Sabtu, 8 September 2018

Think tank. Dalam raa po po. Lastly opo opo seng monggo. Ojo semborono sampeyan. 8163.


Kapan endase mikir dan tergugah.
Foto Koleksi Gambar dan Video Klasik.
Ada seekor katak yang nampak pemancing sedang memancing ikan.. Jadi katak itu pun masuk kedalam air dan ingin berjumpa ikan.. 

Katak itu tegur ikan yang sedang memakan umpan yang dihulurkan oleh pemancing itu. Katak itu beritahu ikan.. 

"Jangan makan cacing ni, sebenarnya ini perangkap, kalau kau makan juga, kau akan di tangkap, perut kau akan di belah, kulit kau akan dibakar atas api. Mereka akan makan kau... (sebabnya katak ini tahu keadaan di atas darat ). 

Tapi ikan ini tak ambil endah teguran si katak dan bila sahaja ikan itu makan umpan, ikan itu di sentap dan ditarik naik keatas, ikan itu terkejut, dia nampak apa yang dikatakan oleh katak itu adalah benar. 

Dia yakin yang dia akan di bakar, kulitnya akan disiat, perutnya akan dibelah. Ikan itu sangat menyesal. Tapi, tak ada dah peluang untuk kembali dalam air. 

Ulama' beritahu.. 

Keadaan sama pada kita manusia, bila ada orang beritahu kepada kita keadaan kita nanti, padang masyhar, balasan neraka, balasan syurga, azab neraka, titian sirat, kita ambil tak endah saja. 

Bila sudah mati, hijab akhirat akan dibuka. Kita nampak manusia yang dibakar atas api. Orang yang akan diseksa kerana melakukan maksiat dan kemungkaran. 

Seperti mana keadaan ikan telah nampak apa yang berlaku di atas darat. 

Saudaraku yang disayangi ALLAH.. 

Kita hanya ada satu peluang sahaja untuk beramal di dunia ini. Jadi jangan bazirkan usia dan keringat kita dengan perkara yang sia-sia, terutamanya bab akidah pegangan kita islam. 

Semoga ALLAH beri kita kefahaman...  

In Syaa ALLAH, Aamiin... 🌷

DAIM DEDAH STRATEGI PH KALAHKAN BN 
TUN DAIM TIDAK PERNAH DIAM 

Admin mendengar penuh tekun setiap tuturkata Y.A. Bhg Tun Daim Zainudin dalam siri soal rakyat yang bersiaran si TV3 semalam. Beliau merupakan individu penting yang sentiasa menjadi rujukan oleh YAB Tun Dr Mahathir sejak dulu sehingga lah sekarang, Beliau amat teliti dan bijaksana tetapi amat tegas dalam setiap sesuatu perkara , pengamatan beliau amat tajam , ini membuatkan beliau mudah membaca / menbuat jangkaan tentang sesuatu perkara.

Jika anda semua masih ingat dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008, Tun Daim Zainuddin meramalkan Umno-BN akan gagal di lima negeri iaitu Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak.

Menjelang PRU13 pula Tun Daim sekali lagi membuat ramalan. Tun Daim meramalkan Umno-BN hanya boleh menang selesa di tiga negeri iaitu Johor, Pahang dan Melaka. PAS akan terus kekal di Kelantan, DAP kekal di Pulau Pinang, PAS mungkin akan kehilangan Kedah, sementara pertarungan sengit bakal berlangsung di Selangor dan Perak.

Beliau sekali lagi membuat teguran pedas selepas PRU13 dengan mengkritik sikap sombong Umno dan Barisan Nasional (BN) sehingga menyebabkan kehilangan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12) pada 2008 dan PRU13 pada 2013.

Pada saat akhir dalam tempoh berkempen PRU14 , Tun Daim dengan yakin mengatakan Malaysia bakal diterajui Kerajaan Baharu iaitu Kerajaan PH serta Negeri Perak dan Kedah akan juga dimenangi oleh PH bagi kerusi DUN. Sekali lagi jangkaan Tun Daim menjadi kenyataan.

Banyak yang Tun Daim perkatakan untuk kita semua faham keadaan negara kita pada ketika ini. Semuanya di ulas , dikupas satu persatu dengan penyampaian yang mudah difahami. Antara topik yang beliau dedahkan adalah bagaimana UMNO mengetahui parti itu akan kalah dalam PRU-14 termasuk peranannya sebagai ‘orang tengah’ di antara PH dan Tun Dr Mahathir Mohamad di samping sanggup kembali menjadi peguam bagi membolehkannya berbincang dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Penjara Sungai Buloh mengenai strategi PH untuk berdepan PRU-14.

Program temu bual eksklusif Soal Rakyat yang disiarkan di TV3 malam tadi yang dikendalikan Tan Sri Johan Jaaf dan Mustapha Mohd Janor selaku moderator.

Saya kongsikan sedikit transkrip temubual bicara semalam. 
Foto Rakyat Bersama Chedet.
SOALAN: 

Tun buat ramalan pada tahun 2008, 2013 dan 2018, nampaknya ramalan itu hampir tepat tapi apa membezakan dengan ramalan tahun 2018 dengan tahun lain? Mengapa Tun lebih yakin bahawa BN menghadapi masalah besar atau tewas dalam Pilihan Raya Umum (PRU) 2018?

JAWABAN: 
Saya memang orang lama dan sudah lama dalam dunia politik, dunia perniagaan. Ada ramai kawan. Sebelum PRU 2018 saya bertemu dengan UMNO, DAP, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan PKR dan terima banyak laporan. Saya ada ramai kawan. Di dalam UMNO sendiri saya dapat laporan. Kajian mereka, mereka beritahu kepada saya. Kemudian saya bincang dengan Perdana Menteri, selepas itu dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Hendak jumpa Anwar susah. Yang dibenarkan jumpa hanya ahli keluarga atau peguam. Maka, untuk atasi masalah ini saya jadi peguam balik. Dengan cara itu saya dapat masuk di (Penjara) Sungai Buloh dan jumpa Anwar. Saya jumpa dan berbincang dalam enam kali. Selepas itu saya tidak dibenarkan. Bila tidak dibenarkan saya tulis surat kepada PM.

Saya tanya mengapa tidak boleh berjumpa kerana saya peguam. Mereka ada laporan tertentu maka saya tidak dibenarkan masuk. Tidak mengapalah sebab kami dah bincang. Yang perlu dibincang masalah ketika itu ialah masalah politik. Saya sendiri dapat laporan daripada UMNO mengatakan mereka akan kalah. Masa kempen mereka beritahu akan kalah. 'Think tank' mereka masa kempen pun beritahu mereka akan kalah. Ini orang UMNO kerana kita ada kawan ramai.

Saya ada juga nasihat bekas PM berjaga-jaga akan kalah. Sebabnya banyak. Bezanya itu saja. Kita tahu akan kalah. Maka saya berhubung dengan Tan Sri Rafidah Aziz. Cara mereka (UMNO) dan pemikiran mereka ialah selagi Dr Mahathir seorang, dia tidak akan menang sebab dia sendirian. Yang penting kita ada dua strategi dan paling penting masa mesti tepat. Maka mereka minta saya buat satu wawancara dengan Nanyang Siang Pau. Dengan cara itu kita musnahkan MCA dan MIC dulu sebagai sudah tidak relevan.

Selepas itu tumpu kepada UMNO. UMNO ketika itu bongkak. Dia ingat mesti menang, ada isu, ada jentera, ada angka dan penyandang. Mereka sombong sekali. Kalau dalam adat kita, mereka biadab juga. Orang Melayu kata biadab dan kita tidak boleh terima. Saya bincang dan kita kata, Tun M mesti jadi ketua Pakatan Harapan (PH) dan rakyat Melayu mesti terima dan rakyat pekan juga tidak ada masalah. Kita buat strategi dan Sabah jangan kacau. Biarkan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal di sana.

Lepas itu kita tumpu kawasan kita boleh menang, yang penting FELDA. FELDA dia punya simpanan selamat. Kalau kita pecahkan 'fix deposit' (simpanan tetap) jadi mereka tidak ada apalah. Tapi mereka ‘over confident’ (terlebih yakin). MCA biadab. mereka kata 'undi biru tua, jangan undi orang tua. Rakyat Malaysia tidak boleh terima ini. Kita ‘exploit’ (ambil kesempatan) benda ini. Kita tengok mana kelemahan, di situ ada kelebihan. Maka bila kita turun padang kita tahu. Buat slogan mudah.

SOALAN : 
Apakah Tun membayangkan misalnya perubahan yang berlaku dalam kalangan Melayu, mereka percaya orang Melayu tidak akan banyak berubah tetapi di luar bandar pun berlaku tsunami Melayu?

JAWABAN: 
Orang Melayu percaya kepada ketua. Ketua itu pelindung dia. Bila ketua tidak jaga dia, mana dia hendak pergi, dia cari yang baharu. Ini mesti kita ‘exploit’. Kita wujudkan percaya kepada dia (orang Melayu), 'harapkan pagar, pagar makan padi'. Mereka dengar, mereka bagi la (undi).

Tengok GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan). Kata harga hendak turun tetapi mana? Kerajaan tipu rakyat. Rakyat percaya. Kata harga barang turun. Tengok Datuk Ahmad Maslan cakap. Tetapi tidak turun. Kita buat apa yang orang Melayu percaya begitu juga orang kampung. Bila Dr Mahathir keluar, Rafidah keluar, saya keluar, mereka percaya. Ini yang akan menjaga kepentingan Melayu kerana kita ada rekod.

SOALAN: 
Adakah Tun nampak peralihan sokongan masyarakat Melayu kepada UMNO dan BN pada masa itu jelas atau rasa sikit saja?

JAWABAN: 
Dia begini. Kita tidak perlu banyak. Ramai kata tsunami Melayu. Lima hingga 10 peratus sudah cukup. Jangan kata 30 peratus, orang takut. Kalau lima hingga 10 peratus, orang Melayu akan sokong. Bukan susah hendak dapat lima peratus. Kalau 50 peratus susah. Kita mesti main psikologi, kita perlu lima peratus. Kalau kita lihat undi Melayu sekarang masih dengan UMNO dan PAS. Maka tidak perlu ramai untuk 'swing' (beralih). Bila 'think tank' (kumpulan pemikir) datang jumpa saya, kita buat analisis. Memang tidak perlu begitu ramai. 

SOALAN: Kalau kita lihat dengan jentera BN, ia sangat berkesan dan ada sejarah 60 tahun tetapi apa satu faktor penting sehingga mampu buat perubahan. Agaknya ada satu benda yang menyebabkan perubahan mendadak?

JAWABAN: 
Jentera mereka juga gagal dan kali ini sudah marah. Mereka tahu siapa dapat dan siapa tidak dapat duit. Duit tidak turun ke bawah. Kita tanya siapa dapat duit. Mereka kata tak dapat. Mereka juga yang kaya. Kita mengapikan dengan kata 'harapkan pagar, pagar makan padi’. Kita tubuh UMNO untuk jaga kepentingan Melayu, sebaliknya Melayu tidak dijaga, jaga diri mereka saja.

SOALAN: 
Parti komponen PH iaitu DAP, bagaimana DAP akhirnya sanggup tinggalkan lambang roket?

JAWABAN: 
Ia dipanggil perubahan. Perubahan bila orang tengok DAP sanggup berkorban, itu penting menunjukkan mereka bukan perkauman, dia pentingkan negara. Lihat DAP bersedia berkorban, MCA sanggup atau tidak? Tidak sanggup, ini cara kita main. DAP dulu orang Melayu tidak boleh terima, tapi bila datang kepentingan negara dia sanggup berkorban. Tidak guna simbol dia, itu pengorbanan.

SOALAN: 
Kita lihat kerajaan berubah, apa yang Tun rasa selepas 100 hari. Harapan rakyat tinggi, apa pandangan Tun terhadap jangkaan rakyat. Dalam 100 hari ini adakah dapat penuhi sebahagian harapan?

JAWABAN: 
Harapan memang tinggi. Apabila kita buang satu kerajaan dan ambil kerajaan baharu, mesti kita hendak dapat yang lebih baik dari dulu, kalau tidak, apa guna perubahan untuk kebaikan. Masa dia buat manifesto, dia pun tidak tahu keadaan sebenar, dia hanya percaya kepada laporan yang lepas. Sekarang bila sudah ambil alih yang pertama kita lakukan Perdana Menteri tubuhkan MPK.

Malam itu kita mesyuarat sampai jam 12, panggil semua termasuk Bank Negara. Minta tengok akaun. Tengok akaun, kita terkejut. Ini apa dia. Tidak pernah berlaku, angka lain. Terus saya beritahu PM, kena jaga ini sesuatu yang dahsyat berlaku. Sekarang kita perlu semak semua. Setiap satu, sama ada kewangan, agensi ekonomi kena tengok betul-betul ada duit atau tidak. Walaupun tidak sempat 100 hari sebab banyak, GST la (sempat).

Kemudian pemisahan kuasa, kita lakukan perubahan kepada Eksekutif, Parlimen dan Perundangan. Sebab itu penjawat awam bila kita tukar syarikat berkaitan kerajaan (GLC) kita tengok ada perubahan, nampak seperti tidak nampak tapi banyak berlaku, tapi kebanyakan tak penting kepada mereka, yang penting sara hidup, harga barang turun atau tidak. Selepas itu masa dulu seperti kita kata ini salah mengapa tidak bawa ke mahkamah. Pasal apa Najib masih di luar, tidak dipenjara.

Orang lupa, masa Najib dulu hakim dipilih orang dia. Peguam Negara orang dia. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) orang dia. Dia kata fail semua sudah tutup. Bila ambil alih tanya mana fail, fail tiada maka kena mula balik. Memerlukan masa. Selain itu orang ini dulu, dipolitikkan. Semua sokong, nak bina semula keyakinan susah. Siapa kita percaya dan tidak percaya, siapa nak pilih perlu masa. Kita harap rakyat faham kedudukan sebenar. Selain itu kabinet baharu, dulu dia pembangkang 50 tahun cuba, tiba sekarang jadi menteri... jadi menteri tak apa, mereka semua berkelayakan dan berbakat. Tapi jadi menteri lain, pembangkang lain. Menteri bila masuk sekarang dulu penyokong sana, jadi tidak tahu siapa boleh percaya. kena ambil masa sekejap. Sekarang MPK akan tolong siasat segala dan beritahu kepada PM dan PM beritahu kepada menteri ini keadaan sebenar maka pilih mana lebih diutamakan. Ini memerlukan sedikit masa. 

SOALAN: 
Ada yang melabelkan MPK ini sebagai Council of the Jedi, daripada nama francais filem Starwars.. Dr Mahathir sebagai ‘supreme jedi master’, tetapi lebih daripada itu adalah pandangan orang ramai kepada MPK. Apa sebenar mandat yang diberikan kepada CEP?

JAWABAN: 
Kalau pandangan saya, banyak young Jedi lah (ketawa).. kita dah tua pun. Dr Mahathir sangat yakin. Dalam perbincangan kami sebelum ini, beliau sudah nyatakan bahawa kita akan menang. Sebab itu diwujudkan Pakatan Harapan (PH), memakai satu logo dan sebagainya kerana sudah yakin akan menang. Tetapi ketika itu, tidak tahu berapa kerusi akan menang.

Selepas kita tahu hampir menang, Dr Mahathir kata kita mesti cuti. Hari PRU-14 Rabu, kita mesti cuti Khamis, Jumaat, Sabtu, Ahad. Ini kerana kata Dr M, semua satu dunia ramal PH kalah, Singapura juga ramal PH kalah, pasaran (saham) pun ramal PH kalah. Jika PH menang, ‘market’ akan ‘crash’ (pasaran saham akan menjunam) kerana ia adalah tidak disangka, jadi kita perlukan masa. Sebab itu kita perlu cuti Khamis, Jumaat, Sabtu, Ahad supaya pasaran saham ada masa untuk ‘absorb’ (serap). Ketika itu, Dr Mahathir sudah merancang wujudkan satu majlis penasihat untuk pastikan pasaran saham negara kekal stabil, ia dilakukan sebelum keputusan PRU lagi.

Apa yang membezakan Dr Mahathir dengan pemimpin lain adalah beliau membuat perancangan teliti. Dia dapat menjangkakan apa yang akan berlaku jika PH menang. Kerana satu dunia ramal PH kalah, tetapi kita menang. Jadi, kita kena bersedia. Sebab itu keyakinan perlu dipulihkan segera. Pihak-pihak yang terbabit dalam pasaran saham dipanggil berbincang pada malam itu untuk menentukan hala tuju mereka selain menstabilkan semula pasaran. Itu tujuan pertama. Ini cara Dr Mahathir.

SOALAN: 
Ahli MPK nampaknya dikumpulkan hampir serta merta selepas kemenangan, adakah ia diusahakan selepas atau sebelum keputusan diumumkan lagi sudah ada senarainya?

JAWABAN: 
Bila dah menang, hari berikutnya Dr Mahathir membuat keputusan. Beliau ada senarainya.

SOALAN: MPK memanggil GLC dalam jumlah yang ramai dalam waktu yang diberikan?

JAWABAN: 
Memang ramai, kerana kami mahu tahu keadaan sebenar. Betul ke mereka ini boleh percaya, betul ke mereka boleh jana ekonomi negara. Mereka sendiri yang mahu tampil bertemu MPK. Dulu lain, sekarang bebas untuk mereka datang bercerita keadaan sebenar kepada kami (MPK). Daripada situ, kami boleh membuat analisa. Setiap minggu, saya mesti menulis maklum balas kepada PM. Ia sebagai persediaan sekiranya ada pihak yang bertanyakan perkara itu kepada beliau. Namun, bila kita dah semak semua, keadaan memang mengecewakan. Kecewa besar.

SOALAN: 
Adakah keadaan itu amat berat?

JAWABAN: Kalau kita sebut, keadaan itu amat sensitif dan sangat menyedihkan.

SOALQN: 
Banyak sekali cerita ‘menyeramkan’ daripada syarikat-syarikat GLC, adakah PM sendiri terperanjat dengan penemuan MPK?

JAWABAN: 
Daripada segi prestasi kewangan, memang terperanjat, cerita-cerita yang kita dengar (sebelum ini) tidak betul.

SOALAN: 
Adakah Perdana Menteri membuat rumusan punca kelemahan itu?

JAWAPAN: 
Semua, daripada tatacara pengurusan, kewangan, ramai yang letak jawatan, itu ini semuanya. Saya bagi laporan kepada PM dan kita ada buat kajian terhadap Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), FELDA, MARA dan semua yang pernah MPK panggil sebelum ini. 

SOALAN: 
Penipuan, salah guna kuasa, rasuah dan segalanya yang berlaku, mengapa ia boleh berlaku sedangkan kita ada sistem, semak dan imbang?

JAWABAN: 
Kita mula dari atas. Kalau bapa tidak baik, anak pun sama. Sejak dulu saya berpendapat, PM tidak boleh menjadi Menteri Kewangan, kerana akan menjadi terlampau berkuasa. Bila jadi Menteri Kewangan, ‘there’s no check and balance’, tiada pemantauan dalam tadbir urus . Kita tengok dalam 1MDB. PM sebelum ini jadi Pengerusi 1MDB. Dalam artikel 117 M&A (Memorandum Pertubuhan), tiap-tiap keputusan mesti diputuskan oleh PM. Jadi, tiada semak dan imbang sebab dia adalah PM dan Menteri Kewangan, Kabinet tidak akan berani. Apabila disoal, macam Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal, kena buang. Jadi, tiada semak dan imbang. Kalau kita tengok kontrak dengan negara China, saya tidak mahu jawab, tapi kita akan buktikan semua.

S: 
Kuasa pada seseorang pemimpin, adakah ia perkara biasa dalam semua kerajaan. Yang tertinggi ada kuasa mutlak?

J: 
Jika seseorang pemimpin itu ada moral yang tinggi, dia mesti ingat, dia dipilih rakyat dan tanggungjawab adalah kepada rakyat. Tapi pada akhirnya, jika tamak haloba menguasai diri, anda lihat apa yang berlaku pada negara Filipina contohnya, apa jadi? Di Afrika, lebih teruk. Bila hanya seorang saja yang berkuasa, meskipun dilantik menerusi demokrasi, bila sudah menguasai semua dan tiada semak dan imbang, dan tiada siapa yang sanggup mencabar untuk mengatakan sesuatu itu tidak boleh dilakukan, masalah akan tetap berlaku.

Kita tengok sekarang, di rumah, ada juta-juta wang tunai walaupun hanya pegawai kerajaan. Ia tidak berlaku sebelum ini. Bila dia tengok kepala buat macam tu, yang bawah semua turun (ikut). Pada malam kalah (PRU-14), itu pengawal keselamatan yang kaut duit kerajaan. Mereka lupa ada rakaman CCTV, kena tangkap semua. Baru-baru ini, yang skandal perisik luar negara, RM48 juta, ia bukan cerita betul, kalau dengar yang betul, lagi marah. Rakyat akan tertanya macam mana perkara itu boleh berlaku, sedangkan pelakunya berbangsa Melayu, beragama Islam. Di mana pelajaran kita mengenai Islam dan nilai moral? Apa sudah jadi kepada kita? Ia seolah-olah menghancurkan masyarakat kita. Ia adalah serius dan habis merosakkan semua. Masa PRU, KSU (Ketua Setiausaha) pun berkempen, ada yang secara terbuka, Apa sudah jadi?

S: 
Rasuah yang berlaku di sana sini, tetapi ‘skill’ (kemahiran) yang berlaku sebelum PRU cukup memeranjatkan?

J: 
Ya. ada sesetengah institusi dah bankrap jika kerajaan tidak tolong memang habis. Benda ini ada permulaan moral. Sebenarnya, ia dikatakan bermula pada 2004, apabila PM Datuk Seri Najib Razak ambil alih, ia menjadi lebih teruk. Bila ia bermula tetapi tidak dihentikan, ia menjadi semakin teruk,

SOALAN: 
Salah satu skandal paling besar berlaku di negara ini ialah 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Pada pandangan Tun, mengapa skandal 1MDB boleh berlaku sehingga ke skala yang sedemikian hebat?

JAWABAN: 
Jho Low katanya tak terbabit. Itu cerita dia. Kita ada keterangan, kita ada bukti. Sekarang, Pakatan Harapan ambil alih, mereka yang terbabit sanggup jadi saksi dan mereka cerita apa yang berlaku. Kontrak-kontrak... mereka yang ambil bahagian sanggup jadi saksi sekarang, mengatakan apa yang sebenar berlaku. Sekarang, tak usah tipulah. Kita dah dapat bukti semua. Cuma kontrak, apabila bilateral (dua hala) dengan Singapura, China, jadi kita kena sedikit sensitif.

Selain kontrak ini, banyak lagi perhubungan kita, pelaburan dan sebagainya kena jaga. Yang penting pada mereka jangan buka (dedahkan). Tadi duta datang jumpa saya bertanya beberapa perkara. Saya kata tak apa, kita kawan. Sebagai kawan, kita perbetulkan yang silap supaya kedua-dua pihak senang bekerjasama selepas ini. Mereka pun faham. 1MDB ini, selain YB Tony Pua, sayalah yang mula. Saya persoal mengapa wang itu simpan di Cayman Island, bawa pulanglah. Tak jawab, kerajaan diam. Jho Low memang. ‘He is the mastermind’ (Dia adalah dalangnya).

Dia yang buat ini semua, dengan Arab dan sebagainya. Sekarang kita siasat belum habis. Setiap hari saya dapat cerita baharu yang mengejutkan. Jho Low terbabit di sana, sini, dia hubungkan dengan Abu Dhabi, dengan Arab Saudi. Selepas itu Amerika Syarikat, Australia, Hong Kong, Singapura, Switzerland. Hubungan ini satu dunia tahu. Kalau dengar CNN, BBC, malah berita China semua keluar berita utama. Afrika pun tahu.

Cuma di Malaysia saja tak tahu. Dalam Parlimen tak boleh cakap. Tiada keikhlasan dan ketelusan. Akhirnya orang tahu juga. Apa guna tipu. Orang Malaysia sekarang boleh dapat berita dari luar negara, tapi mereka masih nak tutup, dengan harapan kalau BN menang pilihan raya yang lalu, memang tutuplah (skandal 1MDB). Tapi rakyat berani, berpendirian (bahawa) kerajaan ini mesti kita buang.

Kita ucap tahniah pada rakyat kerana berani. Tanpa rakyat, masihlah kita menderita. Jho Low sampai sekarang dia masih terbabit. Bila Tun Mahathir nak hantar saya ke China, Jho Low ‘provoke’. Dia nak bercakap dengan saya, saya tak mahu. Bila telefon, saya suruh wakil saya cakap. Dia kata, dia boleh tolong. Sebelum tu, saya tanya dia, sidang media pertama apabila saya jadi Pengerusi MPK, saya kata kalau Jho Low betul tidak bersalah, baliklah. Malam itu dia telefon. 

SOALAN :
Apakah pengakhiran bagi skandal ini. Pendakwaan akan berlaku, tetapi rakyat merasakan letih dengan 1MDB. Selepas ini apa akan berlaku?

JAWABAN: 
Kita akan ambil tindakan. Seperti saya katakan tadi, sebelum ini fail ditutup. Sekarang kita mula balik. SPRM kata baru 60 peratus siap. Tapi, kenyataan di sini dah ambil, cuma dari luar negara saja. Tunggu masa. Nak buat itu mesti ada MLE (mutual legal exchange atau pertukaran maklumat perundangan) . Sebelum ini, bekas Peguam Negara tak mahu. Switzerland datang, dia tak mahu. Sekarang baru nak mula balik, jadi perlu masa. Tapi, untuk kita, ‘money trail’ sudah cukup. Kita tahu siapa dapat dan sebagainya. Itu mereka tak boleh lari.

SOALAN: 
Apa lagi yang patut dilakukan selain nilai agama. Adakah kita sudah hancurkan sistem nilai yang ada pada kita?

JAWABAN: 
Memang sudah hancur. Orang Melayu nak senang kaya. Nilai terarah pada material, sedangkan yang penting adalah kita mesti sedia untuk bekerja kuat. Perdana Menteri kata tolong kumpul ilmu. Jika ada ilmu, baru boleh berfikir. Jangan ajar untuk lulus peperiksaan semata-mata. Bila disoal, ditemu bual, tak boleh jawab, kemudian pelik kenapa tak dapat kerja dan marah. Tak boleh. Perdana Menteri mahu anak-anak di sekolah diajar bagaimana untuk selesaikan masalah. Itu yang penting supaya dalam dunia sebenar, dia tahu selesaikan masalah. Sekarang, jika ada masalah, tak tahu nak buat apa. Sepatutnya bila ada masalah mereka boleh berfikir bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah. Ini yang sangat dikehendaki oleh Perdana Menteri. Jangan buang masa, dari sekolah kita kena ajar, mesti tukar kurikulum ini semua supaya akhirnya apabila mereka lulus, mereka boleh berdiri sama tinggi dengan yang terbaik di dunia, segala cabaran dia boleh jawab.

SOALAN: Tun masih lagi, pengaruh Tun sebagai orang yang sangat ‘influential’ (berpengaruh) masih ada, malah ada parti yang kata bahawa Tun sebahagian daripada konspirasi misalnya untuk tujuan tertentu dalam satu pemilihan parti yang sedang berlaku. Adakah kerana pengaruh Tun atau bayang-bayang kekuatan Tun atau sebagainya, apa sebenarnya yang sedang berlaku sehingga ada konspirasi?

JAWABAN: 
(Akhbar) South China Morning Post (SCMP) ada bertanya kepada saya mengenai ini, begitu juga dengan Singapura. Saya kata, yang pertamanya saya sudah tua, sudah bersara, malah kini sudah tiada parti selepas dibuang UMNO. Jika saya berpengaruh, UMNO tidak akan membuang saya.

Sebenarnya saya tidak terbabit dalam parti lain, kenapa perlu saya terbabit. Orang tidak kenal hubungan saya dengan Anwar. Saya sudah lama mengenali Anwar.

Saya beritahu kepada kepada Singapura dan SCMP, Anwar akan ambil alih (Perdana Menteri). Anwar ada kekuatan dia sendiri, kita tahu. Tidak perlu semua ini, jangan malukan nama Anwar. Saya memang percaya Anwar akan ambil alih, mereka menggunakan satu alasan seperti ketiadaan modal, cari konspirasilah, itu ini.

Ia menunjukkan golongan ini mahu mencari pengaruh, apabila tiada pengaruh mereka menggunakan orang luar. Ini soal dalaman, kenapa biarkan orang luar masuk. Saya pun tidak boleh jawab soalan ini kerana saya bukan ahli parti. 

Sambungan / update 
Chekree Abu Bakar berkongsi pautan

Nak buat sensasi supaya ketegangan kaum berlaku lagi ke situa2 yg nak cari glamour dlm Malaysia Baru???. 

Semuanya nak alehkan isu sebenar utk tangkap Najis sebab semakin banyak bukti terbongkar. Kalau ya pun kawan arwah PM ke 2, dah banyak masuk dedak ke, tak perlulah hancurkan negara dengan mengatakan sesuatu spt keharmonian tergugat sedangkan dah bertimbun duit dibelanjakan negara utk membina perpaduan rakyat.

Usah sangat nak bodek kerana dpt pangkat hasil melangkau atau pijak2 banyak pihak2 lain kerana Kronisme paling awal diamalkan oleh Bapak Penyangak Najis ini.

Yg nak cari isu sensasi sekarang ini nampaknya tak de lain ialah membakar semangat Melayu kerana parti United Melayu (Umno) kini dah tak laku.

Cuma sekadar nak tahu berapa banyak duit2 haram yg sudah diperolehi jika seseorang berkuasa menjawat jawatan tertinggi kes2 anti mafia dari segala pelusuk lubang2 gelap seperti Kasino,judi haram, pelacuran, gangetrisma, dadah dan apa2 perdangangan haram yg diluar pengetahuan umum sejak BN memerintah.

Kata orang2 tua yg berilmu "Kalau dah banyak makan hasil2 haram dulu2, elok bertaubat dan jangan cari publisiti murahan demi nak membalas budi kerana dapat pangkat macam dapat durian curi."

Insaflah adalah lebih baik supaya segala keboborokan dan kepincangan dulu Allah SWT yg hakimi. Bukan usia semakin kekubur nak membela penjenayah2 kerana termakan hasil curi.

Taubatlah utk jenis2 spesis pelik dlm dunia fana ini. Hanya sekadar utk renungan Jumaat yg penuh Barakah demi Malaysia Aman dan Sentosa!!!!

Jangan jadi manusia bodoh sasau terus tanggung dosa bila hayat dimamah usia spt dlm surah Yassin.

Sesekali buka mulut macam perangai zaman2 kanak2 nakal berkelahi nak menang main gasing atau guli!!!

Demi keharmonian bekas IGP cekup Kit Siang 

Bekas IGP, Tan Sri Hanif Omar berkata beliau tegas dalam mempertahanan keharmonian negara sebagai pegawai kanan polis dan ini termasuklah langkah seperti memenjarakan pemimpin veteran DAP, menurut laporan Sinar Harian.

Hanif mengimbau pada ketika itu Parti Perikatan telah membentuk gabungan Barisan Nasional berikutan rusuhan kaum 1969.

"Masa itu Parti Perikatan bentuk Barisan Nasional sebab pada masa itu negara kita hampir hancur. DAP pula minta Malaya dibahagi kepada dua.

“Pantai Timur kepada Melayu dan Pantai Barat kepada Cina. Jadi jawapan saya macam mana? Saya masukkan Lim Kit Siang dalam penjara.

"Dua tahun dia dalam tu. Itu cara dia cara Hanif ambil tindakan semasa menjadi Ketua Polis Negara,” katanya, pada suatu majlis di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam, petik Sinar Harian hari ini.

Hanif berkhidmat sebagai ketua polis negara dari 1974 ke 1994.

Lim ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk kali kedua semasa Operasi Lalang pada 1987.

DAP, PAS tak bantu lawan komunis

Tidak jelas jika DAP atau Lim pernah membuat kenyataan mengancam keharmonian sebagaimana yang didakwa Hanif tetapi kerajaan BN seringkali menuduh Lim menyebabkan ketegangan kaum di negara ini.

Ini termasuklah dakwaan Lim bertanggungjawab terhadap rusuhan 1969 walaupun beliau tidak berada di Semenanjung Malaysia sewaktu rusuhan itu berlaku.

Namun, Lim tetap ditahan di bawah ISA selama 18 bulan. 

Hanif dipetik Sinar Harian dalam ucapannya berkata DAP dan PAS tidak membantu kerajaan dalam melawan komunis.

“Masa lawan komunis dulu, DAP tak pernah membantu. Sepatah dasar anti PKM pun tidak pernah dilafazkan. PAS pun begitu, tak pernah membantu.

“Bila ada khutbah katakan polis dan tentera yang mati lawan komunis dikira mati syahid, PAS cakap bukan mati syahid tapi mati katak,” katanya.


71 komen

Gopal Mk
Hanif Omar pandai mengata orang, dia pun apa kurang nya, pemakan dedak haram dari Genting Highlands. Tak sedar diri.
Musmulyadi Trisno
“Bila ada khutbah katakan polis dan tentera yang mati lawan komunis dikira mati syahid, PAS cakap bukan mati syahid tapi mati katak,” katanya.

Hebatkan PAS
Jebon Harbi
Musmulyadi Trisno Polis2 yang mati di Memali dulu mati syahid angkara fatwa hadi pas pis pus. Kalau polis betul2 nak bunuh orang kampung awal2 lagi ramai orang kampung dah mati. Kesian orang2 kampung yang taksub dengan hadi pas pis pus mati katak. Harap ahli2 pas sedar, tinggalkan pas pis pus & join pan

Rizal Amdan
Orang2 atok madey juga.kah33
Mohd Hafiz
Musmulyadi Trisno, Pas yang mana cakap masa tu? Pas yang sekarang ni Pan?

Kalau ulama tak kira lah dari Pas ke mana ke, mereka akan menyatakan keadaan dan apa hukumnya. Contoh jika seseorang mati mempertahankan kerajaan taghut, itu mati yang sia-sia atau Kalau seseorang itu mati mempertahankan tanah air dari penjajah, itu adalah mati syahid.
Zack Yess
Lks sentiasa jadi kambing hitam,,,lks nak jadikan malaysia negara kristian,nak hapuskan hak hak org melayu dan raja raja melayu ,,lks nak jadi pm kalau pakatan menang pru14 kata monyet monyet klepet,,, akhir pakatan menang apa jawatan pon dia xnak,,, mulut busuk pas dan umno sama senada,,,
Nizar M Zaini
Hanif mengimbau pada ketika itu Parti Perikatan telah membentuk gabungan Barisan Nasional berikutan rusuhan kaum 1969.

"Masa itu Parti Perikatan bentuk Barisan Nasional sebab pada masa itu negara kita hampir hancur. DAP pula minta Malaya dibahagi kepada dua.

“Pantai Timur kepada Melayu dan Pantai Barat kepada Cina. Jadi jawapan saya macam mana? Saya masukkan Lim Kit Siang dalam penjara.
Yusof Hussien
Nizar M Zaini , Hanif tidak akan mengimbau rahsia sebenar.
Tony Chu
Yusof Hussien, betul patut yg sebenar, tidak di ceritakan, tun cuma kata dia tangkap lks saja.
Mohd Hafiz
Yang buat kenyataan tu Hanif Omar, orang Tun M.
Johnny Tung
hang dah buat zalim dan salah, LKS tak ungkitkan, Hang sendiri pi ungkit dosa hang sendiri, Hang ni bodoh ke angkuh? cakap sombong hang mengingatkan Malaikat untuk membicarakan hang di akhirat nanti
Mohd Safiuddin
Johnny Tung..kalo kenyataan tu fitnah..mintak LKS saman dia..mana kita tahu betul ke x..jgn tuduh melulu
Nizar M Zaini
Hanif mengimbau pada ketika itu Parti Perikatan telah membentuk gabungan Barisan Nasional berikutan rusuhan kaum 1969.

"Masa itu Parti Perikatan bentuk Barisan Nasional sebab pada masa itu negara kita hampir hancur. DAP pula minta Malaya dibahagi kepada dua.

“Pantai Timur kepada Melayu dan Pantai Barat kepada Cina. Jadi jawapan saya macam mana? Saya masukkan Lim Kit Siang dalam penjara.
Yusof Hussien
Hanif Omar hanya mempertahankan kuasa UMNO bukan Megara.
Lim Rodney
Manifesto Bukan Kitab Suci_MBKS engkau babi
Weemeng Lim
Nizar M Zaini ini ada politik jahat tidak perlu keadilan
Moneymatters Manners Too
ni yg diorang tulis dalam wikipedia ni betul ke? Tanya je.....

Noah together with Tan Sri Lim Goh Tong formed a private company called Genting Highlands Berhad, which was set up on 27 April 1965. Tan Sri Lim successfully obtained approval for the alienation of 12,000 acres (49 km2) and 2,800 acres (11 km2) of land from the Pahang and Selangor state governments respectively between the years 1965 and 1970. Genting Highlands is currently Malaysia's only casino and highland resort.

In 1970, Noah was appointed a director of MUI Group. He was appointed Chairman of the Group in 1980.[3]

Noah married twice, firstly to Maimun Abdul Manaf and then to Siti Amirah Kusuma. His children from his first marriage are Rahah, the widow of Tun Abdul Razak, who was Prime Minister from 1970 to 1976, Suhaila, the widow of Tun Hussein Onn, who was Prime Minister from 1976 to 1981, and Fakhriah, who married Abdullah Ahmad, a member of the Johor royal court.[4] Noah and Siti Amirah had an elder child, Nabiha, who died at a young age.[2] Noah had only one son, Abu Rais, who died at his early age of 40. Siti Amirah Kusuma died on 17 July 2014 in Malaysia Airlines Flight 17 tragedy at Donetsk Oblast, Ukraine. Her grandsons Najib Abdul Razak was the 6th Prime Minister, while Hishamuddin Hussein was Defence Minister.
Teddy Jack
Itu cerita dulu...
...kini
..Tun bersama Kit Siang dan

...Hutang RM1 trillion disebabkan PEROMPAK HARTA RAKYAT tu era BN dan AMINO tu
.... apa cerita?
Jebon Harbi
Bekas IGP yang bercakap diketahui umum jadi pengarah syarikat genting highlands yang hasil utamanya dari hasil judi. Pengganti2 pun ada macam2 kontroversi. Lebih baik kau diam aje lah & jangan menonjolkan diri dengan cerita2 yang dah basi.
Iso IE
Jebon Harbi dia duduk mkn dedak siapa punya . . Cina juga punya. ..Tak ada kerja singkap cerita cerita lama
Yusoff Alias
Demi keharmonian negara sila tangkap penganjur melayau bangkit di pasir salak termasuk yg perut buncit yg kalah di sungai kandis. jelas mereka2 ni menghasut.
Saroja Saroja
Kalau ISA masih ada memang masuk ke dalam dorang tu. Haram jadah pun manusia.
Gifani Unggas
Tuan Yusoff : Masanya akan sampai ke leher Tajuddin dan Lokman, sebagaimana masa yang sampai kepada NajibRosmah. Muhyiddin dan Shafie Afdal mungkin berdoa kepada Allah. Doa dimakbulkan, tempiasnya menggugat UMNO. Tunggu masaTajuddin dan Lokman!!!!
Yop Ah Tan
Tan Sri Mohammed Hanif Omar adalah Timbalan Pengerusi Genting Berhad (Syarikat yang mengendalikan Pusat Hiburan,Pusat Perjudian (Kasino 24 jam sehari/365 hari setahun) juga Pusat Penjualam Arak.
Suatu masa dulu Kasino Genting Highland adalah Pusat Perjudian terbesar di Asia Tenggara.
Abu Lahab
Ni cari pasal apa pulak ni? Xdak angin apa², tetiba datang pokok ditiup angin kencang. Tak ada kerja, ajak kawan² bangang UMNO, jolok sarang tebuan mcm Tajudin Rahman.
Irza Elara
cerita dah tidak dlm ingatan,, semua punyai masa utk bertaubat... tapi hanif ni,,tak tahu punca..org dah nak cipta dron...lg nak pikir bagaimana nak cekup komunis...
Amir Ds
USTAZ GENTING BERBICARA,UCAPAN MASYUR BELIAU " TIADA AYAT LARANG JUDI DLM ISLAM"..
Namirul Mukminin
Knp org tua tenta duk pakat belumba tunjuk bangang sejak akhir2 ni? Dari Mahadet yg bekas PM paling lama hinggala ke bekas IGP yg paling lama pakat kluar statement nyanyok sejak akhir2 ni... Kurang2 Tun Det dpt gk jd PM smula.. Yg dia ni pon teringin nk jd IGP smula ke?
Megat Azizi Megat Ardi
Awat citer dah basi dok ungkit lg nehh.. Aper isu sebenar yg cuba di highlight ???
Abu As Siddiq
Hanif cuba tutup malu sbb PH dah jadi kerajaan dimana parti dap sebahgian darinya
Rosmadi En Rosmadi
hanif tak tau isi khutbah jumaat. dia kat genting. dah tu pulak berlagak sebagai hakim suka suki penjarakan lks. kalau lks salah..sila bicara mahkamah.
Zuhairi Mohamed
tak payah lah nak sembang cerita 49 tahun lalu....saidina umar al khattab pun sebelum menjadi sahabat nabi adalah penentang kuat nabi dan agama islam.
Nordin Kcd
Ya, Kit Siang tak ada pengaruh untuk suruh orang lantik kamu jadi wakil tokei judi Genting Highlands, kalau tidak tentu lain jadi ceritanya.
Ambrutal Gaban
Tgk lim kit siang yg dituduh komunis lebih mulia dr pas sesat yg tuduh polis mati katak...lagipon kemerdekaan malaysia adalah hasil perjuangan komunis..ini pernah dinyatakan.oleh menteri pertahanan sekarang..melayu masa tu byk talibarut british...
Alimin Mohd Hussin
Bangkit cerita lama kerana pilihanraya kecil akan diadakan dalam masa terdekat.Hidup PH
Azmi Azmi
Yg aku tertarik pas tidak membantu..btul tu masa tu aku dlm ATM.. Keluar masuk hutan buru penganas komunis..pas kata askar polis mati katak...sekarang ni umno yg dikafirkan kerana kawin mca dan mic dh islam dh..tajudin pun dh jadi ustaz..

Siva Sanmugam
Mati katak ke mati syahid ke sama je la perbuatan je yg akan jawab di akhir nanti benar ke salah nak tempat d mana
Chan Vk Appu
Dari awal org2 melayu sudah cukup2 kena temberang dari si kelepit dan dgn puak2 dia tak cukup dgn itu bergabung pula sekumpulan penjual agama untuk mengugut org2 melayu... baru2 ini ada seekor cicak komodo dan seekor kerbau susu kononya bangkit dari pasir salak..kini ada lagi sekor ular sawah turun dari gunung casino entak lah berapa ramai species haiwan akan dtg lagi..Yg mengkhianat negara ini bukanya DAP malah pemimpin berkelepit yg menggancurkan negara dan seluruh rakyat Malaysia melalui perjanjian2 project yg tak masuk akal dgn negara komnis dan juga dgn cina2 s.pore secara terang2..Yg gadai tanah melayu kepada komnis adalah si kelepit dgn kumpulan penyangkak dia.....Isu petaka Si klepit tersebut bekas IGP takna sebut ke??..Atok aku pernah kata rusuhan 1969 bukanya antara Melayu dgn cina malah apabila BN kalah shj import ramai pendatang asing dari Indon untuk sengaja buat huru hara dlm negara telah di kampungkan di kg.baru ..Namun begitu ramai Cina dan anak2 mrk telah di selamatkan oleh Melayu asal negara ini sendiri ... itu betul kah?? Dulu saya tak percaya cerita atok.. tapi kini apabila BN kalah lagi nampak terang2 apa yg mrk cuba melakukan lagi dgn bantuan pas..sudah lah rakyat bukan bodoh lagi..dunia termoden dgn media .....setakat Saya tahu perancang rusuhan pada ketika itu adalah ketua pemuda umno masa itu si kelepit dan berpakat dgn ketua pemuda mca..dua2 lari ke luar negara semasa rusuhan betul tak?? Parti Gerakan adalah bapa kepada rusuhan dan LKS adalah kambing hitam yg di sediakan untuk korban betul tak?? Jawap lah Tua bangkai mampus kenyang makan duit haram judi casino..
Ollin Ollin
Org kaya multi millionaire ini otak dia kejam tiada balas kasihan. Barangkali PH nak tutup kasino Genting ....anjing terpaksa menyalak nak jaga (tuan bagi makan) periuk nasi.
Adam Sejodoh
Masa itu penggunaan ISA oleh pemimpin berleluasa. Sekarang parti politik yang meniupkan sentimen perkauman dan agama sepatutnya wajib ditangkap...!
Musa Awang
tembelang pas terbuka lagi. itu bukan cakap pas tapi cakap pemimpin pas yang lawan umno. dasar pas tak bolih iktiraf kebaikan lawan . .. sehingga dia ubah politik matang pun masih terkesan penyakit lama.
Jay Bond
Oh baru saya nampak jelas. Rupa2nya Pas mengecut waktu tu. Semua menyorok belakang bini ye. Kah Kah kah
Siva Sanmugam
Sama la skrg klatan tungu bini balik kerja masak suami kat rumah cuci kain belah kayu..
Balas1h
Samsuddin Mokhtar
ITU cerita dulu hari INI pas dah bersama umno. Isu mati katak tak timbul lagi.
Nooree Abdullah
Katak blum mati....Masih bawah tempurung.......
Saotome Alto
Nooree Abdullah 👍
Yutian Lee
Hanif omar pun penipu besar.Dia makan gaji bukan pejuang.Cakap mengampu untok lama bekerja.Yang berjuang tidak minta ulasan dari hanif omar.Kalau ulasan genting highland bolih lah.dah pencen duduk diam diam.aslm.
Sabah Sarawak John
Hanif omar lagi hebat setelah bersara dpt habuan share di genting hightlend sebuah pusat perjudian casino yg terkenal di seluruh dunia dia satu2nya orang muslim yg menjalankan perniagaan perjudian..tak haram ke orang muslim berniaga untuk perjudian.
Sabah Sarawak John
Hanif dah nyayuk sbab byk mkn duit haram digenting sebuah pusat perjudian yg terkenal..klau betul lim kiat siang gila kuasa kenapa dia tak nak ambil apa2 jawatan selepas PH mebentuk kerajaan. Dia juga tanak jadi menteri dan tanak dilantik apa2 jawatan dalam kerajaan..hanif bersara dari pusat perjudian itu sebagai seorang muslim ada haram mengendalikan perniagaan judi.
Pak Lah
Septutnya Hanif bekas penjawat tertingi dlm kepolisian, tidak duduk diGenting World yg terkenal tmpt judi. Dia sptutnya jd penasihat keselamatan negara.
Tapi, dah mcm tu.
Mymoon Nordin
Maaf cakap walaupun bukan negara Islam, kalau kita pertahan bumi kita adakah kita mati katak?
Mohd Safiuddin
Maksud mati katak adalah mati x dpt pahala..bukan maksud mati x masuk syurga
Otaiz Wan
Maaf cakap..bunyik nye dah macam cite dragon ball..pertahan negare lg tepat rasenye..
Faridul Fahmy Abdul Hamid
kalau pertahankan tanah air itu tidak membawa kita ke syurga..maka menghancurkan tanah air itu membawa kita ke syurga..
Mohd Safiuddin
Faridul Fahmy Abdul Hamid kurng bijak ko ni..mempertahankan n melindungi org x kira sesiapa pun dapatlah pahala..cuma x sama lah mati perang syahid..
Yusof Hussien
Semuanya permainan politik untuk merembat kuasa. Hanif Omar pasti maklum pada pilihanraya tergempar Singapura 1963, UMNO secara rahsia membantu parti pembangkang Barisan Sosialis berfahaman komunis untuk melawan parti PAP yang dipimpin oleh Lee Kwan Yew. Tapi polis tidak pula menahan pemimpin UMNO yang menyokong sebuah parti komunis. Ini semua permainan politik.
Jeff Roy
Ada saja trooper yg dengki dgn tun hanif..siapa mereka? Ini lah pengkhianat negara..
Halim Jamaludin
wow, PAS pon pernah meng"katak"kan kematian orang? ingatkan tu Tun jer....hehehe
Ujang Mohd
“Bila ada khutbah katakan polis dan tentera yang mati lawan komunis dikira mati syahid, PAS cakap bukan mati syahid tapi mati katak,” katanya."

Jadi klu kriteria utk.nati syahid tidak ada mcm mana nak jata mati syahid.. hahaha.. Macam 2 ada..
Talib Hussain
syabas ts hanif omar jasamua di kenanag sehingga kemati tetapi kebajikan anak buat tak di bela kong kali kong sama saja ,ibarat "kera di hutan disusukan anak sendir mati kelaparan " fikirlah
Abdilah Hasan
pekung dia sapa pun xkorek ..gatal2 cari pasal ,,nnti kluar psal kepentingan dlm genting, toto, kn malu sbagai melayu/islam..nyanyuk ni
Dhomdhom Dasuki
Apa ke jadah ni Tuan Hanif....dakwa PAS tak lawan Komunis ? Bukan sahaja PAS lawan komunis bahkan lawan org Islam yg jadi Penaung Genting macam you...seronok kah tuan makan rezeki dari hasil judi utk disumbat dlm mulut anak beranak?
Chuah Hock Leong
Tun Hanif Omar, with all due respect. Demi kerharmonian cekup Lim Kit Siang. Demi GAJI BESAR berganding bahu dgn syarikat TS Lim Goh Tong. Rakyat sudah muak dgn anda. Tak payah komen byk byk. Ambil gaji besar anda tiap tiap bulan dan goyang kaki. Anda tidak relevan lagi
Jamil Bin Abu
Ni lagi sorang nyanyuk - Chairman @ tokeh syarikat judi terkemuka di dunia..

Takpe Hanip - dah nak time awak pon... menjawab lah nanti di akhirat..

Sapa tipu, sapa aniaya sapa, Allah yang Maha mengetahui..
Aman Damai Azman
Terbaik.sejarah tetap dikenang w/pun lks dan partinya memerintah.. Terbukti benar semangat cintakan negara hanya gula2 dxp je kot utk jaga ht org melayu..
Peru Sivam
Bekas IGP mengulang kenyataan parti pas tidak syg kan negara melaysia utk berbakti utk negara tapi DAP tidak bersubahat dgn british menyerang penguatkuasa kerajaan.
Saroja Saroja
Kononnya pejuang negaralah tu. Ko bejuang pun kerana makan gaji dan atas arahan je bukannya kerelaan hati.
Rames Krishnan
kita pun tatau yg mana satu benar ....pa keperluan utk bt kenyataan gini...kerajaan tersilap aritu bila sesiapa ja ungkitkan perkauman....patut dakwa dlm akta hasutan...ni api dlm sekam...kerajaan terlepas pandang...
Tuan Julian Bhapakau
cerita dulu? kisah?sejarah? teladan? pengajaran? berubah? perubahan? percaya?zaman skg? sama? x serupa? pencuri? fitnah? berpecah belah? bukak mata?...Zaman anak2 ngn cucu2 kita????
Mshmi Abdllh
Siapa kata judi itu haram. Sampai sekarang Tun ini sihat walafiat walaupun berkecimpung dengan hasil judi.
Navara Nis
harap bekas k.polis ni dapat diam diri sahaja agar rakyat dapat lupa terus ada
k.polis cam tu.
tak dak apa yg nak dibanggakan..........
Mohd Saiful Tunsaiful
Malaysia baru...pandangan terbuka bebas utara pendapat...
Ghazi Ahmad
Masa tu DAP minta
“Pantai Timur kepada Melayu dan Pantai Barat kepada Cina."
Wahhh...besarnya cita2 DAP..minta tanah smpi separuh negara. Mgkin hajat ni masih ada smpi skrg dgn mggunakan melayu sebagai kuda tunggangan..mgkin ada yg kecam saya kat sini
Mohd Saiful Tunsaiful
Wait n see.....kerajaan skrg banyak anak beranak je.....bukan kroni kot...
Kai Jie
Cerita apa... tu isu feedlot lembu tu diam lena jer.... amboi... PH ni wat diam ka mcm mana ni? kawtim jgk ka???
Queenie Ace
Masa saya kecil dulu, saya masa ingat betapa kejamnya komunis diburu, dibunuh dan dipamerkan dalam semua surat khabar untuk semua di lihat termasuk budak kecil seperti saya. Jangan ingat awak baik sangat, Hanif. Puiiii....
Mohd Saiful Tunsaiful
Yelah awak yg baik sgt...jgn kata org Sgt nnt kita yg lagi baik pulak dari org yg kita kata...Malaysia baru grow up ..mentalities masih sama takda baru..puii
Rozai Ady
Tiba2 ja, spototo mengelma
Jon Don
Rasanya lebih kepada sbb politik........mustahil penyokong boleh diam saje bila ketua masuk penjara.....
Maryam Yanti
Ada udang disebalik konkrit.
Jeff Roy
Yg rasis...dari dap jgn marah tun hanif yer
Man Man
hanif...ilang ingatan kot
Sangar Naidu
Podah
PK Kunchit
Pak cik nyayok ini tetiba meracau pula.
Weemeng Lim
Ini polis dan askar kerja lah jangan masukkan politik
Ilham Ros
Hanip nak keruhkan keadaan atau nak cerita sejarah tanpa disuruh
Eddy Zain
Tahun tu ade PKR .. bersatu dan pan ke
. Lagi xmembantu
Wan Chan
Kau dah nyanyok ke
Awangku Awang
Fakta sejarah tidak pernah menipu....
Mohd Saiful Tunsaiful
Betul...tanya org lama hidup zaman tu..arwah nenek aku cerita zaman tu susah Sgt...semua org marah sbb komunis ni......
Zai Rol
Bekas igp
Apain Soriun
Elok you duduk diam diamlah kat Genting kira untung.
Can Bee
Haha..skg ni masa utk bersuara
Donnie Brasco
Orang atasan kelentong org bawahan je kerjanya
Zaiham Mohamed
ckp org cr mkn dgn hasil judi boleh terima pakai ke
Wan Nor
apa yg orang tua ni cakap? blah la
Bon Tot
Apa tunggu lagi.. mana LKS kasi saman lah.. cerita banyak tak guna.. 😂😂
K.l. Ong
BANGKIT RAKYAT MALAYSIA. INI KENYATAAN YANG DIKELUARKAN TIMBALAN PENGERUSI PUSAT JUDI PASAL SEJARAH DAN ISLAM BOLEH PERCAYA KE?
Din SA
pangadilan ALLAH tetap ada...masuk neraka atau syurga...
Jong Takir
Tokey judi jugak ni

https://m.malaysiakini.com/news/442039 
MEMALUKAN!!! ternyata 5 hal ini yang menjadi alasan Malaysia selalu hina dan lecehkan indonesia Sebenarnya di Malaysia ada orang Jawa, Bugis, Banjar, Boyan, Acheh dan lain-lain bangsa dari Indonesia. Perlu juga tahu yahudi memang ingin melihat Malaysia dan Indonesia saling bertelingkah dan membenci, agar tidak berupaya bersatu. Mengapa yahudi berpendirian sedemikian? 

Ubatnya: Melayu kena kembali pada Allah. The secret weapon of the Muslims, Prayer is the weapon of all Muslims. The effort without prayer is arrogant and prayer without usha is a lie. 

Mengapa Bangsa Cina dan India ada di Tanah Melayu. 

Kehadiran bangsa Cina di sektor perlombongan dan bangsa India di sektor ladang getah di zaman penjajah adalah perancangan yahudi untuk menghakis Tanah Melayu khasnya dan Nusantara umumnya sebagai wilayah majoriti Islam. 

Hasilnya pada tahun 1957 jumlah penduduk Melayu di Tanah Melayu ialah 2, 427, 834 orang iaitu 49.8% daripada jumlah penduduk Tanah Melayu. Semua ini gara-gara dua bangsa pendatang iaitu China dan India mendapat taraf rakyat Tanah Melayu tanpa syarat. Sebaliknya orang Melayu diberi syarat untuk Merdeka iaiatu terima Bangsa China dan India pendatang ini sebagai sebahagian Rakyat Tanah Melayu. 

Mereka bangsa China dan India boleh beli tanah dan boleh kuasai ekonomi Tanah Melayu. Maka bergendanglah yahudi bila cita-citanya tercapai dan apa lagi waktu ini di tahun 2018 bersamaan 1439 Hijrah. 
Apabila yahudi mengetahui Nusantara menjadi kediaman Melayu iaitu Suku Kaum Yahudi yang hilang di timur, maka mereka telah merancang pelbagai helah untuk memecah belahkan Kesatuan Melayu di Nusantara. 

Nusantara merangkumi Burma/Myanmar, Kemboja, Laos, Vietnam, Tanah Melayu, Utara Tanah Melayu Sehingga Segenting Kra kecuali Siam/Thailand, Filipina, Brunai, Malaysia (Sabah dan Sarawak), Kalimantan (Indonesia) Singapura dan Indonesia. Bahasa Melayu adalah bahasa utama di Nusantara dan diketahui Bahasa Melayu menjadi penyatu bahasa di kalangan bangsa-bangsa atau suku kaum yang terdapat di Indonesia. Begitu juga halnya peranan Bahasa Melayu di Tanah Melayu menjadi bahasa penghubung antara Melayu, Cina dan India. 

Yahudi mengirim Portugis, Sepanyol, Belanda, Inggeris dan Perancis menjadi bangsa penjajah di Nusantara. 

Ini adalah tektik utama yang digunakan untuk memecah belahkan Nusantara menjadi banyak Negara melalui persempadanan geografi. Penjajah datang membawa bersama Kristian dan budaya mereka, selain dari menjarah hasil bumi tanah jajahan. Itu sebab Inggeris dengan nilai mata wang paund masih menjadi raja wang dunia, hasil dari rompakan dari negara yang mereka jajah terutama Tanah Melayu. 

Burma atau Myanmar, Brunai, Singapura dan Tanah Melayu dijajah oleh British/Inggeris. Perancis menjajah Laos, Kemboja dan Vietnam yang diubah nama menjadi Negara-negara Indo-China. Filipina dijajah oleh Sepanyol. Indonesia pula dijajah oleh Belanda. 

Di akhir era penjajahan di Nusantara Amarika Syarikat menjadi negara penjajah baru dengan menunjukan belangnya dan menjadikan Indo-China sebagai medan perang, menguji teknologi kejahatan kemanusiaan dan senjata peperangan mereka, yang berakhir dengan ketewasan Amarika Syarikat di tangan Vietkong pada tahun 1975. 

Amarika Syarikat juga telah menjajah Filipina, serta berjaya mengubah rupa muka Melayu Filipina kepada muka-muka Pan-Amarikana. 

Kesan penjajahan di Nusantara: 

Malaysia telah dirancang sejak abad ke 16. Cara merealisasikannya ialah melalui penjajahan Inggeris di Tanah Melayu dan Singapura serta mengubah sejarah asal usul Bangsa Melayu. Kononnya Melayu dari Yunani, keluarga Bangsa China, tetapi jenis mata tak sepet dan berkulit gelap tidak sama dengan Bangsa China. Semua itu dilakukan untuk menutup bahawa Melayu adalah Suku Yahudi yang hilang di timur dan akan ke Palestin menuntut bela atas kemusnahan Islam oleh yahudi. Melayu atau Bani Jawi inilah yang akan menghapuskan Yahudi di Palestin satu hari nanti. 

Filipina, Singapura, Burma, Indo-China (Laos,Kemboja dan Vietnam) serta Negeri-negeri Melayu Selatan Thailand sudah tidak lagi menjadi kawasan majoriti Islam dan tidak lagi di bawah naungan Pemerintahan Kerajaan Islam Melayu. 

Mengapa Siam atau Thailand menjadi negara yang tidak pernah dijajah? 

Sebab utamanya ialah Siam bukan tapak atau negara bagi Umat Islam. Ringkas cakap, Siam jadi negara tidak usah dikacau atau diganggu. Dengan kata lain British menjadikan Siam sebagai negara sahabat. 

Perjanjian Bangkok 1909 adalah usaha yahudi melalui Inggeris untuk mengecilkan keluasan kawasan Semenanjung Tanah Melayu dan menyerahkan Negeri-Negeri Melayu itu dan diubah menjadi Selatan Thailand kepada Thailand. Dengan Perjanjian Bangkok 1909 penjajah berjaya membahagi dua Semenanjung Tanah Melayu, sebagaimana yang dicita-citakan oleh yahudi, yang secara akalnya tidak akan bersatu dalam era moden ini. 

Sekarang di Selatan Thailand kita telah temui muka Melayu tetapi tidak boleh bercakap Melayu. Mungkin mereka berpendirian Bahasa Melayu adalah bahasa kampungan. Itu yang buat mereka merasa malu menggunakannya. Apakah dengan penghakisan penggunaan Bahasa Melayu akan turut menghapus kepercayaan Islam di kalangan mereka? Astaghfirullahalazim... Masya Allah. 

Yahudi bimbangkan Melayu yang juga sebahagian suku kaumnya sendiri. 

Yahudi berjaya memecah belahkan Islam melalui fahaman Syiah, Wahabi, serta pelebelan seperti Islam Libral, Islam Sekular, Islam Sosialis, Islam Komunis, Islam Plural dan sebagainya. Sudah ada Melayu murtad, Melayu Hindu dan Melayu Kristian. Hal pemecahan ini dikenali sebagai Pecah Perintah.” Semua ini bertujuan supaya Islam tidak lagi bersatu dan tidak akan peduli bila ada Islam yang telah diperangi oleh yahudi seperti di Palestin. 

Ada Melayu yang seronok mengkafirkan Melayu yang lain, melebel Melayu dengan gelaran yang tercipta itu. Tambah seronoklah yahudi bila Melayu berpecah belah dan bersengketa akibat berlainan negara, berbeza faham politik dan berbeza pendapat. 

Yahudi yang memimpin penubuhan Negara Haram Israel 1948 boleh diterima oleh Tanah Melayu, yang dengan jayanya telah dibunuh oleh PKM (Parti Komunis Malaya) dalam perjalanan ke Bukit Fraser. Nama-nama sebegitu boleh diabadikan oleh pemimpin Melayu sebagai nama bangunan dan nama jalan, walau pun Persekutuan Tanah Melayu telah merdeka pada 31 Ogos 1957. 

Setelah Singapura seperti menjadi Negara Kembar Israel di Nusantara, Yahudi ingin melihat Melayu Tanah Melayu dengan Melayu Indonesia bercakaran. Apabila ke dua-dua Melayu itu bercakaran dan bermusuh-musuhan bermula dari jenama makanan seperti rendang, maka doktrin Yahudi akan berjaya sepenuhnya di Nusantara. 
evo.wirda
“.”
http://peceq.blogspot.com/2018/09/melayu-pemilik-tanah-melayu-yang.html

Islamic Cyber Community (ICC) - Google+
https://plus.google.com/communities/117811740143524157778
Foto
SUNGGUH BODOH
Bagi yang mengatakan, Syiar Islam
sebagai usaha kampanye Politik
TANPA MENGERTI ARTI POLITIK

Pada masa
Kekhilafahan Umar ra

"Suatu negeri akan hancur meskipun dia makmur"
Mereka berkata :
bagaimana ......
suatu negeri hancur
sedangkan dia makmur ?
Ia menjawab :
"jika pengkhianat menjadi petinggi
dan harta dikuasai orang orang
fasik"
( Umar bin Khattab )

POLITIK dalam Islam
disebut AS SIYASAH

Kata : YASUSU
kata yang menjadi
akar kata AS SIYASAH
dalam Hadist Sahih dari
Iman Bukhari dari Abu Hurairah ra
"(.zaman dahulu) Bani Israil itu
dipimpin oleh Para Nabi”

Hadist Nabi saaw ini menunjukkan
bahwa POLITIK atau AS SIYASA
dalam Islam berarti masyarakat
harus memiliki seseorang yang
MENGELOLA DAN MEMIMPIN
mereka ke jalan yang benar
dan membela mereka yang
lemah teraniaya dari para
pelanggar hukum

Inilah pemahaman Nabi saaw
akan definisi POLITIK atau
AS SIYASAH

Disinilah
pengertian politik
menemukan naungan yang
melindungi dari hujanan
asumsi yang menyebut
bahwa
ISTILAH POLITIK
tidak pernah ada
DALAM LITERATUR ISLAM

Pengertian politik dalam Islam
( AS SIYASAH ) adalah
segala aktivitas
yang membuat manusia
lebih dekat kepada kebaikan
dan lebih jauh dari kerusakan

Walaupun
TIDAK DIBUAT OLEH RASUL dan
TIDAK ADA WAHYU yang
diturunkan untuk nya

Sehingga kata Imam Syafii
"Tdak ada politik, KECUALI
sesuai dengan Syariat"

PENGERTIAN AHLI
seperti yang semua umat ketahui
politik tidak lahir di masa
Rasulallaah saaw karena
sejak manusia mengenal
kata
Memimpin serta Dipimpin
maka POLITIK ada saat itu

Dikarenakan
pengertian dan
aplikasi politik di masa
sebelum datangnya ISLAM
adalah kebusukan dan kelicikan

Maka
banyak orang beragama Islam
yang tidak sepakat dengan
POLITIK DALAM ISLAM

Akan tetapi
kita juga harus melihat
MAKNA UTAMA dari
politik itu sendiri
yaitu
pengelolaan urusan manusia sedangkan baik dan buruknya pengelolaan itu urusan lain
Sehingga dapat diambil
kesimpulan awal
bahwa
pengertian politik dalam Islam adalah segala aktivitas dalam
mengelola persoalan publik
atau masyarakat yang
sesuai dengan
SYARIAT ISLAM

Imam Al Ghazali
"AGAMA DAN KEKUASAAN
adalah dua saudara kembar
AGAMA adalah
pondasi ( asas ) dan
KEKUASAAN adalah penjaganya
Segala sesuatu yang tidak
berpondasi niscaya akan
runtuh dan
Segala sesuatu yang tidak
berpenjaga niscaya akan
hilang dan lenyap"

Moslem Brotherhood

I❤ISLAM
I❤Allah, Muhammad
Ahlul Bait Rasulallaah

waktu saat menjelang fajar subuh






Tiada ulasan: