Jumaat, 13 Mac 2020

Kita wajar bimbang dan wajib bersedia dengan pengadilan Allah yang bakal kita hadapi di Akhirat nanti. 9928


Peserta himpunan tabligh diminta buat pemeriksaan
sitifatimah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 minutes ago
PUTRAJAYA, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri memohon peserta yang menghadiri perhimpunan tabligh di Masjid Jamek Sri Petaling baru-baru ini supaya menjalani pemeriksaan di hospital atau klinik kesihatan berdekatan. Katanya, perkara itu turut ditekankan oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah … The post Peserta himpunan tabligh diminta buat pemeriksaan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: JAIS arah aktiviti tabligh, masjid ditangguh
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 minutes ago
SHAH ALAM, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengarahkan semua program dan aktiviti tabligh di masjid serta surau di seluruh negeri itu, ditangguhkan buat sementara waktu, susulan penularan COVID-19 ketika ini. Pengarah JAIS Mohd Shahzihan Ahmad berkata, arahan itu dikeluarkan atas nasihat Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), selepas berlakunya jangkitan daripada satu … The post COVID-19: JAIS arah aktiviti tabligh, masjid ditangguh appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

SPRM perlu tapis pegawai di kementerian luar negeri
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 minutes ago
PUTRAJAYA, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menapis semua pegawai di pejabatnya, bagi memastikan rakyat yakin akan integriti mereka. Beliau berkata, tapisan SPRM itu terhad kepada para pegawai yang bekerja secara langsung dengannya, manakala bagi pegawai di jabatan lain di Wisma Putra, ia akan berpandukan … The post SPRM perlu tapis pegawai di kementerian luar negeri appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

COVID-19: Tiba masanya kita kembali kepada agama
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 4 minutes ago
CUKUP-CUKUPLAH menyeru seruan bodoh sombong seperti “Ritual agama berlebihan jejas prestasi murid” Saidina Abu Bakr pernah berkata; “Jika tali untaku hilang, aku akan peroleh jawapannya dari kitab Allah!” Orang yang tidak memahami akan menolak mentah kenyataan ini, namun bagi yang memahami, mereka amat mengerti bahawa segala kekusutan yang berlaku, pasti ada penyelesaiannya dari kitab Allah … The post COVID-19: Tiba masanya kita kembali kepada agama appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

2 Anggota Kabinet Baharu Sampaikan Khutbah Jumaat
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
SHAH ALAM – Dua anggota Kabinet baharu, masing-masing menyampaikan khutbah pertama mereka ketika solat Jumaat, hari ini. Menteri Alam Sekitar,... The post 2 Anggota Kabinet Baharu Sampaikan Khutbah Jumaat appeared first on MYNEWSHUB.

Al-Sultan Abdullah Bimbang Keselamatan, Kesihatan Rakyat
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
KUALA LUMPUR – Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang amat prihatin dan mengikuti perkembangan terkini penularan COVID-19, menzahirkan kebimbangan... The post Al-Sultan Abdullah Bimbang Keselamatan, Kesihatan Rakyat appeared first on MYNEWSHUB.

Hishammuddin Mahu SPRM Tapis Pegawai Di Pejabatnya
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
PUTRAJAYA – Menteri Luar, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk menapis semua pegawai di... The post Hishammuddin Mahu SPRM Tapis Pegawai Di Pejabatnya appeared first on MYNEWSHUB.

9 Exco Melaka Angkat Sumpah
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
AHLI Dewan Undangan Negeri (ADUN) Asahan, Datuk Seri Abd Ghafaar Atan mendahului senarai pada Istiadat Angkat Sumpah Jawatan dan Taat... The post 9 Exco Melaka Angkat Sumpah appeared first on MYNEWSHUB.

Penganjuran Sukma Johor Diputuskan Minggu Depan
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
JOHOR BAHRU – Keputusan sama ada penganjuran temasya Sukan Malaysia (SUKMA) 2020 akan ditangguhkan atau tidak berikutan kebimbangan Covid-19, hanya... The post Penganjuran Sukma Johor Diputuskan Minggu Depan appeared first on MYNEWSHUB.

Kadar Pengangguran Turun Kepada 3.2%
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
PUTRAJAYA – Kadar pengangguran pada Januari 2020 turun kepada 3.2 peratus, berbanding 3.3 peratus pada Disember 2019, demikian menurut Jabatan... The post Kadar Pengangguran Turun Kepada 3.2% appeared first on MYNEWSHUB.

2 Lelaki Mengaku Salah Hina Agong
Rifqi Ilman, MYNEWSHUB - 24 minutes ago
KUALA LUMPUR – Dua lelaki mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menghina Yang di-Pertuan Agong,... The post 2 Lelaki Mengaku Salah Hina Agong appeared first on MYNEWSHUB.

MAKIN MERABAK
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
MAKIN MERABAK 3 kes Covid-19 dikesan di Sarawak SARAWAK mencatatkan tiga kes positif Covid-19, jangkitan pertama bagi negeri itu selepas menjejaki mereka yang menyertai perhimpunan tabligh di Masjid Seri Petaling di Kuala Lumpur. Jawatankuasa Pengurusan Bencana Sarawak dalam satu kenyataan hari ini berkata dua dari kes itu adalah mereka yang menghadiri perhimpunan berkenaan dari 27 Februari hingga 1 Mac. Kes ketiga pula melibatkan ahli keluarga. “Kami merayu kepada semua yang menghadiri perhimpunan itu dan berada di Sarawak untuk segera menghubungi hospital terdekat untuk p...

Umno hanya tukang cukupkan korum kerajaan Azmin-Muhyiddin
kerengga, KERENGGA - 2 hours ago
HAFIZUL HILMI Dua hari lepas TS Annuar Musa berkicau di Twitter mencadangkan supaya “Parlimen dibubarkan agar kerajaan dapat dibentuk melalui pintu depan, seperti yang dimahukan Muafakat Nasional.” Sejak semalam makin ramai MP/warlord Umno mula buat bantahan terbuka. Sebenarnya dah menjadi rahsia umum bahawa: 1. MP Umno dan Pas hanya dijadikan pak turut kerajaan Muhyiddin-Azmin. Azmin yang

Biarkan musuh terus hidup senang, satu malapetaka.
DR KAMARUDIN MUSA
Matlamat dalam sesuatu peperangan adalah untuk mencapai kemenangan mutlak. Hanya dengan kemenangan mutlak sahaja musuh dapat dimusnahkan dan secara tidak langsung merupakan satu jaminan untuk terus mengekang pergerakan musuh, menjadikan musuh hilang fokus serta tidak mempunyai ruang untuk membina komunikasi bagi mengumpulkan kembali kekuatan.

Maka natijahnya, kemenangan bermakna meletakkan musuh dalam keadaan kecederaan berterusan, sehingga sukar untuknya bangkit. Peluang dan ruang untuk musuh bergerak perlu dimatikan serta dikekang secara fizikal dan mental.

Kebangkitan musuh merupakan bencana kepada kemenangan yang diraih, satu ancaman yang membolehkan musuh kembali untuk menyerang, seterusnya memecahkan benteng pertahanan, berkemungkinan mengakibatkan kemenangna awal akan berubah menjadi kekalahan kemudian.

Berdasarkan hakikat ini, medan politik sesuatu yang tidak dapat dinafikan juga merupakan satu peperangan, peperangan dalam bentuk dan kaedah yang lain, pertempuran melibatkan bertarungan ideologi, personaliti, manipulasi kuasa dan pendekatan taktikal dalam menguasai pemikiran pengikut serta membina jaringan untuk mengikat kepercayaan rakyat terhadap kelompok politik dalam konteks memperluaskan rangkaian pengaruh dan penguasaan persekitaran sosial.

Ini bermakna tindakan politik sememangnya juga penuh dengan perkiraan strategik dan memerlukan para strategis yang mempunyai keupayaan untuk membuat perancangan, peramalan dan berfikir secara berfokus alternatif dalam menentukan perkiraan pengambilan keputusan politik dalam aspek melancarkan serangan, bertahan dan mengatur serangan balas.

Sehubungan dengan itu, pemikiran politik dan tindakan politik seharusnya juga mempunyai kemampuan untuk bertindak dalam lingkungan strategi perang. Namun demikian, politik memerlukan ideologi yang kuat serta kukuh bagi mewujudkan keterikatan bersama, bagi membina sistem kepercayaan yang mantap serta dapat membangunkan akar keyakinan yang kuat dalam kalangan pengikut dan juga kumpulan masyarakat awam, bagi membolehkan pembentukan pasukan operasi yang padu serta agresif, khususnya dalam konteks usaha untuk mencapai matlamat politik.

Dalam sesuatu peperangan keperluan untuk melemah serta menghapuskan musuh menjadi objektif utama, namun demikian dalam konteks realiti politik, musuh bukan bersifat mutlak, musuh boleh bertukar menjadi rakan, rakan boleh bertukar menjadi musuh, situasi ini tentunya akan mendedahkan pelaku politik sentiasa berada dalam situasi bahaya untuk dikhianati dan diserang secara terbuka dalam konteks realiti percaturan politik kekuasaan.

Memandangkan musuh politik (khususnya yang asalnya rakan politik) pada bila-bila masa mempunyai ruang dan peluang untuk melancarkan serangan “pukul dan lari” sebagaimana strategi “Guerrilla warfare” Carl von Clausewitz (1780-1831).

Musuh yang melakukan serangan “pukul dan lari” akan membina komitmen politik baru dengan meninggalkan kumpulan dan kelompok lama, bersedia untuk bergabung dengan kumpulan kelompok baru yang mempunyai kepentingan bersama, bagi mewujudkan pasukan baru yang akan dijadikan mekanisme baru untuk menentang kumpulan lama.

Maka inilah fenomena politik yang sering kali dijadikan percaturan untuk melemahkan sesutau perikatan atau gabungan politik. Kemenangan sesuatu kumpulan gabungan politik bukan merupakan satu jaminan untuk terus berkuasa, sekiranya musuh politik masih boleh bergerak dan aktif mencari pengaruh.

Berkeliaran dalam membina pengaruh politik dan secara berterusan menyerang pihak yang menang, tanpa adanya tindakan serta usaha konkrit untuk mengekang penyebaran propaganda yang bertujuan merosakkan psikologi kelompok politik yang menang.

Keadaan ini tentunya akan memberikan kesan kepada usaha memperkukuh kestabilan keyakinan dan kepercayaan dalam kalangan ahli-ahli kumpulan yang menang, impaknya berpotensi untuk memusnahkan komitmen pasukan serta kerterikatan terhadap falsafah perjuangan bersama dan menyumbang kepada perpecahan serta kejatuhan.

Kegagalan dalam bertindak ke atas penyebaran propaganda musuh tentunya akan melumpuhkan sistem berfikir dalam kalangan ahli kelompok politik yang menang dan akhirnya melemahkan jentera operasi, keadaan ini tentunya memberi kelebihan kepada pihak yang kalah untuk bangkit dengan menguasai persekitaran sosial secara aktif, seterusnya menghentikan langkah pihak yang menang.

Dalam situasi ini pihak yang kalah akan bertukar tempat menjadi pihak yang menang dan kembali berkuasa.

Ini bermakna dalam menggerakkan perikatan politik, meskipun dibentuk berasaskan tujuan bersama namun ia bukanlah satu jaminan dalam meneruskan konsesus tindakan.

Sebaliknya masih mempunyai ruang untuk berlakunya pertembungan dan konflik dalaman yang boleh melemah serta memecahkan perikatan tersebut. Kelonggaran dalam menguruskan idealisme politik, serta kegagalan dalam menguruskan lompang perbezaan matlamat politik akan menjadi antara faktor terpenting yang boleh merosakkan sesuatu penggabungan politik.

Situasi ini akan menjadi lebih kronik dan mampu untuk meruntuhkan ikatan politik, apabila pada masa yang sama wujudnya gerakan daripada luar yang membuat asakan dan serangan, dengan penglibatan anggota dalaman gabungan.

Keadaan ini akan menjadi lebih tidak terkawal apabila berlakunya peyusupan musuh politik yang melakukan penyamaran ke dalam kelompok gabungan, kesan daripada itu akan menjadi unsur dalaman yang akan berperanan sebagai agitator untuk memecahkan keyakinan dan kepercayaan bersama.

Dominasi golongan musuh yang mesyusup ini akan melemahkan interaksi dan komunikasi dalam kalangan anggota-anggota gabungan politik yang berpotensi untuk berlaku keretakan dan perpecahan sehingga terbubarnya sesuatu penggabungan.

Berdasarkan hakikat ini gerakan politik, aksi politik serta percaturan politik perlu difahami dalam konteks aksi medan perang, politik adalah perang ideologi yang lebih sengit, berbanding dengan perang bersenjata di medan tempur.

Apa pun realitinya kemenangan mutlak hanya boleh dicapai dengan kemampuan untuk melucutkan senjata musuh secara sepenuhnya, situasi ini menjadi tugas utama bagi seorang panglima perang, berusaha menjadikan pasukannya tidak lagi terancam dengan kebangkitan musuh, apa yang jelas musuh perlu dimatikan kekuatan mereka sama ada scara fizikal, mahu pun secara moral.

Keadaan ini sewajarnya dilakukan terhadap musuh sebagai satu tekanan supaya musuh kehilangan prinsip moral serta keluar daripada medan perang dengan kekalahan yang menyukarkan untuk bangkit kembali, memutuskan segala perhubungan dengan persekitaran.

Membiarkan musuh berinteraksi dengan persekitaran, bermakna membuka peluang untuk musuh kembali mengumpul kekuatan. Realitinya musuh perlu dipastikan tidak lagi mempunyai kekuatan untuk membuat serangan balas yang boleh merosakkan kemenangan
yang diperolehi.

Membiarkan musuh hidup, hakikatnya satu malapetaka dalam usaha untuk mempertahankan kemenangan.

Berdasasrkan hakikat inilah, Sun Tzu (545 BC-470 BC) menegaskan bahawa dalam sesuatu peperangan, bukan semata-mata mempunyai kesanggupan dan keyakinan untuk berhadapan dengan musuh secara terbuka.

Sebaliknya juga perlu difahami bahwa pertempuran bersemuka, bukannya merupakan satu-satu peluang untuk mencapai kemenangan, sekiranya musuh masih mempunyai benteng pertahanan yang kuat dan padu.

Rahsia kekuatan musuh adalah kesetiaan terhadap pasukan tanpa kompromi serta kepatuhan terhadap pemimpin pasukan.

Lantaran itu adalah menjadi kewajipan untuk menarik kesetiaan pengikut daripada pusat kepimpinan, situasi ini akan memudahkan usaha untuk mewujudkan kekacauan serta mematikan langkah musuh dengan menarik kesetiaan pengikut kepada jaminan peluang kehidupan yang lebih baik.

Tindakan ini secara tidak langsung akan menjadikan moral pengikut semakin lemah, memandangkan mereka telah kehilangan fokus kesetiaan.

Peluang ini tentunya lebih terbuka untuk menewaskan musuh. Apa yang ditegaskan oleh Sun Tzu ini merupakan satu usaha untuk mematikan pergerakan psikologi musuh dengan melemahkan moral serta semangat para pengikut, melarikan fokus kesetiaan mereka terhadap kepimpinan pasukan.

Pada masa yang sama menimbulkan secara berterusan akan keraguan terhadap kemamapuan sebenar keupayaan daya tempur mereka. Keadaan ini tentu menjadi makanisme yang lebih mudah untuk musuh ditewaskan.

Dalam setiap peperangan, sama ada pertempuran terbuka, mahu pun pertempuran gerila, begitu berkait dengan benteng pertahanan. Benteng pertahanan menjadi penentu kepada kekuatan musuh serta penghalang utama kepada bentuk kaedah serangan yang akan
dilakukan.

Kekuatan benteng pertahanan musuh, memerlukan tindakan berani untuk melancarkan serangan, namun serangan tanpa aspek taktikal yang ampuh akan menjadi medan “bunuh diri” buat anggota pasukan yang menggempur musuh.

Berdasarkan hakikat ini, maka benteng pertahanan musuh perlu dimusnahkan, kesetiaan musuh perlu dirosakkan, langkah terbaik dalam aspek ini adalah melemahkan musuh daripada sisi dalaman musuh itu sendiri.

Serangan daripada luar akan lebih mendatang kemudaratan kepada diri sendiri atau pasukan, maka adalah menjadi satu keperluan untuk melemahkan musuh dengan mencitpta musuh daripada dalaman pasukan musuh itu sendiri.

Lantas Sun Tzu mencadangkan “jadikan tuan rumah dan tetamu bertukar tempat.” Aspek taktikalnya, mengikut Sun Tzu, “kalahkan musuh dari dalam pasukan musuh itu sendiri dengan menyusup ke dalam benteng lawan berasaskan muslihat kerjasama, penyerahan diri, atau perjanjian damai.

Dengan kaedah ini, maka kelemahan lawan akan senang untuk ditemui. Lantaran itu kemudiannya saat pasukan musuh sedang leka, maka lancarkan serang secara langsung ke kubu pertahanan musuh.”

Berdasarkan pemikiran Sun Tzu, kekuatan musuh boleh dihancurkan serta dimusnahkan dengan begitu mudah, hanya menggunakan unsur dalaman musuh itu sendiri, hakikatnya musuh tidak akan menyedari bahawa mereka sebenarnya sedang diserang dan dalam proses untuk dimusnahkan.

Menggunakan unsur sumber dalaman musuh sebagai tindakan untuk mencapai matlamat, hakikatnya merupakan satu usaha berkesan untuk meminimumkan kerugian sebaliknya membesarkan keuntungan serta menjimatkan penggunaan tenaga untuk bertempur.

Keadaan ini akan membolehkan segala sumber dan tenaga digunakan sepenuhnya untuk mengawasi serta melemahkan musuh setelah kemenangan mutlak diperolehi.

Penggunaan sumber dalaman musuh akan lebih memudahkan usaha untuk memecahkan pertahanan musuh. Apa yang peting pastikan musuh hilang kepercayaan sesama sendiri, keadaan ini hanya boleh dilakukan dengan mewujudkan kerengganan hubungan antara
kumpulan musuh.

Berdasarkan hakikat ini biarkan musuh sentiasa berada dalam keadaan berkonflik dan jangan biarkan musuh mempunyai peluang untuk mengurus konflik tersebut.

Sebaiknya wujudkan gerakan agar musuh menghabiskan masa untuk berkonflik sesama sendiri, realiti ini merupakan sesuatu yang ampuh dalam usaha untuk menjadikan musuh berada dalam keadaan terbeban dengan pertentangan dalaman sehingga musuh tidak lagi
mampu memberikan fokus dalam menentu tindakan untuk memperkukuhkan benteng pertahanan.

Apa yang jelas musuh perlu dipecahkan dengan mewujudkan kecurigaan sesama sendiri. Biarkan musuh bertelagah sesama sendiri. Gunakan musuh untuk membunuh musuh.

Wujudkan konflik sesama musuh dan lancarkan serangan daripada luar, matikan pergerakan musuh sehingga musuh keluar daripada medan tempur. Musnahkan segala peralatan musuh dan lumpuhkan kekuatan musuh sehingga musuh hilang peluang untuk bergabung, kuasai segenap ruang sehingga musuh dilemahkan dan tiada mempunyai keupayaan untuk bangkit.

Realitinya, peperangan melibatkan proses pembuatan keputusan dalam menentukan pilihan, apa pun keadaannya membuat piihan akan menentukan situasi sama ada anda dikuasai atau anda menguasai, hanya terdapat dua pilihan dalam mengendalikan peperangan memusnahkan musuh atau anda dimusnahkan oleh musuh.

Begitu juga dalam politik, hanya terdapat dua pilihan dalam konteks pertempuran politik, sama ada kehilangan kuasa atau anda terus melebarkan kuasa, sama ada anda musnahkan musuh politik anda atau anda dimusnahkan.

* Penulis adalah pensyarah Fakulti Pengurusan dan Ekonomi, Universiti Pendidikan Sultan Idris.

at 3/13/2020 02:30:00 PTG 
KERENGGA: Biarkan musuh terus hidup senang, satu malapetaka

Terkini: Anwar sah masuk perangkap Mahathir sekali lagi
Raggie Jessy, The Third Force - 2 hours ago
تركيني: انور صح ماسوق ڤراڠكڤ محضير سكالي لاڬي Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengesahkan Tun Dr Mahathir Mohamad kini

ANWAR: SAYA MILIKI KESABARAN TAHAP DEWA [VIDEO]
Raggie Jessy, The Third Force - 2 hours ago
THE THIRD FORCE انور: ساي ميليكي كصبرن تاهڤ ديوا Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kesabarannya kini sehingga ke [...]

MAHATHIR: DI MANA ADA ANWAR, DI SITU ADA RIBUT [VIDEO]
Raggie Jessy, The Third Force - 2 hours ago
THE THIRD FORCE محضير: د مان اد انور، د سيتو اد ريبوت Tun Dr Mahathir Mohamad mengaku mempunyai masalah dengan [...]

PENGANJUR FAHAM
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 2 hours ago
PENGANJUR FAHAM taknak lah aku hadir. gila la kau, time wabak sedang merebak ni kau lagi nak suruh berkumpul ramai2 dalam dewan. on *MALAM INI - * *SATU JEMPUTAN* Publish | Delete | Spam Anonymous on 13/03/20 ka ---------

BETUL TEPAT
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 2 hours ago
BETUL TEPAT TT, bukan apa, umno dapat menteri pertahanan, dia orang mau menteri yang banyak peruntukan kewangan berkaitan rakyat ramai, petani, penternak, nelayan, peniaga kecil dll, barulah MP umno boleh tolong.... ya boleh tolong...tolong cekau...tolong sama sama MP pakat perabeh....tu yang betulnya....macamlah baru sehari kenal....piiiiiirrraaaah on *MASIH* * TAK PUAS ATI* Publish | Delete | Spam hamim on 13/03/20 sa ---------


BERITA MENULAR
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 12 seconds ago
BERITA MENULAR *BERITA MENULAR* *MELAPORKAN* *YB DR XAVIER JAYAKUMAR* *BEKAS MENTERI* *AIR TANAH SUMBER ASLI* *AKAN DILANTIK* *OLEH KERJAAN SELANGOR* *SEBAGAI PENGARAH* *SYARIKAT * *GAPA SELANGOR* *GALIAN PASIR DAN AIR* *BERITA INI* *ADALAH * *TIDAK BENAR* *JANGAN DENGAR* *BERITA PALSU* *KAH KAH KAH* ---------
Ahmad Faizal reinstated as Perak Menteri Besar
Raggie Jessy, The Third Force - 26 minutes ago
احمد فيزال كمبالي منتري بسر ڤراق Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu has been appointed the 13th Perak Menteri Besar, Comptroller [...]
TIPU BANGSA SENDIRI
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 28 minutes ago
TIPU BANGSA SENDIRI Manusia perlu tepati janji, beza dengan Binatang, manusia kena akur pada juzuk juzuk yang keluar dari mulut, kalau tidak dapat tepati seharusnya hara kiri, ini lah manusia, yang ada di negaraku spesis lain, makan tanggung dan berak pulak cangkung, silap hari bulan dia berak atas kepala rakyat, ini lah negara bertuah, sedikit pun tiada rasa malu, maruah kosong, walau kata pendekar tapi pencurik semua,.kah kah kah asyik tipu bangsa sendiri agama sendiri dengan macam macam sandiwara, yang tukang hasut pulak akan mati keseorangan bersama anjingnya...syukur kah...
Ada ‘Wang Ehsan’ Pesakit Covid-19 Di Kalangan Rakyat -Dr Khairuddin
Ibnu Hasyim, Ibnu Hasyim - 30 minutes ago
*KUALA NERUS:* Kerajaan Malaysia menyediakan bantuan ‘wang ehsan’ kepada pesakit positif wabak Covid-19, di kalangan rakyat khasnya pekerja yang terjejas jangkitan wabak ini. Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Dato’ Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, kabinet kerajaan telah membincangkan peruntukan bagi pengidap Covid-19. Menurutnya, peruntukan wang ehsan itu hanya akan diberikan kepada pengidap virus tersebut di kalangan rakyat biasa, yang bekerja tidak bergaji seperti pegawai kerajaan. “Dalam mesyuarat kabinet baru ini ada dibincangkan tentang ‘wang ehsan’. PM (Per...

Timbalan Menteri Pendidikan I kuda tunggangan Dong Zong?
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 35 minutes ago
BANGI, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Timbalan Menteri Pendidikan I, Datuk Dr Mah Hang Soon seolah-olah tidak menghargai kepercayaan diberi apabila didakwa akan bekerjasama dengan pertubuhan radikal, Dong Zong dan Jiao Zong dalam isu pendidikan Cina. Ketua Media Muafakat, Haji Rashidi Haris berkata, kenyataan Hang Soon meneruskan agenda remeh satu kaum sahaja yang boleh menyebabkan … The post Timbalan Menteri Pendidikan I kuda tunggangan Dong Zong? appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

MOSTI tangguh semua program bulan Mac elak COVID-19
tyrazalhe, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 35 minutes ago
BANGI, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) menangguhkan semua program yang membabitkan perhimpunan ramai bagi bulan Mac, selari dengan gesaan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi membendung kemungkinan jangkitan COVID-19. Serentak itu, MOSTI mengingatkan semua warga kementeriannya supaya mematuhi sepenuhnya Prosedur Operasi Standard (SOP) pengawalan penularan jangkitan Coronavirus 2019 yang dikeluarkan oleh … The post MOSTI tangguh semua program bulan Mac elak COVID-19 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pengaruh liberal lebur identiti semua negara kecuali Israel
siti hafidah, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 35 minutes ago
BANGI, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Sekiranya orang Melayu menganut fahaman liberal, pluralisme agama dan sebagainya, mereka automatik akan meleburkan identiti seperti yang berlaku pada rakyat di Amerika Syarikat (AS) dan Eropah. Amir gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Ustaz Abdullah Zaik Abd Rahman yakin sekiranya berlaku penghakisan identiti, ia secara tidak langsung akan mengetepikan … The post Pengaruh liberal lebur identiti semua negara kecuali Israel appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Malaysia Airlines kecualikan fi perubahan tarikh
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 36 minutes ago
KUALA LUMPUR, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Malaysia Airlines Bhd (MAB) memperkenalkan dasar perubahan ke atas tiket penerbangan yang paling fleksibel, menawarkan pengubahsuaian tanpa had dan percuma kepada semua tempahan baharu dan sedia ada, berkuat kuasa serta-merta berikutan kesan penularan COVID-19. Syarikat penerbangan nasional itu berkata, semua pelanggan boleh memanfaatkan perubahan tanpa had bagi tarikh … The post Malaysia Airlines kecualikan fi perubahan tarikh appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Rakyat kita di luar negara digesa daftar dengan perwakilan
ainulillia, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 36 minutes ago
BANGI, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Rakyat yang berada di luar negara diminta untuk berdaftar dengan pihak perwakilan Malaysia di negara masing-masing, bagi memudahkan bantuan konsular sekiranya diperlukan. Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein berkata, pihaknya maklum kebimbangan rakyat berhubung wabak COVID-19, terutama selepas membaca mengenai situasi terkini di Itali yang tular di media … The post Rakyat kita di luar negara digesa daftar dengan perwakilan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

2 mengaku salah hina Agong
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 36 minutes ago
KUALA LUMPUR, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Dua lelaki mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini, masing-masing atas pertuduhan menghina Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, di laman sosial Facebook pada Mac lalu. Penganggur Ooi Wei Siong dan peniaga dalam talian, Nurhaizad Azhar, masing-masing berumur 38 tahun membuat pengakuan itu, selepas pertuduhan … The post 2 mengaku salah hina Agong appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

SUKMA diputus minggu hadapan
fazleen safina, Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 36 minutes ago
JOHOR BAHRU, 18 Rejab 1441H, Jumaat – Keputusan sama ada penganjuran temasya Sukan Malaysia (SUKMA) 2020 akan ditangguhkan atau tidak berikutan kebimbangan COVID-19, hanya akan diketahui minggu hadapan. Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Belia dan Sukan negeri Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata, keputusan muktamad akan diketahui pada mesyuarat Jawatankuasa Tertinggi Sukma yang akan dipengerusikan oleh Menteri Belia … The post SUKMA diputus minggu hadapan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

































Malaysia Konfirmasi Kasus Virus Corona Pertama Sporadis
editor@merdeka.com (Editor), Merdeka.com - 45 minutes ago
Kementerian Kesehatan Malaysia mengatakan kasus pertama virus corona sporadis.

PH kini 3 parti tapi masih boleh bincang dengan Dr M Anwar
kerengga, KERENGGA - 55 minutes ago
Kow Gah Chie & Low Choon Chyuan Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata Pakatan Harapan (PH) sekarang hanya mempunyai tiga parti berikutan pengunduran Bersatu daripada gabungan itu. Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada Dr Mahathir Mohamad masih merupakan pengerusi Bersatu. "Kamu kena tanya dia, dia mungkin menukar fikirannya esok," katanya berseloroh. "Setakat yang saya tahu, apakah


DILANTIK BUKAN DIMINTAK
noreply@blogger.com (Tukar Tiub), Tukar Tiub - 1 hour ago
DILANTIK BUKAN DIMINTAK Abam tak layak jadi PM sbb abam nak jadi PM. PM ni jawatan dilantik,bukan jawatan dimintak.kau ingat jawatan PM ni macam nak mintak kerja perbandaran ke?mungkin abam tulis dalam borang sekolah dulu diruang cita cita-PM. on *BUROOKTI?* Publish | Delete | Spam Anonymous on 12/03/20 Ke ----------
Mahkamah Tinggi putus Sabah, Sarawak boleh kenakan cukai jualan ke atas produk petroleum
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
Larissa Lumandan *Petronas mendakwa sebahagian daripada Ordinan Cukai Jualan **Sarawak 1998 bercanggah dengan perlembagaan. (Gambar Bernama)* KUCHING: Mahkamah Tinggi hari ini membuat keputusan bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai hak di bawah perlembagaan persekutuan untuk mengenakan cukai jualan ke atas produk petroleum. Hakim Azahari Kamal Ramli menolak pemohonan Petronas untuk memfailkan semakan kehakiman bagi mengisytiharkan cukai jualan Sarawak tidak sah dan terbatal. Petronas mendakwa bahagian tertentu Ordinan Cukai Jualan 1998 negeri itu, yang menghendaki syarikat minyak nega...
Penganggur, peniaga ‘online’ mengaku salah hina Agong
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
Bernama *Tertuduh hina Agong didakwa memulakan penghantaran komunikasi **jelik menggunakan Facebook. (Gambar Reuters)* KUALA LUMPUR: Dua lelaki mengaku bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini masing-masing atas pertuduhan menghina Yang di-Pertuan Agong, Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di laman sosial Facebook pada Mac lalu. Penganggur, Ooi Wei Siong dan peniaga atas talian, Nurhaizad Azhar, masing-masing berumur 38 tahun membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan secara berasingan terhadap mereka oleh jurubahasa mahkamah di hadapan Hakim M M Edwin Paramjothy. Mengikut kertas...
Papan tanda Jawi: Peniaga di Kuantan dibenar cabar pihak berkuasa
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
V Anbalagan *Iklan tulisan Jawi di sebuah jejantas di Kuantan. Bermula tahun **ini semua premis perniagaan dan tanda jalan di Pahang dikehendaki **menggunakan tulisan Jawi. (Gambar Bernama)* PETALING JAYA: Mahkamah Tinggi di Kuantan akan mendengar permohonan semakan kehakiman yang difailkan oleh 3 orang peniaga terhadap Majlis Perbandaran Kuantan dan kerajaan Pahang bagi membatalkan penggunaan tulisan Jawi pada papan tanda di premis mereka. Peguam T Gunaselan yang mewakili Jehan Abdullah, Phang Long Yen dan A Dana Palan berkata, hakim Zainal Azman Abdul Aziz memberi kebenaran kepada...
Ahmad Maslan dilantik sebagai Setiausaha Agung UMNO
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
SuaraMerdeka Presiden UMNO hari ini mengumumkan pelantikan Datuk Ahmad Maslan sebagai Setiausaha Agung UMNO. Ahmad menggantikan Tan Sri Annuar Musa yang kini menjawat jawatan Menteri Wilayah. Selain itu Sharil Hamdan juga dilantik sebagai Ketua Penerangan UMNO bagi menggantikan Datuk Dr. Shamsul Anuar Nasarah yang dilantik sebagai Menteri Tenaga dan Sumber Asli.
Doa COVID-19 pulih sebelum musim haji
Unknown, DIALOG RAKYAT - 1 hour ago
Wartawan SuaraMerdeka MENTERI di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri. Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri mengajak semua umat Islam di negara ini untuk sama-sama berdoa agar COVID-19 yang melanda dunia, pulih sebelum musim haji akan datang. COVID-19 diisytiharkan sebagai pendamik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan ia merupakan wabak yang menular di seluruh dunia. Memetik laporan ASTRO Awani, Dr. Zulkifli berkata, buat masa ini, masih terlalu awal untuk menentukan status jemaah yang berpeluang ke Tanah Suci tahun ini. Katanya, perkara ini akan dilihat dan apabila waktu ya...
UMNO PUTUSKAN KERJASAMA KERAJAAN PN BUKAN ANTARA PARTI
AMIR Wartawan Rasmi LR, WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 2 hours ago
[image: Umno putuskan kerjasama kerajaan PN bukan antara parti] Umno putuskan kerjasama kerajaan PN bukan antara parti Oleh: Redzuan RF8 MediaMarch 13, 2020 Umno dalam mesyuarat semalam memutuskan kerjasama dalam membentuk kerajaan Perikatan Nasional bukan dibuat antara parti politik. Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, Naib Presiden Umno dalam satu posting di Facebook menjelaskan mesyuarat Majlis Tertinggi dan Biro Politik Umno bersetuju menetapkan kerajaan yang ada hanyalah perikatan antara ahli-ahli parlimen sahaja. Keputusan Umno ini dipercayai dibuat setelah beberapa rungutan dari...
Seorang jemaah tabligh di Tawau disahkan positif Corvid-19
Unknown, DIALOG RAKYAT - 2 hours ago
Wartawan SuaraMerdeka SEORANG jemaah tabligh dari Tawau yang menyertai perhimpunan di Masjid Jamek Sri Petaling, Kuala Lumpur pada 29 Februari hingga 1 Mac lalu, kini disahkan positif COVID-19. Lelaki berumur 58 tahun itu merupakan antara 350 jemaah tabligh dari Tawau yang menyertai perhimpunan itu dan terdedah kepada kes positif di Brunei yang didedahkan baru-baru ini. Astro Awani melaporkan dia telah dimasukkan ke wad Hospital Tawau pada 10 Februari lalu kerana mengalami gejala demam, batuk dan sesak nafas telah disahkan positif jangkitan koronavirus berkenaan. Jabatan Ke...

Tiada ulasan: