Isnin, 2 Mac 2020

Pro dan Kontra. Yang xbest langgar peradaban. 9826



Sunday, March 01, 2020

Kerajaan Perikatan Nasional Boleh Bertahan Sehingga ...

1. Sekarang, Anwar Ibrahim dakwa PH ada 112 ahli parlimen yang menyokong PH.

2. Kurang daripada 24 jam yang lepas, Mahathir dakwa ada 114 ahli parlimen!

3. Jelas bahwa PH telah menipu rakyat dan lebih teruk lagi, PH cuba menipu DYMM Agong! Jika tuanku Agong pun boleh ditipu, apatah lagi kita, rakyat biasa ini?

4. PH tuntut sidang parlimen pada 9 Mac ini?

Mana mungkin.

5. Tuanku Agong sendiri telah bertitah bahawa proses pelantikan perdana menteri tidak boleh dilengah kerana negara memerlukan kerajaan demi kesejahteraan rakyat dan negara.

6. Sudah tentu Agong akan memberi masa (yang dibolehkan oleh Perlembagaan Persekutuan) kepada kerajaan baharu ini.

7. Kabinet mesti diisi dahulu. Kini Perikatan Nasional punyai ramai calon ahli parlimen yang berkelayakan untuk menerajui kementerian bukannya clowns and jokers, roti john atau sijil palsu seperti kerajaan PH.

8. Dalam tempoh yang genting ini, PN perlu memikirkan formula, pelan dan gerak kerja yang menyakinkan rakyat bukan membohongi rakyat seperti kerajaan PH.

9. Kabinet, kerajaan dan jentera parti pula mesti proaktif menjawab, memperbetul serta menguruskan persepsi, satu perkara yang gagal dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini! Tidak boleh ambil ringan dan jangan tersilap sekali lagi!

9. Pegawai tertinggi @ politician dalam agensi kerajaan yang dilantik oleh kerajaan PH mesti ditukar seperti SPRM, Peguam Negara, Suruhanjaya Pilihanraya

10. Begitu juga Speaker dan Timbalan Speaker Dewan Rakyat. Dikhuatiri mereka akan berat sebelah dan pro-PH.

11. Kementeria-kementerian terutamanya Kementerian Kewangan mesti dicuci dahulu dengan turut memecat pegawai-pegawai lantikan politik.

12. DAN selepas PH kurang meracau tahap gila mereka, Perikatan Nasional (PN) diyakini mampu bertahan sebagai satu kerajaan dan PH gagal dengan undi tidak percaya dalam parlimen, GLC kerajaan pula perlu dibersihkan dengan memecat pegawai-pegawai lantikan politik.

13. Pemecatan ini tidak dapat dielakkan. Mereka yang pernah dipecat oleh kerajaan PH lebih faham ertinya.

14. Kes-kes mahkamah seperti terowong LTTE, allahyarham Adib dan banglo terlajak murah perlu dibuka semula. Yang bersalah mesti disumbat dalam penjara.

15. Jika rujuk Perkara 55(1), Perikatan Nasional hanya ada 3 bulan lagi (sehingga awal bulan Jun) untuk perkuatkan kerajaan sebelum berdepan sidang parlimen.

16. Sidang parlimen boleh dtangguh selagi tempohnya 6 bulan daripada persidangan yang akhir iaitu pada 7 Oktober - 5 Disember 2019.

Perkara 55. (1) Yang di-Pertuan Agong hendaklah memanggil Parlimen dari semasa ke semasa dan tidak boleh membiarkan enam bulan berlalu antara persidangan yang akhir dalam satu penggal dengan tarikh yang ditetapkan untuk mesyuarat pertamanya dalam penggal yang berikutnya.
17. Jika tidak pun, Speaker Dewan Rakyat yang baharu boleh saja menolak usul undi tidak percaya atau meletakkan usul di paling corot sekali kerana banyak lagi isu rakyat dan teruknya kerajaan PH sebelum ini yang perlu diperbetulkan semula.

18. Jika ini berlaku, ramailah ahli parlimen PH yang dapat gaji buta jika mereka keluar dewan tanda 'protes', kononnya. Aksi lotong akan menjadi-jadi. Tidak mengejutkan jika Mahathir meletakkan jawatan ahli parlimen Langkawi.

19. Tapi jika Perdana Menteri baharu buat kiraan dan dapati tidak dapat sokongan majoriti ahli parlimen, beliau boleh nasihatkan DYMM Agong untuk bubarkan parlimen.

Dan benar, konflik politik ini tidak akan berhenti malah akan bertambah teruk lagi.

Sumber: 

'Kalau ini bukan konspirasi yang terancang, apa lagi?'

A Kadir Jasin


Penyokong Dr Mahathir Mohamad tidak perlu terlalu dukacita, sedih dan kecewa. Perjuangan belum selesai sehingga badan dikandung tanah.


Mahathir merupakan insan perjuangan. Calar-balar politik adalah manifestasi komitmen beliau kepada prinsip dan idelisme. Beliau hilang jawatan perdana menteri tetapi tidak hilang harga diri.


Muhyiddin Yassin diangkat menjadi pengganti walaupun timbul pertikaian mengenai jumlah majoriti ahli Dewan Rakyat yang menyokong beliau.


“Saya dikhianati,” isytihar Mahathir pada sidang media di Yayasan Albukhary pagi tadi. Dan tanpa bersembunyi, beliau berkata Muhyiddin telah menghianatinya berulang kali.


Pakatan Harapan (PH) yang menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) dipinggirkan dan parti-parti yang kalah direstui oleh raja untuk menubuhkan kerajaan.


Demokrasi dilarikan. Mandat rakyat jelata dipersetankan.


Maaf cakaplah kalau saya kata inilah kemuncak persekongkolan faction Muhyiddin dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang melancarkan operasi kilat di mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) pada 23 Feb lalu.


Gerakan yang membelakangkan Dr Mahathir itu adalah bagi membawa Bersatu keluar daripada PH, sekali gus menyebabkan kerajaan PH jatuh dan Dr Mahathir tersingkir daripada jawatan perdana menteri.


Anggap diri dikhianati


Dan dalam masa lapan hari, dengan kelancaran sebuah jam (clockwork precision), Muhyiddin diangkat menjadi perdana menteri mewakili faction beliau, Umno dan PAS.


Kalau ini bukan konspirasi yang terancang, apa lagi?


Bayangkanlah rayuan Dr Mahathir kepada MPT tidak diendahkan dan semalam, permohonan beliau kepada Istana Negara untuk menghadap Yang di-Pertuan Agong, tidak dilayan.


Jadi bukan lagi keanehan atau ledakan emosi apabila dalam sidang media itu beliau menyifatkan dirinya dikhianati dan mandat rakyat jelata dilacurkan.


Malah Dr Mahathir dan PH sejak semalam mempertikaikan bilangan sokongan kepada Muhyiddin berbanding Dr Mahathir yang ada 114 daripada 222 anggota Dewan Rakyat.


Muhyiddin berpelukan dengan Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi

Jadi, ke manakah arah tujuan kita? Mari kita pertimbangkan hal-hal berikut:


1. Dr Mahathir masih pengerusi Bersatu kerana peletakan jawatan beliau daripada jawatan itu tidak diterima oleh MPT Bersatu. Tetapi pada masa yang sama Mahyuddin mengisytihar dirinya pemangku pengerusi;


2. Enam orang ahli Dewan Rakyat Bersatu - Dr Mahathir, Mukhriz Mahathir, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Amiruddin Hamzah, Dr Maszlee Malik dan Edin Syazlee Shith - tidak menyokong pencalonan Muhyiddin sedangkan pihak Muhyiddin mendakwa semua 36 ahli Dewan Rakyat Bersatu menyokong beliau.


Ada dua pertikaian di sini. Pertama, memberi maklumat yang mungkin tidak tepat, dan kedua sokongan sebenar yang ada kepada Muhyiddin;


3. PH bersama faction Dr Mahathir boleh mengemukakan undi tidak percaya terhadap Muhyiddin apabila sidang Dewan bermula 9 Mac ini. Tetapi sebagai perdana menteri, Muhyiddin berhak meminta supaya sidang ditunda ke satu tarikh lain;


4. Beliau boleh menggunakan kuasa eksekutif yang ada di tangannya untuk menarik sokongan daripada faction Dr Mahathir dengan menawarkan mereka jawatan dan kedudukan;


5. Walaupun gagal menubuhkan kerajaan, PH masih mempunyai bilangan ahli yang besar dalam Dewan Rakyat. Kekuatan ini boleh digunakan untuk mengawal kuasa kerajaan, khususnya dalam memerangi rasuah dan membicarakan para pemimpin Umno yang melakukan rasuah serta jenayah-jenayah berat lain;


6. Apakah yang akan terjadi kepada faction Muhyiddin dalam Bersatu apabila berdepan dengan Umno dan PAS? Harus diingatkan yang ramai ahli Dewan Rakyat Bersatu sekarang adalah wakil rakyat Umno/BN yang melompat masuk Bersatu. Ada kemungkinan Bersatu akan bersatu dengan Umno atau ditelan oleh parti kleptokrat itu; dan


7. Kalau Dr Mahathir keluar Bersatu - sama ada secara sukarela atau disingkir - kemungkinan besar ramai ahli akar umbi akan mengikut jejak beliau.


Tetapi kalau beliau kekal, faction Muhyiddin akan mendapati sukar dan tidak selesa berhadapan dengan beliau setelah menikamnya dari belakang.


Kesimpulannya, suka atau tidak, pelantikan Muhyiddin sebagai perdana menteri kelapan berlaku dalam suasana yang penuh persoalan dan ini akan mencetuskan isu keyakinan kecuali dalam kalangan pelaung slogan “demi agama, bangsa dan negara” dan oportunis.


Nota kaki: Setiausaha politik yang terus bersama Dr Mahathir adalah Abu Bakar Yahya dan Mohamad Nuhairi Rahmat.

at 3/01/2020 06:22:00 PTG 


Sumber: 

KERENGGA: 'Kalau ini bukan konspirasi yang terancang, apa lagi?'


Lagi ahli parlimen menafikan sokongan kepada Tun Mahathir

Author pada Minda Rakyat - 8 minit yang lalu
YB Jefrey Kitingan berkata SD yang beliau tandatangani pada pertama kali adalah ketika petembungan Mahathir dengan Anwar dan bukannya pertembungan Mahathir dengan Muhyidin. Kini beliau menyatakan sokongan kepada Muhyidin. Nama Jefrey Kitingan adalah pada senarai no 41 dari 114 yang didakwa menyokong Tun yang diedarkan malam tadi oleh Tun Dr Mahathir di laman facebooknya. Tidak lama selepas itu YB Masir Kujat Sri Aman dan Yb Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal Bukit Gantang menafikan dakwaan Tun bahawa beliau menandatangani SD menyokong Tun Dr Mahathir sebagai calon PM,. S... lagi »

Abang Johari lawat Muhyiddin

BERITA SEMASA 1 MAC 2020 Abang Johari bertemu dengan Tan Sri Muhyiddin Yassin di kediaman peribadi Perdana Menteri itu di Bukit Damansara jam 6 petang tadi. Muzik: www.bensound.com #SinarHarian #BeritaSemasa


PM kelapan 'masak' senario sukan

PENGALAMAN menyandang jawatan sebagai Menteri Belia dan Sukan sebelum ini bakal memberi impak besar kepada pembangunan sukan tanah air terutama bola sepak menerusi pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan negara. Presiden Persat

Berpenat lelah dari pagi, PM belanja pihak media makan pizza

Setelah ‘berkampung’ sejak pagi, penat lelah petugas media dihargai apabila Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengagihkan makanan di kediamannya di Bukit Damansara sebentar tadi. Beliau dilihat keluar dari kediamannya sebelum menyerahkan makanan se

Mahathir Merasa Dikhianati Saat Muhyiddin Yassin Naik Jadi Perdana Menteri

Tribunnews.com - 29 minit yang lalu
Mahathir yang di awal pekan menyatakan pengunduran dirinya, tiba-tiba mengajukan untuk kembali menduduki pemimpin pemerintahan

Bacaan Niat Puasa Senin Kamis Beserta Keutamaan dan Penjelasannya dari Ustaz Khalid Basalamah

Tribunnews.com - 29 minit yang lalu
Bacaan ini niat puasa Senin Kamis beserta keutamaannya dan penjelasan oleh Ustaz Khalid Basalamah, jangan tunda untuk perbanyak pahala!


Ahli Parlimen Sri Aman kembali sokong Pakatan Harapan

Unknown pada MiLo SuaM - 48 minit yang lalu
AHLI Parlimen Sri Aman, Datuk Masir Kujat yang mana semalam menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri, hari ini dilapor kembali menyokong Pakatan Harapan. Parti Sarawak Bersatu (PSB) dalam mesyuarat majlis presiden petang ini mengarahkan Masir untuk menarik balik sokongannya kepada Muhyiddin sebagai Perdana Menteri. "PSB akan menyokong Dr Mahathir dan Pakatan Harapan untuk

Muhyiddin Yassin Sah jadi Perdana Menteri Malaysia, Tagar NotMyPM Trending Twitter

Tribunnews.com - Sejam yang lalu
Tagar NotMyPM trending di Twitter setelah Muhyiddin Yassin dilantik resmi menjadi Perdana Menteri Malaysia kedelapan.

Mahathir Mohamad 'Serang' Muhyiddin Yassin secara Terbuka, Sebut Mantan Rekan Politiknya Pecundang

Tribunnews.com - Sejam yang lalu
Secara terbuka, Mahathir Mohamad 'menyerang' Muhyiddin Yassin. Mahathir menyebut mantan rekan politiknya sebagai pecundang.


Himpunan haram kecohkan Sogo

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Suasana di hadapan pusat beli-belah Sogo tegang apabila perhimpunan haram yang dianjurkan Jawatankuasa Demonstrasi 1 Mac bergerak ke Dataran Merdeka. Perarakan itu mencetuskan sedikit kekecohan kepada peniaga dan pemuzik busking yang berada di lokasi kejadian, ketika peserta perhimpunan itu melalui hadapan mereka. Portal Sinar Harian melaporkan, kekecohan yang … The post Himpunan haram kecohkan Sogo appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Calon PM: Mukhriz, Syed Saddiq sedia terima hukuman

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
PUTRAJAYA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, sedia dikenakan tindakan oleh parti itu susulan pendirian yang diambil mereka mengenai calon perdana menteri. Tegas Mukhriz, beliau sedia dipecat daripada parti. “Itu satu risiko yang kami terpaksa hadapi. Kami … The post Calon PM: Mukhriz, Syed Saddiq sedia terima hukuman appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Serang Tian Chua cerminan budaya gengster: Azmin

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Ahli Parlimen Gombak Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini menyifatkan serangan terhadap Naib Presiden PKR Tian Chua semata-mata kerana perbezaan pandangan dan pendapat mencerminkan bagaimana parti itu telah diseludupi budaya gengsterisme dan keganasan. Mohamed Azmin yang juga bekas Timbalan Presiden PKR berkata semua pihak seharusnya menolak budaya … The post Serang Tian Chua cerminan budaya gengster: Azmin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Kedudukan Exco Bersatu dalam kerajaan Selangor diteliti semula

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
SHAH ALAM, 6 Rejab 1441H, Ahad – Kedudukan seorang exco daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor akan diteliti semula selepas pembentukan Kerajaan Pusat. Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari berkata ia dilihat perlu dilakukan memandangkan kerajaan negeri ini masih kekal ditadbir oleh gabungan parti dalam Pakatan Harapan (PH). “Kedudukan … The post Kedudukan Exco Bersatu dalam kerajaan Selangor diteliti semula appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pengisytiharan esok cuti umum berita palsu

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
PUTRAJAYA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Berita pengisytiharan esok (2 Mac) adalah cuti umum bersempena pelantikan perdana menteri kelapan, yang tular hari ini adalah berita palsu. Jabatan Perdana Menteri dalam kenyataan ringkas hari ni berkata semua pihak diminta berhenti daripada menyebarkan berita palsu tersebut dengan serta-merta. Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah jawatan … The post Pengisytiharan esok cuti umum berita palsu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tidak perlu sidang khas Parlimen persoal lantikan PM ke-8 : PAS

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – PAS berpendirian tidak perlu diadakan sidang khas Dewan Rakyat bagi mempersoalkan keraguan sokongan majoriti ahli parlimen terhadap pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan. Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, keputusan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah mengambil kira pandangan … The post Tidak perlu sidang khas Parlimen persoal lantikan PM ke-8 : PAS appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Mahathir: Saya Merasa Dikhianati Muhyiddin!

BatamNews.co.id - Sejam yang lalu
Kuala Lumpur - Mahathir Mohamad merasa dikhianati Muhyiddin Yassin. Pernyataan itu disampaikan Mahathir saat ditanya kekacauan politik saat ini. "Saya merasa dikhianati, terutama oleh Muhyiddin. Dia telah bekerja cukup lama untuk hal ini dan kini dia berhasil," kata Mahathir dalam konferensi pers di Yayasan Albukhary pagi waktu Malaysia seperti dilansir Malaysiakini, Minggu (1/3/2020). Yang di-Pertuan Agong telah mengumumkan Muhyiddin sebagai perdana menteri baru meski ... lagi

Wilayah Palestina Bebas Virus Corona

Sodikin pada Islampos - Sejam yang lalu
Sementara itu, delapan kasus virus corona dikonfirmasi telah terjadi di perbatasan Israel, yang menduduki wilayah Palestina. The post Wilayah Palestina Bebas Virus Corona appeared first on Islampos.

Himpunan Haram Depan Sogo Cetus Kekecohan

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR – Perhimpunan haram yang dianjurkan Jawatankuasa Demonstrasi 1 Mac di pusat beli-belah Sogo di sini mencetuskan sedikit kekecohan... The post Himpunan Haram Depan Sogo Cetus Kekecohan appeared first on MYNEWSHUB.

Tular Esok Cuti Umum Palsu

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - Sejam yang lalu
PUTRAJAYA – Berita pengisytiharan esok (2 Mac) adalah cuti umum bersempena pelantikan Perdana Menteri kelapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang... The post Tular Esok Cuti Umum Palsu appeared first on MYNEWSHUB.

Abang Johari Jumpa Muhyiddin

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR – Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg hari ini mengadakan kunjungan ke atas Perdana Menteri,... The post Abang Johari Jumpa Muhyiddin appeared first on MYNEWSHUB.

Serangan Terhadap Tian Chua Cermin Budaya Gengster PKR

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Gombak, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali hari ini menyifatkan serangan terhadap Naib Presiden Parti Keadilan... The post Serangan Terhadap Tian Chua Cermin Budaya Gengster PKR appeared first on MYNEWSHUB.

Terima Pelantikan Muhyiddin Tanpa Prejudis – Abdul Hadi

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - Sejam yang lalu
KUALA LUMPUR – PAS mendukung kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan menyeru aspek perkukuh perpaduan rakyat diteruskan. Presiden... The post Terima Pelantikan Muhyiddin Tanpa Prejudis – Abdul Hadi appeared first on MYNEWSHUB.

Kukuhkan Ekonomi, Bukan Demontrasi Sia-sia Begini..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 2 jam yang lalu
*Utamakan agenda kukuhkan ekonomi – Presiden PAS* *KL*: PAS menyatakan sokongan sepenuhnya kepada kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Muhammad Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8. Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi berkata, PAS mengharapkan kerajaan Persekutuan di bawah kepimpinan baharu ini lebih mengutamakan agenda bagi memulihkan ekonomi. “Selain itu, merapatkan jurang kaya miskin, meningkatkan tahap pendidikan, dan pembangunan seimbang di Semenanjung, Sabah dan Sarawak, seterusnya menjaga prinsip Federalisma dengan Negeri-Negeri,” katanya dalam sidang media di Pej... lagi »

MUNGKINKAH MUHYIDDIN PM PALING SINGKAT?

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
[image: Mungkinkah Muhyiddin PM paling singkat?] Majlis Presiden PH selesai mengadakan mesyuarat malam tadi Mungkinkah Muhyiddin PM paling singkat? Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 01, 2020 Share Kemelut politik Malaysia mungkin berakhir dengan mencipta sejarah baharu, Muhyiddin Yassin menjadi perdana menteri (PM) paling singkat dalam sejarah. Hal ini kerana blok gabungan Muhyiddin tidak mempunyai majoriti. Blok beliau mungkin mendapat sekitar 90 – 92 kerusi parlimen berdasarkan Pakatan Harapan (PH) pada malam tadi mengakui telah mendapat 114. *Penafian ahli parlimen* Meskipun terdapat pena... lagi »

‘Pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumbangkan’

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
ARIF ATANMarch 1, 2020 7:55 pm [image: ‘Pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumbangkan’] Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional, Faiz Fadzil menyeru rakyat Malaysia terutama golongan muda untuk menjatuhkan ‘kerajaan pintu belakang’ yang mengkhianati semangat demokrasi. Bekas Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional itu berkata, rakyat Malaysia perlu memppunyai keberanian untuk membangunkan negara ini atas prinsip integriti, keadilan dan kebenaran. “Saya ajak semua rakyat Malaysia terutama orang muda untuk menyelamatkan negara ini. Kita akan pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumba... lagi »

Temberang Mahathir dan PH makin terburai... Mereka ingat Agong boleh dikencing!

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
Ini berita sebelum ini; *Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Fahmi Fadzil mendakwa Pakatan Harapan (PH) memperoleh 114 sokongan Ahli Parlimen terhadap Perdana Menteri interim, Tun Dr Mahathir Mohamad.* *Ahli Parlimen Lembah Pantai itu mendedahkan jumlah sokongan seperti yang didakwa melalui siaran langsung di Facebooknya jam 8.20 malam ini.* *Beberapa ahli parlimen Pakatan Harapan (PH) turut kelihatan dalam siaran langsung berdurasi empat minit 39 saat itu.* *Antaranya Ahli Parlimen Lumut, Dr Hatta Ramli,Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abd Rahman dan Ahli Parlim... lagi »

SUDAH SAMPAI SAMPAI MASA PAS LAKSANAKAN APA YANG MEREKA CAKAP

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 jam yang lalu
Nizam Aka Sudah ada dan jalan pas untuk laksanakan hukum hudud terbentang luas dengan tempoh 2 tahun lebih..Kalau masih tak mampu untuk laksana hudud dalam tempoh tersebut dengan tiada sebarang halangan,maka jelas dan nyatalah Pas ini Penipu Besar Perkudakan Agama.. Parti yang Kencing Penyokong-penyokong. Mereka Menggunakan Hukum Agama Demi Kepentingan Politik..Usahakan Laksanakan Hudud mulai sekarang.. Ingat!!Hadi presiden Pas dah sebahagian daripada kerajaan pusat sekarng ni..Malah MB Kelantan berjanji akan letak jawatan jika tak mampu laksana hudud di Kelantan..Sekarang,rakyat ... lagi »

‘Pastikan kerajaan pintu belakang ini ditumbangkan’

kerengga pada KERENGGA - 2 jam yang lalu
ARIF ATAN Jawatankuasa Pimpinan AMANAH Nasional, Faiz Fadzil menyeru rakyat Malaysia terutama golongan muda untuk menjatuhkan ‘kerajaan pintu belakang’ yang mengkhianati semangat demokrasi.Bekas Timbalan Ketua Pemuda AMANAH Nasional itu berkata, rakyat Malaysia perlu memppunyai keberanian untuk membangunkan negara ini atas prinsip integriti, keadilan dan kebenaran.“Saya ajak semua rakyat Malaysia

AZMIN LOYALISTS INCLUDING TIAN CHUA ATTACKED, PUNCHED, SPLASHED WITH WATER BY PKR SUPPORTERS – SAD TO SAY, SERVES TIAN RIGHT: YET ANWAR, BACKSTABBED TIME & AGAIN, REFUSES TO SACK THEM – EVEN THOUGH THEY MAY SPY, SABOTAGE & ACT AS AZMIN’S MOLES IN PKR & PAKATAN

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
PKR supporters, angry with the loss of power in Putrajaya, have resorted to heckling and accosting party leaders aligned to sacked deputy president Mohamed Azmin Ali. They aimed their anger at PKR vice-president Chua Tian Chang over his alliance with Azmin. Chua was hurled with abuses by PKR members as he tried to enter his car. One man can be seen throwing punches as he was escorted to his car. The PKR leader, better known as Tian Chua, was also splashed with water. The Malaysian Insight learnt that PKR held a meeting at its headquarters at noon today and the meeting had just ended ... lagi »

MUHYIDDIN, WITH ONLY PALTRY SUPPORT, WILL BE OVERRUN BY NAJIB, ZAHID & CO: ANWAR WARNS MALAYSIANS WILL SUFFER BECAUSE THE ONLY GOAL IS TO ‘SECURE POWER EVEN WITH THOSE WHO ARE BLATANTLY CORRUPT & KNOWN INTERNATIONALLY FOR ABUSE OF POWER WHEN IN OFFICE’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
KUALA LUMPUR,— PKR president Datuk Seri Anwar Ibrahim has urged Pakatan Harapan (PH) to move on, following the formation of a new federal government involving former ally Parti Pribumi Bersatu Malaysia. Anwar, when asked whether he felt he was robbed from becoming Malaysia’s eighth prime minister by Tan Sri Muhyiddin Yassin, did not affirm the suggestion outright but pointed out it was lost as a result of treachery and betrayal from those within his party. “I mean there was clear treachery, but as I’ve said we have to move on. “I was magnanimous enough to accept that we need to form... lagi »

DOG-EAT-DOG CHEATING BEGINS – CAN MUHYIDDIN REIN IN THE WOLVES HE NOW SLEEPS WITH: MAR 9 PARLIAMENT SITTING MAY BE POSTPONED, WARNS SPEAKER – WHILE PAS THREATENS SNAP GE IF NO-CONFIDENCE VOTE PASSED EVEN THOUGH SUCH A MOVE WILL DECIMATE PM MUHYIDDIN’S BERSATU

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
KUALA LUMPUR — Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof today said that the Parliament sitting scheduled for March 9 might be postponed to a later date. Mohamad Ariff said that he would discuss the matter with the Prime Minister’s Office to obtain confirmation and finalise a date for the next sitting. “Maybe not on March 9. I will officially contact the PMO tomorrow,” he told the Berita Harian news portal. According to schedule, the 1st meeting of the 3rd session of the 14th Parliament should begin on March 9 and was to be attended by the Yang di-Pertuan Agong. The Pakatan... lagi »

MAHATHIR EXPOSES HIS BETRAYERS – ‘I FEEL BETRAYED, MOST OF ALL BY MUHYIDDIN. HE HAS BEEN WORKING ON THIS FOR A LONG TIME… AZMIN HAS HIS OWN AGENDA’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
Bersatu chairperson Dr Mahathir Mohamad said he felt most betrayed by his party president Muhyiddin Yassin when asked about the current political turmoil. After a week of political chaos, the Yang di-Pertuan Agong had announced Muhyiddin as the new prime minister, despite Mahathir claiming he has the majority support from the Dewan Rakyat MPs. Muhyiddin is being sworn-in at 10.30am today. “I feel betrayed, mostly by Muhyiddin. He was working on this for a long time and now he has succeeded,” Mahathir said during a press conference at Yayasan Albukhary this morning. It is believed th... lagi »

WILL MUHYIDDIN DARE RECONVENE PARLIAMENT ON MARCH 9 – EVEN AS PAS, COCKY NOW, STARTS TO STRUT WITH RUDE CHALLENGE TO MAHATHIR, WHOM HADI ONCE VOWED TO SUPPORT TO STAY PM TILL GE15, TO TABLE NO-CONFIDENCE MOTION AGAINST MUHYIDDIN

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
Pakatan Harapan’s presidential council has expressed its desire to see Parliament convene on March 9 as scheduled. “This is the best opportunity to determine support for the (new) PM and end the ongoing political crisis,” said the council in a statement. The statement had also revised the number of MPs supporting Harapan to 112, down two from last night. The third sitting of the 14th Parliament was scheduled for March 9 until April 16. Should the Muhyiddin Yassin-administration allow it to convene as scheduled, the first order of business would likely be selecting a new Dewan Rakyat... lagi »

COUP MASTER AZMIN STARTS TO CROW – ‘STRUGGLES OF PAST WEEK PAID OFF’: YET PINT-SIZE MASZLEE SHOWS HE’S TWICE THE MAN OF MALAYSIA’S MOST INFAMOUS ‘TURNCOAT’ – ‘AFTER SITTING WITH UMNO LEADERS, MY HEART GREW HEAVY. VERY HEAVY,’ EX-EDUCATION MINISTER TELLS WHY HE LEFT MUHYIDDIN FOR MAHATHIR

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
THE new ruling pact headed by Muhyiddin Yassin will form a government in line with the Federal Constitution and the Rukun Negara, said Mohamed Azmin Ali. He added that with Muhyiddin’s ascension as the prime minister, the struggles of the past week to form a new government have paid off. “I am grateful to Allah SWT because our battle in the last one week to form a government has been successful,” he said in a statement. “This battle did go through some intense moments but we finally got the support of majority of the MPs to choose Muhyiddin Yassin as the eighth prime minister of Mal... lagi »


DID MUHYIDDIN SUCCUMB TO NAJIB & ZAHID’S ‘PERSUASION’? ‘I APPEALED TO HIM TO WAIT TILL TRIAL IS OVER’ – MAHATHIR EXPOSES HIS FORMER RIGHT-HAND MAN: IF WITH CLEAN HANDS & MALAY-MUSLIM UNITY TRULY HIS GOAL – WHY COULDN’T ‘8TH PM’ MUHYIDDIN WAIT? UNLESS IN HIS HEART, MUHYIDDIN KNOWS NAJIB & ZAHID ARE NOT INNOCENT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
Bersatu chairperson Dr Mahathir Mohamad said he had urged his party president Muhyiddin Yassin to wait till after the criminal trials of Umno leaders were resolved before considering cooperation with Umno. “Muhyiddin said he was willing to accept Umno en bloc. “I said I could not agree… because I refuse to work with people who are still facing trial in criminal court. “Because of that, I appealed (to wait till) the trial is over. If they are innocent, yes, but if they are guilty I cannot work with them,” Mahathir said in a press conference at Yayasan Al Bukhary in Kuala Lumpur this ... lagi »


HEARTLESS OR NOT, MUHYIDDIN KICKS MAHATHIR OUT OF BERSATU – NOW THAT HIS CAMP HAVE ACHIEVED THEIR GOAL

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad’s resignation as chairman of the party he founded, Parti Pribumi Bersatu Malaysia, has been formalised. In a confusing turn of events, Bersatu has now accepted his resignation of Feb 24, even though it had asked him to reconsider at the time and accepted him back as chairman on Feb 27. In a statement on Saturday (Feb 29), Bersatu president Tan Sri Muhyiddin Yassin said Bersatu has accepted the Feb 24 resignation. He said that Article 16.9 of the party’s constitution states that if the chairman resigns or is sacked, the president of the party hol... lagi »

FEARS OF A MASSIVE CRACKDOWN BY ‘8TH PM’ – AS MUHYIDDIN HEADS TO THE PALACE FOR CONTROVERSIAL SWEARING-IN: CONCERNS RUN HIGH THAT MUHYIDDIN, EGGED ON BY EXTREMIST QUARTERS WITH NOTHING TO LOSE IN UMNO & PAS, WILL RESORT TO HAM-FISTED MOVES TO QUELL DISSENT OVER HIS UNPOPULAR & DISPUTED ASCENT

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
KUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin left his house at 9.40am for Istana Negara to be sworn in as the country’s eight Prime Minister. The Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) president is expected to be made Prime Minister at Istana Negara at 10.30am today (Sunday March 1). The Pagoh MP was seen fully dressed in a baju Melayu to be sworn in before Yang di- Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al- Mustafa Billah Shah. Earlier, a stream of politicians started arriving at Muhyiddin’s house at 8.30am. Alor Gajah MP Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof, PAS secretary-general D... lagi »

MUHYIDDIN SWORN IN AS 8TH PM BY AGONG – WHO REFUSED TO MEET MAHATHIR DESPITE THE OUTGOING INTERIM PM SHOWING PUBLIC PROOF HE HOLDS THE MAJORITY SUPPORT OF MPs: HAS THE KING SWORN IN A MINORITY GOVT OR ‘BACKDOOR GOVT’

emily mc pada Malaysia Chronicle - 6 minit yang lalu
Bersatu president Muhyiddin Yassin took his oath of office as the eight Prime Minister of Malaysia before the Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah at Istana Negara. The swearing-in took place at Balai Singgahsana Kecil (Minor Throne Room) at 10.33am. Al-Sultan Abdullah appointed Muhyiddin as the new prime minister in accordance with Articles 40(2)(a) and 43(2)(a) of the Federal Constitution. Dr Mahathir Mohamad had been the interim prime minister after resigning as the seventh prime minister on Feb 24. – Bernama .

Politics without principles will impoverish Malaysia

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 minit yang lalu
By JD Lovrenciear - 1 Mar 2020 Graphic: vonyaglobal.com Principles are the fulcrum for people and politics, writes JD Lovernciear. So we have a new man at the helm as our eighth prime minister. Will the dust settle from now? That is probably the most debated question in Malaysia now. We need to pause and reflect as the nation remains embroiled in a tense, unpredictable, unsettled faux paus and political quagmire. Between the people and politics rests principles – the fulcrum that drives the future across the world. So let us take a clean sheet of paper and list the followin... lagi »

ADAKAH TUN SEDAR AKAN TINDAKAN DAN IMPLIKASINYA..

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 33 minit yang lalu
1. Saya tidak fikir Tun M tidak sedar dengan tindakan-tindakan luar jangkaan yang dilakukannya. 2. Saya juga tidak fikir Tun M tidak sedar akan implikasi yang bakal terjadi hasil dari tindakan ini. 3. Semua orang tahu bagaimana telitinya insan yang bernama Mahathir dalam menilai, memutuskan dan melaksanakan sesuatu agenda atau misi. 4. Tetapi kenapa tindakan beliau kali ini seolah-olah seperti budak-budak main masak-masak atau seperti orang tua yang berpenyakit alzheimer? 5. Saya berkeyakinan semua tindakan yang beliau lakukan ini memang disengajakan dan dibuat secara "terancang b... lagi »


Anwar gila nak jadi PM... kata Mahathir dalam pertemuan tertutup (video)

Author pada Minda Rakyat - 51 minit yang lalu
Cuba dengar betul betul Dr. Mahathir bin Mohamad terbaru dia kata apa kat Anwar Ibrahim .... *"Anwar gila nak jadi PM..."* kata Mahathir dalam sidang media yang disiarkan live melalui FB Parti Amanah Negara. *(kini telah didelete)* Apa kata geng PH dan PKR? Tak nak baling botol ker? *MR :** Atok makin tak stabil dan celaru...* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt ............oo000oo........... *MINDARAKYAT* http://mindarakyat.blogspot.com/ mindarakyat@gma... lagi »


Mesyuarat Khas AJK Pas Pusat Pasca Perdana Menteri Ke-8 Mengangkat Sumpah

Author pada Minda Rakyat - 59 minit yang lalu
Alhamdulillah. Hari ini berlangsung Mesyuarat Khas Ahli Jawatankuasa PAS Pusat yang pertama selepas Perdana Menteri Malaysia Ke-8 YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah jawatan. Mesyuarat bersejarah ini juga setelah PAS menjadi sebahagian Kerajaan Persekutuan Malaysia semula (kali terakhir PAS menjadi Kerajaan Pusat pada tahun 1974). Sebelum itu telah berlangsung Mesyuarat Khas Majlis Syura ‘Ulamak (MSU) di tempat yang sama iaitu di Pejabat Agung PAS, Jln Raja Laut, Kuala Lumpur. Mesyuarat berlangsung dengan penuh ceria dan terasa ukhuwahnya sepertimana biasa. Menariknya h... lagi »


Mahathir bercakap benar – Anwar kemaruk kuasa, tidak mungkin jadi Perdana Menteri

Raggie Jessy pada The Third Force - Sejam yang lalu
Raggie Jessy Rithaudeen محضير برچاكڤ بنر – انور كماروك كواس، تيدق موڠكين جادي ڤردان منتري Tun Dr Mahathir Mohamad hari [...]


Mahathir: I feell betrayed [VIDEO]

Raggie Jessy pada The Third Force - Sejam yang lalu
THE THIRD FORCE محضير: ساي راس ترانيايا Ikuti sidang media penuh Tun Dr Mahathir Mohamad yang diadakan di Yayasan AlBukhary [...]

Syed Saddiq apologises to Malaysians

Raggie Jessy pada The Third Force - Sejam yang lalu
سيد سددق مينتا معاف ڤد رعيت مليسيا Former Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman has apologised to [...]


Kenyataan Akhbar Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM)

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
1. Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) menjunjung kasih ke bawah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong kerana memperkenan pelantikan YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8 Malaysia. PPMM juga bersyukur Majlis Angkat Sumpah Jawatan juga berjalan lancar pagi tadi. 2. PPMM selanjutnya mengambil kesempatan ini merakamkan ucapan setinggi tahniah kepada YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dilantik sebagai Perdana Menteri ke-8 Malaysia. PPMM yakin dengan kebolehan, pengalaman dan kekuatan yang ada pada beliau, beliau dapat melaksanakan tanggungjawab s... lagi »


300 ahli PH Kampung Semarang keluar parti, sertai Pas

Author pada Minda Rakyat - Sejam yang lalu
*KUCHING, Feb 29:* Seramai 300 ahli Pakatan Harapan (PH) dari Kampung Semarang, Beting Maro bertindak keluar parti dan menyertai Pas Sarawak. Ketua Penerangan Pas Sarawak, Zharudin Narudin berkata, mereka adalah ahli-ahli dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (Amanah). “Setelah bosan dan muak melihat polemik politik di peringkat nasional, seramai 300 ahli PH bertindak keluar parti. “Mereka juga sudah bosan kerana PH tidak menunaikan janji-janji terhadap Sarawak,” katanya menerusi kenyataan media hari ini. Tambah Zharudin, kumpulan tersebut memohon menyertai... lagi »

Dr M salahkan Muhyiddin dan Anwar dalam mesyuarat tertutup

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini menyalahkan Muhyiddin Yassin yang menurutnya sengaja mencari alasan untuk mewujudkan krisis politik agar dilantik sebagai perdana menteri. Mahathir juga berkata beliau sedih kerana tidak sempat mencukupkan jumlah sokongan untuk dilantik semula sebagai perdana menteri kerana PKR, DAP dan 92 ahli parlimen Amanah menyokong Anwar Ibrahim. Mahathir berkata demikian dalam mesyuarat tertutup ahli Bersatu di Putrajaya yang disiarkan secara langsung di laman Facebook rasmi Amanah, mungkin secara tidak sengaja. Mahathir berkata Muhyiddin m... lagi »

MalaysiaKini siar artikel berniat jahat

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Artikel bertajuk The Second Blackest Day for Malaysia atau Hari Kedua Paling Hitam bagi Malaysia yang disiarkan di portal berita, MalaysiaKini didakwa berniat jahat. Naib Presiden Gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin mendakwa, walaupun penulisnya, Kee Thuan Chye tidak bersetuju dengan keputusan Yang di-Pertuan … The post MalaysiaKini siar artikel berniat jahat appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Surat desak Speaker adakan sidang dewan dihantar esok

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
PETALING JAYA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Satu surat bagi mendesak Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof mengadakan sidang Dewan Rakyat khas akan dihantar esok. Ketua Whip Pakatan Harapan (PH) Datuk Johari Abdul berkata surat itu akan dihantar oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. “Kita telah buat keputusan dalam … The post Surat desak Speaker adakan sidang dewan dihantar esok appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Jokowi ucap tahniah kepada Muhyiddin

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
JAKARTA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Presiden Indonesia Joko Widodo (Jokowi) menyampaikan ucapan tahniah kepada Perdana Menteri Malaysia kelapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan turut mendoakan pelaksanaan tugas yang beramanah dan sukses, serta hubungan baik kedua- dua negara terus diberkati Tuhan. Muhyiddin, yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), hari ini mengangkat sumpah jawatan … The post Jokowi ucap tahniah kepada Muhyiddin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tun M hadir perjumpaan pemimpin Bersatu

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
PUTRAJAYA, 6 Rejab 1441H, Ahad – Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menghadiri perjumpaan bersama Ketua-ketua Bahagian dan Ketua-ketua sayap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di Putrajaya. Dr Mahathir tiba di sini pada pukul 4.48 petang dengan memandu sendiri kereta Audi (WVB 55). Kehadiran beliau disambut dengan laungan “Hidup Tun” … The post Tun M hadir perjumpaan pemimpin Bersatu appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Hina Agong: Seorang lelaki tempatan ditahan

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Polis hari ini menahan seorang lelaki tempatan kerana memuat naik status menghina Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di laman sosial Facebook. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed menerusi satu kenyataan berkata suspek berusia 35 tahun itu dikatakan memuat naik status … The post Hina Agong: Seorang lelaki tempatan ditahan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


PM ke-8: Bantah keputusan Agong satu penderhakaan

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 2 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Segala bantahan terhadap keputusan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah adalah satu penderhakaan kepada institusi diraja dan negara. Presiden Ikatan Muslimin Malaysia, Haji Aminuddin Yahaya membangkitkan perkara itu apabila Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Presiden Parti Pribumi Bersatu (Bersatu), Tan Sri Muhyiddin Yassin bukanlah perdana menteri … The post PM ke-8: Bantah keputusan Agong satu penderhakaan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Tian Chua ditampar, dibaling botol, dimaki hamun dan dikasari oleh parti tak ada tamadun pimpinan Anwar

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
Naib Presiden PKR Sdr Tian Chua ditampar, dibaling botol, dimaki hamun dan dikasari oleh para penyokong parti tak bertamadun PKR pimpinan Anwar Ibrahim. Selepas baca doa bersama Yusof Qardawi tapi pengikut masih dirasuk syaitan. Mengapa hendak salahkan Sdr Tian Chua atas semua kejadian berlaku. Boleh tak bersabar. Macam kumpulan macam ini nak pimpin negara untuk maju kalau pemikiran masih jumud. Kita semua tahun Tian Chua bukan pun Ahli Parlimen? *MR :** PKR parti tak tamadhun..? * *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mi... lagi »


SEDAR TERLAMBAT TAPI SEDRA JUGA AKHIRNYA

noreply@blogger.com (Tukar Tiub) pada Tukar Tiub - 2 jam yang lalu
SEDAR TERLAMBAT TAPI SEDAR JUGA AKHIRNYA Gwa setuju. Kalau diikutkan DSAI dah baca game Muhyiddin sejak awal-awal lagi. Sejak tertubuhnya kerajaan pakatan. Muhyiddin tak pernah bersuara tentang peralihan kuasa secara jelas. Cuma gwa rasa DSAI tak sangka si azmin akan jd pengkhianat. Tentang Tun, setelah berpuluh tahun gwa menyumpah seranah dia, gwa dapat rasa yang Tun betul dah insaf dan nak perbetulkan keadaan. yang akhirnya memakan diri. Lojiknya sekeliling kita, yang insaf dan nak ajak org lain insaf sama apa akan jadi? dipinggirkanlah !!! on *PROJEK SAILANG* Publish |... lagi »


Sidang Dewan Rakyat: Speaker Akan Hubungi PM

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 2 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof berkata pihaknya akan berhubung dengan Perdana Menteri,... The post Sidang Dewan Rakyat: Speaker Akan Hubungi PM appeared first on MYNEWSHUB.

Pelantikan Muhyiddin ‘titik mula perjuangan suci murni’

Suaraviral Staff pada Suara Viral Malaysia - 2 jam yang lalu
Pelantikan Muhyiddin Yassin secara rasmi mengetuai pentadbiran kerajaan persekutuan pagi tadi disambut dengan gembira oleh PAS dan Umno. Malah Umno […] The post Pelantikan Muhyiddin ‘titik mula perjuangan suci murni’ appeared first on Suara Viral Malaysia.

Nabi Muhammad, Sahabat Dunia Akhirat

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 2 jam yang lalu
Suatu ketika datang kepada Rasulullah SAW, seorang (wanita) tua yang memohon agar didoakan masuk ke surga. Nabi SAW bersabda kepadanya, ”Di surga tak ada orang tua.” Wanita itu menangis, lalu Rasul SAW sambil tersenyum melanjutkan, ”Di sana tak ada orang tua, karena wanita-wanita akan beralih menjadi wanita-wanita cantik dan muda belia.” Rasul SAW kemudian membacakan firman Allah … Continue reading Nabi Muhammad, Sahabat Dunia Akhirat

Mahar Berlebihan dan Membebani akan Mengurangi Keberkahan Pernikahan

sukarja pada Check Porsi Haji App. - 2 jam yang lalu
Mahar adalah kewajiban yang wajib diserahkan suami kepada istrinya ketika akan menikah dan menjadi harta milik istri. Hal ini merupakan perintah Allah dalam Al-Quran. Allah berfirman, وَءَاتُوا النِّسَآءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَىْءٍ مِّنْهُ نَفَسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا “Berikanlah mahar kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka … Continue reading Mahar Berlebihan dan Membebani akan Mengurangi Keberkahan Pernikahan


Lantikan menteri hak Muhyiddin selaku PM kata SU Agung Umno

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
Setiausaha Agung Umno Annuar Musa berkata soal pelantikan menteri dalam kabinet adalah hak Muhyiddin Yassin yang baru mengangkat sumpah sebagai perdana menteri. Beliau berkata demikian ketika ditanya pemberita sama ada soal pelantikan menteri sudah dibincangkan. "Itu prerogatif (hak) perdana menteri. Jangan kita pula nak jadi perdana menteri. "Tapi sebagai satu konvensyen (kelaziman), perdana menteri akan bincang dengan pemimpin parti. Iklan "Sejak dulu pun, bila kita kumpulkan (parti) gabungna, ketua-ketua parti akan duduk berbincang," katanya kepada pemberita di PWTC, Kuala Lu... lagi »

PAS utamakan agenda pemulihan ekonomi negara

Author pada Minda Rakyat - 2 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Kerajaan perlu mengutamakan agenda memulihkan ekonomi negara dan memastikan pembangunan seimbang antara Semenanjung, Sabah serta Sarawak. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata ia adalah antara matlamat utama yang diletakkan dalam pentadbiran kerajaan baharu berteraskan kerjasama Perikatan Nasional. Katanya, inisiatif lain yang turut digariskan PAS mencakupi usaha merapatkan jurang sosioekonomi antara golongan kaya dan miskin. “Mesyuarat PAS hari ini membincangkan beberapa perkara, termasuk harapan supaya Kerajaan Persekutuan dapat meningkatkan tahap p... lagi »

Terima Kasih Tuan Guru, Daulat Tuanku!

Oleh: Abdul Muein AbadiOrang yang dah biasa susah, dia tak kisah susah. Apatah lagi jika ditakdirkan Allah untuk memperjuangkan nasib hidup orang susah yang lain, dia mestilah akan buat bersungguh-sungguh. Bukan demi jawatan, bukan demi harta. Itulah yang

Peralihan Kerajaan: Pandangan Tun Hamid Mohamad

Sebaik sahaja kenyataan Istana Negara yang dengan rasminya mengatakan bahawa YDPA telah berkenan melantik TS Muhyiddin sebagai Perdana Menteri Kelapan diterbitkan, pemimpin-pemimpin PH, diketuai Tun Dr Mahathir bersama-sama DS Anwar, telah menolak keputus

Hentikan Berpolitik, Tumpu Bangunkan Kerajaan Berintergriti dan Berwibawa

Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) amat bersyukur kemelut politik negara telah berakhir dengan baik dan rakyat telah merasa lega selepas majlis angkat sumpah YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8 yang sah di Istana Negara.

Tan Sri Muhyiddin Yassin Angkat Sumpah Perdana Menteri ke-8

Assalamualaikum dan selamat sejahtera, Tan Sri Muhyiddin Yassin secara rasmi diangkat menjadi Perdana Menteri ke-8 hari ini. Beliau yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mengangkat sumpah jawatan di hadapan Yang di-Pertuan

[Nasehat Tentang Rejeki]

Nahimunkar.org pada Nahimunkar.org - 2 jam yang lalu
[Nasehat Tentang Rejeki] Seberapa kadar yakin Anda kepada Allah, tawakalnya Anda kepada-Nya, percayanya Anda kepada-Nya dan terhadap apa yang ada di Tangan-Nya, seberapa itulah luasnya hati Anda dalam masalah rejeki. Namun seberapa yakin dan harapnya Anda pada manusia dan apa yang ada di tangan mereka, maka seberapa itulah sempit hati Anda dalam masalah... Read More Belum ada yang terkait

Penjilat Penguasa Dzalim di Mata Rasulullah

Nahimunkar.org pada Nahimunkar.org - 2 jam yang lalu
Penjilat Penguasa Dzalim di Mata Rasulullah Siapa yang suka dan mau berteman dengan orang yang dzalim, tentu diantara kita pasti akan menjawab tidak atau bahkan menghindari teman yang demikian. Apalagi andaikata yang zalim itu adalah seorang pemimpin, tentu bukan satu dua orang yang akan didzaliminya, namun rakyat juga negara terkena imbas atas perbuatannya. Kedzaliman bukan... Read More Belum ada yang terkait

'Saya tak ingin bersekongkol dengan pemimpin rasuah' Syed Saddiq

kerengga pada KERENGGA - 3 jam yang lalu
Ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, pasrah jika parti itu akan mengambil tindakan disiplin ke atasnya. Ditemui di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya petang ini, Syed Saddiq berkata, beliau memasuki politik dengan matlamat mahu menentang pemimpin yang terlibat dengan rasuah. Ahli parlimen Muar itu juga menegaskan beliau tidak setuju Bersatu bekerjasama dengan Umno secara en

Hasil perjuangan seminggu - Azmin (Bukan rancang lama seperti kata Atok)

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR: *Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yakin pentadbiran kerajaan yang baharu komited terhadap agenda nasional demi memacu kebangkitan ekonomi, menjamin kemakmuran bersama, memelihara keselamatan dan kedaulatan negara. Ahli Parlimen Gombak itu juga yakin kerajaan yang baru dibentuk di bawah kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan, mampu memperkukuh perpaduan rakyat serta menjayakan reformasi institusi. “Saya bersyukur kepada Allah SWT, kerana perjuangan kami selama satu minggu untuk membentuk sebuah kerajaan baru telah berjaya. “Perjuangan ini ... lagi »

1 ditahan hina Agong di FB

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Polis menahan seorang lelaki tempatan hari ini kerana memuat naik status menghina Yang di-Pertuan Agong di Facebook. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Huzir Mohamed dalam satu kenyataan berkata, suspek berusia 35 tahun itu dikatakan memuat naik status menghina Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menerusi akaun Facebook Aaron Yee. Beliau berkata, kes itu disiasat di bawah Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan, iaitu kecenderungan menghasut serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan ... lagi »

Dr Mahathir hadir perjumpaan bersama kepimpinan Bersatu yang berpaling tadah dengan Muhyiddin

Author pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*PUTRAJAYA -* Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menghadiri perjumpaan bersama Ketua-ketua Bahagian dan Ketua-ketua sayap Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di Yayasan Kepimpinan Perdana (YKP) di Putrajaya. Dr Mahathir tiba di sini pada jam 4.48 petang dengan memandu sendiri kereta Audi (WVB 55). Kehadiran beliau disambut dengan laungan "Hidup Tun" oleh lebih 20 penyokong. Terdahulu turut kelihatan tiba di YKP ialah Ketua Armada, Syed Saddiq Abd Rahman, Datuk Abdul Kadir Jasin dan Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir. - Bernama *MR :** 20 orang tak ramai b... lagi »

Ahli politik memualkan, tapi demokrasi berlangsung matang

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
TAHNIAH Tan Sri Muhyiddin Yassin. Walaupun permainan Ahli Politik kita memualkan, demokrasi kita berlangsung dengan sempurna dan matang. Yang di-Pertuan Agong menjalankan tanggungjawab dengan sempurna.”‘Exemplary”. Yang paling bagus rakyat nampak mereka yg hipokrit, tiada tulang belakang dan tidak berprinsip mengejar kuasa untuk diri. Termasuk BERSIH dan juga bekas Pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan. BERSIH ambil pendirian … The post Ahli politik memualkan, tapi demokrasi berlangsung matang appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Jangan ulangi kesilapan PH pinggir Melayu, Islam

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) menegaskan, pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8 adalah proses demokrasi biasa yang diamalkan di Malaysia dan tidak bercanggah dengan perundangan negara. Presidennya, Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, bagi mereka yang masih tidak dapat menerima pemilihan Agong ini, adalah dinasihatkan mengikuti … The post Jangan ulangi kesilapan PH pinggir Melayu, Islam appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Proses pelantikan Muhyiddin tak bercanggah perundangan

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
1. PERSATUAN Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) menjunjung kasih ke bawah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong kerana memperkenan pelantikan YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8 Malaysia. PPMM juga bersyukur Majlis Angkat Sumpah Jawatan juga berjalan lancar pagi tadi. 2. PPMM selanjutnya mengambil kesempatan ini merakamkan ucapan setinggi tahniah kepada YAB … The post Proses pelantikan Muhyiddin tak bercanggah perundangan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

MB Perak menghadap Sultan Nazrin hari ini

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu akan menghadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah hari ini, berhubung situasi politik negeri susulan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri kelapan. “Saya akan menghadap Sultan Nazrin hari ini,” katanya ringkas kepada pemberita ketika meninggalkan kediaman Muhyiddin di sini. … The post MB Perak menghadap Sultan Nazrin hari ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tian Chua diserang, ditampar penyokong PKR

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Selain diserang dan ditampar, Naib Presiden PKR, Tian Chua turut dibaling botol minuman oleh penyokong parti itu dalam satu kejadian di Ibu Pejabat PKR, Petaling Jaya, sebentar tadi. Memetik laporan media tempatan, tindakan itu dilakukan penyokong PKR akibat berang dan tidak berpuas hati dengan Tian Chua yang menyokong blok … The post Tian Chua diserang, ditampar penyokong PKR appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Sidang Dewan Rakyat: Speaker akan hubungi PM

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 6 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof berkata, pihaknya akan berhubung dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai sama ada Dewan Rakyat akan bersidang mengikut jadual pada 9 Mac ini atau ditangguhkan. Beliau akan menulis secara rasmi bagi menanyakan mengenai perkara itu esok. “Esok … The post Sidang Dewan Rakyat: Speaker akan hubungi PM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PAS Akan Bantu Pentadbiran Kerajaan ‘Gabungan Baharu’ Negeri Johor

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
UMNO ONLINE JOHOR BAHRU – PAS Johor hari ini memberi jaminan akan bersama-sama dalam memainkan peranan untuk memastikan pentadbiran kerajaan negeri di bawah ‘Gabungan Baharu’ berjalan lancar. Pesuruhjaya PAS Johor Abdullah Husin berkata pihaknya akan berbincang dengan rakan parti dalam gabungan baharu itu untuk menghulurkan bantuan demi kebaikan rakyat di negeri tersebut. “Saya bagi pihak PAS sangat bersyukur kepada Allah SWT dan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Datuk Ir Hasni Mohammad yang telah dilantik sebagai Menteri Besar Johor dan kita akan mendukung bersama kera... lagi »

Senarai 114: PH Perlu Berhenti Hasut Rakyat

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
UMNO ONLINE KUALA LUMPUR – Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa berkata, Pakatan Harapan (PH) perlu berhenti menghasut rakyat dengan bukti yang tidak betul berkaitan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri ke-8. Ujar beliau yang dipetik dari ciapan di Twitter, senarai kononnya 114 Ahli Parlimen telah menyokong PH juga adalah satu penipuan kerana telah terbukti ada Ahli Parlimen yang menafikannya. “Nah ini satu lagi kes tipu list PH114… tengok no 41….YB Dr. Jeffry Kitingan (Keningau) sedangkan YB Jeffry sendiri ada di rumah TSMY malah sama pergi ke istana.... lagi »

Tipu SD: Pemimpin UMNO Buat Laporan Polis

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
Azlina Rosdy KUALA LUMPUR– Satu laporan polis bersama telah dibuat oleh beberapa pemimpin UMNO berhubung dakwaan Tun Dr. Mahathir Mohamad kononnya telah mendapat akuan berkanun (SD) yang menyokong dirinya menjadi Perdana Menteri ke-8. Ujar Exco Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia Dr. Najmil Faiz Mohamed Aris, beliau bersama-sama Ketua UMNO Bahagian Ampang Datuk Ismail Kijo dan Ketua UMNO Pandan Jamauludin Ropa telah membuat laporan tersebut kerana ianya jelas adalah dakwaan jahat dan provokasi melalui sebaran media sosial untuk menggugat serta mengancam proses demokrasi negara. “T... lagi »

BN Akan Membantu Dan Menyokong Dasar Baru Yang Bakal Diperkenalkan PM-8 – Ahmad Zahid

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
Azlina Rosdy KUALA LUMPUR – Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, BN akan memberi komitmen bagi membantu Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menjalankan tugas baharunya sebagai perdana menteri. elas beliau, Bn juga akan menyokong dasar baharu yang bakal diperkenalkan Ahli Parlimen Pagoh itu demi kepentingan rakyat Malaysia. “Episod dan babak awan hitam telah pun berlalu dan langit kembali cerah. Insya-Allah kita parti-parti komponen dalam BN akan memberikan dokongan dan sokongan terhadap dasar-dasar baru Tan Sri Muhyiddin. “Kita akan membantu ... lagi »

THE MINORITY COUP COALITION By the Sarawak Report

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 6 jam yang lalu
As it become clear that the Coup Coalition’s numbers were all smoke and mirrors, clarity is starting to emerge and ‘followers’ are evaporating. 1. There is no GPS Sarawak in the Coup Coalition. Their 18 MPs remain outside the Coup Coalition, bringing top numbers down to 106. 2. At least 6 from Bersatu are confirmed with Mahathir, bringing numbers down to 100. 3. Warisan is also not part of the Coup Coalition, bringing numbers down to 91. 4. Baru Bian has defected from Team Azmin, bringing the Coup Coalition’s numbers down to 90. So at BEST the so-called PM8 has only 90 MPs, wher... lagi »

Faizal beri bayangan PPBM, Umno dan PAS akan bentuk kerajaan baru di Perak

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 6 jam yang lalu
Faiz Zainudin *Ahmad Faizal Azumu akan menghadap Sultan Perak, Sultan **Nazrin Muizzuddin Shah hari ini untuk memaklumkan keadaan **semasa kerajaan negeri susulan pembentukan kerajaan baru **di Putrajaya di bawah pimpinan Muhyiddin Yassin.* KUALA LUMPUR: Ahmad Faizal Azumu memberi bayangan beliau mempunyai sokongan mencukupi untuk kekal sebagai menteri besar Perak dan akan menubuhkan kerajaan baru bersama Umno dan PAS. Katanya, beliau akan menghadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah hari ini untuk memaklumkan perkembangan terkini kerajaan negeri susulan pembentukan keraja... lagi »

Speaker akan hubungi PM tentu tarikh sidang Parlimen

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 7 jam yang lalu
Bernama *Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14 **dijadualkan bermula 9 Mac ini dan akan disempurnakan Yang **di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.* KUALA LUMPUR: Yang Dipertua Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof berkata pihaknya akan berhubung dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengenai sama ada Dewan Rakyat akan bersidang mengikut jadual pada 9 Mac ini atau ditangguhkan. Beliau akan menulis secara rasmi bagi menanyakan mengenai perkara itu esok. *Mohamad Ariff Md Yusof.*“Esok saya akan tulis minta maklumat lanjut bila kita akan bersidang. Sa... lagi »

Tian Chua Ditampar Penyokong PKR

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
NAIB Presiden PKR, Tian Chua ditampar dan dibaling botol minuman penyokong parti berkenaan dalam kejadian di Ibu Pejabat PKR di... The post Tian Chua Ditampar Penyokong PKR appeared first on MYNEWSHUB.

'Kalau ini bukan konspirasi yang terancang, apa lagi?'

kerengga pada KERENGGA - 7 jam yang lalu
A Kadir Jasin Penyokong Dr Mahathir Mohamad tidak perlu terlalu dukacita, sedih dan kecewa. Perjuangan belum selesai sehingga badan dikandung tanah. Mahathir merupakan insan perjuangan. Calar-balar politik adalah manifestasi komitmen beliau kepada prinsip dan idelisme. Beliau hilang jawatan perdana menteri tetapi tidak hilang harga diri. Muhyiddin Yassin diangkat menjadi pengganti walaupun


Tiada ulasan: