Rabu, 4 Mac 2020

Apa pun kesediaan pengorbanan mu, contohilah Ibunda Kaum Muslim. 9846


[Khadijah binti Khuwailid] Ibunda Kaum Muslimin, Pemilik Kedudukan Tertinggi


Sebagai kaum muslimah, aku pun memiliki sosok wanita inspiratif yang tentunya hampir seluruh wanita muslimah tahu dengannya. Sosok itu merupakan sosok ibu paling agung di dunia. Beliau adalah "Khadijah binti Khuwailid".

Khadijah binti Khuwailid lahir di Mekah sekitar 15 tahun sebelum Tahun Gajah. Ayahnya bernama Khuwailid bin Asad. Dari rahimnya, terlahir dua orang putra dan empat orang putri. Dua putranya bernama Qasim dan Abdullah, dan keempat putrinya bernama Fatimah, Ummu Kultsum, Zainab, dan Ruqaiyah.

Dari kisah-kisah sejarah yang pernah aku baca, dari buku yang khusus membahas tentang Bunda Khadijah, ibunda kaum muslimin, dan buku tentang biografi ummatul mu'minin. Semuanya menceritakan tentang kisah-kisah dari beliau.

Berulang kali membaca kisah dan ceritanya, selalu saja ada banyak hal yang bisa menjadi contoh dan teladan bagi kita, seorang wanita muslimah. Sosok Khadijah merupakan sosok ibu paling agung yang patut untuk kita tahu mengenai nilai, kedudukan dan posisinya di hadapan Allah dan Rasulullah.


Berulang kali mendengar dan membaca tentang kisah beliau, saya tidak pernah bosan. Justru semakin menambah semangat saya untuk terus menjadi sosok seperti beliau. Wanita cerdas, bijaksana, dan memiliki kekuatan akal yang baik. Di saat semua orang menjauhi Nabi yang tidak lain adalah suaminya sendiri kala Rasulullah menyampaikan syiar Islam. Dia selalu bersabar dan setia berada di samping suaminya.


Wanita yang rela mengorbankan seluruh harta bendanya di jalan Allah. Dikisahkan dalam buku yang pernah saya baca, 'Khadijah binti Khuwailid' merupakan istri  yang terpercaya, setia, tulus iman dan bersabar dengan baik. Bahkan Allah menjadikannya termasuk ke dalam para pemilik kedudukan yang tinggi di akhirat dan pemimpin di dunia.


Dalam sebuah hadis pun disebutkan bahwa Allah mengucapkan salam kepada Khadijah. Itulah yang menyebabkan aku menjadikan ibunda 'Khadijah' sebagai tokoh wanita yang memberiku banyak inspirasi sebagai wanita muslimah dan tentunya memiliki keinginan untuk bisa belajar mengikuti jejak beliau sebagai wanita yang cerdas, tulus, setia, baik dan penuh kesabaran meski beribu jarum yang menusuk, meski beribu masalah yang menghadang.


Kisah teladan dari seorang 'Khadijah binti Khuwailid' tidak hanya diakui oleh para muslimah saja, melainkan Allah pun mengakuinya dalam beberapa hadis Nabi. Bahkan sebelum Islam datang, di masa Jahiliyah pun, beliau sudah dikenal sebagai wanita suci. Oleh sebab itu, tidak heran jika sosok beliau begitu menyita perhatian wanita muslimah di dunia.

Sumber:
1. Buku "Biografi Ummahatul Mukminin"
2. Opini pribadi
3. https://news.detik.com/berita/d-4869...nantikan-surga

Imbas Semula: Tengku Adnan jawab dakwaan Tun M
Executive Editor, Minda Rakyat 
“Apa yang saya sudah curi sedangkan saya banyak guna harta saya sendiri untuk membantu rakyat,” kata calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor. Beliau berkata demikian menerusi kenyataan dua muka surat bagi menjawab dakwaan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menuduhnya ‘pencuri’ pada siri ceramah pembangkang, di Putrajaya, malam tadi. Tengku Adnan turut mempersoalkan kontrak mana yang beliau ambil, sedangkan beliau adalah ahli perniagaan dan diisytiharkan antara orang terkaya di Malaysia pada 1992, yang kemudiannya terbabit dalam politik. 

“Sudahkah Tun (Dr Mahathir) lupa, waktu beliau susah, saya menyumbang tenaga mempertahankan beliau daripada serangan reformasi. “Tun lupakah jasa saya ketika itu? Saya berpihak kepada beliau walhal Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih banyak menyumbang dalam perniagaan saya. “Tun, saya bukan pencuri. Dengan harta yang saya ada ini, saya bersyukur kerana dapat membantu rakyat. Biarpun nilai harta saya semakin berkurangan saban tahun, saya gembira dapat membantu rakyat dengan duit yang saya ada,” katanya yang juga Setiausaha Agung BN. 

Tengku Adnan berkata, menceburi politik tidak menambahkan kekayaannya seperti yang dituduh Dr Mahathir, sebaliknya menggunakan harta sendiri untuk membantu rakyat dan warga Putrajaya. Mengenai tuduhan bahawa beliau ‘mengadu’ kepada Dr Mahathir kerana tidak dilantik sebagai menteri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada sekitar 2004, Tengku Adnan berkata, tuduhan itu tidak benar kerana pada ketika itu Perdana Menteri adalah Tun Abdullah Ahmad Badawi. Katanya, beliau digugurkan sebagai menteri pada zaman Abdullah dan menjawat jawatan menteri di bawah tampuk kepemimpinan Najib.

“Biarlah jawapan ini memberi pertimbangan kepada mereka yang cintakan kebenaran mengenai apa sebenarnya yang berlaku selain membuktikan bahawa Dr Mahathir sudah berbohong,” katanya. Dalam pada itu, Tengku Adnan berkata, beliau sudah maklum lebih awal mengenai program ceramah dihadiri Dr Mahathir malam tadi dan meminta warga Putrajaya, khususnya anak muda supaya tidak mengganggu majlis itu. “Kami tahu ramai orang luar membanjiri sesi ceramah beliau, tetapi jangan lakukan fitnah. 

“Tun, janganlah berpolitik dengan melakukan pembohongan serta cuba mengelirukan rakyat dan warga Putrajaya. Penduduk di sini sudah menjadi sebahagian daripada keluarga saya selama ini,” katanya. Beliau turut menasihatkan Dr Mahathir supaya menjalankan kempen berpaksikan kebenaran tanpa melakukan fitnah demi fitnah terhadap pihak lain. “Tun, sudah-sudahlah. Zaman beliau sudah berlalu. Era pentadbiran, kepemimpinan dan perjuangan Tun sudah tidak relevan lagi“Jika Dr Mahathir yakin untuk menang, apa perlunya membuat surat terbuka kepada orang ramai khususnya ahli UMNO supaya menyokong beliau sedangkan selama ini beliau yang mengkhianati perjuangan UMNO dengan melempar pelbagai tuduhan,” katanya. 

Katanya, adalah lebih elok Dr Mahathir membuat surat terbuka kepada ahli PKR bagi memohon maaf atas reformasi yang dilakukan berpunca daripada keputusan beliau ketika bergelar Perdana Menteri dahulu. Mengakhiri kenyataan itu, Tengku Adnan meminta Dr Mahathir supaya tidak mempergunakan rakyat, merosakkan bangsa dan cuba membinasakan negara. 

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 4 Mei 2018 @ 7:02 PM
MR :  Semasa artikel ini dikeluarkan 2018, orang tak tahu berapa harta dia.. Mencari kisah atau cerita lama untuk menentukan kebenaran... Jangan kita dimanipulasi dalam membuat keputusan
MR :  Semasa zaman Mahathir dia ada 1 billion... hebat geng lama Mahathir ini... mana datang duit?
Sumber:
Imbas Semula: Tengku Adnan jawab dakwaan Tun M - Minda Rakyat

Mubarak syor Muhyiddin lantik tiga TPM
azrul hakimie, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 minutes ago
KUALA LUMPUR, 9 Rejab 1441H, Rabu – Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) mengesyorkan kerajaan Perikatan Nasional mewujudkan tiga jawatan Timbalan Perdana Menteri (TPM) dengan masing-masing diwakili dari Semenanjung, Sabah dan Sarawak. Sinar Harian melaporkan Presiden Mubarak, Tan Sri Dr Abdul Aziz Rahman berkata, langkah itu mampu mencerminkan intipati ucapan pertama Perdana Menteri, Tan Sri … The post Mubarak syor Muhyiddin lantik tiga TPM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Wednesday, March 4, 2020
ANWAR SAHKAN UMNO TAWAR JAWATAN PERDANA MENTERI
Oleh: Redzuan RF8 Media March 04, 2020
Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak menjual prinsip bekerjasama dengan Umno asalkan menjadi perdana menteri. Beliau hari ini mengesahkan dakwaan ditawarkan jawatan perdana menteri sebagai pertukaran untuk menerima Umno secara en block. “Ya,” tulisnya dalam ulang ciap, laporan yang memetik Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad mengenai perkara itu.

Pengesahan itu juga dilihat selari dengan kenyataan Anwar dalam satu klip video yang dimuat naik di Facebooknya hari ini. “Kita diberi peluang untuk bersekongkol dengan kelompok lama yang telah merosakkan negara kita. Kita memilih untuk kekal dengan prinsip. Yang meninggalkan kita, mengkhianati amanah perjuangan kita,” katanya dalam video berkenaan. Dalam siaran Facebook pagi tadi, Nik Nazmi mendakwa tawaran kepada Anwar itu dibuat sebelum krisis politik minggu lalu.

“(Anwar) mendedahkan sebelum krisis ada tawaran kepadanya untuk menjadi perdana menteri dengan syarat dia meninggalkan sekutu politik kita di Pakatan Harapan dan menerima pemimpin dari Umno en blok, termasuk mereka yang menghadapi tuduhan rasuah. “Anwar enggan mengkhianati mandat rakyat semata-mata demi mendapatkan jawatan perdana menteri,” tulisnya.

Nik Nazmi tidak memberikan butiran lanjut mengenai perkara itu. Ketika ditanya pada sidang media hari ini, Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa, bagaimanapun, berkata beliau tidak mengetahui perkara itu. “Bila (tawaran dibuat kepada Anwar)? Saya tidak dapat memberi komen mengenai spekulasi, khabar angin. Jika ada fakta, saya akan ulas. Tidak dalam pengetahuan saya,” kata Annuar.

Minggu lepas, seteru Anwar, Mohamed Azmin Ali dan kumpulannya meninggalkan PKR untuk menumbangkan PH serta menubuhkan kerajaan baru bersama Bersatu, BN, dan PAS. Gerakan yang dikenali sebagai ‘Langkah Sheraton’ itu pada mulanya digerakkan dengan alasan untuk menghalang Anwar menggesa Dr Mahathir Mohamad menyerahkan jawatan. Bagaimanapun, gerakan itu telah menyebabkan Mahathir meletakkan jawatan kerana enggan bekerjasama dengan Umno.

Anwar kemudian memberi sokongan kepada Mahathir, namun tidak sempat untuk menghalang Muhyiddin Yassin dilantik sebagai perdana menteri bagi menerajui gabungan kerajaan Perikatan Nasional yang terdiri daripada Bersatu, Umno, dan PAS – dengan sokongan GPS
Sumber: 

Wednesday, March 4, 2020
Apa sebenarnya terjadi di sebaik rampasan kuasa?
Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 04, 2020
Meskipun teka-teki perdana menteri kelapan sudah terjawab dengan pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin, namun pelbagai teori konspirasi politik mengenai kemelut kepimpinan negara sejak minggu lalu mulai timbul. Antaranya mengenai ketegangan dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 21 Februari lalu sehingga membawa kepada keruntuhan kerajaan pakatan itu.

Menurut pembantu Tun Dr Mahathir Mohamad, Adam Mukhriz Mohd Muhayeddin segalanya bermula apabila team kartel Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bermesyuarat di Hotel Sheraton manakala Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mengadakan mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi pada 23 Februari lalu. “Dalam mesyuarat tu, Tun M tak setuju kalau nak ambil Umno (satu blok) sebagai sebuah parti. “Tun M tak nak Zahid, Azeez semua masuk. Kau gila. Penat penat kita berjuang lawan diaorang. Ada yang masuk jel apa semua akhirnya nak terima diaorang balik dan ambil jadi kerajaan?

“Atas dasar prinsip. Tun tolak. Nak terima ahli Parlimen sikit sikit boleh. Bukan satu parti sekali gus macam tu,” katanya dalam satu posting di Facebook. Adam Mukhriz berkata Dr Mahathir dalam nada menahan sebak memberitahu pimpinan tertinggi parti “jangan paksa saya langgar prinsip saya.” Antara yang menyokong pendirian Dr Mahathir adalah Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, Dr Maszlee Malik, Akhramsyah Muammar Ubaidah Sanusi, Datuk Seri Mukhriz Mahathir, Abu Bakay Yahya, Datuk A.Kadir Jasin dan Ulya Husamudin.

Jelas Adam Mukhriz lagi keputusan itu bagaimanapun tergantung bagi memberikan ruang kepada Dr Mahathir untuk membuat keputusan. “Azmin waktu tu pun sama nak berharap Tun ubah fikiran. Tun pun balik rumah. Dekat rumah, Haji Hadi, Azmin, Fadilah GPS, Zahid Hamidi, Abang Johari, Tan Sri Muhyiddin semua datang bincang kat rumah pulak next plan. “Masa ni lah Zahid keluar kan syarat-syarat dia antara jawatan kanan kabinet, kena ambil semua sekali atau tak nak terus, dan minta buat keputusan sekarang juga. 

“Kenapa mereka paksa buat keputusan sekarang? Sebab Najib punya kes, Zahid punya kes akan ada keputusan tak lama lagi. Maka mereka perlu keputusan segera! Tun kata kerja bodoh. Belum apa apa dah ugut“Okaylah. Malam tu berlaku la Langkah Sheraton. Berpeluk gila sakan. Ku Nan datang macam menteri orang tolong buka laluan, semua yang ada malam tu dah berangan pilih nak kementerian itu ini. Gila! No way!” katanya.

Adam Mukhirz berkata pemimpin Pakatan Harapan mula bertemu dengan Dr Mahathir keesokan harinya. “Tun tak ada kat office then tahu Tun kat rumah, mereka pergi kat rumah. Ingat tak yang mereka tunggu kat luar? Tun tak sihat. Ye lah stress fikir. Lepas dari tu barulah seorang demi sorang jumpa Tun M dalam rumah. “Sebelum jumpa ni, mereka ni anggap Tun M la orang paling jahat. Bagi mereka Tun M lah orang yang merencanakan semua ni. Kerajaan Pintu Belakang atau Langkah Sheraton ke apa.
“Selepas jumpa seorang demi seorang jumpa Tun, mereka dah di’explain’ apa semua. Mereka sedar yang Tun M adalah orang yang ikhlas dan berprinsip sebab Tun M boleh jadi PM kepada coalition kepada semua parti tapi waktu tu dah terlambat. Tun M telah pun letak jawatan,” katanya.

Kata Adam Mukhriz lagi, Dr Mahathir tidak mahu menjadi perdana menteri kerana dia tidak boleh memimpin Pakatan memandangkan Bersatu sudah mengumumkan keluar dari Pakatan Harapan. “Actually kerajaan PH dah tumbang. Jadi Tun M tak nak jadi PM dalam kerajaan Umno ni tadi. Tun juga letak jawatan Pengerusi Bersatu sebab tak setuju dengan pendirian Bersatu yang dibuat Tan Sri Muhydidin. 

“So Tun M pergilah jumpa Agong dan jadi PM Interim. And Agong kata nak jumpa sorang sorang. Malam tu PH buat Majlis Presiden tanpa Tun M. Sebab Tun M bukan lagi Pengerusi Bersatu dia tak boleh hadir. “Bagi PH pula mungkin ingat Tun M tak ikhlas sebab tak datang. Maka mereka calonkan Anwar sebagai PM,” katanya. 

Sebaik sahaja Yang di-Pertuan Agong bertemu semua ahli Parlimen, Adam Mukhriz berkata Agong memaklumkan Dr Mahathir bahawa tidak siapa mendapat majoriti. Justeru katanya, Dr Mahathir mencadangkan perkara itu dibawa ke Dewan Rakyat tetapi ditolak Speaker. Susulan itu, pemimpin Pakatan kembali menyokong Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri kelapan. “Tun setuju untuk jadi PM balik dengan beberapa syarat yang mana mereka pun bersetuju. Sebelum tu, Bersatu buat ketetapan untuk namakan Muhyiddin sebagai PM dan bersetuju dengan Umno dan PAS secara blok. Which is Tun M tak nak.
“Jadi bila pergi ke Istana pagi tu, semua dah bawa nama. Bersatu, PAS, Umno sokong Muhyiddin dan PH sokong Tun M. Warisan datang kemudian,” katanya.

Adam Mukhriz turut berkongsi momen sedih Dr Mahathir apabila beliau kehilangan sokongan beberapa ahli Parlimen yang dianggap sebagai kawan. “Itu yang Tun M kata dia dikhianati. Ya. Pengkhianatan yang terbesar. Tun M nyatakan Muhyiddin Yassin adalah pengkhianat beliau. “Banyak pengajaran kita dapat dari cerita ni. Tamak dan gelojoh. Bila ada pemimpin yang mahu itu ini tapi tak reti sabar gini la jadinya. Hati hati dengan orang kita percaya,” katanya.


Sumber:
WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: APA SEBENARNYA TERJADI DI SEBALIK RAMPASAN KUASA?

K'jaan Baharu Perlu Lunaskan Royalti K'tan
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 32 minutes ago
*KOTA BHARU:* Kerajaan baharu diharap mengembalikan bayaran royalti petroleum yang menjadi hak Kelantan, selain diberikan hak pendaratan dan pemprosesan petroleum. Presiden Pertubuhan R Kelantan, Nazri Deraman berkata, pihaknya yakin isu tersebut berada dalam pengetahuan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Lagi pun menurutnya, R pernah mengadakan kunjungan hormat dan menyerah memorandum tuntutan royalti kepada perdana menteri semasa beliau berkunjung ke sini empat tahun lepas. “Isu ini juga mendapat liputan meluas di media arus perdana dan media sosial sejak 2010. Malah part...


Tiada ulasan: