUNGAN MAUT ITU BERADA DI ANTARA USIA 60 HINGGA 70 TAHUN. 

Tidak ramai orang yang beroleh hidup sehingga mencapai usia 60 tahun. Jika kita mencapainya maka waspadalah, kerana inilah saat yang menentukan akhir perjalanan seorang manusia. Pengakhiran yang baik (Husnul Khatimah) atau pengakhiran yang buruk (Su'ul Khatimah).

ALLAH SubhanahuWaTalla juga mengingatkan hambaNya yang mencapai usia 60 tahun sebagaimana yang tersirat dalam firman-Nya dalam Surah Al-Fathir ayat 35 - 37 berikut ini: 

“Dan mereka berteriak di dalam neraka itu, “Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari neraka), niscaya kami akan mengerjakan kebajikan, yang berlainan dengan yang telah kami kerjakan dahulu.” (Dikatakan kepada mereka), “Bukankah Kami telah memanjangkan umurmu untuk dapat berpikir bagi orang yang mau berpikir, padahal telah datang kepadamu seorang pemberi peringatan? Maka rasakanlah (azab Kami), dan bagi orang² zalim tidak ada seorang penolong pun.” 

Sahabat Ali R.A., Ibnu Abbas R. Anhumma dan Abu Hurairah R.A. menjelaskan firman ALLAH SubhanahuWaTalla di atas (yang ertinya): “Dan apakah Kami tidak memanjangkan umurmu dalam masa yang cukup untuk berfikir bagi orang yang mahu berfikir,” bahawa ertinya sampai mencapai usia enam puluh tahun.” 

Sedangkan yang dimaksud “pemberi peringatan” dalam ayat di atas menurut para ulama adalah adanya uban di rambut kepala dan “Sang Pemberi Peringatan” iaitu Nabi Muhammad SallahualaihiWasSalam. 

Rasulullah SallahuAlaihiWassalam juga bersabda menguatkan ayat di atas (yang ertinya): 

 ALLAH SubhanahuWaTalla memberi uzur kepada seseorang yang diakhirkan ajalnya, hingga sampai usia 60 tahun.” (HR Bukhari no. 6419).

Ibnu Hajar Rah mengatakan: Makna hadis bahawa uzur dan alasan sudah tidak ada, misalnya ada orang yang mengatakan, Andai usiaku dipanjangkan, aku akan melakukan apa yang diperintahkan kepadaku.” 

Dengan usia yang mencapai 60 tahun, maka tidak ada yang layak untuk dia lakukan selain istighfar, ibadah ketaatan dan KONSENTRASI PENUH UNTUK AKHIRAT!

Rasulullah SallahuAlaihiWassalam pernah bersabda bahawa “Usia umatnya adalah berkisar di antara 60 - 70 tahun! Sedikit yang berhasil melewatinya.” (HR Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Dan 

Pertarungan maut itu berada di antara usia enam puluh tahun hingga usia tujuh puluh tahun.” (HR Bukhari) 

Imam Fudhail bin Iyadh (Ulama Besar Zaman Tabi' Tabiin) memberikan Tausyiah: 

Barang siapa yang meyakini perjumpaan dengan Sang Khalik, ia harus sadar bahwa ia akan ditanyaDan siapa yang yakin hal ini, ia harus menyiapkan jawabannya,”  jelas Fudhail. 

Lalu bagaimana jalan keluarnya? Caranya mudah.” Lalu Imam Fudhail menjelaskan tentang teori bertaubat:

Beribadah dan beramal Shalihlah di sisa usiamu, kerana ALLAH SubhanahuWaTalla sangat menyayangi hamba-hamba-Nya yang mahu menghabiskan sisa usianya untuk lebih mendekat pada-Nya.” IN SYAA ALLAH. 

ALLAH SubhanahuWaTalla akan ampuni dosa² yang telah lalu dan ALLAH SubhanahuWaTalla berikan keselamatan serta kebahagiaan di dunia, di kubur hingga di Akhirat-Nya ALLAH SubhanahuWaTallaSWT.” 

Di saat kita sudah berumur 50 tahun atau apalagi sudah menginjak usia 60 tahun atau bahkan lebih, maka biasakan ber-Do'a memohon perlindungan dari ketidak-berdayaan, malas, fitnah dan dijauhkan dari siksa kubur:

“Allahuma Inni A’udzubika Minal ‘Ajzi Wal Kasali Waljubni Walharam Wa A’udzibika Minal Fitnatil Makhya Wamamati Wa A’dzubika Min ‘Adzabil Qabr.” 

Ertinya: “Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari sifat lemah dan malas, penakut dan tua. Aku berlindung pada-Mu dari fitnah hidup dan mati, aku juga berlindung dari siksa kubur.” 

Neraka Jahanam sepanjang hidup, Syurga sepanjang hidup. 

Jangan merasa aneh, inilah kehidupan. Hakikatnya tidak ada yang memberimu manafaat selain Solatmu. Alam itu aneh? Jenazah disusul dengan jenazah, kematian disusul dengan kematian yang berikutnya. 

Berita tentang kematian terus bermunculan... Ada yang mati kerana kecelakaan, ada kematian kerana sakit, ada yang tiba-tiba mati tanpa diketahui sababnya. Semuanya tinggalkan dunia ini dan mereka semua akan dikuburkan, itu pasti. Hari ku dan hari mu pasti akan tiba, persiapkanlah bekal untuk perjalanan yang tidak akan dapat muncul kembali atau beroleh situasi berpatah balik dalam hal kematian. 

Wahai orang yang menunda Taubat dengan alasan kerana masih muda. Kuburan bukanlah tempat untuk orang dewasa saja, kuburan tempat manusia segala usia..

Sesungguhnya Dunia itu hanyalah dalam 3 hari: 

i. Hari Kemarin: Kita hidup di situ dan tidak akan kembali lagi. 

ii. Hari ini: Kita jalani namun tidak berlangsung lama. 

iii. Hari esok: Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi. 

Maka saling memaafkanlah antara saudara dan sesama, bersedekahlah, kerana aku, engkau dan mereka pasti akan pergi meninggalkan gemerlapnya dunia yang memperdaya bagi orang-orang yang lalai, untuk selama-lamanya. 

Sebagaimana firman Allah SubhanahuWaTalla yang bermaksud: “Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” (QS: Al Imran 3:185) 

Ya Allah kami memohon keridhaann Mu husnulkhatimah dan beruntung dengan mendapatkan syurga dan selamat dari api neraka.” 

Barangsiapa yang hidup dalam suatu kebiasaan maka ia akan mati dengan kebiasaan itu. Dan barangsiapa yang mati dalam suatu keadaan maka ia akan dibangkitkan dalam keadaan tersebut. 

Jika kau sudah membaca tulisan ini kau sudah mendapatkan pahalanya dan engkau bertindak untuk menyebarkannya. In Syaa Allah. 

Aamiin Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim. 
ISLAM Agamaku™
https://www.facebook.com/groups/www.ISLAM.Agamaku/

“.” Allah SubhanahuWaTalla Rasulluallah SallahuAlaihiWassalam 

Tiada ulasan: