Ahad, 8 Mac 2020

Sekarang 2020 lampu Isyarat jalan raya yang digunakan ialah barang mula-mula terciptanya lampu isyarat. 9884


Ringkas: 

Barang antik yang masih bermaharaja lela mengekang keselesaan pengguna jalan raya. Barang yang patut di simpan di Muzium masih diguna pakai. Orang xada kau HIJAU. Teringat sketsa mak kau ijau bapak kau ijau yang viral satu masa dulu. Menunggu laa berminit-minit di lampu isyarat. 

Mana silapnya tuu? 

Ke nak tahu pemimpin tuu hebat atau terbalik, kita kena tengok muka Jalan Raya Persekutuan dan Lampu Isyaratnya. Berpuluh-puluh tahun keadaan begitu berlaku. Sudah berganti pun parti pemerintah. Belum ada perubahan nampaknya. Berapa ramai terbunuh dan tercedera akibat muka jalan raya, kalau kuda guna pun mahu patah kaki haiwan tuu. Berapa ramai pula kena saman sebab langgar lampu isyarat zaman dahulu yang masih lagi beroperasi di zaman melinium. Itu sebab lampu isyarat di sesetengah tempat ada yang memusnahkannya. Sama ada xdatangkan faedah atau menyakitkan hati atau mengganggu ketenangan pengguna jalan raya ...itu kena tapuk dada tanya IMAN. Sebab pemimpin banyak Islam dan Melayu. [peceq] Kisah-kisah politik di bawah mungkin membenarkan keadaan-keadaan Jalan Raya Persekutuaan dan Lampu Isyarat itu berlaku... 
Dalam pada kata Melayu tuu serba kekurangan... 

PAGOH, 7 Mac – “Jika ada penyelewengan, kita akan bawa Lim Guan Eng ke mahkamah, dia tidak boleh terlepas begitu sahaja… bukan kita mahu balas dendam tapi ini adalah masalah negara dan kita harus pertahankan,” ujar Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan.

Jelas beliau, persoalan yang sehingga kini tidak terjawab adalah di mana duit hasil penjualan aset negara dan duit yang diambil daripada Petronas kerana ianya tidak disalurkan kepada kementerian ataupun diberi kepada rakyat. 

“Dia letak duit dimana… saya ingat dia adalah menteri kewangan paling pandai rupanya paling bodoh, tidak tahu bagaimana hendak cari hasil untuk negara, dia pinjam, ambil duit dari Petronas 82 bilion kemudian ambil lagi 10 bilion. Tidak cukup dengan itu dia jual harta kita.

“… nak kata bagi kepada kementerian tidak ada… bagi kepada petani, pesawah pun tidak ada jadi dimana semua duit itu?,” soal beliau ketika berucap merasmikan persidangan serentak cawangan UMNO bahagian Pagoh di sini hari ini.

Mohamad yang lebih mesra dipanggil Tok Mat juga memperingatkan semua pemimpin untuk bersedia menghadapi PH apabila Parlimen mula bersidang nanti.

“Saya pasti sidang Parlimen akan tegang… mereka akan menyerang hendap dan lakukan apa sahaja untuk gagalkan kerajaan yang ada sekarang ini.

“Maka sekarang bukan masa untuk bersenang-lenang, buat yang terbaik dan jangan berlengah. Pastikan kerajaan yang didirikan dijalankan dengan baik dan jangan gelojoh, buat elok-elok dengan waras dan yang penting kita kena baik di hati,” ujar beliau.

Tambah Tok Mat, UMNO adalah sebuah parti yang kuat diakar umbi dan bukannya di bangunan PWTC sahaja.

“UMNO umpama sebatang pokok, kita tidak kuat di daun walaupun cantik tapi pokok kuat di akar umbi, yang bekerja mencari makan adalah akar umbi, begitulah UMNO.

“Ketika ombak besar melanda UMNO dan BN pada PRU-14, disebabkan akar umbi kita kuat maka kita dapat terus bertahan dan meneruskan perjuangan. Inilah yang dinamakan perjuangan… perjuangan bukan terletak pada jawatan ataupun imbuhan.

Untuk rekod, berikut adalah antara harta negara yang telah dijual oleh PH sepanjang mentadbir negara selama 22 bulan:

1. IHH Berhad telah dijual oleh Khazanah kepada Jepun iaitu Mitsui & Co Ltd dengan nilai RM8.41 bilion pada November 2018 (Rujuk: https://www.theedgemarkets.com/…/khazanah-divest-16-ihh-mit…).

2. Saham CIMB sebanyak RM364 juta telah dijual oleh Khazanah pada Disember 2018 (Rujuk: https://www.freemalaysiatoday.com/category/tag/cimb/…).

3. Axiata Group melalui anak syarikatnya, Axiata Investments Limited telah menjual keseluruhan kepentingan Axiata dalam M1 Limited (M1) kepada Konnectivity Pte Ltd (Konnectivity) Singapura dengan nilai sebesar RM1.65 bilion pada Februari 2019 (Rujuk: https://www.bharian.com.my/…/axiata-jual-semua-kepentingan-…).

4. Saham Bank Filipina BDO Unibank telah dijual oleh Khazanah kepada Filipina dengan nilai RM415 juta pada Februari 2019 (Rujuk: http://www.bhplus.com.my/…/khazanah-jual-saham-bank-filipin…).

5. Penjualan 50% kepentingan dalam syarikat Sapura Upstream Sdn Bhd yang dimilik 40% oleh PNB kepada syarikat OMV dari Austria yang bernilai RM3.7 bilion pada Februari 2019 (Rujuk: https://www.omv.com/…/190201_omv_and_sapura_energy_close_ag…).

6. Kementerian Kewangan (MOF) menjual tanah dan bangunan Pejabat Konsulat Malaysia di Hong Kong setinggi 28 tingkat kepada syarikat China Kumpulan Evergrande China dengan harga RM1.6 bilion (Rujuk: https://www.freemalaysiatoday.com/…/takkan-seluar-dalam-pu…/).

7. Boustead telah menjual Hotel Royale Chulan kepada Singapura dengan nilai sebanyak RM197 juta pada Februari 2019 (Rujuk: http://www.astroawani.com/…/boustead-jual-hotel-royale-chul…).

8. Saham Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah dijual oleh Khazanah dengan nilai sebesar RM1.05 bilion pada April 2019 (Rujuk: https://www.bharian.com.my/…/harga-saham-tnb-menjunam-permo…).

9. DRB-Hicom telah menjual sebanyak 48% daripada kepentingan MODENAS kepada Kawasaki Jepun dengan anggaran sekitar RM175 juta pada April 2019 (Rujuk: https://www.bharian.com.my/…/drb-hicom-jual-11-peratus-kepe…).

10. Axiata pula telah menjual portfolio usaha niaga digitalnya dengan nilai AS$140 juta (RM579 juta) kepada dana pelaburan berpangkalan di Singapura, Pegasus 7 Ventures Pte Ltd (Pegasus 7) pada April 2019 (Rujuk: https://www.bharian.com.my/…/anak-syarikat-axiata-jual-pern…).

11. Sebahagian daripada Projek Bandar Malaysia telah dijual oleh Kementerian Kewangan kepada syarikat Malaysia-China pada nilai RM7.41 bilion pada April 2019 (Rujuk: https://www.theedgemarkets.com/…/malaysia-signs-framework-a…).

12. FGV Holdings Bhd (FGV) menjual keseluruhan pegangan ekuitinya dalam FGV China Oils Ltd (FGVCO) kepada Grand Industrial Holdings Co Ltd (GIH) pada harga sekitar RM100 juta pada Julai 2019 (Rujuk: https://www.nst.com.my/…/fgv-sells-unit-china-grand-industr…).

13. Hartanah DUO pula telah dijual kepada Singapura dengan nilai RM4.73 bilion melalui M+S Pte Ltd yang memiliki pegangan Khazanah pada Julai 2019 (Rujuk: https://www.thestar.com.my/…/khazanah-unit-to-divest-office…).

14. Kepentingan saham Khazanah dalam syarikat elektrik Desaru Investments (Cayman Isl.) Lte (DIL) Arab Saudi telah dijual kepada Malakoff dengan nilai RM289 juta pada Julai 2019 (Rujuk: https://www.thesundaily.my/…/malakoff-pays-us-70m-for-desar…).

15. Saham Khazanah dalam CIMB juga telah dijual dengan cara pajakan kepentingan 3.45% Bank CIMB sebanyak RM2 bilion pada Julai 2019 (Rujuk: https://www.malaysiakini.com/news/484209…).

16. Pusat Perubatan Prince Court (PCMC) juga malangnya telah dijual oleh Khazanah kepada IHH yang kini menjadi milik asing iaitu Jepun dengan nilai RM1.02 bilion pada September 2019 (Rujuk: https://www.thestar.com.my/…/khazanah-to-sell-prince-court-…).

17. Khazanah jual semua 55% pegangan dalam lebuhraya tol Jakarta yang antara terpanjang di Indonesia kepada Canada Pension Plan Investment Board (CPPIB) dan PT Baskhara Utama Sedaya (BUS) dengan RM2.1 bilion pada September 2019 (Rujuk: https://www.nst.com.my/…/khazanah-sells-its-controlling-sta…).


Ini semua belum termasuk harta Tabung Haji dan lain-lain lagi.

Mohamad Sabu usah cuba ‘halalkan’ sikap rasis pemimpin DAP [Bukti Disertakan]
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
Apakah Mohamad Sabu akan menafikan ketiga-tiga bukti yang dikemukakan dan cuba mempertahankan Lim Guan Eng? Atau adakah Mohamad akan mengaku bahawa [...]

LUAHAN HATI TUN M
DR-M-KL-SUMMIT-THE-THIRD-FORCE.

"Dulu depa mintak tolong saya lead Pakatan Harapan untuk hadapi Pilihanraya Umum... Depa nak saya jadi PM sekiranya PH menang pilihanraya... Katanya untuk meyakinkan rakyat bahawa PH sudah bersedia untuk memerintah negara, menggantikan UMNO yang korup... Ternyata strategi itu berjaya, PH menang PRU-14.

Bila saya jadi PM, depa tak sabar nak suruh saya berhenti, desak saya suruh serah jawatan kepada Anwar, duk tuduh saya, apa nama, gila kuasa dan sebagainya... Sedangkan saya fikir kalau saya resign dalam keadaan sekarang, Pakatan Harapan akan jatuh, sebab Anwar tidak punya sokongan yang cukup dari ahli dewan rakyat untuk jadi PM.

Satu lagi, depa tak faham... Saya tak boleh serahkan jawatan PM kepada sesiapa pun, itu bukan kuasa saya... Saya tidak ada hak untuk lantik PM selepas saya... 'Serah jawatan' itu hanya istilah saja, tapi perlantikan Perdana Menteri itu ada proses dan tatacaranya.

Dulu saya jadi PM ke-4, kemudian saya letak jawatan, lalu UMNO sebulat suara cadangkan kepada YDP Agong untuk lantik Pak Lah jadi PM, dan Agong pun setuju.... Bukan saya yang serah jawatan kepada Pak Lah dan bukan saya yang lantik Pak Lah jadi PM.... Dan selepas itu pun, bukan Pak Lah yang serah kuasa kepada Najib dan bukan Pak Lah yang lantik Najib jadi PM... Pak Lah letak jawatan, dan UMNO sebulat suara setuju lantik Najib, Agong pun perkenankan perlantikan itu.

Sekarang depa desak saya lepaskan jawatan untuk beri laluan kepada Anwar..... Tapi bila saya umumkan letak jawatan, depa gagal angkat Anwar jadi PM kerana tak cukup sokongan, depa tuduh saya telah mengkhianati Pakatan Harapan.... Depa tuduh saya.. apa nama... gulingkan kerajaan Pakatan Harapan.


Sumber; chedet.blog


Politik Malaysia.

Boost in Muhyiddin Yassin’s support, claims Zahid
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(Bernama) – Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi has claimed that the number of members of Parliament (MP) in favour of the Perikatan Nasional (PN) has now surpassed the original count after more expressed confidence in Tan Sri Muhyiddin Yassin as the prime minister. Without disclosing the exact numbers, Zahid, who is also Umno president, […]
DAP dakwa UMNO dan Pas mahu singkirkan Bersatu
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(Astro Awani) – Pakatan Harapan (PH) tidak menolak kemungkinan pilihan raya umum akan diadakan semula susulan UMNO dan Pas mahu menyingkirkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Bekas Menteri Pengangkutan yang juga Setiusaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook mendakwa, UMNO dan Pas sebenarnya tidak menyokong Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri. Sebaliknya, […]

Muhyiddin pilih kerjasama dengan Najib untuk jadi PM, bukan saya, kata Dr M
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(FMT) – Dr Mahathir Mohamad berkata Muhyiddin Yassin memilih bekerjasama dengan Najib Razak untuk menjadi perdana menteri dan membentuk kerajaan baru bersama Umno dan PAS. Mahathir berkata, alasan utama beliau tidak mahu bekerjasama dengan Umno adalah kerana di dalam parti itu terdapat pimpinan yang dituduh di mahkamah kerana didakwa mencuri duit. Katanya, antara pimpinan Umno […]

The attacks on Perikatan Nasional are coordinated
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today - 1 hour ago
If they want Pakatan Harapan as the government, why collapse the government in the first place? If they want Mahathir back as the Prime Minister, why pressure him to resign in the first place? If they do not agree with the Agong’s decision, why throw the problem onto the Agong’s lap in the first place? […]

GPS terima ‘lamaran’ Muhyiddin, setuju masuk Kabinet
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(Berita Harian) – Gabungan Parti Sarawak (GPS) bersetuju untuk menyertai Kabinet Kerajaan Persekutuan yang akan dibentuk Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pengerusi GPS, Datuk Patinggi Abang Johari Abang Openg, bagaimanapun berkata, pihaknya mahu Kerajaan Persekutuan harus dikenali dengan nama Perikatan Nasional Plus GPS (PN+GPS). Beliau yang juga Ketua Menteri berkata, ini kerana katanya, GPS […]

The plan is to collapse Perikatan Nasional in 100 days
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today - 1 hour ago
Anyway, backdoor government or not, Mahathir is not about to keep quiet and allow Perikatan Nasional to go on unchallenged. He is planning to bring about the collapse of this government and, if PM8 Muhyiddin Yassin is not careful, that may just happen. But then if Muhyiddin is a Trojan Horse and he is part […]

Anwar Ibrahim — what now for the perennial groomsman of Malaysia politics?
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(TODAY) – As fresh political turmoil convulsed Malaysia last month, Nurul Nuha Anwar, 36, settled down to dinner with her family in Kuala Lumpur. Her father, erstwhile prime minister-in-waiting Datuk Seri Anwar Ibrahim, 72, had become a political casualty yet again. The collapse of the Pakatan Harapan (PH) government and the twists and turns that […]

BERSIH still in the wilderness
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
KTemoc Konsiders First, please read my earlier post BERSIH loses its plot since Maria Chin in which I penned (brief extracts only): Maria Chin’s BERSIH “Selamatkan Ekonomi”??? – WTF Maria Chin turned BERSIH into a more politically aligned NGO, one which assumed an anti-BN stance. Why she did so may be a nice thesis for a PhD […]

PPBM’s tricks may lead them to ‘pile of faeces’, warns Kadir Jasin
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
(FMT) – PPBM Supreme Council member A Kadir Jasin has questioned whether the party was really in a better position now after it lost several key positions in Johor, Melaka and Perak. In a scathing attack on the party, the former newsman also said the fate of PPBM in other states remained unknown. He said […]

Segera bentuk Kabinet selesai isu ekonomi, COVID-19
MT Webmaster, Malaysia Today - 1 hour ago
Oleh Mohd Nasaruddin Parzi, Berita Harian Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin perlu segera membentuk Kabinetnya bagi mendepani situasi tidak menentu ekonomi negara serta penularan COVID-19 yang semakin merebak. Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood, berkata bagi tempoh ini, Menteri Kewangan, Menteri Kesihatan, […]

Mahathir: In the end, Muhyiddin chose Najib over me
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
محضير: اخيرڽ، محي الدين ڤيليه نجيب دان بلاكڠكن ساي Former premier Tun Dr Mahathir Mohamad reiterated that he was not [...]

Gabungan Parti Sarawak: We can join Cabinet, but join Perikatan Nasional? No
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
ابڠ جوهري: سرتاي كابينيت، اوق، تاڤي سرتاي ڤريكتن ناسيونل؟ تيدق Gabungan Parti Sarawak (GPS) today announced that it has agreed [...]

Shafie: Pendirian Sabah jelas, tak perlu fikir semula
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
شافعي: ڤنديرين سابه جلس، تق ڤرلو فيكير سمولا KERAJAAN negeri tidak akan berganjak dan berfikir semula mengenai pendirian politik mereka [...]

DAP youth leader calls Hadi hypocrite for dragging Agong’s name in no-confidence vote pursuit
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
كتوا ڤمودا دڤ ڬلر هادي ءهيڤوكريتء سبب ليبتكن اڬوڠ دالم ايسو اوندي تيدق ڤرچاي DAP Socialist Youth (Dapsy) deputy chief [...]

Zahid declines post in Muhyiddin’s Cabinet
Raggie Jessy, The Third Force - 15 minutes ago
زاهيد تيدق ايڠين سرتاي كابينيت محي الدين BAGAN DATUK: Umno president Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi today announced that [...]
Through the backdoor: An anti-Perikatan Nasional view MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
Through the backdoor: the Perverse Takeover of the Malaysian government: An anti-Perikatan Nasional view By Dream Onn bin Dare & Don Dat The dumbness of politics worldwide, in the US, UK, Australia and elsewhere, had been comprehensively overshadowed by the sheer scale and audacity of shenanigans in Malaysia in 2020. In February and March 2020, […]

Spitting at the rakyat’s face: an anti-Perikatan Nasional view
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
Manjit Bhatia, Free Malaysia Today Malaysia’s people have been kicked in the groin. Installing Muhyiddin Yassin’s so-called Perikatan Nasional (PN) through the backdoor as the “new government” is majorly troubling in anybody’s book. Not in Muhyiddin’s, it seems, or his backers’. To back Muhyiddin’s government is to back an illegitimacy. PN hasn’t won the popular […]

Dr Mahathir dakwa masih Pengerusi BERSATU
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(Berita Harian) – Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa beliau masih Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), namun mengakui parti itu sudah terbahagi dua. Dr Mahathir berkata, berikutan itu Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak boleh mengaku beliau memangku jawatan Pengerusi BERSATU kerana ia adalah bertentangan dengan perlembagaan parti berkenaan. “Dia (Muhyiddin) tak boleh jadi […]
Tidak Bersalah Selagi Belum Dijatuhkan Hukuman – Tuan Guru Haji Hadi Awang
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago

SIDANG MEDIA KHAS PRESIDEN PAS
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
Lessons we can learn
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
K. K. TAN AND AZMI ANSHAR THE longest week in Malaysia’s political history remained surrealistically under suspended animation until the Yang di-Pertuan Agong, using his judgment and discretionary powers provided under the Constitution, appointed Tan Sri Muhyiddin Yassin as the eighth prime minister on Feb 29 . Regardless of our political affiliation or background, there are […]

Zahid denies Umno eyeing DPM post
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(Bernama) – Umno president Ahmad Zahid Hamidi today denied that the party is aiming for the post of deputy prime minister. Zahid, who is also BN chairman, said the coalition had submitted the names of several BN MPs to new Prime Minister Muhyiddin Yassin for consideration for Cabinet posts. “However, it is the prime minister’s […]

Idrus Harun is new AG
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(FMT) – Federal Court judge Idrus Harun has been named as the new attorney-general, replacing Tommy Thomas who resigned last week following the change of government. “In accordance with Clause (1) Article 145 of the Federal Constitution, the Yang di-Pertuan Agong has consented to Federal Court judge Idrus Harun as the new attorney-general for a […]
The unanswered questions Perikatan Nasional now needs to answer
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today - 2 hours ago
And what is the figure now? Has Malaysia’s debts gone back down to RM680 billion or has it increased further from RM1.1 trillion? What is the real figure in May 2018 and what is the figure now? Or has it been “readjusted”, like how BNM “readjusted” the figure for Malaysia’s reserves. NO HOLDS BARRED Raja […]
Petrol prices fall after Pakatan Harapan falls
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
RON95 drops by 19 sen and RON97 by 21 sen (FMT) – The price of RON97 petrol will drop by 21 sen, retailing at RM2.19 a litre, at midnight, the finance ministry announced. The price of RON 95 will also go down by 19 sen to RM1.89 per litre, while the price of diesel drops […]
Bersatu heading for stormy weather in the days ahead
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
Zainal Epi, Malay Mail Online Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) is now sailing without direction as some of its members swear allegiance to former chairman Tun Dr Mahathir Mohamad while others are with president Tan Sri Muhyiddin Yassin who is now the country’s prime minister. Since its founding, Mahathir had failed to strengthen it or […]
Guan Eng sanggup hilang jawatan asalkan Mahathir jadi PM
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(Cempedak Cheese) – Ahli parti komponen Pakatan Harapan (PH) dinasihatkan agar tidak saling menuding jari berhubung punca PH kehilangan kuasa sebagai kerajaan. Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (PAN), Khalid Abdul Samad berkata, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak bersalah dalam perkara tersebut. Sebaliknya menurut beliau, bekas Menteri […]
Buka semula kes digugurkan AG
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(Ismaweb) – Kes-kes melibatkan ahli politik Pakatan Harapan (PH) yang pernah digugurkan Tan Sri Tommy Thomas ketika menjadi peguam negara mesti dibuka semula. Pensyarah Institut Perbankan dan Kewangan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Aznan Hasan berkata, pembukaan semula kes bagi memastikan bahawa pengguguran tersebut mempunyai merit yang sebenar, bukan kerana kaitan mereka […]
Undi tak percaya PM umpama tak percaya Agong: Presiden PAS
MT Webmaster, Malaysia Today - 2 hours ago
(Ismaweb) – PAS menyifatkan undi tidak percaya ke atas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sama seperti tidak percaya kepada Yang di-Pertuan Agong. Astro AWANI melaporkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata semua pihak perlu menghormati keputusan yang telah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong. Jelasnya terpulang kepada rakyat untuk membuat penilaian dengan tindakan […]

Despite returning to power, PPBM risks ‘hostile takeover’ by Umnoadmin-s, Malaysia Today - 2 hours agoPPBM’s fall from power in Johor is just one of many “concessions” made by PPBM. (FMT) – The fallout between Dr Mahathir Mohamad and Muhyiddin Yassin in the wake of the latter’s appointment as the prime minister last weefound following their exit from Umno in […]k might precipitate the end of PPBM, the party they 
Lacking legal bullets, Muhyiddin’s enemies eye diplomatic pressure instead
admin-s, Malaysia Today - 2 hours ago
A former Islamic activist told FMT it was no secret that a strong network of UK-based image makers had been established over the last four decades to help Malaysian politicians. (FMT) – The “constitutional” way in which Muhyiddin Yassin was sworn in as prime minister following the collapse of the Pakatan Harapan (PH) government last […]

OC Formula E Jakarta Intensif Memantau Situasi terkait COVID-19
Komaruddin Bagja Arjawinangun, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Panitia Penyelenggara Formula E Jakarta terus berkoordinasi dengan berbagai pihak untuk mengambil langkah tepat demi kepentingan dan kebaikan bersama.

Polda Kepri Ringkus Pemilik Tambang Pasir Ilegal Beromzet Rp1,8 Miliar Perbulan
Puguh Hariyanto, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Tim Subdit IV Direktorat Reserse Kriminal Khusus (Ditreskrimsus) Polda Kepri meringkus pemilik tambang ilegal di Kelurahan Sambau, Nongsa, Batam.

Ini Pengalaman Horor Para Pemeran Roh Mati Paksa di Vila Angker
Diana Rafikasari, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Banyak pengalaman menyeramkan yang dialami para pemain film Roh Mati Paksa, salah satunya saat proses syuting film yang memakan waktu kurang lebih 2 minggu.

Hari Senin Ini! Truk ODOL Dilarang Masuk Tol Priok-Bandung
Intan Rakhmayanti, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Kementerian Perhubungan (Kemenhub) melarang truk kelebihan muatan atau Over Dimension Over Load (ODOL) melintas di tol Tanjung Priok - Bandung

Dubes RI di Ethiopia Terima 13 Pemuda Ambassadors for Peace
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Youth Ambassadors for Peace, Chapter Ethiopia, yang berada di bawah Universal Peace Federation (UPF) siap bekerjasama dengan KBRI Addis Ababa, Ethiopia.

Covid-19 (coronavirus) 

Thailand’s Songkran festival events cancelled to avoid mass gatherings on Covid-19 spread
Editor II, Malaysia Today - 1 hour ago
(TheStar) – Thailand’s annual Songkran festival to be held in mid-April is appearing to be a quiet one as event organisers cancel several events to avoid mass gatherings and the spread of the Covid-19 (coronavirus) outbreak. In the eastern side of Chonburi Province, Saensuk municipality mayor Narongchai Khunpluem said the annual Lai Bang Saen and […]

Coronavirus: vaccines ‘on track for emergency use’ in April
Editor II, Malaysia Today - 1 hour ago
(SCMP) – China says research on coronavirus vaccines is well under way, and some will be available for emergency and clinical research use next month. Zheng Zhongwei, director of the National Health Commission’s Science and Technology Development Centre, said the five approaches to vaccines were being pursued and advancing steadily. But China was still learning […]

Virus Corona Kikis Pemasukan Klub Serie A, Juventus Jadi Korban Terparah
Muhammad Mirza, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 minutes ago
Penyebaran virus Corona di Italia tidak hanya mengacaukan jadwal. Kerugian finansial cukup besar juga diderita sejumlah klub, khususnya di Serie A.

Badan Intelijen AS Turut Pantau Penyebaran Virus Corona
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 minutes ago
Badan-badan intelijen AS dilaporkan turut memantau penyebaran virus Corona secara global dan kemampuan setiap negara untuk merespons virus tersebut.

Elak Sebar Coronavirus, Penduduk Wuhan ‘Salam’ Guna Kaki?
Suaraviral Staff, Suara Viral Malaysia - 1 hour ago
Penularan wabak misteri Covid-19 hampir ke seluruh pelusuk dunia semakin kini berada di tahap yang membimbangkan. Bimbang wabak tersebut terbesar, […] The post Elak Sebar Coronavirus, Penduduk Wuhan ‘Salam’ Guna Kaki? appeared first on Suara Viral Malaysia.

OPM Teror Warga Tembagapura, 900 Orang Mengungsi Pakai Bus Anti Peluru ke Kota Timika
Nathan Making, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 3 hours ago
Hingga Sabtu malam (7/3/2020) tercatat kurang lebih 900 warga kampung yang berada di Distrik Tembagapura telah mengungsi ke Kota Timika. Warga yang mengungsi berasal dari empat kampung, yakni Kampung Longsoran, Kampung Batu Besar, Kampung Kimbeli dan dari Kampung Wa Banti.

Belum ada kedamaian

Tujuan Utama Turki di Suriah Adalah Lengserkan Bashar Al-Assad
Victor Maulana, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 minutes ago
Ankara yang sudah kepalang basah, mencoba mencapai tujuan yang sama dengan kebanyakan negara Barat, yakni melengserkan Bashar al-Assad.

Migran Terus Berupaya Masuk Yunani dari Perbatasan Turki
Syarifudin, SINDOnews | Berita Terkini dan Terpercaya | RSS - 12 minutes ago
Gas air mata dan bom asap ditembakkan dari kedua sisi perbatasan darat Yunani-Turki saat ketegangan terus meningkat terkait upaya migran masuk wilayah UE.

Dubai’s ruler abducted daughters and threatened former wife, UK judge rules
Editor II, Malaysia Today - 2 hours ago
(Reuters) – Dubai’s ruler ordered the abduction of two daughters and orchestrated a campaign of intimidation against his former wife, a British judge has ruled, in what is likely to be a major blow to his reputation as a Middle East reformer. Judge Andrew McFarlane said he accepted as proved a series of allegations made […]

India Up for Sale as Modi Offers National Icons to Plug Deficit
Editor II, Malaysia Today - 2 hours ago
(Bloomberg) – After years of small divestments, Prime Minister Narendra Modi has launched India’s biggest-ever asset sale, a $29 billion privatization drive that would help prop up the economy but could also spark worker protests as some of the nation’s corporate icons go on the block. Faced with the highest unemployment in 45 years and […]

Tiada ulasan: