Jumaat, 6 Mac 2020

Tinta emas di bakul sampah. 9854


Ketentuan dan Takdir Illahi. 

Kisah di bawah mengingatkan aku bagaimana borang permohonan kenaikan pangkat Allahyarhamah Isteri aku dibakul sampahkan. Dengan izin Allah wife aku ternampak, sebab kenal tulisan tangannya di kertas dalam bakul sampah dan borang itu wife aku jumpa dan kutip semula. Sepulang ke rumah dengan luluh hati, betapa sabarnya beliau. Beliau mengadu dengan aku. Aku say serah pada Allah, bukan rezeki kita. Puncanya kelulusan wife aku adalah yang tertinggi waktu itu dari di kalangan bos dan rakan-rakan setugasnya di Perkhidmatan Awam tersebut. Beberapa tahun sebelumnya Pengesahan Jawatan wife aku yang di hantar ke Jabatan pun telah dinafikan dengan alasan TIDAK LAYAK. 

Al Fatihah. Dengan izin Allah layakanlah wife aku ke Syurga Ya Allah. 

Sunday, March 1, 2020

A Samad Said bercita-cita ingin mati atas sejadah
A Samad Said bercita-cita ingin mati atas sejadah: MUKADIMAH Tidak ramai yang tahu kisah bagaimana surat Datuk Seri A Samad Said kepada Said Zahari dibuang ke lantai oleh Pengarang akhbar Utusan Melayu itu semata-mata kerana meminta gajinya dinaikkan RM10 sebulan. Kejadian itu berlaku pada awal tahun 1960-an. Kepayahan hidup seperti itu adalah sebahagian daripada pengalaman yang terpancar dalam karya-karya Sasterawan Negara itu, bermula daripada novel Salina sampailah karya puisi Al-Amin.

https://www.sinarharian.com.my/article/72026/BERITA/Nasional/A-Samad-Said-bercita-cita-ingin-mati-atas-sejadah


Tiada ulasan: