Ahad, 1 Mac 2020

Selepas seminggu. 9825


Biasalah sikap manusia - baik, jujur lawannya khianat. Tepuk dada tanya Iman.

Dalam politik ada yang rakus menggunakan kuasa untuk kekayaan. Ada yang rakus memnggunakan kuasa untuk membuat persepsi dan tuduhan. Allah tempat mengadu. Kita rakyat tak tahu siapa yang benar, tapi jika yang kena tuduh membuat sumpah laknat... Ada yang akan binasa. Allah pasti akan menolong orang YANG KENA ZALIM WALAUPUN DIA JAHAT. Jangan zalimi sesama Islam dengan tuduhan palsu. Buruk padahnya. *MR :** Saja nak imbas kembali supaya kita jangan mudah menuduh walaupun kita lihat orang itu nampak jahat* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via t... lagi »

Dr M jangka akan ditendang keluar PPBM

kerengga pada KERENGGA - 
Sean Augustin KUALA LUMPUR: Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau menjangka akan dipecat daripada PPBM, parti yang diasaskannya pada 2016, kerana majoriti ahlinya menolak beliau sebagai pengerusi. Bekas perdana menteri itu berkata demikian ketika ditanya tentang masa depan PPBM berikutan perbezaan pendapatnya dengan presiden parti itu Muhyiddin Yassin yang akan dilantik sebagai perdana menteri


Polis beri amaran jangan hadiri perhimpunan

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Orang ramai diberi amaran untuk tidak menghadiri perhimpunan yang dipercayai akan diadakan di hadapan sebuah pusat beli belah di Jalan Tuanku Abdul Rahman, di sini, hari ini. Menegaskan perkara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Mohd Fahmi Visuvanthan Abdullah berkata, kawasan hadapan pusat beli belah bukan … The post Polis beri amaran jangan hadiri perhimpunan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PH mohon Dewan Rakyat bersidang 9 Mac ini

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) memohon sidang Dewan Rakyat bagi penggal ketiga Parlimen diteruskan pada 9 Mac depan seperti ditetapkan sebelum ini. Dalam satu kenyataan hari ini, PH berkata, sidang itu adalah peluang terbaik bagi menentukan sokongan kepada perdana menteri, dengan mendapat gabungan sokongan bersama 112 Ahli Parlimen. “…ia … The post PH mohon Dewan Rakyat bersidang 9 Mac ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Kabinet baharu perlu ambil kira kepentingan rakyat, negara

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
Oleh Siti Hafidah Abd Ghaffar BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Tan Sri Muhyiddin Yassin sewajarnya memainkan peranan sebagai perdana menteri kelapan dengan menubuhkan Kabinet yang mengambil faktor kepentingan rakyat dan negara. Penganalisis politik, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Syed Agil Syed Alsagoff berkata, sebagai perdana menteri baharu, Muhyiddin juga perlu mencari jalan segera untuk … The post Kabinet baharu perlu ambil kira kepentingan rakyat, negara appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PDRM ucap tahniah pelantikan Muhyiddin PM kelapan

fazleen safina pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador bagi pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini, mengucapkan tahniah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin atas pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri kelapan. Menerusi satu kenyataan, beliau berkata, PDRM kekal komited memikul amanah yang dipertanggungjawabkan dalam menjaga keselamatan negara dan menjunjung … The post PDRM ucap tahniah pelantikan Muhyiddin PM kelapan appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Muhyiddin zahir kesyukuran sejurus tiba di kediaman

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, , 6 Rejab 1441H, Ahad – Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menzahirkan kesyukuran kepada Allah SWT dan berterima kasih kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah atas pelantikannya sebagai Perdana Menteri Kelapan Malaysia. “Saya bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada YDPA (Yang Di Pertuan Agong) atas … The post Muhyiddin zahir kesyukuran sejurus tiba di kediaman appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

BN beri dukungan dasar-dasar PM baharu: Ahmad Zahid

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Parti-parti dalam Barisan Nasional (BN) akan memberikan dukungan dan sokongan terhadap dasar-dasar baharu yang akan dikemukakan oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, kata Pengerusi BN Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. “Episod dan babak awan hitam telah berlalu, langit kembali cerah. Kita akan membantu sedaya-upaya bagi menentukan … The post BN beri dukungan dasar-dasar PM baharu: Ahmad Zahid appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PH bawa usul undi tak percaya PM

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Pakatan Harapan (PH) bersetuju untuk membawa usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri ke-8 dalam sidang Dewan Rakyat. Katanya, usul itu akan dibawa secepat mungkin oleh Ahli Parlimen PH. “Kita dah ambil keputusan (bawa usul undi tidak percaya) secepat mungkin. Tarikh terpulang … The post PH bawa usul undi tak percaya PM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


YDPA menyelamatkan keadaan, Tun Dr Mahathir buat masalah lagi

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - Sejam yang lalu
PADA 28 02 2020, lebih kurang jam 11.00 pagi, saya menyiapkan rencana saya bertajuk “Melayu Tertipu Lagi” dengan membuat beberapa kesimpulan, antaranya: 1. Orang yang menggagalkan penubuhan kerajaan PN adalah Tun Dr. Mahathir. 2. Dalam peristiwa ini, Tun Dr Mahathir dan DS Anwar sama-sama tidak boleh dipercayai. Diharapkan peristiwa ini akan menyingkirkan kedua-dua mereka daripada … The post YDPA menyelamatkan keadaan, Tun Dr Mahathir buat masalah lagi appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Faizal beri bayangan PPBM, Umno dan PAS akan bentuk kerajaan baru di Perak

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
Faiz Zainudin *Ahmad Faizal Azumu akan menghadap Sultan Perak, Sultan **Nazrin Muizzuddin Shah hari ini untuk memaklumkan keadaan **semasa kerajaan negeri susulan pembentukan kerajaan baru **di Putrajaya di bawah pimpinan Muhyiddin Yassin.* KUALA LUMPUR: Ahmad Faizal Azumu memberi bayangan beliau mempunyai sokongan mencukupi untuk kekal sebagai menteri besar Perak dan akan menubuhkan kerajaan baru bersama Umno dan PAS. Katanya, beliau akan menghadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah hari ini untuk memaklumkan perkembangan terkini kerajaan negeri susulan pembentukan keraja... lagi »

Speaker akan hubungi PM tentu tarikh sidang Parlimen

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
Bernama *Istiadat Pembukaan Mesyuarat Penggal Ketiga Parlimen ke-14 **dijadualkan bermula 9 Mac ini dan akan disempurnakan Yang **di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah.* KUALA LUMPUR: Yang Dipertua Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof berkata pihaknya akan berhubung dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengenai sama ada Dewan Rakyat akan bersidang mengikut jadual pada 9 Mac ini atau ditangguhkan. Beliau akan menulis secara rasmi bagi menanyakan mengenai perkara itu esok. *Mohamad Ariff Md Yusof.*“Esok saya akan tulis minta maklumat lanjut bila kita akan bersidang. Sa... lagi »

Tian Chua Ditampar Penyokong PKR

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
NAIB Presiden PKR, Tian Chua ditampar dan dibaling botol minuman penyokong parti berkenaan dalam kejadian di Ibu Pejabat PKR di... The post Tian Chua Ditampar Penyokong PKR appeared first on MYNEWSHUB.



'Kalau ini bukan konspirasi yang terancang, apa lagi?'

kerengga pada KERENGGA - 13 minit yang lalu
A Kadir Jasin Penyokong Dr Mahathir Mohamad tidak perlu terlalu dukacita, sedih dan kecewa. Perjuangan belum selesai sehingga badan dikandung tanah. Mahathir merupakan insan perjuangan. Calar-balar politik adalah manifestasi komitmen beliau kepada prinsip dan idelisme. Beliau hilang jawatan perdana menteri tetapi tidak hilang harga diri. Muhyiddin Yassin diangkat menjadi pengganti walaupun


CUEPACS sokong penuh pelantikan Muhyiddin

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
*Fauzi Suhaimi, *Astro Awani [image: CUEPACS sokong penuh pelantikan Muhyiddin] *Adnan berkata, sokongan itu bagi memastikan kesejahteraan serta keharmonian rakyat dan negara terjamin. - Gambar BERNAMA* *KUALA LUMPUR*: Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja di dalam Perkhidmatan Awam Malaysia (CUEPACS) mengambil pendirian untuk berdiri teguh, yakin dan menzahirkan sokongan penuh tanpa berbelah bahagi kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin atas pelantikan beliau sebagai Perdana Menteri kelapan. Presidennya, Adnan Mat berkata, sokongan itu bagi memastikan kesejahteraan serta keharmonian rakyat da... lagi »

PH mohon sidang Parlimen dijadual 9 Mac diteruskan

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
Bernama [image: PH mohon sidang Parlimen dijadual 9 Mac diteruskan] *Dr Mahathir berkata kumpulan yang menyokongnya akan memohon agar persidangan Parlimen disegerakan untuk melihat siapa sebenar yang mendapat sokongan majoriti. - Gambar fail* *KUALA LUMPUR*: Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) yang bermesyuarat hari ini memohon agar sidang pertama bagi penggal ketiga Parlimen pada 9 Mac ini diteruskan seperti yang dijadualkan. Menerusi kenyataan, Majlis Presiden PH menyatakan keputusan itu dibuat dengan sokongan 112 Ahli Parlimen. "Ini adalah peluang terbaik untuk menentukan so... lagi »

Beri peluang kepada Muhyiddin - KM Sarawak

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
*Rudi Affendi Khalik, *Astro Awani [image: Beri peluang kepada Muhyiddin - KM Sarawak] *Beri peluang kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin melaksanakan tugas mentadbir negara sebagai Perdana Menteri, kata Abang Johari. - Foto Astro AWANI.* *BAU*: Beri peluang kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin melaksanakan tugas mentadbir negara sebagai Perdana Menteri, kata Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS), Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg. Ini merupakan kenyataan pertama Ketua Menteri Sarawak itu selepas pelantikan Muhyiddin oleh Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Must... lagi »
Kedudukan Mukhriz di Kedah tidak kukuh - Ketua Umno Langkawi
Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
*Wan Syamsul Amly, *Astro Awani [image: Kedudukan Mukhriz di Kedah tidak kukuh - Ketua Umno Langkawi] *Mukhriz sebelum ini dilaporkan berkata, pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah kekal dipimpinnya selepas 19 Adun PH Kedah, bersetuju untuk menyokong kepimpinan beliau. - Gambar fail/Astro AWANI* *LANGKAWI*: Kedudukan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir selepas Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri Kelapan kini diibarat tidak lagi kukuh seperti diumumnya sebelum ini. Ketua UMNO Langkawi, Datuk Nawawi Ahmad menegaskan, pergolakan Pakatan Harapan (PH) dan Bersatu... lagi »
Muhyiddin Yassin Terpilih Jadi Perdana Menteri Malaysia yang... 

Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah memilih Presiden Partai Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia yang baru. Muhyiddin hari ini diambil sumpahnya di Istana Negara Malaysia.



Kerajaan baharu Perak ikut acuan Putrajaya - Ahmad Faizal

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
*Firdaus Azil, *Astro Awani [image: Kerajaan baharu Perak ikut acuan Putrajaya - Ahmad Faizal] *Ahmad Faizal menghadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah bagi memaklumkan mengenai perkembangan politik terkini. - Gambar fail/BERNAMA* *KUALA LUMPUR*: Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu memberi bayangan Kerajaan Negeri akan terbentuk mengikut acuan di Putrajaya sekarang. Ketika ditemui pemberita di hadapan kediaman Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, Ahli Parlimen Tambun berkata, beliau akan membincangkan bentuk k... lagi »

Sama-sama PKR Mengganas! 'Tian Chua ditampar, disimbah air dan..'

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 
[image: Tian Chua ditampar, disimbah air dan diherdik 'pengkhianat'] *Insiden dipercayai berlaku ekoran penyokong PKR berkenaan berang selepas Tian Chua lebih berpihak kepada kem bekas Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. - Foto ihsan Pembaca Astro AWANI* *Tian Chua ditampar, disimbah air dan diherdik 'pengkhianat'* KURANG lima jam selepas pelantikan Perdana Menteri kelapan, satu insiden tidak dijangka berlaku membabitkan Naib Presiden PKR, Tian Chua. Menerusi rakaman video berdurasi lebih satu minit yang sedang tukar ketika ini itu, Tian Chua dilihat diserbu sekumpulan... lagi »

Ini Pertimbangan Raja Tunjuk Muhyiddin Yassin Jadi PM Malaysia

Keputusan itu mengejutkan. Sebab selama ini, fokus publik tertuju kepada koalisi Pakatan Harapan, dengan motornya Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim.


Tian Chua ditampar, disimbah air dan diherdik 'pengkhianat'

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 
*Hasimi Muhamad, *Astro Awani [image: Tian Chua ditampar, disimbah air dan diherdik 'pengkhianat'] *Insiden dipercayai berlaku ekoran penyokong PKR berkenaan berang selepas Tian Chua lebih berpihak kepada kem bekas Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohamed Azmin Ali. - Foto ihsan Pembaca Astro AWANI* *KURANG *lima jam selepas pelantikan Perdana Menteri kelapan, satu insiden tidak dijangka berlaku membabitkan Naib Presiden PKR, Tian Chua. Menerusi rakaman video berdurasi lebih satu minit yang sedang tukar ketika ini itu, Tian Chua diliha ibu pejabat di Petaling Jaya. Dalam inside... lagi »

PKR dah mula mengganas

Editor pada Minda Rakyat - 
*Tian kena serang, Afif digelar pengkhianat * Keadaan kecoh terus berlaku di depan Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya. Kali ini naib presiden parti itu, Tian Chua, diserang beberapa penyokong parti. Dia ditampar oleh pengikut Anwar. Kejadian berlaku ketika dia diiringi dari pintu bangunan ke kereta yang diletakkan tidak jauh dari situ. Dia kemudian dikelilingi kira-kira 30 orang itu. Ketika berada di pintu kereta Tian kelihatan sangat berang dan keadaan tegang di antara dia dan seorang penyokong. Seseorang yang tidak dapat dikenali kemudian membaling botol plastik ke arahnya. ... lagi »

Suaraviral Staff pada Suara Viral Malaysia - 
Kemesraan pasangan lagenda, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Dr Siti Hasmah sememangnya tidak dapat disangkal lagi. Menerusi video terbaharu […] The post (Video) ”I Love You..” Tun Hasmah Menangis Peluk Mahathir appeared first on Suara Viral Malaysia.

Dia kata...JAWATAN AKU DIROMPAK !!!

Editor pada Minda Rakyat - 
Dia kata...JAWATAN AKU DIROMPAK !!! Yang MEROMPAK jawatan nko tu Mahathir....Mahathir....dari dulu kini dan selamanya Mahathir... Yang peliknya NKO jerit kata NKO DIROMPAK....tapi PEROMPAK duk depan mata nko dan nko RAIKAN dan SOKONG pula.. Bukankah betapa BANGANGnya sikap orang yang di rompak dan orang yang merompaknya..boleh pulak duduk semeja...?. Ker dua2 ni iaitu orang yg di ROMPAK sangat waraq dan yang MEROMPAK orang yang sangat Tawaduk pula....Patutlah dua2 terlebih ngam dan bangang... Boleh tak puak-puak PH berikan aku satu alasan KENAPA PERLU MAHATHIR LETAK JAWATAN?

Muhriz, Syed Saddiq mungkin berdepan tindakan disiplin

Editor pada Minda Rakyat - 
Mukhriz Mahathir dan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman kemungkinan berdepan jawatankuasa disiplin Bersatu, kata ahli majlis tertingginya Mohd Redzuan Md Yusof seperti dilapor *The Star Online.* Redzuan berkata parti itu mempunyai peraturan dan akan mengikut proses yang sewajarnya. "Bagi Syed Saddiq, nampaknya kedudukannya akan dikosongkan. "Bagi jawatan ketua pemuda, ia dipilih melalui pemilihan parti tetapi dia (Syed Saddiq) masih boleh melakukan tugas itu atas arahan presiden. "Sebelum pemilihan parti, semua jawatan berdasarkan pelantikan presiden," katanya semasa sidang akhbar di l... lagi »

PH akan buat undi tak percaya pada Muhyiddin kata Anwar

Editor pada Minda Rakyat - 
Portal *Malaysia Gazette *melaporkan Pakatan Harapan (PH) akan membuat undi tidak percaya kepada perdana menteri kelapan, Muhyiddin Yassin. Presiden PKR, Anwar Ibrahim berkata, perkara itu telah diputuskan oleh gabungan tersebut, namun terpulang kepada Dewan Rakyat menentukan tarikh. “Kita sudah buat keputusan, (akan buat undi tidak percaya) sesegera mungkin. Sama ada 9 Mac ini terserah kepada parlimen,” katanya ketika ditemui pemberita sewaktu tiba di kediamannya hari ini. *MR :** kalau undi tak percaya 'ada cam' parlimen bubar.. ada cam nak hapuskan terus PH* *Untuk dapatkan... lagi »

PH sepakat buat undi tak percaya kepada Muhyiddin – Anwar Ibrahim*

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 
KUALA LUMPUR – Pakatan Harapan (PH) akan membuat undi tidak percaya kepada Perdana Menteri kelapan, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan segera. Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, perkara itu telah diputuskan oleh gabungan tersebut. Ditanya tarikh spesifik untuk parti itu membawa usul undi tidak percaya, Anwar hanya berkata terpulang kepada Dewan Rakyat. “Kita sudah buat keputusan, (akan buat undi tidak percaya) sesegera mungkin. Sama ada 9 Mac ini terserah kepada parlimen,” katanya ketika ditemui pemberita sewaktu tiba di kediamannya hari ini. Difahamkan beliau menghadir... lagi »

Editor pada Minda Rakyat - 
*FAKTA 1* "Saya tak boleh terima pemimpin UMNO yang ada kes di mahkamah untuk sertai kerajaan". Tapi ... "Saya boleh terima pemimpin DAP yang perbicaraan kes rasuah dia sedang berjalan dalam mahkamah untuk sertai kerajaan siap melantik dia menjadi Menteri Kewangan untuk jaga duit Rakyat". Bukan begitu? *FAKTA 2* Satu dunia dengar Tun Mahathir kata tolak kerjasama dengan UMNO kerana mendakwa UMNO parti rasuah.. TETAPI.. di Johor, BERSATU bersama dengan UMNO bentuk kerajaan baru ??! Apa cerita Tun Dr. Mahathir bin Mohamad ? *FAKTA 3* Kenyataan pertama bertarikh 3 Sept 2018 ialah S... lagi »

'Hati saya mula merasa berat... sangat berat', kini keputusan saya muktamad

kerengga pada KERENGGA - 
Malaysiakini Ahli Parlimen Simpang Renggam, Dr Maslzee Malik, sebentar tadi tampil menjelaskan keadaan mengapa beliau dilihat seperti berubah-ubah pendiriannya dan dipercayai membuat pusingan U beberapa kali. Menjelaskan keadaan dihadapinya melalui media sosial, bekas menteri pendidikan itu berkata, pada asalnya beliau ingin mentaati disiplin parti dan - sesuai dengan kedudukannya sebagai ahli

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
“TERIMA kasih Allah dan Yang di-Pertuan Agong..saya akan beri kenyataan dalam beberapa jam nanti,” kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin... The post Terima kasih Allah, Agong – Muhyiddin appeared first on MYNEWSHUB.

PH Bawa Usul Undi Tak Percaya Ke Dewan Rakyat

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
PAKATAN Harapan (PH) sudah bersetuju untuk membawa usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri kelapan dalam sidang Dewan Rakyat. Presiden... The post PH Bawa Usul Undi Tak Percaya Ke Dewan Rakyat appeared first on MYNEWSHUB.

Episod Awan Hitam Sudah Berlalu – Zahid Hamidi

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
KUALA LUMPUR – Barisan Nasional (BN) berjanji memberi sokongan kepada dasar baharu y

Hasil Perjuangan Seminggu – Azmin

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yakin pentadbiran kerajaan yang baharu komited terhadap agenda nasional demi memacu kebangkitan... The post Hasil Perjuangan Seminggu – Azmin appeared first on MYNEWSHUB.

“Kenapa Pulak Salah Najib, Saya Main FB Tiap Hari Sahaja”

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Razak membuat kenyataan balas berhubung dakwaan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang menyalahkan beliau susulan... The post “Kenapa Pulak Salah Najib, Saya Main FB Tiap Hari Sahaja” appeared first on MYNEWSHUB.

“Muhyiddin Khianati Saya” – Mahathir

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
PAKATAN Harapan (PH) akan mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri kelapan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada sidang Dewan Rakyat... The post “Muhyiddin Khianati Saya” – Mahathir appeared first on MYNEWSHUB.

Pemimpin PH Rakus, Angkuh Punca Krisis Politik – Asyraf Wajdi

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 
KUALA LUMPUR – Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman digesa bertanya kepada pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika mereka... The post Pemimpin PH Rakus, Angkuh Punca Krisis Politik – Asyraf Wajdi appeared first on MYNEWSHUB.

Mahathir Merasa Dikhianati Muhyiddin Yassin

Mahathir Mohamad menyerukan parlemen menggelar sidang lebih cepat untuk menunjukkan secara resmi apakah mereka mendukung Muhyiddin Yassin sebagai PM.

Dilantik Raja, Muhyiddin Yassin Resmi Jadi Perdana Menteri Malaysia

pria berusia 72 tahun itu diangkat oleh Raja Malaysia Yang Dipertuan Agung Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddun Al-Mustafa Billah Shah,

Terima kasih ALLAH, Tuanku...

Editor pada Minda Rakyat - 
*BUKIT DAMANSARA -* "Terima kasih kepada ALLAH SWT dan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk lantikan pada hari ini," kata Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri kelapan hari ini. Beliau tiba di kediamannya di Bukit Damansara jam 12.15 tengah hari ini dan disambut puluhan penyokongnya. Doa kesyukuran turut dibacakan bagi menzahirkan kesyukuran atas lantikan beliau sebagai Perdana Menteri menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad. "Saya akan memberikan kenyataan dalam beberapa jam nanti," katanya ringkas ... lagi »

Langkah umum Mahathir pengerusi PPBM, kelirukan ahli, rakyat, kata Redzuan

Editor pada Minda Rakyat - 
*KUALA LUMPUR: *Tindakan setiausaha agung PPBM Marzuki Yahya memaklumkan bahawa Dr Mahathir Mohamad masih lagi pengerusi parti itu boleh mengelirukan ahli dan rakyat. Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Mohd Redzuan Mohd Yusof berkata, tindakan Marzuki yang mendakwa Mahathir masih berkuasa dalam parti tidak boleh diterima. Katanya, peletakan jawatan Mahathir sebagai pengerusi parti baru-baru ini menjadikan bekas perdana menteri itu tidak lagi “berkuasa” seperti dahulu. “Seseorang itu yang sudah meletakkan jawatan atau berhenti boleh kembali mencalonkan diri sebagai pengerusi ... lagi »

Selepas istikharah saya tekad buat keputusan yang berat — Maszlee Malik

Unknown pada MiLo SuaM - 
Ramai yang bertanya di manakah pendirian saya? Di manakah saya selama ini? Saya akui, saya memang mentaati disiplin parti dan bersama Presiden sehinggalah saat beliau bertolak dan pulang dari istana semalam. (adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({}); Saya cuba untuk menjadi seorang 'party-man', seorang yang teguh dengan parti kerana saya sering ditegur oleh Kepimpinan parti

Bukan 6, cuma 3 sokong Dr M sebagai calon perdana menteri PH, kata PPBM

Editor pada Minda Rakyat - 
*KUALA LUMPUR: *Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Mohd Redzuan Mohd Yusof menolak dakwaan bahawa 6 ahli Parlimen parti itu tidak menyokong Muhyiddin Yassin sebagai calon perdana menteri. Katanya, dakwaan bahawa 6 ahli Parlimen PPBM bersetuju menyokong Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri bersama gabungan Pakatan Harapan adalah tidak benar. “Tidak ramai yang melawan arus. 6 ahli Parlimen PPBM yang didakwa menyokong Dr Mahathir adalah tidak benar. Kalau ada pun cuma 3 orang, iaitu Dr Mahathir sendiri, Mukhriz Mahathir dan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman,” katanya ketika d... lagi »

#DaulatTuanku:Muhyiddin takes oath as 8th PM before King

KUALA LUMPUR: Bersatu president Tan Sri Muhyiddin Yassin took his oath of office as the 8th Prime Minister of Malaysia before the Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, at Istana Negara.

Pelantikan Perdana Menteri ke-8 : PH Jangan Derhaka YDP Agong

Hakikatnya selama tujuh hari negara mengalami krisis politik, Yang di-Pertuan Agong telah menggunakan budi bicara dengan begitu teliti bagi menyelesaikan isu ini dalam masa yang sama menjaga keamanan negara daripada sebarang tindakan luar kawalan oleh rak


Krisis Politik Malaysia Memanas, Mahathir Tuduh Perdana Menteri yang Baru Sebagai Pengkhianat

“Saya dikhianati oleh Muhyidddin. Dia telah menyusun rencana ini dan sekarang dia sukses.†kecam politisi berjuluk Dr. M itu


Tan Sri Muhyiddin Angkat Sumpah Sebagai PM Ke 8

KUALA LUMPUR, 1 Mac – Hari ini sejarah sekali lagi tercipta apabila Ahli Parlimen Pagoh,Tan Sri Muhyiddin Yassin, 73, mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-8 di hadapan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Bill


Lantikan PM ke-8 sah

BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri adalah sah, justeru tidak timbul isu mana-mana pihak memperolehi majoriti, kata Datuk Zainul Rijal Abu Bakar.


#DaulatTuanku: Tan Sri Muhyiddin angkat sumpah perdana menteri ke-8

KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.Istiadat Pengurniaan S


#DaulatTuanku:PUM syukur YDPA lantik #PM8

PERSATUAN Ulama’ Malaysia (PUM) ingin menzahirkan kesyukuran kepada Allah S.W.T selepas Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (YDPA) mengambil keputusan melantik YAB Tan Sri Muhyiddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-8.PUM menghargai kesab


#DaulatTuanku: Agong tonggak kestabilan politik

oleh:Profesor Datuk Dr Ismail SualmanKEMELOT politik negara nampaknya semakin meruncing. Perkara yang tidak diduga telah pun berlaku. Bukan lah menyalahkan mana-mana pihak, namun jalan penyelesaian perlu diutamakan.Peletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamm


Perebutan kuasa rosakkan jiwa muslim

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
DULU ada seorang ahli politik pernah berkata: “Mahathir bapak perompak negara!” Kemudian hari ini mereka berpelukan, bekerjasama dan menyanjungnya semula. Dulu ada ahli politik mengherdik: “UMNO penyamun!” Tidak mustahil, nanti mereka menyanjungnya semula. 2. Ketahuilah kegilaan manusia kepada kuasa merosakkan hati mereka. Seorang tokoh sufi yang terkenal pernah berpesan bahawa sifat gilakan kuasa ini akan … The post Perebutan kuasa rosakkan jiwa muslim appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Muhyiddin angkat sumpah perdana menteri ke-8

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri itu berlangsung di Balai … The post Muhyiddin angkat sumpah perdana menteri ke-8 appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Lantikan PM ke-8 sah

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri adalah sah, justeru tidak timbul isu mana-mana pihak memperolehi majoriti, kata Datuk Zainul Rijal Abu Bakar. Bagaimanapun, Presiden Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) itu berpandangan, kerajaan yang bakal dibentuk mungkin sukar menjalankan tanggungjawab mereka. “Saya jangkakan sidang Parlimen 9 Mac akan … The post Lantikan PM ke-8 sah appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Itulah Takdir Muhyiddin

Editor pada Minda Rakyat - 
Ibarat permainan papan klasik, ular dan tangga, tiada siapa yang menjangka perjalanan politik Tan Sri Muhyiddin Yassin kini cukup manis. Nama beliau sebelum ini tiada dalam saga untuk jawatan Perdana Menteri selepas Tun Dr Mahathir Mohamad melepaskan jawatan itu pada 24 Feb lepas. Namanya hanya timbul apabila disebut oleh Dr Mahathir ketika melancarkan Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 pada 27 Feb, dan sehari selepas itu, segalanya berubah. Iklan Hari ini, anak jati Muar, Johor yang juga antara pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu, mengangkat sumpah jawatan Perdana Me... lagi »

Tun M perlu lalui proses pemilihan semula jika mahu jadi Pengerusi

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Ahli Majlis Pimpinan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Seri Mohd Redzuan Md Yusof berkata, Tun Dr Mahathir Mohamad perlu melalui proses pemilihan semula parti jika beliau ingin kembali menjadi pengerusi. Beliau berkata, mengikut perlembagaan parti, mereka yang meletak jawatan atau diberhenti perlu dipilih semula melalui pemilihan parti. Justeru, … The post Tun M perlu lalui proses pemilihan semula jika mahu jadi Pengerusi appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Cuepacs zahir sokongan terhadap Muhyiddin

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, , 6 Rejab 1441H, Ahad – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menzahirkan keyakinan dan sokongan tanpa berbelah bahagi kepada Perdana Menteri yang baharu dilantik, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Presidennya Adnan Mat berkata penjawat awam sentiasa bersama dengan kerajaan untuk terus memajukan negara ke arah yang lebih cemerlang dan seterusnya memberi … The post Cuepacs zahir sokongan terhadap Muhyiddin appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.


Ingat PH, jangan derhaka!

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri kelapan menenangkan rakyat yang resah dengan pergolakan politik semasa, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Kamaruzaman Mohamad. Bagaimanapun, katanya, kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dicabar selepas Pakatan Harapan (PH) mendakwa kononnya memiliki suara majoriti Ahli Parlimen menyokong … The post Ingat PH, jangan derhaka! appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Istana Negara jadi tumpuan hari ini

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Seawal 7.30 pagi tadi, Istana Negara menjadi tumpuan ramai berikutan Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan Sebagai Perdana Menteri Kelapan kepada Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pengamal media tempatan dan asing ‘berkampung’ di sekitar pintu utama Istana Negara sejak awal pagi … The post Istana Negara jadi tumpuan hari ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Pemilihan PM ke-8 bukan terburu-buru

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah melantik Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sebagai perdana menteri kelapan bukan satu keputusan yang dibuat secara terburu-buru. Sebaliknya, Pensyarah Kanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Anuar Shah Bali Mahomed menegaskan, keputusan itu dibuat setelah mengambil kira pandangan semua pihak. … The post Pemilihan PM ke-8 bukan terburu-buru appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb

Menanti kabinet Muhyiddin

mohd sayuti omar pada . - 3 jam yang lalu
*LEMPAR PANDANG * SETELAH selesai upacara angkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke-8, perhatian kini tertumpu kepada pembentukan kabinet oleh Muhyiddin Yassin. Muhyiddin masih belum boleh duduk diam dan tugas besar terus menantinya selepas ini. Tugas pertama, ialah membentuk kabinet. Orang sedang menanti dan membuat perkiraan bagaimanakah rupa bentuk kabinetnya. Apakah asas atau bagaimana komposisi kabinet Muhyiddin. Kerajaan yang dipimpin hari ini adalah gabungan empat buah kumpulan (parti), Bersatu (22), serpihan PKR (11), Umno-BN (51), Pas 18, GPS 19 dan bebas. Dengan kedudukan... lagi »

Usul Undi Tak Percaya Pada PM Baru, Tun M Rasa Dikhianati..

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 3 jam yang lalu
PAKATAN Harapan (PH) akan mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri kelapan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada sidang Dewan Rakyat ini. Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau merasakan dikhianati oleh Muhyiddin apabila Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) memilih untuk bekerjasama dengan UMNO. Beliau berkata, PH akan membuat undi tidak percaya di Dewan Rakyat kelak memandangkan PH mempunyai majoriti berbanding Perikatan Nasional. “Bagaimanapun saya takut sidang Parlimen Dewan Rakyat akan lambat bagi membeli masa,” katanya pada sidang media di Yayasan Al-Bukhary, ... lagi »

DAH LAMBAT ATAU BELOM DR MAZLEE,

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 jam yang lalu
Dr Maszlee Malik Ramai yang bertanya di manakah pendirian saya? Di manakah saya selama ini? Saya akui, saya memang mentaati disiplin parti dan bersama Presiden sehinggalah saat beliau bertolak dan pulang dari istana semalam. Saya cuba untuk menjadi seorang ‘party-man’, seorang yang teguh dengan parti kerana saya sering ditegur oleh Kepimpinan parti yang saya tidak pandai menjadi ‘team player’, saya tidak pandai berpolitik. Namun, setelah duduk bersama dengan para pemimpin UMNO yang turut hadir dan akan membentuk kerajaan bersama yang baru, hati saya mula merasa berat. Sangat berat.... lagi »

Muhyiddin paling banyak khianati saya, kata Mahathir

kerengga pada KERENGGA - 3 jam yang lalu
Malaysiakini Berbanding Azmin Ali, bagi Dr Mahathir Mohamad, 'luka' lebih dalam dirasainya berpunca daripada tindakan Muhyiddin Yassin yang diberi kepercayaan menjadi presiden Bersatu selepas mereka diketepikan dari Umno beberapa tahun lalu. Ditanya semasa berdepan dengan media di Yayasan Albukhary di Kuala Lumpur hari ini, Mahathir berkata, Azmin memang memiliki agenda tersendiri dan pada masa

#ISLAMMEMIMPIN..

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 jam yang lalu
Alhamdulillah PAS sudah bersama parti melayu islam dan akan menegakkan syiar islam. Sebelum ni umat islam terancam dek parti DAP.. Semasa kerajaan PH, pemimpin islam tunduk kepada DAP dn semua isu-isu dibawah PH xmampu buat. Sekarang PAS bersama parti melayu islam mampu laksanakan seperti yang dituntut semasa kerajaan KENCING/HANCING.. 1. Kilang arak (Carlsberg) di Malaysia ditutup semua. 2. Disko tidak lagi beroperasi. 3. Hudud dilaksanakan. 4. Tiada lagi wanita yang berpakaian seksi. 5. Filem dan drama semuanya hanya cerita Islamik. 6. Sajat dan semua LGBT akan ditangkap dan diseb... lagi »

PH FAILKAN INJUKSI DI MAHKAMAH TINGGI ESOK.

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 jam yang lalu
1. PH failkan injunksi di Mahkamah Tinggi esok untuk menghalang PM 8 daripada masuk ofis PM, berdasarkan dua keadaan: i) PM8 sebenarnya memang tak ada majoriti at the first place. Berdasarkan duluan kes Nizar, PM8 telah hilang majoriti sama ada sebelum atau selepas angkat sumpah; ii) Sementara nak menunggu Mahkamah putuskan isu (i), injunksi juga perlu dipohon untuk menyekat PM8 menjalankan tugas sehinggalah sidang Dewan Rakyat yang baharu diadakan pada 9 Mac 2020. Ini kerana sebagai PM, Muhyiddin boleh memohon menangguhkan sidang Dewan Rakyat sehingga satu tempoh sampailah masala... lagi »

PH INDERA MAHKOTA DESAK AHLI PARLIMEN LEPASKAN JAWATAN.

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 jam yang lalu
Keadilan Indera Mahkota telah memutuskan untuk menggesa YB Dato Saifuddin Adullah meletakan jawatan sebagai Ahli Parlimen Indera Mahkota kerana beliau telah khianat kepada Pakatan Harapan dan telah mengkianati mandat rakyat, oleh yang demikian satu bantahan mendesak beliau " Letak Jawatan Ahli Parlimen" akan diadakan pada ketetapan berikut : Tarikh : 2/3/2020 (Isnin) Masa: 12.30 tgh Tempat : Hadapan Pejabat Parlimen Indera Mahkota Sehubungan dengan itu semua ahli pakatan harapan ( PH) yang terdiri dari Keadilan,Amanah dan DAP, diseru bersama pada himpunan tersebut. YB Saifuddin ju... lagi »

Tun M bukan lagi Pengerusi Bersatu, Marzuki jangan kelirukan ahli

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
Muhammad Azizul Osman [image: MGF010320_KEDIAMAN-MUHYIDDIN04]*Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof (kiri) sebelum mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 8 di kediamannya di Bukit Damansara, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK* KUALA LUMPUR – Tindakan Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dibidas kerana didakwa mengelirukan orang ramai. Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu, Datuk Seri Mohd. Redzuan Mohd. Yusof berkata, tindakan Datuk Marzuki Yahya yang mendakwa Tun Dr. Mahathir... lagi »


SEJARAH TERCIPTA - PEMBANGKANG YANG MENDAPAT MAJORITI SOKONGAN RAKYAT

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 3 jam yang lalu
Kerajaan PH yang telah mendapat sokongan majoriti rakyat di dalam PRU14 yang lalu masih wujud, tidak perlu bimbang. Cuma, kerajaan ini telah dirampas secara tidak demokrasi di mana sebilangan MP yang khianat juga minoriti jumlahnya telah mengambil alih kerajaan pilihan rakyat ini. Alhamdulillah, sebagaimana awal-awal kerajaan PH memasuki Putrajaya, berlangsung dengan aman, waktu kerajaan yang telah dianiayai ini keluar pun berlangsung dengan aman. Yakinlah, tidak lama kerajaan yang dibentuk seperti ini. Ibarat kita bermain bola, pihak lawan sebenarnya banyak jaringkan gol... lagi »


PM ke-8: Akurlah keputusan Agong

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
siti hafidah Kalau tak puas hati buat undi tidak percaya di Dewan Rakyat *BANGI* – Pemimpin politik negara ini dinasihatkan untuk tidak menjadi penderhaka kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hanya kerana gilakan kuasa serta jawatan. Presiden gerakan Islam utama, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya berkata, semua pihak harus bersyukur kerana adanya raja, keadaan negara sentiasa tenang dan damai. “Kalau harapkan pemimpin-pemimpin politik sahaja, mungkin akan sampai tahap sehingga pergolakan yang besar berlaku. “Jad... lagi »

Muhyiddin bukan PM sebenar: Tun M

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
azrul hakimie Dakwa Presiden Bersatu itu tidak dapat sokongan majoriti Parlimen *KUALA LUMPUR* – Tidak sampai dua jam sebelum majlis angkat sumpah Perdana Menteri yang baharu, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin bukanlah PM yang sebenar kerana beliau tidak mendapat sokongan majoriti dalam Parlimen. Dr Mahathir, Perdana Menteri Interim memberitahu persidangan akhbar bahawa sebaliknya beliau mendapat sokongan majoriti daripada 114 Ahli Parlimen, hasil daripada gabungan Pakatan Harapan, Warisan dan beberapa Anggota Parlimen bebas, sesetengahnya daripada ... lagi »

Akhirnya dia hilang tapak....

Editor pada Minda Rakyat - 3 jam yang lalu
*Berundur setapak untuk Tun M - Anwar* PEMIMPIN PKR memutuskan untuk mengambil langkah berundur dan menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri ke-8 bagi menamatkan kegawatan politik negara. Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau gembira dengan keputusan dibuat oleh pimpinan parti itu memandangkan ia langkah yang perlu diambil. “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pimpinan PKR dan ahli parlimen yang bersetuju dengan usul saya untuk meredakan ketegangan dalam kepimpinan negara. “Maka, kita harus berundur setapak dan mengusulkan nama Tun (D... lagi »

Perebutan kuasa rosakkan jiwa muslim

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
*Dr Ahmad Sanusi Azmi* Utamakan maslahah rakyat dalam menunaikan amanah *DULU* ada seorang ahli politik pernah berkata: “Mahathir bapak perompak negara!” Kemudian hari ini mereka berpelukan, bekerjasama dan menyanjungnya semula. Dulu ada ahli politik mengherdik: “UMNO penyamun!” Tidak mustahil, nanti mereka menyanjungnya semula. 2. Ketahuilah kegilaan manusia kepada kuasa merosakkan hati mereka. Seorang tokoh sufi yang terkenal pernah berpesan bahawa sifat gilakan kuasa ini akan merosakkan peribadi seseorang. Sifat gilakan kuasa menyebabkan seseorang akan menjadi hasad dengki bah... lagi »

Lantikan PM ke-8 sah

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 3 jam yang lalu
*siti hafidah* Kerajaan baharu mungkin berdepan cabaran laksana tanggungjawab *Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar. * *BANGI,* – Lantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri adalah sah, justeru tidak timbul isu mana-mana pihak memperolehi majoriti, kata Datuk Zainul Rijal Abu Bakar. Bagaimanapun, Presiden Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) itu berpandangan, kerajaan yang bakal dibentuk mungkin sukar menjalankan tanggungjawab mereka. “Saya jangkakan sidang Parlimen 9 Mac akan ditangguh kerana jemaah menteri ... lagi »

Tahniah PAS, Tak Kalut pun perembutan kuasa...

Editor pada Minda Rakyat - 4 jam yang lalu
Orang PAS tak kalut pun perebutan kuasa di pusat. Diorang juga tak kalut bab kuasa di Kedah. Selamba je berhimpun ramai-ramai dengar cherita kisah nabi dan para sahabat di Kompleks PAS Kedah. Sepatutnya pergi laa berhimpun depan istana negara, tunjuk kan sikit taksub, macam kami penyokong PKR duk buat. Reformasi. - Dr Tanaka Mustafa *MR :** Islam ajar berpolitik.. bukan solat dan amalan wajib asas sahaja... ini Puak PH tak belajar* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://... lagi »

Pemilihan PM ke-8 bukan terburu-buru

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
ainulillia Agong telah melaksanakan semua proses dengan teliti *BANGI* – Titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah melantik Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sebagai perdana menteri kelapan bukan satu keputusan yang dibuat secara terburu-buru. Sebaliknya, Pensyarah Kanan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Anuar Shah Bali Mahomed menegaskan, keputusan itu dibuat setelah mengambil kira pandangan semua pihak. Katanya, Agong telah pun memanggil kesemua Ahli Parlimen menghadap baginda dan setiap dari mereka diperuntukkan antara dua hingga tiga min... lagi »

Rakus Politik, Ada Yang Cuba Semai Bibik Derhaka

Editor pada Minda Rakyat - 4 jam yang lalu
Agong ini terlalu baik bagi saya. Sejak dari awal saya melihat bagaimana baginda berusaha keras untuk berlaku adil kepada semua. Ketika SD pertama dikemukakan, semua orang tahu Tun Mahathir (ketika itu calon Perikatan Nasional) telah mendapat sokongan majoriti. Duli Baginda boleh saja memilih untuk mengisytihar Tun sebagai PM semula, tetapi baginda tidak berbuat demikian. Sebaliknya baginda panggil DSAI ke Istana untuk membuktikan sokongan kepadanya pula. Sebegitu teliti baginda cuba berlaku adil walaupun drama ini sebenarnya adalah ciptaan bodoh ahli politik untuk meragut kuasa... lagi »

Hanya 3 Ahli Parlimen Bersatu Menentang Muhyiddin

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
TUN Dr. Mahathir Mohamad perlu melalui proses pemilihan semula parti jika beliau ingin kembali menjadi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).... The post Hanya 3 Ahli Parlimen Bersatu Menentang Muhyiddin appeared first on MYNEWSHUB.

Muhyiddin Angkat Sumpah Perdana Menteri Kelapan

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan di hadapan Yang... The post Muhyiddin Angkat Sumpah Perdana Menteri Kelapan appeared first on MYNEWSHUB.

Lebih 500 Hadir Solat Hajat Mohon Kedamaian, Kestabilan

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Lebih 500 hadir pada majlis solat hajat di Masjid Wilayah di sini, memohon kesejahteraan dan kestabilan kepada... The post Lebih 500 Hadir Solat Hajat Mohon Kedamaian, Kestabilan appeared first on MYNEWSHUB.

Muhyiddin Tiba Di Istana Negara, Angkat Sumpah PM Ke-8

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Tan Sri Muhyiddin Yassin sebentar tadi tiba di Istana Negara bagi Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat... The post Muhyiddin Tiba Di Istana Negara, Angkat Sumpah PM Ke-8 appeared first on MYNEWSHUB.

“Agong Enggan Jumpa Saya Lagi” – Mahathir

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
PERDANA Menteri Interim, Tun Dr. Mahathir Mohamad menegaskan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah sudah membuat keputusan... The post “Agong Enggan Jumpa Saya Lagi” – Mahathir appeared first on MYNEWSHUB.

Lagi Ahli Parlimen Nafi Sokong Mahathir Sebagai PM

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
PETALING JAYA – Seorang lagi ahli Parlimen menafikan menyokong Dr. Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri susulan satu senarai yang dikeluarkan... The post Lagi Ahli Parlimen Nafi Sokong Mahathir Sebagai PM appeared first on MYNEWSHUB.

Kerajaan PH Melaka Pula Tumbang?

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
MELAKA berkemungkinan membentuk kerajaan negeri baharu susulan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) memutuskan untuk bersama Barisan Nasional (BN). Ahli Majlis... The post Kerajaan PH Melaka Pula Tumbang? appeared first on MYNEWSHUB.

Tok Mat Ucap Tahniah Kepada Muhyiddin

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
SEREMBAN – Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan menyifatkan tugas berat menanti Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas dipilih sebagai... The post Tok Mat Ucap Tahniah Kepada Muhyiddin appeared first on MYNEWSHUB.

Polis Siasat Peguam Ajak Himpun Di Dataran Merdeka

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 4 jam yang lalu
POLIS sedang menyiasat seorang peguam wanita yang mengajak orang ramai untuk berkumpul di Dataran Merdeka, di Kuala Lumpur, malam ini,... The post Polis Siasat Peguam Ajak Himpun Di Dataran Merdeka appeared first on MYNEWSHUB.

MP Bukit Gantang, MP Sri Aman nafi sokong Dr M

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
MALAYSIAKINI Ahli Parlimen Bukit Gantang Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal menafikan menyokong Dr Mahathir Mohamad. "Saya menafikannya," katanya kepada Malaysiakini, sambil menambah bahawa dia tidak pernah menandatangani akuan berkanun (SD) yang menyokong perdana menteri sementara itu. Sebaliknya dia berkata, beliau telah menandatangani SD yang menyokong Muhyiddin Yassin. Beliau turut memberikan gambarnya yang menyampaikan SD kepada Muhyiddin dan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi. Difahamkan, gambar itu diambil pagi ini. Sementara itu, Ahli Parlimen Sri Aman Masir Kujat (*a... lagi »

Mahathir 'Gugat' Penunjukan Muhyiddin Yassin jadi PM Malaysia

Berlianto pada SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 4 jam yang lalu
Kisruh politik di Malaysia belum berakhir meski Raja telah menunjuk Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri (PM) yang baru.

Muhyiddin Angkat Sumpah PM 8

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 4 jam yang lalu
KUALA LUMPUR: Presiden BERSATU, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri itu berlangsung di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara di sini pada jam 10.33 pagi. Al-Sultan Abdullah memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan. Tun Dr Mahathir Mohamad t... lagi »

Dr M: Agong tak jumpa saya, yang kalah tubuh k'jaan

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 4 jam yang lalu
HARIZ MOHD Perdana Menteri Interim, Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak dapat perkenan Yang Di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah untuk menunjukkan jumlah ahli parlimen yang menyokongnya sebagai perdana menteri. Pada sidang media pagi ini, Mahathir memberitahu bahawa Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin tidak mempunyai majoriti untuk menubuhkan kerajaan. "Agong telah membuat keputusan untuk tidak berjumpa saya lagi tetapi untuk melantik Muhyiddin sebagai perdana menteri jadi saya tidak mempunyai peluang untuk memberitahu Agong bahawa dia (Muhyiddin) tidak mempunyai m... lagi »

Dr M jangka akan ditendang keluar PPBM

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau menjangka akan dipecat daripada PPBM, parti yang diasaskannya pada 2016, kerana majoriti ahlinya menolak beliau sebagai pengerusi. Bekas perdana menteri itu berkata demikian ketika ditanya tentang masa depan PPBM berikutan perbezaan pendapatnya dengan presiden parti itu Muhyiddin Yassin yang akan dilantik sebagai perdana menteri ke-8 hari ini. “Parti akan buat keputusan, sama ada akan memecat saya sebagai pengerusi, ia akan berlaku kerana majoriti ahli tolak saya sebagai pengerusi. “Secara rasmi mereka boleh pecat,” katanya ke... lagi »

Muhyiddin sah angkat sumpah sebagai PM ke-8

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Presiden PPBM Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai perdana menteri ke-8 di hadapan Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah. Istiadat pengurniaan surat cara pelantikan dan mengangkat sumpah Jawatan dansetia serta sumpah simpan rahsia sebagai perdana menteri itu berlangsung di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara di sini kira-kira 10.33 pagi. Sultan Abdullah memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan. Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai perdana menteri inte... lagi »

Bagaimana Mahathir merosakkan dirinya

mohd sayuti omar pada . - 5 jam yang lalu
*RENCANA * PEPATAH ada mengatakan rosak bawang kerana jambaknya. Ertinya diri seseorang itu menjadi rosak kerana kelakuannya sendiri. Iya, apa yang berlaku ke atas diri kita, kitalah menjadi penyebabnya. Walaupun alam sekeliling boleh mempengaruhi kita, tetapi pokok pangkal dari dalam diri kitalah lebih mempengaruhi sama ada mengukuh prinsip atau merosaknya. Demikian dengan *Mahathir bin Mohamad.* Kehebatannya dalam membangun Malaysia dalam proses mengisi kemerdekaan sejak beliau menjadi PM selama 22 tahun lampau tidak boleh dinafikan. Ia sudah menjadi rekod. Malaysia berbangga m... lagi »


Muhyiddin rasmi jadi perdana menteri ke-8

Unknown pada DIALOG RAKYAT - 5 jam yang lalu
BERNAMA Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Istiadat Pengurniaan Surat Cara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan dan Setia serta Sumpah Simpan Rahsia sebagai Perdana Menteri itu berlangsung di Balai Singgahsana Kecil, Istana Negara di sini pada 10.33 pagi. Al-Sultan Abdullah memberi perkenan pelantikan itu selaras dengan Perkara 40(2)(a) dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan. Tun Dr Mahathir Mohamad telah d... lagi »

ADAKAH KERAJAAN INI BENAR BENAR KUKUH

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 5 jam yang lalu
Bob Kelanang BAGI aku bila Muhyiddin mengenepikan Tun Mahathir, sudah satu berita baik... bila blok BN, UMNO dan PAS kembali sokong Muhyiddin juga satu berita baik... bila Azmin sembuyit sertai Bersatu juga satu berita baik... Sebabnya dalam Bersatu... UMNO itu sendiri bukan semua sokong Muhyiddin... sokong gabungan ini... sokongan berdasarkan blok parti tidak akan kemana... ia hanya menggambarkan kerakusan Muhyidin nak jadi PM... tidak akan kekal lama... nak tengok reaksi bagaimana orang seperti Dr Maszlee, Syed Saddiq nak bersama dengan gerombolan UMNO dan PAS... Hari ini salah s... lagi »

Ini versi Mahathir.. boleh percaya kalau rasa nak percaya

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
*Dr M: Di sebalik rayuan saya, mereka bawa Bersatu keluar PH * Dr Mahathir Mohamad hari ini menceritakan apa yang berlaku dalam Bersatu semasa parti itu menjadi kerajaan dan perkembangan yang membawa kepada jatuhnya PH di Putrajaya. Bercakap kepada media di Yayasan Albukhary di Kuala Lumpur, Mahathir berkata Muhyiddin Yassin memujuknya agar menjarakkan diri daripada DAP - satu daripada parti dalam PH - dan menyalahkan parti itu sebagai punca mereka kalah dalam tiga pilihan raya kecil. "Katanya (Muhyiddin) ini kerana DAP. Orang Melayu percaya bahawa DAP yang kawal kerajaan, dan sa... lagi »


Muhyiddin Ditunjuk Jadi Perdana Menteri Malaysia Baru, Ayahnya Keturunan Bugis, Ibu Keturunan Jawa

Serambi Indonesia - 5 jam yang lalu
Raja Malaysia resmi menunjuk Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin sebagai Perdana Menteri (PM) Malaysia yang baru, Sabtu (29/2/2020).

Muhyiddin bukan PM sebenar: Tun M

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 5 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Tidak sampai dua jam sebelum majlis angkat sumpah Perdana Menteri yang baharu, Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa bahawa Tan Sri Muhyiddin Yassin bukanlah PM yang sebenar kerana beliau tidak mendapat sokongan majoriti dalam Parlimen. Dr Mahathir, Perdana Menteri Interim memberitahu persidangan akhbar bahawa sebaliknya beliau mendapat sokongan majoriti … The post Muhyiddin bukan PM sebenar: Tun M appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Bersaralah Tun M…

ainulillia pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 5 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Tun Dr Mahathir Mohamad, 94, sewajarnya bersara daripada politik terutamanya jawatan utama politik negara, setelah sekian lama berkhidmat. Naib Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin berkata, adalah seeloknya Dr Mahathir dengan pengalaman yang luas memberikan fokus kepada pembinaan pelapis kepimpinan negara. “Ia agar … The post Bersaralah Tun M… appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PM ke-8: Akurlah keputusan Agong

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 5 jam yang lalu
BANGI, 6 Rejab 1441H, Ahad – Pemimpin politik negara ini dinasihatkan untuk tidak menjadi penderhaka kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hanya kerana gilakan kuasa serta jawatan. Presiden gerakan Islam utama, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Haji Aminuddin Yahaya berkata, semua pihak harus bersyukur kerana adanya raja, keadaan negara sentiasa tenang dan … The post PM ke-8: Akurlah keputusan Agong appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Fakta: ‘Game over’, PH

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 5 jam yang lalu
SAH tindakan terdesak saat akhir Pakatan untuk menjadi kerajaan semula adalah sia-sia walaupun dakwaan mereka memiliki 114 kerusi itu mungkin benar. 2. Perlembagaan Persekutuan Perkara 43(4) jelas mengatakan bahawa ‘Jika Perdana Menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat, maka Perdana Menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh … The post Fakta: ‘Game over’, PH appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

PUM syukur YDPA lantik PM

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
PERSATUAN Ulama’ Malaysia (PUM) ingin menzahirkan kesyukuran kepada Allah S.W.T selepas Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (YDPA) mengambil keputusan melantik YAB Tan Sri Muhyiddin Md Yasin sebagai Perdana Menteri Malaysia Ke-8. PUM menghargai kesabaran dan kebijaksanaan YDPA yang telah mengambil langkah bertemu secara individu dengan setiap Ahli Parlimen untuk mendengar sendiri pandangan mereka mengenai calon Perdana Menteri yang baharu setelah Tun Dr Mahathir meletak jawatan. Sehubungan itu PUM mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada YAB Tan Sri Muhyid... lagi »

Muhyiddin paling banyak khianati saya, kata Mahathir.. Dia lupa dia juga khianati orang lain termasuk Anwar

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
Berbanding Azmin Ali, bagi Dr Mahathir Mohamad, 'luka' lebih dalam dirasainya berpunca daripada tindakan Muhyiddin Yassin yang diberi kepercayaan menjadi presiden Bersatu selepas mereka diketepikan dari Umno beberapa tahun lalu. Ditanya semasa berdepan dengan media di Yayasan Albukhary di Kuala Lumpur hari ini, Mahathir berkata, Azmin memang memiliki agenda tersendiri dan pada masa sama, Muhyiddin menyusun perancangan yang akhirnya berjaya. “Dia (Azmin) mempunyai agenda sendiri. Saya rasa dikhianati, paling banyak oleh Muhyiddin. Beliau (Muhyiddin) merancang ini untuk masa yang ... lagi »

Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan Dan Angkat Sumpah Jawatan PM Dijadualkan Hari Ini

Suaraviral Staff pada Suara Viral Malaysia - 5 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 1 Mac (Bernama) — Selepas seminggu negara menghadapi kemelut kepimpinan politik, Malaysia hari ini bakal menyaksikan Tan Sri […] The post Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan Dan Angkat Sumpah Jawatan PM Dijadualkan Hari Ini appeared first on Suara Viral Malaysia.

Mahathir atau Anwar Ketua Pembangkang? Takkan yang ni nak berebut juga?

Editor pada Minda Rakyat - 5 jam yang lalu
Daripada PH sibuk beli MP, nak cukupkan SD adalah lebih baik PH sekarang ini bincang siapa yang bakal jadi Ketua Pembangkang. Takkan yang ni pun nak tikam menikam? Kalau beli SD, macam Anwar cakap SD sekarang tak guna, yang penting siapa jumpa Agong dapat memberikan nombor. Kalau masing-masing beri nombor esok tak cukup kena beli... Selepas tu PH kemuka nombor, PN beli pula. MP celaka pula sekajap sini sekejap situ.. Rakyat jadi mangsa. PRU-15 nanti yang MP celaka kita buang semuanya. Kalau buat undi tak percaya kepada Muhyiddin, TSMY hilang kuasa boleh cadang kepada Agong untuk ... lagi »

Senarai baru sokong Dr M tak jejas lantikan Muhyiddin, kata Rais

Editor pada Minda Rakyat - 6 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR: *Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM, Rais Yatim berkata, senarai 114 ahli Parlimen menyokong Dr Mahathir Mohamad, tidak akan menghalang pelantikan Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri ke-8 pada Ahad. Katanya, Perlembagaan Persekutuan menyatakan Yang di-Pertuan Agong boleh melantik perdana menteri selepas berpuas hati seseorang calon itu mendapat sokongan majoriti ahli Parlimen di Dewan Rakyat. “Kita berasaskan Perlembagaan Persekutuan, jadi Agong telah menggunakan kuasa di bawah Perkara 43(2)(a). “Baginda tak payah bilang (semula sokongan ahli Parlimen),” k... lagi »

Kami sokong Muhyiddin demi negara, kata GPS

Editor pada Minda Rakyat - 6 jam yang lalu
*KUCHING:* Gabungan Parti Sarawak bukan anggota Perikatan Nasional yang akan membentuk kerajaan persekutuan baru, kata gabungan kerajaan negeri itu semalam. Satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat ketua menteri berkata, GPS hanya entiti politik yang menyokong Muhyiddin Yassin yang akan dilantik sebagai perdana menteri ke-8 oleh Yang di-Pertuan Agong hari ini. “GPS bukan anggota Perikatan Nasional tetapi hanya entiti politik di Sarawak yang memberi sokongan kepada Muhyiddin atas kepentingan negara dan bagi menyelamatkan Malaysia daripada ketidakstabilan politik. Ini dibuat ta... lagi »

Pemimpin PH rakus, angkuh punca krisis politik

Editor pada Minda Rakyat - 6 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR: *Ketua Pemuda PPBM Syed Saddiq Syed Abdul Rahman digesa bertanya kepada pemimpin Pakatan Harapan (PH) ketika mereka menjadi kerajaan kenapa rakyat resah dan gelisah akibat krisis politik yang menyebabkan negara tidak stabil dan ekonomi tergugat. Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki berkata, keresahan itu berpunca daripada sikap pemimpin PH sendiri yang rakus berebut kuasa sebagai perdana menteri sejak dari awal mereka membentuk kerajaan setelah memenangi pilihan raya umum Mei 2018. “Saudara patut tanya kenapa ini berlaku kepada pemimpin-pemimpin PH.Semuanya angk... lagi »

Agong tidak terima Mahathir menghadap, Muhyiddin akan angkat sumpah

Editor pada Minda Rakyat - 6 jam yang lalu
*KUALA LUMPUR:* Dr Mahathir Mohamad berkata, Yang di-Pertuan Agong membuat keputusan untuk tidak lagi menerima beliau menghadap dan Muhyiddin Yassin akan mengangkat sumpah sebagai perdana menteri seperti dijadualkan. Beliau berkata, Pakatan Harapan (PH) akan meminta sidang tergempar Dewan Rakyat diadakan segera. *MR :** Rasa sedih ada... tapi banyak rasa nak gelak!* *Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,sila subscribe via telegram* https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt ............oo000oo........... *MINDARAKYAT* http://min... lagi »

TERKINI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 6 jam yang lalu
Tun x dpt berkomunikasi dgn istana..maka SD x dpt d serahkan..tsmy akan terus angkat sumpah X bnyk yg boleh kita lakukan selain dr mendesak sidang parlimen d segerakan Namun cabarannya ialah..kerajaan boleh tangguh shgga 6 bulan dr jadual asal Sehingga tunggu sidang berlaku.. Pelbagai blh berlaku..kebimbangan kita sokongan boleh beralih arah Usul undi x percaya akan jd sukar..namun dlm politik..anything can happen

Muhyiddin tiba di Istana Negara

Editor pada Minda Rakyat - 6 jam yang lalu
Presiden Bersatu yang mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk dilantik sebagai perdana menteri, Muhyiddin Yassin dilihat memasuki Istana Negara melalui pintu 1. Beliau yang dilihat menaiki kereta Proton Perdana hitam diiringi kenderaan polis, sempat melambaikan tangan kepada petugas media yang menunggu di pekarangan istana. Anggota Parlimen Pagoh itu masuk ke istana untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan. Kira-kira jan 9.48 pagi tadi rombongan yang terdiri daripada lebih 15 kenderaan anggota parlimen yang menyokong perdana menteri baru, Muhyiddin Yassin... lagi »

TERKINI

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 7 jam yang lalu
*TERKINI* *Jam 8.20 pagi tadi, pegawai Tun M dilihat memasuki Istana bersama beberapa dokumen*





Tak Mustahil Esok Ada Yang U-turn – Najib

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Tidak mustahil sokongan terhadap Pakatan Harapan berkurangan menjelang majlis angkat sumpah Perdana Menteri kelapan, Tan Sri Muhyiddin... The post Tak Mustahil Esok Ada Yang U-turn – Najib appeared first on MYNEWSHUB.

“Selamat Berkhidmat,” Kata Najib Kepada Muhyiddin

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Razak menzahirkan ucapan tahniah kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dipilih sebagai Perdana Menteri... The post “Selamat Berkhidmat,” Kata Najib Kepada Muhyiddin appeared first on MYNEWSHUB.

Mahathir Senaraikan 114 Sokongan Ahli Parlimen

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Tun Dr. Mahathir Mohamad menyenaraikan 114 nama ahli parlimen yang menyokong beliau sebagai Perdana Menteri ke-8 dan dan... The post Mahathir Senaraikan 114 Sokongan Ahli Parlimen appeared first on MYNEWSHUB.

2 Ahli Parlimen Nafi Sokong Mahathir

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
PETALING JAYA – Dua ahli Parlimen menafikan mereka menyokong pencalonan Dr. Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri baru seperti dalam senarai 114... The post 2 Ahli Parlimen Nafi Sokong Mahathir appeared first on MYNEWSHUB.

GPS Sokong Muhyiddin, Kekal Parti Mesra Perikatan Nasional

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUCHING – Gabungan Parti Sarawak (GPS) mengulangi pendiriannya untuk menjadi entiti politik Sarawak yang menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai... The post GPS Sokong Muhyiddin, Kekal Parti Mesra Perikatan Nasional appeared first on MYNEWSHUB.

UMNO Tak Akan Bermusuh Dengan Mahathir – Annuar

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Kemelut politik yang berlaku pada hari ini tidak memutuskan hubungan antara UMNO dan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu... The post UMNO Tak Akan Bermusuh Dengan Mahathir – Annuar appeared first on MYNEWSHUB.

Hormati Keputusan Yang Di-Pertuan Agong – Abdul Hadi

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA TERENGGANU – PAS meminta semua rakyat Malaysia menghormati keputusan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah yang... The post Hormati Keputusan Yang Di-Pertuan Agong – Abdul Hadi appeared first on MYNEWSHUB.

Pengumuman Agong Lantik Muhyiddin Atasi Krisis Kepimpinan Negara

Rifqi Ilman pada MYNEWSHUB - 7 jam yang lalu
KUALA LUMPUR – Kemelut kepimpinan negara yang sudah seminggu meresahkan pelbagai pihak berakhir hari ini dengan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan... The post Pengumuman Agong Lantik Muhyiddin Atasi Krisis Kepimpinan Negara appeared first on MYNEWSHUB.

SIDANG LIVE PENUH KEMELUT POLITIK 2020 – APA YANG SEBENARNYA TERJADI, LANGKAH KE HADAPAN

Raggie Jessy pada The Third Force - 7 jam yang lalu
“Percayalah, biarpun terdapat beberapa perkembangan positif dari sudut kemartaban dan kemuliaan Agama, Raja, Bangsa dan Negara, kita tidak boleh leka, [...]

Kemelut sudah tamat, jangan ganggu Muhyiddin

mohd sayuti omar pada . - 7 jam yang lalu
*ULASAN* *Lambaian seorang PM daripada Muhyiddin*. Foto AFP.JAM 10:30 pagi ini Muhyiddin Yassin dijangka akan menghadap Yang Dipertuan Agong, Al Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah untuk mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ke-8. Petang semalam Dato' Bijaya Sura Pengelola Istana telah mengeluarkan kenyataan memaklumkan ahli parlimen Pagoh itu mendapat kepercayaan 114 ahli parlimen yang dibuat menerusi SD, dan jumlah itu menyakinkan Yang diPertuan Agong untuk memberi surat perlatikan sebagai PM kepadanya. Walaupun angka itu dipersoalkan oleh Pakatan Harapan (PH)... lagi »

Tahniah Atas Perlantikan Tan Sri Muhyiddin Sebagai PM 8. -I/Hasyim.

Ibnu Hasyim pada Ibnu Hasyim - 8 jam yang lalu
[image: Hasil carian imej untuk muhyiddin] *KL*: Tun Dr Mahathir Mohamad memaklumkan akan persembahkan surat rasmi berkaitan Akuan Berkanun (SD) yang disokong oleh 114 ahli Parlimen berkaitan sokongan menjadi Perdana Menteri kelapan kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah. Menurut perdana menteri ketujuh itu dalam satu kenyataan pada Sabtu, beliau dan lima lagi ahli Parlimen Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) tidak menyokong pelantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri. Berikut adalah senarai 114 ahli Parlimen yang me... lagi »

Keputusan Agong tepat: Tun M tidak punya nombor

siti hafidah pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 jam yang lalu
TUN Dr Mahathir Mohamad malam tadi mengumumkan bahawa beliau sudah mempunyai sokongan daripada 114 MP. Selain daripada 92 MP penyokong asal Datuk Seri Anwar Ibrahim, terdapat 22 MP yang baru disenaraikan, iaitu: P.004 – Langkawi: Mahathir Bin Mohamad (Bersatu) P.005 – Jerlun: Mukhriz Bin Mahathir (Bersatu) P.006 – Kubang Pasu: Amiruddin Bin Hamzah (Bersatu) P.059 … The post Keputusan Agong tepat: Tun M tidak punya nombor appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Tun M dakwa dapat sokongan 114 Ahli Parlimen jadi PM

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Pengerusi Parti Pribumi Malaysia (Bersatu) Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau telah mendapat sokongan daripada 114 Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri kelapan. Dr Mahathir berkata beliau telah menyediakan surat untuk dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bagi menerangkan kedudukan perkara itu. Beliau … The post Tun M dakwa dapat sokongan 114 Ahli Parlimen jadi PM appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.

Muhyiddin angkat sumpah hari ini

azrul hakimie pada Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb - 8 jam yang lalu
KUALA LUMPUR, 6 Rejab 1441H, Ahad – Selepas seminggu negara menghadapi kemelut kepimpinan politik, Malaysia hari ini bakal menyaksikan Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengangkat sumpah jawatan sebagai Perdana Menteri kelapan. Istiadat Pengurniaan Suratcara Pelantikan dan Mengangkat Sumpah Jawatan sebagai Perdana Menteri di hadapan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, dijadual diadakan di … The post Muhyiddin angkat sumpah hari ini appeared first on Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb.



*KEMELUT POLITIK NEGARA*

AMIR Wartawan Rasmi LR pada WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI - 8 jam yang lalu
*SENARIO SATU* Sebelum Muhyidin (bekas menteri KDN yang bertanggungjawab dalam isu kematian Adib yang diserang hebat oleh UMNO dan PAS) angkat sumpah sebagai PM, kemungkinan YDPA akan perkenan menerima mengadap Tun dan rombongan utk mempersembahkan 117 SD (mungkin bertambah sehingga 120 SD) menyokong Tun sebagai PM. Jika YDPA berpuashati, maka titah perkenan kepada Muhyidin akan ditarik balik dan mengeluarkan titah baru memperkenankan Tun angkat sumpah sebagai PM seterusnya membentuk kabinet kerajaan PH *SENARIO DUA* Jika atas apa-apa kemungkinan SD tersebut gagal diserah dan... lagi »

Tiada ulasan: