Khamis, 23 April 2020

Berfaedah dengan mendoakan yang baik-baik, dari cakap-cakap yang mengundang fitnah. 10243


Hindari cakap-cakap yang mendatangkan salah faham dan akhirnya mendatangkan fitnah. Barang yang antaranya terjadi salah faham yang mendatangkan fitnah itu dishare, disebar luaskan menjadi sebagai perkara bohong menjadi perkara benar. Yang benar jadi perkara salah. Itulah antara penyakit akhir zaman yang semakin banyak kedapatan dan berlaku di akhir-akhir ini.

Apa pun dalihnya untuk "menegak benang basah" boleh saja bohongi orang lain - tetapi tak kan mampu membohongi Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ (Subḥānahu Wa Taʿālā). Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Mengetahui isi perut, isi hati hamba-hamba Nya. Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ jualah yang membolak balikkan hati hamba-hamba Nya yang bernama manusia.

Itu sebab kita kena berusaha dan berdoa supaya Allah سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى‎‎ menetapkan hati kita. Hati kan punca segala kebaikan dan keburukan. Dari mata turun ke hati. Mata adalah pintu hati. Pandai jaga mata In Syaa Allah pandailah jaga hati sendiri. ll

Baca juga:

Jaga-jaga. Di Akhir Zaman akan ada ahli agama yang mendorong kita ke Neraka Jahannam. 10234


Rabu, 22 Januari 2020
Online kadang membuat orang lain terasa hati. Apa hal? 9626
Sri WahyuniKUMPULAN DOA DOA

Bismillah..
🌷 JANGAN SAKIT HATI ONLINE

Jangan mudah baper online saat membaca postingan orang lain di media sosial, karena tulisan itu tidak di tujukan padamu, tidak menyebutkan namamu, juga tidak mentag akunmu.

Bermain media sosial itu jangan kebanyakan pakai hati, karena lama-lama akan menjadi penyakit hati. Mudah hasad, mudah Iri, mudah dengki dan mudah berprasangka buruk.

Kalau tidak suka postingannya, jangan follow akunnya
Kalau tidak suka komentarnya, unfriend aja
Kalau bener-bener benci, blokir aja

Karena tidak ada yang menyuruh kita untuk membaca postingan orang lain bukan. jadi, jika kita tidak suka lebih baik tinggalkan saja, jangan malah bertengkar di rumah orang lain, marah-marah di komentar, nanti kalau kita di usir di remove dan diblokir sama yang punya rumah kita sendiri semakin marah.

Ingat, bermain media sosial itu orang lain berhak memposting apapun di akunnya, dan kita juga berhak mau baca atau tinggalkan saja, tapi daripada jadi iri dan dengki lebih baik tinggalkan saja..

Semoga Bermanfaat
📝 @Yunsriway #yunsriway
Sumber: 
peceq™: Online kadang membuat orang lain terasa hati. Apa hal? 9626

USTAZ EBIT LEW SINGGAH KLINIK KESIHATAN PENDANG, KEDAH
di Tuesday, April 21, 2020

Simpan sini..
kenangan dari kawan yang bekerja di sini..
rezeki dorang dapat kunjungan dari Ustaz Ebit Lew..

Alhamdulillah. Thank you Allah. 
semoga ustaz Ebit Lew dan krew beliau sentiasa di bawah lindunganNya aamiin 



Pesanan atau nasihat yang ringkas tapi penuh makna.. 









Rindu PENDANG oiii.. 😂

Semoga selepas ini akan ada rezeki Ummi dan Rania serta ayah berjumpa Ustaz Ebit Lew pulak aamiin.. 
Ingat kenangan lama.. sebelum lekat Rania rezeki dapat dengar ceramah dan jumpa Uztaz Kazim Elias di Flat PPR AIR PANAS.. 
Tags: 
QasehnyaRania

Posted by QasehnyaRania
┏(♡˙︶˙♡)━━━━┓ • Blogger Malaysia • CikSu • Wife, Mother • Besut, Terengganu Collabration | Review? lobaksusue@gmail.com 019-3080215 ━━━━━(♡˙︶˙♡)┛
Sumber:

USTAZ EBIT LEW SINGGAH KLINIK KESIHATAN PENDANG, KEDAH

Tuesday, 21 April 2020

Jangan Patahkan Semangat Ustaz Ebit Lew
Dalam keadaan krisis hari ini, kita nampak ada banyak pihak tidak kira kerajaan,NGO,persatuan termasuk orang perseorangan yang prihatin membantu insan kurang bernasib baik.

Setiap bantuan besar mahu pun kecil sekurang-kurangnya dapat memberi keceriaan kepada mereka yang terkesan akibat daripada PKP ini.

Kerja amal yang dibuat oleh Ustaz Ebit Lew amatlah dialu-alukan kerana tidak mungkin satu pihak mampu melakukan semua perkara.

Malangnya saya terbaca ada juga segelintir pihak kurang senang dengan kebaikan yang dilakukan.

Apa jua alasan, kita seeloknya tidak ada sifat negatif hingga ada rasa siapa lebih baik atau siapa lebih layak menghulurkan bantuan.

Kita sepatutnya berterima kasih kepada siapa sahaja pihak yang mahu datang membantu insan memerlukan.

Jangan jadikan ia sebagai isu politik hingga ada tindakan kecam-mengecam sesama kita.

Kesan daripada kerja amal itu telah menggerakkan hati lebih ramai rakyat Malaysia berkemampuan untuk turut sama menyumbang.

Saya percaya Ustaz Ebit Lew berniat baik dan bertujuan menunjukkan nilai-nilai murni ajaran Islam kepada semua yang melihat.

Kami doakan Ustaz terus diberikan kesihatan yang baik, dilimpahi rezeki dan dirahmati Allah sentiasa..


PenangKini: Jangan Patahkan Semangat Ustaz Ebit Lew
PenangKini
Saya Minta Maaf, Tiada Niat Sakitkan Hati Sesiapa – Ustaz Ebit Lew

Sejak penularan wabak COVID-19 di Malaysia, pendakwah bebas Ustaz Ebit Lew tidak berhenti menghulurkan bantuan dan sumbangan kepada petugas barisan hadapan serta mereka yang memerlukan.
ustaz ebit lew
Bagaimanapun, dalam melakukan kebaikan pastinya akan ada dugaan dan cabaran. Tidak semua orang yang suka melihat kerja amal yang dilakukan oleh Ebit Lew sehingga ada pihak yang melemparkan pelbagai tuduhan kepadanya. Lebih menyedihkan, ada tuduhan liar itu dibuat oleh golongan agamawan.

Sedar banyak pihak yang salah faham, Ebit Lew menerusi laman Facebooknya mencoretkan ucapan maaf kepada semua pihak dan berniat untuk menyakitkan hati sesiapa.  Pada masa yang sama, mengingatkan dia hanya seorang mualaf yang sedang belajar mendalami agama Islam dan bukannya Ustaz.
ustaz ebit lew

ustaz ebit lew bantu pak ad
Rata-rata netizen mengaitkan luahan yang dibuat oleh Ebit Lew berkaitan dengan teguran dibuat beberapa pihak selepas bantuan dihulurkan kepada seorang warga emas yang menghidap penyakit strok dan keluarganya yang sebelum ini tinggal di rumah usang.
ustaz ebit lew dituduh
ustaz ebit lew dituduh
Bagaimanapun mereka mendoakan agar Ebit Lew tidak berputus asa dan terus membantu golongan yang memerlukan.

sumber: beautifulnara.com #superpantas
Sumber:
#Hiburan: Saya Minta Maaf, Tiada Niat Sakitkan Hati Sesiapa – Ustaz Ebit Lew

Peminat peluk Islam lepas dengar ‘Aisyah Isteri Rasulullah’ nyanyian Tokti by Oh! Semput
alt
“Saya minat CTDK (Siti) ini. Sejak mendengar lagu ini, saya memeluk Islam. Saya baru saja tiga hari memeluk Islam. Saya tanya ustaz adakah lagu ini punca saya memeluk Islam.
“Ustaz berkata, lagu nyanyian CTDK ini adalah ‘asbab’ saya memeluk Islam. Allah salurkan hidayah pada saya melalui indah pada maksud lagu ini dengan nyanyian CTDK.
“Semoga saya terus kuat mencintai sosok nama yang dimaksudkan dalam lagu ini. Terima kasih CTDK,” tulisnya.
Koman yang ditulis empat hari lalu itu menerima 2,000 tanda suka dan 195 komen netizen dimana mereka mengucapkan syukur dan berharap agar peminat tersebut terus istiqamah setelah bergelar saudara baru.
alt
alt
alt
alt
alt
Terdahulu, lagu asal Aisyah nyanyian kumpulan Projector Band itu diubah semula liriknya menjadi Islamik oleh Ustaz Hasbi Muh Ali pada 2017 menggunakan tajuk Aisyah RA.
Bagaimanapun, versi Islamik itu mula tular dan dinyanyikan semula oleh beberapa artis di Indonesia dan ditukar kepada tajuk Aisyah Isteri Rasulullah.
Sumber:
Peminat peluk Islam lepas dengar ‘Aisyah Isteri Rasulullah’ nyanyian Tokti

Merah Hati Cintaku
Tuesday, 21 April 2020
"Saya Bukan Sesiapa, Cuma Cina Masuk Islam" – Luahan Hati Ebit Lew Buat Netizen Sebak

Nama Ustaz Ebit Lew disebut-sebut sejak beberapa hari kebelakangan ini. Rata-rata memuji tindakannya menghulurkan bantuan kepada orang yang kurang berkemampuan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini berjalan.

Namun, masih ada yang mempertikai niat ikhlasnya malah ada yang tergamak menuduhnya sangaja mencari populariti. Sekejap yang lalu, pendakwah Islam itu meluahkan segala yang terpendam dalam hatinya menerusi satu posting di Facebook, sehingga menimbulkan rasa dalam kalangan netizen.

Penat sangat rasa. Tapi bahagia sangat. Syukur pada Allah. Teringat mak dulu senyum bagi nasihat. Takper orang buat kita. Jangan kita buat orang. Selalu maafkan orang lain dan doakan semua orang bahagia dan masuk syurga. Kita hidup untuk Allah sayang.

Jika ada kebaikan yang Allah terima saya hadiahkan buat arwah mak saya. Rindu bidadari dan anak-anak. Rindu ayah di kampung. Nak balik kl cepat lepas selesai semuanya.

Dah berlalu bertahun dalam kerja khidmat dan berkongsi kasih sayang semenjak kecil. Entah berapa hari lagi yang tinggal. Biarlah baki hidup ini dalam kebaikan.

Jika Allah takdirkan walau berapa waktu yang tinggal. Masa tu sangat sekejap berlalu. Sedangkan banyak kerja dan amanah yang terlalu jauh dari sempurna.

Saya jahil, tak pndai. Saya bukan ustaz. Saya bukan sesiapa. Cuma cina belajar Islam. Terima kaseh semua terlalu ramai guru, keluarga dan sahabat mendoakan dan beri semangat. Allah sahaja balas semuanya.

Saya sekali lagi minta maaf pada semua. Saya tak berniat nak sakitkan hati sesiapa pun. Betul ni. Maafkan saya yer semua. Saya pohon maaf pada semua yer.

Doakan terlalu ramai lagi orang memerlukan bantuan dan sokongan. Bagaimana kita boleh lena sedangkan ada orang tidak dapat tidur lena kerana nasib mereka dengan kita tak sama. Walau memberi minum pada kucing atau anjing walau sedikit pun dipandang oleh Allah.

Walau kita tak dapat bantu mereka semua. Kita buatlah apa yang kita termampu. Belajarlah melihat dengan cinta. Mendengar dengan cinta. Melalui hidup dengan cinta. Janganlah menyalahkan sesiapa kerana setiap kita bertanggungjawab atas diri kita dan masyarakat kita didepan Allah nanti.

Semuanya sehingga satu hari nanti kita mendapat RedhaNya. Redha Allah segala-galanya. Usahlah takut kejian atau penghinaan orang tapi yang paling menakutkan kemurkaan Allah.

Diharap Ustaz Ebit Lew tidak mudah patah semangat untuk terus menghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan. Hanya Allah sahaja yang dapat membalasa segala jasa baik Ustaz.

Sumber: Ebit Lew via https://ift.tt/2TP95R3
from Sehinggit Media https://ift.tt/2zfWJI5
via Merah Hati Cintaku
Merah Hati Cintaku: "Saya Bukan Sesiapa, Cuma Cina Masuk Islam" – Luahan Hati Ebit Lew Buat Netizen Sebak

Wednesday, 22 April 2020
Takut kemurkaan Allah bukan cacian manusia, kata Ebit Lew

Pendakwah bebas Ebit Lew memohon maaf jika sebarang usahanya membantu insan memerlukan selama ini menyinggung perasaan pihak tertentu.

Bagaimanapun, Ebit, 35, berkata walaupun sudah bertahun menyampaikan bantuan kepada masyarakat tetapi masih terlalu ramai yang masih hidup menderita.

“Saya sekali lagi minta maaf pada semua. Saya tidak berniat hendak sakitkan hati sesiapa pun. Betul ni. Maafkan saya ya. Saya mohon maaf pada semua.

“Doakan terlalu ramai lagi orang memerlukan bantuan dan sokongan.

“Bagaimana kita boleh lena sedangkan ada orang tidak dapat tidur lena kerana nasib mereka dengan kita tidak sama,” katanya.

Jelas Ebit lagi, walaupun mustahil menghulurkan bantuan kepada semua orang namun, memadai jika setiap daripada kita sekadar termampu.

“Belajarlah melihat dengan cinta. Mendengar dengan cinta. Melalui hidup dengan cinta.

“Janganlah menyalahkan sesiapa kerana setiap kita bertanggungjawab atas diri kita dan masyarakat kita di depan Allah nanti.

“Usahlah takut kejian atau penghinaan orang tapi yang paling menakutkan kemurkaan Allah,” katanya lagi.

sumber
PenangKini

In Syaa Allah Saya Akan Bayarkan Sewa Selagi Saya Hidup - Ebit Lew
ALOR SETAR - Penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew meluahkan rasa sebak melalui laman sosial Facebooknya ketika melihat sekeluarga dalam serba kekurangan dan tidak terurus sewaktu menziarahi rumah seorang warga emas yang menghidap strok bersama beberapa kanak-kanak.

“Menangis akhirnya, berbelas-belas anak tinggal dengan seorang atuk strok. Anak-anak tidak bersekolah, semuanya orang Malaysia,” tulisnya.

Beliau tanpa berselindung turut menjelaskan keadaan di rumah berkenaan juga kotor dan berbau.

Tidak hanya meluahkan rasa simpati terhadap kehidupan daif keluarga terbabit, beliau turut memujuk mereka berpindah dan bersedia menanggung bayaran sewa rumah.

Beliau juga memberitahu tidak akan pulang selagi tidak menemukan rumah baharu buat keluarga berkenaan.

“Bersorak anak-anak itu bila cakap nak pindah. Saya sudah menelefon empat rumah tapi ramai yang risau sebab keluarga itu besar. Tidak mengapa, saya faham,” tambahnya lagi.

Hantaran berkenaan meruntun hati warganet dan mereka turut mendoakan agar urusan Ustaz Ebit Lew dan keluarga tersebut dipermudahkan.

“Ya ALLAH, sedihnya. Semoga nasib keluarga malang ini terbela,” luah pengguna Facebook, Ku Mastom Ku Ahmad pada ruangan komen.


Hantaran berkenaan mendapat 19,000 komen dan 29,000 perkongsian dalam tempoh kurang dari 4 jam.

Sumber: Sinar Harian

Daftar Isi Al-Quran dan Terjemahan - Silakan Klik untuk membacanya:
  1. Surat Al Fatihah (Pembukaan)
  2. Surat Al Baqarah (Sapi Betina)
  3. Surat Ali 'Imran (Keluarga 'Imran)
  4. Surat An Nisa' (Wanita)
  5. Surat Al Ma'idah (Hidangan)
  6. Surat Al An'am (Binatang Ternak)
  7. Surat Al A'raf  (Tempat Tertinggi)
  8. Surat Al Anfal (Rampasan Perang)
  9. Surat At Taubah (Pengampunan)
  10. Surat Yunus (Nabi Yunus A.S.)
  11. Surat Hud (Nabi Huud A.S.)
  12. Surat Yusuf (Nabi Yusuf A.S.)
  13. Surat Ar Ra'd (Guruh)
  14. Surat Ibrahim (Nabi Ibrahim A.S.)
  15. Surat Al Hijr (Daerah Pegunungan)
  16. Surat An Nahl (Lebah)
  17. Surat Al Israa' (Memperjalankan Di Malam Hari)
  18. Surat Al Kahfi (Gua)
  19. Surat Maryam (Maryam)
  20. Surat Thaha (Thaahaa)
  21. Surat Al Anbiya' (Kisah Para Nabi)
  22. Surat Al Hajj (Ibadah Haji)
  23. Surat Al Mu'minun (Orang Mukmin)
  24. Surat An Nur (Cahaya)
  25. Surat Al Furqaan (Pembeda)
  26. Surat Asy Syu'ara' (Penyair)
  27. Surat An Naml (Semut)
  28. Surat Al Qashash (Cerita)
  29. Surat Al 'Ankabuut (Laba-Laba)
  30. Surat Ar Ruum (Bangsa Rumawi)
  31. Surat Luqman (Luqman)
  32. Surat As Sajdah ((Sujud)
  33. Surat Al Ahzab (Golongan Yang Bersekutu)
  34. Surat Saba' (Kaum Saba')
  35. Surat Fathir (Pencipta)
  36. Surat Yaasiin
  37. Surat Ash Shaffat (Yang Bershaf-Shaf)
  38. Surat Shaad
  39. Surat Az Zumar (Rombongan-Rombongan)
  40. Surat Al Mu'min (Orang Yang Beriman)
  41. Surat Fushshilat (Yang Dijelaskan)
  42. Surat Asy Syuura (Musyawarah)
  43. Surat Az Zukhruf (Perhiasan)
  44. Surat Ad Dukhaan (Kabut)
  45. Surat Al Jaatsiyah (Yang Berlutut)
  46. Surat Al Ahqaaf (Bukit Pasir)
  47. Surat Muhammad (Nabi Muhammad SAW)
  48. Surat Al Fath (Kemenangan)
  49. Surat Al Hujuraat (Kamar-Kamar)
  50. Surat Qaaf
  51. Surat Adz Dzaariyaat (Angin Yang Menerbangkan)
  52. Surat Ath Thuur (Bukit)
  53. Surat An Najm (Bintang)
  54. Surat Al Qamar (Bulan)
  55. Surat Ar Rahmaan (Yang Maha Pemurah)
  56. Surat Al Waaqi'ah (Hari Kiamat)
  57. Surat Al Hadid (Besi)
  58. Surat Al Mujadilah (Wanita Yang Mengajukan Gugatan)
  59. Surat Al Hasyr (Pengusiran)
  60. Surat Al Mumtahanah (Wanita Yang Diuji)
  61. Surat Ash Shaff (Barisan)
  62. Surat Al Jumu'ah (Hari Jum'at)
  63. Surat Al-Munafiqun (Orang-Orang Munafik)
  64. Surat At Taghabun (Hari Ditampakkan Kesalahan-Kesalahan)
  65. Surat Ath Thalaaq (Talak)
  66. Surat At Tahrim (Mengharamkan)
  67. Surat Al Mulk (Kerajaan)
  68. Surat Al Qalam (Pena)
  69. Surat Al Haqqah (Kiamat)
  70. Surat Al Ma'arij (Tempat-Tempat Naik)
  71. Surat Nuh (Nabi Nuh A.S)
  72. Surat Al Jin (Jin)
  73. Surat Al Muzzammil (Orang Yang Berselimut)
  74. Surat Al Muddatstsir (Orang Yang Berselimut)
  75. Surat Al Qiyamah (Hari Kiamat)
  76. Surat Al Insaan (Manusia)
  77. Surat Al Mursalat (Malaikat-Malaikat Yang Diutus)
  78. Surat An Naba´ (Berita Besar)
  79. Surat An Naazi´ (Malaikat-Malaikat Yang Mencabut)
  80. Surat 'Abasa (Bermuka Masam)
  81. Surat At Takwir (Menggulung)
  82. Surat Al Infithar (Terbelah)
  83. Surat Al Muthaffifiin (Orang-Orang Yang Curang)
  84. Surat Al Insyiqaaq (Terbelah)
  85. Surat Al Buruuj (Gugusan Bintang)
  86. Surat Ath Thaariq (Yang Datang Di Malam Hari)
  87. Surat Al A´Laa (Yang Paling Tinggi)
  88. Surat Al Ghaasyiyah (Hari Kiamat)
  89. Surat Al Fajr (Fajar)
  90. Surat Al Balad (Negeri)
  91. Surat Asy Syams (Matahari)
  92. Surat Al Lail (Malam)
  93. Surat Adh Dhuhaa (Waktu Dhuha)
  94. Surat Alam Nasyrah /Al Insyirah (Bukankah Kami Telah Melapangkan)
  95. Surat At Tiin (Buah Tin)
  96. Surat Al 'Alaq (Segumpal Darah)
  97. Surat Al Qadr (Kemuliaan)
  98. Surat Al Bayyinah (Bukti Yang Nyata)
  99. Surat Al Zalzalah (Goncangan)
  100. Surat Al 'Adiyat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang)
  101. Surat Al Qari'ah (Hari Kiamat)
  102. Surat At Takatsur (Bermegah-Megahan)
  103. Surat Al 'Ashr (Masa)
  104. Surat Al Humazah (Pengumpat)
  105. Surat Al Fiil (Gajah)
  106. Surat Quraisy (Suku Quraisy)
  107. Surat Al Ma'un (Barang-Barang Yang Berguna)
  108. Surat Al Kautsar (Nikmat Yang Banyak)
  109. Surat Al Kafirun (Orang-Orang Kafir)
  110. Surat An Nashr (Pertolongan)
  111. Surat Al Lahab (Gejolak Api)
  112. Surat Al Ikhlas (Memurnikan Keesaan Allah)
  113. Surat Al Falaq (Waktu Subuh)
  114. Surat An Naas (Manusia)

Tiada ulasan: