Rabu, 22 April 2020

Hope kamu ngak apa-apa. Muga Allah sentiasa melindungi dan menolongimu. 10239


Baca:

Jaga-jaga. Di Akhir Zaman akan ada ahli agama yang mendorong kita ke Neraka Jahannam. 10234


Kewajiban Mengqadha Puasa dan 
Membayar Kafarat bagi Suami Istri yang BerJima’ Siang Ramadhan
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 3 hours ago
Kewajiban Mengqadha Puasa dan Membayar Kafarat bagi Suami Istri yang BerJima’ Siang Ramadhan • Perempuan yang wajib puasa jika disetubuhi oleh suaminya pada siang hari Ramadhan dengan kerelaannya maka hukum baginya adalah sama dengan hukum suaminya. Tetapi jika ia dipaksa maka ia harus berusaha menolaknya, dan ia tidak wajib membayar kaffarat karenanya. (Dinukil dari... Read More Related posts: 1. Hukum Minta kepada Tukang Sihir dan Dukun 2. Hadits-Hadits tentang Bahaya dan Tercelanya Bid’ah 3. Hadits-Hadits tentang Bahaya dan Tercelanya Bid’ah

Petunjuk Praktis Puasa Ramadhan
Nahimunkar.org, Nahimunkar - 4 hours ago
Petunjuk Praktis Puasa Ramadhan Definisi puasa:Secara bahasa, puasa berarti menahan. Secara istilah, puasa adalah menahan diri dari hal-hal yang membatalkan puasa sejak terbitnya fajar kedua (shadiq) hingga terbenamnya matahari, dengan sengaja (niat).Hukum puasa:Segenap umat Islam sepakat bahwa hukum puasa adalah wajib. Barangsiapa berbuka pada bulan Ramadhan tanpa udzur maka dia telah melakukan suatu dosa besar.Keutamaan... Read More Related posts: 1. 35 Point Syiah Bukan Islam 2. Ada Baiknya Kita Kembali Mengingat Akan Bahaya Lisan 3. Siapakah Nabi Muhammad menurut aja...

Apa kesannya tindakan Tun Mahathir ini?

APAKAH MUHYIDDIN AKAN PECAT MAHATHIR ATAU MAHATHIR MEMANG MAHU DIRINYA DIPECAT?
Shahbudin Husin


Pengerusi Bersatu, Tun Mahathir Mohamad mengesahkan beliau akan duduk di barisan pembangkang dalam sidang Parlimen yang bermula 18 Mei depan.

Tun Mahathir menjelaskan, Bersatu kini sudah terpecah dua dan beliau yang tidak menyokong kerajaan tidak boleh duduk di barisan yang sama dengan kerajaan.

“Pihak yang menentang kerajaan tidak boleh duduk bersama dengan pihak kerajaaan.

“Jadi, ia harus duduk di kalangan pembangkang bersama-sama dengan Pakatan Harapan (PH) tetapi bukan sebagai anggota PH,” katanya lagi.

Dengan keadaan ini, ia bukan saja meletakkan Tun Mahathir buat pertama kali duduk di barisan pembangkang di Parlimen dalam karier politiknya, tetapi juga menjadikan kedudukan Bersatu sesuatu yang unik.

Sementara Tun Mahathir sebagai Pengerusi Bersatu duduk di barisan pembangkang, sebaliknya Muhyiddin Yassin sebagai Presiden Bersatu pula duduk di barisan kerajaan sebagai Perdana Menteri.

Begitu pun, oleh kerana Tun Mahathir bukan merupakan ahli mana-mana parti dalam PH, keputusannya untuk duduk di barisan pembangkang tidak akan menjadikannya sebagai Ketua Pembangkang.

Dalam hal ini, PH hampir pasti akan mencalonkan Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Port Dickson sebagai Ketua Pembangkang.

Namun demikian, tindakan Tun Mahathir memilih untuk duduk di barisan pembangkang dipercayai akan mengundang risiko kepada kedudukan dirinya sebagai ahli dan Pengerusi Bersatu.

Sumber yang dekat dengan Bersatu memaklumkan, dengan keputusan Tun Mahathir itu bermakna beliau sudah dianggap melanggar disiplin parti di mana sebelum ini Bersatu sudah pun membuat keputusan untuk meninggalkan PH untuk bersama-sama dengan PN membentuk kerajaan baru.

Sehubungan itu, kata sumber tersebut lagi, Lembaga Disiplin Bersatu yang dipengerusikan oleh Megat Najmuddin Megat Khas dijangka akan mencadangkan dalam waktu terdekat kepada parti agar tindakan disiplin diambil terhadap Tun Mahathir.

“Tindakannya mungkin dipecat atau digantung keahlian,” tambah sumber itu lagi.

Persoalan di sini, apakah Ahli-Ahli Parlimen Bersatu yang menyokong Tun Mahathir akan turut memilih duduk di barisan pembangkang juga?

Jika mereka memilih duduk bersama pembangkang, bererti mereka juga mungkin akan diambil tindakan disiplin yang sama seperti Tun Mahathir iaitu sama ada dipecat atau digantung keahlian.

Dalam erti kata lain, kalau itu yang berlaku, semua mereka, termasuk Tun Mahathir dan Mukhriz akan terhalang dengan sendirinya daripada terlibat dalam pemilihan Bersatu yang dijangka diadakan selepas 30 Jun nanti.

Apakah ini bermakna Muhyiddin akan menang tanpa bertanding sebagai Pengerusi Bersatu dan parti itu terus dikuasai sepenuhnya oleh beliau selepas ini?

Melihat situasi yang mungkin berlaku ini, apakah Tun Mahathir tidak sedar tentang risiko tindakan disiplin boleh diambil terhadapnya dengan keputusannya untuk duduk di barisan pembangkang itu?

Sebagai orang yang cukup masak dengan sepak terajang politik, bahkan juga banyak kali menang berbanding kalah dalam apa juga pergelutan kuasa sebelum ini, ternampak mustahil Tun Mahathir tidak sedar tentang risiko itu.

Jika begitu, apakah ini bermakna Tun Mahathir sengaja menunggu agar Muhyiddin mengambil sesuatu tindakan disiplin terhadapnya kerana beliau memang ada perancangan atau perangkap lain yang sedang dipasangnya terhadap Perdana Menteri?

Atau mungkinkah Tun Mahathir sekali lagi akan menubuhkan sebuah parti baru selepas beliau disingkirkan daripada Bersatu? (ShahbudinHusin 21/04/2020)


Wednesday, April 22, 2020
DASYAT ZAMAN NAJIB...
M.ZAIMI SAAD

3 billion unit rumah Najib nak buat. Zaman Najib ni semua main billion-billion.
Secara relatif seorang penduduk Malaysia akan ada 87 buah rumah.
Tiada penerangan foto disediakan.

Sumber:

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: DASYAT ZAMAN NAJIB...

Wednesday, April 22, 2020
“Mengapa saya membela DAP?”
Oleh Pak Kiyai April 22, 2020 
“Mengapa saya membela DAP?”Mengapa bapak selalu sebelah DAP tu? Apa Bapak makan rasuah? kata Latifah pada Bapaknya. Biasalah tu Fah.. dulu pun orang tuduh Bapak makan rasuah dengan Dr Mujahid, padahal satu sen haram pun dia tak pernah bagi Bapak duit pun dan jawatan. Bapak bukan apa fah.. bapak bela DAP tu atas dasar logik;

1. DAP wujud 52 tahun masa kejayaan kerajaan BN lagi. Kalau DAP melanggar undang-undang tak sesuai perlembagaan mengapa ROS masa BN luluskan? Mengapa BN tak bubarkan DAP masa BN ada kuasa dulu?

2. DAP tak rampas dan rebut kursi kuasa kawasan orang Islam Melayu pun.. bahkan DAP tak bertanding di Kelantan dan Terengganu kawasan orang Islam pun. DAP tak kacau kawasan Pas pun selama ini. DAP rebut kursi MCA, MIC, Gerakan lah Fah. Lainlah MN bagi kursi kawasan majoriti orang Islam pada MCA di Tanjung Piai.

3. DAP adalah mangsa propaganda Fah. Memang ada kenyataan ahlinya yang menyinggung Islam dan Melayu. Tapi itu berlaku masa BN dulu.. tahun 2015, 2016 dan sebagainya. Mengapa BN tak hukum masa tu? Tapi Latifah kena ingat.. yang menyinggung sensitiviti orang Islam Melayu bukan hanya DAP tau. MCA, MIC Gerakan pun buat kerja yang sama.

4. Mengenai Zakir Naik Bapak pun marah masa tu Fah. Bapak siap hubungi Menteri lagi masa tu. Tapi yang serang Zakir Naik tu bukan hanya DAP tapi juga MCA dan MIC rakan BN dan Pas Fah. Kita kena adil Fah sebab orang adil hampir kepada ketakwaan.

5. Malaysia tak boleh nafikan kewujudan orang Cina Fah. Jika DAP mati sekalipun, maka MCA Gerakan akan kuat dan begitu sebaliknya. Pemilik kilang arak, tempat judi, bangun sekolah Cina semua tu MCA ke DAP yang punya Fah?

6. Latifah kena ingat.. ekonomi di Malaysia dipegang oleh bukan Melayu. Majoritinya oleh kaum Cina dan mereka bukan DAP sebab yang mendapat keistimewaan projek selama 60 tahun BN bukan DAP kerana mereka pembangkang masa tu. Tifah faham maksud bapak kan?

7. Latifah anak bapak. Jika DAP mati sekalipun.. secara automatik MCA atau Gerakan akan kuat. Majoriti orang Cina tak akan undi Pas atau Umno. Sedangkan bahaya DAP, MCA Gerakan sama sahaja bagi orang Islam Melayu kerana pengundi mereka dari golongan yang sama. Dua sudah terbukti, satu masih persepsi. Faham maksud bapak kan Fah?

8. Mengapa masa BN, MCA, MIC tak jahat Pak.. alah.. toksah percaya semua propa tu fah.. masa tu diorang kawal media. Latifah kena ingat, DAP parti pelbagai kaum dan agama bukan parti Cina tau Fah.. bukan macam MCA, MIC.

9. LTTE macam mana Pak? Semua kes tu berlaku masa BN berkuasa.. tapi kenapa masa ada kuasa dulu mereka tak proses hukum?

10. Komunis Pak? Komunis Melayu pun ada bahkan ada ahli akademik yang mengaitkannya dengan MCA rakan Umno Pas..

11. Mana Bapak tahu semua tu??? Bapak bukan apa Fah.. Bapak baca.. ayat pertama turun pun suruh Nabi kita untuk membaca. Perlu tabayun macam makna surat al-Hujuraat dan banyak lah Fah.

12. Bijak jugak bapak ya.. eh tak ada lah Fah.. Bapak baca, kaji, teliti, semak Fah.. bukan macam orang nun.. suka membawang dan termakan propaganda.

Sumber:

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI: “Mengapa saya membela DAP?”

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: